Angl ïcaanse aan nieuwe kerk werkte catechismus Uw probleem is het onze Zendelinge in Laos kreeg groep rebellen op visite Een woord voor vandaag Sterk verdeeld huuradvies aan S.E.R. voorgelegd Voorzitter zuivelschap pakt uit tegen minister 2 PLEIDOOI VOOR GESPREK Zeventig leden van de Gerefor meerde Kerken (Vrijgemaakt) zijn op 28 december j.l. bijeen geweest in Zwolle, om met el kaar te spreken over verschillen de moeilijkheden die zich in het leven van hun kerk voordoen. In „Contact", een landelijk blad van de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt)wordt over deze bijeenkomst het volgende verslag gepubliceerd: hat lezen van Kil. 2 en gebed. In zijn inleidend woord mertote hij het volgende op: We zijn 'nier niet samengekomen om to klagen, en elkander wat tc troosten, omdat we teleurgesteld lijn over de gang van zaken in on- We zijn geen gedesillusioneerd ge zelschap maar hebben een positief doel. Wij zijn hier ook niet samen, om dat we zo geweldig optimistisch zijn t.o.v. de gang van zaken in de Gereformeerde Kerken (syno daal). Bij sommige van de leiding gevende figuren heerst de mening, dat de moeiten in onze kerken door hen zijn voorspeld en hen ertoe synodes is gedaan. Zij zeggen, dat ook in 1944 het al ging tegen, ker- kistme, extremisme en wetticisme. Maar als van onze kant daartegen wordt opgemerkt: Dat blijkt dan toch niet uit de besluiten van 1944, dan blijft men het antwoord schul dig. Niettemin wordt door hen en anderen in die kring gezocht naar wegen om samen met ons te ko men .tot wegneming van het ker kelijk conflict. Wat onze eigen kerken betreft: Ten onrechte wordt de kwestie van al of ndert aamenspreken met de Gercf. Kerken (syn.) tot een sehibbolet van kerkelijke trouw ge maakt. Het valt niet te ontveinzen dat er sterke tendenzen zijn in de richting van keiklsme, extremisme en legalisme. Bepaalde opvattingen, worden voor alleen-Gereformeerd uitgegeven. Wie ze niet aanvaardt, wordt hier getolereerd, daar ver drukt. Een ingrijpend verschil van inzicht in allerlei zaken is niet het ergste. Er behoeft niet over alles uniform te worden gedacht. Maar op vele plaatsen is het gesprek over deze onderwerpen alfigcbro- ken. Men wil zelfs niet overwegen, dat degenen, die waarschuwend de vinger hébben opgeheven, het bi] het rechte eind hebben, als zij zeg gen. dat de kerk, niet Chn»U* wordt gepredikt. Dat maakt velen het leven in de keik moeilijk velen zijn daardoor ernstig'teleur gesteld. Er was aanvankelijk groot enthousiasme nkelijk groot vrijmaking. Anderen zagen van de aanvang af, dat we als zondige mensen de vrij heid zijn ingegaan Toch meende» zij te kunnen strijden voor Chris tus* kerk, omdat de oude basis der kerk, die zo zegenrijk |eble- ken is, en daarmee de ruimte van de keik bewaard bleven. Het positieve doel, dat ons ech ter vandaag samenbrengt, is: Voor ons deel de kerk als kerk te be waren. als een licht voor de we reld. sprekend tot heidenen, afval ligen en medechristenen. Om de schriftuurlijke ruimte van de kerk te helpen te bewaren, daarvoor zijn we hier en daarover willen we sa men praten. Tot zover het inleidend woord van ds. H. VogeL volgende hoofdpunten aan: Ten aanzien van de diagnose van de kerkelijke moeilijkheden, waar in we verkeren, werd allereerst ge wezen op een bepaald kerkbegrip. Het verschil met betrekking tot samenwerking is slechts een symp toom. Volgens velen is er maar één uitleg van art. 27-29 N.G.B. moge lijk: Die van hen. Naar die uitleg is de synodale kerk valse kerk, en behoort men te komen tot vrijge maakte organisaties en samenspre- king met de syn. kerken af te wij zen. Wie het niet zo ziet. krijgt te horen: Dan had ge u ook niet vrij gen maken. Nog dieper de zaak mogen maken. Nog dieper de zaan stellend, werd opgemerkt, dat het gaat om het behoud van het evan gelie in onze kerken. Buitenkerke lijke mensen, die tot het geloof ko men, worden afgeschrikt, als ze met extremistische meningen en het extremistische drijven onder ons worden geconfronteerd. Men kan pastoraal niet helpen, omdat ze in onze kerkgemeenschap als het erop aankomt, niet worden aan vaard, tenzij ze het hier bedoelde ernstig is. We verkeren, zo werd T. in dezelfde positie als voor Toen versmalling van de grondslag der kerk, vandaag weer, door het tot heerschappij brengen van een bepaalde theologische me