De wereld vierde in
overdaad kerstfeest
Kersttoespraken roepen
op tot nieuw geloof
Brandstof zijn
voor het licU
iOSRAM*
BOEKENHOEK
Kerk voor Ambonezen
in Appingedam
Een woord voor vandaag
Kerstrede Koningin Juliana
De Asser synode
begint 11 april
BESCHUIT!
EU
AIVDERZTJDS
VERSCHRALINGSRAPPORT II
Vorige week zaterdag publi
ceerden wij het eerste gedeelte
van een artikel over het zoge
naamde gereformeerde ver
schralingsrapport. Het was van
de hand. van de Veenendaalse
arts C. P. Engels en verscheen
in het „Centraal Weekblad".
Vandaag geven wij het laatste
stuk van dit artikel.
TV/JIJN dagelijks werk wordt gro-
f»* tendeels in beslag genomen
door de nood van de enkele per
soon. Vandaar dat ik mij zal be
perken tot enkele opmerkingen
over het persoonlijk geloofsleven. Ik
moet mij bedwingen om niet
dieper in te gaan op de problema
tiek van de persoonlijke omgang
met de bijbel, de stille tijd, het ge
bed en vooral het schuldbesef. De
vragen inzake de zielzorg houden
mij voortdurend bezig. Misschien
kan ik daar later nog iets over
scnrijven. Nu ga ik nader in op
wat de deputaten zeggen onder het
hoofd: „Pastoraat" op blz. 34.
„Naar hun inzicht hangt voor een
belangrijk deel de toekomst van de
kerk hiervan af. of zij in staat zal
zijn in voldoende mate en op de
juiste wijze pastorale zorg te oefe
nen".
Een van de oorzaken, waarom
de zielzorg zo moeilijk tot zijn
recht komt, is het feit, dat zij voor
al betrekking heeft op het geeste
lijk leven van de enkele mens. Het
is eenvoudiger daarover artikelen
te schrijven in onze pers of een
referaat te houden op een of ande
re conferentie dan de zorg en be-
langstelling op te brengen voor de
nood van de individuele persoon.
Dat kost vaak veel tijd. Men moet
er soms zijn vrije tijd aan geven
en zijn maaltijd voor laten staan.
Het vraagt de inzet van de eigen
persoonlijkheid. Men zal vaak ter-
wille van het éne schaap, dat af
dwaalt, de 99 in de wildernis moe
ten laten. (Lucas 15).
Wanneer de deputaten dan ook
schrijven, dat de prediking, onder
zoveel meer, ook moet opvoeden
tot een dieper, zuiverder evange
lisch schuldbesef (blz. 34), dan is
dat slechts in zijn algemeenheid
waar, maar voor het ontwaken van
het schuldbesef is het onvoldoende
en somtijds een belemmering. Voor
het zielzorgelijk gesprek is het ele
ment van autoriteit, dat in de pre
diking niet mag ontbreken, contra
bande. Het komt voor, dat de
ambtsdrager „het verloren schaap"
in de hoek praat. Dan is het ge
sprek verder nutteloos. Dan wor
den er weerstanden ingeschakeld,
die moeilijk te overwinnen zijn.
Het is beslist noodzakelijk, dat bij
de opleiding van de predikanten
daar grote aandacht aan wordt be
steed.
Als het goed is, moeten de predi
kanten een belangrijk deel van de
kerkeraadsvergadering reserveren
voor instructie-uren voor de ouder
lingen. De vergadertechniek in onze
kerkelijke colleges is een zeer zwak
punt in onze kerken. Aan de ouder
lingen is een belangrijk deel van de
zielzorg opgedragen. Zij hebben
daarvoor geen opleiding gehad. Zijn
onze predikanten voor deze oplei
ding voldoende toegerust en nemen
zij, zo veel mogelijk, op hun stu
deerkamer, voldoende kennis van
de nieuwere wetenschappelijke an
tropologische inzichten?
schien het moeilijkst te bereiken
levensniveau van de religieuze
mens.
Wij zijn allen zeer geraffineerd
in het vinden van allerlei vormen
van zelfhandhaving tot de vrome
vorm toe. Concretisering van onze
situatie, die „niet mooi meer is",
vereist omschrijving, niet in alge
mene termen, maar met welom
schreven woorden, (blz. 30).
Ook wat betreft allerlei institu-
taire gewoonten moet het mogelijk
zijn. de fouten te herstellen. Met de
ze gewoonten mogen we geen afgo
derij bedrijven. Ook hier moet aan
gedrongen worden op' concretise
ring.
En dan bij het licht van Gods
Woord de dingen bij de naam noe
men. Ik krijg vaak de indruk dat
veel in onze kerken meer genor
meerd is naar wat er historisch ge
groeid is, (dus naar het: er is ge
schied) dan naar het: er staat ge
schreven. Ook dit is een symptoom
van secularisatie. De deputaten
hebben reden te zeggen, dat al de
geconstateerde verschijnselen ten
slotte voortvloeien uit het te gebrek
kig functioneren van de éne en te
gelijk drievoudige verhouding van
geloof, hoop en liefde, waarin de
Here de leden van Zijn kerk tot
zichzelf, tot elkaar en de wereld
heeft geplaatst (blz. 26).
