Humanistisch Verbond boekte groot succes Probleem van humanistische geestelijke verzorging Het culturele vraagstuk eu de gemeente best uren Een woord voor vandaag °rof. dr. G-.Ch. A alderi plotseling overleden PIJN OF GRIEP Chefariiie4' 2 TTet is reeds jarenlang gewoonte dat de pleitbezorgers van het Humanistisch Verbond in de Tweede Kamer er by de minister van defensie op aandringen in de krijgsmacht ook humanistische geestelijke verzorging een plaats te geven. In de loop der ja ren heeft het Humanistisch Verbond terzake van soortge lijke verzoeken al menige wens ingewilligd gekregen. Hun geeste lijke verzorgers by hen „gees telijke raadslieden" genoemd tige te willen ontzeggen en haar een strikte neutraliteit te willen opleggen, zou betekenen dat men de secularisering van het leven op een zeer aangelegen en in grijpend punt als een volwaardig beginsel in het handelen van de overheid zou invoeren, een han delwijze, waarop men zich ach teraf met recht zou kunnen be roepen voor de eis, dat de over heid zich ook in haar eigen han delen en optreden volstrekt gods dienstloos zou moeten gedragen." tegemoet getreden. Dit is vaak ge- BilzOUClcre Openbaring schied. Het Humanistisch Verbond is bijv. verweten dat het contacten met zyn erkend, gedeeltelijk bezoldigd communisten zou onderhouden. Maar J de cnnfrpsnw Het moeilijke punt is hier dat de humanist, die van een bijzondere open baring niets wenst te weten, juist daar door niet de eerbied voor het woord, dat de overheid Gods dienares is, kan opbrengen en verlangt dat de overheid hoewel zij rekening mag houden met de opvatting van de meerderheid der bevolking overigens neutraal zij. strekking verworoen met 172 Het Humanistisch Verbond wijst der- tegen 16 stemmS? me* 172 halve af. dat de overheid rekening zou moeten houden met God, van wie zij, en gesubsidieerd in de gevangenis, dat hS™ sen cn in de arbeiderskampen. baar zijn Hun militaire tehuizen ontvangen L_„,. subsidie. En hun vormingscentrum herbergen. Maar op het congres voor militairen ontvangt van de overheid de nodige steun en mede- werking. sóhe JE»"* vaQ ,de humanisti- prof. dr^Libbe1 van^e'^af^angëï antwoorden. taakten SÓ 'tldi5.SS 'S k=«de "U Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Dirksland: H. N. van Hensbergen te Renkum. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Delfzijl (vac. J. W. Vlaan deren): F. J. Bil te Óudega. W.; te Heem stede (vac. dr. P. J. Richel): G. Meynen te Utrecht-West; te Mildwold. Old.: I. de Jong, kand. te Nootdorp; te Scharen- dijke. Zeeland: A. Bakker, kand. te Kiel- Wind eweer. Benoemd tot hulpprediker te Brou wershaven: ds. B. Wentsel, em. predikant te Ridderkerk. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Kampen: T. Brienen te Mussel en J. H. Carlier te Zutphen; te Sneek: J. P. v. d. Boomgaard te Thesinge en J. H. Carlier te Zutphen. Bedankt voor Zwolle: P. N. Ribbers te Noordscheschut. Ambtsaanvaarding Prof. mr. K. Vonk heeft zijn ambt aanvaard van buitengewoon hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam in de verkeers- en vervoerseconomie door het uitspreken van een rede getiteld: „De verkeersvrijheid en de econor verkeer en vervoer: een bestek' het „kneden P?^Ki^<\rgie doe"' omdat zij het vorig kinderen tot goede gelovigen' jaar btj de minister wederom een niet - Immers toen door de heer E. A. Ver meer op» 4 februari 1960 de vraag werd gesteld of het humanistisch vor mingscentrum voor militairen „De Ailc" niet in aanmerking kon komen, JfaS8 TnijiceIo0^5?aal,de4 °ffici®r®0^5i- «mu-msuscn vcrooua worat ook 1 daar- meerderheid der bevolking rekening „ui pleitte voor een verbod nm Vin. moet houden, wil dat in de concrete succes geboekt hebben, deren beneden de 18 jaar in kerkdien- situatie ook r»og al iets zeggen. Het sten toe te laten. Deze uitlating van rapport waaruit zo even geciteerd de heer Van de Wal is echter bij her- werd zegt daarover: