Toch weer greep terug naar mode uit jaren twintig NS maakten in 1960 weer tien miljoen winst klil ui m jj§ ~1 ■i Matig modieus vertoon Nieuwe leider voor BVD „Schipper naast God* morgenavond op tv 5-daagse week in studie ETtëtdiftfkÏA vanavond WOENSDAG 25 JANUARI 1961 Schaak-vraag 51 Wereldkampioen Lasker stond be kend om zijn taktische capaciteiten. In Petersburg speelde hij in 1909 te gen Duras. Toen de onderstaande stelling in de partij bereikt was, leek winst nog niet erg duidelijk. Wel had wit een pion meer, maar de actieve stand van de zwarte stukken belooft toch ook nog iets. Lasker (wit) won in vier zetten. SP A mmm BJl BA &nw 1 m i M Wli AP Wit: Kg2, Tc2, Pb4 en e4, pi a3, b2, f3, g4 en h3. Zwart: Kd4, Tal, Lc4, Pd5, pi b5, e6, g7 en h7. Dam-vraag 50 De stand in het probleem van gis- Iteren was als volgt: Zwart: 9, 10, 14, 18; 20, 22, 23 24, 137. Wit: 26, 29, 32, 33. 34, 35, 38, 39, 40, 41. Wit wint in de volgende zetten: 41-36, 37x28; 34-30, 23x32; 30x19, 14x 23; 36-31, 28x39; 40-34, 39x30; 35x13, 118x9; 31-27, ad. lib.; 26x19. Bridge i Zuid speelt een contract van 2 harten (8 slagen). U bent Oost en nadat uw partner met schoppenheer is uitgekomen, ziet u de volgende kaarten: 4 10 6 4 10 7 O H B 3 4 H 10 9 4 3 In slag 2 speelt West schoppenaas en vervolgens schoppen na. Oost neemt met schoppenvrouw en speelt harten 14. Zuid duikt, West neemt met hartenvrouw en speelt harten terug. Welke kaart moet Oost nu bijspelen? JACK DIAMOND Kruiswoord-puzzel Jolie Madame de Pariseigen stijl Van onze moderedactrice) PARIJS, woensdagochtend TAE Jolie Madame de Paris van U Pierre Balmain blijft ook dit maal „jolie", geheel in eigen stijl. Verandert de lijn van haar toiletten dus eigenlijk maar heel weinig, de tails maken toch dat ze er modieus uitziet. Ditmaal is het de sluiting van de tailleurs, die bij Balmains model len de aandacht vraagt. Er zijn aller lei vondsten. Bij een blauw tailleur vertoonde het voorpand vier rode knoopsgaten, die een kruis vormden. Een ander grapje is een extra versie ring van het knoopsgat door middel van een klein strikje, waarvan het lusje tot een knoop getrokken is. Naast het knoopsgat springt zo'n pie kerig gevalletje op. Meer mal dan mooi. Balmain ontkomt ook al niet aan de manie van grote strikken, bijvoor beeld op de sohouder gehecht; al maakt hij er niet zo'n overdadig ge bruik van als zijn collega's. Apart zijn de japonnen, die geheel be staan uit rechte verticale repen dub bele stof, die in het mdddel door een ceintuur bijeen gehouden worden over een strakke onderjapon. Basisjapon en repenjapon zijn dikwijls in kleur combinaties bijv. resp. wit en beige. Balmain noemt dit systeem een moderne opvatting van plissëe. Mooi zijn de ja ponnen met hoog opgeknipte rok (tot ongeveer tien centimeter boven de taille) en een geincrusteerde ceintuur. Balmain spreekt over een „lang schou derstuk". Overigens zit de taille op de normale plaats, hoewel nauwelijks Veel toiletten, die volkomen op Japon nen lijken, blijken eep deux-pièces te zijn. Van de schouders af valt de stof zonder een enkele coupenaad tot het middel en bloust daar wat overheen. De tailleurjasjes rusten op de heupen en geven nauwelijks het middel aan. De rokken zijn in dit modehuis niet overdreven kort. Voor de avondtoilet- (Van onze moderedactrice) T~jE MODEMOLEN draait op volle toeren. Niet allen in Parijs, maar ook in de oude R.A.I. te Amsterdam, waar de Federatie Textiel Grossiers een veel omvattende beurs houdt. Alles wat met textiel te maken heeft, schijnt hier vertegenwoordigd te zijn; jareiTïïlw