Residentie Orkest zal voor bestaansrecht vechten Plannen nieuw seizoen mogen er wezen E3si Filmkeuring betreft ook titels en reclame Dienstbode aangevallen vier jaar geëist ethergolven Die Entführung, Mozarts eerste (miskende) opera De Zon gaat op Vijfde gegadigde voor commerciële t.v. 7 DONDERDAG 2 FEBRUARI Ï9M Geld alleen bepaalt niveau niet TTET Residentie-Orkest is er dit keer vroeg bij met het bekend maken -1-*- van zijn plannen voor het volgend seizoen 1961 1962. Maar daarvoor heeft het zijn gegronde redenen. In de eerste plaats mogen die plannen er wezen! Ze tonen op allerlei punten durf tot vernieuwing. En in de tweede plaats wil het Residentie-Orkest daarmee overvloede bewijzen, dat 't recht heeft op zijn plaats onder de „Witte- man "-zon en voor geen ander opzij behoeft te gaan. Aldus hebben wij althans de zin van de persconferen tie. door het bestuur van het Resi dentie-Orkest, begrepen. Dirigenten en solisten dig Als gastdirigenten zijn geëngageerd Dean Dixon voor zeven concerten :n november, Jean Martinon voor vier con certen in december, Pierre Bouler voor drie concerten in januari 1962, Istvan Kertesz voor vier concerten in februari 1962 en Elie Poslawsky voor twee con certen in maart van hetzelfde jaar. Onder de solisten van de A-serie vindt men de namen van de vermaarde Russi sche pianist Emil Gilels, de Duitse so praan Helga Pilarczyk. die in Alban Dam-vraag 54 Eerste publicatie. Een „naturel" van P. van der Kwar tel te Leiden. Als steeds van goede kwaliteit Minimum materiaal met ma ximum effect. Door Van der Kwartel sneller gecomponeerd dan u kunt op lossen. Schaak-vraag 54 i De stelling in de partij Gobert— Tibaut (België) was: wit: Kei, Da4. Tal en hl, Lel en c4, Pf3, pi a2, f2, f6, g2 en h2. Zwart: Ke8, Dd8, Tb8 en h8. Lc8 en f8, Pd7, pi a7, c5. b2, f7, g7 en h7. Wit speelde 1. Lc4xf7; er volgde 1. Ke8xf7; 2. Pf3—g5t, Kf7—g6 (Op Kf6: volgt Df4t) 3. Da4— e4f, Kg6— h6; 4. g2—g4t. Kh5—h4; 5. Pg5—f3t, Kh4h3; 6. Pf3gif (Hoogst merk waardige combinatie: het paard gaat terug naar gl), 6Kh3—h4; 7. Lel— g5t, Kh4xg5; 8. De4—f5f, Kg5 h4; 9. Df5h5 mat. Bridge Alvorens u de oplossing te geven van het uitkomst-tegenspelprobleem van gisteren, nog even de kaartverde- üng: 10954 Q 764 O HB6 A 4 2 A H 7 3 O H 8 2 O V 9 8 5 4 B I HV 1096 53 Noord speelt een contract van 6 schoppen, waartegen u Oost eens moet laten uitkomen met een kleine ruiten! Dit gebeurde namelijk in de praktijk. Noord troefde met schoppen 6 en speelde uit de dummy klaveren 3 na. West nam ijlings met klaveraas en speelde weer ruiten, welke Noord noodgedwongen met de kostbare schoppenboer moest troeven. Daar West schoppen 10-vierde had, verloor Noord hierna nog een slag in troef en ging één down! Jack Diamond Ferras. Muziek werk Wij kunnen onmogelijk alle .geplan de" werken opnoemen en volstaan dus met enkele o.a. interessante aspecten. Aan de „klassieken" zal natuurlijk aan dacht worden besteed. Beethovens Eroi- ca. Brahms' Tweede Symfonie .staan naast Mahlers Tweede, Bruckners Vierde en Achtste Symfonie, alsook een Suito uit Tsjaikowski's „Doornroosje". Dan zal men kunnen beluisteren Debussy s Jeux, Images (Piprre Boulez dirigeert ze), Sirawinski's ..Apollon Musagète" en „Agon", Frank Martins Etudes voor strijkorkest, Dallapiccola, Variaties voor orkest. Bartoks „De wonderbaarlij xe mandarijn" (dirigent Boulez), Bartoks WILLEM VAN OTTERLOO strumenten. slag- w.b. de Nederlandse muz ek naar 0:to Kettin-gs „Drie Can- zoni". Pijpers Derde Symfonie en Ba- dings Vierde Vioolconcert Verder zal het Residentie-Orkest con