Halte Lammenschansweg
krijgt al vorm
Missa Solemnis wordt
uitgevoerd in Leiden
PitmanscM
van het draaiboek
Leidse veemarkt: meer wolvee,
minder varkens
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
3
ZATERDAG 14 JANUARI 1961
Agenda voor Leiden
Zondag
Luxor tJheater, 10.30 uur: Bijzonder
(kerkeweiik Hervormde Gemeente, dr.
R. Frankena over het begun va
Bijbel.
Maandag
Kleuterschool Mi'didelstegracht, 6
Heropening gerestaureerde school.
De Burcht, 8 uur: Leiidse bond Vblks-
tuindersverenigingen, ir. J. C. H. Drost
over toekomstige uitbreiding Leiden en
de permanente volkstuincomplexen.
Logegebouw, Steenschuur 6, 8 uur
Ledenvergadering De Natuurvriend.
Stadhuis, 2 uur: Gemeenteraad.
Dinsdag
Foyer gehoorzaal. 7.30 uur: Ledenver
gadering N.C.ReisV., vertoning kleuren
dia's USA.
Woensdag
Foyer Stadsgehoorzaal, 8 uur: Ned.
Ohristen-ivrouwenbond, drs. J. W. a
Hulst over Christendom en cultuur.
Kerkzaal acad. ziekenhuis, 12.501.20
uur: middagpauze-bij eenkomst.
De Turk, 8 uur: Tuinbouw
De Turk, 8 uur: Ledenvergadering
L.T.C. De Munnik.
Donderdag
'Zomerzong, 8 uur: Vola, avond over
hoogovens en staalfabrieken.
Restaurant Van der Heyden, 12.30 uur:
Ned. Mij. voor Nijverheid en Handel,
J. H. A. K. Gualthérie van Weezei over
pölitie, haar plaats in de samenleving
en haar taak en oganisatie in een grote
Schouwburg, 8 uur: Ned. Comedie met
Kasteel in Zweden, van Frangoise Sa
ga n, voor K. en O.
Casino theater, 8 uur: K. en O.-film
La traversée de Paris, van Cl. Autant
Rijksherbarium, 8 uur: Jaarvergadering
Kon. Ned. Natuurhistorische Vereniging.
Stadsgehoorzaal, 8 uurResidentie-
Orkest.
Doelenkazerne, 8 uur: Cabaret o.l.v.
Gerry Roeland.
Vrijdag
Leiderdorp, Geref. Kerk, 8 uur:
Herdenkingsdienst 40 jaar Chr. Oranje
Vereniging.
Het gulden Vlies, 8 uur: Leidse Assu
rantie Club.
Films
Casino (2.30. 7 en 9.15 uur): Orfeu
Negro (14 jaar).
Lido (2,30, 7 en 9.15 uur): Nonnen
voor het vuurpeloton (14 jaar).
Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur); Let
make love (14 jaar).
Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): De zwarte
ridder (14 jaar); donderdag: El Capone
(18 jaar).
Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Het laat
ste rendez-vous (18 jaar).
Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Nooit op
zondag (18 jaar).
Tentoonstellingen
Rijksmuseum van Oudheden, Paporama
der prehistorie (tot 15 januari)
Lakenhal, Negen Leidse tekenaars (tot
83 januari).
Musea, instituten, leeszalen e.d.
Inlichtingen kantoor VVV, Stecnstr.
lb: elke dag geopend van 9 tot 5 uur. op
zaterdag tot 1 uur.
Rijksmuseum voor Oudheden, Rapen
burg 28: elke dag geopend .van 2 tot 4 u.
Archeologisch instituut, Rapenburg 26,
elke dag algemene studiezaal en uitleen
bibliotheek tot 5 uur (behalve zaterdag
middag)
Academisch-Historisch museum, Rapen
burg 72, elke dag geopend van half 10 tot
half 1, uitgezonderd op dinsdag en vrij
dag van 2 tot 5 uur.
Legermuseum „Generaal Hoefer", Pest
huislaan 7, elke dag geopend van 105 u
Pilgrimfathers-huisje, Boisotkade 2, elke
dag geopend van half 10 tot 12 en van t
tot 4 uur.
Rijksherbarium, Nonnensteeg 1: elke
dag geopend van 8.30 tot 12.30 en van
2 tot 4 uur (behalve zaterdagmiddag)
Contactbureau voor afgestudeerden,
Rapenburg op maandag, woensdag en
vrijdag geopend van 10 lot 12.30 en van 2
tot 4 uur.
Leeszaal en bibliotheek Reuvens, Bree-
straat 27, maandag en woensdag van 1
tot 5.30 en van 7 tot 9 uur; dinsdag en
donderdag van 1 tot 5.30 uur; vrijdag van
10 tot 5.30 en van 7 tot 9 uur.
Jeugdbibliotheek, leeszalen en biblio
theek Reuvens, Plantage 6; maandag,
dinsdag en donderdag van 4 tot 5.30 u.,
woensdag en zaterdag van 12 tot 4.30 u.
en vrijdag (speciaal voor de grotere
jeugd) van 6.30 tot 8.30 uur 's avonds.
