J Uw probleem is het onze Een kanttekening Buurthuis-werkers Rome bijeen m Meningen van anderen Een woord voor vandaag Ds. Blok in Rij ssen ten grave gedragen Lyceïsten zamelen voor Kongo dertig mille in ONZERZIJDS KORTER WERKEN BIJ N.S. J£R is op het ogenblik bijna geen bedrijfstak meer, waarin werkgevers en werknemers niet met grote ernst de mogelijkheid tot werktijdverkorting onder ogen zien. Dat ook het personeel werkzaam bij de Nederlandse Spoor wegen zich met deze zaak bezig houdt, is daarom zonder meer te begrijpen. Het personeel heeft dan ook bij zijn directie een willig oor gevonden. In principe zijn directie en personeelsraad het zelfs al eens geworden over in voering van de vijfdaagse werkweek. Een laatste belangrijk meningsverschil bestaat er echter nog over het tijdstip, waarop deze vijfdaagse werkweek zou kunnen worden ingevoerd. Zowel de directie als de minister van verkeer en waterstaat staan terecht op het standpunt, dat de werktijdverkorting bij de N.S. evenals in alle andere bedrijfstakken betaald zal moeten worden uit de verhoging van de produk- tiviteit. De tarieven zullen dus niet verhoogd mogen worden, de dienstver lening aan de reizigers en de verladers mag niet minder worden, en voorts zal ten behoeve van de kortere werktijd het personeel niet uitgebreid mogen worden, want dit zou dan toch extra kosten meebrengen, die tenslotte door de reiziger en verlader betaald worden. Deze drie factoren in overweging nemende, meent de directie, dat de vijf daagse werkweek bij de N.S. toch mogelijk is. Maar wanneer De personeelsraad, waarin de vakbonden van vervoerspersoneel vertegen woordigd zijn, staat op het standpunt, dat de vijfdaagse werkweek er met de invoering van de zomerdienstregeling 1961 wel kan komen. De directie is echter wat voorzichtiger en geeft de voorkeur aan invoering gelijktijdig met de winterdienstregeling. Hoewel het streven van de personeelsraad begrijpelijk is, zouden we hier toch begrip willen uitspreken voor het standpunt van de N.S.-directie. De N.S. is een bij uitstek dienstverlenend bedrijf. Juist nu allerwege de vrije zaterdag wordt ingevoerd zal dit voor de N.S. een belangrijke wijziging meebrengen in het reizigersvervoer. De vrijdagavond zal aanmerkelijk zwaarder belast worden en de zaterdag biedt nog vele onzekerheden. Het bedrijf zal enige tijd nodig hebben om op de nieuwe situatie in te spelen. De veranderingen in het vervoersschema, die ongetwijfeld nodig zijn, zullen extra werk meebrengen. Zouden de Nederlandse Spoorwegen dit werk bovendien moeten verrichten met een geringer aantal mensen door invoering van de vijfdaagse werkweek in eigen bedrijf op zeer korte termijn, dan kan het niet anders of van de mensen zal een aanzienlijk grotere prestatie worden gevraagd. Wij vragen ons af, of het N.S.-personeel in de overgangsfase naar de vijf daagse werkweek op een dergelijke situatie wel zo zeer gesteld zal zijn. Wij menen van niet en geloven, dat juist met het oog op de service aan het publiek de directie van de Nederlandse Spoorwegen er verstandig aan doet, met de vijfdaagse werkweek niet tè hard van stapel te lopen. (Van een onzer medewerkers) De Internationale „Federation of Settlements" (I.F.S.) houdt om de vier jaar een internationaal con gres. Daar er in 1956 een congres in Berlijn was geweest, zou het volgende eigenlijk in 1960 moeten vallen, maar omdat de vergader plaats Rome was en daar in de zomer van vorig jaar de Olympi sche Spelen werden gehouden, werd het congres uitgesteld tot het begin van dit jaar. Er waren vertegenwoordigers uit practisch alle landen van Europa, Israël, de Verenigde Staten, Canada, Bra zilië, Ghana, Kongo, India, Pakis tan. Advertentie DANKZIJ R.E.S.A toch nog het PRAKT1JKDIPL. BOEKHOUDEN (Examen juni of december 1981) Vraag p.o. ons prospectus. Het kan U een Jaar studie schelen. En tijd ls geldl R.E.S.A. - HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) Ook opleidingen voor M.B.A. en S.P.D. idelscorr. Frans, D. en Eng., V.T.H.