certeren in Münohen en Bonn en op het Ierse Festival in Dublin en Cork. Provinciaal Als tweede punt stelde Willem van Otterloo het pion van de Commissie Witteman het Concertgebouw-Orkest tot na'ionanl orkest te maken, aan de orde. Hij las een grote verdedi gingsrede voor de positie van het Re- i Den Haag n sidentie Orkest voor, omdat dit or kest zich door bovengenoemde com missie voelt neergedrukt op provin ciale basis". Waarom moeten maat regelen komen om één orkest te be voordelen? Wordt met geld alléén het hoogste niveau bereikt? vroeg Van Otterloo zich terecht af. Waar om geeft de commissie Witteman geer. vrijheid aan het Residentie Orkest, dat door hard werken het niveau van het Amsterdams ensemble dicht nabij is gekomen? Het Residentie-Orkest zal voor zijn recht op bestaan vech ten, aldus Van Otterloo. Bergs Lulu Symfonie zal odtreden, de vioLsten Isaac Stern, de pianist Theo Brums (in Sohönbergs Pianoconcert onder Pierre Boulez), ver der de pianisten Wilhelm Kempf en Daniël Wayenberg. de sopraan Lois Marshall (in de Letzste Lieder van Rich. Strauss) en de fluitist Koos Verheul (in het Fluitconcert van Petrassi onder Boulez. In de B-serie, die van 6 tot 8 con certen is uitgebreid, treden op de pia nisten Hans Rionter-Haaser, Andor Fol- des (Bartoks Eerste Pianoconcert), Hans Henkemans en Rudolf Serkin. verder dc violisten Erica Morini en Ida Haendel (in Strawinski's Vioolconcert onder Boulez). Verder komt als grote bijzonderheid aan beide series meewerken het Pamplo- na-koor uit Spanje, dat zal zingen het Requiem van Verdi en Honeggers ..Jean ne d' Are au Büchcr". De series C en D leveren als solisten op enkele jonge artiesten, meestal prijs- w.nnaars, zoal de violisten Edith Pe.na man en Jaime Laredo, Malcolm Fragcr. piano, en daarnaast bekende namen als Eduardo del Pueyo. p.ano, Franz-Josef Hirt en Rosemarie Stucki, pianoduo (it Poulencs Dubbelconcert), alsook de so praan Carolyn Stanford en de beide Haagse violistenTheo Olof en Adrienni de Smet. Ook treedt in deze serie he Radio Filharmonisch Orkest onder Wil- lem van Otterloo op. Toelichtingen wijzigingsvoorstellen (1940, 1948 M°di' 'dn a&ra'™ verandering van het stelsel der tweeledige controle. De mi- seizoen komt te vervallen, in plaats nisters stellen slechts een reeks technische wijzigingen voor, waarbij ge- daarvan Is gesteld een reeks concerten deeltelijk gebruik is gemaakt van de suggesties van een commissie onder ï™"pre"i voorzitterschap van prof. dr. F. L. R. Sassen (1949). gramma's een grote plaats inner Bioscoopwet wordt gewi jzigd (Van onze parlementsredactie) T~A E ministers Toxopeus (binnenl. zaken) en Beerman (justitie) hebben U bij de Tweede Kamer een wetsontwerp tot wijziging van de nu ruim dertig jaar oude Bioscoopwet ingediend. Anders dan bij de drie vorige 1949), die alle werden ingetrokken, is maar ook andere muziek De Verpozingsconcerten zijn even eens geschrapt, omdat wegens de verkorting der middagpauzes in ver band met de vijfdaagse werkweek een deel van het publiek deze con certen niet meer kan bezoeken. Het nieuwe wijziginsontwerp beoogt o.m. een verhoogde rechtsbescherming voor de aanvragers van bioscoopvergun ningen en een uitbreiding van de straf sancties. Daarnaast stelt het enkele ad ministratieve vereenvoudigingen voor en verwijdert het en ge verouderde regelin gen. De belangrijkste wijzigingen zijn: j De naam van de Centrale Commissie voor de keuring van films zal ver- De officier van justitie bij de rechtbank te Amsterdam heeft tegen de 27-jarige boekhouder J. B. uit Amsterdam wegens poging tot