Betekenis van de dag des Heren is geen van De forumleden zijn: VRAGEN AAN FORUM Vijfdaagse werkweek: weinig goeds Winkelsluiting èn seizoenpraktijk cen Het onderwerp dat wij deze week in forumverband aan de orde stellen is beslist niet nieuw: vele lezers zullen er al mee geconfronteerd zijn op de jeugd vereniging; misschien hebben ze er zelf wel eens een inleiding over gehouden Toch is „De betekenis van de dag des Heren" beslist geen „uitgepraat" onderwerp, juist omdat het nu zo hyperactueel genoemd moet worden. Immers: onze maatschappij is in beweging. We behoe ven alleen maar te denken aan de voorbereidingen die worden getroffen voor de vijfdaagse werkweek, welke ongetwijfeld zijn weerslag op de zondagspraktijk zal hebben. Positief, of negatief Verder is het ook een feit, dat men een ontwikkeling kan constateren in de visie, de theologische visie op de zondag. Vandaar, dat de vier predikanten hieraalT ook brede aandacht hebben besteed in hun discussie. Zeer zeker hier moet toch worden gesteld, dat de hele problematiek van de zondagspraktijk alleen maar aan gevat kan worden, wanneer men uitgaat van een basis, die waarlijk evangelisch mag heten. Als u dit forumverslag doorleest zult u overigens merken, dat het zeer zeker geen louter theologische gedachtenwisseling over de zondag is geworden. Integen deel: aan de praktijk is overwegend aandacht besteed, waarbij duidelijk wordt dat ten aanzien van de zondag een heroriëntatie plaats heeft, mede tengevolge van de dwang der huidige omstandigheden. Dc. H. M. STRATING (1911) was aanvankelijk onderwijzer (opleiding: Da Costa Kweekschool, Haarlem), inaar tengevolge van de crisis moest hij iets anders gaan zoeken. Het werden diverse kantoorfuncties. Inmiddels studeerde hij voor het staats- examen, dat hij met goed gevolg aflegde waarna hij theologie ging studeren aan de Rijksuniversiteit te Leiden, oen studie, die hij in 1946 voltooide. Hij was hulpprediker resp. bij de Hervormde gemeenten te IJmuiden-Oost en te Haarlem-Schoten. In 1946 deed hij zijn intrede als predikant in *s Heer Abtskerke, een gemeente die hij in 1950 verliet om naar Goes te gaan. Sinds 1956 is ds. Straling directeur Maatschappelijk Werk vanwege de Hervormde Kerk in Zeeland. Ds. K. BERVELING (1922) was aanvankelijk werkzaam in het transportverzekc- ringsbedrijf, doch ging daarna theologie studeren aan het Luthers Seminarium te Amsterdam. Na voltooiing van deze studie diende hij eerst (vanaf 1946) de Lutherse gemeente te Stadskanaal en vervolgens (vanaf 1958) de Lutherse gemeente van Edam en Monnikendam. Ds. Berveling was een aantal jaren bestuurslid van de Nederlandse. Lutherse Jeugdbond en van 1949 tot 1952 voorzitter van deze organisatie. In Stads kanaal is hij enkele jaren godsdienstleraar geweest aan de christelijke landbouw- huishoudschool. Ds. I. DE BRUYNE (1912) studeerde aan de Theologische School der Christelijk Gereformeerde Kerken te Apeldoorn en was kandidaat iu 1936. Zijn standplaatsen waren achtereenvolgens: Sassenbeim (1936), Deventer (1940), Hilversum (1946) en Rotterdam-Centrum (1955). Van zijn vele kerkelijke functies noemen wij: praeses der generale synode te Rotterdam in 1959, curator van de Theologische School, secretaris Radiodeputaten Chr. Geref. Kerken, voorzitter Jeugddeputalen van genoemde kerken, voorzitter Chr. Geref. bond van mannenverenigingen en als zodanig redacteur van het bondsorgaan „De Saamwerker". Ds. P. VISSER (1914) studeerde na zijn gymnasiale opleiding theologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en diende achtereenvolgens de Gereformeerde kerken van Vijfhuizen (1942), Gorinchem (1946) en Tilhurg (1949). Deze predikant heeft verscheidene publikaties op zijn naam, onder meer: Zondagsrust