Wanneer ik lees in een kerkbode,
dat na het bezoek van de kerkvisita-
toren er veel blijkt te zijn, dat tot
dankbaarheid stemt, maar ook veel
tot ootmoed, dan vraag ik mij
af, of dat het juiste woord is voor
dat tweede veel. Ook de kerk als
kerk heeft schuld.
Men kan, met een herinnering
aan onze „grand old man", elkaar
voorhouden, dat het boetekleed de
mens niet ontsiert. Men zegt het
zelfs vaak met een glimlach.
Maar indien we niet bereid ge
vonden worden, persoonlijker en
meer concreet te worden, wanneer
het onze schuld, onze zeer zware
schuld betreft, dan is het boete
kleed slechts een confectlepakje, en
geen pasvorm voor het bruilofts
kleed.
KERSTFEEST I960 is de ge
schiedenis ingegaan als een
feest van overdaad. De winkeliers
hebben in deze kersttijd meer
verkocht dan in enig naoorlogs
jaar. Maar als de indrukken van
de correspondenten van de ver
schillende persbureaus juist zijn,
hebben ook meer mensen de
kerstdiensten bezocht dan in de
afgelopen jaren het geval was.
Het was een vochtige kerst met
over de gehele wereld vrij zacht
weer. Alleen in de Schotse bergen
en in de Zwitserse en Oostenrijk
se Alpen lag sneeuw. De enige
stad die een witte kerst meldt was
Berlijn, waar na een ongewoon
zonnige zaterdagmiddag tegen de
Advertentie
KOLONIALISME
Naar het oordeel van Elsevier»
Weekblad behoeft er geen strijd te
bestaan over de vraag, of de UNO zich
uit Kongo moet terugtrekken. „De ervarin
gen spreken voor zichzelf", zo schrijft het
blad. „De UNO-strijdmacht slaagt er niet
in de orde te herstellen. Wat erger is: zij
verhindert ook anderen dit te doen. De
enige leiders, die in Kongo niet enig gezag
kannen optreden, kolonel Moboetoe in
Leopoldstad en premier Tsjombe in Katan
ga, worden stelselmatig tegengewerkt. De
UNO-eommissie, een toevluchtsoord voor
neutralisten als de Indiërs en de Zweden,
voert in feite een wanbeleid. De „experts",
zetelend op villa's van 1500 gulden per
maand, zien belangstellend toe hoe de stam
men in het binnenland elkaar beoorlogen.
Om hun machteloosheid te verbergen geven
zij de schuld aan het Belgische „kolonia
lisme". In werkelijkheid bedrijven zij een
internationaal kolonialisme dat erger is dan
de Belgen in Kongo ooit hebben bedreven.
De dramatische uitroep van Dag Hammar-
skjoeld dat er in Kongo chaos zal ontstaan
als de UNO-troepen worden teruggetrokken
is belachelijk. Alsof er in Kongo al geen
chaos was! Voor het Westen is de tijd ge
komen om de 35 miljoen gulden die het
jaarlijks aan de UNO-strijdmacht in Kongo
betaalt, aan betere doeleinden te spenderen.
Het enige wat de UNO in Kongo nog heeft
te doen is het werk der „experts" over te
dragen aan de werkelijke experts, de Bel
gen. In samenwerking tussen Kongolezen
en Belgen, waartoe trouwens krachtens ver
drag reeds lang is besloten, ligt Kongo's
enige hoop."
Vrij Nederland, schrijvend over
Nieuw-Guinea, zegt: „De economische ont
wikkeling van Nieuw-Guinea blijft een
moeilijk probleem. Staatssecretaris Bot ver
klaarde na zijn laatste reis dat de econo
mische basis van Nieuw-Guinea verbreed
moet worden. Sommige reisgenoten van de
staatssecretaris op deze eerste DC 8-vlucht
naar Biak leken zich af tc vragen wat er
van een versterking van de economie te
recht moet komen. De lust tot investeren
is gering en de oorzaak daarvoor moet niet
enkel in de politieke onzekerheid worden
gezocht. Nu heeft een der leiders van de
Partei National, de heer Obce. verklaard
dat een sterke economie helemaal niet
nodig is als basis voor de onafhankelijk
heid. Er zijn de laatsto tijd verschillende
landen onafhankelijk geworden op een
uiterst wankele economische basis. Het
ook waar dat de vechters voor de onafhan
kelijkheid van een land zich gewoonlijk
bitter weinig bekommeren om de e
sche mogelijkheden. Toch verwondert het
ons enigszins om nu reeds een dergelijk
geluid uit Nieuw-Guinea te horen. Hel is
een teken dat de niëuwe politieke partijen
hun eigen weg gaan, een weg, die, zoals
dat steeds in dergelijke situaties gebeurt,
zal leiden tot diepe meningsverschillen en
botsingen met het Nederlandse gezag. Onze
regering denkt, wat Nieuw-Guinea betreft,
op lange termijn. Uit de woorden van staats
secretaris Bot bleek dit ook weer. Wij heb
ben vaak genoeg uiting gegeven aan onze
mening, dat men wat Indonesië betreft niet
over veel tijd beschikt. Voor het eerst
vragen wij ons af of de Papoea's zelf de
mooie plannetje» van Den Haag niet zullen
doorkruisen."