dief stal met geweld vier jaar gevange nisstraf met aftrek van het voor arrest geëist. De boekhouder was ten laste gelegd dat hij op 5 juli van het vorig jaar op de eerste verdieping van een woning aan het Minervaplein in Amsterdam de 22-jarige dienstbode mej. C. A. Flipse met een nijptang vijf slagen op hat hoofd had toegebracht en haar de keel had dichtgeknepen, tengevolge waarvan zij eerst twee weken in het Wilhelmina- gasthuis had moeten verblijven en en ge tijd daarna nog eens tien dagen .r. een ander ziekenhuis om daar een kaatc- operatie te ondergaan. Ook thans nog ondervindt mej. Flipse psychisch de ge volgen van de aanslag en is ze nog niet over de sohrik heen. B. zou geld hebben willen stelen, maar vond mej. Flipse toen op zijn weg. In U hebben bega; De officier deel dat de dachte, die ni hij toen de mishandeling n justitie was van oor- aatschappij tegen ver. voor geweld terug, hij zijn zin niet krijgt, moet worden beschermd. Vroeger pleeg den de „fatsoenlijke'' inbrekers geen ga- weid, aldus de officier. Als zij werden betrapt gaven zij zich over. Maar na de oorlog zijn er bij de jongere generatie inbrekers, d.e een wapen meenamen ais ze op het dievenpad gaan. Daartegen moet het openbaar ministerie streng op- De verdedigster, mevrouw mr. G. Hartkamp-Donker Duyvis, geloofde niet aan de opzettelijke geweldpleging van haar cliënt. Hier is sprake geweest van een wanhoopsdaad, aldus pleitster. Hij handelde in een impuls, in een soort be wustzijnsvernauwing. Ze vroeg rekening te houden met de persoonlijkheidsstruc tuur van verdachte en met de voorge- schiedenis. waardoor dit alles is kunnen gebeuren. De rechtbank zal 15 februari uitspraak anderd worden in Rijkscommissie Filmkeuring Overwogen wordt een gedeelte van de leden van de rijks commissie te benoemen op aanbeve ling van verenigingen, stichtingen en instellingen, die bij de uilvoering van de Bioscoopwet in het bijzonder zijn betrokken. In ieder geval is de be voegdheid van daartoe aangewezen corporaties tot het doen van aanbe velingen in de wet vastgelegd. 2 Ondubbelzinnig wordt nu vastgesteld, dat de filmkeuring zowel betrekking heeft op de beelden van de film als op de hoofdtitel en alle onder- en tussen itels, de gesproken of gezon gen tekst, alle andere geluidsweerga ven en de by de film horende re clame-afbeeldingen. Aan het veelvoorkomende euvel dat men een film aankondigt onder een andere titel dan door de Rijks commissie is toegestaan, wordt een einde gemaakt. Voorschriften zullen worden gegeven voor de wijze, waarop wordt aange geven voor welke personen een bio scoopvoorstelling toegankelijk is. Thans worden soms opschriften aangetroffen als „In deze voorstelling worden vol strekt geen kinderen toegelaten" of „Uitsluitend toegang voor volwasse nen". waaraan - volgens de ministers - een zekere ongewenste suggestie te ontzeggen valt Duidelijk is nu bepaald, dat een met de controle belast persoon van mening is. dat bij bioscoopvoor stellingen personen aanwezig zijn die de voor de toegang vereiste leeftijd niet bezitten, op zijn aanwijzing de bio scoophouder verplicht is die personen onmiddellijk te verwijderen Het niet voldoen aan deze aanwijzing wordt strafbaar gesteld. De minister van binnenlandse zaken krijgt de bevoegdheid het vertonen van alle, dan wel van sommige films Vanavond op uw scherm vanavond Om 8 uur begint het NTS-journaal en om 8.20 uur de NCRV-actualitei- tenrubriek „Memo". Van 8.30-10.30 uur: opvoering van de opera „Die Entführung aus dem Serail" van Mo zart door het operagezelschap Forum onder leiding van