Dick van den Berg PI 1 jl II BRUBECK trio RUUD KUYPER 'Ruimte voor ons. II NEGEN MAAL Cfidó in jazz- labyrint jazz-ambassadeur bij uiislek ZATERDAG 14 JANUARI 1961 De jonge Brubeck studeerde muziek en wilde later graag J door orkesi en Bye bye blackbird yOOR een jaar hadden wij de goede gewoonte op gezette tijden de jazzclub binnen te stappen. Soms werd het huis orkest versterkt door een ma gere jongeman. In zijn hand droeg hij een geruit boodschap- pentasje, dat gehanteerd werd alsof het eieren bevatte. De in sider wist, dat er een fluit uit getoverd zou worden en even later klonk de subtiele toon door de zaal. De club is inmid dels opgedoekt, maar Ruud is er nog steeds en niet te ver geten zijn prachtig instrument. Als schooljongen op het Eras miaans vormde hij zijn eerste trio. Na de schooljaren begon de samenwerking met Tonny Viola en Jan Fens. Ondertussen stu deerde Ruud op de Amsterdamse Universiteit rechten (rechten laat zich blijkbaar goed kombineren met jazzmuziek) met de bedoe ling zich later te specialiseren in het Arbeidsrecht. (Wat inhoudt, dat we hem geen beroepsmusicus zien worden.Ondanks dat genoeg plannen voor de toekomst: Op 16 januari de première van het Concertino voor Orkest van Otto Ketting, waarin hij de (mo derne) fluitsoli verzorgt. De uit voering wordt gegeven door het Nederlands Studenten Orkest on der de bekwame leiding van Jan Brusse. Twee weken lang op tournee plus twee dagen naar Ko penhagen. In de tweede plaats een trip van drie weken naar India; dat land ligt erg ver weg, verzekerde Ruud ons, en hij hoopte er veel sukses te hebben. Het leek ons een reëel verlangen en wij onder schrijven het dan ook van harte. VU PIA BECK. NAAR PAUL RUYS Hank Wood zit met zijn lange benen onder zijn kin: „Hoe oud ik ben?... Even denken... ja, 32 jaar. Tien jaar daarvan ben ik in het vak". Nadenkend steekt hij een sigaret aan en zegt dan pein zend: „Hoog tijd om er mee op te houden. Het zwervende leven valt op den duur niet mee. Wel wil ik nog spelen als het maar leuk is en het niet te laat wordt". Hank heeft dus al een lange loopbaan achter de rug: begon nen bij Pia Beek, toen met een GEEN enkele |azz-liefhebber zal naar wij hopen ontbro ken hebben op het grote A.M.V.J.-concert van 7 januari j.l. De lijst van musici vertoonde slechts indrukwekkende nameni Rob Madna, Herman Schoonderwalt, Ruud Kuyper, Toon van Vliet, The Diamond Five en, last but not least, Rita Reys en het Trio van Pim Jacobs. Voor Rotterdam een ongekende weelde en voor ons reden genoeg om er, een kijkje te nemen. Er wordt beweerd en helaas vaak terecht dat de Maasstad wat jazz-evene- menten aangaat achter in de rij staat. Musici, hier woon achtig, ontvluchten het barre oord en trekken naar Amsterdam. Deze reportage tracht allen, die dit node zien, een beschei den hart onder de riem te steken. Wij zijn daarom voorbij gegaan aan de meeste combo's, die wij die avond mochten beluisteren (zonder daarmee aan de prestatie afbreuk te willen doen) en hebben de schijnwerper gericht op de Rotterdammer Ruud Kuyper en zijn ritmesektie. Wij hopen maar, dat niemand ons dit chauvinisme zal kwalijk nemen. fJET is even over achten. De gehoorzaal van het A.M.J.V.- gebouw aan de Mauritsweg is tot de laatste plaats toe bezet „de bloem," van het Rotterdamse Jazzpubliek. Zojuist is het zaallicht uitgefloept. Alleen de rode plaatjes met het voorzetsel UIT boven de deuren en de footlights voor het blauwe toneeldoek behoeden het auditorium voor een geen- hand-voor-de-ogen-kunnen-zien duisternis, ledereen kijkt ge. spannen naar het toneel en wacht op het „voorwoord", dat uitgesproken zal worden door de organisator van het Jazz concert. Dit zal tegelijk de officiële opening van de avond zijn maar wie is deze organisator, die met stijgend succes de A.M.J.V.