Uw probleem is het onze
Italiaans theoloog verlaat
R.K. Kerk
KRONIEK
SURINAMEZENDING
Oecumenische Raad sprak
over Nieuw-Guinea
Verantwoordelijkheid bij
de gezinsvorming
Een kanttekening
Na 225 jaar: volhouden en uitbreiden
In de Rechte Straat
ontfermt zich over
prof. dr. Salvato
Een woord voor vandaag
Ceylonees predikant
2
ONDERNEMINGSRADEN
TAE wet waarbij aan de ondernemingen met 25 of meer kiesgerechtigde werk
nemers de verplichting werd opgelegd om een ondernemingsraad te vor
men is na reeds tien jaar oud.
Thans moet helaas worden geconstateerd, dat bij lange na aan het wettelijk
voorschrift niet is voldaan. Meer dan zestig procent van de ondernemingen
liet verstek gaan, 37% riep een raad in het leven.
Dat ziet er dus niet zo mooi uit.
Nu moet men in aanmerking nemen, dat het vooral de grotere ondernemingen
zijn, die in de geest van de wetgever hebben gehandeld. Men kan dan ook
zeggen, dat omstreeks 70 a 75% van de werknemers die onder een onder
nemingsraad behoren te vallen, dat ook inderdaad doen. Dit maakt de toe
stand wel wat gunstiger.
Toch blijft het onbevredigend, dat zovele ondernemingen, waaronder ook nog
wel zijn die het aantal van 25 werknemers belangrijk overschrijden, doen als
of er geen wettelijk voorschrift bestaat. Welke bezwaren hebben de onder
nemingen die in gebreke zijn gebleven?
Hoe functioneren de bestaande raden? Zijn zij werkelijk organen van over
leg en advies geworden?
Wij hebben meermalen van tot tevredenheid stemmende resultaten gehoord.
Stemmen, die wijzen op een verbeterde sfeer, die aan de arbeidsvreugde ten
goede kwam en het besef van verantwoordelijkheid bij leiding en personeel
heeft versterkt.
Maar dat waren sporadische mededelingen. Om tot een gefundeerd oordeel
te komen, moet over meer gegevens worden beschikt dan thans aanwezig
zijn. Ook het jaarlijks overzicht der commissie-ondernemingsraden van de
Sociaal-Economische Raad is daarvoor onvoldoende.
Er wordt nu overwogen om een sociologisch onderzoek in te stellen, dat ons
meer inzicht zal kunnen verschaffen.
Wij zouden een dergelijk onderzoek zeer toejuichen.
In de ondernemingsraden zien wij Instituten, die voor de interne bedrijfsver-
houdingen van niet te onderschatten betekenis kunnen zijn. Ook wel voor
minder grote ondernemingen.
Maar veel hangt hier af van de personen die een raad vormen. En van de
leiding zeer in het bijzonder.
(Van een onzer verslaggevers)
„Ons Lam heeft overwonnen."
Met die boodschap gingen 225 jaar
geleden de eerste zendelingen van
de Evangelische Broedergemeente
(Hernhutters) naar Suriname.'
Daarom is de afbeelding van het
Lam met de vaan der overwinning
het embleem geworden van de
Broedergemeente te Zeist, welke
gemeente zaterdag de herdenking
van 225 jaar zendingsarbeid vierde.
Interkerkelijk
Ds. H. J. Bintz, predikant van de Zeis
ter gemeente, herinnerde er aan dat de
Surinamczcnding steeds een internatio
naal karakter droeg. Predikers uit aller
lei landen gingen erheen. Maar deze
zending was ook interkerkelijk; ook van
daag wordt de Surlnamezending door ve
le kerken in Nederland mede mogelijk
gemaant.
Ds. S. O. Meeuwes, secretaris van het
ZIJLSTRA
Vriend en (politieke) tegenstander mogen
het erover eens sijn, dat prof. Zijlstra niet
sijn bcUsliiigonlwcrpcn een overwinning
heeft geboekt in de Tweede Kamer, de ma
nier, waurop het optreden van deze minis
ter wordt beoordeeld, verschilt nogal wat
na.ir gelang van de politieke opvatting, die
«Ie beschouwer huldigt. In Elseviers
Weekblad is Extra Parlemcntarius
aan het woord. Hij schrijft o.m. het vol
gende: „De alleen maar homo academicus
met een bijkans weergaloos talent tot het
helder uiteenzetten van moeilijke economi
sche ril financiële problemen groeide in de
loop der jaren uit tot een poiiticua van for
maat. Zijn grote ervaring en kennis van
zaken zouden hem in elk ministerie eevi do
minerende plaats verschaffen. Hoeveel te
eerder in een kabinet waarin de premier
ervaring en kracht mist en waarvan de
overige ministers, hetzij door het ministe
rie dat z\j beheren hetzij door het feit dat
zij nog maar kort portefeuilledragers zijn,
minder gewirht in de schaal van het al
gemeen beleid leggen en wensen te leggen.
