Uw probleem is het onze Columbia's kardinaal wil commissie van onderzoek 1 Meningen van anderen Zevende Dag-adventisme groeit naar kerk toe? Een woord voor vandaag Ontwikkeling en aspecten van een modern ziekenhuis 2 ONZERZIJDS VREES VOOR EEN DEPRESSIE IN de Verenigde Staten wordt gevreesd voor een economische depressie. De herinnering aan de jaren dertig wakkert die vrees aan. Maar men vergeet daarbij gewoonlijk, dat de omstandigheden thans belangrijk verschil len van die in het begin van de dertiger jaren. Zo is de invloed van de overheid in het economisch leven sterker dan dertig jaar geleden. En de grote massa der arbeiders heeft thans het voorrecht, dat zij niet geheel zonder inkomsten is als werkloosheid haar treft. Het is wel mogelijk, dat men de huidige toestand wat te donker kleurt. Maar erkend moet worden, dat er verschijnselen zijn, die tot enige bezorgdheid aanleiding geven. De werkloosheid is omvangrijker dan men als betrekkelijk „normaal" be schouwt. De staat werkt met aanzienlijke tekorten op de begroting. Tekorten, die door leningen gedekt moeten worden. De schuldpositie van de publieke lichamen wordt ongunstiger. De goudvoorraad is in de laatste tijd verminderd. De dollarpositie, hoewel nog altijd vrij sterk, is minder stevig dan enkele jaren geleden. Men wijt een en ander voor een deel aan de aanzienlijke uitgaven, die de Verenigde Staten zich getroosten voor de defensie, voor de hulp aan bond genoten en minder ontwikkelde gebieden. Voorts wijst men op de Amerikaan se investaties in Europese landen, waartegenover te weinig opdrachten staan aan de industrieën in de Staten. Het is wel enigszins begrijpelijk, dat waarschuwende stemmen worden ge hoord en dat pogingen worden aangewend om de lasten te verminderen. Met Duitsland is reeds onderhandeld over verlaging der kosten van het militaire apparaat, dat de Verenigde Staten daar in stand houden. Een economische crisis in de Verenigde Staten zou stellig ook voor ons beden kelijke gevolgen hebben. Daarbij mag niet vergeten worden, dat reeds de spanningen, die thans in de wereld zijn te constateren, een nadelige invloed op de gang van zaken hebben. In vele landen heerst onrust. Men denke aan Kongo en aan andere Afrikaanse en Amerikaanse landen. Eveneens aan Frankrijk, dat door de strijd in Algerije verliezen lijdt aan mensenlevens en aan economische kracht. Zelfs het nabu rige België heeft als gevolg van revolutionair optreden miljoenen schade te incasseren. Het „stoken" der communistische machthebbers in verschillende landen dwingt vele staten tot uitgaven, die in feite improduktief zijn. Het is te wensen, dat de spanningen zullen verminderen. Men heeft hier en daar de gedachte, dat zulks mogelijk zal blijken, wanneer de nieuwe president der Verenigde Staten de zaken ter hand gaat nemen. Veel stellen wij ons er niet van voor. Maar er moet toch met ernst naar ontspanning gestreefd worden. De Verenigde Staten, die economisch nog wel een stootje kunnen verdragen, moeten er toch alles op zetten om de invloeden van de depressie te keren. De werkloosheid kan beperkt worden door de uitvoering van nuttige openbare werken. Wat ons land betreft, is het els, dat een voorzichtige sociaal-economische en financiële politiek wordt gevoerd. Het verschuiven van de ingang der belas tingverlaging naar 1 juli schijnt ons een verstandige daad. Men kan nu de ontwikkeling der dingen nog even aanzien. Mogen de omstandigheden dan zo zijn, dat aan een verder uitstel niet behoeft gedacht te worden. (Van onze kerkredacteur) Op verzoek van de rooms-katho lieke Nederlandse St. Adelbert- vereniging heeft de aartsbisschop van Columbia zich uitgesproken over de protestanten vervolgingen in zijn land. Het blad St. Adelbert publiceerde deze brief in het zo juist verschenen nummer. In zijn brief