OPENBARING een babif-boek Nederland werkt mee aan de opbouw van Ghana ZONDAGS- BLAD Hieuw? Cciftsfljc tfoiirnnl Hoe vinden ze elkaar en waar? óiaan de verloving over Maar trouwen betekent veertien dagen feest I ZATERDAG 10 DECEMBER 1960 De Staphorsters Een School met den Bijbel" in Staphorstnaar de meisjes juist het touwtjespringen staakten toen ue er langs kwamen. Er gaan ook tal van kinderen uit Ambon op, zulks in verband met het nabijgelegen Ambonezenkamp. niet aan. En mongooltjes even min. Nu zouden we nog een heel ver haal kunnen ophangen over de kleding, die er bij het trouwen gedragen wordt. De Staphorster kledij is immers een van de grootste attracties, welke die ge meente nog altijd te bieden heeft. Laten we dan beginnen met op te merken dat de bruidsjapon er onbekend is onder de grote meerderheid van echte Staphor sters dan wel te verstaan en de huwelijken worden daarom ge sloten in de zondagse plunje. Maar om als buitenstaander nu precies te vertellen, wat er bij de ze plunje allemaal komt kijken zou vanwege de vele uitzonderin gen te ingewikkeld worden erv dus te veel plaats vergen. We zullen het derhalve met de Franse slag moeten doen. Kleding De vrouwen dragen op het hoofd een zwarte zijden of satijnen mutsje, dat al of niet gebloemd kan zijn. Op die muts dragen ze vanaf de tweede klas der lagere school een zilveren oorijzer, dat op twaalfjarige leeftijd al wordt gecompleteerd mét twee spiraal vormige gouden krullen. Deze krullen, die net als de zilveren ijzers door een goudsmid in Mep- pel worden vervaardigd, zijn niet altijd even groot. Bij de beter ge situeerden hebben de krullen nl. één slag méér. Tijdens de kerk gang draagt men over het oor ijzer nog een witte muts van kant. Voorts dragen de vrouwen om het bovenlichaam een zwarte of gebloemde borstrok, daaroverheen een gebloemde kraplap of borst lap in diverse kleuren (zulks in verband met de verschillende sta dia van rouw» en daaroverheen een rode of blauwe en 's zondags naar dc kerk ook wel een zwarte zijden of witte doek (voor zware rouw). In de winter draagt men dan hierover nog een buisje van ..vijfschaft", een kostbare stof, die men soms nog zelf maakt, maar meestal in Meppel met de hand van pure schapewol laat spinnen. De onderrok is rood. blauw of gestreept, de bovenrok zwart of gestreept en de schort donker blauw. Al naar het jaargetijde draagt men katoen of wol en wat de bovenrok betreft, weer een zware rok van vijfschaft als het koud is. Aan de voeten zwarte kousen in witgeschuurde klom pen', 's zondags schoenen met zil veren gespen en voor de kerkgang nog weer speciale kerkschoenen, die zijn uitgerust met vierkante, extra bewerkte zilveren gespen. De mannen, voor zover ze al ouder zijn, hebben een klein zwart petje op het hoofd met gladde, glimmende klep. De overigen dragen een gewone zwarte pet. De hemdrok of het „vest", ver vaardigd van vijfschaft, vertoont twee rijen van negen zilveren knopen. Onder de kin een zwart strikje met daarop een mooie gou den ..draadwerkse" knoop. Over het ,.vest" een kamizool, dat 's winters uit dikke duffelse stof bestaat en 's zomers uit dunne bevertien. Ook worden 's winters wel duffelse jassen gedragen <zg. bonkers) en 's zomers lakense jasjes, maar een kamizool is nóg meer de echte Staphorster dracht. De broek is niet, zoals de andere kleding, altijd zwart. Die is ook Staphorst is een dorp van grote tegenstellingen. Van de oude boeren karren wil men geen afstand doen en tegelijkertijd wemelt het et van de tractoren. Deze