haling door het Humanistisch Verbond v jeo „De gedesavoueerd en door hemzelf in die >&e vraag of het Nederlandse vonm teruggenomen. volk en de Nederlandse overheid Het Humanistisch Verbond wordt ook omdat het i ,Jk wil hier nadrukkelijk stel len. dat, indien bij het humanis tisch vormingscentrum ,J)e Ark" de bereidheid zou bestaan aan de beoogde opzet, uiteraard onder dezelfde voorwaarden als voor de vorengenoemde vormingscentra gelden, mede te werken en het met betrekking tot de te bieden faciliteiten aan de eisen zou vol doen, mijnerzijds geen enkel be zwaar tegen het inschakelen van dit vormingscentrum bij het or ganiseren van afrondingsbijeen komsten zou worden gemaakt" 38e kamerverslag). weinig leden telt. Zonder ingeschakeld, twijfel Is het Humanistisch Verbond niet groot, maar toch zeker niet een te verwaarlozen kleine groep. Zó sterk was het in de Kamer door een minister nog nimmer uitgesproken, en het zal zonder twijfel de voor- _WÊ J|JP standers van het Humanistisch Ver- zij als organisaties nog pas enkele A' bestaan. Maar, zeggen zij, Het Humanistisch Verbond wijst er zelf op dat de humanistische organisa ties anders dan de kerken slechts vol wassen, bewust aangesloten leden tel len, waarbij de gezinnen buiten be schouwing blijven. Om vergelijkbare cijfers te krijgen zou men het ledental zeker met de factor drie moeten ver menigvuldigen. Dat betekent dat men het Humanistisch Verbond op het ogen blik -- dus ln vergelijkbare cijfers moet schatten op een kleine 50.000 le den. Er zit ook waarheid in de uitspraak van het Humanistisch Verbond dat de humanistische organisaties bun aan spraken niet kunnen baseren op iets als aantallen ,,doop"leden, niet alleen als gevolg van een geheel andere structuur maar ook van het feit dat lijdt naar onze overtuiging geen twij fel dat er jnnoemelijk veel buitenker- 0kelijken zijn die zich op een soortge- De strijdhoudinp van het Humanis- Wke wijze of nog nauwer met de hu- Beginsel en doel tisch Verbond behoeft niet te deren. Zijn statuten zijn in dit op zicht duidelijk genoeg. Artikel twee Beginsel: Dc humanistische levensover tuiging wordt gekenmerkt door het pogen om leven en wereld te verstaan met een beroep op menselijke vermogens en zonder uit te gaan van bijzondere open baring. Bij alle schakering die binnen deze overtuiging mogelijk is, worden daarbij de volgende grondslagen erkend: 1. Het humanisme acht een waardebesef dat niet naar wil lekeur kan worden gewijzigd, wezenlijk voor de mens. 2. Humanisme eist de voortdu rende bereidheid zich in den ken en doen redelijk te ver antwoorden. 3. Het humanisme eerbiedigt de mens als enkeling en als lid van de samenleving in zijn menselijke waarde. 4. Het humanisme erkent dat de mens deel heeft aan natuurlij ke, maatschappelijke en kos mische verbanden. 5. Het humanisme stelt vrijheid als eis voor het persoonlijk en maatschappelijk leven. Het humanisme vraagt om be leving en verwezenlijking van zijn beginselen in de practijk van het leven. Artikel drie luidt: Doel: 1. Het Humanistisch Verbond wil allen verenigen. die het bovenomschreven humanisme aanvaarden. 2. Het beoogt de verdieping verbreiding en verdediging van de humanistische levensover tuiging. 3. Het streeft er naar een gees telijk centrum te vormen voor hen die niet godsdienstig zijn. Rand van negatieve Nu is het humanisme vaak verwe ten dat het geen eenheid is. Daarom zou het reeds niet voor geestelijke ver zorging in aanmerking kunnen komen, aangezien er geen waarborg is dat de ze positief gericht zal zijn. Het Humanistisch Verbond wjjst i lijkte verzorging in de overheidsor- 8 Toch moet opgemerkt worden dat ook bij deze beginselverklaring nog geenszins een positieve geestelijke ver zorging zeker is. Men kan bij alle eerbied voor de mens toch komen tot de erkenning van de onmacht om het wezenlijke van de mens te grijpen. Humanisten zeggen dan. dat men ook din nog wel