ning. door het invoeren genen, die zo spraken, uitten de vrees, dat tijd voor therapie niet meer gegeven zal worden, dat be slissingen, die catastrofaal zijn, en waarvoor geen verantwoordelijk heid kan worden gedragen, zullen worden geforceerd. Gewezen werd er voorts op de crisis van vertrou wen. Er i-ljn, naast verontrustende symtomen, ook allerlei tot hoop stemmende verschijnselen in de Geref. Kerken Jsyn.). Maar hoe zal het tot een vruchtbaar gesprek met hen kunnen komen, als we onder ling scherp verdeeld zijn over de vraag, of zulk een gesprek geoor loofd ls. Nog werd gesproken over het feit. dat gereformeerden alles georganiseerd willen doen en daar mee de persoonlijke verantwoorde lijkheid om hals brengen en het christelijk geweten verhinderen te functioneren. Ook werd naar voren gebracht, dat we als gereformeerden vaak de mens niet meer zien, en daarom elkander en de buitenstaander ook niet meer evangelisch in zijn mens zijn kunnen benaderen, TEN AANZIEN van de therapie werd in het midden gebracht, dat het eerst zaak zal zijn de on derlinge verhoudingen te saneren. Hoe zal er met de Gereformeerde Kerken (synodaal) vruchtbaar als er ónenighi Anderen brachten daarnaast toch de actuele situatie telkens ook het gesprek naar bui ten vraagt, en dat dit gesprek niet mag wachten op een herstel ln eigen kring. Beleid heeft twee as pecten: de lange baan en de situa- agenblik. Wat het beleid op de lange baan betreft, dlont er meer persoonlijk leven bij de bijbel te komen. Aan de hand van de schiift moet dan de toestand wor den geanalyseerd. Dat is een werk van jaren. De primaire taak van de predikanten, nl. preken, cate chiseren en huisbezoek doen, dient daarbij steeds in het oog te wor den gehouden. Dan is er het pers- werk. Dankbaar werd ln deze ver meld het werk van bladen als Con tact en Opbouw, hoewel onderschei denen van oordeel waren, dat met name Opbouw concreter op de ker kelijke situatie van heden dient in te gaan. Ook werd zeer vrucht baar geacht het gesprek in kleine kring en dan niet met een naar op vatting geselecteerd gezelschap. Veel misverstand kan daardoor worden weggenomen, en herstel van vertrouwen bereikt. Beleid vraagt echter ook, dat we Ingaan op de concrete situatie. Als men eens wist, hoevelen anders denken dan degenen, die in de Re formatie aan het woord komen, zou men heel wat voorzichtiger worden. Welnu, laat zoveel mogelijk naar bulten blijken, dat een groot deel van ons kerkvolk verlangt, dat de depntaten van de synode van Utrecht 1959 door de synode van Assen onzer kerken worden ont vangen, en dat er met de Gerefor meerde Kerken (synodaal) wordt samengesproken. Wijst de synode van Assen niettemin het verzoek tot samenspreking af, dan zal weer TOT ZOVER de discussie. Tijdens de vergadering bleek duidelijk, dat alle deelnemers onverkort staan voor de zaakgerechtigheid der vrij making. Ook bleek het gevaar van reactief oordelen en handelen hel der voor de aandacht te staan. Ge waarschuwd werd bij voorbeeld om niet terwille van het verkeerde ook het vele kostelijke, dat o.a. in het Gereformeerd Gezinsblad te vin den is, te verwerpen. Aan het einde der bijeenkomst werd door alle aanwezigen van een aantal broeders, te weten de heren drs. R. H. Bremmer, drs. W. K. van Dijk, ds. C. van Ommen, prof. dr. K. J. Popma, ds. W. G. Raven, ds. J. P. van der Stoel, ds. H. Vo gel en D. H. Wigboldus verzocht de redacties van Contact. Opbouw en de Reformatie en de hoofdredacteur van het Gereformeerd Gezinsblad samen met de hoogleraren van de Theologische Hogeschool te Kam- 8en uit te nodigen tot een broeder- jke gedachtenwisseling, met als bijzonder in het oog te houden doel de onderlinge ver- het (Van onze kerkredacteur) In Nederland zijn herhaalde stemmen opgegaan om te komen tot een vernieuwde catechismus, Over onze oostelijke grenzen is reeds hard gewerkt aan een der gelijke vernieuwing en het werk van zestig jaar geleden is nu al weer aan vernieuwing toe, omdat het toch niet voldeed. Het verste ls waarschijnlijk wel de Anglicaan se Kerk in Engeland die dezer da gen een geheel nieuwe catechismus heeft opgesteld, die binnenkort aan de synodes van Canterbury en York zullen worden voorgelegd. uit zes bisschoppen, vier plaatselijke voorgangers, twee theologen, twee rec toren van seminaria en een zendeling. Deze catechiamus heeft niet