Christendom in
defensief zegt
dr. O. Dibelius
Vele kerkelijke leiders hebben
zich tijdens de Kerstdagen met
toespraken tot de Christenen van
hun land en de wereld gericht en
in hun woorden klinkt een ernstig
berqep door zich te onthouden van
gewelddaden en een christelijk le
ven te leiden.
Twee Duitse bisschoppen, een protes
tantse en een r.k., hebben gesproken over
het geloof van de Christenen die achter
het ijzeren gordijn wonen. De leider van
de Evangelische kerk en bisschop van
Berlijn, Otto Dibelius. zei dat het Chris
tendom in het defensief is. „De helft van
de wereldbevolking staat onder een re
gime, dat het materialistisch atheïsme
met alle politieke macht wenst te bevor
deren. Het Christendom", aldus Dibelius,
„heeft de ergste vijanden in eigen gelede
ren. Het is niet voldoende de schouders
op te halen over de grote ideologische
strijd die op het ogenblik op Duitse bo
dem wordt uitgevochten. Het is noodzake
lijk, dat de gelovigen naar de grondslagen
van het geloof terugkeren en elke opper
vlakkigheid afwijzen. De oude vredes
wens van de mens kan alleen vervuld
worden met behulp van het eenvoudige
geloof in het Kind van Bethlehem."
De aartsbisschop van Canterbury, dr.
Fisher, heeft op Kerstdag verklaard, dat
de problemen van de wereld onopgelost
zullen blijven, totdat alle mensen de leer
van Christus navolgen. De Anglikaanse
primaat klaagde over de „treurige staat"
van de wereld. Het enige redmiddel is
gelegen in een herstel van de prediking
van Christus en de essentie daarvan is
CAdvertentie
Pietertje Brom's jeugdjaren, en Ratje
Verheul in het nationale elftal, door J.
P. Baljé. Uitgave L. J. Veen N.V., Am
sterdam. Door Rein van Looy geïllus
treerde jongensboeken, bedoeld voor de
leeftijd van resp. 6—10 en 10—14 jaar.
Herinneringen uit de oude tijd, door
Annie Salomons. Uitgave Bert Bakker-
Daamen N.V., Den Haag. Deze dubbele
Ooievaar bevat een herdruk van de in
teressante herinneringen aan schrijvers,
die Annie Salomons persoonlijk heeft
gekend.
Neem en lees, leer- en leesboek bij
belkennis voor gymnasium, lyceum,
h.b.s., kweekschool en zelfstudie, door
B. van Gelder. Uitgave J. M. Meulen-
hoff. Amsterdam. Het betreft hier do
vijfde druk van deze uitgave.
Ada Harris gaat naar New York,
door Paul Gallico. Uitgave Wereldbiblio
theek N.V., Amsterdam. Dit is van dit
boek vertaling Willy Leviticus
tweede druk.
De aarde onthult haar geheimen, door
Theo de Vries. Uitgave Servire, Den
Haag. Een nieuwe belangwekkende uit
gave van de hand van de journalist-ar
cheoloog, vrucht van nijvere studie.
Het boekje is geïllustreerd met vele on
bekende foto's en reconstructies.
Een kaffermeisje op zoek naar God,
door George Bernard Shaw. Uitgave
Servire, Den Haag. Vertaling J. F. Ot-
ten. Tweede druk.
Eleusis, de heiligste mysteriën van
Griekenland, door Karl Kerényi. Uitga
ve Servire, Den Haag. Vertaling dr. J.
A. Schroder.
Het Jiddische hart zingt, door Chanah
Milner. Uitgave Servire, Den Haag. Een
zeer interessant boekje over de Jiddi
sche volksliederen. De fraaie illustra
ties zijn van Moshe Bernstein.
Kunsthistorie met een glimlach, door
Osbert Lancaster. Uitgave Servire, Den
Haag. Vertaling Cor Jongens. Voorwoord
prof. dr. Fr. W. S. van Thienen. Tweede
druk.
nederigheid en het afwijzen van alle bui
tensporigheden en het vertrouwen in de
eenvoudige deugden van het Koninkrijk
Gods.
Paus Johannes de 23ste, die zaterdag in
het paleis van het Vaticaan de midder-
nachtmis voor buitenlandse diplomaten
heeft opgedragen bad voör „broederschap,
liefde en vrede". De paus zei: „het is tot
Jezus, dat wij ons nederig gebed richten,
het gebed dat van alle mensen is en dat
de hemel smeekt om in de harten van de
mensen de vrede te doen ontstaan".
Kardinaal Francis Spellman, de rooms-
katholieke primaat van de Verenigde
Staten heeft in zijn Kerstboodschap de
ontwapeningsplannen van de „krankzin
nige tsaren" van de Sowjetunie van de
hand gewezen. Indien de westerse wereld
Moskous ontwapeningsvoorstellen zou
aanvaarden, zou de weg gebaand zijn
voor een verovering van de wereld met
Russische kernwapens en voor het uit
moorden van de gehele vrije wereld.