-dlpl. ifdcorr. en Tolk-Vertaler F., D. en Eng. BURGEMEESTER Zoals bekend had de burgemeester van Oirschot nagelaten hem door de minister van oorlog toegezonden eretekenen voor Or de en Vrede aan ingezetenen van zijn ge meente uit te reiken (later ie dit toch ge beurd, maar dan door een hoge militaire autoriteit). Het Tweede-Kamerlid mr. Beer- nink heeft daarover vragen gesteld aan de ministers Toxopeus en Visser. Volgens het ministeriële antwoord kon de burgemeester voor zijn nalatigheid geen redelijke ver klaring geven. De ministers achtten de gang van zaken in hoge male onbevredigend en de Commissaris der Koningin heeft de burgemeester hierover ernstig onderhou den. Naar aanleiding van deze kwestie schrijft Het Vaderland: „Vraag en intwoord zijn niet met elkaar in overeen stemming. De ministers zeggen n.l., dat de burgemeester geen redelijke verkla ring kan geven, maar het Kamerlid heeft een verklaring zonder meer gevraagd. Dat het gebeurde hoe dan ook niet redelijk is, begrijpt ieder, maar het Kamerlid had graag willen weten wat het dan wel is. En heeft daar geen antwoord op gekregen. Hoogstwaarschijnlijk houdt dit onbevredi gende antwoord verband met de leemte in de relatie tussen burgemeester en minister. Het adres voor het contact tussen burge meester en Kroon is het departement van binnenlandse zaken. Onder verantwoorde lijkheid van de minister van binnenlandse zaken kan de burgemeester worden ontsla gen of geschorst. Maar een eigenlijke be velsverhouding bestaat er niet, dc burge meester is beslist niet ondergeschikte van de minister van binnenlandse zaken. Als bestuursorgaan van de gemeente kan dat ook heel moeilijk. De inschakeling van de burgemeester voor tal van aangelegenbe den van de regering spottend noemde een burgemeester van Amsterdam de bur gemeester eens de rijkskruier geschiedt daardoor min of meer op verzoek, of in dc stilzwijgende veronderstelling dat hij het wel zal doen. We mogen aannemen dat het ook in dit geval zo is gegaan, waar bij echter wel de vraag rijst of het juist is, dat een andere minister dan die van bin nenlandse zaken dergelijke verzoeken doet. In het antwoord zeggen de ministers Toxo peus en Visser, dat de Commissaris der Koningin de burgemeester ernstig onder houden heeft, maar dat zij geen aanlei ding zien in te grijpen. He* zou zeer de moeite waard zijn geweest te weten hoe de ministers gedacht hebben te kunnen in grijpen. Kan men iemand ontslaan of schor sen, wanneer hij iets, waartoe hij niet ver plicht is, nalaat? En wat heeft de Commis saris der Koningin in feite tegen dc burge meester kunnen zeggen, anders dan een bedekt dreigement? Gaat alles in pais en vree, dan lopen dit soort zaken natunrlijk op rolletjes, al zal er hier en daar wel wat geknars en gepiep zijn. Maar o wee, wan neer er een burgemeester is, die het om welke reden dan ook vertikt. We vragen ons dan ook af, of hierop geen adminis tratief controlemiddel mogelijk is. Men mag immers niet vergeten, dat een aan tal burgers de dupe is geworden van de ambtelijke nalatigheid. Administratieve con trole, we bedoelen hiermee dat men na gaat, of een zaak rond is gekomen, ver krijgt men door een burgemeester niet al leen te verzoeken een of ander uit te voe ren, maar tevens hem te vragen mee te delen of aan het verzoek kon worden vol daan. Blijft het antwoord uit, dan weet rijksinstantic dat sij op pad moet gaan de zaak alsnog in orde te maken. Want slotte is niet de burgemeester de ver woordelijke man, maar degenen van de onderscheidingen afkomstig zijn." Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Baarn: J. B. Oskamp te Nijmegen. Benoemd tot hulpprediker te Hoofd plaat: H. J. Begeer, voorheen catecheet BONZENDE „BONZEN" In Het Orgaan van de Neder landse Christelijke Bond van Overheidspersoneel wordt deze week de positie van de vakbonds bestuurders eens onder de loep genomen. Schrijver is de heer J. C. A. v. L., naar wij vermoeden de gereformeerde predikant van Rotterdam-Delfshaven, dr. J. C. A. van Loon. Eerst wordt een schets gegeven van de positie van de vakorgani saties in het prille begin, toen er nog geen vrijgestelden waren. Te gen deze achtergrond blijken de opvattingen van de tegenwoordi ge werknemers nogal wat veran derd te zijn als het gaat om het oordeel over de mensen, die voor de vakorganisatie en haar leden op stap gaan. De schrijver spitst vervolgens