bevrediging kan vinden in de aanvaar ding van de wanhopigheid van het le ven. En ioor de aanvaarding van de absurditeit heen. nog in verantwoorde lijkheidsbesef do verantwoorde daad Dit kan men dan nog positief noe men, maar tegelijk moet men toch op merken dat het bedenkelijk aan de ra-*d van bet negatieve ligt en dat dan de stap naar het nihilistisch levensge voel niet zeer groot is. Dit klemt temeer omdat het Huma nistisch Verbond geestelijke verzor- Onjaistc argumenten Het humanisme moet bij zijn strijd om zijn ideeën ingang te doen vinden niet met onjuiste argumenten worden manistische organen verbonden gevoe len als talloze doopleden met de kerk elk geval van humanistische s gediend gaan zij verder, worden de buitenker kelijken cf een deel daarvan niet voor het humanisme „geclaimd", want wij zijn tenvolle bereid te erkennen dat de kerk ook ten aanzien van hen een apostolaire taak weet te hebben, maar men miskent eenvoudig de werkelijk heid als men de illusie koestert dat velen van hen zelfs maar bereid zouden zijn naar de keric te luisteren. Staat cn overheid Bij een eerlijke beoordeling van het streven van het Humanistisch Verbond komt het er vooral op aan hoe men de staat en de overheid ziet. Het Hu manistisch Verbond zegt hierover: „Wij zijn het er niet mee eens dat van de staat verlangd mag worden dat hij op zijn wijze mee werkt aan het behoud van God en godsdienst. Tenminste niet als dat zou moeten betekenen dat al leen op die grond een niet-gods- dienstige levensovertuiging ach tergesteld zou moeten worden. Wel kunnen wij het verstaan dat de overheid van de Nederlandse staat hier en nu rekening houdt met de godsdienstige gevoelens en cpvattingen van de meerder heid der bevolking. Ook kunnen we treden in de mening dat de overheid de bevoegdheid heeft een levensovertuiging te toetsen, indien op zekere erkenning in overheidsverband aanspraak wordt gemaakt. Maar dan alleen op grond van haar achtbaarheid en overeenstemming met de eisen van het staatsbestel." Als men daar nu naast leest de op vatting zoals die b.v. werd neergelegd in het „Rapport inzake Humanistisch geestelijke verzorging" van het Colle ge van Advies der Anti-Revolutionaire Partij, ziet men met een oogopslag hoe geheel anders onze opvatting van staat en overheid is. Men leest in dat rapport o.a.: „Wanneer de overheid de gods dienstige en kerkelijke èn de on godsdienstige en onkerkelijke verzorging op voet van volkomen gelijkheid in haar dienst zou stel len, zou dit slechts in schijn voor een neutraal standpunt door kun nen gaan. In het wezen der zaak zou de overheid, die hier immers zelf als de verzorgende instantie dient op te treden, daarmee-de godsdienstige en a-godsdienstige verzorgin„ als voor haar doel ge- lijkwat.rdig naast elkaar stellen. En dit zu betekenen dat de Ne derlandse overheid voor haar deel impliciet het geloof in God en de °rkenning van Zijn gebo den tot een niet-constitutief en niet-integrerend element zou ver klaren in de van haar uitgaande en roor laar verantwoording ko mende geestelijke verzorging. Het moet voor een ieder dui delijk zijn, dat een zodanige „neutraliteit" in feite een gelijk schakeling inhoudt van een vér strekkende levensbeschouwelijke betekenis. Men moet zich hier voor niet, zoals mr. Van Wal- sum in de Eerste Kamer deed, beroken op de inrichting van het hoger onderwijs, die in alle delen alU-rminst een aannemelij ke zaak mag heten, want daar treedt de hachelijkheid van het in acht nemen van een zodani ge neutraliteitttiel zeer duide lijk aan het licht. De geestelijke verzorging richt zich immers op datgene, waarin de mens zijn laatste steun moet vinden en waardoor hij zich in zijn eigenlijke er. diepste existen tie heeft te laten bepalen. Hier in aan de overheid ieder recht op voorkeur voor het godsdiens- reeds in een zodanig stadium verkeren, dat de erkenning van God als hoogste Wetgever door de overheid geen