Christ.-geref. zending
aanvaardde terrein
in Zuid-Afrika
De delegatie van de zending der
Christelijke Gereformeerde Kerken,
bestaande uit prof. J. J. van der Schuit,
ds. A. Bikker en dr. E. Helms is za
terdag in Nederland teruggekeerd na het
onderzoek dat is ingesteld naar
mogelijkheid van een nieuw zendings
terrein voor de Christelijke Gerefor
meerde Kerken in Zuid-Afrika. Die
Nederlands Gereformeerde Kerk van
Zuid-Afrika heeft een zendingsterrein
in Noord-Transvaal aan de Christelijke
Gereformeerde Kerken overgedragen en
de delegatie heeft dit voorlopig aan
vaard.
Dr. Helms zal als directeur optreden
van het hospitaal „Siloam" in Noord-
Transvaal en zijn echtgenote als assis
tente. Het is de bedoeling dat ds. L.
Floor jr. te Almelo wordt uitgezonden
voor de opleiding in het Ramboeda-
gebied. Er zijn mogelijkheden voor uit
zending van meer zendingsarbeiders.
Dezer dagen zullen generale zendings-
deputaten van de Christelijke Gerefor
meerde Kerken bijeenkomen om zich
aan de hand van het door de delegatie
uit te brengen rapport verder te bera
den. De kerk van Pretoria van Die Ge
reformeerde Kerk in Zuid-Afrika is zen
dende kerk en heeft de Nederlandse
delegatie ontvangen.
Zaterdagmiddag is in Appingedam
de eerste kerk voor Ambonezen in Ne
derland buiten de woonoorden in ge
bruik genomen. Burgemeester Welle-
man van Appingedam overhandigde de
sleutels van het kerkgebouw aan de
heer D. Asberg, vertegenwoordiger van
het ministerie van maatschappe
lijk werk, die op zijn beurt de
sleutels overdroeg aan de Ambonese
kerkeraad van Appingedam.
De Ambonese predikant, ds. Metilikhari
hield een openingspredikatie n.a.v. het
bijbelgedeelte Joh. 21 22. Daarna werd
nog het woord gevoerd door de heer
Dasberg, niet alleen namens het mi
nisterie van maatschappelijk werk.
maar ook namens de stichting Ambon-
burgemeester van Appingedam en de
burgemeester van Appngedam en de
predikanten van de plaatselijke protes
tantse kerken.
Tot de geschenken, de werden aange
boden behoorde een compleet stel
avondmaalzüver, waarvoor de gelden
door de ingezetenen van Appingedam cn
de leerlingen van de christelijke scho
len bijeen waren gebracht. De Ambo
nese gemeente in Appingedam telt vijf
tig gezinnen, die niet in een woonoord,
maar in een aantal speciaal voor hen
eebouwde woningen zijn ondergebracht.
Er bestaan plannen om ook te Delfzijl
een kerk voor de daar woonachtige
Ambonezen te bouwen.
avond de eerste vlokken begon
nen te vallen.
In gedachten was de wereld in Beth
lehem, waar honderden pelgrims en
Amerikaanse soldaten met verlof zich
verzameld hadden op het kleine „Plein
van de Kribbe". De duizenden volgden
de rooms-katholieke geestelijke in de
grot door de deur, die zo laag is dat
iedereen zich moet bukken. De rooms-
katholieken gingen langs het Grieks-
orthodoxe altaar waar Griekse monnik
ken zongen naar hun eigen altaar in de
1600 jaar oude kerk. De liederen van dè
orthodoxe en rooms-katholieke geeste
lijke versmolten tot een geheeL
LAM GESLACHT
De protestanten vierden hun kerst
feest hoofdzakelijk in het Israëlische
veld van de herders. Terwijl de zon
over de heuvels van Judea onderging,
kwamen zij op een met pijnbomen be
groeide heuvel bijeen op de plaats
waar 2000 jaar geleden de herders de
boodschap van de engel hoorden. Het
terrein wordt tegenwoordig onderhou
den door de YMCA en is omgeven
met een dikke stenen muur. De dienst
werd geleid door een anglicaanse bis
schop. Later op de dag werd in een
grot boven een vuur een lam geroos
terd om al degenen die kwamen te
voeden, als een symbolisch teken dat
Christus kwam om Zijn leven voor
ons te geven.
WEST-EUROPA
In de meeste steden van Europa w
het warmer dan normaal. Het werd dan
ook een wat sombere en vochtige kerst,
die grotendeels binnenshuis werd ge
vierd. Alleen in België en in Berlijn
heerste wat spanning, maar verder had
de politieke situatie weinig invloed op
dit feest. Er werd meer geld uitgegeven
voor Kerstcadeaus en diners dan ooit te
voren.