zöwk aïï babykleertjes en zakdoekjes a zachte nuances; wit, grijs, beige, rose. tot gordijnen en vloerbedekking toe marineblauw en zwart. Ook enkele Bovendien is er nog de prachtige dessins in zwart op een wit fond, of Deense tentoonstelling De Permanente, wit op een zwart fond. in heel mo- Waar meubelen, glaswerk en kristal een derne lijnen. lust voor het oog zijn. Uit de oude doos In deze cnt°urage heeft Draion giste ren een show gegeven van de nieuwste De jonge Belgische ontwerper Crahay, materialen, die allen de (nu al bUna die enkele jaren geleden plotselinge klassiek geworden) eigenschappen van triomfen vierde in het huis Nina Ricci de acrylvezel bezitten: vuilafstotend. en hier nieuw leven en nieuwe roem kreukherstellend, gemakkelijk wasbaar in bracht, heeft nu de jaren 1925— en strijken overbodig. Behalve de mous- 1928 tot modebeeld van 1961 willen selineweefsels in unitinten, zijn er nu verheffen. ook bedrukte mousselines, crêpes en Een tijd, die ln de modejeschledenl, no- batI?'- Mogelijkheden genoeg dus. maar tabene berucht Is geworden. De model- °P ,dc w®,"..nie' veel len korter dan kort, plat en vierkant, ««en. Flodderige slecht zittende en slor- zonder enige vrouwelHke charme. Er dig afgewerkte japonnetjes en pakjes zijn weer de losvallende rechte man- moesten ons overtuigen, maar slaagden tels zonder sluiting, die met hand en °f]na m het tegendeel. De materialen zijn arm tegen het lichaam gedrukt bUeen dikwijls zo soepel, dat we het slap gaan gehouden moeten worden; de lange noemen en er dus een steuntje aan zoo- Hjven; de korte bollende rokken. Ern- d?n Wlllen geven door een go«de veering stig cn verlangend moet Crahay de of de verwerking van vliseline. jeugdportretten van zijn moeder en Ook de kleuren en dessins waren verre tantes bekeken hebben, niet om er ln- Van opwekkend. Alles schijnt in een wat spiratle uit op te doen, maar om de vage sombere tint gehouden te moeten modellen nauwkeurig te copiëren. worden. Nu uit Parils ook al zulke klan- Wie een japon uit dde vervlogen jaren ken komen over die sombere kleuren bezit kan direct la Crahay gekleed zal het een kunst worden zichzelf te wil- gaan! Zo was de hele collectie, zeker len zijn en toch iets vrolijks te dragen, een 150 modellenHet was zelfs na de Alleen helder wit brengt wat licht In pogingen van het vorige seizoen om het modebeeld, dat ons voorgeschoteld de jaren twintig te doen herleven een werd. En dan wat helkleurige glimmende volkomen (en niet zo prettige) ver- teddy-jasjes, waterafstotend en bedoeld rassing. Japonnen met wijd vallende 0.m. voor de wintersport. klokkende stroken, schuin over een straloke rok «ezet, zijn nog simpel ver- waren gnrbed.ne-ncht.ge mate- geleken bij de „cello-redingote' mantel met smal recht lijf t korte opzij bollende en later 1«1S uaunnunvuu, SP».r toelopende rok. minder de wijd uitstaande De kleuren zijn triest. Het meest wordt D" °r11 k tot breigarens ver- zwaar geborduurde modellen, waar met bruin gewerkt. Als stoffen zijn ma* en glanzend- Er Balmain ook al een meester in is. alle mogelijke soorten crêpes gekozen. Xvp mnrti S De stoffen vallen bijna steeds soepel; Verder laken, dunne tweeds en mous- grove sportjumpers. crêpe de sole, crêpe georgette, dunne seline. De dessins zijn ook in de stijl wollen stoffen, waaronder wollen Van omstreeks 1920 gehouden. Wat Crahay er zelf van vindt? Ziehier de slotzin van zijn toelichting op de collectie: „Zo verenigt de mode zich met de herinneringen uit vroeger da gen. Ze doet dit vlug en met zwier, druk en vol bewegelijkheid, in een