Als het Kerstfeest op de kansel komt...
taxickaufóeur3
D
E
H
SCHAART U ALS GEZIN
RONDOM DE KRIBBE
V/ergeet Het Kind
met Kerstfeest niet
EN HET KIND
Bijzondere, bizarre, bevattelijke
en begenadigde Kerstpreken
Laaf het niet blijven bij lekker eten
KERSTBIJLAGE 1960
door JAN J. VAN CAPELLEVEEN
IN duizenden gezinnen wordt na tafel uit de bijbel gelezen. Op de eerste kerstdag ook, al
leen wordt dan afgeweken van het gewone rooster en wordt het kerstverhaal gelezen. Dat
is goed. En toch Het kerstdiner duurt langer dan gewoon. De kinderen hebben van te
voren te veel gesnoept. De geneugten van het diner gaan aan hen eigenlijk een beetje voorbij. Ze
prikken wat lusteloos met hun vork in het vleesze schuiven de borden nog halfvol van zich af;
zelfs van de kerstpudding blijft nog over. Is het dan het juiste moment om te lezen De klein
tjes draaien, de groteren zijn onrustig. Het duurt allemaal te lang. Wat het hoogtepunt van
de kerstdag moet zijn, gaat verloren door de geest van ongedurigheid.
Waarom het dit Jaar niet eens
anders gedaan? Waarom eigenlijk
geen eigen gezinsdienst, waarin
echt stil gestaan kan worden bij
de kern van het kerstfeest?
Het ia waar. er is een over
vloed van kerstwijdingen. De zon
dagsschool heeft zijn feest, en de
jongensclub. de meisjesvereniging
en de padvinderij; de kerk heeft
zijn bijzondere diensten en er
was ook de volkskerstzang. En
dan nog niet te vergeten de kerst
wijdingen van de vrouwenclub
en de mannenvereniging en van
al ale duizend en een andere
organisaties. Als eerste kerstdag
aanbreekt zijn we eigenlijk al moe
gekerstwijd.
En toch... Waarom zouden we
ons als gezin niet kunnen scha
ren om oe kribbe? Christus werd
toch ook geboren in een gezin
en niet in ae tempel, noch in een
paleis, noch in de feestelijke
kring van gelijkgezinden. Kerst
feest is een gezinsfeest en in geen
kerk of club kun je het zo intens
en tocti ook weer zo intiem vie
ren als in het eigen gezin.
Wanneer
Wat Is het beste moment om
als ge>zin samen kerstfeest te
vieren" Natuurlijk op de eerste
kerstdag, maar hoe laat? 's Mor-
§ens gaan we naar de kerk. dus
at is uitgesloten. Maar 's avonds
is te laat. vooral voor de hele
kleintjes en dan ls er bovendien
altijd het gevaar van bezoek,
waardoor de intieme sfeer ver
loren gaat.
De beste tijd is als het gaat
schemeren en de eerste lampjes
aan moeten. Dat is zo rond vijf
uur of halfzes. Als dan de kaar
sen worden aangestoken is het
helemaal niet nodig om de ge
zinsleden bij elkaar te trommelen.
De kinderen staken automatisch
hun spel en de ouderen hun ge
sprek; ze komen allemaal kijken
en dan hoeft vader alleen nog
,.Jan, pak jij
Wat doen we
Kern van dit intieme feest
blijft altijd het kerstevangelie,
maar er mag best wat omlijsting
zijn. Op de allereerste kerstdag
was er ook omlijsting. De enge
len zongen en de ster straalde
cn er waren de cadeautjes van
ae wijzen uit het Oosten.
Natuurlijk beginnen we met
een lied Dat ging vroeger ge
makkelijker dan nu. Toen was
er in menig gezin een harmonium
en vader hoefde cr maar achter
te gaan zitten, of de kinderen
kwamen er om tieen staan en
het ene kerstlied na het andere
galmde door de kamer. Nu heb
ben de radio en de grammofoon
het harmonium vervangen.