en zondagsheiliging; Decaloog en zondag; Het geloof der vaderen; Heiligenverering?; Leerboek van de Kerkgeschiedenis (in vier delen). Ds. Visser begaf zich ook in de politiek: hij is namelijk lid van de gemeenteraad te Tilburg. Dr. E. DIEMER, onze hoofdredacteur, i dit forum. Ds. H. M. Strating, te Goes. Ds. K. Berveling, te Ed( Ds. I. de Bruyne, te Rotterdam-C. VOORZITTER: In velerlei opzicht heeft het onderwerp ,,De zin van de zondag" de belangstelling: nu de vijf daagse werkweek aanstaande is, wat positieve betekenis kan hebben, maar ook. nu er al meer tendenzen, zoals vervlakking en verslapping zijn, die een bedreiging voor de zondag beteke nen. Eerst hebben we dan de vraag over de betekenis van de zondag voor de christen. Wie wil de „eerste de" hierover openen? BERVELING: Zullen we de „alge mene beschouwingen" maar alfabe tisch beginnen? Het onderwerp is in derdaad van algemeen belang. Im mers: wie 70 jaar wordt heeft tien jaar alleen maar zondagen achter de rug. Mij dunkt- de zondag moet voor de christen de dag zijn, waarop hij aan de eredienst deelneemt. ..Wij moe ten de prediking van Gods Woord niet verachten, maar heilig houden, gaarne horen en leren", zegt Luther in de kleine catechismus. De verdere beste ding van de zondag (het recreatieve deel dus) dient zoveel mogelijk in overeenstemming met het karakter van deze dag des Heren, die niet van de Oudtestamentische sabbat is af te leiden, te zijn. Hierbij zie ik twee ge varen. Enerzijds een wetticisme, waar bij de kerk de behoedster kan worden van allerlei oude tradities, op de ma nier van heemschut, die voor de oude geveltjes opkomt. Anderzijds het ge vaar van een al te grote vrijheid (li- bertinisme), die van de kerk een soort Hema kan maken, waar alles kan te gen eenheidsprijs. Ik geloof dat daar de spanning ligt waar we allen mee te maken hebben. En mijn mening is, dat we die recreatieve vulling over moeten laten laten aan de vrijheid en verantwoordelijkheid van de leden der kerk; de normen van deze vrij heid en verantwoordelijkheid zullen zij moeten vinden vanuit de evangeliepre diking in Woord en sacramenten. DE BRUYNE: Dit alles onderschrijf ik. Er wordt in dit verband terecht ge poneerd, dat de betekenis van de zon dag niet zonder meer is af te leiden van het sabbatsgebod. Toch geloof ik dat wij zonder het normerende sab batsgebod dat God in Zijn wet gege ven heeft onze zondag moeilijk kunnen gaan zien. Beschouwen wij het reli gieuze karakter van de zondag, dan moet men dat toch doen vanuit Gods scheppingordinantie, welke het vaste ritme van arbeid en rust stelt.. Die rust dan niet alleen lichamelijk, maar juist ook geestelijk gezien in verband met de gespannenheid, waarin men veelal zijn werk moet doen. Een rust, waarin men zün betrokken zijn op God beleeft, om op die wijze weer toegerust te worden tot het dagelijks werk. Ik leg hier de nadruk op, omdat men vol gens mij die recreatie sterk geeste lijk geaccentueerd moet zien. Want alleen op die manier is het gees telijk evenwichr te hervinden om de wekelijkse taak, die iemand kan over woekeren, weer aan te vatten. Daar om geloof ik niet, dat men, naarmate men zich verantwoordelijk voelt, de zondag recreatief moet gaan besteden. Het verantwoordelijkheidsbesef vindt zijn norm in de wet Gods. Zonder nog te praten over wat wel en wat niet geoorloofd is op zondag ik wil niet graag naar een Joodse sabbatsviering toe wil ik de zondag benaderen van uit een gehoorzaamheidsprincipe èn vanuit een geestelijke noodzaak voor de mens. VISSER: Ik zou toch wèl willen wij zen op de zondag als de dag van de opgestane Christus, het evangelische karakter van de dag des Heren dus. En dat alleen het evangelie norm mag zijn voor de zondagviering. Zegt men, zoals