Uw probleem is het onze Menno Simons „op eigen terrein" herdacht laiiai Samenkomsten Werktijd verkorten? Maar dan doorberekenen! Een woord voor vandaag Griekse geestelijke moet Katanga verlaten Veldwijk viert dankbaar het 75-jarig bestaan 2 AFZIJDIG STAAN Het oprichten en instandhouden van een christelijke ondernemers organisatie legt een zware ver antwoordelijkheid op onze schou ders, zo schrijft de redactie van Ons Platteland, orgaan van de Chr. Boeren, en Tuindersbond. In een speciaal propaganda-num- mer wordt het werk van deze or ganisatie nader toegelicht. Het blad vraagt er aandacht voor, dat het beslist geen kleinigheid is als organisatie van boeren en tuinders Christus' naam te dra gen. Maar al te vaak dringt een zijdige belangstelling voor de ma teriële zaken de eigenlijke doel stelling op de achtergrond. Het blad vervolgt dan aldus: Wie ernst maakt met het lid maatschap van de Christelijke or ganisatie zal er zich voortdurend van bewust moeten zijn, wat het fundament is waarop zijn organisa tie steunt en waarom dat funda ment aanwezig is. Dit geldt even zeer voor ons persoonlijk leven als Christenen. Alleen dan kunnen we ons geloof beleven, onze beginselen toepassen. Wat voor ons individueel geldt, geldt in versterkte mate voor de Christelijke organisatie. In ver sterkte mate, omdat de Christelijke organisatie niet is een doel op zich zelf, ons laatste en hoogste ideaal in dit leven, maar middel om ons Christen-zijn te samen te beleven en uit te dragen. Nog steeds zijn er duizenden boeren en tuinders die geen lid zijn van de Nederlandse Christelijke Boeren- en Tuindersbond en dit wel behoren te zijn. We moeten trachten zoveel mo gelijk boeren en tuinders van deze groep er van te overtuigen, dat het niet verantwoord is afzijdig te blijven staan. De C.B.T.B. is een Christelijke Sociale organisatie en als zodanig ook opgericht. Wie het woord soci aal hoort, meent vaak, dat het dan gaat om lonen en arbeidsvoorwaar den, om geld. Vaak wordt de stel ling verkondigd, dat Christelijk-so- ciaal dus alleen maar de aandui ding kan zijn van een arbeidersor ganisatie, van de Christelijke Land- arbeidersbond of het C.N.V., orga nisaties dus, die zich immers zo zeer met lonen en arbeidsvoor waarden bezighouden. Sociaal heeft echter een wezenlijk andere beteke nis. Sociaal is afgeleid van het La tijnse woord soclus, dat makker, vriend, medemens betekent. Soci aal duidt dan ook op een relatie, op betrekkingen tussen mensen. AJs we spreken over het sociale vraagstuk, moeten we niet aller eerst denken aan geld, aan lonen, aan arbeidsvoorwaarden, aan werk- classificatie. We moeten dan allereerst en bovenal denken aan de betrekkin gen tussen mensen, aan de mensen, als kinderen van God, als beelddra gers Gods. Prof. Slotemaker de Bruine heeft in het begin van zijn boek: ..Chris- telijk-sociale Studiën" omschreven, wat hij onder Chrlstelijk-sociaal verstaat. „Christelijk-sociaal zijn is", zo lezen we daar, „de toestanden al tijd weer meten aan het Koninkrijk Gods; en al wat daarmede strijdt bestrijden." In dit verband willen we ook mel ding maken van een uitspraak van de in 1952 gehouden Christelijk-so- ciale conferentie. „Van Christelijk-sociaal kan slechts gesproken worden wanneer men de vragen van het leven der maatschappij wil bezien vanuit het Bijbels getuigenis, met als middel punt Gods openbaring in Jezus Christus als Zaligmaker en de Heer der wereld, in Wie zowel Gods genade over een verloren mensengeslacht als zijn Goddelijk recht in het mensenleven hun ver vulling gevonden hebben." Christelijk-sociaal: De vragen van het leven der maatschappij bezien vanuit het Bijbels getuigenis en de toestanden altijd weer me ten aan het Koninkrijk Gods. Hier in ligt de opdracht besloten, die de oprichters van de C.B.T.B. zich in 1918 hebben gesteld. De verant woordelijkheid voor het volvoeren van deze opdracht wordt telkens weer overgedragen aan een nieu we generatie. Het leven kent geen stilstand. De maatschappelijke ontwikkeling stelt ons voortdurend voor nieuwe taken, andere inzichten breken baan, al oude beginselen moeten telkens worden getoetst en toegepast op nieuwe situaties. Zowel binnen on ze éigen landsgrenzen als interna tionaal voltrekt zich in en buiten land- en tuinbouw een stormachtige ontwikkeling, die van de