^OPENBARING van nabij bekek&vi^, ZONDAGS- BLAD Ook daar kan de klok niet meer teruggezet worden ilieiuuc Ccifisrln Courant ZATERDAG 3 DECEMBER I960 Daar is dc schouw, een kolossale kap, waaronder de kachel zo gezellig snorren kan. En daarnaast slaat niet alleen een kolenkit, maar ook nog een hout kist, omdat liofit meestal groeit op het eigen land en dus haast niets kost. verhoudingsgewijs nergens groter in Nederland dan juist in Stap horst.. Met de tractors is het niet an ders gegaan. Geen boer in Stap horst. of hij nu maar 5 ha. of 15 ha. land bezit, is nog zonder zo'n stalen ros. een werktuig, dal dui zenden guldens kost. En dat in vele gevallen dan ook eigenlijk niet rendabel heten mag. Maar zelfs de kleinste boer schafte cr een aan en wist hem ook te be houden, omdat de Staphorsters o- verigens nu eenmaal geen eisen aan het leven stellen. Televisie vindt men er dan ook zo goed als niet, men gaat maar zelden uit en met de kleding doet men ja ren. Met dat al kan men er zowel de oude karos-met-een-paa rd-ervoor, zien passeren, als de gemotori seerde trekker; is er al 11.500 ha. van de 14.000 verkaveld; en leent men meer en meer het oor aan de goede raad van het gemeente bestuur. om niet alles meer van de landbouw te verwachten. „Maar dat gemeentebestuur is toch uit Staphorsters gevormd? zal men zich afvragen. Inderdaad, dat zou ook moeilijk anders kun nen. Doch daarin zitten evengoed IJhorsters en burgers" (dat zijn óf mensen uit andere gemeenten afkomstig. óf ..geciviliseerde" Staphorsters' die cr, onder leiding van de populaire burgemeester H. v.d. Wal. nogal eens in slagen de vertegenwoordigers van de ..ech te" Staphorsters van het goede van hun denkbeelden te overtui gen. En dan te bedenken dat er op een totale bevolking van 10.000 zielen toch altijd nog een 7000 ..echte" Staphorsters worden aan getroffen. de Rouveners hierbij inbegrepen. Want de Rouveners mogen dan. zoals al opgemerkt, een tikkeltje progressiever zijn. zo heel veel is dat nu ook weer niet. Hun boerderijtjes zijn pre cies eender, hun kleding is volko men gelijk en ze wonen aan die zelfde 8 kilometer lange dijk. waarvan ze elk precies de helft be zitten. waar IJhorst ligt is het lanc hoger en had men dus nooit aai een dijk behoefte. Hier spreek men dan ook van de ..Witte Ber gen" vanwege de zandverstuivin gen en treft men uitgestrekte bos sen aan, waar men uren lang kan dwalen en de vogelliefhebber z'n hart maar ophalen kan. Daar is ook heide en daar zijn ook veen- plassen en heuvels, in tegenstel ling met Staphorst en Rouveen, waar achter de boerderijen alleen maar akkers en weilanden liggen. Ze gaan er echter achter schuil, vooral op die plaatsen, waar deze boerenbehuizingen in twee. drie of wel vier rijen achter elkaar, dus alle evenwijdig aan de dijk. wer den gebouwd. Zodoende is er bij zo'n boerde rij meestal maar weinig land ge legen en moet men wel 5 a 10 ki lometer rijden en rossen alvorens men aan de slag kan gaan. Vóór de ruilverkaveling was het dik wijls zó erg, dat een zelfde boer zich vandaag eens kilometers westwaarts moest begeven, mor gen weer kilometers oostwaarts, en overmorgen zuidwaarts om bij z'n land te komen. Want het lag hopeloos verspreid. En aan dat euvel >s rióg niet geheel een einde, al is dat einde nu in zicht. Daar voorts de mechanisering het boerenwerk sterk vereenvou digde is hel niet meer mogelijk, dat alle Staphorsters cr een be staan in vinden, al wil dc ..cehtc" Staphorstcr niet van wijken we ten. Ook de jongeren voor het grootste deel niet. Als er één trouwt, gaat hy by zyn ouders of schoonouders in wonen. óf er vlak naast door een klein stulpje tegen het ouderlijke huis aan te laten bou wen. En wanneer men dan maar bereid is het uiterst sobere leven van vader en moeder te blijven accepteren, houdt diezelfde 10 of 15 ha. grond ook dat jonge gezin nog wel in leven. Op den duur wordt vanzelfsprekend onherroe pelijk dc grens bereikt. En aldus kon het gebeuren, dat het advies van de burgemeester toch werd opgevolgd. Thans bezoeken al meer dan honderd jongens de technische scholen in Zwolle en Meppcl. Teneinde nu aan de hang van Staphorst tegemoet te komen, werden in Staphorst tevens diver se industrietjes gevestigd, die de ze jongens, als ze de school door lopen hebben, weer kunnen op vangen. Er zijn zelfs al flinke in dustrieën bij (een fabriek voor stalen ramen en deuren, een fa briek voor het maken van trai lers, aanhangwagens en „kippers", een speelgoedfabriek, een afdeling van Philips, een zagerij, een scheepswerf etc.', die geleidelijk steeds meer Staphorsters tot zich weten te trekken. „Reeds 15 jaar is Staphorst zo nu al bezig zich op te richten uit de sleurgang van passiviteit, waarbij de bevolking zich staande kon houden door haar geringe eisen, geschraagd door een zeer vérgaand Godsver trouwen" aldus burgemeester Van der Wal. Onder dat „zich oprichten" mo gen voorts verstaan worden het stichten van een landbouwschool, een landbouwhuishoudschool, het maken van uitbreidingsplannen, waardoor aardige, frisse dorps kernen ontstonden, zulks met handhaving van Jiet pittoreske van de streek. Nieuwe kern Zo'n nieuwe kern zagen we zo wel in 't eigenlijke Staphorst als in Rouveen. In Staphorst bleek deze te bestaan uit een wijk van zes straten, alle loodrecht op de dijk gebouwd met erlangs aardi ge woningwetwoningen en winkels. In Rouveen waren 'het er drie. En al treft men er nog maar weinig „echte" Staphorsters in aan. deze kern gaven in elk geval lucht en ruimte aan arbeiders en em ployés, die de nieuwe industrieën onmiddellijk nodig hadden. Deze arbeiders, veelal uit de omtrek afkomstig, zijn bedoeld als gang makers. want daar kan men in Staphorst onmogelijk buiten. Zo wordt het vreemdelingenver keer ook niet vanuit het eigenlij ke Staphorst, maar vanuit IJ horst gestimuleerd. En de eerste tractoren verschenen in Rouveen, gelijk de brommers! Maar zondags is er volmaakte rust in Staphorst en Rouveen. waar 78 procent orthodox hervormd is, 15 procent gereformeerd. 3 pro cent tot de overige kerkgenoot schappen behoort en 4 procent nergens bij gerekend wenst te worden. IJhorst is bijna geheel s vrijzinnig. Hier staat een kleine hervormde kerk. in het eigenlijke Staphorst een reusachtige her vormde kerk en een kleinere op Rouveen. die echter de oudste is en uit 1641 dateert. Voorts zijn er in Staphorst, respect. Rouveen. nog twee geref. kerken en alleen in Rouveen een geref. kerk. art. 31 en een oud-geref. kerk. De grote man bij de hervorm den is ds P. J. Dersman. die bij de laatste Kamerverkiezing als no. 3 was geplaatst op de lijst der S G P. en als de toekomstige op volger van ds Zandt wordt ge zien. De S.G.P. is in Staphorst dan ook dé partij, al zijn er dan ook nog een A.R. en een C.H. kiesvereniging. Te voet „Als het in het echte Staphorst een beetje lopen wil", zo zei ons een insider, „zitten er in de her vormde