I Uw probleem is het onze Dr. Fisher legde contacten die vrucht zullen dragen Meningen van anderen Cubaanse bisschoppen beschuldigen regering Vrouwelijke predikanten in Duitsland? Strijd om 12-jarige jongen over voortbestaan sekte Een kanttekening Pleidooi voor BOEKENHOEK gemenebest van kerken Een woord voor vandaag Geef predikanten vrijstelling van A.O.W.-premie 2 ONZERZIJDS SCHOOLVERZUIM JN ..De Christelijke OnderwU*er", het orgaan van" de Protestants Christelijke Onderwijzersvereniging, lazen wij enkele staaltjes van ongeoorloofd schoolverzuim. Heel kies ls stellig het volgende. Een Jongen uit de zesde klas en een meisje nit de dezelfde klas van een lagere school laten zich soms ln weken niet zien. Zij werken resp. bij een melkboer en een winkelier. De ouders beschikken over beperkte vermogens. Maar de werkgevers weten zeer wel, dat zij ver keerd handelen. Een van hen verklaarde volgens de ouders, dat hij voor alle gevolgen zou instaan. Dit aal wel betekenen, dat hij, ingeval van een veroordeling zoveel maal 2,50 zal betalen. Hier is sprake van een dubbele overtreding: nl. van de Leerplichtwet en van de Arbeidswet. Een dergelijk geval behoort ter kennis te worden gebracht van de politie en tevens van de arbeidsinspectie. De ouders krijgen dan niet alleen een boete, maar ook de werkgevers. In de regel zal men zich dan wel voor herhaling van de overtreding wachten. Vooral op de kleine plaatsen moet men de politie inschakelen. Veelal krijgt men daar niet gaarne de politie aan de deur. Daarvoor schamen zich de ouders. De ouders moeten tot het inzicht gebracht worden, dat het onverantwoordelijk is om de kinderen geregeld onderwijs te onthouden. Zij schaden de toekomst van hun kinderen. In deze tijd is het meer dan ooit noodzakelijk, dat goed onderwijs wordt genoten. Wie zelfs geen behoorlijk lager onderwijs heeft ontvangen, komt veelal terecht bij de ongeschoolden. Gelukkig zien wij al meer, dat de ouders ook uit de lager gesitueerde kringen zich offers getroosten voor hun kinderen door hen ILL.O.-onderwijs of een technische school te laten volgen. De primaat van de Anglicaanse Kerk dr. Geoffrey Fisher is in Lon den teruggekeerd, van zijn reis door het Midden-Oosten en van zijn bezoek aan de paus. Hij ver klaarde bij aankomst onder meer dat door dit bezoek nu de weg vrij is voor besprekingen tussen de Anglicaanse en de rooms-katho- lieke kerk. Reeds enige tijd was er een soort gesprek gaande, maar dit was niet officieel en werd niet er kend. Dit is nu echter, volgens de Engelse aartsbisschop, anders ge worden. In een gesprek met journalisten op de Zondag en maandag, door Margare- tha Ferguson. Uitgave N.V. De Arbei derspers. Amsterdam. Bundel verhalen van deze schrijfster, wier naam al ge maakt schijnt. Opgenomen in Boeken- vink-serie. Tegen de draad, door Jef Last. Uit gave N.V. De Arbeiderspers, Amster dam. Dit deeltje uit de Boekenvlnk-se- rie is wel in staat ons een indruk te geven van het dichterschap van Jel Last. Dilemma, door R. Biijstra. Uitgave N.V. De Arbeiderspers. Amsterdam. In dit deeltje in de Boekenvuik-serie zijn van Biijstra twee verhalen opgenomen een in herdruk dlo van zijn schrijfkunst overtuigen. Vaselientjes dagboek, door Eli Asser. Uitgave N.V. De Arbeiderspers, Am sterdam. Van dit deeltje in de ABC- scrie is hiermede de vierde druk ver schenen. Het hele schaap Veronica, door An nie M. G. Schmidt. Uitgave N.V. De Arbeiderspers, Amsterdam. De titel zegt het al: in dit ABC-dceltje vindt men alle (drie) „Veronica's" bijeen. Pieter Jellei Troelstra. Uitgave N.V. De Arbeiderspers, Amsterdam. Dit is een keuze uit de geschriften van de grote