uiterste eerwoud van lljin en ondanks haar gedurfdheid diiep gelukkig nog zo jong te zijn". PIERRE BALMAIN LIJN: Jolie Madame de Paris met opvallende sluitingen. JAPONNEN: Modern plissee-effect door middel van smalle losse verticale repen over een basis japon. Deux-plèces. die een Ja pon schijnen te zijn. KLEUREN: Veel groen ln alle nuances, wit, grijs, beige, rose, marineblauw en zwart. Dessins in wit en zwart. NINA RICCI MODELLEN: Getrouwe cople van de mode uit de jaren 1925-1928. a-symetrische volants op korte rokken. Geen taille; lange lijven. MANTELS: Recht en zonder slui ting of de „cello-redingote". STOFFEN: Dunne tweeds, mousse line, crêpes en laken. JEAN CARDIN LIJN: La robe enroulée: porte feuille-model. TAILLEURS: veel variaties ln de rokken: enveloppemodel; voor niet-lngestreken plooien, rechte rokken, enz. Bloeses bollen over de taille. Het manteltje heeft een afstaan de rug met biais incrustatie. GARNERING: geen sieraden maar een bosje glimmende kersem klokkende stroken, schuin over strakke rok gezet, zijn nog simpel ver- .'J"*''. r, mi 0„n nalen m vage ruiten voor mantels. Deze stoffen zijn ook waterafstotend en dus krijgen we op die manier een regenbe- stendige zomermantel. het model Het Berbermeisje, dat bij Jacques Esterel de Parijse teenagers modellen toont. Horizontaal: 2. erfelijke stand (Eng. Ind.), 6. foei, 8. eerwaarde heer (afk. Lat.), 10. biersoort, 11. stronkje, 12. lichaamsdeel, 14. op een andere wijze, 16. iemand de achting geven, welke hem toekomt, 17. roede, 18. zoon van Jacob, 19. kenteken, 21. beest, 23. familielid, 25. telwoord, 26. ontkenning, 27. gem. in Groningen, 29. keurig, 30. achting, 31. lied, 33. scheikundig element (afk), 34. onbe kende, 35. grappenmaker. Vert.: 1. gem. in Zeeland, 3. water in N. Brab., 4. groente, 5. mager, rank, 6. eetgerei, 7. voegwoord, 9. meisjesnaam, 11. lange dennen hei paal, 13. soort van hert, 15. honig bij, 19. plaats in Z. Frankrijk, 20. kledingstuk, 22. Europeaan, 24. wor tel, 25. twijg, 27. mandje, 28. meisjes naam, 32. bekende afkorting. Oplossing vorige puzzel LIEROP-GEMERT. Het hoofd van de Binnenlandse Veilig heidsdienst, mr. L. Einthoven. die ln maart de dienst met pensioen zal verlaten zal per 1 april worden opgevolgd door mr. J. S. Sinninghe Damsté, sinds 1955 plaatsvervangend hoofd van de B.V.D. Mr. Sinriinghe Damsté werd in 1902 ge boren in Leeuwarden, waar hij het gym nasium volgde. Aan de Rijksuniversiteit in Groningen studeerde hij rechten, waar. na hij zich ln 1927 in Soerabaja vestigde als advocaat en procureur. In de oorlog werd hij krijgsgevangen genomen. In 1946 werd hij benoemd tot substituut officier van justitie van het Internationale mili taire tribunaal voor het Verre Oosten in Tokio en een jaar later volgde zijn be noeming tot voorzitter van het algemeen landbouw syndicaat c.a. In Djakarta. In 1948 werd hij voorzitter van de onderne- Uiersbond voor Indonesië in Djakarta. Enkele jaren later kwam hij terug naar Nederland, waar hij in 1955 werd be noemd tot plaatsvervangend hoofd van de B.V.D. Voorts was hij van 1950 tot 1955 voorzitter van de Stichting Neder lands Onderwijs ln Indonesië. In 1951 werd mr. Sinninghe Damsté benoemd tot ridder in de orde van de Nederlandse grote beweeglijkheid aai geeft. Cardin toonde het mousseline als in wollen stoffen. De eenvoudige japonnen hebben een ruim vallende rug en korte of helemaal geen mouwen. Ze hebben iets weg van een robe manteau. Dit model overheerste en verdrong de tailleurs enigszins van de voornaamste plaats, die ze ge meenlijk in deze collectie