verklaart de aartsbisschop, dat hij vurig verlangt naar een onpartijdig bezoek van een com missie van onderzoek bestaande uit een protestant en een rooms- katholiek om een objectieve studie te maken van de feitelijke situatie. Vele protestantse organisaties heb ben bi.' herhaling gewezen op de moeilijke omstandigheden waaronder de rooms-katholieken zich in het Zuid- amerikaanse land Columbia bevin den. Op 28 december van het vorig jaar publiceerden wij op deze pagi na een officiële statistiek waaruit bleek dat in de laatste twaalf jaar 116 protestanten zijn vermoord, 200- scholen zijn gesloten en 66 kerken zijn verwoest. In dertig procent van de gevallen werd de aanval geleid door rooms-katholieke priesters. Wij wezen er toen ook op dat in het af gelopen jaar een zekere mate van verbetering is opgetreden en dat er een conferentie heeft plaats gevonden in de stad Cali, waaraan zowel pro- ANDERZIJDS DE RECHTEN VAN DE KOSTER EFFICIENCY Het streven naar verhoging van de pro- duktiviteit moge primair een raak lijn van de ondernemers, ook de opdrachtgevers kannen er veel aan doen door het geven van opdrachten «odanig te temporiseren, dat niet alles als een lawine tegelijk boven op het bedrijfsleven valt. Naar het oordeel van het Algemeen Handelsblad is het treffend, dat de overheid zelf in ve le gevallen met deze eenvoudige waarheid geen of weinig rekening bondt. Het blad schrijft: „Wie b.v. liet bonwbedrijf van iets nabij volgt, zal opmerken, dat bij voort during op het gebied van grondwerk, wa gens bouw en ruilverkaveling waar de overheidslichamen de allervoornaamste op drachtgevers zijn, het overgrote deel der aanbestedingen eerst wordt gehouden in de loop van het voorjaar en in de zomer. Dit heeft ten gevolge, dat het in het tweede halfjaar in het aannemersbedrijf krankzin nig druk Is en dat in het eerste kwartaal en soms nog later vele ondernemers voor hun personeel te weinig te doen hebben. Hat is duidelijk, dat dit onderbezet zijn economisch zeer schadelijk is en da' vele werk in het tweede halfjaar verhouding duurder wordt dan dat zulks zou zijn geweest bij een geleidelijke sprei ding over het gehele jaar. De niet voldoen de in produktie omgezette loonkosten en vaste lasten van het eerste halfjaar moe ten immers in de prijaen voor het twee de halfjaar worden verdisconteerd. Bo vendien is bij een overvloed van werkopdrachten de onderlinge concur rentie van de aannemers belangrijk minder dan bij meer evenwicht, omdat zij allen reeds vol bezet zijn en ook dit werkt prijsverhogend. Niemand is nu maal zo zwaar concurrent als wannet om werk zit te springen. Natuurlijk weten de rijkswaterstaat, de provinciale watersta ten, de gemeentebesturen, de onlginnings- lichamen en de cultuurtechnische dienst dit allemaal ook wel, maar geen enkele dienst schijnt ooit aanleiding te hebben of in staat te zijn in de ingeburgerde praktijk i dering te brengen. Waarom niet? Het schijnt niet te liggen aan het niet op tijd klaar zijn van de plannen en de tekeningen, doch het ligt aai de financiën. Niet dat het geld ei niet is, maarhet besluit om het ti gaan uitgeven schijnt niet tijdig te kun nen worden genomen, tenminste dat vinden de meeste officiële instanties, omdat de be groting voor bet betrokken jaar nog niet ii goedgekeurd. Pas wanneer de begrotingen door de Staten-Generaal zijn goedgekeurd, weet de regering hoeveel zij mag nit_ en waarvoor. Daarna worden de nodige kre dieten beschikbaar gesteld en kan gaan aanbesteden on de nodige gunningen doen, aannemende dat de plannen en te keningen inderdaad klaar liggen. Wat ten deze voor het ministerie van water staat geldt, is ook van toepassing op bet ministerie van landbouw, dat via de cultuurtechnische dienst de ruilverkaveling, verharding van zandwe gen en andere werken ten behoeve van de land- en