collega Dc Bruyne: ,,de wet des Heren is norm", dan is dc kans groot dat men daaronder de oudtestamenti sche wet, de wet der tien geboden, gaat verstaan en niet of heel weinig een levenswet, die God bij de aanvang de mens gesteld heeft en die in Chris tus vervifld is en slechts vanuit Hem kan worden beleefd. Dit alleen kan het wetticisme verhinderen, waarin men anders onherroepelijk vervalt. Welke betekenis heeft het evangelie nu voor de zondag? We moeten de vervulling van de levenswet in Christus beleven. Het behoort natuurlijk elke dag te ge beuren „dat ik de eeuwige sabbat in dit leven aanvang", zegt de cate chismus maar dat zal in deze ge broken wereld erg moeilijk zijn en ik meen dat ons juist daarom de zondag is gegeven om eens echt vrijgemaakt als blijde mensen te kunnen leven, als mensen, die weten dat het leven in Christus zijn diepe zin gevonden heeft. Dat moet dan primair gevoed worden in de kerk, in de eredienst, dat is cen traal. Maar daarnaast moet het moge lijk zijn de blijdschap overal te bele ven. Dat wordt naar mijn mening be doeld met het sociale en met het re creatieve. Want iemand kan de zondag alleen beleven in gemeenschap met an deren; het persoonlijk te doen is haast weten de betekenis van het vierde ge- je baby kunt afgeven niet mogelijk. Want de zondag is een bod uit Gods wet „Gedenkt de sab- deren worden bezig gehouden. Met fan- de praktijk juist met die weldaad binnen het verbond der gena- batdag enzovoorts, die hij zijn tasie kan men bij ons ook van de ker- cen snlitsing hewerkstellit ver- mensen zondag aan zondag voorhoudt, ken uit bij i. In Wat betekent dat gebod dan vo dc. En verbond spreekt altijd bondenheid aan God en de mi dat opzicht is er dus een heenwijzing daag' om de zondagsviering ook voor ande- VISSER: Dat mogelijk te maken. in de catechismus: dat scholen STRATING: Dit ben ik volkomen predikambt onderhouden moeten met ds. Visser glijdende werkweek veel bereiken. STRATING: Ja. er wordt wel eens prachtig omschreven gescholden op Amerika in dit verband, maar hun social-gospel-idee is heus niet alleen maar een_ oppervlakkige gezel den als bewijs dat heel de levensvor- ligheidsaffaire. Die kan Tilburg. STRATING: Ik weet niet of dit hele maal waar is. VISSER: Voorzitter, ik heb wel met interesse maar echt niet met zoveel instemming naar dit laatste geluisterd. Collega De Bruyne heeft gelijk als hij stelt dat een zondag op zeven dagen het gemakkelijkste zal zijn voor de kerk, maar ongelijk als hij meent dat dit het juiste zou zijn. Wij hebben in iraktijk juist met die ene zondag splitsing bewerkstelligd. Ik meen dat alles veel rijker zou worden wan neer iedere dag begon met een korte kerkdienst. BERVELING: Dat was in de tijd van de reformatie ook zo. VISSER: Inderdaad, wij leven nog 1Welke betekenis dient de christen toe te kennen aan de zondag in de samenleving, zowel religieus als sociaal (ook recreatief) gezien 2. Op welke wijze dient de christen zijn zondag door te brengen Moet het huidige zondagspatroon geen wijziging ondergaan in verband met de bedreiging van de zondag, zowel van binnen (vervlakking en ver slapping) als van buiten uit (toenemend verkeer op zondag bijvoorbeeld) 3. Zijn er kansen voor de zondag in verband met de vijfdaagse werkweek (lang weekeinde)? i- testamentisch. de dag van Christus' op- ming vanuit Christus mag worden ge- scheppen waarbinnen waarlijk het sfeer altijd in de praktijk van de 19e standing; de bevrijding van alle demo- daarna het met i heel de moderne wereld. En dag naar het huis des Heren gaan dan wil ik onmiddellijk op een prak tische zaak attenderen: op het gezin, dat een kans krijgt, juist op deze zon dag. Ik zou aan alle vaders willen zeg gen, dat ze nu eens iets kunnen laten