socialistische voorman, samenge steld door Evert Vermeer. Het is te vens het laatste werkstuk geworden, dat Vermeer heeft mogen voltooien. Het boekje geeft van Troelstra'a betekenis con voortreffelijke tekening. Het evangelie van Thomas, vertaling, inleiding cn kommentaar door prof. dr. R. Schippers. Uitgave J. H. Kok N.V., Kampen. We hebben hier van doen met een betrouwbaar contact met deze belangrijk» voodit Bllderdijk, door Martien J. G. de Jong cn Wlm Zaal. Uitgave J. H. KOK N.V.. Kampen. Bilderdijk verdient ook Joi N.W _w_ bijVna bekend te blijven, ook onder on- z.Q jongeren. Dit boekje, opgenomen in Koks Boeket-reeks, kan daarbij helpen, doordat het een overzicht van zijn le ven cn een keuze uit zijn werken biedt. Parade of paradijs, door Okke Ja ger. Uitgave J. H. Kok N.V.. Kampen. Van de bekende predikant-dichter vindt men hier tal van treffende morgenwij dingen cn andere radiotoespraken ver zameld. Wat ds. Jager ons te zeggen heeft, weet zijn weg wel te vinden. Actie voor en perspectief van de gees telijke volksgezondheid. Uitgave J. H. Kok N.V., Kampen. Dit zijn de refera ten, door prof. dr. J. Waterink en dr. L. van Loon. gehouden op het congres ter gelegenheid van het vijf en twintig jarig bestaan van de Vereniging voor Geestelijke Volksgezondheid op G.G. Keesje Knabbel, door Nlek van Noort. Uitgave J. H. Kok N.V., Kampen. Een aardig kinderboek, met leuke tekenin gen van Jack Kramer. Margriet Marijne, door Ronny van den Ecrcmbecmt Uitgave Foreholte. Voorhout. Een mooi boek voor jongens en meisjes. Omslagtekening cn illus traties van Annemie Heymans. Kamakto. het wordt dag!, door Hans Berghuis. Uitgave Foreholte. Voorhout. Dit boek brengt ons een interessante kennismaking met het leven der Eski- Poiitleke wereldatlas, door S. A. Leef- lang. Uitgave J. H. de Bussy. Amster dam. Dit zeer bruikbare cn handige boek kreeg hiermede een tweede, ge heel bijgewerkte druk. Met andere woorden. Uitgave Bert Bakker-Daamcn N.V., Den Haag. René Gysen en Hans Sleutelaar hebben in de ze Ooievaar gedichten van een aantal jonge dichters uit Noord en Zuid bijeen gebracht en daaraan een inleiding toe- e°Arnor fat! en Tweestromenland, door Abel J. Herzberg. Uitgave N.V. De Ar beiderspers. Amsterdam. Van deze pu- blikatie, destijds met dc Wijnaendts Francken-prijs bekroond, is hiermede de vierde druk verschenen. Opgenomen in de ABC-serie. Vermaan Evangelische kerk veroordeeld Het blad van de communistische par tij ln Oost-Duitsland. „Neues Deutsch- land". heeft zondag een vermaan van de Evangelische kerk, voordat dit in al le Oostduitse kerken werd voorgele zen, al veroordeeld. De kerk ried de christenen aan, zo lang mogelijk in Oost-Duitsland te blijven om daar huni plicht te doen cn pas in uiterste nood naar het westen uit te wijken. Het Oostduitse partijblad noemt het ver maan „huichelarij cn inmenging in de staatszaken". Vereniging van Chr. mulo-scholen bijeen In „De Harmonie" ln Leeuwarden zal op 22 en 23 december aanstaande de al gemene vergadering van de vereniging tot behartiging van dc belangen der christelijke scholen voor mulo ta Ne derland worden gehouden. De deelne mer i aan de vergadering zullen donder dagmorgen op het stadhuis van Leeu warden door het gemeentebestuur wor- len ontvangen. BASISFORMULE WERELDRAAD In liet Doopsgezind Weekblad is ds. D. Richards ingegaan op de nieuwe basisformule die de Wereldraad van Kerken heeft aanvaard. Hij schrijft onder meer: VAN doopsgezinde zijde werd reeds direct in 1948 het voor behoud gemaakt, dat wij, hoewel van harte instemmende met het doel en het werk van de Wereld raad, niettemin moesten vaststel len, dat