agrarische bevolking een enorm aanpassings vermogen eist. Het werkgebied van de C.B.T.B. is door dit alles in de loop der ja ren heel sterk uitgebreid. Door de maatschappelijke ontwikkeling na de oorlog is de betekenis en de verantwoordelijkheid van een orga nisatie. als de onze, bijzonder groot geworden. Daarnaast vraagt ook de arbeid op internationaal terrein steeds meer onze aandacht. In een we reld, waarin 60 pet. van de bevol king honger lijdt of ondervoed is, kan. een organisatie als de C.B.T.B. niet rustig haars weegs gaan. De welvaart van vandaag beperkt zich tot een derde deel van het mens dom. De welvaart van morgen zal zich moeten uitstrekken tot al degenen, die nu nog in kommervolle om standigheden leven. Dit alles vereist een groeiend be sef van verantwoordelijkheid voor het lot van de miljoenen minder bedeelden in deze wereld. Het vereist ook visie en verbeel dingskracht. Zo zal ons nationale landbouwbeleid moeten worden in gepast in een vergaande internatio nale economische en ook agrarische samenwerking. De C.B.T.B. werkt hieraan actief mede in de internationale organisa ties, die daarvoor in aanmerking komen. Het fundament van onze ar beid in eigen land en buiten onze grenzen is hecht en sterk. Wij zijn een Christelijk-sociale organisatie, die haar roeping en kracht ontleent aan wat God ons in de Bijbel als Zijn wil heeft geopenbaard. Een Christelijk-sociale organisa- tje behoort daarom van nature mi litant, strijdvaardig te zijn. Mogen alle Christen-agrariërs in ons land steeds meer gaan besef fen dat zij zich dienen ie scharen in de gelederen van deze Ohriste- lijk-sociale organisatie. Slechts te zamen kunnen wij onze opdracht in deze wereld vervullen. OOK in het geboortedorp van Menno Simons, Witmarsum, YVT* hebben de doopsgezinden de vier- m W ïtmarsmn honderdste sterfdag van hun grote voorganger herdacht. Van heinde en ver waren geestverwanten naar dit dorp getogen. Lang voordat de herdenkingssamenkomst begon, was de hervormde kerk te? plaatse reeds stampvol, zodat ook de gere formeerde kerk ingeschakeld werd. Het oude hervormde bedehuis, staande de plek der vroegere kerk, waar lenno als kind! gedoopt werd en waar hij later, tot aan zijn „uitgang uit het Eausdom" pastoor was, zal zelden zoveel erkgangers bevat hebben als op deze 31ste januari, precies vierhonderd jaar a Menno's sterven. Ds. H. R. Keuning te Grouw, voorzitter an de Friese Doopgezinde Sociëteit, ver welkomde ook geloofsgenoten uit Noord en Zuid-Amerika en Duitsland, waaron der hij met name een lid noemde van de mennonietengemeente te Witmarsum, een doopsgezinde kolonie in Brazilië. Er bestond volgens ds. Keuning vol doende aanleiding om ook te Witmarsum Menno te herdenken, omdat deze plaats zo vol is met herinneringen aan hem. De betekenis van een herdenking als deze werd aangegeven door ds. L. Lau- rense te Bolsward, die ook de doopsge zinden te Witmarsum als leraar dient. In zijn wijdingswoord over „Houdt uw voor gangers in gedachtenis" (Hebr. 137) zette ds. Laurense uiteen dat de gedach tenis der voorgangers het best geëerd wordt door de dankbaarheid voor het geen God in hen aan de gemeente gaf. Vandaar dat een herdenking alleen maar zinvol is wanneer het geloof er door toe neemt. Een geloof dat tot daden brengt, dat met hart en ziel beleden moet wor den. Gelijk Menno Simons zijn geloof existentieel beleefde. Hervormer ;e Rotterdam, die voor de Neder- Vardrlll dia ondragallika Rhaumatlak alt Uw lijf - t minder dat ng van Kruschen. irale zouten zetten r jeug- STAALSTUDIE Vandaag enkele commentaren op het eind vorige week gepubliceerde rapport van de commissie-Van Berkum over de mogelijk heid van een tweede groot staalbedrijf in Nederland. De Nieuwe Rotterdam- se Courant zegt er o.a. dit van: „Het thans aan de openbaarheid prijsgegeven werkstuk van dc commissie ia een samen- vattende toelichting op do eerder bekend gemaakte conolusiw, zodat de vraag rijst of dit nu het rapport-Van Berkum is dan wel of het hier in feite oen nader rapport betreft. De argumentatie van het rapport fs ge geven de supposities, in het algemeen giscb, heigeen echter niet inhoudt dat de supposities zelf niet aanvechtbaar zouden zijn. Bij een andeTe wijze van benadering is het mogelijk met een even logische ar gumentatie tot een geheel andere, positieve, conclusie