weerklank meer vindt in het overgrote deel van het volk, moet echter ontkennend worden beantwoord. Juist degene die zich hier niet op een abstract standpunt plaatst, maar bij het vraagstuk van de geestelijke ver zorging het onderling van elkaar afhangen en met elkaar in ver band staan van overheid en volk in het oog vat, kan moeilijk be twijfelen, dat de invoering van het bepleite neutraliteitsbeginsel viet in overeenstemming is met de geestelijke signatuur van het Nederlandse volk, dat immers niet alleen in zijn historie als chris telijke natie, maar ook in zijn huidige formatie, de geseculari seerde beschouwing van de op bouw van het geestelijk leven nog bewust afwijst. Dit betekent niet dat degenen, die een zoda nige opvatting wel huldigen en het godsdienstig leven niet boven het ongodsdienstige gesteld wil len zien, ook maar enigszins in hun rechten gekrenkt of voorbij gegaan zouden worden. Want het gaat hier niet over de vraag of deze overtuiging in volkomen vrijheid mag worden voorgestaan en bepleit, maar of de overheid zich ook voor haar bestel erdoor zal moeten laten leiden, dat deze overtuiging door een deel van haar onderdanen wordt aange hangen. Stelt men de zaak zo, dan is niet in te zien, met welk recht men zou kunnen eisen, dat de Nederlandse overheid thans het tot nu toe gehandhaafde prin cipieel godsdienstige karakter van de van haar uitgaande gees telijke verzorging zou moeten loslaten, om in plaats daarvan de erkenning van de Almachtige God en van het licht van Zijn openbaring principieel facultatief Een onderwerp dat dit jaar waarschijnlijk in het bijzonder ln dc belangstelling zal staan Is de plaats van het humanisme in de geestelijke verzorging van de strijdkrachten. Een medewerker schreef voor onze bladen twee uitvoerige artikelen over deze materie. In dit eerste artikel zet hU de theoretische aspec ten van deze zaak uiteen, in een volgend artikel de praktische te stellen bij de geestelijke lei ding en vorming dergenen, die aan haar zorgen zijn toever trouwd." Al is het waar dat de christenen zich vaak verkeerd hebben uitgedrukt en zelfs niet altijd eerlijk ware" hun bestrijding, toch is het een dat de humanisten op dit punt de christenen niet zullen begrijpen. Het is het geloof aan de bijzondere open baring Gods dat hier tussen christen en humanist in staat. Men krijgt soms de indruk dat de humanisten wèl op recht proberen de christen te begrij pen. In de brochure „Het Humanis tisch Verbond antwoordt" staat te le- „Op zichzelf kan hij (de huma nist) in de kerk uiteraard niet anders zien dan een gemeenschap waarin de leden door hun diep ste levensovertuiging samenge bracht zijn. Maar deze visie be let de humanist niet in te zien dat voor de gelovigen de kerk een volstrekt unieke betekenis heeft, die door de humanistische beschouwingswijze niet afdoende gekarakteriseerd wordt". Maar hoe onpeilbaar diep de kloof tussen christen en humanist is, ge voelt men, als men bemerkt dat in deze zelfde brochure gesteld wordt: „Een soortgelijke betekenis als de ontmoeting met Christus voor de protestant heeft, is voor de humanist gelegen in de ontmoe ting met alle zedelijke en gees telijke voorgangers der mensheid. Zij hebben inderdaad voor ons geleefd en geleden". Volgend artikel: Humanis tisch Verbond en strijd krachten. Mr. Scholten en drs. Van Hulst over: (Van een onzer redacteuren) ,,De cultuur mag bij de over heid niet het sluitstuk van de re kening zijn. Als leden van de Chr. Hist. Unie, als protestantse chris tenen moeten wij midden, in de wereld staan en ons ten aanzien van het cultuurvraagstuk niet af zijdig houden", aldus de staats secretaris van onderwijs, kunsten en wetenschappen mr. Y. Schol ten, toen hij in de gisteren te Utrecht gehouden vergadering van de vereniging van Chr. Hist, gemeentebesturen een korte in leiding hield over het culturele vraagstuk en de gemeentebestu ren. Op grond van het