Paul Pella. Daar na dagsluiting door ds. O. Jager. Dat de Nederlandse televisie met haar benarde studioruimte voor vanavond zulk een grote produktie op touw kon zetten, moet u bepaald niet onderschatten. Maar de NCRV heeft er een hele organisatie voor over gehad en waagt zich hiermee aan een voor ons land nog nieuw experiment dat in andere televisielanden met succes is toegepast: de opvoering van Mozarts opera „Die Entführung aus dem Serail" ge schiedt in de Bussumse Vitusstudio en het begeleidende orkest speelt in de Expohal in Hilversum Voor dirigent Paul Pella is dit grote opgave, want hij heeft zijn Ne- de vrouwelijke hoofdrol deze derlandse Orkestvereniging vóór zich. Destijds meende de kritiek, dat zijn maar ziet de opvoering op een monitor, soonlijke Evenzo zien de solisten en het koor van het operagezelschap Forum hun diri gent slechts op de monitor en bij de repetities komen zijn aanwijzingen via een geluidslijn over naar de studio. U zult, wanneer u straks aan uw scherm zit, van dit alles naar we hopen merken. Dat is althans de bedoeling en wij mogen verwachten, dat het ex periment slagen zal. Voor u zullen ge- beeld een eenheid zijn neer u afwisselend van het toneel ook het orkest in het beeld krijgt, zult zich niet kunnen voorstellen dat i eventjes overgeschakeld wordt Hilversum. LOFWAARDIG We hebben dus te doen met ee waardig initiatief van de NCRV. want kluchten, op deze wijze wordt er uit de technische mogelijkheden van de televisie gehaald, hem slordig had doen componeren. De erkenning van dit meesterwerk is pas later gekomen, maar toen werd de faam van „Die Entführung" ook onsterfelijk. In talloze theaters over de gehele wereld is de opera opge voerd en wordt zij nog altijd ten to nele gevoerd. Niet. vooral niet. om het verhaal, maar om de prachtige muziek en de zeer bekende aria's, duetten en kwar tetten. die zij rijk is. Vergeet u toch vooral nooit, dat bij een opera het li- U.nl t n. oir- i Aukje Karsemeyer. Yvonne Oost veen en Tony van Hulst zijn solisten bij het Metropole-orkest in hun op treden in het Steravondprogramma van de NCRV. Verder is er weer de schoolquiz en hoort u meer avontu ren uit het dorpje Last Dit alles tus sen 8 en 9.30 uur. Om 10 uur is er een orgelconcert dat Adriaan Blan- kenstein geeft in de Pieterskerk te Leiden, om 11 uur hoort u de eerste symfonie van Tsjaikowski op de plaat en om 11.30 uur een uitzending ,Van speeldoos tot pierement". kest onder leiding van Jan Koetsier. De violist Thomas Magyar verleent medewerking. U hoort een composi tie van de dirigent, het vioolconcert in e van Mendelssohn en de 2e sym fonie van Schumann. Om 11.10 uur: iets over nieuwe grammofoonplaten. Programma voor morgen VRIJDAG 3 FEBRUARI j96l Hilversum I, 402 m. 746 kc/s. VARA: 7 00 Nws 7.10 Gym 7,23 Gram en act g'On Nws 8.18 Gram en act 9 00 Gym v d vrouw 9.10 Gram 9 35 Waterst 9 40 Schoolradio VPRO: 10.00 Dit en het lezing 10.05 Morgenwijding VARA .0.20 V d vrouw 11.00 V d kind 1 norecital H.3o Orgel en zang. AVRO: 12.00 Lichte muz 12.20 Regerirgsv - in z bretto maar bijzaak is. Het dient alleen om verband te brengen in zang en mu ziek. Op ieder operaverhaal kan men vernietigende kritiek oefenen: gewoon lijk zijn het onmogelijke, hoog-opge- voerde drama's of éven onmogelijke 13.00 nw* 13.15' Meded en gram 13.» Reursber 13.30 Lichte muz 14.00 Gram 14.» echter nodig om de emoties van Boekbespr 14.45 Nederl volksliedjes de menselijke ziel sterk te kunnen uit- Hoe Het is ook de enige moge- beelden in de solistische partijen. Juist lijkheid om een studio-opvoering