Die grammofoon mag best ge
bruikt worden. Draai rustig een
mooie kerstplaat. Maar blijf niet
aan de gang Kinderen kunnen
niet lang luisteren. Hoofdzaak
blijft dat we zelf allemaal iets
doen, dat we vooral zelf zingen.
Laat de plaat een inleiding zijn.
maar zing zelf Is er geen or
gel. gebruik dan een gitaar of
een blokfluit, of gebruik helemaal
niets. Zet een lied in en de
anderen volgen vanzelf. Zeg niet:
Nu gaan we zingen. Een. twee
drie... Laat het spontaan komen
en als een kind een lied inzet,
zing dan mee Maar vergeet niet:
Het moeten allemaal liederen zijn
die de kinderen kunnen zingen.
Het is hun feest. Dat moeten ze
kunnen voelen.
Daarom ls het ook belangrijk
dat kinderen self hun deel kun
nen bijdragen aan dit korte feest.
Hebben ze op zondagsschool tek
sten geleerd, die slaan op de
komst van Christus, laat hen die
dan opzeggen. Of laat de oudere
Kleine wenken van groot belang
Het zijn de kleine vossen die de wijngaard bederven, zegt
het Hooglied, en het ztjn de kleine dingen die de sfeer kun
nen beïnvloeden. Als u samen kerstfeest viert denk dan aan
het volgende:
Maak geen stijve kring met kinderen op hoge stoe
len. Dan worden hun zwengelende benen maar moe.
Laat ze op de grond zitten, of op lage krukjes.
2Zet de kleine kinderen niet allemaal bij elkaar in de
ene hoek en de groteren in de andere. Dat schept schei
ding. Laat volwassenen en kinderen door elkaar zitten,
dan blijft het bovendien rustiger,
j. Laat het verhaal niet te lang duren. Voor vijfjarigen
niet langer dan vijf minuten.
Zorg dat er afwisseling is. Niet te lang achter elkaar
zingen en niet te lang achter elkaar luisteren.
Weer alle cadeautjes. Kerstfeest is een feest om de
gave van God te ontvangen, niet om elkaar geschenken
te geven.
Denk niet dat het zo maar komt. Ook de gezinsdienst
vraagt voorbereiding. Lees het verhaal dat u gaat voor
lezen een paar maal door, het bereidt u voor op de ver
telling.
I uul
elf zingen..
Vergeet in de kerstsfeer het Kerstkind niet..
jK ZAL U WAT vertellen", zei de man tegenover me. Het was een robuuste kerel
I met vierkante schouders, met geweldige handen, met zware groeven in zijn gezicht
gekerfd. Maar dat zag je allemaal niet, wanneer je 'm eenmaal in de ogen gekeken
had: opmerkelijke ogen, tegelijk helder en zacht en vriendelijk. Op 't eerste gezicht mocht
hij doen denken aav een zwaar gewicht bokser, die heel wat in zijn leven had meegemaakt
en er niet zonder kleerscheuren was afgekomenmaar dat vergat je allemaal door die
ogen. Daar zetelden liefde en goedheid in.