innemen. Enige modellen hadden klokkende stroken, die a-symetrisoh aangezet Een geheel nieuwe HJn vonden we v. zyn' bU Jean Cardin, wiens modellen reeds De tailleurs toonden ook de portefeuil- met grote spanning tegemoet gezien levorm soms met niet-ingesfcreken waren. Hy heeft het Idee, dat hij vo- plooien aan de voorzijde. De bloeses rlge maal bescheiden presenteerde, nu bollen over de taille. De jasjes hebben verder ontwikkeld: La robe enroulée. een iets afstaande rug met een inga- Deze japon js om het lichaam geslagen zette biais. en „toegevouwen" inet de sluiting op Mantels en tailleurs werden niiet ver- de linkerschouder. Er zijn praktisch sierd met een byou, maar met een geen naden in aangebracht, wat een handvol glimmende kersen 1 Nieuwe lijn ER ZULLEN niet veel televisiekijkers zijn, die nog niet eerder hebben gehoord van het befaamde stuk van onze nationale schrijver Jan de Hartog, „Schipper naast God". Dit al vóór de tweede wereldoorlog geschreven spel, een aanklacht tegen het anti-semitisme, is pas in 1947 door het vaderlandse toneel op de planken gebracht. Jan de Hartog had toen al andere roem geoogst met zijn boek over de zeesleepvaart „Hollands Glorie" enhij was toen al de buitenlander die zijn vaderland af en toe met een bezoek vereert. In 1947, toen men de verschrikken- de dochter van de beroemde schrijver Priesuley. Hij begon al vroeg met zijn bekendste werk is in „Hollands Glorie", die eenmaal het gesprek van de dag was. Behalve serieus werk heeft Jan de Hartog onder het pseudoniem F. R. Eckmar een serie detectievever- halen geschreven („Linkerbeen ge- de Jodenvervolgingen al te goed kende, keek het .grote schrijven toneel" voor het eerst om naar „Schip- de grote per naast God". Dit beroep op de men selijkheid tegenover Joodse naasten kreeg toen wel een heel andere kleur en betekenis. Vóór de oorlog zag men het voor- namelijk als spel van avontuur geschikt 'düjè"'dwTren" |j£ k Maar welke kort voor de tweede wereld- amateurtoneel, groot gezelschap werkelijk aan. Maar eerder dan in Nederland werd „Schip per naast God" opgevoerd in Enge land. Nadat de schrijver in 1943 Ne- geven, derland was ontvlucht over het Kanaal vertaalde hij zijn stuk en het had, door veelvuldige opvoeringen in het buiten land. zijn faam al veroverd eer Ne derland het leerde kennen. Maar toen werd het ook hier te lande met roem overladen. Nü is „Schipper naast God" een vele landen ter wereld bekend Opvolger dr. Spelberg benoemd Het bestuur van de VPRO heeft met ingang van 1 september a.s. drs. I. J. van Houte. Ned. Herv. predikant te toneelstuk geworden en voor dege- Middelburg, benoemd tot adjunct- nen die het nog niet kennen is het directeur voor de geluidsomroep. de bedoeling, dat drs. Van televisiebewerking Houte dr. E. D. Spelberg zal opvolgen, wanneer deze op 1 juni 1963 de omroep met pensioen gaat verlaten. een buitenkansje, dat de VPRO het morgenavond onder regie van Jack Dixon uit zendt. Degenen die het stuk al eer der zagen, zullen er ongetwijfeld opnieuw door worden geboeid „Schipper naast God" is geen zacht zinnig verhaal, het brengt ons in aan raking met het harde, maar eerlijke zeemansleven, waarin men elkaar niet met handschoentjes aanpakt. In de uitzending zult u Rob de Vries zien als schipper Joris Kuiper en naast hem o.a. Gerard Hartkamp als Dave- laar, Piet van der Meulcn als Meyer, Bernard Droog als dr. Richters en Hans Tiemeyer als de rabbi. In dit door Totdat iemand mannen gespeelde toneelstuk treden verder nog op Harry de Garde (Hen- kie), Lo van HenSbergen. Wim Hoddes, Ben