evenveel het onderwijs van de gemeente, voor het onderwijs van de jeugd. Er zijn in het geheel 60 vragen en ant woorden. KERK Er ls een belangrijk onderdeel toege voegd in deze nieuwe catechismus, na melijk een hoofdstuk over dc kerk. De oude anglicaanse catechismus schonk aan de kerk in het geheel geen aan dacht. Maar in het vervolg zullen de kinderen leren: Vraag: Wat ls de kerk? Antwoord: De kerk is het gehele volk van God, dat Hem aanbidt in hemel en op aarde. Het is het Lichaam van Christus waardoor Hij zijn verzoenend werk onder de mensen voortzet. Bovendien zijn enkele vragen toege voegd over het aannemen van nieuwe lidmaten, het christelijk huwelijk, de heiliging van de zondag en het gebruik van de Schrift. We ontkomen niet aan de indruk dat deze vernieuwde catechismus meer de nadruk legt op wat de kerk leert, dan op wat het lid van die kerk mag en moet geloven. Bovendien blijft „wat de kerk leert" voor ons Nederlandse gevoel wat steken in de uiterlijke taken van de kerk. BEGIN Wie de prachtige eerite vraag van de Heidelbergse catechismus kent, ont komt niet aan het gevoel van een kou de douche als hij hier slechts leest: Vraag: Wat is uw voor naam (Christi an name)? De tweede vraag luidt: Vraag: Wie gaf u die naam? Antwoord: Mijn ouders én peetouders gaven mij deze naam bij de doop. Vraag: Wat deed God voor u in de doop? Antwoord: In mijn doop riep God mij tot zichzelf en kreeg lk deel aan Chris- BIJBEL Van de bijbel worden de volgende vragen opgenomen: Vraag: Wat is de bijbel? slag (record) van Gods open/baring van zichzelf aan de mens door Zijn volk Is- boven alles in Zijn Zoon Jezus gegeven? Antwoord: De bijbel werd ons door de Heilige Geest gegeven, die eerst de schrijvers inspireerde en hen hielp en toen de kerk leidde tot het aanvaarden van hun geschriften als de Heilige Schrift. Deze catechismus is verdeeld in zes verschillende hoofdstukken. Hij behan delt achtereenvolgens De roep van God, het christelijk geloof waarin de aposto lische geloofsbelijdenis is opgenomen, de kerk en haar dienst, christelijke gehoor zaamheid. de Heilige Geest in de kerk (verreweg het langste hoofdstuk dat de vragen omvat van 25 tot en met 55) en de christelijke hoop. (Advertentie) Zo'n Znnrbrand wordt sneller geblust dsn ze gesticht is. Met een of twee Kennies speelt V 't klaar. En op prettige wijsa. Deze smakelijke tabletjes gewoon maar laten smelten op Uw tong - en alle leed is geleden. Prompt. Want niet zodra komt de Rennies-oplossing met Uw speeksel in de maag of alle over tollig maagzuur wordt geneutraliseerd en kan U geen kwaad meer doen. Koop 'n pakje Rennies en steek 'n paar bij U. Dan bent U altijd veilig en Uw maaltijd wordt nooit verstoord. Onder 't eten niet, ook niet erna. Alleen maar by de eerste aanwijzing Rennies onopvallend, zonder water of KRITIEK OP N.V.V. Zowel van socialistische als van liberale «ijde ia kritiek uitgeoefend op het NVV vanwege het verstrekken van een rentelo ze lening van een half miljoen aan het Al gemeen Belgisch Vakverbond. De kritiek uit de socialistische hoek kwam van H c I Parool, dat o.m schreef: „De beslissing van bet NVV moet o.i. als onverstandig worden gekwalificeerd. Wij betreuren haar dan ook. Het NVV heeft zich kennelijk on voldoende rekenschap gegeven van dc psy chologische indruk, die dit besluit moest hebben. Hier en in België. Alleen in zulke bijzondere omstandigheden als in bet jaar - 1944 takingsa litiek wapen niet alleen geoorloofd, ook geboden. Wie er echter bij andere ge legenheden naar grijpt, geeft daarmee te kennesi, dat hij, als hij zijn zin niet krijgt, de parlementaire democratie aan zijn laar» lapt. Daarmee staat dan meteen de deur wijd open voor de straatterreur zoals onze zuiderburen ervaren. Natuurlijk, do hulp van het NVV is geen storting in de sta kingskas (in dit verband is het wel de moeite waard te vermelden, dat volgens onze inlichtingen het ABVV geldsommen van achter het ijzeren gordijn, die wel en natuurlijk ook graag met dat doel werden overgemaakt, prompt heeft teruggestuurd), maar een bijdrage voor het gewone werk. Na afloop van de staking en het is geen geheim, dat het NW het geheel eens is met die leidslieden van het ABVV, die stre ven naar een snelle oplossing van de moei lijkheden moet b.v. het scholingswerk weer met kracht ter hand worden geno men. Hoe nodig dat