zijn betoog toe op de verhouding kerk en welvaarts- Sprekend over de moeilijkhe den, die de vakorganisatie in het begin ondervond, merkt de schrij ver op: Er werden mannen vrijgesteld voor de noodzakelijke studie, voor lichting, instructie, beraadslagin gen. vergaderingen enzovoort. Vrij gestelden, die zelf de hitte des daags en de kou van de nacht had den doorstaan in allerlei arbeid, die bazen en kameraden kenden als hun veelal lege portemonnee, die wisten van werklonen en goe- derer.prijzen, van overwerk en van werkloosheid, en die ook de behoef ten van de huisvrouwen kenden. Zij werden vrijgesteld van de gewone loondienst tot dienst aan de kame raden voor hun loon. Voor loon en rechten, vrijheden en plichten, tot verzoening van „heer en knecht om toen al bedrijfsgeiméén- schap te zoeken in sociale gerech tigheid en vrede. Zij hebben het zwaar gehad, gehaat als zij werden door menige werkgever, gewan trouwd door kameraden. Zij hielden vol en wonnen vertrouwen bij de laatsten, respect van de eersten. Zij confereerden met bazen, direc ties. autoriteiten overdag; vergade ringen met de arbeiders des avonds in gehuchten, dorpen en iteden; zij studeerden 's nachts. Met een ge moedelijk woord tot het hart van de kameraden en met de vuist op een tafel van de bazen kwamen ze er niet. Een principe hier, een tekst woord daar klonk wel stoer, mrar er moesten deskundige argumen ten, zakelijk verantwoorde voor- stellens ter zake doende adviezen geboden worden. De kameraden hadden het zelf In de gaten en al hoger eisen stellend aan hun verte genwoordigers gaven zij hun ook ai meer kansen. Deze werden benut, en nu hebben wij vrijgestelden die een goede opleiding genoten en des kundigen zijn. En nu noemen stelden „Bonzen" 1 Onze hard sjouwende vrijgestel den die zo moeizaam vertrouwen en respect verwierven en onverdro ten moesten blijven werken, heb ben wel vreemd opgekeken toen iemand (wie zou het geweest zijn?) hèn „Bonzen" durfde te noemen. Het zal de besten van hen wel even pijn gedaan hebben, maar tegelijk tot zelfonderzoek hebben gedron gen. Zijn wij machtig geworden? Hoogstens dan toch onze bonden. En is dat om te verwijten of voor te danken? Wie noemt ons zo? Te genstander of vriend? Zijn wij zo invloedrijk? Hoogstens dan toch on ze besturen; dus eigenlijk onze ka meraden. Of zit daar de kneep? Is er afstand gekomen tussen kantoor juffrouw, schoonmaakster, draaier, belastingambtenaar, tuinman, com mies. verpleger. besteUer. onder- zoekambtenares, schrijver, opzich ter kantonnier plus al die anderen en wij?? Zijn wij uit elkaar ge groeid? Zouden we dan een Kan toorjas. een overal moeten dragen, werkhanden moeten hebben orn hun vertrouwen te houden? Dat is toch al te gek. En temeer gingen zij studeren nu óók psychologie en nog vaker gingen ze op stap; ook waren er die opnieuw naar hun beduimeld bijbeltje grepen en lan ger op de knieën lagen om nu, in deze geweldige tijd van verworven heden en kansen, van p.b.o.'s en vrijheden, om nu de gemeenschap niet te verliezen. En maar bonzen die „Bonzen". Bonzen op de deuren van direc tiekamers, maar ook op die van de huiskamers. Bonzen, op de deur van het hart van de kameraden. Bonzen ook op de poorten van mag- natenpaleizen en op kerkdeuren. De „Bonzen" bonsden met een bonzend hart: zijn wij geïsoleerde specialis ten geworden? Laat men het aan ons over, laat men ons dus in de kou staan? Voor wie doen wij het dan? Méént men het echt, als men smaalt dat we het maar doodge woon voor onze eigen boterham doen? Geen wonder dat we „Bon zen" genoemd worden, ze laten ons ook maar bonzend kloppen. Welk percentage van de kameraden komt op een vergadering, waar het toch om hun zaken, hun roeping en hun belangen gaat? En hoe vaak laten ambtsdragers en intellectuelen ons maar schrijven, spreken, opbellen zelfs zonder dat zij wakker worden en mee aanpakken? Dit zijn gerechtvaardigde klach ten niet van vrijgestelden alleen, maar ook van plaatselijke, regio nale en landelijke besturen. En van elke werknemer die bij zijn kame raden en in ziin omgeving een ho rend oor zoekt. We staan nog zo vreemd tegen over de welvaart. Van menige door welvaart modem en luxueus gebouwde kansel worden alleen maar waarschuwingen gegeven te gen de welvaart, alsof in het nega tieve het grpotste probleem ligt. de i vrijge- het volk vervreemden de grote C, zoals vroeger bij de armoede, nu bij de weelde. Er is een „mythe", een heidense fantasie, zowel voor als tegen de welvaartsstaat en de Bijbel alleen (Deut. 15 4 en Matth. 