kerk al gauw een 1500 mensen. De dienst begint om 10 uur en duurt meestal tot kwart over 12. In de geref. kerk wordt korter gepreekt op z'n hoogst lMi uur." In het „echte" Staphorst zowel als in Rouveen gaat alles te voet naar de kerk. Na afloop van de ochtenddienst gaat men (warm' eten en blijft men verder thuis tot de middagdienst begint. Ge wandeld wordt er dus beslist niet. Althans door die grote groep her vormden niet. Na de middag- dienst wendt men zich opnieuw huiswaarts en verlaat men het erf niet meer voor maandagmor gen. Het is nu op grond van deze opvattingen dat het fotograferen op zondag van personen tegen hun wil bij politieverordening is ver boden. Het vee wordt natuurlijk wel verzorgd. Op het ogenblik, nu de koeien al op stal staan, is dat vrij eenvoudig. Doch als ze zo mers in de wei gemolken moeten worden gaat men daar per gewo ne fiets heen niét met de brom mer. Als er maar een paar koeien moeten worden gemolken neemt men de melk in een em mer mee naar huis. Maar als de partij melk zo groot is, dat ze niet in een emmer kan worden vervoerd, dan giet men ze in bus sen. laat deze achter, om ze de volgende ochtend op tc halen. Bij warm weer zet men die bussen zo Een oude boerderij, met een heg erioor, met geboomte in de voortuin, èn andijvie. Men verstaat daar nu eenmaal wonderwel de kunst om het i het aangename te paren. lang in een sloot want met een paard-en-wagen gaan melken of met een trekker wil men per se ï.iet. Niettemin heerst er over be paalde zaken soms verdeeldheid onder elkaar, wat zich bijvoor beeld onlangs nog uitte bij een huwelijksplechtigheid. Toen name lijk de ene helft der kerkgangers wel en de andere niet de aange kondigde psalmverzen wilde zin gen. In de oorzaak hebben we ons maar niet verdiept. Men staat echter weer schouder aan schouder als een familie door een ramp wordt getroffen. Een brand bijvoorbeeld is een ware ramp. want van verzekeringen wil men niets weten. Doch dan laat de zgn. nabuurplicht zich gelden. Iedereen helpt iedereen, met geld. met materialen en met arbeidskracht. En het is heus geen zeldzaamheid, als er al na enkele weken weer een gloed nieuwe boerderij verrezen is! 't Geld is er in elk geval als het nodig is, wat overigens evengoed van de burgerlijke gemeente mag worden gezegd W t de gemeen- tefinanciën zijn zo gezond, dat men nog nimmer om een extra bijdrage uit het gemeentefonds verzocht! P. Staphorster i. verder gast vrij en vriendelijk voor vreemde lingen. Mits men maar niet bij hem de peultjes wil opscheppen. „Hij is goed, maar niet gek", al dus drukte men zich uit bij de V.V.V. Men mag er in huis ko men, men mag alles zien en naar alles informeren en men zal u be hoorlijk tekst en uitleg geven. Het geen we persoon lijk mochten er varen. De mees te behuizingen hebben aan de voorzijde maar één groot ver trek. waarin men woont, kookt en slaapt. Dat «la- pen doet men in bedsteden met openslaande deur tjes, die maar een meter hoog zijn en pas een me ter boven dc vloer beginnen. „Hoe stapt u nu in bed?" vroe gen we een boe rin. „Maakt u pebruik van een stoel?" „Wel nee", zei ze, „we gaan er voor staan en laten ons er zo inrollen." In vele geval len bestaat de vloer nog uit te gels. die afwis selend rood en van ^okanneó Wot is het kwaad Een toren, een rode toren von bloed, zeven koppen, tien horens, bergen op trotse voet. Het kwaad is een vrouw op het water, een blinkende lichtekooi, liederlijk van