zien van wat ze de hele week niet mo gen. Al die mannen die in de week thuis eigenlijk een bordje om hun hals opgekomen. te horen. Verder dat „vrijblijvende kerkdiensten". Ik heb heid VOORZITTER: U bedoelt dus soort alledagkerk? VISSER: In ieder geval de mogelijk- met de zondagspraktijk J J B elke dag het soonlijk erg STRATING: Mag ik nu eens pro- Hoeveel badgasten vooral Duitsers bleem voorleggen, dat verband houdt ons boze werk opdat met goed gevolg de proef gedaan na evangelie te beleven. Er is praktisch brave Zeeland zie hoe de seizoenprak- i de dienst in de hal van de niemand die de vreugde komen 's zaterdags laat binnen? Ge- ik per- zien vanuit het bedrijf moeten ze wel tob? Als ik in mijn enkele uren open zijn op zondag. Als gemeenschap wil zijn die tijk zich daar gaat ontwikkelen, dan dienst wil verrichten ik wil hersteld. .Om- gemeenteleden Je kreeg kop koffie te drinken met de dag meedraagt naar zijn werk. En dat houd mijn hart vast. Overal zijn nog wel bij zeggen: als christenen zouden moeten hangen om te vertellen wie ze eigenlijk zijn, kunnen hun gezin een echte feestdag ken, waarvan de kinderen gaan zeg gen: ,,Ha, straks is het wéér zondag!" Dat die heren tegen moeder zeggen: ,,Nu is het voor jou ook feest." Ik praat hier onmiddellijk over omdat ik vind dat het kernelement „gezin" de laat ste tyd zo enorm geschonden is. DE BRUYNE: Ik geloof te mogen met stellen, dat dit onder de leiding van Gods Geest gegroeid is. Die daarin ook Zijn kerk geleid heeft tot deze vier- dige discussie over de preek. Dat is die zondag heel wat nuttiger dan braaf bij een ouderling een kop koffie gaan drinken om hem vervolgens onder zijn kin te strijken. BERVELING: Dat samenzijn dienst: een ontmoeting t dan de zondag houdt als rustdag, als sociale weldaad niet speciaal in verband met de religieuze waarde. DE BRUYNE: Ja, maar. VISSER. .die moet er altijd voor ons in liggen, iedere dag. DE BRUYNE: Als u, collega Visser. de vakantiemaanden ik spreek kunnen wij onze gemeenteleden dan Walcheren de winkels dags netjes gesloten. Wee je gebeente als het anders zou zijn; de rechtse ge raden, dat ontstaat? DE BRUYNE: Zouden zij, die i bij i gesprek de zondag wilt behouden met zijn kopje koffie doen verscheidene ciale waarde. meenteraden zouden op hun achterste creatie zoeken niet wederkerig moeten benen staan. Maar nu de praktijk: dienen? En de ander ook zijn zohdags- er zijn 's zondags weinig winkels in rust moeten gunnen? je niet alles krijgen VISSER: Maar in de praktijk is. Lutherse gemeenten ook. Men wil dat met zijn religieuze waarde? Ik dan ook niet kunt op zondag. Alleen: via de achter- DE BRUYNE. .daarvoor omdat ik vind hoorlijke worsteling geweest, ja. 4 VISSER: Inderdaad, maar oc lelijke worsteling. Want de zondag missen. Kijk, op die manier doorredenerend, deze situatie: fungeert de kerk en staat zij veel der ver van de leden af. Voor de pre dikant en zijn gemeente is dit deur. Waar blijft op die manier het land is dat t gezag van het gezinshoofd, die wil dat i- liest dan alle mogelijkheden: de zondag zijn kinderen op zondag dit BERVELING: Ja, dat is inderdaad als werkloze, gedwongen dag ontstaan te onderschatten waarde. belangrijk. En dat appèl Strating is nodig omdat vaders al in leidende functies nogal de gewoonte hebben v werk mee naar huis te zij anders niet toekomen". Op zullen ontzaglijk veel zondige STRATING: Er is sprake vitaminiserende factor: het is allemaal dat u met één dienst op ds onder het caesaropapisme van Con- ir- stantijn de Grote en daarna. :ns DE BRUYNE: Ook dat! Maar zondag het altijd wel blijven: voordat Gods Geest Zijn doel bereikt in dit leven derlanders dan misschien theologisch gaat zijn sociale waarde verliezen niet wordt een normale