Uw probleem is het onze 1 PROF. NAUTA: ■HUI Menno Simons herdacht in Amsterdam C.J.V. neemt afscheid van secretaris Faber Een woord voor vandaa Philadelphia had goede studiedag in Utrecht i Dominee deelde „talenten" uit in jeugddienst BEUNHAZERIJ EN ZWARTE ARBEID Dat het in Nederland minder rooskleurig gesteld is met de om vang van de zwarte arbeid en de beunhazerij dan menigeen wel denkt, schrijft de secretaris van de Nederlandse Bond van Chris telijke Schilderspatroons, de heer C. C. Hengeveld, in een artikel in Het Schildersgilde. De heer Hengeveld is van me ning, dat op grond van medede lingen, die hem uit de verschil lende afdelingen van de bond be reikt hebben, alleen al in het schildersbedrijf 100 a 150 duizend gevallen van beunhazerij en zwar te arbeid bestaan. Van de zijde van de werknemers (de Algeme ne Nederlandse Bouwbedrijfs- bond) heeft men de lieer Henge veld dit cijfer bestreden. Men ge looft dat er zich wel enige beun hazerij (onbevoegd en ongeoor loofd uitoefenen van het beroep) voordoet, maar dat dit in veel geringere mate het geval is. Er komen namelijk ook weinig klachtenformulieren binnen. Op de vraagof de heer Hengeveld de juistheid van zijn hoge cijfer be wijzen kan, schrijft deze in Het Schildersgilde: Bewijzen is een groot woord. Ik geloof, dat de A.N.B. zijn be wering, zo min als ik de mijne, voor 100 pet. kan bewijzen. Het is natuurlijk jammer dat van de klachtenformulieren zo weinig ge bruik is gemaakt. Hier is echter wel een verkla ring voor. In de eerste plaats is de patroon bang dat zijn naam als aanbrenger bekend wordt. In de tweede plaats meent men, dat er toch niets aan te doen is en waar zou men zich dan nog druk over maken. Bij het stellen van de vraag waarom men geen formulie ren inzendt, hoort men meestal dergelijke geluiden. Wel heb ik in een plaats, waar men elkaar bij name kent, aan de leden gevraagd, geef nu eens bij benadering op hoeveel werkjes er dit jaar in beunhazerij ten uwent zijn uitgevoerd. Van de 18 pa troons welke aanwezig waren kre^g ik 142 bekende gevallen op van beunhazerij en zwarte arbeid. Blijft natuurlijk nog over de werk jes welke niet bekend zijn. Veel beunhazerij wordt er bedre ven door schilders welke bij wo ningbouwverenigingen en bij indus triële bedrijven werken. Ook ge pensioneerde schilders en andere gepensioneerde lieden plegen volop zwarte arbeid te verrichten. Als ik dus een schatting gemaakt heb, is dit niet te bewijzen, maar wel af te 'eiden. Het zou inderdaad wel eens nut tig zijn, indien de vertegenwoordi gers van de werknemersorganisa ties deze vergaderingen meemaak ten. Zij konden dan eens horen hoe komen de zaken erbij staan wat betreft beunhazerij en zwarte arbeid. Na tuurlijk zijn er wel oorzaken, wel ke de beunhazerij doen toenemen. In de eerste plaats de actie van de verffabrikanten voor het zelf- doen. Als het publiek misleid door advertenties, welke suggereren dat zelfschilderen een feest is, tot de conclusie komt, dat het inplaats van een feest, een oorzaak van veel ellende is, dan wordt er een mannetje opgezocht, die het wel in de avonduren wil doen. Verder is de behoefte van veel mensen veel groter geworden. De reclame voor televisie, bromfiet sen. wasmachines, centrifuges en noem maar op, maakt dat veel mensen gaan kopen op afbetaling. Deze zaken zijn niet te financie- uit het gewone wekelijkse in- wat is dan makkelijker uan er s avonds wat bij te ver dienen. Sociale lasten, belasting enz. be taalt men niet van deze werken. Garantie op het werk is er niet bij. Waarom ook? Men heeft geen naam te verliezen. Dit alles geeft, dat men veel goedkoper kan wer ken, dan de gevestigde schilders- patroon. Daarom is het in zekere zin niet te begrijpen dat men liever korter gaat werken dan een loonsverho ging te incasseren. Of het moet zo zijn, dat men door korter werken nog meer gelegenheid heeft om zelfstandig allerlei werkjes te ver richten. .Als dit zo is, dan schiet de ver korte werkweek zijn doel voorbij. Ik ben mij zeer goed bewust, dat een oplossing van de beunhazerij en de zwarte arbeid geen sinecure is. Want als een schildersgezel in een andere branche 's avonds gaat werken, dari beunhaast hij niet in ons bedrijf, en is volgens ons geen beunhaas. Wel is het natuurlijk