tc komen, gelijk reeds enkele eer der verschenen publikatie» in Economisch- Statistische Berichten hebben geleerd. De controverse Rozenburg-IJmniden is vooral gelegen in het verschil in uitgangs punt: een bescheiden begin dan wel ineens iets groots. In dit verband willen wij erop wijzen dat reeds in 1959 ten behoeve vai de Staalsludicstichting in details een ren dabei plan werd uitgewerkt dat voorzag ii een produktie van ruw staal van 400.000 ton te verwerken tot walsdraad en lichte pro fielen. Dit commercieel verantwoorde plan werd opgesteld door deskundigen van Krupp samen met dr Rohland, voormalig presi dent van de Vereinigte Stahlwerke. Dat de Staalsludicstichting over dit plan nooit ope ning van zaken heeft gegeven is een gevolg van het gebrek aan overeenstemming in de stichting zelf, waarvan gelijk bokend_ tot voor kort ook de Hoogovens in IJmuiden deel uitmaakten. Na de jongste ontwikke- ling lijkt er op het ogenblik geen enkele belemmering meer te zijn om alsnog tot publikatie van dit plan over te gaan. Het is overigens bekend dat ook de Ne- derlandscbe Kabelfabricken, in het kader van hun eigen uitbreidingsplannen, hun be langstelling voor Rozenburg nog niet heb ben verloren. Daarnaast heeft de gemeente Rotterdam een begin gemaakt met een selfstandig on derzoek naar de belangstelling van gegadig den om zich achter het project-Rozenburg te scharen. Ten slotte kan men zich afvragen in hoe verre IJmuiden vast zou houden aan hel standpunt dat het inneemt in het rapport- Van Berkum, indien Rotterdam er in zou slagen een buitenlandse gegadigde te vin den. Hoe het zij, voorlopig hebben de Hoog oven» zich de weg naar Rozenburg ^ver sperd. Voor anderen ligt hij nog open." En dit is het oordeel van De Volks krant: „Zoals in het rapport wordt opge merkt geeft dit vooral een industriële en veel minder een wetenschappelijke visie weer. Dat is waarschijnlijk do reden, waar om het rapport ook voor de niet staaidco- knndige (en dat zijn er in Nederland meer dan sommigen wel menen) een summiere indruk maakt. Dat geldt b-v. voor de beschouwing, die het rapport wijdt aan het kostprijsverschil Thuiswerkers in maatkledingbedrijf landse doopsgezinden schetste, stelde vast, dat Menno Simons terecht als „hervor mer" wordt aangeduid. Evenals Luther en Calvijn, en uit dezelfde motieven, wenste hij de kerk te reformeren. Hij ging alleen verder dan zij; ook de „kleine afgoden van het pausdom" die Luther en Calvijn hadden overgehouden deed hij radicaal weg, door het alleen met de Heilig Schrift te wagen. Menno is hervormer om zijn inzichten aangaande de aard der reformatie. In zijn opvattingen betreffende kerk en staat, overheid en gemeente, de kinderdoop, het priesterschap der gelovigen en de enge hand tussen geloof en iporaal week hij in neer of mindere mate af van andere kerkhervormers. Daarnaast is Menno hervormer om zijn activiteit en strijd voor de geloofsgemeen schap. Zonder hem zou er nu geen doops gezinde broederschap bestaan. Wat hem tenslotte in de rij der hervor mers plaatst, is zijn geloof. Aan het slot van zijn rede gaf dr. Van der Zijpp een indruk van Menno's geloof door een bladzijde uit diens Fundamentenboek voor te lezen. Dr. Cornelius Krahn, bibliothecaris het Bethel College te North Newton (U.S.A.) die juist vijfentwintig jaar leden te Heidelberg promoveerde op dissertatie over Menno Simons, sprak over de betekenis van de hervormer de buitenlandse gemeenten. Nadat Menno op 30 januari 1536 ge broken had met de r.k. kerk verliet hij Witmarsum en leidde hij een zwervend, opgejaagd leven in het gebied tussen Amsterdam en Danzig, tussen E Straatsburg. Andere voorgangers, zoals Leenaert Bouwens, Dirk en Obbe Philips, reisden meer, maar toch heeft Menno in de kri- tiekste tijden de geloofsgemeenschap ge leid. Volkomen terecht worden daarom in het buitenland de doopsgezinden door gaans als mennonieten aangeduid. In negentien landen ter wereld komen zij De blijvende invloed van Menno is mede te danken aan zijn geschriften. Zijn verzamelde werken werden in het Neder lands. Duits en Engels uitgegeven. Do geest van Menno ls nog niet uit gestorven, verklaarde dr. Krahn. Nog steeds zijn er mensen bereid om terwille van het geloof land, huis, familie en bezit te verlaten. Die geest heeft talrijke nederzetttlngcn van