is, i6 nu een ieder wel duidelijk! Maar het gebaar van het NVV geeft aanleiding tot do uitleg, dat het toch indirecte iteun geeft aan een actie, die het afkeurt. Daarom spraken wij van een onverstandig besluit". Het Vaderland (liberaal) vraagt «ioh af, of onze regering kan tolereren, dal aan een dergelijke beweging van Neder land uit tteun wordt verleend. „Ge. dat de Belgische regering in dezen eei zou nemen op het Plein dan kunnei bezwaarlijk aannemen, dat onze regering lijdelijk zal blijven toezien. Moet dus oordeeld worden wat het NVV doet ge lukkig vinden de heren dat zelf ook Gedenkdagen van predikanten Morgen hopen drie hervormde predikanten hun 25-jarig ambtsju bileum te gedenken; het zijn dr. Kr. Strijd, predikant te Den Bosch, ds. J. M. Willemsen, predikant in Wirdum en dr. R. Boeke, voorgan ger van de Protestanten Bond in Rotterdam. Dr. Kr. Stryd, werd in 1936 predikant in Blija, in 1939 ging hij naar Oisterwyk t. In Advertentie kOSRAM tweede punt is de kwestie van de int tionale verplichting. Als het zo is, da NVV zich niet aan het verzoek van het te Brussel zetelende Internationaal Verbond van Vrije Vakverenigingen heeft kunnei onttrekken en dat lijkt zeer waarschijn lijk moet dan niet gesproken wordei van een ongewenste verbinding, gevaarlijk voor ons land, omdat daardoor mocilijkhi den kunnen ontstaan? Tenslotte is de Be gisclie staking slechts een voorbeeld va wat er zoal kan gebeuren in de landen waar het IVVV zijn vertakkingen heeft. Enige malen zijn de communisten en an dere oproerige elementen, niet een scherpe neus voor dc vindplaatsen van sleutelposi ties, erin geslaagd de internationale orga nisaties onder controle te krijgen. Het lid maatschap van een internationale organisa tie is een gevaarlijke zaak en de nationa le organisaties dienen dan ook zeer voor- alchtig te zijn met het aanvaarden van ver plichtingen, omdat zij anders de kans lo pen belangen te dienen welke tegengesteld aan de hunne zijn. Tenslotte is de Belgi sche economie zeer nauw aan de Neder landse verbonden en tesamen geïntegreerd in dc westerse verdediging tegen het com munisme. De steun aan de Belgische sta- kers verzwakt daarom de eigen positie tol schade van de Nederlandse arbeiders ook, voor wier belangen het NVV op de bres staal". 1946 jaar later naar Hengelo. bosch, waar hij nu nog werkt. Dr. Strijd heeft in de afgelopen jaren veel contact gehad met de z.g. Praagse Vredescon ferentie. Hij is antl-mllltair en ziet de atoombewapening vooral als een zeer groot gevaar voor de wereldvrede. Op de laatste conferentie in hoofdzaak van kerkelijke leiders uit het Oosten, heeft hij enkele geestelijke bommen tot ont ploffing gebracht. Zo stond hij tydens een van de discus sies op en stelde tot ieders verbazing, de slappe houding van de Hongaarse kerk tijdens de opstand aan de orde. Het was opvallend, dat zijn ongezouten kri tiek door allen zonder protest werd aangehoord en, hoewel niet openlijk, door velen werd gewaardeerd. Wel kreeg hij daar, ondanks de opmerkelijke positie die hij ln zyn Nederlandse kerk in neemt, de naam, een reactionaire kapi talist uit het Westen te zijn. Ds. J. M. Willemsen had als eerste gemeente Wasperveen. In 1938 ging hij naar Zuidbroek, waar hij vier Jaar pre dikant is geweest, toen werd hy predi kant in Norg. Drie Jaar later kreeg hij een beroep naar Havelte, hij nam dit beroep aan en hy arbeidde hier tot hy in 1949 naar Gieten ging. In Gieten is hij negen jaar gebleven. In 1958 werd hij predikant in Wirdum, waar hf" nog staat. Dr. R. Boeke ls begonnen als hulppre diker in Culemborg. In 1934 werd hij predikant in Zwolle, waar hij bijna twee jaar is gebleven, toen ging hij r Knollendam. Acht Jaar later nam hy beroep aan naar Hogebeintum, waat als predikant heeft gewerkt tot hy over ging naar de Nederlandse Protestanten Bond. Hij kreeg eervol ontslag met de bevoegdheid van een emeritus en werd benoemd tot voorganger ln Rotterdam. De tweejaariykse algemene vergade ring van de Nederlandse Christelijke Bond van Overheidspersoneel zal 30 en 31 mei en 1 Juni in de Expohal te Hilversum worden gehouden. De leden van het hoofdbestuur. Glerum, J. Oosterbeek. R. Schonewille en B. W. Wester, die aan de beurt voor aftreden zyn, hebben zich herkiesbaar gesteld. tus, werd ik het kind van God en de erfgenaam van het Koninkrijk der He melen. Wie