JWEET: ik ben taxi-chauf
feur, en nou niet precies
bij de fijnste zaak
zo te zeggen vanaf druipt,
de volgende dag laten
ze zegt: ..Naar Egypte, me
neer!" Het een is al net zo gek
naar 'n stil laantje rijden en als het ander. De mensen i
stad, die z'n vaste klanten proberen je zelf koud te ma- men ons. taxi-chauffeurs, nooit
heeft en dus z'n wagens en z'i
personeel in prima conditie kan
houden. Nee. dat zit bij ons an
ken omdat ze wel weten dat je meneer. Dat is chauffeur, of
zo nu en dan genoeg geld op Piet of Dorus ik heet toeval
zak hebt om 'n ander in de ge- lig Dorus maar meneer is er
ders. Wij moeten het hebben legenheid te stellen de bloeme- niet bij. En net zo min krijg je
etten. Niet dat in de oorlog opdracht om naar
van wal er zich zo voordoet:
passagierende zeelui; cafébezoe
kers. die geen stap meer ver
zetten kunnen en laveloos thuis
gebracht worden; meisjes van
de vlakte, die een vent aan de
haak geslagen hebben; allerlei
raar volk, dat om weet ik wat
tjes builen te |H
ze me ooit een cent afhandig Egypte te rijden. Een maat van
gemaakt hebben. Ik kan, als het me is later wel eens helemaal
moet. nog een stevig robbertje naar Portugal gestuurd, maar
vechten!" Hij grijnsde eventjes Egypte en toen
en ik kon me voorstellen dat hij
ook op 't donkerste plekje aan
de stadsrand 'n partner zou
redenen en met weet ik zijn, die er wezen mocht. Hij
wat voor spullen gauw van
ene eind van de stad naar 't an-
dere wil komen en bij voorkeur waarschijnlijk
zonder iemand op te vallen. Als meer vallen!
ik daar eenmaal over ga ver
tellen. ben ik voorlopig nog niet
klaar. De ene dag betalen ze je
met fooien waar het bloed om
Dat is 'n eind weg, dame!"
probeer ik nog 'n grapje en dan
zie ik tegelijk dat ze 't reis
mandje naast zich gezet heeft,
en ik zie nog meer. Ik zie dat er
daarna zouden er in dat mandje een heel klein
geen klappen kindje ligt. en zij ziet dat ik dat
in de gaten heb gekregen.
Begr.
zeg
woc
Ma
kinderen bepaalde teksten voorle
zen uit de gezinsbijbel, zoal» bij
voorbeeld Genesis 49:10, of Jesa-
Ja 7:14; 8:23, 9:6 of Jesaja 11:11
en 2. Laat een eenvoudig kerstge
dicht lezen of voordragen. Geef ze
een taak. dan gaan ze voelen:
DU ls ons feest.
Het kerstevangelie leest of ver
telt vader Zelfs als opa en oma
er zijn, blijft dat zijn taak, want
hij is het hoofa.' van het gezin.
Zijn de kinderen wat ouder, dan
lezen we het kerstveitraal uit de
bijbel. Het beste kunnen we het
kerstevangelie lezen dat u vindt
in Lucas 2:1-20. Maar u kunt ook
Mattheus 1:18-25 nemen. Zijn de
kinderen wat kleiner lees dan het
verhaal uit dc kinderbijbel. Een
bezwaar is dan echter dat de
kinderem het verhaal met al zijn
zinswendingen kennen. Persoon
lijk vertellen we daarom het kerst
evangelie zelf in eigen woorden.
Als u a'at doet. vertel dan in
kinderlijke trant. Richt u tot de
jongste van de kring. Als die het
begrijpt, begrijpen de anderen het
ook wel Persoonlijk vertellen wij
het verhaal altijd graag vanuit
een bepaald gezichtspunt, zoals
een herder het beleefde, of een
engel, of de herbergier. Maar ver
geet niet dat het uiteindelijk moet
gaan om Ctiristus.
Een Kerstverhaal
Maar naast het kerstevangelie
mag eigenlijk het gewone kerst
verhaal niet ontbreken. Dat is de
taak voor moeder, die het kan
voorlezen of zelf kan vertellen.
Reserveer een kerstverhaal uit
een van de kranten of tijdschrif
ten. Vorig jaar gebruikten wij
zelf een verhaal uit de ..Strija-
kreet" dat buitengewoon insloeg.
In ieder evangelisatietelad staat
wel een verhaal dat geschikt is.
En verder? Laat het alles bij
elkaar niet te lang duren. Zoek
het niet In de overdaad, kinde
ren kunnen niet lang rustig zit
ten. Voor de kleintjes Is een half
uur al lang genoeg: trouwens voor
dc groten eigenlijk ook. Het zit
niet In het lange, noch In het ve
le, maar In het gezamenlijke. Vier
met uw gezin kerstfeest.