naar onze mening geen en kele formule of belijdenis de waar heid volledig uitdrukken of bevatten kan. Vooropgesteld blijft, dat, al ver ving men het woord „aanvaarden" door „belijden", deze formule geen bindende Dcliidenis wil zijn, doch niet anders dan een uitnodlgings- formulc. Er wordt alleen mee uit gedrukt, dat deze basis uitgangs punt is voor het gesprek tussen de kerken, met uitzondering van die, welke deze formule absoluut afwij zen. Ons voorbehoud van 1948 blijft echter onverminderd bestaan: ook al is dat „belijden" niet confessio neel bedoeld, maar een aanduiding van het optreden van de kerken ten opzichte van de wereld, en dus eerder tc verstaan als „getuige wl] moeten blijven bedenken dat de kerk (en) als zodanig niet één mond hebben, doch dat het dc leden der kerken (c.q. gemeenten) zijn, die belijden, getuigen. Wij meenden daarom, dat deze toevoeging ge wenst zou zijn: gemeenschap van kerken (c.q. gemeenten) wel ker leden de Heer Jezus Christus belijden. rcldraad, omdat vele doopsge zinden persoonlijk dit belijden zul len kunnen onderschrijven, naar de wijze, waarop zij zelf de openba ring van God in Christus uit de bijbel verstaan. Principiëler werd echter de zaak gesteld met de vraag, of wij 't eens zijn met het feit als zodanig, dat een basisformule noodzakelijk is? Wij zijn niet tegen belijden of belijdenis, maar wél zeggen wij: we hebben geen kerkelijk bindende belijdenis. We ontzeggen de Wereld raad niet het recht, om te om schrijven, wat de gemeenschappe lijke geloofsbasis zou kunnen zijn, doch blijven stellen, dat woorden ontoereikend zijn, om do geloofs waarde adequaat uit te drukken. Naar onze mening zijn er ze ker bepaalde eisen te stellen, waar aan iemand in zijn belijdenis moet voldoen, om tot de gemeente van Christus te kunnen toetreden. Wordt echter een formule gebruikt, dan zij die zo kort mogelijk, b.v. voor ons: Wij zijn een Broederschap, die verenigd is in het belijden van Je zus Christus als Heer (Kurios). Dat wij toch meedoen en mee denken over de nieuwe formule, daar onze bedenkingen tegen in brengen, vindt zijn grond in het feit, dat wij willen blijven mee doen, en dat niet afhankelijk stellen van het al of niet aanvaarden van een formule. Een bijzonder punt van bespre king vormden de woorden: „Jezus Christus als God en Heiland". Zo zonder meer zijn deze woorden „naar de Schriften" niet aan vaardbaar. Er wordt te veel voor ondersteld, dat nader uitgelegd moet worden. De incarnatie en de verzoening, zegt men. zijn hiermee aangegeven. Maar naar ons inzicht is begripsverwarring zeer wel mo gelijk cn kan zelfs de menswording hiermee volkomen op de achter grond geschoven, zo niet ontkend worden! IS HET niet veel „schriftuurlij- ker" om van Jezus Christus te spreken als Heer (Kurios)? Ook over de gemeenschappelijke roe ping der kerken werd uitgebreid gesproken. De W.C.C. ziet zich voor drieërlei roeping gesteld: 1. tot eenheid; 2. tot apostolaat; 3. tot diaconaat. Zo zal hier ook het woord roeping verstaan moeten worden. M&èr: spreken we ook met deze formule en deze gedachten- achtergrond, niet tóch te veel tot eikair, en te weinig tot de we reld? En hebben we niet óók de roeping, om het niet met elkaar eens te zijn? In het algemeen bestond wel de indruk dat de formulering, hoewel zij vele essentiële dingen goed naar voren brengt, en ondanks het feit. dat zij alleen als uitnodiging en lof prijzing te verstaan is, toch zéér veel te wensen overlaat. Ook in de ze zin, dat zij weinig aansluit bij het moderne 20e eeuwse spraakge bruik. Wij zijn tegen deze formule, niet, omdat het een belijdenis zou zijn, maar om vele andere