Geologisch en mineralogisch museum,
Garenmarkt lb: elke dag geopend van
10 tot 12 en van 2 tot 4 uur.
Gravensteen, Pieterskerkhof 6, juridisch
studiecentrum, elke dag te bezichtigen
tussen 9 en 12.30 en van 2 tot 5 uur
(liefst in de vakanties). Concierge: Kolf-
makersteeg 16a.
Bibliotheek universiteit, Rapenburg 74,
elke dag algemene studiezaal en uitleen
afdeling. geopend van half tien tot half
6, op zaterdag tot 5 uur.
Plan Leidse universiteit
B. en W. betreuren
vroege publikatie
Hieronder volgt het antwoord van B
en W. op de volgende vragen, gesteld
door het Leidse raadslid, de heer C. J.
Piena, naar aanleiding van de publika
tie in de dagbladen van op een perscon
ferentie gedane mededelingen betref
fende de uitbreiding van de rijksuniver
siteit te Leiden:
1. Heeft het college van Burgemees
ter en Wethouders kennis genomen van
het bericht in de Leidse dagbladen van
vrijdag 16 december j.l. over de gehou
den persconferentie door de curator van
de rijksuniversiteit te Leiden, mr. A. F.
Visser van IJzeudoorn, betreffende de
ji tbr ei ding
i de i
Broodprijs ook in
Leiden één cent
omhoog
Zoals wy hebben gemeld, is deze week
de broodprijs met een cent per 800 gram
verhoogd. Verscheidene bakkers In Lel
den biyken echter eigenmachtig een
verhoging van twee cent per 800 gram
te hebben ingevoerd. Naar we van de
bevoegde instanties vernemen, is deze
extra verhoging ontoelaatbaar. Ook
Leiden bedraagt de verhoging slechts i
cent per 800 gram.
Aan de spoorlijn LeidenUtrecht
ligt bijna gereed de halte Lam
menschansweg. De officiële opening
geschiedt waarschijnlijk op zaterdag
27 mei.
De halte biedt nieuwe mogelijkhe-
:n aan de bewoners van Leiden zuid
i zuid-west. Zij zullen hoogstwaar
schijnlijk zonder toeslag kaartjes met
recht van overstap op het centraal
station van Leiden kunnen kopen
alle plaatsen in Nederland en
daarbuiten bij de enige beheerder van
deze halte, die tot taak heeft verko
en innemen van treinkaartjes en
administratie van bagage. Wij ver-
ïn van bevoegde zijde, dat deze
perronbewaarder niet met vracht zal
sjouwen. Vracht wordt wel op hef
station Leiden-Lammenschans even
tueel in- en uitgeladen, maar dient
door de eigenaar zelf op het perron
gehaald of .gebracht te worden. Dit
geldt b.v. voor fietsen.
Buiten het station komt aan de
kant van de Melchior Treublaan on
deraan de dijk een fietsenstalling, die
onbeheerd zal zijn. De fietsen staan
hier droog, maar voor eigen risico.
Voorts vernamen wij dat de halte
(„halte Lammenschansweg" genoemd,
omdat er misschien nog eens een
halte zuid op de lijn LeidenDen
Haag zal komen) onder beheer staat
van het hoofdstation te Leiden.
Op de foto ziet men de wacht
ruimte (die verwarmd zal worden).
Verder bevat 't gebouwtje twee toi
letten, een bergruimte voor de ba
gage en een plaatskaartenbureau.
Het zal straks niet mogelijk zijn
een treinkaartje te kopen Lammen
schans-Station. Voor deze verbinding
staat het plaatselijke vervoer
dienste.
Door Toonkunstkoor en USO
OP 23 januari zal in de Stadsgehoorzaal Beethovens Missa Solemnis doo
het Toonkunstkoor en het Utrechts Stedelijk Orkestonder leiding
van Iskar Aribo, worden utigevoerd. Als vocale solisten zullen optreden
de sopraan Marijke van der Lugt, de Belgische alt Mariëtte Dierckx, de
tenor Arjen Blanken en de bas David Hollestelle. Voorzover ons bekend,
werd dit standaarxlwerk uit de kerkmuziekliteratuur nog niet eerder te
Leiden uitgevoerd. Dit is niet verbazingwekkend, want Beethovens Missa
behoort tot die werken die in alle handboeken als zeer belangrijk worden
betiteld, doch die zelden of nooit ten gehore worden gebracht wegens hun
bijzonder grote moeilijkheden voor de uitvoerders.
(Advertentie)
PLANTSOEN 65 TELEF. 26558
TYPEN
STENO in 4 talen
DUITS - ENGELS
FRANS - SPAANS
INSCHRIJVING DAGELIJKS
Jongetje (5 jr.) stak
onvoorzichtig over
Achterna gezeten door enige kinde-
:n stak de vijfjarige Jacobus Heijmans
gistermiddag omstreeks kwart voor vier
zonder op het verkeer te letten de Ko-
ninginnenlaan over. Hij werd door een
personenauto aangereden en kreeg een
hersenschudding en twee gebroken be
ien. De jongen werd door de E.H.D.
taar het A.Z. vervoerd.