doopsgezinden be zield. Vandaag is dit bijv. het geval in Brits Honduras, waar een groep kolonis ten een oerwoud aan het ontginnen is. De heer Krahn hoopte, dat de geest van Menno vaardig zou blijven of weer worden over het doopsgezinde volk. Wan neer deze herdenking tot resultaat zou hebben, dat de- geschriften van Menno opnieuw bestudeerd zouden worden, a een stap in de goede richting gezet. Ds: S. M. A. Daalder te Haarlem, voor zitter van de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, sloot deze herdenking, waar aan muzikale medewerking was verleend door het doopsgezind dameskoor te Har- lingen. week geopende gedachteniskerkje staat. Hier was een kleine tentoonstelling be treffende Menno ingericht, met boeken, prenten en fotocopieën van oude doperse geschriften. Een moment Het men de „doops gezind-eigene" sfeer van dit vermaan- huis op zich inwerken. Daarna gingen dc vele tientallen auto's en bussen weg naar de plaatsen en streken zij gekomen waren. Delfstrahuizen: W. A Bos te Roswinkel. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Zonnemaire, Zeeland: Q. Huizer, kand. te 's-Gravenhage; te IJ muiden, vac. J. van Leeuwen: W. Kats te Tiel- UNIE VAN BAPT. GEM. Beroepen te Borne: N. Bandstra te Haulerwijk. Bedankt voor Hengelo O.: H. v.d. Werf te Emmen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Haamstede-Kerkwerve: v.d. Ent te Rotterdam-West. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Bedankt voor Ederveen: H. Ligtenberg te Rotterdam-West. (Van onze soc.-econ. redactie) De ledenvergadering van de Chris telijke Bond van Kleermakerspa troons heeft gisteren te Utrecht tot voorziter van de bond gekozen de heer W. Alta tc Amsterdam, voor heen waarnemend voorzitter van de bond. De heer Alta volgt hiermee de heer G. Messink op, die tegen het eind van het vorig jaar de bond we gens overlijden ontviel. In de vergadering werd nog al uit voering aandacht besteed aan de mo gelijkheid tot werktijdverkorting in het maatkledingbedrijf. Algemeen had men er begrip voor dat deze ontwikkeling niet tegen te houden is en dat men dus wel mee zal moeten. Voor dit jaar zijn werkgevers en werknemers overeengekomen de werktijd tot 47 uur terug te brengen, over 1962 zou het dan 46 uur en over 1963 45 uur per week moeten worden. In deze bedrijfstak doet zich echter een grote moeilijkheid voor met de lo nen van de stukwerkers die huisarbeid verrichten, de zogenaamde thuiswer kers. De werktijdverkorting moet uit dc produktiviteit betaald worden, de lo nen en de prijzen mogen dus niet om hoog. Voor de mensen die op de ate liers in het bedrijf van de werkgever werken is dit geen moeilijkheid. Hier Advertentie tussen een groot en een wat minder groot opgezet nieuw staalbedrijf. Het i« uiter aard van belang tc weten, dat een groot bedrijf met een lagere kostprijs kan ken dan een kleiner. Do levensvatbaarheid van een nieuw staalbedrijf wordt echter niet uitsluitend bepaald door ccn dergelijk kost- prijsverschil, maar mede ook door de kost- prijsverschillen met bestaande concurr de bedrijven. Het kan immers heel goed zijn, dat een staalbedrijf van beperkte vang in een bepaalde markt rendabel kan werken, ook al zal een bedrijf van grotci allure tegen een nog lagere prijs kunnen Intussen biedt liet rapport minister De Pous de mogelijkheid te beoordelen in hoe verre de plannen voor een tweede staalbe drijf op Rozenburg als Nederlands project nog kansen op verwezenlijking hebben. Het feit, dat de IJmuidense Hoogovens grote uitbreidingen in uitvoering hebben, voor produkteo, die Rozenburg voor zich had ge reserveerd, maait heel wat gras voor de Sta al stud ie* lichting weg. Mogelijk beschikt het Rozenburg-project echter over zoveel gras, dat verwezenlijking toch nog moge lijk blijkt. Om dat te beoordelen moet naast het rapport-Van Berimm ook de be schikking hebben over een gedetailleerde publikatie door de Staatsstudiestichting." kan de verkorting van de werktijd door machines enz worden opgevangen Voor de thuiswerkers is dit niet het ge val. De vakbonden willen echter niet dat voor de thuiswerkers de werktijd niet verkort zal worden. Er is op het ogenblik nog een vrij groot aantal thuiswerkers, dit aantal neemt zelfs nog toe. De werknemers zijn dan ook geneigd te concluderen dat het thuis werk vrij goed zit en de werktijdver