zulk een groot muziekwerk tot stand te brengen. De gehele Vitusstudio is nodig om het toneel voor deze Turkse romance te om vatten. want voor een opera-opvoering 1 eenmaal ruimte nodig, omdat t dikwijls zeer veel personen tegelijk op- eigendom treden. Dat gebeurt in de scènes waarin het koor figureert. „Die Entführung" is breed van opzet wat de actie aangaat toch nog passen en meten de emotie is de kracht van de opera. TURKSE ROMANCE Mozart koos voor zijn „Entführung" VPRÖ: 19.30 een zekere sprookjessfeer, nl. de we- is.45 vpro-iywb 20.00 nw 20.05 Bo#V- reldse weelde van een Turks paleis, bespr 20.10 rijke pasja, die 15.30 Orgelspel VARA: 16.00 z 16.30 V d zieken 17.00 Gmm Xwe 16.15 Vlaamse notitlea 17.30 ise muz 18.50 De puntjes op de 1. 19.00 V d kind 19.10 Jazzmuziek. platteland nu. gesprek heeft gekocht, pit zijn Constance en baar kamenier Blondchen, plus de "wè'rcFhet knecht van Belmonte. Constance is de door Belmonte's geliefde en dus zien wij aan het begin van de opera hoe Belmonte in de tuin van het paleis is aangekomen om zijn geliefde te redden. De knecht Pedrillo is tuinman ge- Ki 01c opera maakt, en vertelt Belmonte, hoe de zijn verlovingstijd. Pasia de kamenier Blondchen aan zijn AIi der Does ontworpen exotische decors behoorlijk onder te brengen daarbij voldoende speelruimte in a te nemen. Cultureel contact, lezing. VARA: 21 00 Gram ai .80 Quizprogr 32.15 Buitenl weetooverz 22.30 Nws. VPRO: 2Q.40 Zorg om de mens. gesprek. VARA: 23.00 Soc nws in Esperanto 23.10 Muziefcrevue 23.55 —24.00 N*we. Hilversumb II, 298 m 1007 kc/*. KRO: 7 00 Nws 7.15 Gram 7 30 V d Jeugd 7.40 .45 Morgengebed en overweging 8.00 nw 8.50 •1 radio 1005 Gram 10.30 Ka- 11.00 V d zieken 11.40 Gram 11.50 - - - ziele luistert 12 00 Middagklok- die hem allerlei zorgen baarde. DenKt oprichter Osmin cadeau heeft gedaan n<™«!ok!!£ Lichte mui 12 30 Land- an Mnzart" des- en boe hij Constance zelf in zijn harem tuinbouwroeded 12.x? Lichte muz 12.0O ar .niozari aes onderhreneen als een van ziin vrou- Act 13 00 Nws 13 15 Zonnewijzer 13 20 .'n klank had als wu onaerbrengen ais een van zijn vrou- Ucht^ muz ,3 y d vrouw U (f0 14.35 Piano en orgel 15.00 Schoolradio 1550 V d zieken 16.30 Pianorecital 17.00 Boek- bespr v d jeugd 17.15 Kinderkoor 17.40 Beursber 17 46 Metropole-oPk, koor en bijna twee Joseph. Mo- vooral niet. dat de tijds in Salzburg net hij het nu heeft vo< De Oostenrijkse ki zart's beschermheer jonge musicus die het aureool van „wonderkind" had zien verbleken en zich nu enorm moest inspannen om zo veel mogelijk composities te produce ren: dat verwachtte zijn weldoener van ZUn vrienden waren enthousiast over de opera, maar de première in 1783 viel bij keizer Joseph noch b(j de kritiek In g.iede aarde. Men verweet Mozart gebrek aan originaliteit in de lijvige compositie, men vond het zang- „Jü „«..i aam«v«uu druk van muziek en te matig dekt"schijnt "het'dTOdvVnrüs^nabij^In Gelukkig is het nog niet zo ver en ziet Belmonte. door zijn knecht aan 'de pasja Selim voorgesteld als bouwmees ter. kans om in het paleis te blijven logeren. Intussen weigeren de beide vrouwen de beide Turken haar liefde, want Constance bemint Belmonte en Blondchen Pedrillo. Er wordt een ont- 20. '8.20 Brabants halfuur 18.50 Regerlngi- itz Emigratiepraatje van H A van Luyic 19.10 Act 19.25 Memorandum lezing 19 40 Vera progr v d idoollege 31.00 Liet 19.30 Pol voeringsplan beraamd en daarvoor voert 21.30 Jong - oud - eeuwig, godsd gedac men de opzichter Osmin dronken Als ten-wisseling 21 55 Zangrecital 22.25 Boek- de ontvoering langs een ladder