tuinbouw financiert. Bij de woning bouw gaat de zaak, die daar iets anders ligt, wat vlotter De Staten-Generaal en ook de provinciale en gemeentelijke bestu ren kunnen hier een goed voorbeeld ge ven door een snelle begrotingsbehandeling als bijdrage tot een grotere efficiency in de bouwnijverheid". In De Koster, orgaan tan de Pro testants Christelijke Vereniging van Kosters in Nederland, wordt aandacht gevraagd voor de lonen en de sociale voorzieningen, die de kosters genie ten, of misschien beter gezegd niet ge nieten. Oppervlakkig bekeken zou men kunnen veronderstellen, dat dergelijke algemene regelingen hier niet zo erg nodig zijn, icant de kerk weet, dat de arbeider zijn loon waardig is en sou de kerk hier dan niet naar handelenHet orgaan tan de kostersvereniging merkt hierbij op: sociale voorzieningen wordt aangetroffen? Is dit onwil van de kant van de kerkbesturen of is de kerk financieel niet in staat haar kosters naar behoren te honoreren? Een enkele uitzondering daarge laten geloof ik dat dit niet de oor zaak behoeft te zijn, het is meer een kwestie van hoeveel wordt er voor de koster uitgetrokken. Is dit niet het geval, maar wordt hij als sluitstuk op de begroting gebruikt, dan staat het er voor de betrokken koster niet al te best voor. De kerk immers maakt ,een winst, zij werkt met haar middelen zo veel ze kan aan nimmer aflatende uit breidingen van kerken, wijkgebou- wen. aan te stellen predikanten enz. Het werk van de koster is het werk van de gemeenteleden zeli, deze leden behoren uit liefde voor hetzij dat dit hun niet ligt, dat er geen tijd voor is of om prakti sche redenen, is men over gegaan tot het aanstellen van de beroeps koster. Deze nu knapt het werk op voor de gemeenteleden. die zelf in de meeste gevallen een salaris hebben dat aangepast is naar de op het ogenblik heersende hoogcon junctuur. Heeft deze koster dan geen recht op een behoorlijke belo ning van zijn werk, is het eerlijk om er dan mee te schermen dat hij dat overige uit liefde voor de kerk moet doen??? De grote achterstand die er thans nog heerst onder de lonen en so ciale voorzieningen van de koster vindt zijn grootste oorzaak in het feit dat hij zich niet op tijd heeft georganiseerd. Een waardig loon kan dan pas goed tot stand komen wanneer de werkgever en werknemer hier ge zamenlijk met gelijke rechten over onderhandelen. In vroeger dagen toen in het bedrijfsleven de lonen alleen door de werkgever geregeld werden was dit ook een verre van gezonde toestand, pas toen de werk nemers zich organiseerden kwam hier verandering in. Hadden de kosters hun tijd toen ook beter verstaan, het zou nu niet meer zo'n chaos bij hen zijn. De kerkbesturen moesten tot voor kort geheel op hun eigen initiatief te werk gaan bij het aanstellen van een koster. De verantwoordelijk heid van de kerk en het ontbreken van richtlijnen betreffende salarië ring, maakten dat deze zaak vaak te eenzijdig kon worden bekeken. De grote verscheidenheid van de heren kerkbestuurders, hun beroep in het dagelijks leven sprak dan nog al een woordje mee, zo kon het voorkomen dat de ene koster gesalarieerd werd als tuinman, een ander als huisknecht of als koet sier, al naar gelang de heren als voorbeeld namen. Gelukkig is er de laatste jaren een verandering ten goede voor de koster merkbaar geworden, dankzij de nog jonge kostersvereniging, die op dit gebied al veel pionierswerk verricht heeft. Maar heel veel moet nog veranderd worden. St. Adelbert over vervolging van protestanten testanten als rooms-katholieken deel Geen opdracht In zijn brief aan de St. Adelbert-ver- eniging schrijft de aartsbisschop van Bogota. kardinaal Luque ,,dat het episcopaat van de kerk in Columbia nooit enige opdracht tot vervolging van de protestanten heeft gegeven, noch n welke personen ook". Hij erkent