zo, dat iemand die daags bij een patroon werkt en 's avonds ander werk verricht, de volgende dag nooit voor honderd procent zich gaat in zetten. Hoe men het ook stelt, het is een mistoestand om na vol brachte dagtaak nog te gaan wer den week volledig werken, moet aan de werknemer een loon geven, waar hij redelijk van kan rondko men. Er is allerwege echter een neiging om de mensen meer vrij heid te geven. Wij kunnen dit con stateren bij de vestigingswetgeving en bij veel meer andere zaken. Veel mensen nemen het standpunt in, dat een ieder zelf moet we ten, wat hij in zijn vrije tijd doét. Als hij voor zijn gezin er wat tracht bij te verdienen is dit te prijzen en moet dit zeer zeker niet verhinderd worden. Wij zien uit dit alles, dat de za ken werkelijk niet zo gemakkelijk liggen. Daarom gaat het er niet in de eerste plaats om, hoeveel gevallen er precies zijn, maar wel ke kant moeten wij op. principieel èn ivereldwijd (Van een onzer verslaggevers) /"OFSCHOON men by een hoogle- raar in het kerkrecht en de kerkgeschiedenis algauw denkt aan een dorre studeerkamergeleer de, is j,l. zaterdag by de huldiging van prof. dr. D. Nauta als hoogle raar in deze vakken, weer eens ge bleken dat iemand die hierin do ceert ook wel een levende en le vensblijde persoonlijkheid kan zijn. Dat is niet in strijd met de vakken, hoezeer déie ook te ma ken hebben met dingen die in een grijs verleden zijn gebeurd of vast gelegd. Vijfentwintig, jair heeft prof. Nauta het hoogleraarsambt aan .de Vrije Uni versiteit vervuld. Daarom waren velen naar Amsterdam gekomen om hem in Americain geluk te. wensen. Wijder dan in dé kring van de Vrjje Universiteit en de gereformeerde ker ken reikt zijn. bekendheid-, Om enige niet-gereformeefde. gasten te noemen: prof. dr. J. N. Bakhuizen van dén Brink, de Leidse kerkhistoricus; prof. dr. W. J. Kooiman, de lutherse hoogle raar in de kerkgeschiedenis aan de stedelijke universiteit te Amsterdam; dr. E. Emmen, secretaris-generaal van de hervormde kerk; de .hoogleraren dr. H. Berkhof te Leiden en dr. G. C. van Niftrik té Amsterdam. Prof. dr. R. Schippers, die de leiding van de huldigingssamenkomst had, overhandigde hem na een' hartelijke speech hét geschenk, dat hem' door de V.U., de Gereformeerde kerken, oud leerlingen en vriehden was toegedacht en dat uit drie onderdelen bestond: pen geschilderd portret, bestemd voor de senaatskamer der Vrije Universi teit; het boek „Opera minora'', waarin een aantal kleinere püblikaties van prof. Nauta bijéengebracht zijn,' en een bedrag in geld, dat gebruikt kaïi wor den voor een studiereis. Ds, P. N./Kruyswijk -te. Amsterdam. wat hij gedaan had-in het belang der Gereformeerde kerken. Dat was inder daad heel veel. Niet alleen gaf prof. hij herinnerde eraan, dat prof. Nanta zijn kerkgemeenschap ook menigmaal vertegenwoordigd heeft op vele verga deringen van kerken ln binnen- en bul promovendi. „Wie u eens tot leermees ter had, blijft altijd van u leren". Als rector-magnificus van de Vrije Universiteit voerde prof. dr. I. A. Die penhorst het woord. Deze had in een anecdotisch getinte toespraak aan prof. Nauta een gemakkelijke prooi, want talrijk zijn de verhalen over diéns spreekwoordelijke preciesheid en zin voor orde, waarbij de kleinste details hem niet ontgaan. Leven bij de Bijbel KOSTBARE LES Onder het kopje „Kostbare les" schrijft Elseviers Weekblad het volgende „Het advies van de regering tot staking van het vooronderzoek tegen mr. Gonsalves wegens beweerde wreedheden in de Baliem- vallei heeft een van onze bekwaamste be stuursambtenaren daar van blaam gezuiverd. Het is goed dat de regering hier eindelijk heeft ingegrepen. Men kan echter deze kwestie welke heeft geleid tot de vrij willige ontslagaanvrage van mr. VonMeyen- feldl, de procureur-generaal in HoIIandi niet losmaken van do achtergrond waaruit zij is ontstaan: een twist over de bevoegd heden tussen het Openbaar Ministerie en het gouvernement. Deze werd er uiteindelijk oorzaak van, dat Indonesië propaganda kon maken over de „terreur" der Nederlanders. Hollandia is een kleine gemeenschap. Bcvocgdheidskwesties gedijen er gemakke lijk. Dergelijke kwesties te laten uitgroeien tot een openlijke rel is echter onverant woordelijk in een tijd, dat Djakarta een