De omlijsting mag er gerust bij
zijn
AT JOB van ons", vervolg
de hij, „is een harde baan.
En je maakt een goede
kans om op een of andere
manier te verongelukken. Ik
denk nog niet eens aan alle ge- nesten tegelijk verzeild ben.
varen van het verkeer als je denk iets van ..Jodenkind"
zelf altijd op de weg bent. Kijk.
aan mij zal 't niet liggen, maar
EGRIJPT U het nu?"
zegt ze. Ik kan niet ant
woorden dat ik dat doe.
Maar ik heb wel het ge-
gevoel dat ik opeens in duizend
Ik
van „onderduiken"; ik denk aan
ille risico dat ik opeens ben
T_IOOGFEESTEN der kerk kunnen gevaar-
lijke tijden voor de prediking zijn. Pre
dikanten denken zo gauw, dat de gemeen
ten op zulke dagen Iets bijzonders verlan
gen. Maar de stof, waarover hun verkon
diging gaat, is overbekend. Wie zijn beste
beentje vóór wil zetten, kan in zo'n geval
gemakkelijk uitglijden. Dat gebeurt dan
ook nogal eens. Om toch vooral iets nieuws
te zeggen, halen sommige dominees hals
brekende goocheltoeren uit op de kansel.
door Henk de Jong
a> de toestand van ons geslacht op aarde;
b) ons lot in eeuwigheid.
Eerste eis: kind zijn
Bekend is de kerstpreek waarop Jan
rem A. in de kerkgangers te Wittenberg hebben.. Be-
Sleeswijk-Holstein, wordt getuigd dat hij
naar wie elke zondag een volle Nikolaïkerk
ln Kiel luisterde eigenlijk een onaange
naam stemgeluid had, waaraan men echt
4 met hartverheffende hoop.^ met het oog op moest wennen. Maar hij wist ln zijn preken
zoveel blijdschap weg te geven, dat de ge
meente steeds met een opgewekt hart huis
waarts toog.
Wie hem op hoogtijdagen hoorde preken,
werd al warm van binnen wanneer hij Claus
Harms op de kansel zag verschijnen: zijn
pCrf?!r 1801 If brbotse gemeente in boe|d g{.luisierc] naar Reinharó. Niet alleen hele persoonlijkheid straalde de blijdschap uit
Rotterdam vergastte. Zij werd helemaal op omdat hij de srootste „denaar van zijn tijd n,. hellstelt van a, da.
rijm gehouden. HU had ook al eens een was e„ zijn kerstpreek stellig in haar iitvoe- over he' ^eUsfeit van de dag.
kerstpreek afgestoken, waarin de letter R ring minder schematisch geweest is dan de
niet voorkwam. In beide gevallen was de indeling die hij i
naderhand al omdat de mensen in die dagen nog
Preken met buikpijn
- - Er kunnen allerlei oorzaken zijn, die de
- die "7 ,oe kerstpreek van haar feestelijkheid beroven,
het evangelie op de kerstdag Schleiermacher klaagt in een brief op 25 dc-
..v-v- k-w—- ,r vers,aanbaar maken. De cember 1808. dat hij aan de vooravond van
1801 tenminste de bedoeling om de bc- kerkgang was toentertijd een evenement dat het kerstfeest een pijnlijke koliek kreeg,
belangstelling zeer groot; de
gedrukte preken werden grif verkocht.
werden doorgezaagd met kerstwijdingen en
meer van dergelijke zaken
Om Jan Scharp wordt geglimlacht en bedoeld ook
terecht. Maar hij had met die berijmde preek vaak moeilijker verstaanbaar maken.
rooide Schotse gemeente aan wat financiën zijns gelijke niet had.