evenwel een zekere uiteenzet ting van het evangelie verwacht zoals dat bij de Heldelberger het geval is in drie hoofdstukken ellende, ver lossing en dankbaarheid, wordt toch wel ernstig teleurgesteld. Verder dan een herhaling van de Apostolische Ge loofsbelijdenis komt het eigenlijk niet, voor de rest beantwoordt deze cate chismus alleen maar vragen als: wat is een priester, wat is een bisschop, een diaken, de Kerk van Engeland, gebed, de bijbel, een sacrament, de doop, de Heilige Geest, het christe lijk huwelijk enz. In de komende dagen zal deze cate chiamus in bespreking komen. Het is nog niet duidelijk hoe de synodes zullen reageren. Zij kunnen amendementen aanbrengen en zullen dat ook wel doen. maar of het er veel zullen worden is nog niet zeker. Ondanks de burgeroorlog die in Laos woedt, krijgen de zendelin- die daar werkzaam zijn, soms nog onverwachte kansen. Zo kreeg Dorothy Davis, een zendelinge van de China Inland Mission, on langs een groep rebellen op visite, niet om haar te bedreigen, maar om te luisteren naar grammofoon platen met een korte evangelie boodschap in hun taal. In het blad ,The Millions" vertelt ze hoe dat kwam. Het begon allemaal, toen ik op een ochtend een paar mannen en een vrouw een verbonden voet tegenkwam. Ik stopte om een praatje met hen te ma ken, en ze vertelden me, dat de vrouw in een klem was gestapt die de rebel len gezet hadden. Haar man merkte op, dat John, mijn man, vroeger wel eens in hun stad had gepreekt. Zij woonden ln Laveh, waar men leeft van het goud- wassen in de rivieren. Voor wij afscheid namen, nodigde ik de man uit om eens bij ons te komen en dat beloofde hij. omdat mijn man die dag ergens anders moest zijn en mijn bediende, Ton, nog op zijn rijstveld aan het werk was. Ik vroeg de mannen of ze naar mijn pla ten wilden luisteren; dat wilden ze graag en ze vroegen wat angstig of ik wel wist hoe de grammofoon werkte. Met een hart vol blijdschap zette ik de pick up aan. De enige die de platen ooit had ge hoord, was de vriend die ik die morgen had gemaakt. Toen de anderen de pla ten hoorden, vonden ze het fascinerend en ze waren erg geestdriftig. Iedereen, moest lachen toen een van hun leiders zich niet langer kon bedwingen en in zyn enthousiasme naar de grammofoon toerende om nog beter te horen. Toen ik een plaat verwisselde merkte mijn vriend op: „Zij hebben zoiets nog nooit gehoord, ze komen pas uit het oerwoud; het zijn allemaal rebellen. Als ze ge snapt worden, worden ze op de plaats dood geschoten." Kunt u zich voorstellen wat ik dacht, terwijl ik ze bezighield7 Ik stond oog in oog met mannen over wie ik de ver schrikkelijkste verhalen had gehoord. Maar ik zag slechts een groepje vrien delijke mensen, die in een kring op Bartimeüs opent tehuis in Almen Bartimeiis, het Christelijk Instituut voor Blinden en Slechtzienden, zal don derdag 19 januari op het landgoed De Ehze te Almen een tehuis openen, spe ciaal bestemd voor do verzorging er )eding van geesteiyk gestoorde b i slechtziende kinderen. De Ehze is het tweede huis op dit ge bied, dat in Nederland wordt opgericht en het eerste van protestants-christelijke zijde. Nog eens Toén ik alle platen drie maal had ge draald, vroeg ik of ze nog langer wilden luisteren. Het antwoord was: „O Ja, alstublieft, grootmoeder, ze hebben het tenslotte nog nooit gehoord, zij zijn toch rebellen uit het bos." Ten slotte gingen ze in net donker naar huis. Ik zei dat ze ernstig moesten nadenken over wat ze van Jezus hadden gehoord. Ze be loofden dat ze nog eens zouden komen als mijn man terug was. Ik was weer alleen in huis en ik maak te een houtskoolvuurtje om er, al was het dan ook laat, mijn souper op klaar te maken. Ik was God zo dankbaar voor alles wat er die dag was gebeurd, dat het me niets kon schelen, dat ik opge warmde pannekoeken at, die ik had la ten staan, omdat ik geen tijd had ge had voor mijn middagmaal. Soms vragen we ons af: „Neemt God soms niet te veel risico met ons." Hij laat dingen in ons leven toe, die ons geloof niet alleen op de proef stellen, maar vaak toch ook in gevaar brengen. Neem Abraham bijvoorbeeld. Toen de hongèrsnood in zijn nieuwe land uitbrak, vluchtte, hij naar Egypte. Hij kon niet wachten op Gods oplossing. Maar toen in Egypte nieuwe gevaren hem gingen bedreigen, nam hij zijn toe vlucht tot de leugen. Dat twaalfde