internationale samenzwering tegen Nieuw- Guinea tracht te smeden. De affaire-Gon- salvcs is een harde en kostbare les geweest." Onder de titel „Oude zakken, nieuwe wijn" schrijft Vrij Nederland: „Van lcgerzijde bereiken ons soms opzienbarende mededelingen. Hygiënisten zjjn na een grondig onderzoek tot de conclusie gekomen dat de strozak uit medisch en hygiënisch oogpunt niet de ideale matras is voor ver moeide soldaten. Wjj noemen dit opzien barend, omdat we zeer veel (oud-)militaircn kennen, die zonder grondig onderzoek, Mét een bijzondere dienst 'ih"dê' historische, ruim 350 jaar j?ude doopsgezinde kerk (Bij Het Lam) aan het Singel te Amsterdam is zondagmidag de nagedachten i: geëerd van de doopsgzinde leids man en hervormer Menno Simons, die 400 jaar geleden, op 31 januari 1561, overleed in Oldeslot bij Ham burg. In zijn begroetingswoord zei de voor zitter van de Amsterdamse kerkeraad der doopsgezinde gemeente, de heer A. Siksma, dat Simons niet de stichter de doperse beweging is geweest, rt dat hij wel de leiding heeft genomen toen er een deraillering dreigde. Hij. heeft hierdoor richting gegeven aai doopsgezinde denken. De voorzitter van de Algemene Doops gezinde Sociëteit, ds. S. M. A. Daalder naar gewoon door erop te moeten liggen* il veel eer lot die conclusie ware komfcn. Toe., zullen velen door weemoed bevangen raken bij dit hygiënisch bericht. Zou één dezer zuiveraars ooit de weldaad ondergaan hebben van het neervallen strozak na een zwaarbepakte mars vertrouwde bulten weer voelen in lendenen? Ooit meegedaan hebben de dolle jolijt van het strozak vullen met scherts, stof en stro onder leiding i-sergeant? Klachten? Wat drommelNa jaar flink erop liggen staan er's ochtends geen strosprieten rechtop in het rechteroor. Hygiëne doodt de laatste romantiek. Straks k ïnM onz® jongens nog slapen tussen „Ik ben ervan overtuigd, dat de jeugd van nu, gerekend naar de omstandigheden waarin zij, zo als dat heet, op weg is naar de volwassenheid en naar de bizonde- re gevaren, die deze tijd mee brengt, niet slechter is, dan die van een vorige generatie. Ik ben ook overtuigd, dat jongeren wil len luisteren, ja eigenlijk snakken naar het woord van iemand, die spreekt van waaruit hij leeft. Nog altijd is de jeugd, zoals in alle tijden, op zoek naar mensen, in- wie het Evangelie is te onderken nen. Ik zou zo willen eindigen: „Zoek naar het juiste programma, de juiste methode, de juiste aan pak, maar zoek bovenal de mens" Zo eindigde de heer E. J M. Faber, oud-algemeen secretaris van het C-J V. zaterdagmiddag zijn dankwoord, nadat hij afscheid had genomen van het Ver bond in verband .iet het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Velen waren zaterdagmiddag naar het buitencentrum van het C.J.V.. de Ernst Sillemhoeve, gekomen om by dit af scheid tegenwoordig te zijn. De voorzitter van het C.J.V., Ds. H. i. van Heerden, zei, dat de bijeenkomst op verzoek van de heer Faber, sober was gehouden. Hij vond dit tekenend voor de persoon, die hij kenschetste als nuchter en bescheiden. „Faber heeft er nooit een show van gemaakt", aldus Ds. Van Heerden. „Het C.J.V.-werk is mede stuk van zijn leven geworden". Hij dankt hem voor de visie en het geloof, waarmee hij het C.J.V. maar bovenal de Heer der kerk heeft gediend. Er waren bloemen voor mevr Faber en aan cheque voor een reis voor de scheidende functionaris. De heer H. J. Jansen Klomp, alge een secretaris sprak namens de col lega's en oud-collega's woorden van waardering en dank. Hij prees Fffber zijn begaafdheid, zijn soepelheid en zijn belezenheid, alsmede voor de hu- die de scheidende functionaris al tijd bewaarde. De heer Jansen Klomp overhandigde ;n geschenk onder couvert. Tenslotte kwam de heer Faber zelf in het woord in een met humor door kruiste speech waarin hij zei dat hem vooral de na-oorlogse jaren veel ge noegen hadden gedaan. Hij dankte allen, die door hun aanwezigheid dit afscheid tot een groots gebeuren in zijn leven hebben gemaakt. Aan de maaltijd, die daarop volgde, spraken nog dr. H. Schamhardt namens Herv. Jeugdraad en Ned. Jeugdgemeen schap, ds H. van Andel namens de Oecumenische Jeugdraad, drs. J. Kuy per namens de AJVI.V.J. hij zegt ook te motiveren. HIJ achtte Jubileren een gevaarlijk bedrijf en daarom