tv helpen, een verzachtende omstandigheid. En dan in Duitsland! Honderd jaar gele-
die niet geldt voor bizarre kerstpreken uit den smulden onze overgrootouders van een sel beklom". Gelukkig stond hij er twee jaar
i faI i
..zodat ik hedenmorgen met een overblijfsel
van pijn en zeer moede en droevig de kan-
de dagen ..toen men wijs geworden was'
Nooit echter verlangt
de gemeente minder naar
een vindingrijke preek
dan op de kerstdag. Zij
is in de weken vóór
Kerstmis al op alle moge
lijke manieren met haar
neus op het feit van de
dag gedrukt. Daarom is
de dominee, die nu met
een eenvoudig warm-
nenselijk woord het evan
gelie van de 25ste decem
ber weet te verkondigen,
wijzer dan zijn collega die Lucas 2 als een
exegetisch acrobaat voor de schare onder
handen neemt.
boek, dat onder de titel „Kerkklokstonen" in later veel beter voor. Hij was juist vader ge
worden. „Ik moest op de
Eerste Kerstdag 's mor
gens preken", schreef hij.
..Wat kon ik nu spreken
met een fris en vrolijk
hart, geheel doordrongen
van mijn onderwerp
Dr. A. W. Bronsveld te
Utrecht, die als redacteur
van het maandblad „Stem
men voor Waarheid cn
Vrede" in de periode 1870
—1920 tot de gezagheb
bendste publicisten in de
Nederland werd geïntroduceerd door ds. J Hervormde Kerk behoorde, hield in 1861 als
P. Hasebroek. Het was geschreven door de kandidaat zijn eerste preek. Het was op het
Berlijnse hofprediker Friedrich Strausz en kerstfeest. In 1902 verklaarde hij: „Ik heb
Menselijkheid
Wie onzer zou nog lust hebben in een ver
kondiging gelijk de ..opperhofprediker" Franz
Volkmar Reinhard op Kerstmis 1799 in
Slotkerk te Wittenberg op de kansel van
het is hier te lande menigmaal herdrukt.
De „Kerkklokstonen" beschrijven de heer
lijkheid van het herderlijk ambt cn de ker HPI
kelijke viering der hoogtijdagen. Natuurlijk lang nog niet naar de laatste"
ontbreekt daarin niet een hoofdstuk over de
kerstnacht. Strausz geeft een verslag van een
rlionct ,-1 i A kii aunr 1 a i-J/i a On ara a i
dezer dagen met hartelijke blijdschap over
de altijd rijke kersttekst mogen preken. Mijn
eerste kerstpreek vergeet ik niet en ik ver-
dienst die hij eens leidde. Op weg naar de
het hem opgevallen, dat vooral de
kerk
Bronsveld waarschuwde steeds jonge predi
kanten tegen een te schoolse kerstprediking,
die soms wel spitsvondig is maar niet sticht.
..De predikanten die op de eerste kerstdag
zoveel tijdrekenkunde ten beste geven voor-
Ziehier in welke stukken de preek dat aa" het feit van Christus' geboorte
jrverdeeld: hllikt mTs^ al riln er «Jn „nrfprJ!oekomen. doen mij dikwijls denken aan ie-
Het (eet van Jezus' geboorte een feest lü "et k.rriv.rhi," d.n h« f„, KM tófE mand die op een gouden bruiloft .s genodigd
Vy»ySnic™4ïïi i&der'mziih zo vrolijk maakten en hij reali-
ufiKiu' 5. i«rd« «eb Ito* rondom de echte kribbe van
der ware menselijkheid, daar Jezus was:
1 de grootste Leraar der menselijkheid,
want hij heeft
a) het wezen;
b> de noodzakelijkheid:
c) de hulpmiddelen der ware menselijk
heid in het licht gesteld
2 het grootste Voorbeeld der menselijkheid,
want hij heeft
a> het verhevenste;
b) het volkomenste;
c) het treffendste voorbeeld van ware
menselijkheid gegeven.
t de grootste Bevorderaar der ware men
selijkheid. want HU heeft
a> het doelmatigst:
b> in de wydste kring;
c>> het gelukkigst voor haar gewerkt.
komen wij daarin iets kinderlijks tegen, na
melijk het geloof van de mensen rondom dc
kribbe.