Groenier, Jacques Snoek (de do minee), Eric Schneider en Jacques Van Jan de Hartog zagen we eerder in VPRO-uitzendingen een directe op voering en een herhaling op telerecor- ding van „Het hemelbed", de roman Jan de Hartog is nu 47 jaar oud. Hij werd als predikantszoon in Haar- lem geboren en huwde in Engeland Maar professor BIJ een toeneming met 3 pet van het reizigersvervoer en 4 pet van het goederenvervoer hebben de Ned. Spoorwegen in 1960 weer ten minste f 10 miljoen winst gemaakt. Dit niettegenstaande het feit dat de kosten, o.m. door personeelsvoorzie ningen met 3 pet stegen ten opzichte van 1959. De kwestie van een verkorte werk week is bij de N.S. nog in studie: de vele gecompliceerde diensten van het stations- en treinpersoneel vormen een moeilijkheid welke men tegen het einde van het jaar toch wel over wonnen zal hebben. Deze mededelingen deed' Ir. J. Lohman president van de Ned. Spoorwegen tijdens de jaarlijkse persconferentie welke gis teren in Utrecht werd gehouden. Het geprojecteerde winstcijfer, dat nog niet vaststaat, zal volgens Ir. Lohman dat over 1959 (10 miljoen gulden) „zeker evenaren". Van directe invloed op het bedrijfsresultaat was het toegenomen ver. voer. In feite is de stijging van het reizi gersvervoer nog hoger geweest, want men verloor veel vervoer van geallieerde militairen aan het luchtverkeer. Het goederenvervoer steeg voorts wel met 7 pot in tonnen, maar in ontvangsten slechts met 4.5 pet, voornamelijk als ge volg van het toegenomen kolenvervoer op korte afstand. Er werd in i960 weer naarstig gewerkt aan de beveiliging. Een kwart van het seinwezen is nu van automatisch blok- stelsel voorzien en dit jaar zal het wor den toegepast op de baanvakken Rotter- dam-Gouda-Utreoht en Den Haag-Gouda- Utreoht. Er werden 30 overwegen voor zien van automatische halve sluitbomen (in totaal zijn er nu 116 klaar) en 36 van knipperliohtinstallaties. dat is driemaal zoveel als in 1059. Wat de statlonsbouw betreft: helaas moesten de plannen voor wederopbouw van het station Bezuldenhout te Den Haag worden herzien. Uitvoering van het nieuwe plan wacht nu nog op de financieringsregeling. Begonnen wordt dan met de bouw van 97 Wat schoten ze langzaam op! Waarom knalde een van hun scherpschutters Smallwood niet neer dat een kogel recht door Smallwood heen zou gaan en ook het meisje kon doden dat hij dicht tegen zich aanhield, kwam op dat moment niet bij me op. Als ik zijn aandacht nog maar een halve minuut kon afleiden als iemand van de anderen maar niets zou verraden, maar zich zó kon beheersen dat.... „Ze gaan de treiler vernietigen, Smallwood". De mannen van de treiler aan de voet van de gletsjer wuifden, schreeuwden waarschuwingen en zelfs op een afstand van een duizend meter kon ik hun stemmen duidelijk horen Ik moest in ieder geval voorkomen dat Smallwood het ook zou horen en zijn ogen van me afwendde. „Ze boren die schuit de grond in met jou en dat mechanisme, vriend! Waarom zou je...." Het was al te laat. Smallwood had het ge schreeuw nu ook gehoord, draaide zijn hoofd om, keek naar het gletsjerdal, zag de gebarende armen, gluurde even over zijn schouder en staarde me dan met een van woede vertrokken gezicht aan voor het eerst schenen zijn rust en onbewogenheid hem in de steek te laten. „Wie zijn dat? Wat doen ze? Gauw.... of het meisje gaat eraan!" „Een landingsgroep van de torpedobootjager in de baai", zei ik. „Het is afgelopen, Small- wood- Misschien kom je toch nog voor de rech ter!" „Ik schiet dat meisje neer!" fluisterde hij. „Ze schieten jou neer. Ze hebben bevel om dat mechanisme