gesnater, pronkende, purperen tooi. Afgunst en trots en hebzucht, eigenwaan, harde haat, zelfvoldaanheid en wellust, wreedheid, dat is het kwaad. Heersers met koude ogen, een hart dot de Heer niet vreest, de mensheid, bedriegend bedrogen, verkwanslend het zielsvermogen, dat is de hoer op het beest. Tekst: dr. J. W. Srhulte Nordholt; droge naald-ets: Ria Excl blauwgrijs van kleur zijn. Daarover wordt spierwit vloer- zand gestrooid, dat men met zijn. Daarover wordt spierwit vloerzand gestrooid, dat men met een wagen tegelijk op de zgn. woeste gronden gaat halen. Men loopt thuis dan ook altijd rond op klompen alleen 's zondags niet en bij bijzondere gelegenheden of men zit op roodgeverfde steile stoeltjes met biezen matten. Uit de balken zoldering hangt een grote vierkante trechter van welhaast 2 bij 2 meter, uie de schouw wordt genoemd omdat daaronder de ka chel staat, een .driepoter" of een „Brabantse platte". En deze moet natuurlijk zijn rook kwijt. Daar de Staphorster nog veel hout stookt iedere Staphorstcr boer heeft bomen op z'n land. ander? is het geen boer! moet die rook een royale afvoer hebben. Boven dien gebruikt hij eierkolen brandstof, die ook wel willen ro ken! Hoofdzaak is echter dat hst er warm is en gezellig. En dat is het er alletwee. Bij de kachel staat een ronde, opklapbare ma honiehouten tafel, die, nis hij geen dienst hoeft te doen, tegen een der wanden wordt neergezet. Voorts staat er een kabinet tegen de muur, soms nog een tweede kast en altijd hangt cr een kleine vitrine in de buurt, vol huwelijks geschenken. die na de trouwdag evenwel nooit meer worden ge bruikt (serviesgoed etc.). Een klerenkist, eveneens aan een wand gesehoven, een provisie kast. -lie bij de deuropening Is op- eest- 'd. om de tocht tegen te hou- dci een Drenthsc of een Frie se voltooien zo ongeveer dc i" cl. Op een k!eln tafeltje n dan nog een grote StalcnbiJ- met koperbeslag, waaruit veel gelezen wordt. Christelijke spreu ken treft men voorts aan op ver scheidene der roze of blauwe te geltjes. waarmee de wanden zijn bekleed. Zo lazen we o.a. De trouwe Leidsman In ons lot Dat Is en blijft de goede God. Toch is men niet altijd even ernstig In Staphorst. Want inen kan er bruiloft vieren als de bes ten. Een trouwpartij neemt dan ook veertien dagen in beslag. Maar daarover een volgende maal. Conservatief -k Vijandig jegens vreemdelingen? Terwijl we bij „Waan- ders" dc gloeiend hete soep een ogenblik lieten afkoelen en intussen het nimmer aflatende verkeer van Zwolle naar Meppel verder naar het noorden gadesloegen, staken vlak in de buurt telkens kleine groepjes voetgangers, fiet sers en bromfietsers in fleurige kledij deze druk be reden rijksweg E 35 dwars over. Want het was etens tijd in Staphorst. En dit is nu eenmaal een tweeling- dorp, waarvan de ene helft, genaamd Rouveen, westelijk van de weg is gelegen en de andere helft, het eigenlijke Staphorst, ten oosten ervan. Gaat men nóg verder oos telijk, dan komt men in IJhorst, dat er ook bij hoort, plus nog een aantal buurtschappen als Werk- horst, Lankhorst, Staphor ster Hulst, Hesselingen, Ha- mingen en Punthorst. Staphorst is nl. een grote gemeente van 14.000 ha, met alleen al een 1000 ha staatsbos, waarin we nog niet lang geleden getuige mochten zijn van een nach telijke jachtpartij. „Maar schrijft u nu ook eens wat van Staphorst zelf", zo heette het in een brief, die we daarna van de V.V.V. ontvingen. En waarom zouden we