korting er hier ook wel af kan zonder prijsverhoging. Bij een werktijdver korting tot 45 uur (wat een verhoging van de uurlonen zou betekenen met 6,3 pet.) gaat deze kwestie in de toe komst nog veel sterker spelen. Op dit punt zijn dan ook de onderhandelin gen tussen werkgevers en werkne mers vast gelopen. Deze kwestie is des te belangrijker omdat zij niet al leen in het maatkledingbedrijf, maar in een groot aantal toeleverende in dustrieën speelt. (De kwestie van de verhoging van de zogenaamde schrijf lonen speelt in vele bedrijfstakken. Red.). De werkgevers in het maat kledingbedrijf willen deze kwestie dan ook desnoods op hoog niveau laten uitvechten. Overigens wordt onder de patroons de klacht gehoord dat binnenkort dc werknemer na 45 uur werken met goed weekloon naar huls gaat, ir dat de patroon 60 uur moet werken om het hoofd nog maar nauwelijks boven water te kunnen houden. In de verga dering werd nog opgemerkt, dat er bi. veel patroons nog wel wat ontbreekt aan het toepassen van de Juiste calcu- latieschema's en aan het zo snel en ra tioneel mogelijk werken. Brochure AR en sport AR en cultuur De nationale organisatie van antlrevo. Iutionaire jongerenstudieclubs heeft de referaten met de discussies die de he ren G. H. Hoek, ds. A J. Kret en prof. mr. I. A. Diepenhorst tijdens de in ok tober gehouden studieconferentie ir Driebergen hielden over de onderwer pen: AR en de Cultuur, AR en de sport in brochure-vorm uitgegeven. Belangstellenden kunnen deze brochu re met deze interessante referaten over actuele onderwerpen bestellen bij de An ti-Revolutionaire Partij, dr. Kuyper- straat 3 in Den Haag. De prijs bedraagt 1. Dit bedrag moet worden gestort op gironummer 89673 t,n.v. AR-partij6tich- ting onder vermelding van nr. 146. Toto staat huwelijk voetballer in de weg De kerkeraad van de Christelijke Ge reformeerde Kerk te Midwolda is van oordeel, dat leden van zijn kerk geen lid kunnen zijn van een voetbalvereni ging waaraan een toto is verbonden, on geacht of zij daadwerkelijk aan die toto mee doen. Hij vindt dit in strijd met de christelijke beginselen en heeft verband daarmee besloten in een DANK ZIJ RJS.S.A. Prakt.dipl. Handelscorresp. juni of dec. 1961) Vraag p.o. ons prospectus. Het kan U jaar studie schelen. En tijd ls geldt R.E.S.A. - Hilversum (Bekende Schriftelijke Cursus) Ook opleidingen voor M.BA. en S.P.D. ofdcorr. Frans. D. en Eng., V.TH.-dlpl. Tolk-Vertaler F., D. toch nog het De discipelen, zegt het hoek Handelingen, werden het eerst te Antiochië christenen genoemd. Dat was het gevolg van het feit, dat Barnabas en Paulus een jaar lang die gemeente leerden. Het is duidelijk wat in hun prediking centraal heeft gestaan: Jezus Christus. Deze mensen leerden zo dicht hij Christus te leven, hun leven werd zo vereenzelvigd met de Heiland, dat de mensen hen naar hun Heiland gingen noemen. Wij worden ook christenen genoemd, zelfs door de heidense volkeren van Azië en Afrika. Maar niet, omdat wij altijd maar over Christus spreken, soms alleen maar, omdat onze huidskleur blank is. Trouwens wij stellen zelf prijs op die naam. Toen wij eens iemand zeiden, dat hij geen recht had op deze naam christen, omdat hij zich van Christus niets aantrok, werd hij hoos. Ik hen toch geen heiden? zei hij, maar hij was dat wel. Wie zich een christen noemt zonder Christus werkelijk te kennen, vaart onder valse vlag. Maar die eerste discipelen noemden zich geen christen; zij werden christenen genoemd. De naam was een beschrijving van hun hele leven. De grote vraag is voor ons ook of anderen Christus in ons zien, of- tooien wij onszelf met de vlag van christelijkheid. Als het alleen maar aan de buitenkant zit, zal het slijten, zit het van binnen, dan zullen anderen het zien. Advertentie) Btonchi letten Hoes+drank in tabletvorm.95ct Beroepingswerk Veel papoeadominees kandidaat gesteld Een douaneambtenaar in Hollandia voelde zich gevleid toen een van zijn papoeamedewerkers hem aanspoorde zich kandidaat te laten stellen voor de Nleuw-Guinearaad. Hoe groot zijn vertrouwen wel was, bleek toen hij aan het ©lot van zijn re devoering de ambtenaar nog toefluister de: „Kan ik twee gulden van u lenen?" Twee papoeakandidaten hebben intus- en hun kandidatuur ingetrokken ten ;unste van de belangrijkste kandidaat I. Mori Muzendl. Het