hoofdstuk van Genesis laat ons eigenlijk alleen maar zien hoe ook een geroepen gelovige kan falen, zelfs als hij Abraham heet. Als God ons toen wat eerder had geholpen en ons een duide lijker beeld van zijn leiding had gegeven, menen we soms, was alles waarschijnlijk anders gelopen. Dan hadden we als gelovigen niet zo vreselijk gefaald en dan hadden wy geen smet geworpen op de Kerk van Christus. En toch heeft in het leven van een ieder van ons het falen een plaats. Wij worden voorzichtiger in ons oordeel over anderen, omdat we gaan zien hoe gemakkelijk wij zelf door de verleidingen onder de voet gelopen worden. Wij gaan ook meer beseffen van de overweldigende genade van God, die ons toch altijd weer wil aannemen, ons toch altijd weer een nieuwe kans wil geven. Zo leren we op Hem in plaats van op onszelf te vertrouwen. Werkgevers contra werknemers (Van onze soc.-econ. redactie) De vertegenwoordigers van de centrale werkgevers- en werkne mersorganisaties hebben hun sterk verdeelde mening over het toekom stig huurbeleid in Nederland ge handhaafd. Zoals w(j indertijd reeds bericht- ten stonden de werkgevers in de werkgroep huren van de economi sche Ontwikkeling Nationale Eco nomie van de Sociaal-Economische Raad op het standpunt, dat er nog twee forse huurverhogingen door gevoerd zouden moeten worden om het huurpeil in overeenstemming te brengen met de bouwkosten van de woningen. Deze huurverhogin gen van 15 a 20% zouden moeten worden doorgevoerd resp. in 1962 en in 1965. In totaal dus een huur verhoging van 30 tot 40 Ontstemd over bemoeiingen (Van onze soc.-econ. redactie) De voorzitter van het produkt- schap voor zuivel, ir B. van Dam, heeft vandaag in zijn nieuwjaars rede ernstige kritiek geleverd op de minister van landbouw en vis serij. In de eerste plaats gold dit de bemoeiing van de minister met de uitgaven van het produktschap uit het Zuivelfonds en in de twee-r de plaats de verwijten welke door enkele Kamerleden aan het adres van het produktschap zijn gemaakt inzake de kwestie van de melk- automaten en de melkvetverho ging, zonder dat de minister hier voor het produktschap in de bres is gesprongen. zing, dat het voortaan geen uitvoering meer mocht geven aan besluiten inzake toeslagen uit het Zuivelfonds. Eerst zou de minister hiervoor toestemming moe ten geven. Hiermee werd de positie van het Zul- vettonds aangetast en de zelfwerkzaam heid van het produktschap ingeperkt. „Het produktschap heeft bij zijn instel ling tot taak gekregen zuivelbeleid te voeren. Als het dit niet goed doet, dan moet de wetgever deze taak maar zelf ter hand nemen", aldus ir. B. - Dam. Het bemoeien met zelfs de klein ste details is in strijd met de geest, die aan de Wet op de Bedrijfsorganisatie ten grondslag ligt, zo meende hij. „Dat de regering niet van repliek heeft gediend, toen enkele blijkbaar onvolle dig geïnformeerde Kamerleden zicth ge roepen voelden de staf te breken over het beleid van het produktschap" was voor de heer Van Dam ook een teleur stelling geweest. Hij verklaarde daarom sceptisch te staan tegenover de volgen de opmerking in de Memorie van Toe lichting bij de Rijksbegroting 1961: Een objectieve voorlichting ook van over heidswege inzake de wijze waarop de bestaande bedrijfslichamen werkzaam zijn, zal mede ten goede kunnen komen aan de bevordering van de publiekrech telijke bedrijfsorganisatie. Kwalijke invloed Bij de kwestie van de melkautomaten ging het er om, dat het produktschap eerst weigerde deze automaten voor nlet-vcrgunninghouders in te voeren, maar dit later onder druk van de mi nister toch toestond. De Kamerleden hadden hier het produktschap besluite loosheid verweten, maar de heer Van Dam kon de handelwijze van de minis ter niet bewonderen. Bij herhaling is het college onder druk gezet om deze zaak, die conform de spelregels was af- Ïedaan, toch weer onder ogen te zien. •e heer Van Dam vond dit in onze staatsrechtelijke verhoudingen een kwa lijke beïnvloeding van een publiekrech telijk lichaam dat zijn eigen verantwoor delijkheid draagt. Hij verweet de rege ring een talmen met de vestigingsrege ling voor de detailhandel. Met een der gelijke regeling zou er geen melkauto- matenkwestie zijn geweest. Besluiteloosheid was het produktschap ook verweten, omdat het geen advies had uitgebracht over een verhoging van het vetgehalte van