arbeidsdag en met uw plan om elke dag gemeenschappe- Noordholland een lijk te beginner zou u vastlopen de grens verteld. STRATING: Akkoord, maar Neder- land maakt het er niet naar. En ik BERVELING: In het onkerkelijke wil niet vanuit die Duitsers praten zichzelf behoeft dit nog niet fout te standen zijn. maar het kan bijdragen tot ver- ten worden. vlakking: Wie de betekenis van de voor ben? kerkgang minacht, doet de zondag, de beleven vanuit het evangelie", dan zijn door het ploegenstelsel de mensen on- o«elijk kunt bereiken. BERVELING: Het hoeft niet elke Amerika vonden morgen alle mensen te zijn. VISSER: Overtrekt u het niet, colle- teleden langs te opstandingsdag. de "vreugdedag, toch dat prachtwoorden, wel erg tekort. En als collega De Bruy- wij die vullen, als 0ma^ei..* hi. -e zegt dat de recreatie sterk geeste- toon. die God gaf in Zijn vierde ge- zucht" die kon zijn. Weet u. het. ga De Bruyne' vast op die bepaalde STRATING: Nou t op zondag en als de mensen dan ze kant op: de vijfdaagse werkweek hoe zullen niet komen wordt het maar al te ge- tendeert naar een vrij weekend, de grond- makkelijk afgedaan met „gemak- eerlijker: daar zijn de winkels singsverschijnselen"verkopen zondagsmiddags open, achterdeur. Waarom geen christelij- n 2 tot 4. Velen zijn ke visie hierover? DE BRUYNE: U zult een visie gaan ontwikkelen vanuit het evangelie, maar en te bepleiten: de praktijk zal leren dat er slechts in elk geval er, die onder kerktijd sluiten. Ik kreeg aanvankelijk de neiging mijn gemeen- Winkels 's zondags dicht. Toch heb ik één consequentie getrokken wordt: of. -We gaan de- gemeend het niet te moeten doen. v—v STRATING- Volkomen terecht, ik geloof dat de kerk het begrip „dienst de ander" juist aan deze bod, niets overblijft; als de rust op de- op deze dag werkelijk te handhaven. ijng lijk bepaald moet zijn, akkoord, dan wil ik daar tegenover -toch ook sterk pleiten voor de lichamelijke ont- al harder moeten vechten spanning, waar heel veel mensen wel aan toe zijn. Ik denk aan een eenvou dig spel of een wandel- of fietstocht met de kinderen, waarin iets van de vreugde verlost te zijn tot uitdrukking (rust) die kaSTRATING: Dat vind je zelfs bij Calvijn, die voor de kerkdienst het bal de kous i dag zoek is? Werkelijk, we zullen de kerken uit één enkele de rust ging gedaan bij straks uit praktisch sociale natuurlijk óókTs wegingen het weekend zoveel mogelijk fië-gevende af. Maar wordt er van gespaard zal zijn. Die ploegenarbeid is moest maken. In „Dan zijn alle dagen gelijk voor mijn STRATING: Dat bedoel ik niet. DE BRUYNE: Nee, u niet. maar eens duidelijk dat is de praktijk. Als kerk gaat u een vergadering met bepaald onderscheid nivelleren omdat betrokkenen bijvoorbeeld. Want u hebt u het geestelijk juist wilt zien. STRATING: Maar die rust vindt toch ook terug in het slot van Mat- theüs 11? Daar ziet u die anapausis Als u dat in deze forumvraag taald is met recreatie. doen verliest u uw men- op zondag èn in de week. Als we niet blijven stelling nemen tegen elke .u maken met de keiharde feiten, praktisch zegt rnen dan: Ik beleef mijn i het algemeen gaan gelden voor namelijk dat zo'n dorp, zo christelijk christenzijn iedere dag. dus mijn zaak jagsa-i—i—_j-- kan ook 's zondags open. VISSER: Wanneer men deze zaak stelt is dat puur individualistisch als het is, niet kan opbrengen dat detaillisten hetzelfde doen als de dok- STRATING: Inderdaad, de ploegen- ter op zondag. Waarom kan er legaal arbeid zal straks van maandag tot met vrijdag lopen. De zonilag is ge neraal genomen niet in het geding. niet één kruidenierswinkel op bepaal de uren open zijn 's zondags, geduren de het seizoen? Waarom ziet hilznnrfer fe^en'hebben we" dTlvek^üks^m^tdag schappij.' D^n'geldt "dë""mndag" 'zoël's DE BRUYNE (lachend): Uw garan- dëze Ujd?"