-jazzconcerten samenstelt? eigen formatie naar Duitsland en geen enkele. Ik heb geen afgod- Oostenrijk. Daarna drie jaar bij jes> A]s je er dan een paar r"r'°U"'1 'B"'"""' horen. phuiy Jo Joncs de Dixieland Pipers bij Paul Ruys belandde. „Ik heb van alles gedaan, zo je ziet. Je moet het leuke overal in zien en tegelijkertijd kom je los van bepaalde benarde muzikale vooroordelen". Ondanks het feit dat Dick Max den Berg igeen musicus is, 'bezit het althans hij reeds jarenlang een grote be- zelden of nooit naar wie ik ook graag keradheid onder de Rotterdamse Bach". Hier plaatsen jazzliefhebbers. Dit komt niet al leen door zijn gidsc a pa c iteiten^ het labyrint we een definitieve punt minnaars van de klassieke ziek geldt: Lest best. terecht want na de oorlog is Rotterdam n'gekomen dat jazz-concert reeds dagen van te voren was uitverkocht. De oor zaak hiervan is de reputatie die de jazz, die hij Dick heeft weten op te bouwen zijn vorige Deze concerten waren MUZIEK: GROOTSTE INTRESSE Lex draait zich om en zegt: „Zou ik u een paar vragen mo gen stellen?" We kijken als de bekende boer «..w., vooral ook door zijn BERT DEN BRABER organisatie-talent, dat hij reeds avonden van goede jazz, gebracht bij het eerste concert in '59 bleek door klinkende namen in de jazz- te hebben. wereld zoals deze ook voorkomen Een dag voor het concert van op het programma van het con- 7 januari zijn we een praatje eert van 7 januari b.v. Deze na gaan maken bij Dick, want het men waarborgen reeds 'blij leek oms interessant eens achter baat de schermen van het boeiende tistenleven te kijken, hoewelhet minder romantisch DEZE WEEK j Deze pagina werd sa-j jmengesteld door Cees vanj Dop en Bert den Braber. j is da11 de meeste denken. of vijftien was toen ik een trom meltje voor mijn verjaardag kreeg. Drie jaar stumperde ik wat aan, toen ik in de gaten kreeg, dat ik moest gaan stude ren. Het is niet zo maar raak slaan; er is een gedegen theoreti sche basis voor nodig. Nou, die heb ik ontvangen bij Martin Schneider van de Koninklijke Mi litaire Kapel. Sinds die tijd werk ik hard; studeer saxofoon en mu ziektheorie". En dan is er nog de zaak. Erg vaak is Lex daar niet, vanwege het musiceren. Dat laatste is zijn grootste interesse, hoewel hij het er niet op aan stuurt om tour nees, platen enz. te maken. Favoriete musici? lang k£m£ Foto's van Harrie P. Wei-j tering. Uitverkocht ER UIT GELICHT Ook deze week weer wat in zendingen, die we ondanks de goede bedoelingen terug moeten sturen. Eerst dan maar het „dichtwerk". Nogal kin derlijk vonden we het versje van Lies D. uit Rotterdam, ter wijl het idee ook niet direkt origineel was. Beter kwam Ben van der V. uit dezelfde stad uit de bus, maar het was het nog net niet. De twee laat- ste regels van „hartpatiënt vonden we voortreffelijk, maar dit slot kon de verdere lading niet dekken, 'n Andere keer wellicht wel? M.E. uit Schie dam begrijpen we niet hele maal. Ritmisch klopte er ook iets niet. En dan het werk van G. de J. uit Woudrichem. Eén gedicht plus één plaat hebben we gehouden voor het bekende t.z.t. Hopelijk een klein hartje onder de riem voor een t.z.t. van jouw kant! De tekeningen We kon den niet lachen om jouw „Kom er bij zitten, baas", Bert L. (uit Den Haag). Ben je ook nog niet wat aan de jonge kant voor „Ruimte"? Ofschoon Henk B. uit Dordt zogezegd wél de leeftijd heeft, vonden wij ook zijn plaat minder geschikt. En dit geldt zowel het idee als de uitwerking daarvan. Cor P. uit Noordwijk aan Zee tenslotte willen we adviseren eerst