een feit bespr 22.30 Nws 2.40 Gezinnen en wedu- zal worden, wordt Osmin echter wakker ,ezini8 28.55 Lichte muz 23.55—34.00 en het hele paleis komt in rep en roer. De twee paren worden gevangen ge nomen en als de pasja dan nog in Bel monte de zoon van zijn aartsvijand ont- leprogr. NTS 20.00 Weekjournaal overa NCRV: 20.20 Voordracht ■ogr 21.10 Filmprogr 31.20 1 actie, kortom, Rïozart had geen reden tot juichen. Aan de wieg van zün eerste grote opera voelde hü de dood miskenning. Mozart ging gebukt onder deze teleur- gelden stelling, vooral omdat het hem ook zo moeilijk was gevallen, zijn bruid Con stance te veroveren Men heeft later hooggestemd duet bereiden Bel- Constance zich voor op de iaar dan laat Selim, ontroerd door zoveel liefde, genade voor recht r VAiexandei DRAADOMROEP 1 schenkt allen de vrijheid. (orch Nicolal RimSky Korsakov onder bepaalde omstandigheden te verbieden Hij zal b.v. van deze be voegdheid gebruik kunnen maken bij nationale rouw of bij ernstige natio nale of internationale spanningen Bij nationale rouw nam het bioscoopbe drijf tot dusverre zelf het initiatief tot sluiting. Het wetsontwerp brengt niet slechts de verenigingen ter bestrijding van het „bioscoopgevaar" onder de werkings sfeer van de Bioscoopwet, maar ook filmliga's, filmclubs en dergelijke ver enigingen met het doel filmvertonin gen van artistieke, religieuze of cul turele strekking te bevorderen. De jongere broer van de boer kwam ook nog naar de schuur. Hij zag er opgewekter uit en was ook spraakzamer. Zo, wilden zij zich hier vesti gen. Er viel niet veel te kiezen, als zij in de buurt van het water wilden blijven en als zij dat niet deden viel er niets te vissen. En dan moesten zij ook proberen een behoorlijke weide te krijgen, wanl zonder vee kon geen mens net in deze stre ken uithouden misschien een klein poosie. maar beslist niet lang. Erland keek snel even naar Imber. Dergelijke dingen moest zij maar liever niet horen. Hij vroeg hoe ver het nog was naar de bergen. Poolvossen leefden nu eenmaal niet in de bossen, en de ge wone rode vossen liet hij graag aan de boeren over. die hadden hem te weinig waarde. De boer antwoordde, dat de dichtstbij gelegen top ongeveer 70 kilometer verder lag, een goede tien kilometer ten zuiden van de rivier. „Hoe is het daar?" „Eigenlijk niet zo slecht, maar er woont daar al een kolonist, van wie de bossen in de buurt zijn: u moet op uw hoede zijn voor die man. II moet hoger op gaan; als u de rivier volgt, komt u aan een volgend meer. Maar veel verder kunt u niet gaan. De mens kan niet leven boven de boomgrens." „Maar er zijn toch zeker ook wel dalen tussen de bergen?" „Ja, de heidenen moeten daarboven ergens in het Gulbrandsdal een beste hoeve hebben." Imber keek de boer scherp aan. „Heidenen? Wat zijn dat voor mensen?" „De kolonist heet Persson; hij moet afkomstig zijn uit het laagland. Maar dat is al heel lang geleden. Mijn vader, die een paar keer met hem mee is geweest naar Noorwegen, heeft verteld, dat hij helemaal behaard is net als een beer en dat hij in het ijskoude water duikt precies als een bever. Toen hij een hut gebouwd had, heeft hij een tovervrouw genomen en bij in Gulbrandstal DOOR BERNHARD NOR D H haar heeft hij drie zwarte kinderen. Zij moeten niet eens gedoopt zijn." „Noemen zij hen daarom heidenen?" „Ja en zij kunnen ook niet lezen zij kun nen nog niet eens hun naam schrijven." De boer vertelde niet. dat hij zelf al negentien jaar was geweest, voordat hij met heel veel moeite de bijbel een beetje had kunnen spellen. Hier in het dorp dankten zij