Tijdens de debatten der algemene finan
ciële besrhouwingen, gevolgd door die over
de belastingverlagingen, heeft de minister
weer bewezen een uitnemend tacticus te
sun. Een machtswoord een „onaanvaard
baar" heeft hij niet uitgesproken. Gezien
sijn positie in het kabinet, maar ook de po
sitie van het kabinet tegenover dc Kamer,
had hij hel erop kunnen wagen om het par
lement voor een alternatief te stellen. Zelfs
een Icrelige Kamer zou hem met het oog
op de consequenties gevolgd xgn".
Hiertegenover klinkt het geluid, dat de
„onparlementaire medewerker" in Vrij
Nederland laat horen, wel heel an
ders! Hij zegt o.
Zeister Zendingsbestuur. vertelde dat de
Broedergemeente over de hele wereld
gerekend in 17 provincies onderverdeeld
is. De oudste provincie, Tsjecho-Slowa-
kije. dateert al van 1457, dus van vóór
de reformatie.
Van deze 17 provincies waren verschil
lende afgevaardigen naar Zeist geko
men. Vijf hunner brachten groeten en
gelukwensen over, te weten mevr. F. N.
M. Vrede-Kok uit Suriname; dr. H. Mo
tel, director van d"e provincie Europa
westelijk deel te Bad Boll; rev. Teofüo
Kisanji, vice-superintendent uit Tangan
yika; Chr. Wessels, jeugleider uit
Zuid-Afrika, Westelijke Kaapprovincie,
en rev. Robert Woosley jr. uit de zuide
lijke provincie van Noord-Amerika.
Mevr. Vrede zei In haar groet, dat
Suriname aan de zending het peil van
zijn tegenwoordige ontwikkeling te dan
ken heeft.
Verschillende sprekers lieten niet na
een persoonlijk geloofsgetuigenis te doen
horen, een woord van hulde voor het
Lam dat overwonnen heeft.
De intimiteit van het samenzijn in de
fraaie witte kerk werd verhoogd door
het liefdemaal en nog feestelijker ge
maakt door zang van het koor der Broe
dergemeente en van The Surinam Gos
pel Singers. De Broedergemeente is
steeds een zingende gemeente geweest.
Posthuis des Heren
Wat bewoog de Broedergemeente in
de 18e eeuw uit te gaan? Niet de bood
schap dat God alle volken geschapen
heeft. Dat weten de volken wel. zij het
vaak dat zij er niet meer dan een
schemerachtig denkbeeld van hebben.
Het was de boodschap Wie de volken
verlost heeft, die de broeders deed uit
gaan. En dat beweegt hen vandaag nog.
Aldus prof. dr. J. M. van der Linde,
voorzitter van het Zeister Zendingsbe
stuur in zijn herdenkingstoespraak.
De drang tot verkondiging van het
evangelie bleef bij al wat in Suriname
veranderde in meer dan twee eeuwen.
Het parool luidt thans; volhouden en
uitbreiden. Want terwijl men wel eens
zegt dat Paramaribo al aan het evan
gelie voorbij is. moet de zending ver
schillende gedeelten van het binnenland
vandaag nog bereiken.
De oude „firma" de oudste op mis
sionair gebied in Nederland is aller
minst aan het eind van haar krachten.
Daarom wil ook de gemeente van Zeist
blijven wat zij al eeuwen is: „posthuis
van de Heer, gelegen aan de grote weg
naar Suriname". De gemeente rekent
daarbij op haar medechristenen in Ne
derland.
Prof. Van der Linde wees naar de
grote adventsster. die in de kerk was op
gehangen. De Heer komt! Het Lam dat
overwonnen heeft, is de Heer der we
reld. die eens de grote oogst zal Inza
melen.
Na het gemeenschappelijk zingen van
het adventslied „Slaat d'ogen naar 't ge
bergte henen" ging de samenkomst uit-
(Van onze kerkredacteur)
ZATERDAGMORGEN bracht de
Italiaan, prof. dr. Domenico
Salvato, een bezoek aan de Leidse
hoogleraar prof. dr. H. Berkhof, om
zich over zijn toekomst te beraden.