sprak hem so toe wat prof. dr. M. van Rhijn te Utrecht hem geadvi seerd had te bedenken, dat Je maar een mannetje van stof en as bent, zo als Calvljn zei. En de ond-hoogleraar dr. M. J. A. de Vrijer had de went gesproken, dat de jubileumviering geschieden ln dankzegging, in aanbid ding en ootmoed. Dat hij toch in de Jubileumviering had toegestemd, was gedaan omdat het gevaar om de mens in het midden te plaatsen er iedere dag is en dat bet tot de taak van de christen behoort hier dagelijks tegen ln te gaan. De hoogleraar dankte voor de waar dering; ze was hem niet onbekend en dit gaf hem al dikwijls een impuls om door té werken. Maar er is óók een an dere kant. Tekorten zijn er op onrust- barende wijze. „Ik zal ze hier niet gaan uitstallen; dat gebeurt op een an- aere plaats." Prof. Nauta noemde enige personen, die veel voor hem hadden betekend, zoals de hoogleraren dr. F. W. Groshei de en dr. G. Ch. Aalders. Maar niet al leen aan figuren uit eigen kring had hij veel te danken. „Wij moeten als ge. reformeerden naar buiten zien; niet al leen om het anderen duidelijk te maken maar ook om van hen te Ieren. Speciaal van bovengenoemde prof. Van Rhijn zei hij veel (e hebben opge stoken, reeds in zijn studententijd. m hand aan ook verscheen hij op^ élkesynode de bijbel en hij leerde het anderen om vooral bij jié herziening'der kerkor-ibij de bijbel ie leven. Dat element heb- de speelde hij een belangrijke rol. hen de Gereformeerde kerken nodig en ook de Vrije Universiteit moet alt die levensbron van Gods Woord putten en altijd tot die bron terugkeren. Met een lofverheffing tot God eindig, de prof. Nauta zijn dankwoord. De G.J.O. geeft kampinstructies De kampcommissie van de Bond voor Gereformeerde Jeugdorganisatie voo clubs van 8 tot 16-jarigen, de G.J.O., Maliestraat la té Utrecht, is met haar kampschema gereed gekomen. In het komende seizoen zullen in het totaal 63 kampweken worden gehouden. Aan de hoofdleiding van de kampen zal op vijf zaterdagen in het Bondsgebouw te Utrecht kampinstructies worden ge geven. Ds. J. Flret, de wetenschappelijke medewerker van de Nederlandse Gere formeerde Jeugdraad, zal gesprekken inleiden óver „de leider in relatie tot het kampkind", „de leider in relatie tot de groep" en „het kamp met de bij. bel". Verder zullen er onder meer in structies worden gegeven over d< E.H.B.O.. het spel en de weekprogram- ma's in de kampen. De bondsleden die op eigen gelegen heid kamperen kunnen niet aan deze middagen deelnemen omdat de groep dan te groot zou worden. Voor hen zal er een aparte cursus worden gegeven op vrijdagavond 19 en zaterdag 20 mei. ruit HaarietiT, Aóémèe-'Mefirt& S&flóhs strijdej in een tijd, dat. het doperdom nog des-eniga refontotoösche' wöngruh/' ons land was. Hij schetste Menno Simons, die aanvankelijk pastoor Was in zijn ge boorteplaats Witmafsüm én'.die later door zelfstandige studie tot evangelische in zichten kwam, zich.: aanvankelijk aan sloot' bij de zg. anabaptisten (weder dopers) doch, later, leider werd van de naar hem genoemde Mennonieten, in ons land bekend als doopsgezinden; 'als een ,',lnstrufnent iri dienst 'vart zijn Heer"; Oecumenische figuur Over de theologie van .deze doopsge zinde leidsman sprak prof. dr mr. J. A. Oosterbaan, hoogleraar aan de Universi teit van Amsterdam en aan het Doops gezind Seminarie. Vooral de laatste jaren is men. gaan inzien, zo betoogde de hoog leraar, dat de inhoud van Simons' theo logie veel, meer dan tijdelijke betekenis heefi. Bepaalde onderdelen zijn vrucht dragend voor het oecumenisch bestel, waarmee de 'doopsgezinden zich ln' feite nog te weinig bezig houden. Prof. Oosterbaan noemde een aantal punten van overeenstemming met de theologie van| Karl Barth.. Newton'in-Amerika over Simons als der centrale figuren van een broeder schap die zich over de gehele wereld heeft verspreid, en ds. H. W. Meihuizen, doopsgezind predikant uit Den Haag, over het leven en de vroomheid van Simons. De eerste zei onder niet beperkt was tot nationale grenzen. Ds.'Meihuizen zag Simons vooral als een dapper held, die het gedurfd heeft met zoveel beter geschoolde theologen van lutherse en calvinistische oorsprong te debatteren en die het waagde telkens naar ons land terug te keren, hoewel hij een