ïk vind "dat bijzonder jeven neppenwet ae weKeiijKse rustaag wH HiÓ\nn«rï *\n feestdag willen bele- tie is met voldoende. Maar wanneer VOORZITTER: Maa DE^ BRUYNE: Wanneer dat gegaran- meenteraad, zien wij als predikanten, geen kans het zover te krijgen, dat we hier een vorm aan geven, die past in STRATING: Dat doe ik. ernstig kwaad in ons kerkelijk leven. De „buitenwacht" krijgt d vaak een totaal verkeerd idee hard nodig. Want daardoor maatschappij, waarin de werkdagen de week de zondag dreigen te VOORZITTER: Maar is het een ach- hoefte dat een winkel open is op dag? christelijke zondag. Vergeet niet, dat overspoelen, een stuk zondagsgedachte in ons land STRATING: Daarom gebruikte ik eenvoudig beïnvloed is geworden door opzettelijk dat Griekse woord anapau- traditionele en niet door schriftuurlijke elementen. Hoe eerder wt kwijt zijn, hoe liever het ons in Zeeland is er 's zondags angstige in plaats van een blijde stilte dan vraag je: waar gaan we naar toe0 VISSER: Is dat echt wel te herlei den tot die tweedeling lichaam-ziel van de Grieken? We moeten veel meer angst hebben voor een herleving omdat dit wat anders betekent dan die eerste wat wij onder rust verstaan. Ik dacht s' Bij dat Christus met het gebruiken van dit woord bedoelde de totale recreatie van ons geheel in de wereld zijn. Dat moe ten we goed in het oog houden, an ders blijft die zondag een wat vaag ge- wij die "(nog) ais feestdag willen bele- tie is niet voldoende. Maar ven alleen maar meer voor de gemeen- dat zo is zouden we m plaats vs te en staat de mens die ingekapseld zit teruitgang vooruitgang krijgen, in het maatschappelijke bestel voor een ontzaglijk conflict. val. VISSER: In concreto. collega De - - - - - Bruyne: Meent u dat de zondagsrust had, die concentratie dus VOORZITTER: We hebben het al tra toe! De realisering hiervan is n r de vijfdaagse werkweek ge- *222Sïï®»: t!. op vijf dagen, waardoor het lange dat afzonderlijk doen. gezegd worden dat de zondag-in stelling niets maar dan ook niets met de sabbat te maken heeft. De sabbat is vervuld in Christus daarmee. De zondag is daarvoor niet plaats gekomen, ontstaan. Waaron kerk nu eenmaal in een gebroken wereld leeft- Die zondag kwam er als - een dag waarop men alleen nog in volu^.e., da" dooJ continu-arbeid. staat was volltdis de opstanding van dat w,t het Christus te vieren. Zo is het niet begonnen. Het begon bijvoorbeeld ons onrustige, gejaagde leven in de oorlogsjaren, toen we op verdween i dat ajs wordt door de geest van de Franse iedere dag preekte iedere dag samenkwam om het avond maal te vieren Dat bleek in Jeruza- moeilijkheid is dat wij het de rust evenals het Wezen van cie ar beid zo vaak slecht verstaan. Want we hebben niets aan het zich inspannen, zelfs niet agn positieve ontspanning, ■anneer er niet achter ligt de gemeen- onmogelijkheid te zijn. ook schap met God. economisch. En toen de heidenen DE BRUYNE: Inderdaad, dan kansen zouden daarin zitten voor de zondag? VISSER: Ik zie er niet zoveel goede ctoattw/-. de kanten aan. Zou die vrije zaterdag ,inp.f at thans in Duitsland al meer en meer het geval is, gebruikt igd worden voor overwerk, zodat er in fei- re- te sprake is van een verkapte loons- De verhoging? Die kans is zeer groot. We ,'an kunnen dan echt niet zeggen, dat de ar- ontspanning van de zondag naar de vjp zaterdag gaat verschuiven. Verder zie ik, dat degenen, die de vrije zaterdag nog wèl houden er cen lang wee' uit de plaats pertinent onmogelijk. VISSER: Volkomen met u eens. DE BRUYNE: Men ziet dan dat enerzijds plaatsen üjn waar kerken uit gebreid worden omdat de bepaald niet vanuit het evangelie geredeneerd. DE BRUYNE: Maar u zit met die