nog eens véél. maar dan ook véél te tekenen, eer hij weer wat opstuurt. van '59 gegeven en hij had al di rect kans gezien musici als Pim J acobs (nag met Cees See)Dick Goudit, Jack van Poll, Toon van Vliet en Ruud Kuyper te engage ren. Ruud Kuyper had nog als hoofdinstrument piano maar op aandringen van Dick van den Berg ging Ruud zich meer laten horen op fluit. Tegenwoordig geldt Ruud Kuyper als dé jazz- fluitist in Nederland. Olympiade heeft vond Dick het Olympiade concert waaraan musici uit Bel gië, Duitsland. Enigeland en Ne derland medewerkten, (circa twee maanden geleden gegeven). Op de vraag waarom topfiguren uit de internationale jazz-wereld niet in Rotterdam optreden gaf Dick als antwoord: „In de eerste plaats is er geen accommodatie die een dergelijk optreden financieel en artistiek zou kunnen rechtvaar digen. Je moet rekening houden met de exorbitant hoge gages die de managers van de artisten vra gen. Bovendien is het <zo geregeld dat de uitnodigende impresario's de heenreis betalen; dan heb je nog je reclame, de zaalhuur en de igrote post „diverse onkosten", terwijl de belasting odk het zijne er vara moeit hebben. Onmogelijk Hoe Louis van Rees wel Art Blakey, Ella Fitzgerald enz. kan engageren? Wel, Louis heeft twee concerten aan te bieden (avond en nachtconcert) en kan beschik ken over twee grote zalen in Den Haag en Amsterdam. Maar wan neer je hoort dat Jazz Messen gers een gage van vijf mille vra gen dan begrijp je wel dat de en treeprijzen hoog gehouden moe ten worden (prijzen van 7.50 en ƒ10). „Nee in Rotterdam is dit onmogelijk", zegt Dick en hij kijkt dromerig in de duisternis achter het raam. „We wachten op het nieuwe concert-gebouw met meer dan twee duizend plaatsen. Dan is het engageren van top mu sici financieel te verantwoorden. Je moet er ook rekening mee houden dat ik geen credieten kan leveren. Ik organiseer deze jazz concerten uit liefhebberij en de nodige gelden kan ik krijgen van de A.M.V.J., terwijl Louis van Rees een eigen kapitaal achter zich heeft staan." Het is daarom ongelooflijk wat Dick van den Berg voor top-combo's weet te engageren, terwijl de entreeprijs toch redelijk blijft. Hoewel de eerlijkheid mij gebiedt te zeggen, dat voor scholieren en studenten (die toch een belangrijk deel van het jazz-publiek uitmaken) een bedrag van 3.50 een aanzienlijk deel van hun wekelijkse toelage uitmaakt. Toekomstmuziek Plannen voor de toekomst heeft Dick in overvloed, zo wil hij op 18 januari in de muziekkamer van het A.M.V.J.-gebouw een le zing houden over Ella Fitzgerald, die is dan omstreeks dezelfde tijd in Amsterdam. Op 22 februari komt pater Bou- chier een lezing houden onder de weidse titel „Van Oerwoudritme tot het Modern Jazz Quartet". In maart wil Diek een „me. morial night" aan Charley Par. ker wijden. Op deze avond zullen voornamelijk stukken van deze grote tenorist ten gehore ge- bracht worden. Indien het enigs, zins mogelijk is, zal Dick enigej buitenlandse musici proberen te engageren. Op bevrijdingdag zal er waar schijnlijk weer een concert gege ven worden. Het nieuwe seizoen in het na jaar wil Dick openen met het optreden van Stan Getz (die dan in Helsinki muciseert), terwijl hij nog onderhandelingen voert met Hans van Leeuwen, die hij wil la ten optreden met een combo, dat -bestaan zal uit leden van het Duitse dansorkest van Kurt Edel- Conclusie: het is in Rotter dam nog niet zo slecht, wat betreft de jazz-activiteiten, zo als over het algemeen wordt aangenomen. CEES VAN DOP In vrijwel ieders repertoire kun je nog steeds vele platen vinden, die de naam DAVE BRUBECK vertonen. Dat is niet voor niets. Uit ervaring weten we, dat onze Dave de