hun christelijke ge loof aan een oude vreemde kwant, die eens in de drie jaar in het dorp kwam en er dan twee maan den bleef om de jeugd te leren lezen en schrijven. Echte scholen bestonden er in deze uithoek van het land niet. Erland vroeg aan de boer, of hij zelf al eens bij de „heidenen" geweest was. „Neen, wij hebben in die buurt niets te maken. Maar de Lappen zeggen, dat zij een best huis heb ben en vet vee. Twee jaar geleden heb ik de oud ste zoon eens gezien. Die schiet met betoverde kogels en brengt berenvellen naar de grote jaar markt. De Lappen maken een grote omweg, als zij hem zien, en zelfs dan spreken zij nog allerlei bezweringen uit. Hij heet Arne, en zij zeggen, dat in zijn vuisten de duivel zelf huist. Een christen mens kan toch geen last sjouwen, die zeven man nen te zwaar is! Ik zou die mensen niet graag als buren hebben!" Erland voelde zich niet erg behaaglijk, hij durfde Imber niet aan te kijken. Het leek niet zo gemakkelijk vaste voet te krijgen in deze streek. „Wij behoeven toch geen contact met hen te hebben," zei hij. „Neen, maar u mag wel oppassen, dat u niet met een hond of een geweer op hun grond komt. want dan zou het u kwalijk kunnen vergaan." De boer vroeg nog naar nieuwtjes uit de om geving. Hij had familie op een hoeve, Granudde heette die. Erland vertelde, dat zij daar over nacht hadden en toen moest de boer nog veel meer weten. Het was laat. toen hij de schuur verliet. De volgende dag, tegen de middag, hadden Im ber en Erland het meer achter zich en worstelden verder stroomopwaarts De stroom was al be hoorlijk krachtig: in het laatste dorp had men ge zegd. dat zij niet veel verder zouden komen De rivier werd inderdaad steeds onstuimiger zodat zij ten slotte naast een groot rotsblok aan land sprongen Zij moesten de boot en een gedeelte van de bagage wel achter laten, want verderop was de rivier slechts over heel korte stukken be vaarbaar. Erland hakte rijshout en nadat hij de boot aan de kant had getrokken en hem in de struiken had verborgen, namen zij hun lasten op de rug en liepen verder stroomopwaarts. Het terrein was onherbergzaam. Struiken en kreupelhout, stenen en rotsen. In de bergen was de sneeuw nog niet helemaal gesmolten De bo dem zoog van het nat; zij hadden nog maar een paar honderd meter gelopen, toen zij al door een schuimende bergbeek moesten waden. Het troe bele ijswater kwam Imber tot boven de knieën, maar zij konden niet meer terug. Weer struiken en kreupelhout, weer beken, weer waden. Zij lie pen zwijgend en hijgend verder en tuurden naar de grond voor zich om niet uit te glijden of te vallen. Plotseling bleef Erland staan; hij wees op een grote hoop bij een vermolmde stronk. Er moest hier een beer gepasseerd zijn. Hij laadde zijn buks met zware kogels en keek van nu af aan nog scherper om zich heen. De hond liet zijn oren hangen, hij toonde geen speciale opmerk zaamheid. (Wordt vervolgd) 's Winters voordeliger! Laat nü de schilder kom**™ vt, ider Glazounov) Koor van de Po ser meisjes, Poloweter dansen >nia Orkest olv Herbert von Igor Strawln»ky: ,,Le Sac U ziet. een dwaas verhaaltje van lov niets, maar daar moet u niet op letten. Naar wij hopen geniet u Printempi r ne). Rlas vanavond van muziek en zang en Ferenc Fricsay II. Peter Tsjaik( u kunt dat doen tussen 8.30 en ;:5?^roosJ? 