Wernink verwacht
verdere ontplooiing
Op woensdag 25 januari a.s. stelt de
Amsterdamsohe Bank de inschrijving
open op nominaal f 389.000 aandelen
Wernink's beton- en aanneming-maat
schappij n.v. in Leiden, tot de koers van
100 procent. De stukken zijn groot no
minaal f 10Ó0. Zij zijn ten volle gerech
tigd tot het dividend over 1961 en vol
gende boekjaren. De inschrijving is uit
sluitend voor houders van aandelen in
de verhouding van één nieuw aandeel
op drie oude aandelen. De claimhandel
1 op dinsdag 17 januari as. aanvan
gen. Officiële notering zal worden aange
vraagd. Storting woensdag 22 februari
De opbrengst van de emissie zal wor
den aangewend voornamelijk voor ver
dere investeringen in de betonwaren-
fabriek, ter verbetering en verhoging
de produktiecapaciteit. De uitkom
van 1960 zullen na de nodige re
serveringen tenminste 9 procent over
het tot f 1.211.000 verhoogde kapitaal
toelaten. (Over 1959 werd 9 procent uit
gekeerd over een kapitaal van f 1.001.000).
De verwachtigingcn voor 1961 zijn als
olgt. Afdeling bouwwerken: onderhan
delingen zijn gaande over enkele Inte
ressante projecten; fabrieksbedrijf: de
bezetting voor het komende jaar is
reeds voor een zeer bevredigend deel
gewaarborgd; natuursteenbedrijf v.o.n.k.:
door enkele grote orders zal de omzet
e afdeling bevredigend zijn:
s industrie- en handelsonder
neming n.v.: gerekend mag worden op
normale omzetten en uitkomsten in de
kalkfabricage en bouwmaterialen, als
mede op een verdere ontplooiing van
de afdeling tennisbanen en sportvelden.
Over het tot f 1.600.000 verhoogde ka
pitaal meent de directie over 1961 een
dividend van 9 procent te kunnen ver-
I wachten.
Dirigent Iskar Aribo vertelde ons, dat
;t Leide Toonkunstkoor de studie
dit meesterwerk al geruime tijd geleden
begonnen. Door de voorbreidingen voo
de uitvoering tijdens het Holland Festi
val 1960 van Bachs Hohe Messe moest
het instuderen tijdelijk worden onder-
Tot de belangrijkste moeilijkheden die
Beethovens Missa met zich brengt, be
hoort allereerst de hóge ligging voor de
igstemmen, waardoor bij het instude
ren al spoedig vermoeidheid bij de koor
leden optreedt. Bovendien is de orkest
partij zo zelfstandig gecomponeerd, dat
de koorpartijen slechts weinig steur
de zijde van het orkest kunnen onder
vinden.
Bewondering
Dat men deze problemen heeft getrot
seerd en thans, na langdurige studie, tot
de uitvoering kon besluiten, verdient op
zichzelf reeds grote bewondering, die piet
in de laatste plaats bestuur en dirigent
Van het Toonkunstkoor moet gelden. Na
al hetgeen het koor onder Iskar Aribo
reeds tot stand heeft gebracht, kunnen
we de uitvoering van dit meesterwerk
van Beethovens late scheppingsperiode
met groot vertrouwen tegemoet zi
Het is wellicht dienstig een korte
lichting op Beethovens Missa Solemnis
te laten volgen.
Sedert enige jaren stond Beethoven
een zeer vriendschappelijke verhouding
tot zijn leerling Aartshertog Rudolf. Deze,
uitstekend musicus en voortreffelijk
pianist (Beethoven droeg hem belangrijke
pianowerken op) was al heel jong tot de
geestelijke stand overgegaan. Snel opge
klommen tot hoge waardigheid, werd hij
1819 tot aartsbisschop benoemd. Ter
gelegenheid van zijn wijding wilde Beet
hoven een plechtige mis schrijven. Hij
begon reeds in 1818, maar werd zo door
de tekst gegrepen, dat de compositie veel
groter werd dan aanvankelijk in zijn
bedoeling lag. In 1819 voltooide hij het
Gloria en een jaar later het Credo. De
wijding van de aartsbisschop was al lang
voorbij.
Ter voorbereiding tot het compo
neren van deze Mis maakte Beet
hoven een uitgebreide studie van de
kerkmuziek. Hij liet zich een letter
lijke vertaling van de tekst maken
met alle woordaccenten van het La-
tijn. Waar de kerkmuziek altyd een
zekere objectiviteit in acht moet ne
men om de muziek haar liturgisch
(dienend) karakter te doen behouden,
heeft Beethoven de liturgie alleen
naar de vorm aanvaard.