opgejaagd bestaan leidde. Tot de talrijke 'aanwezigqn die de her denkingsdienst bijwoonden, behoorden vertegenwoordigers van andere kerkge nootschappen, afgevaardigden van vele Oegstgeest benoemt schoolbeheerder De hervormde raad voor de zending benoemde in zijn laatste vergadering de heer G. G. v. d. Hoven van Gen- deren tot algemeen Schoolbeheerder van de zendingsscholen op Nieuw-Gui- nea. De heer Van der Hoven van Gen- deren die óp het ogenblik gedurende naar, het'voormalige Ned. Indië, waar hij .werkzaam was bij het' christelijk on derwijs. Na de oorlog werd hij te werk gesteld op het zendingsconsulaat waar de' onderwijszaken behartigde. Spoedig daarna werd hij leider van het landelijk opbouwwerk Mjdden-Celebes. Ter voorbereiding daarvan maakte hij een studiereis naar India. De laatste •jaren was hij verbonden aan de chris telijke uitgeverij van de raad-Van ker ken, te Djakarta. In de loop van dit jaar vertrekt de heer Van der Hoven van Genderen met zijn gezin naar Hol landia waaT hij voorlopig zal samen werken met de huidige algemene school beheerder de heer T. P. de Bruin. In 1962 zal hij die taak geheel overnemen. N.B.G. sticht fonds voor gesproken bijbel Het Nederlands Bijbelgenootschap te Amsterdam heeft een fonds gesticht voor het financieren van het opnemen van bijbelboeken door raiddel van band recorders ten behoeve van blinden. Het genootschap heeft geëxperimen teerd met een grote verscheidenheid van stemmenmateriaal. Het boek der Psalmen is inmiddels geheel gereed gekomen. Aan het opnemen van andere bijbelgedeelten wordt gewerkt Er blijkt een zeer grote vraag onder de blinden te bestaan naar de gesproken bijbel. Teneinde de nodige gelden voor het fonds bijeen te brengen is het bijbel genootschap begonnen met een z.g. lees- wijzer-actie onder het motto „help de blinde de bijbel te horen". Beroepingswerk NED- HERV. KERK Beroepen te Wezep: T. Langerak te Vinkeveen; Lijnen-Badhoevedorp: B. Dubbeldam, vic. te 's-Gravenhage. GEREFOMEERDE KERKEN Beroepbaaratelling: kand. H. Wijmans te Amsterdam zal met ingang van 5 februari beroepbaar zijn. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Dandenong, Austra lië (Reformed Church): A. H. Schippers te Hillegom. Bedankt voor Den Helder: J. P- v.d. Boomgaard te Thesinge. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Scheveningen: Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid. EVANG. LUTH. KERK Tweetal te Amstelveen: C. Schroder te Enkhuizen en mej. ds. M. P. Stol te Wildervank-Veendam. Beroepen als voorganger van de Belgische evangelische zendingsgemeen te Brussel: Th. Dikkers, voorganger van de Evang. Chr. gem. te Leiden. Actie-comité gevormd openbaar onderwijs Op initiatief van de hoofden van drie openbare scholen te Delft is een lande lijk „Actiecomité Openbaar Onderwijs" opgericht Het comité wil een „Stichting tot Bevordering van het Openbaar On derwijs" in het leven roepen. Het be stuur van het comité wordt gevormd door de heren J- van Mourik, D. Wijbenga en J. Vonk. Ter toelichting op dit initiatief wordt medegedeeld, dat bij zeer velen in den lande de bezorgdheid is toege nomen óver het tekort aan inzicht ten aanzien van de grondslagen van het open baar onderwijs en de gevaren, die door dit gemis de openbare school bedreigen. Afrikaans Herv. kerk niet naar New-Delhi De Nederduitse Het vormde Kerk van Afrika heeft besloten geen gedelegeer den te zenden naar de derde algemene vergadering van de Wereldraad van Kerken, die van 18 november tot 6 de cember in New Delhi zal plaats vinden. Een woordvoerder van de kerk, ds. T. F. G. Dreyer deelde mee, dat een reeks van factoren tot dit besluit heeft geleid. Doorslaggevend noemde hij even wel de conferentie van kerken te Jo hannesburg, waar in december op uitno diging van de Wereldraad' vertegenwoor digers van de zuidafrikaanse bij de We reldraad aangesloten kerken en een delegatie van het secretariaat-generaal van de Wereldraad* bijeen zijn geweest. Als enige lid-kerk had de Nederduitse Hervormde Kerk van Afrika de klein, ste van de drie Nederlands-reformato rische kerken in de Unie met 200.000 leden zioh openlijk van de resultaten der confereaitie; gedistanoieerd en in een afzonderlijke verklaring de opheffing van de rassenscheiding als oplossing