aantal papoeakan didaten is op het ogenblik evenals dat van de Europese kandidaten vijf, maar verwacht wordt dat zich nog n poea's zullen terugtrekken. Opvallend is het grote aantal papoea dominees dat kandidaat gesteld is. Landbouwhogeschool vraagt 62 miljoen voor uitbreiding Het bestuur van de landbouwhoge school tc Wageningen heeft aan de minister van landbouw en visserij een ontwikkelingsplan voor de hogeschool voorgelegd, waarmee in de eerstko mende tien jaar een bedrag van ruim 62 miljoen gulden gemoeid zou zijn. Voor 1965 zouden van de gewenste voorzieningen gereed moeten zijn, twee collegezalen (400 en 50 personen), geheel nieüw veeteeltcomplex, eet: totron voor tuinbouwplantenteelt, centraal kassencomplex, nieuwe labora toria voor pluimveeteelt, graslandcul tuur, plantensystematiek en fytopatho- logie, een biologisch station te Wijster en een sporthal. Verder de uitbreiding van de laboratoria van organische scheikunde, plantkunde en erfelijkheids- lèer. De Grieks-orthodoxe schop van Katanga is naar zijn zeg gen door Tsjombe het land uitge zet. Hij wordt er van verdacht steun geleverd te hebben aan Loe- moemba en de zijnen. Verontwaar digd is bisschop Kyprenos naar Athene vertrokken in de hoop dat zijn regering stappen zal nemen bij die van Katanga om de zaak op te lossen. ,,De hele kwestie is volkomen belache lijk, hoewel ik wel in een netelige posi tie ben gekomen. Ik zal mijn Griekse premier en de kerkelijke autoriteiten duidelijk moeten maken waarom mijn tot nu toe vriendschappelijke betrekkin gen met de Katangaanse regering plotse ling deze wending genomen hebben," verklaarde hij kort voor zijn vertrek naar Athene In een vraaggesprek. De bisschop vertelde verslaggevers dat de minister van binnenlandse zaken van Katanga, Godefrold, of juister gezegd zijn Belgische permanente secretaris Jean Tinges. hem beschuldigd heeft een com munist en voorstander van Loemoemba „Toen ik hiervoor de bewijzen vroeg kon Tinges slechts zeggen dat beleend was dat lk president Nasser ontmoet heb tijdens een bezoek dat ik onlangs bracht aan Egypte. Bovendien bleek het feit dat ik een kerkelijke decoratie heb ontvangen van dc patriarch van de Rus sische Orthodoxe Kerk voldoende om mü als communist te brandmerken." GEPREZEN Volgens de bisschop was zijn bezoek aan Nasser alleen maar een beleef dheids- visite en hij kan zich niet indenken hoe de Katangaanse regering uit zijn ont moeting met de Russische patriarch Alexei heeft kunnen afleiden dat hij communist is. De aartsbisschop zei dat hij steeds vriendschappelijke betrekkingen met de Katangaanse regering heeft onderhouden en tijdens een recent bezoek aan Grie- Afscheid Gisteren heeft professor dr. ir. C. Cool- haas in de aula van de Landbouwhoge school te Wageningen wegens het be reiken van de pensioengerechtigde leef tijd afscheid genomen als hoogleraar ir, de landbouwplantenteelt met een rede getiteld: „Noodzakelijkheid van indirecte landbouwkundige hulp aan onderontwik kelde gebieden door uitgaven binnens lands". Chr. Stapelkamp overleden In Groningen is op 81-jarige leeftijd overleden de heer Chr. Stapelkamp, oud- directeur van de Christelijke H.B.S. Groningen. De heer Stapelkamp is op 2 maart 1879 in Oud-Loosdrecht geboren. Nadat hij de middelbare akten Nederlands en geschiedenis had gehaald, werd hij in 1917 de eerste directeur van de toen pas opgerichte Christelijke H.B.S. in Gronin gen. In 1945 verliet hij deze school met pensioen. Thans wordt nog steeds ge sproken van „de school van Stapelkamp". In de na-oorlogse jaren maakte de heer Stapelkamp wetenschappelijke studies op het gebied van de Friese taal. Zo maakte hij enkele jaren geleden met steun van de organisatie voor Zuiver Wetenschap pelijk Onderzoek een studie van „Hon derd Psalmen van David" door ds. J. Althuysen. De begrafenis is zaterdag middag op de begraafplaats „Esserveld" na een rouwdienst in de aula van de Christelijke H.B.S. Het 75-jarig bestaan van het psychia trisch ziekenhuis „Veldwijk" te Ermelo ls gisteren ln een herdenkingssamen- komst ln het gebouw „Beukenrode" gememoreerd. De voorzitter van het stichtingsbestuur, de heer M. Femhout uit Laren, verwel komde op deze bijeenkomst, naast de burgemeester van Ermelo, de heer H. M. Martens, de ere-voorzitter, mr. H. Bos, voorts de heer Hamer, oud-geneesheer