Chr. Hist, beginsel program mogen wij geen "geheelonthou ding ten opzichte van het cultuurvraag, stuk toepassen", zo zei dc staatssecre taris, die het een bemoedigend verschijn sel noemde, dat het rijk, de provinclale- cn dc gemeentelijke overheden zich steeds meer op hun culturele taak gaan bezinnen. Vooral de gemeentebesturen hebben ten opzichte van de culturele vorming van de jeugd een taak", aldus spr. De vraag of de miljoenensubsidies uit de overheidskassen voor orkesten, opera en toneel wel verantwoord zijn, beant woordde mr. Scholten bevestigend. De gemeentebesturen h'ebben echter een taak ten aanzien van de plaat selijke muziek- en zangverenigingen en niet minder ten opzichte van de beel dende kunst. Natuurlijk zal men bij de gemeentelijke cultuurpolitiek een priori teiten-schema moeten opstellen", aldus spr.. die bij de vragenbeantwoording nog eens onderstreepte, dat de overheid bij een benadering van het cultuurvraagstuk de zelfwerkzaamheid van de burgerij zal dienen te bevorderen. „Het parti culier initiatief moet een grote plaats blijven innemen. Er zal een samenspel moeten zijn tussen het particulier ini tiatief en de overheid. De overheid zal hier haar grenzen moeten kennen. We moeten niet een staats-kunst krijgen", zo waarschuwde staatssecretaris mr Scholten. „Het cultuurprobleem grijpt verder dan de artistieke en ethische kanten", zo begon het Eerste Kamerlid drs. J. W. van Hulst, die na de middagpauze enkele andere facetten van deze zaak belichtte. „De cultuur is al datgene wat het waarachtig mens-zijn bevordert en het leven leefbaar maakt. Laat men het mens-zijn buiten beschouwing, dan doet men lapwerk. Dit mens-zijn moeten we vanuit een Bijbels gegeven benade ren «n niet anders", aldus spr., die een In de brief van Paulus aan de Efeziërs wordt herhaaldelijk gesproken over de volheid van God, Christus of de Heilige Geest. Dat is een volheid waar wij niet slechts naar mogen kijken, maar die ons deel kan zijn. Deze volheid is een gave van God gegeven in Jezus Christus aan de gemeente. Maar het is ook een groeiproces, dat zagen we gisteren. Uiteindelijk, zegt Paulus, is het ook een gebod. „Wordt vervuld van de Heilige Geest" schrijft hij in Efeze 5 18. In deze woorden wordt de gehele verantwoordelijkheid voor de vervulling van de Heilige Geest op onze schouders gelegd. De volheid Gods is ons gegeven, maar wij moeten zorgen, dat niets die volheid in de weg staat. Of misschien wat beter gezegd: Wij moeten zorgendat niets die vervulling van de Heilige Geest onmogelijk maakt. „Bedroeft de Geest niet", zegt Paulus. „Blus Hem niet uit", zegt hij elders nog eens. De Joden zeiden van Christus: „Wij willen niet, dat deze Koning over ons zij." Uit die houding kunnen wij ook leven. Zolang wij zelf willen heersen, zelf willen beslissen, zolang wij ons leven om de spil van het „eigen ik" laten draaien, kan Christus geen Koning over ons zijn. Gods gave vraagt onze overgave. aha abee. Tienduizenden gebruikers zijn meer dan tevree, me* een parkecvlocr van Abee. Geen wonderj zowel aan de parketvloer van f 14.- als aan, die van f30.- p.m7 wordt alle zorg besteed. ran over uw Abee ecvloe Bezo Den Haag. van Boetzelaerlaan 90. rel. 35 33 64 Amsterdam. Corn. Schuyistraa* 7. teL 79 92 23 Rotterdam. Breitnerstran 73. telefoon 32502! Utrecht. Korre Janssiraat 17. telefoon 20092 Arnhem. Steenstraar 88. telefoon 20ll«Jj Alkmaar. Koningsweg 82. telefoon 37301 Bli)ham (Gr.). Schoollaan. telefoon ?04! IKeleTelel parketvloeren 1 In de openbare vergadering van de S ciaal Economische Raad op vrijdag februari a.s. zal een advies tot instellui van een bedrijfschap voor de vlasindi^ trie behandeld worden. Het ontwerp-» vies is voorbereid door de organLsati commissie van de S.E.R. Over de inst( ling van een bedrijfschap en omtre voorzieningen, die hiervoor getraflii moeten worden, is overeenstemming b reikt met een voldoende organisatorisch