Langs het ijzeren gordijn brandden
in de westelijke huizen kaarsen voor de
ramen. Dit oude gebruik om het kindje
Jezus de weg te wijzen, heeft een nieuwe
betekenis gekregen. De kaarsen zijn nu
een boodschap voor de duizenden in het
oosten om het licht in de harten bran
dend te houden. Het licht moet spreken
van de vaste hoop op de hereniging van
geheel Duitsland.
In West-Berlijn kreeg de viering toch
nog even een politiek tintje toen bis
schop Dibelius in zijn dienst zei, dat
naar zijn mening de strijd tussen atheïs
me en christendom op Duitse bodem zijn
beslissende strijd schijnt in te gaan. t
OOST-EUROPA
Achter het ijzeren gordijn werd het
feest oogluikend toegelaten. Het werd
vooral in Polen gevierd. Daar hield
kardinaal Wyszynski een felle kerst
toespraak waarin hij de leiders van
het land opriep te beseffen, dat zij
over mensen en niet over dieren re
geren. Hij verdedigde krachtig de
rechten en tradities van de Poolse
Kerk en viel hevig de regeringsleiders
aan die ze in toenemende mate willen
aantasten. Hij verweet de Poolse lei
ders de kerk in een vals daglicht te
stellen. „Dit jaar is zwaar voor ons
geweest. De kerk heeft een aanzien
lijke beperking van haar rechten on
dergaan en deze beperkingen duren
nog voort," zo zei hij.
Natuurlijk kwamen uit Rusland weer
de berichten van artikelen die de ge
boorte van Jezus ontkenden. Kerstfeest
een heidens feest, schreef het blad
van de Russische vakbeweging Trud.
„Christus is gewoon uit de mythologie
gehaald." Maar kerst werd toch wel ge
vierd al is de kerstboom nu een nieuw
jaarsboom. Het echte kerstfeest wordt in
Rusland echter pas op 7 januari gevierd,
omdat daar de oude Juliaanse kalender
wordt aangehouden.
groetten elkaar op straat met een bonne
fète" maar er lag weinig blijdschap op
de gezichten. De soldaten van het V.N.
leger kregen uit hun vaderland wat ge
schenken. De Ieren een plumpudding, de
Canadezen een kalkoen.
GROOTSTE
Natuurlijk werd ook deze kerst weer
gestreefd naar de overtreffende trap. Het
grootste en mooiste. Deze overdaad was
vooral in Parijs en Luxemburg duidelijk
merkbaar. Het Parijse radiostation „Euro
pa numéro un" belegde een kerstdienst
in het Paleis des Expositions dat 100.000
mensen kan bevatten. Tino Rossi en
Charles Trenet zongen en Frangois
Perrier droeg delen uit het Evangelie
van Lucas voor.
Radio Luxemburg had gezorgd voor de
grootste kerststal ter wereld. In de piste
van een circus met 3000 plaatsen vorm
den 60 personen, 5 paarden, twee ezels,
twee dromedarissen en drie olifanten
een groots tableau vivant.
De Verenigde Staten hadden moeilijk
heden met het transatlantische telefoon
verkeer. Nog nimmer in de geschiedenis
heeft de telefoonmaatschappij zoveel ge-
spreksaanvragen moeten afwijzen. Reeds
zondagmiddag was de gehele tweede
kerstdag bezet.
Voor velen is de maandag na de zondag altijd maar weer e«y|
moeilijk begin, maar de derde kerstdag, als we deze dinsd&M
tenminste even zo mogen noemen, is nog moeilijker. Na twiA-
dagen rusten is het moeilijk op gang te komen.
Maar hebt u zich wel eens afgevraagd hoe God zich zwelt (gr
derde kerstdag? Kerstmis is Gods uitgestrekte hand na©j|
deze wereld, naar u en mij. Maar een uitgestrekte hand mow
gedrukt worden. Doet men dat niet dan is dat een grovst
belediging, die niet gemakkelijk goed te praten valt.
Als Christus drie jaar lang Jeruzalem de vrede aaugezeK
heeft en deze stad weigert in Hem te geloven, staat Hij tegf**.
het einde van Zijn leven op een berg en ziet de stad
zich liggen. De evangelist schrijft: „Jezus weende." Dan klifc^
ken die ontzettende woorden: „Gij hebt niet gewild."
Is dat het beeld van deze kerstdag? Tranen in de hemel ou^
de onwil van de mens? Of is er de blijdschap in de Jiemr^
over die ene die zieh heeft bekeerd?
Hoe groot is Gods genade? Misschien wordt die grootte 7i|2(
meest openbaar op deze derde kerstdag als de halve were
kerstfeest heeft gevierd, zonder aan het Christuskind te dei
ken en God toch nog Zijn hand wil uitstrekken naOjr ons
te helpen, te verlossen en te redden.
KERSTKIND
In Schotland werd een kerstkind
geboren. Negen minuten na het
begin van de kerstnacht bracht een
Schotse vrouw, Maria, een jongetje
ter wereld. Haar man heet Josef.
De burgemeester van Edinburgh
kwam met zijn vrouw feliciteren.
De naam van de baby is nog niet
bekend.