'B?1,et p*°*00*- le l Orchestr* de la Suisse Romande olv. Er- televisieprogramma heeft de overheid om een zendvergunning gevraagd. Dit is de N.V. Nederlandse Televisie Maatschappij i.o., wier oprichters stammen uit middelgrote handels- en industriebedrijven. Als directeur treedt op de heer W. A. Linting, reclame-oonsulent, voorts is er uit de kring van oprichters een raad van toezicht benoemd en men wil de programma's laten controleren door een raad van advies, welke ook al is gevormd. De heer Linting, bijgestaan door jhr. mr. J. W. van Iddekinge, advocaat en procureur te Amsterdam en liid van de raad V3n toezicht, deelde ons tij dens een gisteren in Amsterdam ge houd?n persconferentie een mede over de bedoelingen maatschappij 1.0. De overige leden van de raad van toez.oh'. zijn de oud-minister prof. dr. A. H. M. Albregts. drs. F J. Potshuma, oud-president-directeur van de Her- stelbank. mr. W. H. J. Derks. wethou der openbare werken te Utrecht, iccug ze zo maken, dat ze in de huiskamers gezien kunnen worden door oud en jong en door kijkers van alle gezindten en levensovertuigingen. Teneinde aan de wensen van het ge- ander hele publiek tegemoet te komen wil men. indien de maatschappij i.o. con cessie zou krijgen, beginnen met opinie onderzoek in deze De heer Linting meent dat een Nederlandse commerciële televisie maatschappij zich dient te beijveren Duitsland verloren kijkertal de heer J. H. Meewezen, gemeente raadslid van Amsterdam. Een hoog leraar in de elektronica en een zaken man zullen mede zitting nemen. De maatschappij i.o. heeft de aan vraag om concessie al un oktober 1959 bij de regering ingediend, maar acht nu pas de tijd gekomen in de dat ten 'goede kómt' openbaarheid te treden, aangezien verenigingen." binnenkort de televisie-nota bij de Tweede Kamer zal worden inge- haar programma's mogen dus met onderdoen van West-Duitsland. „En", zo zeide hy. „de omroepver enigingen zullen ook profijt trekken van een tweede kanaal: er komt dan keuze en dus zullen meer mensen een toestel aanschaffen, met het gevolg kijkgeld wordt betaald de Zij is van mening, dat commerciële televisie niet in handen van groot adverteerders of in die van ander» groepen die belang hebben bij reclame, behoort te komen: „net zomin als ad verteerders zelf dagbladen moeten exploiteren." De namen van de oprichters zijn wel bü de overheid bekend, doch men wilde deze nog niet tegenover ons noemen, waardoor wel een zekere vaagheid ontstaat. Men wil geen zgn gramma's" uitvoeren. De Nederlandse Televisie Maal- schappij i.o. wil niet meedelen hoe groot haar aanvangskapltaal is. maar zU denkt te gaan werken op basis van een open N.V. Voor dc aanloopkosten en het eerste Jaar uitzenden denkt zU ƒ20 miljoen no dig te hebben: een deel daarvan wil zy aantrekken door de uitgirte van aandelen in meeat kleine cou pures. Zij denkt 350 man personeel nodig te-hebben van wie 100 technici en re kent met de mogelijkheid zich in Am sterdam te vestigen met studio's en ..sponsor-pro- andere ruimten. In de raad advie6 heeft programma-voering in handen houden personen van verschillende levensbe- alleen reclameboodschappen gen voor en na de programma's tijdens natuurlijke onderbrekingen. schouwing uitgenodigd Zij zijn: Wim Bary, directeur van de Stadsschouw burg in Tilburg, prof. dr W H Hel- limga. hoogleraar aan de stedelijke Amsterdam. -«'ff."." v£ - l'l ÏSfi„VS ariük Mulder, alg. «oretarn van het TU.Tn,ée.L SI.? Prin® Bemhardfonds. prof. dr. A. uren per week. Tien procent daar- hmdiamf ttj« pen heengaan. 1 reclameboodschap- lendorff. hoogleraar aan de T.H.S. te Eindhoven, mr. H. Schadée, hoofdre dacteur van De Gids te Rotterdam. Men wil de programma's niet af- de letterkundige dr. Victor E. 'van stemmen op amusement alleen, maar Vriesland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 7