De 33-jarige theoloog is zojuist uit
de Rooms Katholieke Kerk getre
den. Hij was hoogleraar in de exe
gese aan het pauselijk regionaal
seminarie in Molefetta-Bari. Voor
lopig heeft de organisatie van ex-
rooms-katholieken „In de Rechte
Straat" zich over hem ontfermd om
hem in staat te stellen een theolo
gische opleiding te volgen aan een
protestantse theologische faculteit.
Prof. dr. Salvato studeerde zes jaar
theologie en filosofie aan het pauselijk
seminarie van Salerno, en behaalde
vervolgens een graad in de theologie
aan het Gregoriana te Rome. Tevens
volgde hij nog een studie van twee
jaar aan het college van het pauselijk
bijbelinstituut te Rome. waar hij een
graad behaalde in de bijbelse weten
schappen. waaronder de studie van de
oosterse talen valt. Hij heeft daar He
breeuws, Aramees en Arabisch ge
volgd. Na nog twee jaar gestudeerd te
hebben aan de universiteit van Wenen,
waar hij tot doctor in de theologie
promoveerde, werd hij benoemd tot
hoogleraar in de exegese. Bijna zes
jaar doceerde hij daar de bijbelse vak
ken.
Conflict
Door zijn persoonlijke studie van de
bijbel kwam deze hoogleraar in con
flict met de leer van de Rooms Ka
tholieke Kerk. Vooral met het wetti
sche karakter van dc Roomse dogma
tiek kon hij zich op de duur niet meer
vinden. Hij kon deze wetskerk niet
vereenzelvigen met het evangelie van
de Heiland.
Langzaam maar zeker rijpte het
ilan om zijn functie op te geven en de
;erk te verlaten. Omdat hij meende
geestelijk hulp te kunnen vinden bij
een protestant zocht hij in Duitsland
contact en vroeg een predikant of het
niet mogelijk was om geholpen te wor
den, om een weg in het gewone maat
schappelijke leven te kunnen vinden.
De eis was echter: „Alleen als u zich
bij de Lutherse Kerk aansluit." Daar
hij voor die stap nog niet rijp was,
ging hij teleurgesteld terug naar zijn
seminarie en zette daar zijn werk
zaamheden voort.
Het lukte hem echter niet de rust
te vinden die hij zocht. Begin van
dit jaar bracht hij in de kerstvacantie
opnieuw een bezoek aan Duitsland en
kwam daar in contact met een inter
kerkelijke bijbelschool Klostermühle
in Oberndorf bij Koblenz. Tijdens een
kort verblijf hier leerde hij de grond-
Geef het heilige niet aan de honden", zegt Christus en eigen
lijk verwachten we zo'n woord niet uit Zijn mond. Er is een
tijd geweest dat wij over slaven, zelfs een tijd geweest dat
werkgevers over arbeiders spraken als die stomme honden",
maar dat is hopen wij toch wel geheel voorbij. Ziet
Christus mensen aan als honden? Heeft Hij, die de Hoop van
de wereld is, de hoop voor hen opgegeven?
Neen, maar Christus is wel realistisch. Hij weet dat sommigen
onbekeerlijk zijn. Hij waarschuwt Zijn discipelen om hun
krachten niet te verspillen aan mensen die toch niet willen
horen, zolang er nog „velden wit zijn om te oogsten".
Maar dan mogen wij niet bepalen, wie onbekeerlijk zijn, en
dat wordt maar al te spoedig gedaan. Daarom heeft Hij ons,
zoals wij zaterdag zagen, eerst gewaarschuwd tegen het oor
delen van mensen. Onbekeerlijkheid wordt pas openbaar als
wij eerst alles in een geest van liefde gedaan hebben om de
harten te bereiken. Het stof mag pas van de voeten geschud
worden, als de mens eerst geweigerd heeft te horen. En niet
voordien. Daarom mogen wij ons niet op deze uitspraak van
de Heiland beroepen als het gaat om de prediking van het
evangelie aan mensen, die nog niet in de gelegenheid zijn
geweest het evangelie te horen, of zij nu communisten of
kapitalisten, negers of blanken, armen of miljonairs zijn.
Advertentie
slagen van het werkelijke evangelie
kennen. Het betekende een totale om
keer voor hem en een volkomen over
gave aan Christus.