foto brengt dat hinken op twee gedachten in beeld. Op één van de verkeerswegen van Ghana rijdt een Afrikaan, trots als een pauw, op zijn bromfiets. Ilij voelt zich als een Koning-van-de-weg en denkt er niet over, een luid claxonerende auto te laten passeren. Dat lukt de automobilist, niet zonder ge vaar, ten slotte toch. Het komt hierbij tot een woordenwisse ling, waarbij de Afrikaan over een machtige vocabulaire, maar over weinig kennis van de verkeersregels en het verkeersfat- soen, blijkt te beschikken. Een toevallig passerende agent, even eens een Afrikaan, bemoeit zich met het geval en neemt de donkere bromfietser mee naar het bureau. Tijdens het verhoor wil de agent weten, uit welk land de automobilist afkomstig Is. „Holland? Is dat niet het land, waar dat heerlijke bier wordt gemaakt? Een goed land". Links boven op deze foto hangt een „regulateur", een soort klok, die alleen in Meppel wordt ge maakt en tot de vaste cadeaus op elke bruiloft behoort. Beneden op de vloer een staaltje van fraai houtsnijwerkde klerenkist. Typisch familieleven De agent voelt zich kennelijk ergens verbonden met Nederland. En hierin staat hij beslist niet alleen. Tot in de hoogste rege ringskringen van Ghana, de voor malige Goudkust, worden nauwe relaties met ons land onderhou den. Nederland speelt een belang rijke rol in de opbouw van de re publiek Ghana. Nederlanders en Nederlandse industriëlen geven hun krachten op „tal van fron ten". Zo verricht de Nederlandse Heide Maatschappij grondonder zoek in dit kleine en bijzonder rij ke land. De Nedeco, een inge nieurscombinatie. werkt aan de afwatering van Accra en het bou wen van bruggen. The Holland Syndicate uit Amsterdam heeft een diamantmaatschappij in Gha na. Een suikerplantage, incl. fa briek, van een Nederlandse on derneming is in oprichting. Een Nederlandse verffabriek werkt in dit land voor de verfchemie. Aan The University College of Ghana zijn vijf lecturers en een research- officer uit Nederland verbonden. Vele Nederlanders hebben een funktie in gouvernements- en sc- mi-overheidsdiensten. Er zijn veel Nederlandse handelshuizen, o.a. Shell, Unilever, Sick, Holland- CADEAUTJE VOOR DE KRAAMVROUW: Moet u op kraamvisite en weet u echt niet wat u nu eens aan de jonge moeder geven moet? Denk dan eens aan het Babyboek, dat pas is uitgekomen. Als ondertitel heeft deze uitgave „Mijn eerste jaren" meegekregen; 't gaat dus in dit werkelijk schattige ock om dc prilste gebeurtenissen rond het kleintje. Op mooi. stevig papier kan het ouderpaar het geboortekaartje ilakken, de binnengekomen felicitaties noteren, even opschrijven welke cadeautjes (en van wie alzo binnenkwamen, er is ruim te voor foto's, het noteren van kinderziektetjes, prikken, het eerste tandje en zelfs is er een bladzijde, waarop een handafdruk en een voetafdruk geplaatst kunnen worden, om van het eerste afge knipte haarlokje maar niet te spreken. Natuurlijk zijn er ook vele bladzijden opengehouden voor foto's en allerlei dingen, die moeder graag wil onthouden. Wat dit Babyboek met name een zo'n apart cachet geeft zijn de in pasteltinten gehouden tekeningen van Dolly Rudeman. Voor geïnte resseerden: de prijs van dit bij Van Holkema Se Warendorf N.V. Amsterdam uitgegeven boek is bijna zeven gulden, 't Is niet direkt goedkoop, maar deze charmante uitgave is die prijs wel waard. West Afrikalijn e.d. Dikwijls ko men er Nederlandse handelsmis sies. Vriendschap Nederland importeert veel uit Ghana. o.a. cacao, goud, man gaan. diamant, hout, enz, heel