dat er betreurenswaardi ge gebeurtenissen zijn voorgevallen, die echter geïsoleerd waren en hun oor sprong vonden deels in politieke motie ven deels in reacties die wel moesten volgen op de beledigende wijze, waarop sommige protestanten zich hebben uit gelaten over de Rooms Katholieke Kerk. De kardinaal schrijft dat hij geen en kel bewijs bezit noch geloofwaardige formatie dat er protestants bloed is v goten. Zou hij dit bewijs ontvangen, dan ,,zou hij de eerste zijn om dit te be treuren en onze Heer Jezus Christus vergiffenis te vragen." Verdraagzaamheid Voorts verklaart de kardinaal „dat ik heb geleefd en nog steeds leef uit '.en voortdurende geest van verdraag- •aamheid; dat ik geen enkele moei lijkheid aanvaard die zou verhinde- dat de protestanten in Columbia de volledige garanties zouden genie ten om hun eredienst te vieren in hun kerken en op daartoe bestemde plaat- n hun kinderen op te voeden vol gens hun eigen geloofsovertuigingi'. Deze laatste uitspraak is des te meer opmerkelijk, omdat deze geloofsvrijheid volkomen identiek is met de geloofs vrijheid die de communisten aan de kerk willen geven achter het ijzeren gordijn. Terecht heeft de Rooms Katho lieke Kerk bezwaar gemaakt tegen der- Weinig minder dan n wonder so vele duizenden 'n ander meng werden met Krniehen Salts. Zo'n bloedzuiverende Kuur met Kruschen kan ook U van Uw Rheumatiek bevrij den. Dat doen de beroemde vijf mine rale zouten voor U als U trouw iedere morgen die kleine dosis neemt. Onzuiver heden In het bloed worden daaruit losge maakt en afgevoerd langs natuurlijke weg. En daarmee raakt ge dan vanzelf van de pijnen af, die U nu het leven ver- van de Zevende Dagadventisten? Duidelijk is in ieder geval dat de spanningen in deze sterk groeiende sekte steeds groter worden. Er be gint een kloof te ontstaan tussen de traditionalisten die aan het ver leden willen vasthouden en de rui mer denkenden die meer in de richting van de kerk willen uit groeien. Hoewel de tegenstellingen ten dele verklaard kunnen worden als een gene ratieverschijnsel, is de grote oorzaak van de huidige spanningen de publicatie van twee boeken. De ene is van ds. Walter Martin. ..De waarheid over Zeven Dag- adventisme" en de ander van leiders uit de sekte zelf' „Vragen over de dog matische onderwerpen". Martin is eer evangelische predikant Hij heeft in d« afgelopen jaren een groot aantal artike len geschreven ln het blad Eternity var de onlangs overleden presbyteriaanse predikant dr. B G. Barnhouse. Zijn boek en artikeien zijn ook in Zevende Dagkringen goed ontvangen. Leiders hebben openlijk gezegd dat zij een zeer fair beeld geven van hun leer stellingen. Oorspronkelijk wekten de eerst in artikelvorm verschenen gedach ten van ds. Martin in protestants-christe lijke kringen groot opzien. Hij werd ei van beschuldigd dat hij deze sekte de kerk binnen haalde, omdat hij er de druk oplegde dat zij veel van extreme opvattingen hebben laten ren en alle fundamentele stukken uit de belijdenis van de kerk aanvaarden. Fel verweer Uit zijn boeken blijkt dat de leiding gevende kringen uit het Zevende Dagr adventisme al lang de gedachte hebben opgegeven als zouden de visioenen en geschriften van Ellen White, de sticht ster uit de vorige eeuw, onfeilbaar zijn. genoegen kunnen met slechts (Advertentie) DANK ZIJ R.E Praktijkdipl, Boekhouden ber 1961) _Iet kan U een En tijd is geld! R.E.S.A. - Hilversum (Bekende Schriftelijke Cursus) opleidingen voor M.B.A. en S.P.D. Jelscorresp. Fr., D. en Eng.. V.T.H.-dipl fdcorr. en Talk-Vertaler Fr.. D. en Eng. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Boven-Hardinxveld: C. os te Bennekom; te Wezep: T. Lange- rak te Vinkeveen: te Hasselt, toez.: L. Blok te Capelle a. d. IJssel. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Aangenomen naar Eindhoven: G. v. d. Brink te Veendam. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Onstwedde: J. P. v. d. Boomgaard te Thesinge. Administrateur V.U. met pensioen De heer B. Faber, administrateur van de Vrije Universiteit, is 1 janu ari jl. met pensioen gegaan. De laat ste 40 van de 80 bestaansjaren der Vrije Universiteit is de heer Faber in dienst van deze instelling geweest. Vrijdagmiddag a.s. te half vier wordt hem in het Woestduincentrum te Am sterdam een huldigend afscheid be reid. een eredienst in hun kerken", vooral niet, omdat het evenals in Spanje vrijwel onmogelijk is om vergun ning te krijgen om kerken te bouwen. Na nog geklaagd te hebben dat hij niet begrijpt waarom de protestanten komen evangeliseren in „een land waar rooms-katholieken in oprechtheid de leer van het evangelie belijden", valt hij vooral over het feit „dat sommige protestanten de grote liefde die wij de heilige maagd Maria toedragen in het belachelijke proberen te trekken." Oude brief De brief is gedateerd 17 november 158 en werd nog niet eerder in Ne derland gepubliceerd. De publicatie ge schiedde door dr. A. Fiolet, die vorig jaar een zeer opmerkelijk boek over de oecumene publiceerde. Het is jam mer dat hij niet ingaat op een soort gelijke briefwisseling uit dezelfde tijd met enkele Amerikaanse rooms-katho lieke organisaties, waarin een soortge lijk voorstel werd gedaan, maar toen is van een commissie van onderzoek niets terecht gekomen. De Raad van Evangelische Christe nen in Columbia heeft zich indertijd be reid verklaard alle gewenste inlichtin gen te verstrekken. Alle aanslagen die zij heeft gepubliceerd hebben kelijk plaats gevonden en de namer de betrokken rooms-katholieke priesters zijn bekend. Deze raad bezit volgens haar zeggen 2000 beëdigde verklaringen van getuigen. In het slotwoord van dr. Fiolet klinkt het verlangen naar een broe derlijke ontmoeting duidelijk door. Zijn woorden zuller- zeker ook de in stemming van de protestanten ver werven als hij schrijft: „Elk vals irenisme, dat marchandeert met de goddelijke waarheid terwille van een overigens tot mislukking gedoemde schijn-eenheid, is een christen on waardig. Uit onze geloofseenheid volgt daarom, dat wij aan elkaar het goed recht van evangelisatie aan andere christenen moeten toekennen, doch wij mogen de waarheid niet uit de weg Waardering Dr. Fiolet voegt daar aan toe dat van de andere kant dit recht getemperd wordt door de evenzeer oecumenische houding van wederzijdse eerbiediging en waardering. Daarom zal proselitis me afgewezen moeten worden. Wel een getuigenis van de waarheid om elkaar op te bouwen, maar geen zieltjes win- nerij om elkaar af te breken, schrijft hij. Fel valt dr. Fiolet over een uitzen ding van het I.K.O.R. in de rubriek „Tussen wal en schip" waarover hij schrijft: ..Het is in deze tijd van groei ende oecumenische gedachte een wan klank -en een een christen - onwaardige daad om b.v. medechristenen uit een andere kerk, die door zwakke beleving van hun kerk in hun huwelijksle ven tot een gewetensconflict met de kerk zijn gekomen, te versterken in karikatuur van hun kerk door een gatieve, afbrekende voorlichting." Dr. Fiolet schrijft in het slot van zijn betoog dat juist de eerbied voor elkaar ons zal afhouden van een scherpe toepassing en een op de spits drijven van ons recht van evangel' satie aan elkaar. Immers niet „el ke christen is in zijn persoonlijk ge loofsleven al klaar door de geloofs- ontmoeting :net de ander." Gisteren hebben we in het citaat van Christus over aanbid ding een woordje weggelaten. Christus zegt niet alleen dat de mensen de Vader aanbidden moeten, maar ook hoe zij Hem aanbidden moeten, namelijk: „in Geest en waarheid". Met opzet hebben wij het eerste woord met een hoofdletter geschreven. De Heiland spreekt niet van onze eigen geest maar