redenen. TIET wordt daarom wenselijk ge- acht, om het volgende als sa menvatting te stellen: A Wij beginnen met gemotiveerd te stellen, waarom wij het niet eens zijn met de formule; B Wij dienen een nieuwe eenvou dige formule in; C Als die niet aangenomen wordt (wat waarschijnlijk is), dèn zul len wij subsidiair onze amende menten indienen. De vergadering meende ook. dat het eigenlijk bijzonder noodzakelijk is, dat iemand onzer volgend jaar op de Assembly te New Delhi aan wezig is, om een cn ander toe te lichten en te verdedigen. Om dit werkelijk gefundeerd te kunnen doen. is het echter ook noodzakelijk, dat wij als Broeder schap te voren ons over deze din gen beraden cn een oordeel vor men. KAPPER EN FOOI De afschaffing van het fooien stelsel in het kappersbedrijf heeft, blijkens een commentaar in het christelijk-sociaal orgaan Patrimoniumde volledige in stemming van de kroniekschrij ver Af. W. Schakel, die in zijn rubriek „Onder de streep" er het volgende over zegt: „Onze kapper deed ons tijdens onze periodieke opknapbeurt een schoon verhaal uit de oude doos. Zijn vader schoor tientallen jaren achtereen iedere dag de zonda gen uitgezonderd één van de notabelen te diens huize. Deze kleine plechtigheid vond de jaren door altijd te 13.09 uur haar aan vangspunt. Arriveerde onze kap per sr. te 13.03 uur. dan anticham breerde hij 2 minuten, kwam hij te 13.07 uur, dan zwaaide er wat. Onze notabel betaalde éénmaal per twee jaar, vroeg dan niet om dc rekening, maar deelde apodis- tisch mede. dat hij vond dat het zo en zoveel zou zijn. Commentaar werd niet verwacht, bepaald niet verlangd en dan ook niet gegeven. Wij noemden het een schoon ver haal. juister ware geweest: een feodaal verhaaL Die tijden liggen gelukkig achter ons. Dat neemt niet weg. dat er in het kappersbedrijf toch nog een laat ste feodaal restje was blijven han gen: dc fooi voor de bediende. De gewaardeerde lezer kent de proce dure. De kapper: „Pot, Jan!r' Jan, de bediende: „Dank u zeer, mijn heer." Het siert de vakraad voor het kappersbedrijf, dat men aan deze toestand een einde heeft gemaakt. De fooi is radicaal afgeschaft. Het publiek gaat een oude prijs beta len. die 10 tot 15 procent boven het oude tarief ligt. In de nieuwe col lectieve arbeidsovereenkomst werd een volwaardig loon vastgesteld. En zo ls het goed. Geschapen arbeider in Gods wijngaard, ook Jan de kappersbediende. Met een variant op Luther: Kapper bij de gratie Gods. Die -tatus verdraagt zich maar moeilijk met het mede-afhankelijk- zijn van de vermeende dan wel de terecht vóóronderstelde goedgevig- heid van de klant. Om van alle verplichte dankbaarheidsbetuigin gen dan nog maar te zwijgen. luchthaven van Londen zei de aarts bisschop, dat zijn gesprekken met dc Paus in Rome en leiders van de ooste lijke kerken in Jeruzalem en Istanboel waardevolle persoonlijke contacten hadden versterkt, die in de toekomst bepaalde vruchten zullen dragen. BEGRIP „Een van de bedoelingen van mijn reis was, de weg te banen voor regelma tige, en niet-officiële uitwisselingen van gedachten over belangen en be grip tussen de verschillende takken der kerk" zei de aartsbisschop. „Er zijn voordien enkele contacten geweest, maar die moesten bijna in het geheim tot stand komen. Nu kunnen zij plaats hebben op elk niveau en in het open baar erkend en toegejuicht worden". De aartsbisschop zei, dat zijn gesprek met de Paus langer dan een uur had geduurd en zeer vriendschappelijk was geweest. De Paus en hij waren zich volledig bewust geweest van het feit, dat hun onderhoud geschiedenis maakte. VRIENDSCHAP Gevraagd of hij iets van koelheid had gemerkt toen hij in het