Uniecollecte
Lijst 9 van de 82ste uniecollecte bevatte de
volgende bedragen: Hoogkerk ƒ934,50; Sidde-
buren ƒ1551,50; Zuldwolde ƒ512,--; Bllji
273.05; Ferwerd 693.20; Heeg 254,73: St
Johannesga 232,67: Marrum ƒ350.25; Oude-
ga 353,80; Schraard 514.35; Tzum 329.-;
Wltmarsum 326,80; Ruinerwold 293,50;
Genemuiden 450,-; Slagharen 278.75; Lun-
teren 2.216.80: Varsseveld 834,50; Bussum
3 503,20; Nederhorst den Berg 360,—; Hen-
drik Ido Ambacht ƒ21.75: Pernis 650.--;
Woerden 1.978,39; Middelburg 1.538,-;
Drimmelen 150,50; Weert 290,-.
Totaal van 225 lokale comité's 141.308.85
Vorig jaar 126.705,46.
Lijst 10 van de 82e uniecollecte bevatte de
volgende bedragen; Uithuizermeeden 578,50;
Zevenhuizen-Evertswljk 307,50; Balk 372,91;
Gerkesklooster ƒ362.55: Oudehorne ƒ568.50;
Sexbierum 480.10; Drogteropslagen 485,—;
Veenhuizen f 228.85; Ommen 286.59; 'Culem-
borg 558.80: Kootwijkerbroek 367.75; Wolf-
heze 239,46; Doorn 474,-; Vreeswijk
540,35; Amstelveen 450,47; Amsterdam-
Noord 1.487,27: Amsterdam-Zuid ƒ3 401 77:
Berkel en Rodenrijs 395.41: Dubbeldam-Wil-
lemsdorp 220.—Goedereede 7-504.50;-Lek-
kerkerk 723,25: Maassluis 7 911.82: Dom
burg 17.50; Zonnemaire 356,20: Almkerk
556.50.
Totaal van 250 lokale comité's 156.274.31.
Vorig jaar 138.715,36.
AZIË
Het kerstfeest begint ook in Azië in
gang te vinden, al heeft dit continent
alleen de uiterlijkheden van het westen
overgenomen. Op de Ginza, de grootste
winkelstraat van Tokio verdrongen zich
naar schatting 700.000 mensen. De straat
was door de winkeliers vrolijk versierd
met guirlandes, kerstbomen en kerst
kransen.
AFRIKA
Op de eerste kerstmorgen sinds de on
afhankelijkheid hing een grauwe zware
lucht boven de hoofdstad van de Kongo.
De straten van de vrijwel rooms-katho
lieke stad Leopoldville waren zo goed
als verlaten. Enkele Europese winkels
hadden nog geprobeerd om iets van de
kerstsfeer aan te brengen, maar het was
hun niet gelukt. Er werden geen nacht
missen gehouden op een enekele na voor
nonnen. De kerken waren vrij slecht
bezet in de ochtenddiensten. Mensen
De eerstvolgende generale synode
van de Gereformeerde Kerken (vrijge
maakt) zal in Assen worden geopend
op dinsdag elf april, in de Bethelkerk.
Stukken die op het agendum vermeld
moeten worden zullen voor 1 januari
moeten zijn ingezonden bij de scriba,
L. Ubels, adres: Paul Krugerstraat
38, Assen. De stukken die hierna nog
binnenkomen, zullen niet meer vermeld
kunnen worden op de voorlopige rol van
werkzaamheden die de 'kerken zal wor
den toegezonden op 16 januari.
Hoofd oud-gelovigen
in Rusland overleden
Volgens bet Russische persbureau
Tas is aartsbisschop Flavian van dc
Oud-gelovigen, een sekte die zich in de
vorige eeuw van de Russisch-Orthodoxe
Kerk afscheidde overleden. Deze ker
kelijke leider was 83 jaar oud. Sedert
1953 was hij hoofd van deze kerk. HH
werd op de Rogozhski-begraafplaats van
de oud-gelovigen te Moskou ter aarda
besteld.
(Advertentie)
Op eerste kerstdag om een uur
middags heeft koningin Juliana
een kerstrede uitgesproken in een
nationaal programma over beide
zenders Hilversum 1 en 2. We
drukken deze rede onverkort af:
Ik ben altijd zo blij, dat we vandaag,
met Kerstmis, worden gevraagd, om
onszelf eens goed van alle kanten te
bekijken. Als we er anders niet toe
komen, is dit de kans om de moed te
grijpen, onszelf onder de loupe te
nemen. Dit mogen we doen bij het
zachte schijnsel van de kerstverlich
ting, dat eigenlijk dan blijkt een
alles-onthullende en niets-ontziende
bliksemschicht te zijn.
Deze uitnodiging geldt ons allen, of we
ons doof houden, uitvluchten ver
zenen -nrzelpn. of er innerlijk voor
klaar staan. Het is een uitnodiging
om thuis te komen, en we mogen
erop ingaan. Daarbij mogen wij ook
denken over onze verantwoordelijk
heid in groot iïerband en een ant
woord vinden op de vra'ag, of wij
al zorgende voor onszelf of voor ons
gezin, niet andere mensen of andere
volken laten verkommeren. En we
mogen te weten trachten te komen
waarvoor we onze inspanning en
onze offers over willen hebben.