Contacten
Deze Duitse school heeft contact met
het conferentieoord Capernway Hall in
Engeland, waar 's zomers evangelische
conferenties worden belegd en 's win
ters de mogelijkheid bestaat dat men
sen die graag meer in hun kerken
worden gebruikt als jeugdwerker of
catecheet een opleiding van enkele
maanden volgen. Het is dus een school
voor lekentraining. Op uitnodiging van
de leider van dit instituut, major lam
Thomas, ging Salvato naar Engeland
en volgde deze cursus.
Na de opleiding wist hij nog niet
goed wat hij graag wilde doen. Sommi
gen drongen er bij hem op aan dat hij
als evangelist onmiddellijk aan het di
recte evangelisatiewerk zou gaan deel
nemen (een Engelse evangelist is een
rondreizend prediker), maar anderen
meenden dat het beter was om voor
lopig enige ervaring op te doen in de
maatschappij. Zodoende kreeg tiij werk
als vertaler op het kantoor van een
grote fabriek.
Enige tijd geleden kreeg hij contact
met de zogenaamde Irish Mission die
hem In staat wilde stellen om theologie
te studeren, maar weer was de eis:
Maar dan moet u anglicaan worden".
Ook hiertoe voelde dr. Salvato zich nog
niet geroepen.
Hulp
Via een Engelse die de boeken van
5. Hegger, de ex-rooms-katholiek, nu
gereformeerde predikant, had gelezen
werd de hulp ingeroepen van dc orga
nisatie „In de Rechte Straat". Onmid
dellijk werd dr. Salvato geschreven om
zo spoedig mogelijk naar Nederland
over te komen om kennis te maken.
Zonder enige eis te stellen heeft het
fonds tot hulp aan ex-rooms-katholic-
ken die willen uittreden besloten om
dr. Salvato in staat te stellen nog min-
Prof. dr. D. Salvato (midden)
de zojuist uit de Rooms Katho
lieke Kerk getreden theoloog in
gesprek met prof. dr. H. Berkhof
(links) en ds. H. J. Hegger
(rechts).
stens een jaar te gaan studeren.
Deze ex-priester (hij werd in 1949
gewijd) had zaterdag een gesprek
met prof. Berkhof, hij bracht een be
zoek aan de Theologische Faculteit en
aan de Bijbelschool van de Belgische
Evangelische Zending te Brussel. In
de komende dagen zal hij nog een
gesprek hebben met prof. Berkouwer
van de Vrije Universiteit. Het is niet
waarschijnlijk dat hij in Nederland
zal gaan studeren, in verband met de
taalmoeilijkhedendr. Salvato kent
naast de oosterse talen en zijn eigen
Italiaans nog DuitsEngels en Frans.
Toch heeft het Nederlandse fonds ge
meend om deze verantwoordelijkheid
te moeten aanvaarden. In het afgelo
pen jaar heeft dit nog betrekkelijk
jonge fonds reeds hulp geschonken aan
de priester-arbeider Verlot in Brussel
en aan de ex-missionaris, die weer als
protestants zendeling naar Japan hoopt
te gaan, M. de Berdt. Het fonds is
meer dan uitgeput, maar ds. Hegger
hoopt, vertelde hij ons, dat via het gi
ronummer 284 van de penningmeester
van „In de Rechte Straat" voldoende
geld zal binnenkomen om de belofte
aan prof. dr. Salvato gestand te doen.
Op uitnodiging van prinses Wilhelmina
vertoefde 25 en 26 november on paleis
Het Lon ds. S. Selvaretnam, leider van
een christengemeenschap op Ceylon, een
belangrijk figuur uit de wereld der jonge
kerken. Ds. Selvaretnam hield zaterdag
middag voor vele genodigden waaronder
een aantal vooraanstaande personen en
talrijke jongeren, ccn voordracht over
de situatie van de kerken in het moderne
Azië.
In de maandelijkse vergade
ring van de Oecumenische Raad
van Kerken in Nederland te
Utrecht heeft prof. dr. C. L. Pa-
tijn, voorzitter van de commis
sie voor internationale zaken, op
verzoek van de raad de mening
van de commissie over de ver
houding Nederland-Nieuw-Gui-
nea toegelicht.
Hèt gaat om twee zaken aldus dr.
Patijn om de vraag of wij in de
kerken dit probleem opnieuw moeten
aansnijden en ten tweede om de
verklaring van de Raad van Kerken in
Indonesië waarover zich een aantal ge
reformeerden hebben geuit.