jazz-am bassadeur bij uitstek is, die er ook voor zorgt, dat de grote concertpodia voor de jazz open gesteld worden. concertpianist worden. Een zijn grote interesse's was de compositie-leer en derhalve ging hij bij de beroemde DARIUS MILHAUD in de leer. Deze wist hem zo te begeesteren dat Dave het liefst in de kompositie wilde door gaan. Toen hij evenwel ging bedenken dat hij de grond beginselen dóór had, ontdekte hij een grote lacune. Hij miste de vrijheid van kompositie bij de vrije improvisatie. Niet dat hij deze niet kon beoefenen, maar als concert-pianist zou hij te weinig kans en tijd hebben gekregen om zich hieraan te wijden. Hierdoor kwam zijn in teresse vrij voor de jazz-beoefe- ning, die toch de improvisatie kunst bij uitstek is. Hij ging zijn nu zo bekende kwartet sa menstellen en schrijft ervoor wanneer hij maar kan. Het is nu zijn hartstocht geworden. In de serie JAZZ-GALLERY van Philips is nu een 45 toeren plaatje verschenen, dat uiter aard binnen het budget ligt van ieder, die een zakgeldje krijgt. Op dit plaatje horen we de sa menstelling van het kwartet, zo als dit in 1955 was. We horen Dave Brubeck aan de piano, Paul Desmond op de sax. Bob Bates aan de bas en Joe Dodge op de drums. Het is een zeer verdienstelijk plaatje geworden met de nummers „Pennies from Heaven", „Audry" en ,,A Fine romance". Persoonlijk vind ik „Audry" het meest geslaagd. Het verhaal gaat. dat de titel is ontstaan, doordat de foto graaf Gjon Mili bij de opname aanwezig was en daar de zucht slaakte: „Ik wou dat ik Audry Hepburn kon zien terwijl ze door het bos liep." De betekenis van de titel zal de manlijke toehoor ders niet ontgaan, merkte hier bij Dave Brubeck op! Je vindt het op Philips 429 601 BE! In dezelfde serie: Jazz Galle ry, verscheen ook een vijfen veertig toerder, nu evenwel spe ciaal gewijd aan PAUL DES- MOND, ons al bekend door het voorafgaande plaatje. Zijn naam meestal verweven met die van Dave Brubeck, betekent veel voor de meeste jazz-liefhebbers. Omdat zijn „koele" stijl als voorbeeld kan dienen voor tal van beroemde jazzbeoefenaars? Vele jaren trad hij samen op met Dave Brubeck. Op dit plaat je horen we de nummers: „In diana", „Makin' time" en „Fare thee well, Annabelle", die opgenomen werden in 1954, met drummer Joe Dodge en bassist Bob Bates. Mag ik ten slotte jullie speci-., ale aandacht vestigen op de laatste LP, als je tenminste een ware liefhebber bent, van Dave Brubeck? Ze heet „TIME OUT" en verscheen eveneens op het label Philips! Ik wil besluiten met jullie te attenderen op de uitverkoop, die in de meeste zaken maandag aanstaande begint! Hier ligt je kans om je discotheek op een goedkope manier uit te breiden, maar op een krasje meer of minder zul je niet mogen kij- Wij stellen aan jullie voor: RUUD KUYPER: 23 jaar. Speelt fluit en piano. Op flui geconcentreerd en subtiel. Experimen terend met zijn instrument. Van donke en gevoileerd naar kristalheldere hoog ten. Maar toch: liever piano. HANK WOOD: 32 jaar. Lang en mager. Met zijn neus boven op de bas smalle vingers grijpend in de snaren. Steunt Ruud met zijn stuwend ritme. Solo's even uitgebalan ceerd als de begeleiding. LEX COHEN: 24 jaar. Bescheiden en onopvallenc Beheerst rustig zijn instrumentariuiï Swingt voortreffelijk. Achter zijn teru£' getrokken speltrant beheerst hij zij! drums technisch volkomen. DIZZY Uit zijn omhulsel staat hij nu in het stralend licht van de improvisatie gouden bal van tonen wentelend in het vuur van het ogenblik. STAN GETZ Zijn toon staat tegen de hemel als lijnen van een straaljager en zijn leeuwerik vliegt hoger dan de zon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 20