wat meer. dan het naar dit land uitvoert. Er is een overeenkomst tussen de KLM en de Ghana Air ways. Nederlands bier en sterke drank worden in Ghana veel ge dronken. Men is druk doende, er een grote Nederlandse brouwerij te bouwen. Radio Accra geeft één maal per week een uitzending uit Nederland. Dc verbondenheid tussen Ghana en Nederland dateert reeds uit vroeger eeuwen. Daarvan getui gen nu nog de oude forten uit de tijd van de Oost-Indische Com pagnie. o.a. Ussher-fort-Accra, Fort Amsterdam e.a. De sympathie voor de Hollan ders spruit ook voort uit het feit, dat er tussen de blanken uit dit land en de Inwoners een vrij nauw contact en veel vriendschapsban den bestaan. Dit komt sterk tot uiting in de vriendschapsbanden, die dc Gha- nezen onderhouden met de blan ken. De onderlinge gastvrijheid is groot en men vindt niet gauw Iets teveel, om het elkaar naar de zin te maken. Dienstbaarheid Het gevoel van dienstbaarheid tegenover de blanken is bij dc Ghanezcn groot. Dat ondervond het echtpaar Van Landewijk, toen het nog maar kort in Ghana was. Op een gegeven ogenblik kwam een donkere jongeman zich aan bieden als tuinjongen. Mensah werd aangenomen omdat men hulp best kon gebruiken. Een dag later stapte een oudere iongen, Kwaku. de bungalow binnen. „Mensah is nog te jong om dc tuin irr orde te houden. Ik kom hem helpen", was zijn boodschap Hij kon ook blijven en thans wor den beide knapen als huisgenoten beschouwd. Ze zijn aangenomen zoons geworden, een beetje tot on tevredenheid van het andere per soneel, dat zich achtergesteld voelt. De ouders van de beide jongens zijn natuurlijk content met deze gang van zaken. Ze vin den het heel gewoon, dat zij het echtpaar Van Landewijk in de fa milie gekregen hebben. Het huwelijksleven in Ghana is trouwens in geen enkel opzicht te vergelijken met dat in Neder land. Het is gebruikelijk dat een man, wiens vrouw wat oud wordt, zich een tweede aanschaft, wat jonger. Zo is bijvoorbeeld Kwaku, de oudste jongen, een zoon van de grootvader van Men sah. die uit een tweede huwelijk werd geboren. Tweede vrouw En wat te denken van de posi tie van de echtgenoot in Ghana? Hij betaalt aan zijn vrouw een pond sterling per maand voor eten. Verder moet zij, o.a. door handel te drijven, zelf maar zien, geld voor het huishouden en het onderhoud van de kinderen te verdienen. Neemt de man een tweede vrouw, dan betaalt hij ieder een half pond. Meer draagt hij in de lasten van het gezin nauwelijks bij. Wel zal hij trach ten voor zijn vrouw handelsgeld te krijgen, maar dat is veelal een eenmalig geval. De kinderen zijn voor de man een soort AOWzij voelen zich on derhoudsplichtig en verzaken de ze plicht nooit. Hierop ziet trou wens de familie-oudste, die alles te vertellen heeft, nauwlettend toe. Als hij wat zegt. zwijgen al len eerbiedig. De oudste zoon van dc man is ook van veel beteke nis, als stamhouder. De familie raad van Kwaku en Mensah be sliste. dat de jongens bij het echt paar Van Landewijk als aangeno men zoons kwamen. De (koop) vrouwen, die alge meen ..Mammie's" worden ge noemd, nemen in het leven in Ghana een eigen (belangrijke) plaats in. Op mooie namen zijn de don kere bewoners van Ghana heel erg gesteld. De lorries, een soort busjes, die veel op een vrachtwa gen lijken met een paar zitbank jes, hebben klinkende namen als ..Lovely", ..Why not?", „Abide with me", „God knows the truth, but He waits", „Still alive", ,,Oh, Africans, why?" en „Sea never dries". Ook de Afrikaanse meisjes heb ben mooie namen, zoals