Vaticaan werd ontvangen, antwoordde dr. Fisher: „Neen. daar heb ik niets van gemerkt. Iedereen met inbegrip van de Paus zelf was vriendelijk, voorkomend en sympathiek". ,In geen van de steden die ik bezocht, heb ik een sfeer van vriendschap moeten scheppen. Ik liep regelrecht die sfeer binnen". [n het Heilige Land heeft de aarts schop verscheidenen preken gehouden, waarin hij pleitte voor een soort ge menebest van alle christelijke kerken. „Ik heb dit denkbeeld in mijn gesprek met de Paus niet genoemd" zei de aartsbisschop. „En ik heb geen idee, Arjos zaterdag in Utrecht bijeen (Van onze parlementsredactie) De nationale organisatie van anti revolutionaire jongeren studieclubs (Arjos) zal zaterdag 10 december in Esplanade in Utrecht haar jaarverga dering houden. Op die dag moeten nieuwe voorzitter cn vice-voorzitter gekozen worden, aangezien de huidige functionarissen, de heer S. Silvis cn mej. J. van Leeuwen, aftreden. Kandidaat van het voorzitterschap zijn dhr. C. Balkenende te Kapelle- Biezelinge en J. van Leeuwen te Wier den. Tijdens de middagbijeenkomst zal de geref. predikant, ds. P. Visser uit Tilburg, spreken over „Fundamenten en perspectieven." Medewerking wordt voorts verleend door de decla mator W. Berkhemer cn de zanggroep „The Joy Shouters." Het ledental van de Arjos is het afgelopen jaar weer gedaald van 5058 tot 4767. Het aantal clubs nam af met 12 en bedraagt thans 311. De Zuid-Hol landse Arjos is het sterkst met 887 leden over 71 clubs. Dit blijkt uit het jaarverslag van de secretaris, de heer D. Corporaal. In ditzelfde verslag staat vermeld dat het jubileumfonds dit jaar nog met ruim f 10.000 is versterkt De ju bileumactie, die in 1959 is gevoerd, blijkt thans ruim f 77.000 te hebben opgebracht. Ook dit jaar werden weer de gebruikelijke studenten, en studie conferenties gehouden. Een nieuwe schetsenbundel zag het licht. De be langstelling voor de kadercursus nam aanzienlijk toe. De Arjos ging het nieuwe seizoen in met ruim 300 kader cursisten, honderd meer dan het vo rige jaar. wat de houding tegenover een derge lijk plan zou zijn". „Er kan tegen mijn bezoek geen bezwaar zijn" vervolgde hij. „Wat ik deed ge schiedde om de geest en de leer van het evangelie te verwezenlijken". Een motor-escorte geleidde de aarts bisschop, mevr. Fisher en kerkelijke autoriteiten naar het Lambeth-paleis. de residentie van de aartsbisschop in Londen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Emmen: C. Smit te Die ver; te Stegensweert-Maasbracht: W. L. Dekker te Molkwerum. Aangenomen naar 's-Gravcnhage-Loos- duinen, vijfde pred.Dlaats: H. J. Vedder te Terborg; naar Zevenbergen: J. van Winterswijk te Wieringermeer. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Zeist, vijfde pred.plaats: T. J. Hagen te Deventer; door de Re- formierte Kirche van Frenkendorf (Zwitserland); A. Donkers te Dordrecht. GEREF. KERKEN (Vrüg) Examens: de classis Zaandam heeft praeparatoir geëxamineerd en beroep baar verklaard: G. van Atten, kand. te Zaandam. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Sneek: J. Prins te Gro ningen; te 's-Gravenzande, vac. D. Slag boom: N. de Jong te Katwijk aan Zee, bij acclamatie. Demonstraties bij kerk van Amerikaans predikant In New Orleans is de methodistische predikant, William Foreman, gisteren (bij zijn kerk door een groep blanke vrouwen uitgejouwd, omdat hij zijn dochter naar een school heeft gestuurd die toegankelijk is voor blanken zowel als zwarten. Na de dienst, die slechts door 16 personen werd bijgewoond, schreeuwden de vrouwen: „Nikker, vriend" en slaakten de kreet: „zon der jou zouden we hebben gewon nen." In de tweede