De liturgische eenheid der samenstel
lende delen van de mis heeft Beethoven
bereikt door deze zonder onderbreking
te componeren. Eveneens zijn de solo
partijen van een liturgische gedachte uit
in het geheel geplaatst, dat zich hier-
een wiselzang tussen voorzanger en
gemeente ontwikkelt, het antifoneren. Dit
antifonale gezang is van eeuwenoude
traditie en het is door de rooms-katho-
lieke kerk in haar liturgie behouden.
De uitdrukking van het woord zelf
heeft Beethoven op de meest dramatische
wijze verklankt. De macht van het sym
fonisch apparaat wordt telkens inge
schakeld om het woord luister bij te zet
ten, de uitdrukking hiervan te verster-
Het Kyrie is duidelijk en overzichte
ik van opbouw, en evenals de tekst
driedelig. Machtig klinkt het driewerf
Kyrie, smekend het driewerf Christe
eleison.
Moeilijker
In het Gloria (ontleend aan het Lucas-
vangelie) is de opbouw moeilijker te
olgen. Beethovens tijdgenoten verdeel
den deze tekst in kleinere stukken, de
nummerparlituur. (Bach maakte er acht -
koren of solostukken van). Bij Beetho- de markten
het slot, de peroratie, de samenbinding
van al het voorafgaande. In
terlijke fuga's op de woorden „Et Vitam
Venturi saeculi" geeft Beethoven hier
aan uitdrukking.
Het Sanctus van ernst en eerbie
dige huiver doortrokken (Wij staan
voor Gods troon, Jesaja), wordt ge
volgd door een vioolsolo die hartver
warmend het Benedlictus inleidt en
omspeelt. (Gezegend Hij die komt in
de naam des Heren, Mattheüs). Solo
stemmen, koor, orkest, viool, alle
zingen het Benedictus.
In het Agnus Dei, gevolgd door het
Dona Nobis Pacem, weet Beethoven de
tekst op onnavolgbare wijze uit te beel
den. Het is een stuk muziek geworden
dat de componist ten voeten uit tekent
i al zijn grootheid.
De Napoleontische oorlogen die Europa
nog kort tevoren teisterden, hadden een
diepe indruk op Beethoven gemaakt.
Niet voor niets schreef hij aan de aanhef
het Dona Nobis Pacem, „Bitte um
rn und assem Frieden". Boven het
>er van het oorlogsgeweld, (pauken,
trompettx) klinkt als een schreeuw liet
nobis". Pas geheél
het laatste pauken-
komt de stille en
lan de Verlosser,
is Beethoven bezig
moeilijke jaren,
het slot,
oer verstomd is,
innerlijke overgave
met zijn mis. Vier
vol ziekte en zorg. Toch heeft hij boven
zijn partituur kunnen schrijven, „Von
Herzen, möge es zu Herzen gehen".
Beschouwen wij de religieuze
kracht van waaruit Beethoven dit
werk componeerde, dan kunnen wij
niet nalaten te denken aan Jacob, in
zijn gevecht met de Engel. Ook Beet
hoven roept al worstelende en vech
tende met dezelfde vertwijfeling; „Ik
laat U niet gaan, tenzij Gij mij ze
gent!"
bij de gedachte werd uitgesproken
ten behoeve van de A-faculteiten 'n deel
van de Witte Singel tussen het Diaco-
nessenhuis en het bureau van het Leids
Dagblad daarvoor te bestemmen?
Was het college van Burgemeester
Wethouders reeds officieel op de
hoogte gebracht met de gedachte en
lannen in deze richting?
3. Hoe staat het college tegenover
deze nogal opzienbarende mededeling
van de zijde van het college van cura
toren van de universiteit?
4. Is het college van B. en W. bereid
zo spoedig mogelijk aan de raad mede
deling te doen over zijn standpunt
Antwoord van Burgemeester en Wet
houders:
Ad 1. Wjj hebben van het bedoeld*
bericht kennis genomen.
Ad 2. Ons college was te voren nie
officieel van het denkbeeld met betrek
king tot de Witte Singel op de hoogte
gebracht. Dit is voor het eerst geschied
toen vanwege curatoren der rijksuniver
siteit op 12 december 1960 aan de ledei
van de raden van Leiden en Oegstgecs
mededeling is gedaan van de by cura
toren bestaande plannen voor de ruim
telijke uitbreiding der universiteit.
Ad 3. Wij betreuren ten zeerste de
publikatie van dit plan, voordat wij ge
legenheid hebben gehad een standpun
daaromtrent te bepalen. Over dergelijke
voor onze stad ingrijpende plannen dient
o.i„ vóórdat er enige bekendheid
wordt gegeven, behoorlijk overleg met
ons college te worden gepleegd. Wij heb
ben van dit standpunt aan curatoren
blijk gegeven.
Ad 4. Zoals duidelijk zal zijn, heb
ben wij nog geen zelfs voorlopig
standpunt in deze kunnen bepalen. Uiter
aard zijn wij bereid, zodra mogelijk, aan
de raa<ï onze zienswijze ter zake mede
te delen.