Dit overwegende sprak Strausz in zijn
kerstpreek: „De kerstnacht oefent het eigen
aardig vermogen
voor korte tij<
zich aan de feestvreugde niet durft
overgeven voordat hem de burgerlijke trouw
akte van het gouden paar is voorgelezen".
En prof. dr. K. Dijk schrijft in zijn boek
,,De dienst der prediking", dat men zich in
zijn kerstpreek niet verliezen mag in be
schouwingen over Augustus en Quirinius.
bij de kribbe van de Heiland, bij zijn ov"„d' herders en de engelen al hebben
i .i i 711 allpn ffrntp hpfplrpmc m rla IfPrelhitlnr n
zij allen grote betekenis in de kersthistorie,
maar dat Jezus Christus in het middelpunt
moet staan, die arm werd om ons rijk te ma
ken.
Dat Christus arm werd, was ln de vorige
eeuw een mooie gedachte voor preken ln de
zogenaamde armenkerken. In alle steden had
i* fAACf» Ta»h«- ,.wia al. fop.» hinderen en voor volwassenen die in het ge-
II Hot feast van Jezus geboorte als feest der i0()f kind kunnen zijn,
ware menselijkheid moet gevierd worden:
4 met dankbare vreugde want Iets van die kinderlijke geest bezat ook dc
UÏÏ '"ïSfa'S" Chr",'U de Va" vader van Strausz. Johanu Abraham Strausz.
bi ïij ^herinneren on, in Christus de "n «Hgtaele "tuur. die langer dan een
gezegende moeder, onder de kinderlijk een
voudige herders en bij de lofzangen der en
gelen, hoe kunnen wij hen beter dan ver
heerlijkte kinderen noemen? Wie kan daar
bij in zijn gewone beslommeringen blijven?
Wie wenst daarbij niet om vergeving, om on
schuld en vrede? Wie wenst bij deze zalige
kinderlijke voorwerpen niet mede een kipd te
worden en zich weer te leren verheugen?"
De hofprediker had daarmee een goede ty- je *o'n kerk, waarin de door de diakonie on-
,p"in? van het kerstfeest gegeven: feest voor dersteunde armen 's zondags hun verplichte
kerkgang moesten doen. Wie niet kwam.
kreeg die week geen steun. De armenkerk
in Den Haag (de Bethlehemskerk ln de
Breedstraat) herinnerde in haar naam aar
geboorte van de arme Heer. Zij werd Ir
grootste weldaad aan ons geslacht, ve eeuw predikant te Iserlohn was. Deze zei gebruik genomen op kerstmis 1858.
2 met rechtvaardige trots, want het is het eens: „Als Ik ln de hemel kom, stap I
bewus dat onze natuur bestemd was om reet op de herders van Bethlehem af c
dl-
t groot in haar zwakheid;
b) beminnelijk ln haar grootheid te zUn.
3 met menslievende voornemens
a> voor onze eigen
b> voor do wereld.
preekte wel over de Goddelijke barm
hartigheid door de menswording van Chris
door hen te laten vertellen hoe heerlijk het tus, maar het rechte gezicht op de eigenlijk
was bi de kerstnacht". dlakonla had men toen niet. De volle zin vai
Van Claus Harms, de felle bestrijder van het kerstevangelie werd niet verstaan. Is he
het rationalisme in de Lutherse Kerk van vandaag anders?
weet nooit vooruit wat een gaan lopen en ik vervloek
tegenligger zal uithalen. Of het stilte mijn inval om daar voor
nou daglicht is, of pikkedonker, dat station even te blijven han-
of de wegen lekker zijn als gen en 'n portier open te doen
of het regent of sneeuwt of don- de meisje, dat naar buiten
ik kom er wel doorheen komt. Maar op 't ogenblik dat
en omdat ik m'n wagen zelf na- ik in paniek raak. schijnt mijn
kijk. weet ik dat er daar ook passagier tegelijk heel rustig
niets aan haperen zal. Nee.