de melk. In 1958 had het bestuur dit wel gedaan, maar nu kon men het er niet eens over worden. De heer Van Dam vond ook dit verwijt onjuist, omdat de regering van te v al vastgesteld had dat het melkvet hoogd zou worden en het produktschap ook niet om een advies was gevraagd. De werknemersvakcentrales stonden van het begin af aan op het standpunt dat met het optrekken van de huren enige voorzichtigheid betracht moet worden, daar het zeer de vraag is of men op het ogenblik met reële huren te maken heeft. De mogelijkheid wordt aanwezig geacht, dat bij een verzadi ging van de woningmarkt het huurpeil zich op een niveau zal stabiliseren, dat weinig hoger ligt dan het huidige. De vakcentrales willen dan ook slechts vier voorzichtige huurverhogingen van ongeveer 3 a 4 pet. per jaar over de periode van 1962 tot en met 1965. De huren zouden, wat betreft de wo- nlngwetbouw, maximaal 17% pet. mogen bedragen van het loon van een onge schoolde, zo is later in de commissie gebleken. Huren die daar bovenuit ko men zouden extra gesubsidieerd moe ten worden. Indien de lonen in de toe komst verder verbeterd worden zou dit percentage ook tot 15 kunnen worden teruggebracht. Naar de mening van de vakcentrales zullen deze huurverhogin gen ook mogen gelden voor de voor-oor- logse woningen, indien deze hulzen aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. In grote lijnen is dit het ontwerp-ad- vies, dat de oommissie Ontwikkeling Nationale Economie aan de S.E.R. heeft voorgelegd. In wezen wykt dit advies niet sterk af van het advies dat de werkgroep huren reeds eerder aan de commissie uitbracht. Alleen het werk nemersstandpunt ls met wat meer ga ranties en limieten omringd. Waar schijnlijk hebbed de drie vakcentrales alleen op deze voorwaarden de f Voor de S.E.R. zal het ongetwijfeld een moeilijke zaak worden om met de ze verdeelde meningen van werkgevers en werknemers de regering nog een praktisch advies voor te leggen, waar mee gewerkt kan worden. Volledigheidshalve moet nog een der de standpunt in de commissie vermeld worden. Eén van de kroonleden is na melijk de gedachte toegedaan, dat over een langere reeks van jaren (zeven) een ongecompenseerde verhoging zou moeten gelden van 5 pet. De werkne mers vragen ook voor de geringe huur verhogingen wel loonsverhogingen. Bij de werkgevers bestaat begrip voor de wens tot compensatie van de huurver hogingen. Wel groeit er binnen de werk geverskring. met name bij het C.S.W.V., enig verzet tegen het bij de voortduur opnemen van de huurcompensaties in de lonen. Gelet op de ontwikkeling in andere E.E.G.-landen (Frankrijk) be staat er voorkeur voor permanente ge zinsbijslagen. Advertentie) DANK ZIJ R.E.S.A toch nog het MIDDENSTANDSDIPLOMA (Examen 1961 of 1962) Vraag p.o. ons prospectus. Het kan u een jaar studie schelen. De tijd dringt. R.E.S.A. - Hilversum Tel. 45432 (Bekende Schriftelijke Cursus) Ook .opleidingen voor praktljkd. Boekhouden Handelscorr. F.D. Eng. en Ned. M.B.A. Beroepihgswerk NED. HERV. KERK Benoemd tot hoofd van de Koningin Emma-school te Alphen a. d. Rijn: ds. G. Moen te Varsseveld. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Cobourg (Ontario, Canada) Christian Reformed Churches: G. J. Heer- sink te Hasselt. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Zwolle: P. N. Ribbers te Noordscheschut. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam-C: A. Ver- gunst te Rotterdam-C. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Ederveen: H. Ligtenberg te Rotterdam-N. Vraag: Hoe komt men aan de naam „roomse bonen" voor tuinbonen? Antwoord: De tuinboon wordt ook wel Waalse boon genoemd, omdat deze via Wallonië naar Nederland is gekomen. Tevoren was deze boon reeds sinds voorhistorische tijden in cultuur en wan neer de oude Latijnse en Griekse wer- bonen handelen, dan bedoe- Azië afkomstig. Ook de Hebreeërs Egyptenaren blijken haar te hebben gekweekt. Het begint nu wel een beet je duidelijk te worden waarom de tuin boon „roomse boon" wordt genoemd. Zoals zoveel cultuurvoortbrengselen heb ben we haar uit Rome ontvangen. De Romeinse familie der Fabii schijnt haar naam aan de tuinboon te hebben ontleend. Dc Latijnse naam is name lijk „faba". Vraag: Ik heb een houten plaquette met het borstbeeld van een ridder van het Gulden Vlies. Blijkbaar is er een of meermalen dik overheen geverfd. Bij