praktijk VISSER: Dan moet u die praktijk duidelijk maken vanuit het evangelie en zeggen: „Dat doet u fout, dat is het evangelie niet." STRATING: Precies. En dat we dat niet doen is onze armoe. Ik geloof dat we bij onze prediking vaak ver van de praktijk afstaan. BERVELING: Dat leer je in Noord- holland wel af. .Al is de prediking altijd een Stem van de Andere kant. STRATING: Kijk, als ik dit alles be kijk vanuit het economische leven, waar toch ook zoveel christenmensen inzit ten, dan zeg ik: Zet ze in de week eens bij elkaar als vakgenoten en praat er op zijn minst eens over. De voorzitter zegt wel: „De Duitsers moeten het maar leren," maar daar krijgen ze de kans niet voor, want wij passen klimaat zich daar STRATING: Kijk eer ager gors, naar de bossen rondom Driebergen, nu, in de weekeinden... BERVELING: ....en langs de dij- verarming tengevolge van die vijf de Kra- daagse werkweek betekenen. VISSER: Ik geloof dat we allen kun- len zeggen, dat we in dit opzicht die ijfdaagse werkweek niet met gejubel het IJsselmeer! Wanneer je kunnen begroeten. '<rrr>nt Wp s zondags de uittocht uit de grote ste- n dat de den al ziet--- Men verplaatst eenvou dig zijn huishouden een paar dagen STRATING: Op de een of andere Werkelijk, ik vind dat de kerk deze daar teveel in de steek laat. VOORZITTER: U wilt de mensen als kerk begeleiden. BERVELING: En u meent dat u ze minder weerloos maakt. STRATING: Nou en of. BERVELING: Ja. we hebben als kerken de neiging om een beetje ach ter de dingen aan te lopen. dat helemaal alleen maar negatief. Maar dat neemt onder voorzienig bestel, ak- gaan beleven koord maar het was geen gebod j Gods zoals de sabbat was. Ik meen dat we daar in de eerste plaats vanaf De bedreiging moeten: die onderlinge verhouding tus sen sabbat en zondag moeten we hele maal doorsnijden. Dat betekent insnij- vlees van veel ae van nemen en uu ae piaais van d wiize biieen is Ik ben £S.£"S3£! cïV",1;*! - lijk opzicht niet veel verwachtingen van moeten koesteren. Een zekere be- huidige maat- zorgdheid is beter op zijn plaats. „rfpn mnoten yerband ook ging het mij de laatste jaren steeds ster- j niet dat het in de nieuwe verhoudingen IBI meenschap. Wat thuis niet mogelijk ~is, blijkt te verwezenlijken als men elders de kósten voorbeeld financiering VOORZITTER: Hoewel, ik vind het toch wel verfrissend als je 's zomers eens elders ter kerke gaat. Je krijgt daardoor als het ware cen nieuwe im puls voor je medeleven met de ge meente. BERVELING: Wat u daar zegt is stellig waar. We moeten niet bij baat de dingen die gemeenschappe- eigenlijk allemaal als predikanten het wel, ik is. Dit ben ik wel met collega De lijke beleving is juist waar ik zo bang BERVELING: Ik vraag mij af of we de opstanding als r moeten uitstrijken de werkdagen. Waarom wordt wel erkeert. Neem van een hotelletje in Zwitserland, je logeert. Je gaat in zo'n plaats naar de kerk en ziet er andere hotelgasten. Natuurlijk komt daar een gesprek van. In het grote bos bij Driebergen, s*r~-|de kerk de mensen begeleidt, het rusten kwam en dat we in Gods rusten de oorzaak en reden mogen vin- i óns rusten. Dat i het gewas en niet met de dustriële? Als er dan industrieën zijn die de mensen soms 's zondags in be- duidelijk moeten maken: Denk erom, het is iedere dag feest, het gaat edere dag om het evangelie van Chris- :us en niet op die zondag alleen. BERVELING: Je zou als kerk (en) ïaar die recreatiegebieden toe moeten STRATING: Natuurlijk, dat is toch le enige oplossing? - o zorgen dat tijdelijk in Zeeland"°verbïevcn gaan jnet de ge- geval mogen de kerken de mensen niet laten gaan. Het bezwaar van •eegt werkelijk niet. De i activiteiten, geschikte ruimten, of wat dies meer zij in re creatiegebieden zal mede een zaak