dienst, die door de predikant werd geleid, is geen enkele plaats onbezet gebleven en hij werd door de gelovigen bijzonder hartelijk ontvangen. Het Cubaanse episcopaat heeft een „open brief' aan premier Fidel Castro opgesteld, die zondag ln alle R.K. ker ken wordt voorgelezen. Hierin beschul digen de aartsbisschoppen en bisschop pen de huidige regering ervan, dat zij „een materialistiache en destructieve" politiek volgt, waardoor de toestand voortdurend verergert Het episcopaat veroordeelt de rege ringscontrole op alle vormen van me ningsuiting. In antwoord op beschuldi gingen van Castro, dat de R.K.kerk ln het huidige conflict slechts materiële be langen nastreeft, verklaren de bisschop pen en aartsbisschoppen, dat de R.K. kerk alleen een geestelijke zending ver vult „De aarde is om uwentwil vervloekt", zei God tegen de mens, toen deze in ongehoorzaamheid en zucht naar kennis zich vergrepen had aan de verboden boom. De aarde zou de mens nog te eten geven, maar zou weerbarstig zijn en telkens weer afbreken wat moeizaam is opgebouwd. Iets van die vloek hebben wij het afgelopen weekend weer gevoeld, toen de storm over ons land raasde. Maar hebben wij gisteren ook „gevoeld", dat die vloek is gedragen door Christus aan het kruis? Het evangelie is weer van duizenden kansels gepredikt. Dat evangelie houdt in, dat Christus een vloek voor ons werd. Maar het houdt ook in, dat Hij zal wederkomen om over deze wereld en ook over deze aarde te regeren. Paulus schrijft: „Want met reikhal zend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der Zonen Gods". Het ogenblik komt, dat door Christus ons de aarde onderworpen zal zijn. Dat de vloek niet langer zal gelden. Nog staan wij machteloos tegen de natuur. Toen we gisteren op weg naar de kerk in de vliegende storm stonden te wachten, zei mijn dochtertje ineens: „Zwijg storm!" De wind waaide gierend haar woorden weg. Dat kon Christus eens zeggen, maar dat zal ook de mens eens kunnen zeggen, als hij met Christus regeert. De overwinning is aan ons door Christus! De synode van de Evangelische (Lutherse) Kerk van Hannover heeft zich in de afgelopen week beziggehouden met de vraag of het niet mogelijk is de vrouwelijke vicarissen gelijk te stellen met de predikanten. Dit maakt in Duits land de vraag actueel of de kerk vrouwelijke predikanten mag heb ben. Deze vraag houdt reeds enige tijd de gemoederen bezig. Deze synode is een van de eerste die de kwestie officieel aan de orde stellen. Een „vikarin" in Duitsland doet huis bezoek, geeft catechisatie en gods dienstonderwijs op scholen en mag in vele gevallen zelfs preken. Zij mag echter geen sacramenten bedienen. De synode werd nu gevraagd haar ook in dit opzicht met de predikanten gelijk te stellen. Het voorstel werd in de synode ver dedigd door dr. Freiherr von Hoden- berg. die stelde dat de door dc kerk aangestelde vrouwelijke vicarissen, die theologie hebben gestudeerd, als predikanten in de volste zin van het woord erkend moeten worden. Hij ver zocht de kerkorde zo te wijzigen dat de vrouw ook geheel tot het ambt kan worden toegelaten. Het debat duurde verschillende uren. Een vaft de kerkelijke leiders Ködde- ritz wees er-op dat het niet wijs is om maar direct de kerkorde te wijzi gen zonder enige bijbels-theologische bezinning. Hij meende echter dat het mogelijk is om met vasthouden aan de bijbelse eisen een grote stap ver der te komen in dc practische aan pak van dit probleem. De bisschop van de Kerk van Hannover, dr. Hans Lilje, meende dat deze kwes tie nu eindelijk eens moet worden ge regeld, en dat er in een niet al te verre toekomst een beslissing zal moeten