directeur van „Veldwijk" en vele an deren. Spreker vroeg zich af of de oprichters van deze stichting de ontwikkelingsgang van „Veldwijk" en de vooruitgang van de psychiatrische wetenschap hadden kunnen vermoeden, toen in 1881 werd begonnen met 33 verpleegden, 3 verplegers en 3 verpleegsters in twee gebouwen. Thans zijn er 88 gebouwen en gebouwtjes, Ruim 4000 verplegende krachten heb ben inmiddels 12.000 zieken verpleegd. Burgemeester Martens van Ermelo. reikte vervolgens aan zuster De Lange koninklijke onderscheiding uit. Zuster De Lange is sinds maart 1926 in dienst bij Veldwijk. De voorzitter van het centraal bestuur der Vereniging tot Christelijke Verzor ging van Geestes- en Zenuwzieken, prof. H. N. Ridderbos, sprak een herdenkings rede uit, waarin hij „Veldwijk" de oud ste dochter der vereniging noemde. Een dochter, waarop de moeder trots is. De geneesheer-directeur van „Veld wijk" de heer H. G. Boswijk, gaf een overzicht van wat zich de laatste 50 jaar op „Veldwijk" heeft afgespeeld. Zr. Winkelhof bood het bestuur namen personeel een afbeelding aan van fontein welke op het terrein van „Veld wijk" geplaatst zal worden. kenland ook haar pro-westerse houding heeft geprezen. „Maar kijk wat er nu gebeurt. Het lijkt wel of de Belgische adviseurs van Tsjombe het Katangaanse beleid decreteren. Zij hebben zelfs te gengesproken dat zij mij uitgewezen had den en zij hebben het voorgesteld alsof ik Katanga zou verlaten om een reis door mijn ambtsgebied te ondernemen." Dat was eigenlijk ook waar, want de Katangaanse regering gaf de bisschop geen opdracht om te vertrekken, maar raadde hem aan een poosje heen te gaan. en vriendschappelijk gesprek kort het vertrek heeft Tsjombe de aarts bisschop zelfs gezegd dat hij over een maand of zo maar weer eens moest pro beren om naar Katanga terug te keren. Opgravingen bij de Dode Zee een succes De eerste systematische opgravingen van de oude oase Ein Gedi in het gebied de Dode Zee, waarvan de dichter het Hooglied zo lofprijzend heeft gesproken, hebben bewijzen opgeleverd van het bestaan van een rijke en bloei ende nederzetting in de dagen der Israë lieten. De uitgravingen worden verricht door een groep oudheidkundigen onder leiding van prof. B. Mazar, voorzitter van de Hebreeuwse Universiteit in Jeru- Er kwam een grote hoeveelheid aarde werk en andere voorwerpen te voor schijn die wezen op specerijen- en wijn bouw waarnaar in de bijbel en andere historische geschriften wordt verwezen. De nederzetting, op heuvelterrassen, kwam tot stand in de Israëlische bloei tijd, ongeveer rond 625 voor Christus tot de verwoesting van de eerste tempel in ioor Chr. De huizen waren gebouwd stenen op stenen funderingen, met binnenplaatsen cn voorraadkamers er bij. Volgens prof. Mazar heeft Ein Gedi slechts vijftig voorspoedige jai-en ge kend. Volgens sommigen werd het ge sticht door Josia, koning van Juda en geheel door brand verwoest, mogelijk door de Edomieten die rond 586 voor Chr. Judea binnenvielen. In maart aanstaande wil men een grootscheepse actie beginnen om de oud heidkundige schatten van de Dode Zee grotten aan het daglicht te brengen. Vorig jaar ontdekte men bij een derge» lijke actie de brieven van Bar Kochba. R.k. universiteiten stichten instituut in Maastricht Van de zijde der r.k. Sint Radboud- stichting wordt meegedeeld dat de be- stuursinstanties van de r.k. Universiteit in Nijmegen en van de r.k. Economische Hogeschool in Tilburg hebben besloten een gemeenschappelijk bureau te vesti gen in Maastricht. Dit bureau heeft tot doel een voortzetting van het onderzoek naar de Limburgse regionale behoefte aan wetenschappelijk onderwijs en naar de maatregelen en voorzieningen die beide instanties daarvoor in de naaste toekomst moeten treffen. Het bureau zal ook tot taak hebben het leggen en onderhouden van contacten met de daarvoor in aanmerking komen de instanties, en het geven van voor lichtingen en hulp aan abituriënten en studenten. Het onderzoek zal zich ook richten op de vraag naar de betekenis en de mo gelijkheid van vestiging in Maastricht van een instituut van wetenschappelijk onderwijs, die in „filiaalverhouding" staat tot beide instellingen. Men denkt er over dit instituut dienstbaar te maken aan de Europese eenwording, onder meer door de opleiding van functionaris sen voor