Deze en zoveel andere antwoorden
kunnen we elke dag vinden ffn dat
zal ook vaak gebeuren, maar op
kerstmis staan we, als bij een halte,
allen tegelijk stil. Als we ook stil
zijn. „als de ziele luistert"echt.
gaat er altijd een licht op: dat licht
is altijd waarheid wanneer wij echt
eerlijk zijn, en 't is dus uiterst kost
baar. Want de waarheid maakt vrij-
Kerstmis is mede daarom zo'n
groot feest, omdat velen zich op
deze wijze bevrijd gaan voelen.
De kerstnacht vallend in onze lang
ste nachten, is ook het zinnebeeld
van al de duisternis in de mense
Wat
lekker
VehkaSe
Zacht-bros'
Bvrnpnin p«werk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Dinteloord: G. P.
Broere tc Hoornaar.
GEREFORMEERDE KERKEN
Bedankt voor 's-Gravenhage-Loosdui-
nen, 7de pred plaats: G IJ Vellenga te
Apeldoorn.
CHRIST. GEREFORMEERDE KERKEN
Bedankt voor 's-Gravenzande: N. de
Jong te Katwijk aan Zee.
EVANG. LUTH. KERK
Tweetal te Amsterdam, vac. dr. G. J.
Lindijer: K. Berveling te Edam «en dr.
C. H. Lindijer te Rotterdam.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Scheveningen: C. Hege
man te Genemuiden.
LIEVE PETER,
Moet je horen, dit is een lipstickreclame: New Red heats
red to the boiling dat staat dan met new-red-letters door
't gezicht van een vrouw heen die er met blauwe oogschaduw
nog gezond en normaal uitziet, een prestatie. Ik citeer het de
hele dag als eeen versregel: New Red heats red to the boiling,
het klinkt wel exciting, vind je niet?
Misschien begin ik 1961 wel met een nieuwe lipstick, bruin
is erg mode, en roze (maar dat interesseert je vast niet, ik
zal er niet meer over praten). Negentien zestig ik kan nau
welijks geloven dat 't alweer om is, beyond recall, dat is uit
een engels rijmpje in m'n allereerste agenda:
the year is gone beyond recall
with all its hopes and fears
with all its smiles and tears
En dan kun je 't jaar met smiles and tears gaan overpeinzen,
ontleden, bekritiseren, belachelijk maken, dat gebeurt ook alle
maal, op de radio en de T.V. Ik ben alleen blij dat ik jou heb
leren kennen, ik heb een massa nieuwe vriendinnetjes ge
maakt, veel nieuws geleerd, veel gelezen. Eigenlijk ben ik nu
al bang voor Nieuwjaarsochtend, de ergste ochtend van 't jaar,
met al die gapende gelukkig-nieuwjaar-mensen, oude oliebollen,
overgebleven toastjes en koude huzarensla.
't Liefst zou ik in alle eenzaamheid m'n lievelingsplaatjes
willen draaien, iets sentimenteels in m'n dagboek schrijven met
drie keer „dag lief 1960, ik ben erg gelukkig geweesf" en dan
naar bed als anders met een appel en nog even de portable
aan. Misschien zou 1 januari dan niet zo erg zijn, in ieder ge
val hoofdpijnloos, niet zo verschrikkelijk onbeschreven-blad-ach-
tig, met die vreemde datum 1-1-1961.
Je stelt me een moeilijke vraag, ik hou van bijna alle dieren
maar toch wel 't meest van meeuwen (omdat ze me op school
zo helpen), van poezen en paarden (die hebben heel lieve ogen,
dat is erg belangrijk) en ik heb een zwak voor zwanen (mooie
alliteratie!). Jammer dat ze soms van die ongewassen halzen
hebben.
Misschien hebben ze in speelgoedwinkels wel een panda, dat
is natuurlijk niet echt, maar 't is tenminste iets. Kleine bever-
tjes zijn ook leuk, ik ken ze alleen maar van plaatjes, en een
vriendinnetje van me heeft er eentje, bijna echt.
Dierenmeisjes reageren dus net andersom als mensenmeisjes,
die worden juist nog verlegener als ze verliefd zijn. Dat is ver
schrikkelijk, bijna bodemloos, nog erger blozen, nog minder
durven zeggen. Maar: New Red heats red to the boiling. Ik
wou dat ik dat nooit gelezen had, je
MARJA.
lijke samenleving. Daarin verschaf
aan hen, die in staat bleken
waar te nemen, een menigte
hemelse heirlegers zo zegt
kerstverhaal die aan mensen, <1
het goed horen willen het welbelr
gen van God aankondigen dat le{jj
tot de vrede op aarde.
Zo verschijnen er ook nu nieuwe licit
punten in onze gezichtskring, I
aarde-donker die moge zijn, veeV'
brandpunten waarin het licht a.
menkomt en vanwaar het weer ur|.
der straalt. En let u nu maar ei^
op, waar het is gaan branden bij $0
kelingen, bij groepen zolang
dat ergens doet is de wereld njxo
verduisterd, en het lijkt alsof j.
langzamerhand steeds meer oplijx
soms in verschillende kleurton:
maar zolang er licht is, vormt blo
met andere opvlammingen samjidi
een hel wit schijnsel. [te
Er is anderzijds ook zoveel aan 't
ouderen. Er gaan nieuwe gohi:
over ons heen; er komen «ieug°
mogelijkheden binnen ons ber«u..