in handen te krijgen wat het ook mag kosten! Dit is geen spel meer, Smallwood! Geef je pistool af!" Hij sprong naar de bestuurdersruimte van de tractor, duwde het meisje voor zich uit en hield ons met zijn pistool in bedwang. Ik begreep wat hij van plan was, wat zijn laatste op zelfmoord lijkende gok zou zijn en met een paar passen was ik bij de tractor. „Je bent waanzinnig!" schreeuwde ik. „Je haalt het niethet meisje Het pistool kuchte zacht. Ik voelde plotseling een brandende pijn in mijn bovenarm, viel ach- zonder einde door ALLISTAIR MACLKAN terover op het ijs en op hetzelfde ogenblik trok Smallwood de remmen van de Gitroën los. On middellijk kwam de zware tractor in beweging. De rupsbanden misten me nog net, omdat Jack- straw naar voren was gesprongen en me weg trok. Was hij een seconde later geweest dan zouden de banden mijn gezicht verpletterd heb ben. Ik krabbelde overeind en rende met Jack- straw op de hielen de Citroën achterna. Vermoe delijk brandde de wond aan mijn schouder hevig, maar ik voelde niets. De tractor, die door niets meer werd tegen gehouden, begon hoe langer hoe harder te rij den en we raakten meer en meer achter. Eerst leek het of Smallwood nog een poging deed te sturen, maar het was duidelijk dat dergelijke pogingen nutteloos waren de vijf ton staal liepen hem volkomen uit de hand, gleden van de ene kant naar de andere kant draaiden om hun as en gleden dan met onheilspellende snelheid en met de achterkant naar voren de ijshelling af in de richting van een barrière van puntige ijstorens. Hoe de tractor voorbij al die spleten kwam over de smalle spleten hielpen de rupsbanden het gevaarte heen en de ijsheuveltjes wist te ontwijken is me nog een raadsel maar het ge beurde en met steeds toenemende snelheid en onder het gepiep, geknars en gekraak van de over de oneffenheden ratelende en schokkende rupsbanden suisde de tractor omlaag. Ook was het een groot wonder dat Jackstraw en ik er het leven afbrachten. Hals over kop renden, gle den en struikelden we de gletsjer af. We zagen geen kans meer om te stoppen, sprongen over spleten die we onder normale omstandigheden nooit aangedurfd zouden hebben en gleden ei slipten om andere heen die bij één verkeerdi stap de dood betekend zouden hebben. We bevonden ons ongeveer tweehonderd meter achter de tractor toen deze plotseling een ijsheuvel raakte, als dol geworden om zijn as draaide en dan met een geweldige klap tegen eei vijftien meter hoge ijstoren botste en tot stil stand kwam. We holden nog een honderd meter verder en zagen Smallwood, kennelijk half ver suft, uit de cabine klimmen. Hij had de draag bare radio in de hand en werd op de voet ge volgd door het meisje. Of ze hem aanviel of alleen maar tegen hem aan struikelde, is onmo gelijk te zeggen, maar beiden gleden uit en het volgende ogenblik waren ze verdwenen. Weer vijftig meter verder hoorden Jackstraw en ik het geratel en gebrul van boordkanonnen vlak boven ons naar het scheen en wierp ik mezelf plat op het ijs: niet om me voor de kogels te dekken maar om te kunnen afremmen voordat ik, als Margaret en Smallwood in de spleet bij de ijstoren zou storten. Ik zag twee straaljagers laag over de gletsjer scheren en het rode, uit hun boordkanonnen spuitende vuur. Terwijl ik verder over het ijs rolde, zag ik even totaal niets meer, maar dan werd voor een kort ogenblik het laagste gedeelte van de gletsjer weer zichtbaar en zag ik ontploffende granaten over de gehele breedte van de gletsjer een dode lijke muur van aan scherven vliegend staal vor men en ongeveer een zeventig