6 33 bijvgeeft ons het ware licht tot een juiste vraagstelling en de nor men tot een goede beantwoording. Die Bijbel is ons allen in handen gegeven. En zal de hemelse Va der niet graag zijn Geest geven aan de kinderen die er Hem om vragen? Dan zullen we samen on ze tijd trachten te verstaan, om die tijd uit te buiten en onze fan tastische kansen te benutten. Met de kerk samen en met niet-chris- telijke kameraden en collega's even eens. De laatsten denken allicht, dat „de kerk zou beweren, dat er per se een conflict moet zijn tussen de kerk en de welvaartsstaat", maar dat is, zoals iemand schreef, „een griezelig misverstand". Niet, dat er geen mogelijkheid van con flict is tussen een welvaartsstaat en de kerk. Deze is er zeker. Vooral als we geen van allen pre cies zouden weten en als we de „Bonzen" alléén laten bonzen wordt dat zo wat nu eigenlijk de wel vaartsstaat is. We zouden het kunn proberen met de omschrijving van prof. dr. J. de Graaf: „Welvaart in bijbelse zin. is waar de produk- tie geschiedt ter wille van de be hoeftige mens, wiens zaak God tot de zijne heeft gemaakt". Hoe dit ook zij, want 1 ct gaat niet om dit punt alleen, wij hebben allen, hoofd voor hoofd, en allen tezamen met elkander als christenen en met de anderen als medemensen te wer ken met hoofd en hand en hart. Daarbij is voor ons de c de voor naamste letter. En de Bond met zijn apparaat een tekenkamer, machinehal krachtcentrale. Zouden wij dan ze vrienden en medewerkers, die „Bonzen", maar laten bonzen Met bonzende harten staan wij zelf te kloppen op de poorten Gods wereld en Zijn toekomst. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Aangenomen naar Middelburg: J. R. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te Heemstede, vac. P. J. Richel: rFRFF kfrkfN G. Meynen la Utrecht-W en J. Wilschut „£5*IS"' 5™."} Kfe Bruyne te te Zeist; te IJmuiden, vac. J. v. Leeuwen: Ber°ri>en te Zeist. I. de y W. Kats te Tiel en Z. C. Versluys te R^rda^'C' Rotterdam-Kr M. W I. de N^M.«^KW. Jong, kand. te Nooddorp. Bedankt voor Zoetermeer: A. F. Hon- koop te Goes. Wiskerke te Heemstede. DOOPSG. BROEDERSCHAP Beroepen te Zeist: dr. H. B. Kossen te Berlikum. Ambtsaanvaarding De Italiaanse pers, radio en televisie wijdde uitgebreide artikelen en uitzendin gen aan dit congres. Buurthuiswerk is algemeen-menselijk werk, en de proble men waarmee dit werk te maken heeft zijn de algemene problemen van de lan den waarin dit geschiedt. Het thema van de conferentie gaf dit ook duidelijk aan: „Buurthuiswerk in een snel veranderende wereld". Hierbij moet worden aange tekend dat wij hier gemakshalve de term „buurthuiswerk" gebruiken, maar dat hier vele, verwante doch uiteenlopende werkvormen onder worden verstaan, die het internationale spraakgebruik met termen als „settlement", „neighbourhood centre", „community centre" e.d. wor den aangeduid. Het is wel zeer opvallend, hoeveel overeenkomsten er zijn in de problema tiek in al die verschillende landen, on danks de ook aanwezige'grote verschillen. Een algemeen aspect was b.v. de trek naar de steden, vooral van jonge mt Deze trek, die overal ter wereld komt, is een teken van de veranderingen In het levensgevoel, een van de snelle veranderingen van onze tijd. In geciviliseerde landen ontstaan o oude stadskernen grote voorsteden, be stemd om te wonen, en de oude stads kernen raken steeds minder bewoond. Wat kan het buurthuis doen in die voor steden, waar overdag bijna alleen huls tven, kinderen en bejaarden z(jn? Trouwens: steeds meer hulsvrouwen hebben ook beroepsarbeid, soms uit eco nomische noodzaak, maar vooral zichzelf te kunnen zijn. In alle landen vindt het buurthuis ook de vraag kindercrèches op zijn weg liggen, i oplossingen die worden gevonden zijn ims ontroerend en Imponerend. Het buurthuis kan soms veel doen op het gebied van het plaatselijk bestuur. Soms is