van Gods Geest. Aanbidding begint niet bij ons eigen hart, maar in de hemel. Slechts als Gods Geest ons hart ver vult, kan er sprake zijn van echte aanbidding. Maar aanbidding moet ook „in waarheid" geschieden. Hoe vaak zijn wij niet vol van beleefdheidsfrasen als wij spreken met medemensen. We zeggen hartelijk: „Wat leuk om u weer eens te zien", en denken ondertussen: ,Jk hoop maar dat hij spoedig opkrast, want ik heb echt geen tijd." Echte aanbidding kan nooit een beleefdheidsgebed tot God zijn. Zo in de geest van: Even bidden, want zo hoort het. Ons gebed moet echt zijn. En dan zeggen we vaak en meestal terecht „Maar soms heb ik helemaal geen behoefte aan het gebed. Ik bid wel, maar ik doe het meer uit sleur dan uit noodzaak." Laten we echter nooit vergeten dat ons hart, ons menselijk hurt niet naar God verlangt. Het wil altijd zichzelf zijn. Dan moeten we niet zeggen: Nu bid ik maar niet, maar het eerlijk aan God vertellen, omdat Hij juist dan met Zijn Geest te hulp snelt. Stichting „Fcïdtbijfe" 75 jaar Wanneer op 31 januari a.s. de Vereniging tot Christelijke verzor ging van geestes- en zenuwzieken het 75-jarig bestaan van het psy chiatrisch ziekenhuis Veldwijkte Ermelo gaat herdenken, zal eens te meer de aandacht worden gevestigd op een belangrijke Neder landse inrichting. Want „Veldwijk" was het eerste prot.chr. huis voor deze verple ging, dat in ons land werd gebouwd en in plaats van „oud" is de stichting met haar talrijke gebouwen in een fraai stuk Veluws bos jonger en levendiger dan ooit en geheel aangepast bij de eisen van de moderne wetenschap. In „Veldwijk" heeft protestants Ne derland een waardevol bezit dat aller steun verdient, want vele patiënten hebben hier sinds driekwart eeuw goe de medische verzorging gehad en voor al in de laatste 15 jaren, dikwijls her stel gevonden. Wat er in de loop van 75 jaren juist deze tak van medische wetenschap n verzorging is veranderd, werd giste- en tijdens een persconferentie in het aardige ontspanningsgebouw van het ziekenhuis nog eens belicht door de ge neesheer-directeur H. G. Boswijk. gon „Veldwijk" als „gesticht" voor geesteszieken waarin men het voornamelijk moest hebben van isole ment, bedverpleging en eenvoudige kal merende middelen, thans is het een groot ziekenhuis waar de modernste methodes voor onderzoek en behande ling worden toegepast en waar de pa tiënten in hecht teamverband door me dici, verplegenden en arbeidstherapeu- worden verzorgd. e angstvallige geslotenheid van de inrichting is naar hedendaagse weten schappelijke opvattingen veranderd in openheid, het isolement vervangen door zo normaal mogelijke .-amenleving .al van medicamenten staan nu ter beschikking. Deze kunnen zelfs de een maal zo beproefde maar vrij ingrijpen de behandelingen zoals shock- en slaapkuren vervangen. De patiënt is niet meer, zoals in 1866 toen „Veldwijk" werd geopend, een onderdeel van een groep geestes zieken, maar wordt tegemoelgetre- Na veeleisende en inspannende arbeid komt het verplegend per soneel van „Veldwijk" wel wat ont spanning toe. Volksdansen vormt daarvan een zeer gewaardeerd onderdeel. Advertentie plaats gevonden hebben op aarde, maar de komst van Christus in het Heilige der Heilige in de hemel zijn, raken steeds meer op de achtergrond en worden door velen nauwelijks nog ge loofd. Het zijn twee oudere leiders die het felste de tegenwoordige leiders van de sekte zijn gaan aanvallen, namelijk A. L. Hudson, een ouderling uit een grote Adventistenkerk In Oregon, V.S. en de emeritus predikant dr. M. L. Andreasen. Zij hebben reeds gezegd dat het boek „Vragen over dogmatische onderwerpen" afwijkt van de historische lijn. Als een groot bezwaar wordt ook gevoeld het feit dat de leiders veel vriendelijker tegenover de kerk staan en niet langer beweren dat de gelovigen die