geringe afschilferingen ls te zien dat onder de verflaag verguldsel zit. Hoe krijg ik deze oude verf eraf zon der het oorspronkeiyke te beschadigen? Kan men dit ook zelf doen? Antwoord: Betreft het een antiek stuk van enige waarde, dan moet men het niet zelf doen. maar naar een goed bekend restaurateur gaan. Men moet in dit opzicht geen risico's nemen, dat een oud kunstvoorwerp onherstelbaar beschadigd wordt. Voor andere geval len kan men een afbijtmiddel verkrij gen in de verfhandel. Hiermede worden oude verflagen week gemaakt. Wan neer men zuinig met dit afbijtmiddel werkt door de oude verflagen met een dotje er telkens zeer dun mee in te smeren en dan zeer voorzichtig de oude 'erflaag verwijdert, is het wel moge- schijn komt, moet men dit oorspron kelijk beeld met veel water afspoelen, opdat het afbijtmiddel niet te ver door werkt en de beeltenis aantast. Ten slot te moet men het beeld goed reinigen en opnieuw vernissen. Bij het werken met het afbijtmiddel trekke men gum mihandschoenen aan en men moet goed ventileren. Men bedenke vooral, dat zuinigheid de wijsheid kan bedrie gen. Vraag: Mijn vrouw heeft op een teak-houten'tafeltje een flesje aceton laten leeglopen, waardoor de waslaag van het tafeltje in een grote kring is opgelost. Wat is hiertegen te doen? Moet ik de hele tafel afschuren en op nieuw van een waslaag voorzien of kan ik met een of ander middeltje de op pervlakte van de vlek bewerken? Antwoord: De tweede methode zal niet voldoen, daar de vlek te zien zal blijven. Men moet dus het hele tafeltje afschuren en opnieuw in de was zetten. Vraag: Ik houd reeds jaren lang ko nijnen en zou gaarne een konijnenberg willen maken ter besparing van arbeid. Hoe werkt zo'n konijnenheuvel en hoe gaat het als de vrouwtjes en mannetjes voortdurend samenleven? Hoe houd lk de heuvel schoon en is het economisch een dergelijke heuvel aan te leggen? Antwoord: Van een konijnenheuvel kan men veel genoegen beleven mits men een aantal voorwaarden in acht neemt. Door een konijnenberg benadert men de natuurlijke levenswijze zoveel mogelijk, daar de konijnen holbewoners zijn. De grond moet voor het doel ge schikt zijn: niet te stijf en niet te nat en in elk geval goed boven het grond water. Het best leent zich voor dit doel een flinke berg zand. waarin de konij nen naar hartelust kunnen graven, nes telen en voorttelen. De vermeerdering gaat in het wild zeer snel. Wanneer men dit laatste een bezwaar vindt dan zal men de vrouwtjes cn mannetjes tijdig moeten scheiden. Een bezwaar van de zodat zij direct onder de grond dwijnen als iemand dicht bij het hek komt. Aan de berg en de dieren is weinig onderhoud nu de konijnen on dergronds leven. Wél moet men ge woon voeren en zorgen, dat de uitloop schoon blijft. Ook moet het verblijf rondom met gaas afgezet worden, dat tenminste 30 centimeter onder de grond komt. om ontvluchting tegen tc gaan. Een goed middel is ook de grond dicht te maken met stenen. Daar de ver regeling van de verlichting van mijn aquarium? Het gaat voornamelijk om het tijdstip, waarop de verlichting aan gaat,^ daar ik haar persoonlijk kan uit- Antwoord: Men kan eenvoudig zelf een schakelklok maken van een Schwarzwalder klokje. U laat dan het gewicht, dat langzaam naar beneden zakt, een contact bedienen. Langs de baan van het gewicht brengt u een schaal met uren aan. U trekt dan het gewicht over de afstand van het ge wenste aantal uren op. Moet het con tact direct de spanning van het licht- net inschakelen, dan kan men het bes te daarvoor een zg. micro-schakelaar of klik-klak-schakelaar gebruiken, die reeds bij een kracht van 50 gram scha kelt, met momentschakeling. Ook kan men de opwindsleutel van het alarm systeem van een wekker de schake laar laten bedienen. Als de wekker af loopt, gaat de sleutel draaien en wordt de schakelaar omgelegd. In dit geval kan men een schakelaar met een vorkje gebruiken. De sleutel van de wekker kan dan het vorkje omdraai en. Men kan een dergelijke schake laar afnemen van een volumeregelaar met aangebouwde schakelaar, zoals in radio-toestellen wordt gebruikt. Wilt u een schakelklok met zeer veel mogelijkheden maken, dan kunnen wij verwijzen naar het december-num- mer 1960 van het maandblad „Radio en Electronica". uitgever Wimar, Vel- serstraat 2, Haarlem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2