het nodig, de vorming van een bestuur, van een plaatselijke overheid, te stimuleren, zoals op Jamaica. Soms kan het buurthuis eeu al te bureaucra tisch,; onpersoonlijk 'optreden van be stuurszijde verzachten en het bestuur er de mensen dichter bij elkaar brengen. Vaak ook is het mogelijk, dat het .buurthuis" (en hier wordt wederom de- ,e term gebruikt om een veelheid van werkvormen aan te duiden) e zakelijke tussenschakel is tussen bevol king en overheid, vooral als de centra le Overheid ver weg zetelt en hele ge bieden in overigens geciviliseerde lan den achterblijven. In Italië zelf zijn daar vele voorbeelden van, vooral in het Zuiden en op Sicilië. Dan kan het buurt werk een belangrijke stimulans worden de aanleg 'van allerlei noodzake lijke voorzieningen (waterleiding, rio- lèrirtg, electriciteit, wegenbouw). Hoe is de verhouding van dit werk tot kerkelijk werk? Ook hier zijn grote ver schillen. Het feit dat op de conferenties enkele dominees en paters aanwezig wa ren is een teken dat dit werk als zoda nig zeker niet tegen de arbeid d'èr kerk in gaat, maar er tegendeel mee parallel kan lopen. Eb is werk dat op een of an dere manier van de kerk zelf uitgaat zowel in ons eigen land als in andere landen. Er komen ook gevallen voor dat kerk en buurtwerk elkaar nauwelijks schijnen te kennen. Gevallen van besliste tegenstand van de zijde van (rooms- katholieke) kerkelijke autoriteiten ko men ook voor, zelfs wanneer d'e arbeid voor een deel door ordegeestelijken wordt verricht. werkvormen by éénzelfde doel bestaan kan, dicht by elkaar, bleek wel b(j de be zoeken aan verschillende buurthuizen In Rome zelf. Het ene doel is: de mensen helpen elkaar te vinden en hun weg te vinden in de maatschappij. Daarvoor ls clubwerk een overal gebruikt middel: alle buurthuizen in Rome kenden dan ook verschillende clubs. Maar daar is het buurthuis niet mee klaar. In een wijk, aan de rand van de stad, een wijk van niet veel anders dan krotten en zwak-maatschappelijke bewoners, had het buurthuis naast de clubs veel gelegen heid tot scholing van de niet-meer-leer- plichtige jeugd. Daar waren allerlei cur sussen en zelfs een complete drukkerij en een meubelmakerij'. In een andere buitenwijk, zo geïsoleerd dat de bewoners twee buslijnen nodig hebben om naar het centrum te komen, was er naast het clubwerk eer sterk ontwikkeld maatschappelijk gezinswerk. In een derde buiten wijk, nog verder achteraf, woonden veel immigranten uit Zuid-Italië en Sicilië, mensen die vaak de grootste moeite hadden zich in een totaal andere omge ving in te passen. Hier werkt het buurt huis mede door middel van een kinder- bewaarplaats, waar schoolgaande kin deren kunnen komen eten en waar gelingen en kleuters een langdurig derdak en een hygiënische verzorging krijgen, hard nodig bij die mensen die toestanden in Zuid-Italië gewend waren! Het grote kindertehuis zag er bij de eerste aanblik zo steriel uit als de Ro metro en de hygiëne droop te zeggen, van de muren, it bij nadere kennismaking bleek de me hartelijkheid waarmee de kinderver pleegsters en -verzorgsters haar werk deden, de indruk van kilte helemaal weg n. De aanblik van een 2-jarig hoopje mens, die op de arm van een schuw moedertje wachtte op een consult van de longarts deed wel beseffen, hoe noodzakelijk beide hier waren: die kille hygiëne en die warme liefde. Uiteraard konden hier slechts enkele grepen gedaan worden uit de overvloed van indrukken, die de deelnemers ont vingen bij deze talloze ontmoetingen en intensieve besprekingen. Het practische deze conferentie is onweegbaar, resultaten zullen, onmerkbaar, zeker van invloed zijn in alle wereldde- Dat i grote verscheidenheid van PROMOTIE Drs. J. L. W. L. Bloklander, leraar aan de Gemeentelijke H.B.S. in Hilver sum, is aan de universiteit van Rennes, in de faculteit der letteren, cum laude gepromoveerd fcot doctor, op een proef- ift getiteld: „Arlequin dans le thea- Zo nu en dan krijgen we naar aanleiding van ons „Woord voor vandaag" brieven, daartussen was deze week een brief kaart met een zin van prof. Popma. Mag dit in de krant? vraagt de schrijver. Omdat we de laatste dagen toch samen gedacht hebben over Gods Woord, citeer ik die