Burgerlijke stand van
Leiden
GEBOREN: Hendrina dr van H.
Herbert en G. van Duijn; Willem
Frederik Heinrich zn van J. M. de
Graaff en A. H. A. Schroder; Willem
zn van W. F. van Dam en A. van
Iperen; Johannes zn van J. G. Za
delaar en M. J. Flippo; Johanna
Geertruida Maria dr van J. Hanno
en L. J. Brandt; Maria Margaretha
dr van J. Q. de Graaf en C. C. van
der Kwartel; Willem Hendrik Jan
zn van C. Haasbroek en C. E. van
der Graaff.
OVERLEDEN: H. F. Prins, 85 jr,
mdn; C. J. Wurzer, 79 jr, echbgen.
vah N. de Water; J. C. Oostdam, 30
jr, echtgenvan N. P. Kempen; H.
Muilwijk, 89 jr, man; Gr Groeneveld,
81 jr, wed. van G. van den Ent; M.
W. Kroon, 6 jr, dochter; N. R. Maal,
ONDERTROUWD: W. Kolckedee
en J. Verhoogt; A. Duindam en D.
J. L. Platteel; P. A. A. Fasel en D.
H. Bon; J. A van Vliet en H. E. van
der Meij; J. P. Pluim Mentz en I. T.
Bol; J. C. Seller en G. van Houten;
J. C. Ravesloot en K. H. Bierling;
W. H. de la Rie en P. C. Kalse; W.
Hansbeek en A. H. Weideman; J. P.
Versteege en H. M. J. van der Weij-
den; W. H. Waanders en G. Lepelaar.
ACADEMISCHE EXAMENS
LEIDEN, 13 januari Geslaagd voor het
loctoraal examen Nederlands recht de he
ren J F van Nieuwkuyik te Amsterdam en
P R Jaeobovite de Szeged te Den Haag
Tussen
de
bladzijden
Orfeu Negrointens levende
mensen in vreugde en leed
CASINO Het is moeilijk over
film Orfeu Negro zodanig te schrij
dat men werkelijk een indruk krijg.i
van het karakter van deze merkwaar
dige rolprent. Het best wordt deze
filming van een Braziliaans carnavals
feest misschien getypeerd door te stel
len, dat het zien ervan een belevenis is.
is een film zoals men er slechts
zelden één vindt, vol van eigenaardig
heden. In de eerste plaats is daar de
van geluiden, die vrijwel on
afgebroken de bioscoopzaal vult en die
onverbrekelijke eenheid met het
beeld vormt. De geladen muziek, deze
werveling van opwindende klanken :s
een machtige ondersteuning van de
sfeer, die door de filmbeelden reeds zo
voortreffelijk wordt opgeroepen.
Voorts is daar de massa-regie van
Maroel Gamus, die niet een massa-regie
Is, zoals in sommige films is te zien,
waardoor het woord min of meer een
ongunstige betekenis heeft gekregen.
Hier zijn honderden mensen op de been,
wier optreden zo onmiskenbaar echt is,
zo natuurlijk, dat er ogenblikken zij:.,
waarop men vergeet met een filmspel te
doen te hebben. Ja, dit is een van de
belangrijkste kenmerken van Orfeu
Negro, dat het alles zo reëel is, dat men
met „levende" mensen heeft te maken.
Overweldigend is de vreugde van deze
Nooit op zondag
TRIANON. Jules Dassd.n heeft een
film gemaakt over de „walletjes" van
Piraeus. Manos Hadjedakis heeft er de
(Griekse) muziek bijgeschreven en dit
alles (c een zo bruisend, meeslepend pro-
duikt van levensvreugde geworden, zoals
alleen maar in het zonovergoten Hellas
mogelijk Is, een feest van zon en vrij-
Maar de- prostitutie dan? zal men vra
gen. Het gaat toch over de „walletjes".
Ja, inderdaad de prostitutie is een ern
stig probleem. Dat vond de Amerikaanse
filosoof en wereldverbeteraar Homer
Trace uit Connecticut ook en daarom
reisde hij in de gedaante van Jules Das-
sin zelf naar Griekenland.
Of eigenlijk niet precies daarom. Hij
ging naar Griekenland omdat hij meende
daar in de bakermat der Westerse bescha
ving de bronnen te vinden die het ver
warde Westen weer tot harmonie
den kunnen brengen. Deze Homer i.
Stoïcijn en hij treft in het huidige Grie
kenland alleen maar Epacureeërs aan
dat zijn mensen, die van een goed leven
tje houden.
In het bijzonder in de Piraeus is het
epicurisme het programma van de dag.
Neem bijv. Ilya (een rol van Melina
Mercouri). zij is de prostitutée van de
havenarbeiders. Als Ilya komt zwem
men, zwemt iedereen mee. Homer wil
Ilya uit „het leven" redden en haar be
schaving bijbrengen, maar net als hij
denkt haar op het rechte pad te hebben,
komt er een kink in de kabel en valt Ilya
in haar oude leventje terug.
n toch eindigt de opnieuw
geprolongeerde film met een heel waar
woord. Er is een Italiaanse Griek. Tonio,
'die verzot is op Ilya en haar na de krach
Homer in zijn sterke armen weg
draagt. Tonio wil haar alleen bezitten.