Comfort. Mercy, Beatrice, Vinolia e.d. Men vraagt zich niet af, waar een naam vandaan komt, als hij maar mooi klinkt. Leuk bedelen Vrijwel alle gezinnen van blan ken hebben een Ghanees als ste ward in dienst. Deze post is erg in trek en niet zonder belang ook. want een steward regelt veel in een huishouden. Hij voelt zich ook nogal bevoor recht boven de andere huisbedien den. Behulpzaam ia hij In alle op zichten. Bedelen kan hij als de beste. Zo vroeg Kodjo, de steward van het echtpaar Van Landewijk eens: „Madame, als die sinaas appel te groot voor II mocht zijn, wil Ik U met plezier met een paar stukjes helpenOok op andere wijze weet hij zijn doel nog wel eens te bereiken. |%ENK nu niet, dat de gezichten der Staphorsters altijd maar in de plooi staan, zo besloten we vorige week onze eerste indrukken van dat merkwaardige tweelingdorp halverwege Zwolle en Mep pel. Want bij een trouwpartij bijvoorbeeld horen te allen tijde twee weken feest te beginnen op de dag van ondertrouw. De brandewijn met veel rozijnen erin is dan d e drank om aan zijn vreug de uiting te geven en hoe groter de glazen zijn hoe liever. „Zulke kelken", zei men ons, terwijl men de omvang tussen duim en middelvinger aangaf. En we verzekeren u, dat we er respect voor kregen. De eerste avond loopt het ouderlijk huis van de bruid vol met naaste familieleden, waarna voor een volgende avond de bu ren worden uitgenodigd. Dan is er een avond voor de vrienden van de bruidegom, de zg. jon- gehsbruiloft; daarna weer een voor de vriendinnen van de bruid; en ten slotte trekt het aanstaande echtpaar er zelf avond aan avond op uil, om tegenbezoeken af te leggen. Mét de pret stapelen zich zo ook de geschenken op, waar onder steevast een „regulateur", een soort hangklok, die alleen in Meppel wordt gemaakt en hèt ca deau pleegt te zijn van de vrien den van de jongeman. Voorts tal loze huishoudelijke gebruiksvoor werpen en andere nuttige ge schenken, zoals dat alom gebrui kelijk is. Het geschenk van de bruidegom aan de bruid is een fraai bewerk te handtas met zilveren beugel, terwijl de bruid de bruidegom met een sierlijk zilveren sigaren pijpje bedenkt, dat alleen op de trouwdag dienst doet cn daarna met een zilveren kettinkje als or nament aan de band van de bes te pantalon komt te hangen. „Zijn aan al die cadeaus ook nog verlovingsgeschenken vooraf gegaan?" vroegen we In onze ar geloosheid. Verloven Maar toen moesten de heren van de V.V.V. toch wel even la chen. „Verloven? Verloven?", al dus twee nian tegelijk. „Verloven kennen ze hier niet. In Staphorst is het nooit anders geweest dan een tijdje scharrelen en meteen trouwen. Wannéér ze elkaar leren kennen en waar de jongelui te genwoordig vrijen, kunnen we slechts gissen. De hiervoor ge bruikte opkamertjes is men na de oorlog gaan negeren en op straat kom je ook zelden een verliefd stel tegen. Toch Is het aantal ge dwongen huwelijken nog altijd ontstellend hoog wel tachtig, ja misschien wel negentig pro cent. Maar daar staat tegenover, dat de huwelijkstrouw zeer groot is." „Het burgerlijk huwelijk", zo vernamen we verder, „wordt als regel op een zaterdag gesloten. Bruid en bruidegom begeven zich. mét de ouders en met enkele ge tuigen, in vol ornaat naar het raadhuis, waar net als overal >n den lande de gewone formalitei ten worden verricht. Doch wat lang niet overal gebeurt, ge schiedt in Staphorst: dc tocht naar het gemeentehuis wordt niet ondernomen per auto. noch per rijtuig, maar met fietsen, die voor zulk een gelegenheid extra zijn