moeten zijn van de overheid. STRATING: In de Deltagebieden, waar recreatiegebieden komen, moest veel meer rekening worden gehouden zijn gebeurd Als de kerk de heid afgeschoven op de kerken en de n die recreatiegebieden op- particulieren. Plaatselijk, zo is de er- eaan xe naar »n'n samon. varing. verstaat men zijn taak beter. VISSER: Toch ben ik met collega De Bruyne van mening, dat de gemeente mensen, die leden juist door die recreatie het ge- j-»- lopen niet meer door Gods Geest vangt, dan gaan komst bniten hun plaatselijke traditie om. En daar kan wat gebenren. Ik ken gevallen genoeg van mensen, die i _J daar moeten naar de sabbat die behoort tot de oud-testamentische, schaduwach tige bedeling spronkelijke levenswet, die God de ben als mensen stelde in het paradijs. Maar iets mèt alles wat ik hiervoor betoogde, dan pas stelt men de zaak zuiver. DE BRUYNE' Als collega Visser op- we ook in de week diensten honden' Je zult dan nooit zondags, dus er gaat wel an de gemeenschap verloren, aar beter zo, dan helemaal niets. Overigens zijn we in onze kerken c veel te weinig op het gezin ingesteld. dan niet gelijke ontvangstmogelijkhedcn komen. *,of VISSER: Dat geldt niet alleen voor dc vijfdaagse werkweek is n volle kerk heb- doorgevoerd; het moet nu al! thuis nooit deden, niet zo'n angst. Maar ik kan gissen. DE BRUYNE: Dat is cen in recreatie- kerk ontzaglijk groot.' zeg ik:^ik heb natuurlijk aan alle kanten een' invals- poort: men komt nog wel gezamenlijk naar een kapel, maar daarbij is het enorme gevaar van losweken van de eigen merkt, dat de zondag niets met de sab- Ik was dit voorjaar in Amerika bat te maken heeft, akkoord, hoe de kerken zó zijn gebouwd, dat je heen? goeds brengt voor de zondagsviering in daardoor kerken ook de gemeente. Maar laten we alstublieft groeien, lijkt me dat" volkomen 'juist! - niet alleen hoofdschuddend als kerken Anderzijds geloof ik niet. dat een ge- het zeggen: „Tjonge, ook iets doen: VOORZITTER: Ja, *s morgens «ai andere gemeenschap kan keer naar de kerk en verder ist der Schuldigkeit getan.... Overigens vind ik 4 ----- het een beetje teleurstellend dat u zo meentelid met de contacten die hij weinig voor de zor.dag ziet in de vijf- ik toch wel van hem willen met je hele gezin ter kerke kunt gaan, creto; ga ook naar die recreatiecen- thuis kan ondervangen. Dat lijkt me geloven dat u gelijk heeft. indt het gemeente-zijn- daagse werkweek. Maar ik begin te Surinaams blad laakt onze Kabinetscrisis oplossing van de kabinetscrisis: „Men heeft ten koste van wat ook dit conser vatieve kabinet in het zadel willen nouden waardoor gemanoeuvreerd werd op een wijze die aan het belachelijke grenst. Zonder dat er verder iets ge beurt, trekken de ministers hun ontslag in alsof het de gewoonste zaak ter we reld is. Wie nu zou verwachten dat na de rijkelijk late ontdekking dat het eigenlijk niet nodig was geweest af te treden, aangezen de kritiek niet was gericht tegen het kabinetsbeleid in het algemeen -. in elk geval mr. Van Aartsen, om wiens beleid het ging, zijn ontslagaanvrage zou handhaven, vergist zich lelijk." De klap op de vuurpijl vindt „Suri name" de verklaring, dat men de mi nister niet de gelegenheid had gegeven te vertellen waartoe hij bereid 'was Wanneer iets soortgelijks zich in Su riname zou hebben afgespeeld, zou de Nederlandse pers vol staan met terecht wijzingen en opmerkingen over onvol wassenheid en gebrekkige politieke ont wikkeling, maar in Suriname springt men wel wat voorzichtiger om met kabinetten." Het blad meent dat prof. Zijlstra de enige winnaar is wiens po sitie in het kabinet werd versterkt, doóh het meent te betwijfelen of dit ggg winstpunt voor Suriname is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 9