van het rassenvraagstuk afgewezen. hi de preek van gisteren hoorde ik een zin die wel heel dfC aansluit hij de overdenking van zaterdag. „Vervulling is g^. eindpunt" zei mijn predikant. Zaterdag schreven we, dal volheid van God een gave is. Die volheid wordt ons nief een. kracht, maar in een Persoon geschonken, in JefÜ Christus. Maar vervulling is ook een groei. Paulus sclnS? in Efeze: „totdat wij bereikt hebben de mannelijke rijphC^ de maat van de wasdom der volheid van Christus". Om ons te helpen bij deze groei heeft God ons aposte^ profeten, herders, evangelisten en leraars gegeven. Hun is „de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon". God wil .§3 daad-christendom en daad-christenen. Het evangelie is g|-| theorie, maar praktijk en door te doen groeien we in C/iris^J We gaan niet naar de kerk om een mooie preek te 7io|j maar om te leren leven, zoals Christus dat door ons 7i|| wil doen. ft Als wij vandaag niet geestelijk groter zijn, dan tien gi geleden, is er iets mis. God wil niet, dat wij lilliput-chrisie^3 blijven. We zijn niet op aarde om kunstjes te vertonen, m om een taak te vervullen. Dank God als u nog maar kleuter bent in het geloof. Dat is niet erg. Wel is het ergtiH u nog altijd met melk gevoed moet worden, terwijl u iP leeftijd al aan de vaste spijs toe zoudt moeten zijn. O 'E Ouders en vrienden van het af wijkende kind, tezamen vormend de Prot. Chr. vereniging „Phila delphia", vergaderden zaterdag in Utrecht om enkele problemen rondom de zwakbegaafden nader te bestuderen. Daartoe werden twee inleidingen .jn forum gehouden. Prof. dr. A. Drogendijk, hoogleraar in de sociale ge neeskunde aan de V.U. sprak over de oorzaken van zwakzinnigheid en enkele therapeutische mogelijkheden. Hij legde er nog eens de nadruk op, it er wel een vorm van erfelijkheid bestaat als oorzaak van verminderde geestelijke vermogens, maar dat mei niet moet zoeken in gevolgen van slachtsziekten, alcoholisme of verslaving aan verdovende middelen. Wel kunnen bepaalde ziekten van de moeder tijdens de zwangerschap (met name loodvergif- tiging en rode hond) oorzaak worden van hersenbeschadigingen bij het kind, evenals niet-normale geboorten, waarbij het hoofdje van de baby in de knel komt. Alcoholisme en overmatig gebruik van verdovende middelen kan men zien als een vorm van wllszwakte deze psychische gesteldheid kan wel v den overgebracht op het kind. En deze wilszwakte kan dan weer vormen achterblijven aannemen. Voorkoming van zwakzinnigheid kan dus worden bevorderd door bestrijding van beide afwijkingen en van het op treden van geslachtsziekten. Maar wezenlijke voorkoming van zwakzin nigheid mede door erfelijkheid, is mogelijk. Prof. Drogendijk noemde verschillende therapieën welke zijn toegepast ter op heffing van zwakzinnigheid, maar die tenslotte geen resultaten van betekenis hebben opgeleverd. Zijn conclusie was dat, waar de erfelijkheidsfactor niet kan worden uitgeschakeld, de eveneens van invloed zijnde milieu-factor toch enigs zins kan worden geëlimineerd. Hiervoor dient het opvoedende en vormende werk dat op scholen en instituten geschiedt en dat er op gericht is de zwakke verstan delijke vermogens zoveel mogelijk tot ontwikkeling te brengen. Zo kan mei (Van onze correspondent) Ds. J. Dirkse te Enschede heeft gistermorgen in de jeugddienst van de Hervormde Gemeente al daar aan elke aanwezige een gul den gegeven. Het is de bedoeling dat men met deze gulden gaat „woekeren" en het gewonnen be drag in de jeugddienst van 5 maart afdraagt Het bedrag is bestemd voor de bouw van een tweetal her vormde kerken in Enschede. Met deze uitdeling heeft ds. Dirkse het voorbeeld van ds. Schoch in Rot terdam gevolgd. Ds. Dirkse preekte over Mattheus 25, waarin de gelijkenis van de talenten staat geschreven. Hij zei dat wij bij het woord talenten teveel aan de onei genlijke betekenis denken, maar dat de ze in de bijbel letterlijk als een som gelds is bedoeld. „Ook u krijgt van ochtend een talent", zo zei de predi kant terwijl hij een zakje met zilveren guldens liet rammelen. En tot verba zing van de volle kerk daalde de do minee de kansel af en begon met de uitdeling van de guldens. Meteen ston den enkele medewerkers op die mee hielpen, zodat ln korte tijd bijna negen