opgepoetst en statiger dan gewoonlijk worden voortbewogen. Wind- en regenvlagen zijn op zo'n dag dus allerminst gewenst. Op zondag De dag daarop gaat het twee tal. gelijk welhaast alle Staphor sters. te voet naar de kerk. Nu evenwel niet in onmiddellijk ge zelschap van de ouders, maar zelfstandig. En tijdens de gewo ne godsdienstoefening zegent de predikant het huwelijk in. Men trouwt in Staphorst door elkaar genomen op jeugdiger leef tijd dan in de meeste andere dor pen. En hoewel men er wel gro te gezinnen kent, telt het gemid delde gezin niet meer dan drie of vier kinderen. Daarbij is het merkwaardig, dat de kwade ge volgen van inteelt, gelijk men die zo vaak in besloten gemeenschap pen kent hier vrijwel onbe kend zijn. Tuberculose-gevallen treft men er bijv. zo goed als wel bruin, doch steeds met twee zilveren knopen aan de voorzijde. Voor daags wordt ook wel man chester of een andere stof gedra gen, maar 's zondags uitsluitend een pantalon van bevertien. Ten slotte: zwarte kousen in witge schuurde klompen in de week. 's Zondags schoenen. De kleding der kinderen is, wanneer ze eenmaal twaalf jaar zijn. vrijwel gelijk aan die der volwassenen. Tot hun vierde jaar lopen echter de jongens er net bij als de meisjes, dus in rokken. Toch zijn er ook dan al enkele geringe verschillen op te merken, voor wie heel scherp toeziet. Zo is bijv. een knoop meer onder de kin, van de prilste jeugd af. het teken van het mannelijk geslacht. Alleen worden de jongens er niet mee geboren! „Burger" Nog duizenden Staphorsters blij ven aan hun eigen dracht vast houden. Af en toe doet zich het geval voor, dat een jonge Stap horster, die na het vervullen van zijn militaire dienstplicht in z'n oude omgeving terugkeert, de sta tus van „burger" aanneemt door gewone kleding aan te schaffen. Maar zodra hij getrouwd is zweert hij meestal dat „burger"pakje weer af. Behalve veel kerken ziet men in Staphorst ook nogal wat café's. Wel een stuk of twaalf in het ech te Staphorst en in IJhorst nog drie. Als de jongens een jaar of zestien zijn beginnen ze er al be langstelling voor te tonen, doch openbare dronkenschap behoort tot de zeldzaamheden. En zijn ze eenmaal getrouwd, dan wordt er achter het café-bezoek een punt gezet. Tenzij zakelijke aangele genheden. zoals houtverkopingen bijvoorbeeld, zulk een bezoek no dig maken. Thuis worden echter heel wat gelegenheden aangegre pen om een ..neutje" te nemen. De burenplicht, waaromtrent we in ons eerste artikel al lieten zien hoezeer men die in ere houdt komt voorts treffend tot uiting bij sterfgevallen. Men treedt op als dragers, men zorgt voor transport etc. Gebruikte men vroeger voor dit laatste een open wagen, tegenwoordig wordt de lijkkist in een soort huifkar ge plaatst, naar het model van de toenmalige voortrekkers in Zuid- Afrika. Mannen zowel als vrou wen gaan in groten getale achter de wagen aan en naarmate de overledene dichter in de familie is, is de kledij van de vrouwen donkerder. De echte Staphorsters zijn nog warme voorstanders van huis- slachtingen. De meesten hunnes slachten zelfs twee varkens per jaar, één in de herfst en één in het voorjaar. Het aantal slagers winkels in Staphorst is dan ook uiterst gering, maar er zijn wel acht of negen mannen, die er hun werk van maken bij de Stap horsters op het erf te gaan slach ten. Daarbij wordt het varkens haar niet verwijderd door het in brand steken van stro, maar door het haar te begieten met kokend water en 't vervolgens weg te schrappen. Als het varken een maal