weigeren, waar de misverstanden omtrent deze gemeente zo hardnekkig en zo veelvuldig zijn?! Staphorst, zo menen immers nog velen, is die plaats in Ne derland, waar je een pak slaag riskeert, wanneer je van plan bent foto's van de bevolking te maken. In Staphorst kan je aan het aan tal koperen hartjes op de straat deur zien, hoeveel huwbare doch ters er in zo'n boerderijtje woon achtig zijn. En dan vooral niet te vergeten dat kleine vierkante rgampje in de voorgevel, vlak naast de andere ramen: dat raam pje. waardoor de minnaars toe gang hebben tot het opkamertje waar de dochters hen met een kloppend hart opwachten. Niet zo'n wonder Toch is het ook weer niet zo'n wonder, dat dergelijke verhalen nog altijd de ronde doen. Want een kern van waarheid zit er meestal wel in, al moet men dan enkele tientallen jaren in de ge schiedenis teruggaan. Waarbij nog komt. dat die dromerige behuizin gen op sombere winterdagen als het cr doorgaans stil is iets mysterieus hebben. Ze staan alle maal nogal ver van de weg, min of meer teruggetrokken, en ze hebben haast zonder uitzondering zwarte rieten daken, blauwe ga zen horretjes voor dc petieterige ruitjes van witgeschilderde ra men cn de zélfde lichtgroene blin- Links en rechts een bedstedei met popperige draaidetirtjes. In het midden een Friese klok maar een gewone met een veer hangt er ook. En onder die Friese klolt een tafeltje met een Statenbijbel erop. Alles tegen een achtergrond tan tegels, al dan niet van een spreuk voorzien. Ja, dat is Staphorst. Maar meen nu niet, dat men er niets anders langs de weg te zien krijgt. Want procentsgewijs treft men nergens te lande méér ttactors en brom- fietseA aan als in dit zelfde Staphorst. den, die 's avonds al vroeg wor den dichtgedaan. Voor iedere boerderij een heg, met daarachter wat bomen in een stuk tuin, dat door de bloemen en de groenten broederlijk wordt ge deeld. Maar als de bloei- en groei- tijd voorbij is, verrijst ér in die zelfde tuin een grote aardappel put, zodat men er te allen tijde een uitzicht op heeft. Mooi is het allerminst, zo'n heuvel van klei voor de deur, doch de traditie wil het nu eenmaal zo. En de traditie alleen. Vrees voor diefstal speelt hier dus géén rol. Van elders „In Staphorst wordt niet gestó len", zei ons een jonge Staphor ster. die we cr naar vroegen. „En als het alevel eens gebeurt, dan blijkt dc dader altijd weer van elders te zyn." De Staphorster is wel behou dend, maar dan in de zin van conservatief. In Rouveen is de mentaliteit een tikkeltje progres siever. En in IJhorst, waar men deze typische boerderijtjes volko men mist. is men zelfs erg voor uitstrevend. Met dat al wordt er in Staphorst een eigenaardige strijd gestreden, een strijd tegen de nieuwe tijd. Of eigenlijk is het geen strijd, doch veel meer een schoorvoetend met zijn tijd meegaan, omdat men te goed voelt, dat de wijzers van de klok onmogelijk kunnen wor den teruggedraaid. Men heeft zich zo lang mogelijk schrap gezet, maar er is geen houden meer aan. En men heeft al zoveel ver anderingen meegemaakt, die later verbeteringen bleken te zijn, dat men er niet aanstonds meer te gen sputtert. Die bromfietsen bijvoorbeeld, waarvoor de Rouveners het spit afbeten. „Zo'n ding is toch wel gemakkelijk om die grote afstan den naar je land af tc leggen". En al ging het dan geleidelijk aan. op het ogenblik is, volgens de V.V.V.. het aantal „brommers"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 13