vallen. Besloten werd de vraag aan een bijzon dere commissie toe te vertrouwen die hem van zowel de practische als de theologische kant moet bestuderen. Twintigduizend ChnssiHipm V Belzer Chassidiem vechten in Israël om het voort bestaan van hun zeer piëtistische sekte. De in zet uan deze strijd is de twaalfjarige Berl Dov Rokeah, die de enige af stammeling in rechte lijn is van de zogenaamde Belzer rabbyn, die deze sekte stichtte. HU wordt door deze Joden be schouwd als hun toe komstige rabbijn en lei der. De jongen krijgt nu een opvoeding in de Tal moedschool van de sek te in Jeruzalem, om op geleid te worden tot rabbyn. Hij zal dan, wanneer hij dertien jaar is en daarmee de kerke lijke meerderjarigheid bereikt, in het voorjaar van 1961 tot rabbijn worden benoemd. Maar deze opvoeding gaat in tegen de wil van zijn moeder, want zo rede neert zy: „Ik wil niet, dat mijn zoon voor de sekte een soort gouden kalf wordt". /~ip school krijgt de jon- gen onderwijs in slechts een profaan on derwerp, namelijk de poëzie, opdat hij straks als rabb'Un gedichten kan maken, die betrek king hebben op de reli gie. Hij wordt daar in grote afzondering ge houden en mag geen contact hebben met zijn leeftijdgenoten; hij mag niet buiten komen, daar men bang is dat hij in aanraking komt met vrouwen. Zelfs moet hij studeren in een vertrek waar hij niet naar buiten kan kijken om toch De vooral maar niet afge leid te worden. jongen, die zijn oom, de overleden rabbijn van Bel z, op moet volgen omdat an ders de sekte ophoudt bestaan, heeft zelf geen bezwaar tegen zijn ver blijf op de Talmoed school. HU wil. niet naar zijn moeder terugkeren, zegt men. De sekte verwijt zUn moeder, dat zy er ..moderne ideeën' op nahoudtwant spreekt wel de moderne talen, maar zU heeft geen grote kennis van de Joodse wetenschap pen. De moeder heeft «»P haar beurt intussen de rechterlijke macht inge schakeld, om zodoende, naar zy hoopt, de jon gen weer by haar te krygen. Advertentie Advertentie Ver soek aan Koningin De kerkeraad van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) van Uithuizer- meeden heeft, mede namens een aan tal andere kerkeraden een officieel verzoek gericht tot de Koningin, waar in verzocht wordt om vrijstelling van de verplichtingen ten aanzien van de algemene ouderdomswet. De kerkeraad vraagt tevens dat de uitspraken van de Nederlandse rech ter, die tot nu toe dergelijke verzoe ken heeft afgewezen, zullen worden voorgelegd aan het Europees Gerechts hof te Straatsburg. Deze gereformeerde predikanten (vrijgemaakt) hebben godsdienstige bezwaren tegen het betalen van de A.O.W. premie, omdat zij de voorzie ning voor de oude dag zien als een taak van de kerk en niet van de staat. Landdag Nederlands economisch onderwijs Zaterdag 10 december wordt te Am sterdam. in de hall van de 'effecten beurs, de 28ste landdag voor het Ne derlands economisch onderwijs gehou den. De dag is gewijd aan het thema „hoger economisch en administratief on derwijs". Circa driehonderd deelne mers onder wie vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven worden verwacht. Vier sprekers zullen een door minister Cals voorgesteld schooltype belichten en trachten aan te tonen dat er naast de HTS (hogere technische school) plaats is voor een HES (hogere economische school). De sprekers en hun onderwer pen zijn: dr. A. de Jongh, inspecteur V. H. M. O. „het schooltype in het wetsonderwerp Cals". mej. E. Schuy- ten, directrice stedelijk instituut voor handel en administratie te Antwerpen, „Belgische ervaringen met dit onder instituut", mr. J. van Zwet, directeur cursussen bank- en effectenbedrijf, „bui tenschoolse