Dan zegt de kapitein tot Ilomer „Als
iemand Ilya kan redden, is het alleen
Tonio. omdat het alleen met liefde mo
gelijk is". Eerlijk gezegd het eerste wijze
oord in deze van tijd tot tijd oergees-
tige film.... alleen door liefde.
(Geestig).
De zwarte ridder
REX.— De zwarte Ridder is een woest
avonturenverhaal, dat met verve op het
witte doek is gebracht Regisseur Tay
Garnett heeft heel wat mensen op de
been gebracht, hen flink laten draven
dapper laten vechten. Over de af
loop behoeft men niet in het onzekere
te verkeren. Het recht heeft zijn loop.
((Avonturen op grote schaaf
Leidse Friezen hadden jaarvergadering
elkaar. De opkomst was niet groot en
it was jammer voor de thuisblijvers,
ant het was een mooie avond.
Om acht uur opende de voorzitter,
prof. dr. J. Keuning, de vergadering,
ia hij de boekverkoper P. J. Dijk
stra in enige gevoelvolle woorden her
dacht en de aanwezigen een paar minu
ten stilte betrachtten.
De secretaresse, mevrouw A. Zandstra-
de Vries, las de notulen van de jaar
vergadering in 1959. De heer F. Piers-
ma, penningmeester, gaf een overzicht
van de financiën, die gunstig waren, en
werd daarom gedechargeerd.
In zyn geheel liep het in de handel
eer even williger, vooral by het ver-
bruiksvee liepen de pryzen gisteren iets
op. Een goed „vare" beestje brengt een
prijs op. Op de slachtvee-markt
liggen de kaarten iets anders. De vraag
doet zich algemeen voor: wat zal deze
markt nu gaan doen? Op dit moment
zyn de vooruitzichten niet zo gunstig.
Frankrijk neemt niet veel af, Italië
niet op de markt cn het binnenlands
verbruik schijnt de laatste weken erg
te zijn tegengevallen. Het weer is voor
goed verloop wat te zacht, komt er
straks wat koude, dan keert het getij
Zo zit er nu eenmaal in de handel
sico en muziek. De afgelopen week gaf
/er het algemeen geen te grote aan
leren te zien. De melkkoeien gingen
gisteren vlot van de hand, evenals de
varekoeien, die het overigens iets willi
ger deden. Slachtrunderen met een tame
lijke aanvoer, vaste prijzen met een re
delijke handel.
Notering: slachtvee f 2.70—3.25; vorige
week f 2.65—3.25.
waren er weinig aan-
de tijd niet voor. Op
worden de verschillende delen
hun grondstemming door meesterlijke
ergangen tot één geheel gesmeed, cul-
incrend in de grandioze fuga In Gloria
Dei Patris Amen.
Het Credo (de geloofsbelijdenis van
Nicea 325) wordt eveneens in een mach
tige opbouw gerealiseerd, en ook hier is
schijnt ook weinig vraag te zijn, de han
del was kalm. De officiële notering liep
enigszins terug nl. van f 2.203.tot
2.20—2.80.
Daarentegen waren de nuchtere kal
veren erg in trek, vlug en duur met ho
gere prijzen dan de vorige week. Note-
ring f 1.20—1.60 per kg. levend gewicht. I2.22, 2e kwaliteit 2,13—2.16.
Wolvee
De wol veemarkt was behoorlijk goed
bezet en zelfs iets meer dan vorige week
nl. ruim 1600 stuks. De handel was goed.
alles werd vlot geruimd en er werden
hogere prijzen betaald. Prijzen van deze
week: 90122,50; vorige marktdag 80
115. Er werden echter ook nog hogere
prijzen bedongen. Al met al, de wolvee
markt had geen reden tot klagen.
Varkens
Slachtvarkcns: het wordt steeds moei
lijker een goede beoordeling over deze
markt te schrijven. Voor enkele maan
den nog werd algemeen aangenomen,
dal er teveel varkens in Nederland waren
Nu dringt men echter van hogerhand
tekort. Zelfs is de uitvoer van zeugen
deze week waren
niet groot cn de handel was vlot, de
prijzen hetzelfde. Dit geldt echter niet
voor alle markten, er valt nogal wat
verschil op te merken. Notering Leiden
1.891.92 per kg levend gewicht.
De beurs van gisteren was erg kalm.
De exportprijzen vallen tegen. Biggen
en schrammen waren er minder, doch
de prijzen waren hoog en zelfs weer
hoger dan vorige week. Notering big
gen tot 54 vorige week 52. Lichte var
kens 7595, vorige weck 7095.