uitspraak: „Wie de Schrift niet leest, berooft zichzelf van de vrijheid van zijn waarachtig menszijn." Wij worstelen zo vaak met de vraag: „Wat heb ik er aan?" en komen aan deze werkelijkheid niet toe, dat als wij niet Gods Woord lezen wij onszelf beroven. De mens is geschapen door God en alleen maar volmaakt in God. Augustinus schreef reeds dat wij geen rust vinden tot we rust vinden in God. Zonder Hem is de mens niet compleet, zoals een schip zonder de zee niet compleet is. God heeft zich geopenbaard. Hij heeft ons de belofte gegeven dat Hij ons door Zijn Geest de ogen wil openen voor wat Hij ons in de Schrift te zeggen heeft. Als wij niet naar Hem willen luisteren doen wij onszelf te kort, omdat God Zichzelf door het lezen van Gods Woord aan ons geeft. Mozes, zegt Christus, heeft van Mij geschreven. „Zoekt en gij zult vin den", zegt de Heiland ook, dat betekent ook: „Zoekt Hem in de Schrift." (Van onze kerkredacteur) „De hemel heeft er een juicher bij, maar de aarde heeft een bidder minder", zei ds. J. van Haaren, dé Kamper predikant van de Gerefor meerde Gemeenten gistermiddag tijdens de rouwdienst die aan de begrafenis van de op 51-jarige leef tijd overleden voorganger ds. M. Blok vooraf ging. Toch werd deze rouwdienst allerminst een getui genis van het werk van de over leden leraar, het genadewerk van Christus stond centraal in deze dienst, die in een overvolle Noor- derkerk te Rijssen werd gehouden. Meer dan 2600 gemeenteleden en vrienden waren aanwezig. de Gereformeerde Gemeenten niet om de begrafenis bij te wonen. Zij kwamen met tientallen auto's en een aantal bussen. De spoorwegen hebben zelfs de sneltrein naar Enschede spe- Amsterdamse bliksemactie (Van een onzer verslaggevers) J7NKELE tientallen Amsterdamse jongens en meisjes hadden dins dagmiddag de bijtende kou getrot seerd om op de Rotterdamse luchtha ven Zestienhoven een vrachtvliegtuig „vaarwel" te zwaaien. Zij hadden er ijskoude voeten en handen voor over om dat te doen, want met het vlieg tuig werden vijf ton melk, twee ton conserven en 350 kilo medicamenten, gekocht van het door hen en door hun kameraadjes ingezamelde geld, naar de hongerende bevolking van de Con go gebracht. Tussen het groepje juichende jongelui stond een bescheiden meisje met blond haar en donkerbruine ogen: de veer tienjarige Gerda Blaauw. Voor haar had het vertrek van het toestel r bijzondere betekenis, want zij initiatiefneemster van de bliksemactie op het Amsterdamse christelijke Bui- tenveldert-lyceum, waaraan ruim acht honderd leerlingen enthousiast hebben meegedaan en die in drie dagen ruim dertigduizend gulden heeft opgebracht. Tien dagen geleden stapte Gerda Blaauw naar haar rector, de heer H. M. S. Spiegelberg. Zij stelde hem voor een actie te organiseren om de bewo ners van de Congo te helpen. Rector Spiegelberg en zijn leraren verleenden haar alle medewerking. Nog dezelfde dag gingen leerlingen van het lyceum hun familieleden, kennissen en vrienden af om een bijdrage. Zij klopten niet voor niets aan. Na drie dagen was de opbrengst 25.000.... Dit bedrag steeg, nadat de actie na de derde dag afgesloten, tot dertigduizend gulden, De Stichting Oecumenische hulp kerken en vluchtelingen, die de verdere organisatie overnam, kocht duizend gulden melk, conserven en me dicamenten, maar wist tot maandag avond nog niet hoe zij deze lading snel kon transporteren. Een telefoontje uit ciaal voor deze dienst in Rijssen laten stoppen. Vrijwel alle voorgangers van deze gemeenten waren aanwezig. Ds. Blok had veel vrienden in het wes- in van ons land. Hij heeft onder meer an 1949 tot 1956 gestaan in Rotterdam, aar hij in de Boezemsingelkerk de op volger was van ds. G. H. Kersten. HU is de tweede predikant uit deze kring die binnen een jaar op nog jonge leef- tyd werd weggenomen. Nog maar enige maanden geleden overleed de predikant van Scheveningen, ds. J. W. Kersten, op 44-jarige leeftijd. Ds. Van Haaren die de rouwdienst leidde las Romeinen 14112, het ge deelte waar de overleden predikant veel zegen uit geput heeft in de dagen voor zijn operatie. Ds. Blok is afgelost van z(jn post, zo zei hU, en mag nu zingen en jubelen met de engelen. Als tekst koos h(j de woorden