vertegenwoordiging van de betreffenc werkgevers- en werknemersorganisatie Het aantal bedrijven dat aan de vlasseP verbonden is kan worden geraamd op 3 met een aantal werknemers van 860. Bv bedrijfschap zal zijn zetel hebben in R»e terdam. Kinderbijbel-acties geref. zending De kinderbijbelacties, die door het Gereformeerd Zendingscentrum te Baarn gevoerd worden, mogen zich in een grote belangstelling verheugen. Vooral in de laatste maanden zijn grote bedragen binnengekomen De kinderbijbels voor Indonesië konden .jt nu toe in meer dan 40.000 exemplaren verspreid worden. Ook de actie voor de Spaanse kinderbijbels verloopt geheel naar wens. Tot nu toe werd een bedrag aan giften ontvangen van 31.000, zodat het reeds mogelijk is om het Oude Testament geheel te laten drukken. De actie wordt voortgezet om ook de ver schijning van het Nieuwe Testament te zijner tijd te kunnen financieren. Anti-semitisme nog niet uitgestorven De zeventigjarige Zweed Einar Aaberg is tot drie maanden gevangenisstraf veroordeeld wegens antisemitische pro vijftal geschriften. Hij had, aldus de openbare aanklager, se dert 1946 antisemitische publikaties naar Duitsland en Engelstalige landen gezonden. Kortgeleden waren een Duit ser en een Brit tot een jaar gevangenis straf veroordeeld wegens het versprei- Aabergs geschriften in hun In het weekeinde is een joodse Ameri kaanse student in een café in Innsbruck (Oostenrijk) ontvangen met geschreeuw van „er uit, varken van een jood", al dus meldt het onafhankelijke dagblad Tiroler Tageszeitung. In Heemstede is nog vry onver wacht overleden de emeritus oud testamenticus van de Vryc Uni versiteit, prof. dr. G. Ch. Aalders, die vorige week nog het feit her dacht heeft dat hy vyftig jaar ge leden promoveerde. Prof. Aalders werd 81 jaar oud. Hy was net ge reed gekomen met een verklaring van het boek Daniël, dat nu posthuum zal verschijnen. Professor Aalders behoort tot de gere formeerde exegeten die pionierswerk verricht hebben op het gebied van de oudtestamentische studié. Hij durfde te breken met de kritische inzichten van de vorige en het begin van deze eeuw en het Oude Testament weer benaderen als openbaring van God aan de mens. Gelovig-wetenschappelijk heeft hij het Oude Testament bestudeerd en in tel van korte en uitgebreide verklaringen de ge meenteleden doen delen in zijn in zichten. Tij-kentering Reeds in zijn oratie op 28 mei 1920, toen hij het ambt van hoogleraar aan de V.U. aanvaardde als opvolger van prof. dr. P. A. E. Sillevis Smitt, sprak hij over de „Tij-kentering in de oud-testa- mentische wetenschap". Maar zelf heeft hu aan deze tij-kentering een enorm deel gehad. Een van de mooiste ogenblikken van zijn leven, vertelde hij ons eens, was de vergadering van de oriëntalisten in 1931 te Leiden. Er was een geleerde die meen de in psalm 68 allerlei veranderingen te moeten aanbrengen in de tekst. Er stak echter een storm van protest op, zo erg zelfs, dat prof. Budde uit Marburg, een geleerde van de oude (kritische) school, opsprong en haast vertwijfeld zei, dat er toch wel fouten in de tekst konden zit ten. Op dat ogenblik werd de oratie van prof. Aalders voor hem dubbel onder streept. Het was duidelijk dat vele ge leerden meer en meer gingen inzien dat zij maar niet allerlei veranderingen in de Hebreeuwse tekst mochten aanbrengen. Men kreeg meer vertrouwen in de tekst. Overigens is deze kentering volgens prof. Aalders nog lang niet ver ge noeg gegaan. Ook. zijn laatste college in 1950 wijdde hij aan dit onderwerp. cultureel geestelijke opbouw op grond van de natuurbeheersing alleen als mo gelijk zag. „De cultuur zie ik in een krachtentotaliteit, die in een volk werkt", zo vervolgde drs. Van Hulst. „De cul tuur is een levens- en wereldbeschou welijk terrein, waartegenover men niet neutraal kan staan" Huizen en scholen ..Wanneer de gemeentebesturen hun culturele taak goed willen doen, zullen zij ook, ja in