honderd zilveren guldens waren uitge deeld. Na dit spectaculaire en onverwachte stukje werk legde d-s. Dirkse uit wat de bedoeling was. Hij zei dat wanneer ons een talent zou worden toevertrouwd als de Bijbel bedoelt, en die een gro- toevertrouwd: de evangeliën, de naam van christen en de reformatie. Wat die gulden betreft, daarmee zijn fouten ge maakt, omdat niet de een vijf. de an der twee en weer een ander een gul den heeft gekregen. Doch deze gulden is een symbool. Men moet nu aan het werk om een bedrag bij elkaar te krij gen voor de twee nieuwe kerken. Ten bate van. het fonds voor deze towee kerken zal donderdag en vrijdag het speciaal hiertoe opgerichte predi kantencabaret optreden, bestaande uit de Enschedese predikanten, de hulp predikers en enkele van de- dominees vrouwen. zwak-begaafde kind tot een zo rijk, gelukkig mogelijk leven brengen, ite: Hierover sprak ook prof. dr. G. P.i Itterson uit Utrecht, die het onden „De christelijke gemeenschap en deua' wijkende mens" behandelde. Juist'f0 christelijke gemeenschap heeft een!bo zondere taak jegens degenen die in iel standelijke vermogens achterblijveni, zichzelf geen plaats in de samenletag; kunnen veroveren. Het religieuze b j is een sterke achtergrond in hun le^ Aan het forum, dat gepresideerd %g .1 interne betekenis moeten wo.®tu geaciit. <ubi Comité 1618/]} zegt vertrouweÊ in synode opS Het comité 1618/19, bestaande een aantal hervormde lidmaten hravi het vertrouwen in de synode var!- jh Nederlandse Hervormde Kerk of P' zegd. In een brief aan het moderai>r°l schrijft het zich ontslagen te acP Li van de taak de synode als hoof611, vergadering in de kerkgemeenschap zien. Dit comité heeft al vaker f aanvallen gericht op de gang iie zaken in de Hervormde Kerk. Hete: zich ten doel de belangen van ScÈP en belijdenis zoals die werden gesproken in de synode van 1618/K te behartigen. Volgens het comité is de synode ^L. beloften niet nagekomen en is zij éi c berekend voor haar taak. Bovendienejw het gereformeerd kerkelijke karé geen recht worden gedaan. In bijzonder wordt de synode verwei „sinds de invoering der lang verlfoti nieuwe kerkorde niet zelfstandig kunnen werken, heil te zoeken bij Wereldraad van Kerken, oecumanti drijvers, joden en roomsen" en vèrin „vrijzinnigen van het meest verdaas kaliber in bescherming te nemen." jjta-v Het Comité beveelt de lidmaten [p de Hervormde Kerk aan steun te zon bij de „uit nood ontstane legit?5™! groepen" en bedoelt daarmee de (cad* fessionele Vereniging en de Gen meerde Bond, die „de liefde tot de sprong der kerk nog betonen te be®P' ten." Dit is een merkwaardige 6 H't want beide organisaties in de Hervó de Kerk erkennen de synode als wL- gekozen lichaam wel, en hebben i P over het algemeen sterk afzijdig ge! 115 den van de werkzaamheden vanlns Comité 1618/1619 mid< ido In het slot van zijn brief schrijft Ir Comité dat het het synodebestuur tïixo! als demissionair beschouwt, totdat j v; wettige vergadering uit de classfex vergaderingen, van lastbrieven voorvan het zal vervangen door een nieuwe L. kiezing.", Het is waarschijnlijk L ,- noch het moderamen noch de ledent" de synode zich echter „demission.1 zullen voelen. na.n Bondsdag De Christelijke Plattelandsvrouw bond zal op donderdag 2 maar3®1 Utrecht een bondsdag houden. Drs16 W. v. Hulst, lid van de Eerste Ka: Mn zal spreken over „De nieuwe opdr^i- de christelijke opvoeding". elke w 1 den opgevoerd c,-.. sopraan Dé van Oene zal er zingiiuksi JU. 28 eniging, Adm. de Ruyterweg 341, I Vraag: Wanneer een echtpaar in ge- luchtig dubbel geslagen enige tijd rus- meenschap van goederen is getrouwd ten, jpdat het kan afkoelen en bij de 00. en de moeder komt te overlijden, heb- verdere bewerking niet aan elkaar kan goedkeuring verkregen, dan mag het ben dan de kinderen recht op de helft plakken. Vervolgens worden de appels K.E.M.A.