daar zit 't gevaar niet. En dat
en kalm te worden. „Luistert u
goed", zegt ze. „u brengt me
de ene passagier 'n stikhete ergens naar Zuid. 't geeft niet
tocht wil maken, en de volgen-
Daar stap ik uit. Maar
de alle raampjes laat opengooi- mijn kind..." haar stem wordt
en dat is ook het ergste niet. heel diep en zacht,mijn kind
Het gevaar zit er- vertrouw ik u toe.
gens anders. Als U bent getrouwd,
izo'n halfdron- u draagt een
:en knaap van trouwring. En u
café naar café zult er wel wat
moet rijden en hij n ivV, J F I op vinden. Dat is
begint te zeuren alles Onthoud u
dat je méé moet alleen maar: naar
drinken bijvoorbeeld en dat je Egypte dat is genoeg
zelf toch ook een kerel bent, die
'm wel lusten zal. Of als je in
een of andere duister zaakje be
trokken wordt en de kans krijgt
om op één-slag 'n klein fortuintje
binnen te halen. Wat ze tegen -
je zeggen en wat je te zien krijgt tr°uwd. maar ik kan niet zeg-
KOMEN dozijnen tegen
werpingen in me op. Ik heb
geen zin me ergens mee in
te laten. Ik ben wel
meestalHy bleef nadenkend
voor zich uitstaren: hij zag on
getwijfeld gebeurtenissen waar
wij zo geen weet van hebben!
- daórin steekt het levensgevaar 8Gn dat ons huwelijk een suc-
ces is. Hoe verklaar je boven
dien zo'n uit de hemel gevallen
kind tegenover je buren op de
trap? Ik denk nog niet eens aan
bonnen en de hele verdere mik-
OU. DAAR GAAT het nou mak van die iare" Maar
concludeer- weet alleen maar dat ik als de
alsjeblieft drommel gas geef en dat me
vrouwtje in Zuid ergens afzet
niet
hij. „Denk
maar niet dat ik hier ge
komen ben pm je te vertellen en terug race naar huis
dat ik zo'n lieve jongen ben ge- daarmee is het allemaal begon-
weest. Dat is niet bepaald 't ge- 6
val, maar op 'n gegeven ogenblik
toch
nen", besloot hij zijn verhaal.
„En?" vroeg ik, schaap-
Yekomen.ËrT dat is "af weer achtig, want ik had nu zeker op
zoveel jaar geleden dat ik het mijn beurt duizend vragen,
nu wel vertellen durf. Weet je: „Wat wou u verder weten?'
is daar opeens toch verandering
t was in de oorlog, maar we was
konden nog net zo'n beetje rij
den. En ik stond bij 't station.
Hoe gaat dat: je kijkt uit naar
of ander vrachtje. Je vori-
zijn wedervraag, terwijl
zijn ogen lachten. Die lach ver
telde trouwens al heel, heel
veel. Die vertelde dat hij 't met
gc passagier liet je erheen gaan dat kind had klaargespeeld; dat
en je wilt niet leeg terug, dus ze de oorlog veilig doorgeko-
hang je er nog één tel rond voor
waren; dat het kind zelfs
je op zo'n standplaats gaat later uit Egypte was terugge-
staan, want tijd kost oók geld. hracht
En net op dat moment komt er «cm.
een meisje op me af. Een jon
ge dame zo te zien. maar ze
heeft geen koffers bij zich.
Alleen een soort reismandje en
dat draagt ze zo voorzichtig of
er niets dan glaswerk in zit, of
weet ik wat voor kostbaar spul.
Meteen heb ik het portier al ge
opend en ze wipt naar binnen:
■- -*ri.