de eerste plaats aandacht moeten schenken aan ae woningbouw. Er zullen huizen moeten zijn, die goed zijn. Bovendien zal er een verantwoorde scholenbouw moeten zijn. Als de lands regering in gebreke blijft medewerking te verlenen voor de bouw van gymnas tieklokalen bij de nieuwe scholen, hoe kunnen wij dan het kind cultureel op voeden? De meest deskundig gegeven zanglessen hebben geen enkel resultaat, wanneer ze in oude of verouderde scho len worden gegeven". Hoe komen we aan een nozempro- blëcm". zo vroeg *rs' af. „Omdat we niet voldoende voor ae opgroeiende Jeugd hebben gezorgd liet hij er op volgen. „Er zijn hulzen- blokken gekomen, maar er Is geen oi niet voldoende aandacht besteed aan recreatie-mogelijkheden. De jeugdzorg ls de laatste jaren de sluitpost van de rekening geweest. We zijn ln dit opzicht schromelijk tekort geschoten", zo con stateerde spr. De gemeentebesturen zullen vooral de kleine gemeenschappen waar de mens zijn mens-zijn beleeft, moeten steunen en stimuleren", aldus drs. Van Hulst. Sprekende over de moderne kunst meen de de inleider, dat de gemeentebestuur ders met hun oordeel hierover een gro te reserve in acht moeten nemen. „Dat wil niet zeggen, dat men alles maar moet slikken. Maar wel. dat we mogen afgaan op het inzicht van deskundigen." Tenslotte stond drs. Van Hulst nog stil bij de vraag hoe wij als Christenen tegenover de cultuur staan. „Deze we reld gaat naar de voleinding", aldus spr. „In deze wereld heeft God de teu gels in handen. Hij is het Begin en het Einde van de geschiedenis. Wij mpgen geloven, dat heel deze cultuur uitloopt op het plan Gods met deze wereld. Dan hebben wij de cultuur teruggevoerd tot de oorsprong, tot Hem. Die ons ook de cultuur geschonken heeft", zo besloot drs. Van Hulst. In deze onder leiding van burgemees ter Jb. Hoekstra uit Nijkerk gehouden vergadering werden de heren mr. J. C. Bürmann, burgemeester van Velsen en B. J. Klumper uit Zwolle als bestuurs lid der vereniging herkozen, terwijl in de vacature, ontstaan door het bedan ken van de heer A. Hadderingh te As sen de heer J. Blaakmeer uit Nijeveen gekozen weid. Lieue Peter, Je vraagt wel twee keer of ik niet boos ben om de dijken, daarom: echt ik ben helemaal niet boos, lieve Peter, waarom Ik ben in een heel romantische bui, ik luister naar de radio, heel zachtjes, vioolmuziek de Tambourijn-serenata van Chrijsler (schrijf ik 't goed?). Gisteren heb ik iemand ontdekt, die net zo erg bloost als ik. (Daar is 't vlugge gedeelte weer, werve lend heel hoog uitlopend dan weer passen op de grond). Op het ogenblik heb ik de stem van Mariene Dietrich, ik heb zoveel gepraat vandaag, veel Duits. Weet je, morgen hebben we Frans, ik eet veel dropjes, veronderstel dat m'n leesbeurt dit keer over zou gaan. Want ik vind Frans heerlijk, om te lezen, te horen en te spreken, dat ene uur maakt morgen de hele dag fijn. Soms zou ik graag zangeres zijn, «cn beroemde, die geen snertliedjes hoeft te zingen. Stel je voor een hele zaal vol men sen, een orkest met veel violen, ik zing My funny Valentine, I've grown accustomed to your face... Applaus is opwindend ik heb één keer meegedaan, een klein koorrolletje in een caba ret, nooit zal ik alles vergeten daarna, het heerlijke van ge slaagd zijn, dat vreemde ding die zaal, behaagd te hebben, en de zenuwen ervoor, het schminken... Maar zangeres is maar even een ander zijn, een liedje lang, ik zou ook liever toneelspeelster zijn, al is dat veel moeilijker, lijkt me. De ene avond prinses, de volgende een straatmeid... Morgen is 't zondag heb ik opgegeven, 't Gaat niet, ik moet steeds denken aan de oorspronkelijke tekst. Corry Brokken zingt My foolish 'leart, heel zachtjes, de regen tikt aan mijn raam (nog steeds leeg, zo zonder haar, Sibylle) morgen Frans. Dag, lieve Peter, ik ga én Marja en Peter én honds bejegend proberen te pakken te krijgen. Boven mijn bureautje hangt een kalender, deze