de zondag houden het teken van het beest op hun voorhoofd dragen. Er komen vanuit de gehele wereld protesten tegen de nieuwe richting. Volgens de leiders vertegenwoordigen deze mensen, die de laatste maanden felle aanvallen hebben gedaan op de leiding, slechts een kleine minderheid van hun volgelingen. Maar het is al wel duidelijk dat de leiding uit angst brokken te maken zich toch al wel heeft laten leiden en de groei naar de kerk toe wat heeft afgeremd. In ieder geval is het wel duidelijk dat ook deze sekte in beweging is gekomen, dat oude dogmatische in zichten die met vuur zijn verdedigd, langzamerhand op de achtergrond raken, en dogmatische fouten nu er kend en gerectificeerd worden. De moeilijkheid is echter dat verschillen de kerkelijke leiders liever niet heb ben dat een onderzoek naar hun ge loofsovertuiging wordt ingesteld. Dit wil niet zeggen dat deze sekte verder van het historische christendom af- groeit. De moeilijkheid is juist dat zij naar de oude belijdenissen van de kerk toegroeit en dat stuit op verzet. den als een medemens ln nood, wiens persoonlijke omstandigheden en mi lieu tevens een grote rol spelen bij het onderzoek en de behandeling. Normale, volwaardige arbeid en het gesprek met de geneesheren vormen i voorname bestanddelen van de thera pieën. Over dit alles deden ook dr. A. C. Lit, psychiater op Veldwijk, de arts J. Doff, geneesheer-directeur van het zuster-ziekenhuis Dennenoord in Zuid laren en dokter P. J. Piebenga, hoofd- inspecteur van de geneeskundige in spectie Geestelijke Volksgezondheid van j het ministerie van sociale zaken me dedelingen. Zij toonden aan hoe gebleken is dat maatschappelijke afzondering de toe stand van een geesteszieke nodeloos en mateloos verergert en hoe de patiënt die hartelijke toenadering en begrip ontmoet in een leefbaar milieu tot per soonlijke herwaardering en tot dikwijls onvermoede ontplooiing kan komen. Helaas leeft er nog teveel wanbe grip in de samenleving ten opzichte van de psychiatrische verpleging, waardoor het ook mogelijk blijkt te zijn dat men alle psychiatrische pa tiënten verwart met psychopaten die tot misdaden komen na ontvluchting van een Inrichting. „En hiertegen", aldus dr. Doff, „zullen wij altijd een krachtig pro test laten horen!" Men vergete toch niet dat er, ever,- als bij lichamelijke ziekten, ook in geestesziekten grote verschillen zijn èn dat de verpleeginrichtingen veelal ook gedifferentieerd zijn. Hoewel er, vooral na de oorlog, ster ke doorstroming bestaat in de psychia trische ziekenhuizen, blijft toch nog al- 1 tijd een groot percentage patiënten lang of zeer lang in behandeling, maar het percentage chronische patiënten be- j draagt op het ogenblik niet meer dan 11. Men hoopt dit tot 5 te kunnen te- I rugbrengen. Bij al deze toegewijde pogingen is het echter noodzakelijk, dat de maat schappij het werk steunt en bevordert. ten eerste door dwaas wanbegrip te overwinnen en teruggekeerde patiënten ook weer als volwaardigen in haar mid- ,c den op te nemen, ten tweede door fi nanciële hulp en ten derde door het 1 scheppen van overgangsmogelijkheden, zoals het inrichten van beschuttende c werkplaatsen of -woonverblijven, door t het stichten van verpleeghuizen voor licht-gestoorde bejaarden enz. c De herdenking van het 75-jarig 2 jubileum van „Veldwijk" zal zeer I eenvoudig zijn. Er worden, voor J een klein plechtig uur op 31 ja nuari, geen autoriteiten uitgeno- s digd. Een kort herdenkingswoord 1 van de voorzitter, prof. dr. H. N. J Ridderbos, een begroetingswoord van de geneesheer-directeur en t zang door het zusterkoor zal vol- doende zijn. Met personeel en pa- e tiënten heeft men dan nog een ge- i zellig avondje. Vraag: Onlangs behandelde vraag betreffende de bekende Oosten rijkse spreuk A.E.I.O.U., u de Zodra de kleur goudgeel wordt, moet