Kaasmarkt: goede aanvoer nl. 11 par
tijen Goudse kaas. Vlotte handel en de
notering voor Goudse le kwaliteit 2.17
het eigen toneelgezelschap „Een Poppen
huis" van Henrik Ibsen opgevoerd, dat
later ook nog voor de Haarlemmer Frie
zen werd gespeeld. Een succesnummer
De overige vergaderingen werden opge
luisterd door Friese toneelgroepen uit
andere plaatsen.
Na de pauze kwamen de heer en me
vrouw Enzering van de Groninger Ver
eniging, de zustervereniging van Frys-
lan, met prachtige dia's uit Oostenrijk.
Walcheren, Groningen en Drenthe.
In de tweede pauze hadden de leden
gelegenheid de vriendschapsbanden weer
nauwer aan te halen. Een firma uit Lei
den was zo vriendelijk echte Friese
kruidkoek te schenken, waarvan elk lid
een pakje ontving. Een aardige geste.
Na nog wat te hebben gepraat over
de plannen voor dit jaar. sloot prof.
Keuning de gezellige vergadering.
Geveilde percelen
Ten overstaan van notaris W. S.
Jongsma te Leiden zijn geveild:
Huizen met bovenwoningen en erven
Uiterste Gracht 11a, 3, 3a en 5. 5a te-
•n na afmijning in bod: f 23.235
koper: J C. Uylenbroek te Leiden q.q
>or: f 23.295.
Huizen met bovenwoningen en erven
Langestraat 21, 21a, 23, 23a, 25, 25a, 25b
'ezamen na afmijning in bod: f 22.550
koper: H. D. van Weizen te Oegstgeest.
q. voor: f 23,550.
Huis en erf Oranjegracht 11 in bod:
f 3.600 koper: H. D van Weizen te Oegst
geest, q.q. voor: f 3.825.
Huis cn erf Sint Pancrassteeg 3 in
bod: f 2.400 koper: E. van Starkenburg
te Leiden, q.q. voor f 2.750.
Huis en erf Waardgracht 131 in bod:
f 4.050 koper: F. Brands te Leiden voor:
f 4.050.
Huis en erf Waardgracht 77 in bod:
2.600 koper: H. D. van Weizen te Oegst
geest, q.q voor: f 2.720.
Huis en erf Waardstraat 6 in bod:
f 3.600 koper: C. J. L. Coster te Wasse-
iar voor: f 3.600.
Huis en erf Rijnstraat 28 in bod: f 2.150
koper H. D. van Weizen te Oegstgeest.
q. voor: f 2.270.
Huizen en erven Tweede Looierstraat
l en 72 tezamen in bod: f 5.900 koper:
van Iterson te Leiden, q.q. voor: f 6.550.
Huis en erf Vierde Binnenvestgracht
i in bod: f 2.150 koper: H. D. van Wel-
•n te Oegstgeest, q.q. voor: f 2.290.
Huis met bovenwoning en erf Waard
gracht 157, 157a in bod: f 3.400 koper:
D. van Welsen te Oegstgeest, q.q.
jor: f 3.700.
Huis met bovenwoning en erf Oranje
gracht 107, 107a, in bod: f 5.900 is niet
verkocht.
merendeels armelijke lieden. De blijd
schap straalt uit hun hele wezen. Dit is
feestvieren, zoals wij het niet kennen.
De pure levensvreugde stelt het lichaam"
in beweging, het leven is één gro'.e
dans, onvoorstelbaar en onnavolgbaar.
En later is de droefheid even intens,
even allesomvattend.
Het verhaal is een variatie op de al
oude geschiedenis van Orpheus en Eury-
dice. Een zwart meisje vlucht uit haar
dorp weg uit angst voor een haar ach-
ter\'olgende man. Bij haar nicht in de
carnavalsstad vindt zij een gastvrij on
derkomen en tevens de jongen van
haar hart. De film wordt ontroerend en
poëtisch als hij de onthullende liefde in
beeld brengt, een liefde, die een uiter
mate tragisch einde heeft. Beide ge
liefden, Orpheus en Eurydice, worden
vermoord
Afgezien van een enkel minder ge
slaagd gedeelte is Orfeu Negro een
overrompelende film, een kunstwerk.
De mooie kleuren, het bonte Braziliaan
se leven, het obsederende ritme van
de muziek, het geheimzinnige van de
magie, het is allemaal zeer ongewoon.
Orfeu Negro is een feest en een trage
die tegelijk.
(Een belevenis).
Nonnen voor vuurpeloton
LIDO De door Ralph Thomas ge
regisseerde film Nonnen voor het vuur
peloton (Conspiracy of hearts) had on
getwijfeld de mogelijkheid gehad de
ontroerendste film van het jaar te wor-
wan/t het onderwerp (helaas
authentiek) bood hier alle aanleiding toe.
In 1943 nemen de Duitsers na de val
an Mussolini het commando over de
Italiaanse troepen in de door hen be
zette gebieden over. Bij een klooster m
de buurt van Florence ligt een door
gangskamp voor Joden en andere ver
volgden.