maand een mooie foto van een polder bij zonsondergang, met lichtblauwe sneeuw, oranje bomen, en zwart gras, heel mooi. Zonder dijk geen polder, zonder dijken zou driekwart Nederland niet bestaan, zouden wij elkaar niet schrij ven (over dijken). Dag je Marja Toen kon hij wijzen op de belangrijk vondsten in de grotten bij de Doi0 theologen als over het algemeen jui is aanvaard op zeer oude manuscript ten terug gaat. Maar toch was i blijdschap van prof. Aalders niet g heel onvermengd. Er was wel ei kentering, maar dat betekent niet tiP de gereformeerde inzichten zijn aaf( vaard. Hij riep toen de beoefenarP van de oudtestamentische wetet' schappen aan de V.U. op om op eigQ wegen verder te gaan. Bijbelvertaling Maar prof. Aalders heeft niet sleclf aan de V.U. en in de kring van zi eigen kerken een belangrijke plaats W" kleed. Hij is voor ons gehele land etc •ertaïing van het Oude Testam«U opnieuw tot stand is gekomen. En in i laatste jaren van zijn leven was hij n. altijd de voorzitter van de revisie-coc missie. 1* Deze vertaling heeft zijn eigen oi geloof beschaamd doen staan. In 19i schreef hij namelijk in het GerefoP meerd Theologisch Tijdschrift: „Er samenwerking om te komen tot et nieuwe vertaling van het Oude Test! ment is onmogelijk. Hij argumenter de dat toen ook: Er waren te gro verschillen van inzicht over de b trouwbaarheid van de tekst in de om handschriften. Later zei hij over de 1 uitspraak: „Het valt niet mee om of® geliik te bekennen, maar toen heb t het gaarne gedaan. i Boeken hij zich helemaal kunnen wijden uitgeven van wetenschappelijke comm^ taren. Tot aan zijn dood toe is hij blij* werken. Een van zijn bekendste werkie is wel „De goddelijke openbaring in öj drie eerste hoofdstukken van Genesii een boek dat geschreven werd naar atfe leiding van het zogenaamde „Geelkerke conflict" dat leidde tot de scheuring Vtf, 1926. Dit boek heeft vooral de laati_ jaren grote opgang gemaakt in de V* enigde Staten, waar het gezien wordt i een welkom antwoord op de extrei evolutietheorieën die daar nog alti opgeld doen Andere werken zijn „Het Verba Gods" en verschillende delen van de genaamde „Korte Verklaring". Zeer bi nenkort verschijnt nog van zijn hand (j commentaar op het boek Daniël. Oecumene Maar prof Aalders, die ridder was de orde van de Ned. Leeuw, had ook o andere interesses. Hij heeft zijn kerk op tal van synodes en in nog veel mf deputaatschappen gediend. Maar hij ook een actief voorzitter van de Vere ging tot Opvoeding en Verpleging v, Geesteszwakke Kinderen. Met dit wf was hij in zijn tweede gemeente Erm< in aanraking gekomen en het heeft altj zijn hart gehad. Ook in de Bond voor GereformeertJ Jeugdorganisaties was hij een bekento figuur In de oecumene zocht hij vooja contact met de Internationale Raad Christelijke Kerken. Hij heeft altijd gr%i bezwaren gehad tegen de Wereldraad yfe Kerken en zocht een oecumene op basis van de waarheid, binnen de gr(f0 kring van hen die de Heilige Schrift D het onfeilbaar Woord van God erkenit. en het bloed van het Lam aks de baPj voor de vergeving van zonden zien, zor hij het zelf eens uitdrukte. De begrafenis van prof. Aalders plaats vinden op vrijdag 3 februari twee uur op de begraafplaats te West£ veld. BU het ter perse gaan van dcce editie was het nog niet bekend of vooraf een rouwdienst zal gchoud'"" Advertentie V/er werkelijk betrouwbare middelt helpen eikeer endoen wondere 4 geneesmiddelen, elk afzonderlijk wereldberoemd. Tezamen in één labky verenigd, ondersteunen zij bovendien «ki kaars werking, waardoor deze nóg kraclj* tiger is dan kon worden verwacht. 0£ combinatie Chelarine „4" doet werkelijra wonderen en brengt vaak baat we£j andere middelen falen Tegan pijnen en griep. Gtscmkl voor da gevoeiigsie miae wam dia »oröi Deachermd door hel beiunddeei Oelirée 20 UN. 10.80. Voordelige gezinsverpakking 100 UN. 133

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2