uit Openbaringen: „Zalig de doden, die in de Here ster- In zijn voorwoord schetste hij de laat ste levensdagen van deze predikant die om gezondheidsredenen het ambt had moeten neerleggen en op oudejaars avond met emeritaat was gegaan. Hij echter voorlopig de gemeente zijn blijven dienen. Maar zijn afscheidspre- dikatie was tevens zUn laatste preek, want toen hy in de kerkeraadskamer kwam om de dienst van nieuwjaars morgen te gaan leiden, zakte hij in el kaar en moest naar het ziekenhuis ge bracht worden. Ds. Blok, zo vertelde ds. Van Haaren, wilde nimmer de mens in het middel punt plaatsen en daarom zou dat in deze dienst ook niet gebeuren. De nadruk kwam te liggen op Christus die ons ver lost heeft uit de dienstbaarheid van de zonde, „en nu is ds. Blok ook uit de strijd tegen de zonde". Sterven, zo zei de^ ^predikant, is overwinning uit de In verband met de felle kou, kreeg ook de Rotterdamse predikant ds. L. Rijksen, die eigenlijk op het graf had zullen spreken, gelegenheid om in de kerk te spreken. Hij vertegenwoordigde het curatorium van de Theologische School, waarvan ds. Blok de voorzitter was, en de studenten. Wat heeft God ons hiermee te zeggen, dat deze broeder en ook ds. Kersten zo jong van ons worden weggenomen? vroeg ds. Rijksen. Maar hij wilde God niet zien als een God van toorn. Het is de liefde van de hemel die ons op deze weg wil leiden, zo zei hij en riep de ge meenteleden en de aanwezige predikan ten op om hun harten te onderzoeken. Wij moeten niet rusten, zo zei hij, voor God Zioh uit Zijn verborgenheid heeft geonenbaard. Na de dienst werd de rouwstoet ge vormd. Vyfendertig volgauto's met fa milieleden en predikanten volgden de wagen met het stoffelyk overschot naar de begraafplaats 't Lenfert. Vervolgens kwamen byna tweeduizend gemeente leden te voet en daarna nog meer dan vijftig auto's en drie bussen met mensen van buiten Rijssen. Aan het graf werd nog gesproken door ouderling Van der Stouw namens de ker- keraad van de gemeente in Rijssen en door ds. C. Hegeman van Genemuiden. Daar sprak de broer van de overleden predikant ds. P. Blok een slotwoord, waarin hij de aanwezigen dank zegde voor de belangstelling. het enkele dagen geleden opgerichte luchtvaartbedrijf Titan Airways, die van de sympathieke actie had gehoord, bood aan de lading met een charter- vliegtuig tegen kostprijs te vervoeren. Dank zij dit spontane gebaar was het mogelijk, dat dinsdagmiddag reeds, nog geen twee weken na het begin van de actie, de eerste tonnen voedsel naar de Congo werden gevlogen. Ook het be drag van twintigduizend gulden, dat nu nog over is, zal worden besteed om melk en conserven te kopen. Deze la ding wordt waarschijnlijk per schip ge transporteerd. Ook U kunt verlost worden van die Rheumatische Pijnen met Kruschen Salts. U moet een kuur doen, de Kruschen Kuur, iedere dag 's morgens de beroemde kleine dosis. Beroemd - ja - over de hele wereld, om zijn wondere aansporende werking op de bloedzuiverende organen. Die worden met Kruschen tot hernieuwde jeugdige werking gebracht en drijven zo de onzuiverheden uit, die nu die on dragelijk snerpende pynen verwekken. Vraag: Gaarne zou ik het adres var de Kema weten. Antwoord: Het adres is „Kema, Arn- Vraag: Hoewel ik nieuwe houten verwijdere wasknijpers gebruik, geven deze toch de dikke vla op het wasgoed af. Hoe is dit te komen? Antwoord: Ook als men nieuwe Men koke de overige melk en voege wat meer tot haar recht, aangezien de het algemeen niet knijpers gebruikt, is het niet te voorko- stane zodra deze kookt, de dik vloeiende sa er aan toe. De daardoor ontstane vla late men even doorkoken. Hierna het vanillestokje, giet »en platte schaal, roer ze even door en bestrijke dan de bo venkant met een stukje boter om vlies vorming te voorkomen. De thans ont- meeldraden dan meer ruimte krijgen. Vraag: Hoe kan ik het best een pan talon reinigen van vernis vlekken? -i» opnaai Antwoord: Het beste is de vemisvlek bestrijke dan de bo- ken te breken en af te borstelen. De Vogelhande- moet ruimschoots gele- overgebleven vlek kan alcohol, blanke spiritus of laren en kanarieverenigingen hebben nog nooit een geval van dood of ziekte tengevolge van dergelijke