in stukken is gesneden wor den al die stukken gezouten en, mèt de worst e.d. aan stokken gehangen, die in de schouw zijn aangebracht. Spek en vlees wor den aldus niet zozeer gerookt, maar meer gedroogd. Met dat spek worden heel veel pannekoeken gebakken, zodat men in Staphorst èn 's ochtends, èn 's middags èn 's avonds van dat lekkere geurtje genieten kan. Niet dat men driemaal per dag pan nekoeken eet, doch de een bakt ze voor de ochtendmaaltijd en de ander weer voor het middag- of avondeten. Jagers Naar gebraden bout wil het er ook nogal eens ruiken, daar er meer dan vijftig mensen wonen, die over een jachtakte beschik ken. Vaak jagen de boeren zelf niet eens. maar verpachten ze het land aan de liefhebbers, waar na ze de opbrengst van die pacht voor liefdadige doeleinden be stemmen of aan organisaties als Het Groene Kruis afstaan. Sinds korte tijd bestaat er in het echte Staphorst ook al een voetbalclub, die door „burgers" werd opgericht en 's zaterdags middags pleegt te spelen. Nadien zijn zich druppelsgewijs ook ech te Staphorsters actief voor dat spel gaan interesseren. Zo gaat het op velerlei gebied: als de „burgers" beginnen komen de echte Staphorsters geleidelijk ook. Met de tafeltennisclub is het al net zo gegaan. Maar een ruiter- vereniging. zoals er in IJhorst een is. is er in het eigenlijke Staphorst nog niet. Burgemeester Van der Wal weet echter precies, hoe hij z'n spelletje spelen moet om in het oude Staphorst iets nieuws tot stand te brengen. Reeds meer dan twintig jaar is hij er de eerste burger en dus kent hij zijn pappenheimers maar al te goed. Daarom richt hij zich steeds weer eerst tot „de ande ren". Dan is succes in den regel verzekerd. „Jammer, dat hij over een paar jaar al met pensioen gaat", zeg gen de mannen van de V.V.V ..Hij heeft hier zo ontzaglijk veel tot stand gebracht. Als we nu straks maar wéér iemand krij gen. die het klimaat hier goed aanvoelt." „En hoe zit het nu met die ko peren hartjes op de deuren?" wil den we nog weten, voor we af scheid namen van Staphorst. „Die hebben, voorzover wij we ten, niets met vrijage te maken", aldus onze zegslieden. „Het is ze ker niet waar. dat er op één straatdeur meer dan één is aan gebracht. En dat die ene dient louter als versiering van het sleu telgat. Wat wél waar is: dat een vrouw uit Staphorst, als ze op haar best is uitgedost, voor circa duizend gulden aan kleding en sieraden ronddraagt; dat er hier nog altijd broden gebakken wor den van een tafel lengte bij bruiloften vaak nog veel langer! en dat ondanks alles de Stap horster een hardwerkend en sober levend mens is, die niets liever wil dan in Staphorst blijven tot de laatste ademtocht. van ^fohanneó De stad is gevallen, de grote stad, een zon stond er boven van blinkend licht, en toen viel het vreselijk duister dicht. De stad, die de wereld verhandeld had, met macht en wellust in ieder land, heersende met een harde hand, de stad is gevallen, Babyion ligt in puin, en rook en stof stijgt op uit haar stilte. De hemel lof dat er nog recht is onder de zon, dat het geweld van de duisternis zo volkomen gewroken is. Nu is het stil na de grote ramp, men hoort er geen vrolijke stemmen meer, geen luide bazuinen, geen fluiten teer. Geen vogel zingt er, er schijnt geen lamp, en de stem van de bruidegom en bruid is voorgoed verstomd, en geen geluid. Tekst: dr. J. W. Sehulte Nordholt; drogenaald-ets: Ria Exel Verbondenheid daieeri uit de tijd van de Indië-vaarders

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 15