meter lager lagen de mannen van de treiler plat op hun buiken om aan de fluitende kartetsen te ontkomen. In die paar seconden zag ik ook een derde straaljager uit noordelijke richting razen en de andere twee volgen. Uit alles bleek dat ze niet van plan waren de mannen van de treiler te doden en klaarblijkelijk hadden ze het strenge bevel ge kregen om niet onnodig bloed te vergieten. En onnodig was het inderdaad, want iedereen kon begrijpen dat we vaai die vissers geen last zou den hebben. Treiler en bemanning zouden onge hinderd kunnen vertrekken nu het mecha nisme van het geleide projectiel zich buiten hun bereik bevond, kwamen ze er niet langer meer op j (Wordt vervolgd) het goederenetation in de Binckhorstpol- der. Wanneer het gehele project afge bouwd zal zijn is echter niet te zeggen Volgens plan werden in 1 1960 op de Betuwelijn nieuwe dieseleleklrisohe trein stellen in gebruik genomen. In de loop van dit jaar zullen de resterende 30 rij tuigen van deze eerste serie van 45 in gebruik worden genomen en wel op hei traject Zwolle-Emmcn. In 1962 begint de aflevering van de tweede serie. Met de nog te verwachten elektrische treinstellen te zamen zullen dit jaar in totaal 94 nieuwe rijtuigen aan het wagen, park worden toegevoegd. Ook zal ln de komende zomer het prototype voor een elektrische vicrrM- tulgtrelnstel, dat ln anderhalve minuut een snelheid van 120 km per uur kan bereiken, worden afgeleverd. De N.S. hopen dat het mogelijk zal zijn in 1963 tien van deze stellen aan het materieel toe te voegen. Tal van moderne wagens voor goede renvervoer, o.m. koel- en silowagens, worden dit jaar nog aangeschaft. Snelheid voor alles Aangezien alles bij de spoorwegen op snelheid is berekend, zullen met ingang van 28 mei (zomerdienstregeling) ook de sneldiensten in de n^ord'oost-west en dp zuid-westverbinding nog worden verbe terd. Dit wordt dan de voltooiing van het reeds bekende tweejarenplan voor snelle verbindingen op lange afstand. De invloed hiervan op de overige ver bindingen zal echter zo groot zijn, dat de a.s. zomerdienetregeling vele wijzigingen zal bevatten. De nevenvedbindingen (bus, veerboot e,d.) zullen daarbij zoveel mogelijk wor den aangepast. De lange-afstandsdienst. welke met uiur- treinen wordt gereden, zal dan vier hoofd lijnen hebben, nL van de drie grote ste in het west enfAmsterdam, Rotter dam, Den Haag) via Amersfoort naar het noorden en Twente-van Amsterdam naar Maastricht en van Rotterdam naar Maas tricht, een middennetsdlenst Amsterdam- Arnhem en Amsterdam-Roosendaal en ten slotte de lijn Den Haag/Rotterdam Roosendaal en via Eindhoven naar Maastricht. Vergeleken bij 1959 is er dan tussen Groningen en Den Haag 21 minuten tijd winst en tussen Groningen en Rotterdam 16 minuten. Voor Leeuwarden op dezelfde trajecten resp. 23 en 18 minuten. Maas tricht-Rotterdam levert dan een tijdwinst "an 38 minuten en Maastricht-Den Haag van 43 minuten. Deze voorbeelden bewijzen, dat er veel tjjd gewonnen wordt, ook al reiken niet alle verbindingen aan de snelheid van de voormalige express-treinen. Daar staat echter tegenover, dat het een verschil geldt van enkele minuten en dat men nu een uurdlenst heeft terwyl de express- treinen slechts enkele malen per dag De Spoorwegen kampen nog steeds met een groot gebrek aan arbeidskrach ten. Er meldden zich ln i960 8000 sollici tanten aan, van wie er 6000 gehoor gaven aan de oproep voor psychologische en medische keuring. Ten slotte traden 1700 werknemers in dienst. Het totale perso neelsbestand verminderde met 900 per- Kijkers in San Francisco