IJ ZAG dat ik dat allemaal
begreep: taxi-chauffeurs
hebben meer mensenkennis
dan wie ook, vooral als ze
zo'n beetje in de wilde vaart
zitten met alle daaraan verbon
den risico's. Hij stond op
zij met haar mandje en nóg heb ,achte bulderend: „U bent pre.
ik niets in de eaten. Ik ea ach- F
ik niets in de gaten. Ik ga ach
ter mijn stuur zitten en zeg zo
als ik dat altijd doe: ..Waar zal
het heen zijn. dame?" en
start tegelijk de motor
al vast langzaam op.
ZE GEEFT geen antwoord!
de vraag schUnt niet tot
haar door te dringen en
opeens heb ik 't gevoel dat nie,
er iets niet in de haak moet zijn m
on dat ik maar boter doe io
snel mogelijk bij dat station
weg te wezen. Ik laat de wa
gen vlug wegschieten en ik rijd
'n stevig eind voor ik vaart
minder. Dan laat ik 'm uitlo
pen. draai me om cn vraag nog
eens: ..Waar gaat de reis heen.
dame?" En meteen krijg ik het
gekste antwoord dat ik ooit van
mijn leven gehoord heb. want
dikant niet? Daar moet het
makkelijker voor zijn om dat
van Egypte te snappen dan het
trek destijds voor mij was. Maar ik
heb het uitgevonden, al heeft
t me heel wat overuren gekost.
En ik kan je zeggen dat met
dat kind het geluk in mijn leven
is gekomen; in ons leven. Als
er Een is. die je zoiets toever
trouwt..." Hij brak af. Hij wou
niet stichtelijk zijn en ik wil het
vertelde cn evenmin kerstfeest
toen hij dat meisje in z'n auto
nam. Maar ik noem chauffeurs
altijd „meneer": ze begrijpen
met herders en Egyptenaren
beter wat er aan de hand is
Jan alle schriftgeleerden sa
men!
WIJKPREDIKANT
JTINDELIJK was alles klaar. De piek van de kerstboom
prikte bijna in het plafond. De kaarsen stonden klaar om
aangestoken te worden. Tussen de suite-deuren hing sparre-
groen. De schilderijen waren omrankt met takjes halst waarin
de rode besjes glansden. De bank was van zijn gewone plaats,
schuin in de hoek, versleept naar het midden van de kamer
en vormde met de clubfauteuils een halve kring met de boom
als middelpunt. Goedkeurend lieten vader en moeder hun
ogen door de kamer dwalen. Het kon kerstfeest worden.
Plotseling ging de deur open en de jongste van drie kwam
binnen. „Mooi," riep hij en stopte vertrouwelijk zijn kleine
hand in de grote van zijn vader, die eigenlijk had moeten
brommen, omdat hij al weer uit zijn bed was gekomen. Maar
op de vooravond van kerst kun je toch moeilijk brommen.
Met stralende oogjes keek de kleuter naar de boom, naar al
het groen en plotseling vroeg hij: „Waar is nu het kindje."
„Welk kindje," vroeg vader nog argeloos.
„Het kindje dat 'eboren zou worden?"
Had hij iets begrepen van het „kerstevangelie van Wim
Kan", die ons moderne kerstfeest eens beschreef als:
Een kaarsje en een kerkje en een klokje
Een kerstdinertje, alles wit en haast geen zwart;
Tien vrome woorden overgoten door een slokje
Een vette kerstgans naast een min of meer vermagerd hart!
Vergeet dit jaar het kind niet ln uw kerstfeest, niet het
Kind van Bethlehem en niet het kind in uw gezin. Over
tien jaar zal het niet meer weten wat het te eten kreeg, en
zich nauwelijks nog herinneren hoe mooi de kamer versierd
was. Maar het zal zich wel herinneren het ogenblik dat u
als gezin om de kerstboom, of waar dan ook in de kamer zat,
de bijbel werd geopend en dat heel oude maar toch altijd
weer nieuwe kerstevangelie werd gelezen. Het zal zich de lie
deren nog herinneren, die u samen zong, en het gebed dat op
gezonden werd aan het Kind, dat de hele wereld in Zijn
handen draagt.