ervaringen met dit soort on derwijs" en mr A. E. C. de Groot van Embden. voorzitter hoofdbestuur Neder landse maatschappij voor nijverheid cn handel, „wensen van het bedrijfsleven". Vraag: Kunt u mij ook zeggen wel ke planten en dieren het beste in een terrarium gehouden kunnen worden cn wat deze dieren eten? Is dit voedsel in de winter moeilijk te verkrijgen? Antwoord: De eenvoud van uw vraag maakt een eenvoudig antwoord moei lijk. De zaak is deze, dat er geen spra ke kan zijn van een universeel terra rium. De liefhebber houdt er nl. een bepaald soort terrarium op na en van deze soort hangt het af welke planten en dieren daarin gehouden worden. Om een voorbeeld te geven: de terraria worden verdeeld in verwarmde cn on verwarmde terraria. De onverwarmde worden verdeeld ln: duin- of rotiterra- rium, heide- of bosterrarium; weide- of moerasterrarium: sloot of vennetje. De verwarmde verdeelt men in: woes tijnterrarium, oerwoudterrarium, tro- Blsch moerasterrarium; tropisch mee- 1e. U ziet: hier zijn acht verschillen de soorten, elk met eigen planten en bewoners, die weer bij elkaar beho ren. Elk heeft een afzonderlijke ver zorging nodig. Er is dus een boekdeel over vol te schrijven om u als begin ner in te lichten. U kunt zich een boek je aanschaffen, waarin de eerste schre den op het pad van deze mooie lief hebberij worden beschreven. Voor een beginner raden wij aan: I. M. Aleven „Wat houd ik in mijn terrarium?" uit gave Thieme Sc Cie, te kopen in d® boekhandel. Vraag: Zijn broers cn zusters wet telijk verplicht eikaars schulden te be talen? Antwoord: Broers en zusters zijn niet aansprakelijk voor elkanders schulden, tenzij zij zich borg hebben gesteld. Vraag: Ik heb een modern stenen kopje met houten schotel. Nu durf ik deze niet te gebruiken, omdat ik bang ben. dat deze uitbijt. Moet ik de scho tel om uitbijten tc voorkomen, met olie invetten en moet ik na het afwas sen steeds weer invetten? Antwoord: Men kan kop en schotel gerust afwassen in een lauw synthe tisch sopje, mits men beide goed na spoelt met 6choon water en afdroogt. Het houten schoteltje zal na verloop van tijd wel wat verbleken tengevolge van het wassen, maar dat kan men toch niet voorkomen. Invetten met welke olie ook is niet aan to raden, daar dan de schotel zou verkleuren. Vraag: Moet men inkomstenbelas ting betalen, wanneer men een huis heeft met een huurwaarde van 785, terwijl na aftrek van hypotheekrente, onderhoud, grondlasten, straatlasten, maar veertig gulden overblijft? Antwoord: Van de huurwaarde mag 15 procent worden afgetrokken voor afschrijving. Hierna blijken de lasten de baten van het huis te overtreffen, zodat in dit geval geen inkomstenbe lasting verschuldigd is. Vraag: Ik heb een nogal pluche karpet gekocht. Hoe lang moet ik het moet betalen. vegen, alvorens ik op het karpet kan t stofzuigen? Moet ik zachtjes vegen en - kan ik het tegen de draad in doen? Antwoord: Het verdient aanboveling 1 tenminste een half iaar gebruik te ma- r ken van veger en blik. Nooit moet men tegen de draad in vegen. Nooit moet R men met kracht vegen. I Vraag: Ik ben 68 jaar cn trek dus A.O.W. Tevens heb ik een klein pen sioentje van mijn vroegere werkgever en ik werk halve dagen. Alles bij el kaar is het een klein bedrag en ver onder de loongrens. Desniettemin word ik aangeslagen in de inkomstenbelas ting. Is dit juist? 1 Antwoord: Ook al is uw inkemen bc- fl neden de loongrens, kunt u aangesla- Sen worden in de inkostenbelasting. w inkomen komt namelijk uit ver- schillende bronnen en in dit geval is het mogelijk, dat u inkomstenbelasting j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2