de verschillende Europese ge meenschappen en van wetenschaDpelijke medewerkers voor de organisaties van het bedrijfsleven (werkgevers en werk nemers). Aan dit instituut zou men ook mensen kunnen opleiden voor de afzon derlijke ondernemingen met het oog op de contacten met intêgratieorganen. Men heeft reeds contact opgenomen met het provinciaal bestuur van Limburg. mijn huur een over het meerdere is: 0—1000 3 pet., ir water is be- 1000—2000 4 pet., 2000—5000 5 pet., 5.000—10.000 6 pet,, 10.000—25.000 7 pet. Daar het huis na de schenking tot de kale Uw vermogen behoort, valt het in ge val van uw overlijden in uw nalaten- Antwoord: Deze afronding geschiedt schap. De grootte van de nalatenschap zal dan bepalen of en hoeveelsucces- siebelasting verschuldigd MM Vraag: Wanneer bedrag van 0,37 grepen, geschiedt dan de afrondii naar boven tot een veelvoud cent over de kale huur of ove: huur plus het water' Vra.ag van lezeres: Al enkele jaren grens van het terrein, heb ik overtollige haren bovenlip met een pincet uitgetrokken, maar het wordt steeds erger. Mijn goed eerst dochter beweert dat ik daarvan kan- inlichtingen ker kan krijgen. Is dit juist? Antwoord: Voor kwaadaardige woe keringen van het weefsel zijn wij niet beducht, maar daarover kan plaatse lijke reglementen en gebruiken kun- hiervan afwijken.. Het is daarom op het geimeentehuis- winnen. Zo het blijkt dat deze bomen te dicht bij uw terrfio staan en de gemeente niet ingrijpt,, zal een proces nodig zijn. Vraag: Bij vervanging paalt namelijk dat deze afronding ge- weduwe zonder kinderren ieen bedrag ^eV^Mriën. "wel echteT'bel rigebfwonè»'alSgllattn balatum schiedt over de termijnen van de van ƒ20 000 uit de nalatenschap van „lftr.V]r.n van hflr_n «pn Vf>nrM„. ic0nn5 vehleken dat. P%n ppHppUp van termijnen onder de „prijs" verstaat haar i i successie. Voor het te bestrijden l de haren door of chocoladeUte eten ómdat dót ongezond zon zijn. Dagelijks eet ik een IISk.karÓiólino •twee eieren. Wat iï uw oordeel? 8-- Antwoord: Het eten van eieren of Z.°°ï?0Zi huur op zich neemt". Vraag: Wanneer ik als enige zoon een huis van 20.000 waarde ten geschenke ontvang van mijn ouders, hoeveel moet ik dan aan belasting be- of twee eieren. Wat talen voor aanwas, aan inkomstenbe- Antwoord: lasting, enz? Ik ben getrouwd en heb chocolade is geen kinderen. Wanneer ik overlijd, ongezond, moet er dan weer successierecht den betaald voor het huis? Antwoord: Bij schenking van huis moest er schenkingsrecht worden gevoelig is voor eieren of chocolade, betaald, geen vermogensaanwasbelas- of wanneer men bepaalde ziekten en ting. Vrijgesteld is een bedrag, gelijk kwalen heeft, kan het gebruik wel 10 pet. van het inkomen, waar- schadelijk zijn. De dokter zal dan uittrekken van de haren een voortdu- is ons gebleken dat een gedeelte van de huid. Daar de betonnen (estrik) vloer nat was 'J door binnengedrongen, regenwater zodat het raadzaam het viltpapier een zwarte rottende mas- advies in te winnen bij de huidarts sa was geworden. Het is niet geheel gediplomeerde en al gelukt een en ander te verwij- diathermisch deren en droog stoken geeft slechts tij- Bij een des- delijk soelaas, aangezien er steeds wa- men. er ver- ter binnendringt. Thans is er linofeit gelegd, zodat voor het oog alles in or de onaangename lucht w „iVraag: In de tuin van onze achter- de is maar ae onaangename mpn Hit ^ïfpt nvpr- buren staat een aantal hoge populie- blijft. Wat is hieraan, te doen? de ouders zijn waarschuwen. Wanneer n verzocht deze populieren te Verwijde- de vloerbedekkingen komt, treedt ren. maar hebben daarop generlei re- k#r rottine en «Wmmalmrmlw actie ontvangen. Staan ons middelen ten dienste om wegneming van deze populieren af te dwingen? het belastingjaar, voorafgaande aan is het zaak een arts te raadplegen de schenking ge- Antwoord: Over het be- goed dieet te la- paalt het Burgerlijk Wetboek dat der- mogelijk dat dit ker rotting en schimmelvorming op, en daardoor ontstaat een onaangename lucht. Er kan een broedplaats van bacteriën ontstaan. Er zit niet anders op dan maatregelen te nemen tegen het binnendringen van vocht. Het nenstellen. In dit geval is cho- gelijke bomen niet mogen staa: colade dikwijls taboe. i twee meter zodat het nodig is eerst

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2