hebben een kostelijk ogenblik beleefd toen zij luisterden en keken naar een Ame rikaanse geleerde, die een verhande ling hield over sterrenkunde. De pro fessor zat gemakkelijk achter een kleine tafel waarop zijn papieren la. gen en al vertellende hield hij met oog zijn tekst in de galen, iemand onverwachts een deur in de studio opende en een plotselinge tochtvlaag de bladen van het manu script t'an de tafel blies. Arme profes, sor vergat zijn rol, zijn kijkers en zijn hoorders, deed enkele wilde doch ver geefse pogingen de blaadjes tegen te houden en riep: „Wat moet ik nu beginnenHet hele gekke rommeltje is weggevlogen!" In de regelkamer had men een zeer snel antwoord: geluidsknop onmiddellijk omdraaien! Daarna werd ook het beeld vervangen door een bordje .sto ring"en een paar minuten later vervolgde de professor eerst wat aar. zeiend, maar al gauw weer op dreef. zijn voordracht. In een gevarieerd programma van de VARA kunt u, na het NTS-jour- naal kijken naar de rubriek „Achter het nieuws. Daarna om 8.40 uur, neemt dr. L. van Egeraat de kijkers mee naar Midden-Brabant, om 9.10 uur is er een telerecording met het optreden van de Franse chansonnier Gilbert Bécaud en om 9.30 uur gaat het forum „Welbeschouwd" de uit zending besluiten. Met een selectie uit de neger-opera „Porgy and Bess" op muziek van Gershwin opent om 8.05 uur het VARA-programma de avonduitzen ding. Om 8.50 uur begint, eveneens in het kader van de „radioweek der gekleurde volkeren", het hoorspel „De vreemde vrucht" naar de róman van Lilian Smith. Om 11 uur, na een aflevering van de memoires van dr. W. Drees, zingt de sopraan Marian Anderson negro-spirituals. I Het Radio-kamerorkest, gedirigeerd door Jean Fournet, speelt tussen 8.10 en 9 uur in het NCRV-programma werken van Rameau en Wagner. Om 9.20 uur zingt het NCRV-Vocaal en semble en om kwart voor 10 begint een nieuwe cyclus „Vertolking in 1 s^uss e een ge -ek tussen dirigen- en over symfonische muziekwerken. Programma voor morgen HilvtiHMpWMMipM 7 00 Nws 7.10 Gym 7.20 Gram. VPRO: Dagopening. AVRO: 8.00 Nws 8.15 Gram 8.00 Gym v d vrouw 9.10 De groenteman 9.15 Gram 9.35 Waterrt 9.40 Morgenwij ding lO.Oo Gram 10.5O V d kleuter» 11.00 Huishoudelijke zaken, praalde 11.15 Gram 11.46 De Centraal Afrikaanse Republiek, lezing 12.00 Lichte muz 12.30 Land- cn tu lnb ou wmeded 12.33 Lichte muz 13.00 Nws 13.15 Meded en gram 13.23 Beursber 13.30 Lichte muz 14.00 Zangrecital 14.30 V d vrouw 15,03 'n Odyssee met z"n twee hoorspel 15.45 Lichte muz 16. Is Gram 16.43 Voordracht 17.00 V Jeugd 17.30 Jazamuz. Nws. 3.10 Discotaria 23.55—24.00 Hilversum II, 29g m. 1007 kc/s. KRO: 7,00 Nws 7.15 Gram 7.30 V d kind 7.40 Gram 17.46 Morgengebed en overweging 8.00 Nws 8.16 Gram 8.50 V d huisvrouw 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram 10.15 Morgendienst :0.43 Gram. KRO: 11.00 V d zieken 11.45 Gewijde muz i2.0o Middag- klo"k-noodklok 12.04 Gram 12.25 V d boe ren 12.33 Land- en tutrvbouwmeded 12 33 Gram 12.50 Act 13.00 Nws 13.15 Zonnc- wjzer i3J0 Pianospol j3.40 Gram. NORV: 14 00 VoUcanuz 14.25 Gr: rdei 4.30 f 16.00 BUbclover- denkung 16 20 Radiophilharm aexiet 16 30 Gram j7,00 V d jeugd 17.30 Gram 17.40 Beursber i? 45 Lichte muz. 18 15 Sportrubridk 18.30 Vocaa] ensemble UI.50 Sociaal perspectief, praatj praatje 19.15 Gram ju inws 22.40 Avondoverdenking 22.56 Boekbeapr 23 00 Gram 23.25 Vollksmuz mot comm 23.55—24 00 Nw». Televtslenr VPRO 20.45 Schipper MM» PI ±32.10— ±33.00 Eurovisie: Europe S pioenschappen kunatrilden te Serine.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 9