Sommige oude instellingen bhjk^
vermolmde stukken te zijn van «r
vloer waarop een levende mal
schappij met haar nieuwe general®
niet meer kan staan en bewegVT(
Sommige oude tegenstellingen uf
liezen htm zin en verbrokkelen cr'
nodig de ondergrond van ons f™
staan. Er worden dingen nog vr
levend aangezien, die spoken uit i M
verleden zijn geworden. Zoekt u a.
maar uit. leder zal er weer
vinden. fc.
Laten we ook nooit vergeten, dat Ls,
mensen een grote broederschap 4 21
en wat een schandelijk wa<Lo\
dpnkb-eeld het is, zich daarnaar iida
te dragen. jrtb
In deze vreemde wereld worden feg!
op de proef gesteld op onverwacht
momenten, als we er helemaal ij'2
op verdacht zijn. Hoe goed vie 't dj>
willen in 't leven: als onverhoedsr83
ons de proef op de som wordt ge#w
men, blijkt wat we werkelijk ur"
mogen. We kennen allen de he'^L-
nelijkheid van de mensen die danu
hun onschuld als het ware, g<L.v
reageren, en ook de teleurstellfL
over hen die 't niet halen". In iec 4
geval is het masker dan afgeval*
en de ware aard kenbaar gewordefar
Steeds raak ik meer overtuigd. Ihg
belangrijk iedere daad is, iediin
houding, van ieder mens. overal Igd
altijd. Het belang ervan is volkoni
onberekenbaar, maar lijkt mij wB
groter en van veel wijder strfd»
king dan men op 't eerste geziPM
zou denken. KJ
Daarbij komt, dat de wereld onrrl
barend klein wordt. Ook dit jrf
toonde dat aan. Ons aller yeratve
woordelijkheid is wereldwijd. Le
dit ons tot nadenken brengt, mt
het ons ook tot daden leiden. j
Want van wie is de aarden
Vari wie zijn de mensen? ksi
Wij blijven strijden om de vrede tor
aarde ons doel en onze toekomilij]
Het Woord, dat God is, is immers fio
alleen het eerste maar ook het IfjN
ste woord. Zo is er dan een trqog
voor alle leed en een oorsprong
"-> - -oiinJo pen *in mor beiatt{
Wij voelen of weten allen, dat het liL2
zal komen eenmaal maar
vens, dat het er is, want ieder nu 5
is een lamp. die ontstoken is of H
■tobden in tuaf voor omstanaL
heden en waar en wanneer dan cjl]
Het is aan ons mensen, onszelf I
brandstof aan te bieden voor Jen
licht. Het verschroeit al wat tfsi
deugt en doet oplichten al wat g|e
is en doet het samensmelten. [en
mensheid zoekt compromissen
wil geen radicale keus. Ze zal F
lang volhouden, maar niet altijd. £1
een ieder, die wil, kan het licht hke
nu, doen ontvlammen. a
lort
Bei
Onflerwijsbenoenungenjen
Benoemd tot onderwijzeres: aanL
Eben Haëzer-school te Dokkum: Mi j
Bosma te Oudwoude (tijd.); aan L.
Chr. V.G.L.O. school te Veenendaal:
S. v. Vuuren te Neer-Langbroek; I
de Zuiderschool te Amsterdam-Z: Cfie
van Aanhout te Ouderkerk a. d. Ams*
aan de Chr. school te Hoogeveen: F.J®
Visser te Leeuwarden; aan de R<®r
both-school te Urk; L. Tjeerde te \|ag
kum; aan de Centr. V.G.L.O. school ij
Veenendaal: J. J. D. van Heesene
Wageningen; aan de C. D. Schend
school te Culemborg: N. Hof main
Bruyn te Zaltbommel; aan de Chr. net
school te Vorden: J. G. Lukkien-Snfct
te Ruurlo; aan de. Chr. school te het
debroek: M. Boers te Veenendaal: w,
de Dr. H. Bavink school te Rotterdfc.
G. A. Buwalda te Leeuwarden (tijL
aan de School m. d. Bijbel te Las™
Ph. L. Th. Timmermans-de Kortaf:-
Epse. W
Benoemd tot hoofd: aan de W. Gp's
d. Hulstschool te Beverwijk: J. pd
Schram te Vianen: aan de Chr. Nat.fa
gore school te Hank: A. C. Wijland®e
Beilen; aan de Gereformeerde sutïse
te Krabbendam: J H. Dekker tc Erer
aan de Chr. V.G.L.O. school tc Mre
nendaal; J. v. Beusekom tc Hank; «01
de Chr. L.O.M.school te Leeuwardkd
G. Wempe te Leeuwarden; aan de (T
Nat.school te Ter Aar: D. H. van La
wen te Tienhoven.