stralen kun nen bewijzen. Wel is de zeer hoge ge luidsgolf, die de ontvangers afgeven, betten nTet hinderlijk voor de vogels. Omdat c' de genheid hebben om af te koelen. Als dit Vragen: De zaak, geschied is kan de geheel afgekoelde krijgt een ..room" gebruikt, worden als vulline „,,i eigenaar. Kan i heb ik dan recht op de helft het vakantiegeld? Kan men een naai ster bij een liefdadige instelling met een maand opzegtermijn opzeggen? Antwoord: In geval zich wenden tot het gewestelijk voorts Dr. J. van der Eng. die is benoemd tot buitengewoon hoogleraar in de fa culteit der letteren en wijsbegeerte de Rijksuniversiteit te Utrecht, heeft met suiker zijn ambt aanvaard met het uitspreken en voege ei ui van een rede over het werk van Tsje- toe als nodig is chov. 'end te maken. altijd enig stof op komt dat dit dus op het wasgoed afgeeft. Dit gebeurt ook als men de was op zolder ophangt. Het enige afdoende middel is het gebruik van kleine witte stukjes goed op de plaatsen, waar de knijpers het goed raken. lcgcll Vli „„v.,. Vraag: Tot 1 april 1960 bedroeg mijn dicht bij de kachel, huur 9,25, waarbij 0,35 voor water - -• was inbegrepen. Wat moet ik betalen als de aangevraagde vrijstelling van huurverhoging niet door de huurad viescommissie wordt goedgekeurd? uer „inucil Antwoord: In uw geval bedraagt de t t hoger mag zjjn. Meestal kale huur 9,2a minus ƒ0,35 is ƒ8.90. U moet dan betalen 8,90 plus 20 pet. (naar boven afgerond tot een veelvoud van vijf cent) plus 0,35 voor water te zamen 11,05. Vraag: Weet U een recept ketbakkersroom? Antwoord: Men neme 1 liter melk, 6 eierdooiers, 1 stokje vanille, 100 gram bloem en 100 gram suiker. aamwiwiuieii.narle eeven? Is het" voldoende Men late de vanille lange tijd in de exemplaren, die ieder jaar opnieuw halve meter v; melk trekken. Men roere de eierdooiers tussen half oktober en begin december ?aa^u*taafeen na' e meier bloem geven, de ene plant zelfs of dri voor roomhoorns, tussen taarten. Vraag: Mijn hertshoornvaren hangt slap en de bladeren vallen af. Is daar tegen iets te doen? De plant hangt licht bij de kachel. Antwo.ord: Vermoedelijk is de plant t te droog gehouden. Zij verlangt i niet te droge warme atmosfeer en temperatuur die 's winters niet on der 15 graden Celsius daalt, maar ge rust wat hoger mag zijn. Meestal is het voldoende de pot eenmaal in de week in lauw water te dopen. Wenk van lezer: Naar aanleiding van uw antwoord inzake een haemanthus ban- kan ik u mededelen, dat genoemde plant is de haemanthus albiflos, die ook witte poederkwast genoemd wordt, een en ander volgens Verkades album Kamerplanten. Zelf heb ik een tweetal onhoorbaar i Heeft men er vaak geen erg in, dat c vogels daaronder lijden. Het beste de vogel ver van het toestel te ve: wijderen, liefst in een andere de de massa dik vloei- bloem volgroeid is, de buitenste kelk- kooi is alleen gewenst gel ziek is, of in de rui. Hierdoor krijgt de zieke vogel rust, daar hij dan niet gestoord wordt door de ge- °_.slabeurtenissen in de omgeving. Als voer i- of tweemaal in de week snoepbakje met snoepzaad. In de 'tijd geve men fort egg en kracht- uiiermede beginne men veertien het broeden). Tevens zor- men voor een stukje meerschuim de kooi. 's Winters kan men bij het voer nog wat vitaminedruppels doen, ka- eventueel in het drinkwater. Het beste ook in dezelfde kamer is de kooi op ooghoogte op te hangen, televisietoestel staat, dit met het doch liefst niet tegen een muur wan- de achterzijde van de kooi niet :en is. Men kan de kooi gerust bij het raam hangen, wanneer men er voor zorgt, dat de felle zon niet een broeikasatmosfeer veroorzaakt. In de winter moet men ervoor oppassen, dat de vogel niet aan het schrikken zich tot hit bestuur van de orga nisatie of tot de plaatselijke besturen- Vraag: Is het nadelig oog op radio-actieve stralen? Moet de kooi 's avonds afgedekt worden? Wat gesloten is. Men kan snoep mag voedsel i i halve meter i staat? Antwoord: Dat radio-actieve stralen televisietoestel uitzenden, die maakt door het dichtschuiven blaadjes wat ombuigt, komt de bloem nadelig zouden zijn voor dieren, is in gordijnen. Men passé op voor tocht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2