De Cisterciënser-zusters hebben sinds
lang de taak op zich genomen zoveel
mogelijk Joodse kinderen via een on
deraardse gamg uit dit kamp te redden.
Zolang de Italianen het bevel over het
kamp hadden werd dit oogluikend toe
gestaan; zodra echter een Duitse com
mandant zijn intrede doet, is dit radicaal
afgelopen.
Nog twee groepen kinderen zien de
nonnen kans in hun klooster te smok
kelen, maar dan is de Duitser er ach
tergekomen en doet hij een inval ln
het klooster. Drie kloosterzusters wor
den voor het vuurpeloton gesleept
De film oefent echter niet de uitwer
king uit, die hij verdient en die men,
gezien de inzet met de harde oorlogs-
journaals ook verwacht. Men twijfelt
soms aan de echtheid, terwijl in wer
kelijkheid wel ongeloofwaardiger din
gen zijn gebeurd en op de ogenblikken
van de hoogste tragiek, wordt de film
sentimenteel. Heeft het giamourkarakter
van de zusters hiertoe bijlgedragen
(Lilli Palmer als moeder-overste, de
schone Sylvia Syms als novice, enz.), of
zit, vooral in het begin een bepaald
sbor-t misplaatste humor in de weg? In
ieder geval blijft de film onder de maat.
Toch zijn er tal van echt ontroerende
ogenblikken. Uiteraard vooral als de
kinderen (en ditmaal goed en zonder
glamour) in het beeld komen. In dit
verband wordt een hoogtepunt getrof
fen, als de uitgehongerde kinderen wei
geren te eten, want het isYom Kip
oer, Grote Verzoendag, dag van boete
a vasben.
Ach, had Ralph Thomas maar iets
teer gegeven van deze godsdienstige
sfeer, die het hele werk had moeten
doortrekken. Maar helaas, hij heeft
nig begrepen van het religieuze
element. Misschien is dat in diepste
grond wel de oorzaak van het falen.
(Minder goede uitwerking van ont.
roerend gegeven).
Het laatste rendez-vous
STUDIO. Er zijn alweer verscheidene
jaren verstreken sinds de Engelse Rank-
maatschappij „Het laatste rendez-vous"
(Brief encounter) vervaardigde maar dit
poëtische filmwerk van Noel Coward en
David Lean kan het nog glansrijk op
nemen tegen vele hedendaagse aoortge-
Het gaat hier om de langzaam ontlui
kende liefde tussen een eenvoudige, ge
lukkig getrouwde vrouw, moeder van
twee kinderen, en een al even gelukkig
getrouwde arts. Deze uiteraard niet goed
praten groeiende genegenheid draagt
i tragisch karakter. De wouw en de
dokter hervinden echiter zichzelf en juist
deze ontwikkeling en de ingetogen uit
werking van het verhaal hebben bijge
dragen aan het bijzondere karakter van
deze film.
Karaktervol
Let's make love
LUXOR. Miljonair incognito, zou
en de film Let's make love, kunnen
oemen, maar de Engelse titel lokt meer
vandaar dat men deze titel heeft over-
- nomen van de show, die zo heet en dde
i een New Yorks theatertje wordt voor
bereid.
deze show heeft men het voornemen
persiflages te geven van Elvis Presley,
Maria Callas en op Jean-M. Clement,
de naam van een (gefingeerde) immens
rijke miljonair. Zijn secretaris en puhlic-
relationsman willen alles doen om te
voorkomen dat de naam van hun hoog
geschatte werkgever te grabbel wordt ge
gooid. De miljonair zelf echter gaat eens
bij de repetities van de show kijken en
komt dan onder de indruk van de char-
ies van Marilyn Monroe, die daar ijverig
an het oefenen ls.
De miljonair, die zich onder een fop-
aam presenteert, wordt terstond ge
charterd om de rol van de rijke Clement
de show te spelen. Hij gaat dan ont
dekken, wat het is gewaardeerd, je zeits
bemind te worden om zichzelf en niet
zijn geld Om een goed figuur te
slaan neemt hij zelfs les bij Gene Kelly
ln het dansen en bij Bing Crosby in het
zingen.
Maar eens zal de dag komen, dat hij
:ijn incognito toch op moet geven, want
de onweerstaai.bare Marilyn kan hij niet
weerstaan en wil hij gaarne tot dc zijne
maken. Na enige misverstanden komt
dat natuurlijk wel voor elkaar.
George Cukor heeft de film aardig ge
regisseerd en ook komen er wel een paar
leuke liedjes en dansjes in voor. Maar
halverwege wordit het geval toch te door
zichtig en zakt het verhaal in elkaar.
Marilyn Monroe speelt een aJlerleuksilo
rol en ook Yves Montand als de mil-
ionair kan men om zijn spel waarderen.
De film is een vrolijk gevalletje, dat
evenwel niet brengt, wat men aanvanke
lijk, na de voortreffelijke, inleidingsbeel-
den, ervan verwacht.
(Guitig niemendalletje).