-merk voortaan op al de (ge- sterdam-West.' van de bezittingen? Er is geen testa- geboord en geschild, en gewassen. Het lijke) exemplaren worden aangebracht, ment. Kan de vader het geld, dat boorgat van onderen wordt dichtge- Dit merk geef» dus geen waarborg op de bank staat, geven aan wie hij plakt met een klein stukje boter. Men voor de gebruikswaarde. Een derge- wil? wasse de krenten, menge ze met de lijk onderzoek wordt verricht door de Antwoord: Daar het hier wel een suiker en kaneel. Daarmede vuile men Nederlandse Vrouwen Electriciteits- - eerste huwelijk ral betreffen, behoudt de boorholte van de appelen, waarna vereniging, Utrechtseweg 310, Arnhem overleden, voordat hij de schuld. beperkte mate door de Neder- de bank voldaan had. De erfgp w Sanapirin saa )ïCBenrlh.VaLdiud!c'To£,,gadc«ihmJd blusl snel opkomende griep de vader Inderdaad de helft 'van de men bet gat van boven weer met wat - gemeenschappelijke boedel. De andere boter dichtplakt. Van het deeg rolle landse Consumentenbond, helft is de nalatenschap van de vrouw men een lange smalle of vierkante straat 2, Den Haag. en deze wordt gelijk op gedeeld door lap. Men plaatst de appels erop en Vraag: li de vader en de kinderen. Wanneer de snijdt het deeg aan even grotq stuk- wollen stof men hebben toen aan de bankiouw taald. Nu willen de erfgenamen a de Vraag: In mijn mantel van lichte schuld op mij verhalen. Kan dat Lei Antwoord: Volgels artikel 1863 de kinderen minderjarig zijn, houdt de ken. Elke appel wordt nu gewikkeld Hoe kan ik deze zwarte vlek het besl het Sierlijk Wetboe^ eaLi deldori vader hel beheer over de n.leten.chep ln een lapje deeg. maar ad. dat ner. te verwijderen? zichte van de rechten der kinderen (be- tigd bakblik, bestnjke het deeg noeming van een toeziende voogd en boven met wat ei en bakke de bollen toezicht van de Kantonrechter). Zijn er snel in een zeer hete oven mooi bruin meerderjarige kinderen, dan kunnen en gaar. Laat men het bakblik voor al niet te hoog in de oven zetten, want gen. De resten dan wordt het deeg van boven zwart, Antwoord: Men legge op en onder erfgenamen Vover d Vandaar 5 vlek nncreeiansd nanier (sranw nf erigenamen over. vandaar verplicht waren het bedrag dat vloeipapier) de punt van een niét te warm strijk ijzer. De olie trekt dan in het papier. Men moet het papier telkens verleg- an de vlek verwijde- vetoplossend middel. voordat het van onderen gaar is. Het Goed wasbare stoffen kan men vervol- ^us moeten betalen. deze moeders versterf opvragen. Vraag: Hebt u ook een recept voor appelbollen? Antwoord: Men neme 100 gram bo ter, 6 tot 8 kleine zure appels, 75 gram boter, 20 gram suiker, wat kaneel en met twee zaam, want dan is de kans groot, dat stamboom kom ik ten slotte op de ,)ri:i, v,;DT.X„0„ ze verpucnj waren net oearag ai "i*- bank te voldoen Artikel 1877 bej dat de borg na betaling (dus diens erfgenamen, die in zijn pfP' borg waren geworden) in alle tl1®2- de schuldeiser treedt. USnri de midden' van de appelbol moet onge- gens uitwassen in veer in het midden van de oven zijn, tisch wasmiddel. Men bakke ook vooral niet te lang- i sop van synthe- irdei Vraag: Kunt u mij de oorzaak leelst men van het verwelken der ondet pre Vraag: Bij het nagaan van mijn bladen van deze kamerplant? Hi%e g- sluit ik een blad in. daar ik de nüeu' mesjes de boter *n de bloem in kleine de appel eerder gaar wordt dan het naam van iemand, geboortig uit Do. van de plant niet kén. deeg Vraag: keuringsdienst voor gebruiksvoorwer- als stofzuigers, koffiemolens. stukjes. Hierbij voege men zout en veel water, dat bloem en boter een samenhangend deeg vormen. Men rol le dit deeg op een met bloem bestoven tafel met een eveneens met bloem be stoven deegrol luchtig uit. De lap deeg kent een gewoon papiertje met het op- draaie men telkens om en legge haar schrift „Kerna goedgekeurd" op een andere plaats. Daarna wordt het dergelijk artikel? deeg dubbel gevouwen, uitgerold, en Antwoord: De K.E.M.A., keurt elek- weer dubbel gevouwen en nogmaals trotechnische materialen, naar een of uitgerold. Hierna late men bet deeg meer ingezonden exemplaren, waarbij Domen in Noorwegen, de Franse eveneens oorspronkelijk Franse ach- uit Peru en Brazilië. Als de bladaiatic gaan verdorren, is dit een bewijsjot h de plant te warm staat. Hierin ff Frankrijk. Informaties bii het Leidse dus verandering komen. V« stadhuis en de Waalse bibliotheek dient u de plant in het vroege brachten geen licht. jaar te verpotten in goede bloemii Antwoord: Er is «en Domène in aarde. Zij heeft veel water het departement Isère. Men zou daar lijks kunstmest nodig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2