ken. Dit zou niet eerlijk zijn en men de aardappelen weer uit het vet stelle zich eens voor, dat alle deelne- n, aangezien zij licht te taai wor- mei - - andere spreuk, die betrekking den. Men kan nu de reepjes op grauw den heeft op de huwelijkspolitiek der papier laten uitlekken en naar smaak Habsburgers, waardoor zij tenslotte met fijn tafelzout bestrooien. Mfin kan ook het afdr0gen de h( Vraag: Wie zijn de erfgenamen van 4 - - --ïn echtpaar zonder kinderen, als mers zich tot onze rubriek zouden wen- geen van belden de goederen het grootste deel der indertijd beken de wereld aan elkaar koppelden. Hoe reepjes 10 tot 15 minuten in zout zet- kunnen ten. Pommes frites geve men bij blef- luidt deze spreuk ook weer? Antwoord: Wij hebben indertijd niet ossehaas. gemeld, dat er van die spreuk^ A.E.I. Vraag: Wij hebben langstlevende heeft vermaakt? Zijn Vraag: Wij lossen graag kruiswoord- dit de broers en zusters of eventuele zouden gaarne weten de kinderen van voor-overleden broers iaar en zusters? Als een ongehuwde oom hoe sterft, erven dan zijn broers en zus die broers en puzzels op aan de juiste woorden kwam. ters of de kinderen t .gen maanden (Austriie Est Imperare Orbi Univer- geleden een alleenstaand meisje in kryptogram is werkelijk niet eenvou- 'Het komt Oostenrijk toe de gehe- huis gehad. Zij betaalde per week dig. Er zijn namelijk geen vaste nor- u I.., T"***kostgeld. Moet ik nu dit kostgeld i fi "4 -,J~ "*~1 le wereld te beheersen) nog i om uit een zijn dat variant bestaat, namelijk: Alles de belasting als inkomen opgeven en halen, dat erop aankomt. Het kan op de langstlevende echtgenoot alles Erdreich ist Oesterreich Unterthan. welke maatstaf legt de belasting hier- alle mogelijke manieren verborgen de echtgenoot, die het eerst sterft. Het De door U bedoelde spreuk luidt: Bel- bij aan? lum gerant alii sed tu felix Austria nube. Laten anderen oorlog voeren, naar gij gelukkig Oostenrijk moet hu- Antwoord: Alleen de netto-bijver dienste is belast. Dat is dus bet bru to ontvangen kostgeld minus de kos ten zoals van verstrekte kost, extra deel van de Inderdaad hebben de Habsburgers hun heerschappij weten uit te breiden over grote delen van Duitsland (ter- 5SLÖ Ed}ter"moogt U "niets SS' i het woord „paradijs" door „e- te overlijden, dan wordt de erfenis woninghuur ueu eu zett«n wii de letters van dit verdeeld "tussen zijn of haar broers en (naar evenredigheid), extra slijtage f «e".an,?"e volgorde, dan zusters. De kinderen van een overle- van meubilair en vloerbedekking. het^woord „Deen Een den of zuster treden verwier en), Spanje, Italië, Afrika, A- merika, de Philippijnen, Zuidzee-eilan- den, l«i„ dank zij tam huwelijkipoll. „J wer„.aran.„„ Jffe "AÏLÏ" 2w"rdAee" h'e .'3 behoort tot het Inkomen. al het werk. dat Uw vrouw en ande ren verricht hebben, want hetgeen er met deze werkzaamheden verdiend ls, flink geholpen en het meeste is voor de Habsburgers weer verloren u^mo'et' Vraag: Hebt u pommes frites? Er zijn hiervoor geen vaste normen, held schatten. ..Deen" ls een Europeaan, dus wordt het in te vullen woord „Deen". Vraag: Hoe kan men het beste teer- len, dat toegekomen vlekken verwijderen uit een mantel- vader of moeder, pak? ven zou zijn geb Antwoord: Men traehte het vuil de aardappelen en snijde ^en ze ln dikke schijven, vervolgens aan reepjes. De reepjes worden ln prijsvraag stuitte ik op de volgende heid (de vraag zelf vermel- nlet). Weet U deze op te los- blljvende vlek moet worden uitgewas- Antwoord: Aan de oplossing van sen of bij slecht wasbare stof behan- doek gedroogd en in het vet gedaan, prijsvragen mogen wij niet medewer- delen met tetra of vlekkenwater. schillende bedragen ontvangen, daar de ene overledene meer kinderen kan hebben gehad dan de andere.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2