Wat het eerste betreft: Het probleem
is aan alle kanten aan de orde. Als
men aan werkelijk definitieve oplossin
gen denkt komt men in technische vra
gen terecht, die de kerken niet kun
nen beantwoorden. Wel mag door de
kerken gevraagd worden, wat het
woord zelfbeschikking betekent,
welke maatstaven men aanlegt bij het
oordeel over het tijdstip van zelfbe-
schikking, alsmede welke vorm van
zelfbeschikking men zich in internatio
naal verband denkt.
Een eigen standpunt van de ker
ken Is niet erg goed mogelijk, al
dus Patijn. Maar de kerken kun
nen regering en volk door het stel
len van vragen helpen. Een hand
leiding, uitgaande van de Oecume
nische Raad hierover, zou dienstig
zijn.
Het stuk van de Raad van Kerken
in Indonesië, waarin de roep om vre
de ook tussen Nederland en Indonesië
klonk, is aangeboden aan de Indonesi
sche regering; wat er mee gebeurd is,
is niet bekend, aldus prof. Patijn.
Opdracht
Uit de bespreking van deze zaken
resulteerden twee verzoeken van de
Oecumenische Raad aan de commis
sie voor internationale zaken. Ten
eerste vroeg de raad om een stuk ter
Advertentie
een, die mede bijgewoond was door tal
rijke autoriteiten en vertegenwoordigers
van diverse kerken en zendingscoöpera
ties.
(Van een onzer verslaggevers)
Verantwoorde gezinsvorming. Dit
was het onderwerp dat ditmaal op
de jaarvergadering van de Vereni
ging tot bevordering der geestelijke
volksgezondheid op geref. grondslag
„Het gemak waarmee) in discussie kwam. Talrijk was
de mini«tcr van financiën, prof. Zijlsira, de het aantal van hen, die zaterdag naar
verschuiving van dr belastingverlaging van utrecht waren gekomen, om drie
de eerste januari naar op zijn vroegst He sprekers over dit onderwerp te ho-
rrrsle juli in de Tweede Kamer aanvaard j ren_
r'f'. Niddijk b«ld i Dr J v,n de„ Btrg lector aan d.
1 het nieuw politiek bestand, door Rom-
nir in september met meesterschap be
werkstelligd. Het is een bestand dat op
een zo labiele basis berust, dat voorlopig
niemand van de erbij betrokkenen zirh een
wat grotere vrijheid kan veroorloven, en
men mort de regeringspartijen nageven dat
zij het deze keer allemaal hebben begre
pen. Zo slaagde minister Zijlstra er vrij
wel moeiteloos in een stuk belastingverla
ging ter wasrde van naar schatting 200
miljoen te onthouden aan de heren die in
het verleden toen de portefeuille van Fi
nanciën nog in de handen van P.v.d.Admi
nister* berustte zich graag bereid loon
den desnoods om 25 miljoen een complete
erisissfeer in het leven te roepen. Het is
inderdaad niet waarschijnlijk dat zich op
korte termijn weer ontbindende krachten
tollen ontplooien die de be«taande politieke
constellatie en het daarop rustende kabinet
rullen bedreigen. De vraag is eehter, of
dsirmee alle gevaren voor het kabinet lijn
afgewend. De politiek heeft met het weer
gemeen, dat vele depreasiekernen zich wel
in verwijderde delevi van de wereld ontwik
kelen, maar dat ie onweerstaanbaar onze
richting uitdrijven om hier het klimaat on
genietbaar te maken".
Vrije Universiteit te Amsterdam zou het
theologisch-ethisch aspect behandelen,
dr. B Ch. Hame- te Arnhem het gees
telijk-hygiënisch aspect, en prof. dr. R.
van Dijk het sociaal-ethisch aspect. De
laatste was door ziekte echter verhin
derd. Aan de referaten van de twee
eerstgenoemde heren had men echter
voldoende houvast voor een uitgebreide
discussie.
Wanneer wij ons beperken tot enige
opmerkingen van dr. Van den Berg (het
referaat van dr Hamer leende zich
minder voor publicatie), dan zij eerst
gewezen op de merkwaardige relatie
tussen Gods voorzienigheid en de souve-
reiniteit van de mens. waarop dr. Van
den Berg de aandacht vestigde.
Bij de vragen over een verantwoorde
gezinsvorming komt die relatie duidelijk
naar voren. Men mag deze relaties niet
op één lijn brengen, maar men mag ze
ook niet tegen elkaar uitspelen. God
vormt het gezin, maar Hij laat tevens
de mens aan de gezinsvorming In eigen
verantwoordelijkheid deelnemen.
De huwelijkspartners hebben verant-
woordelijkheid tegenover elkaar, tegen
over hun kinderen en tegenover de sa
menleving. Juist omdat de verantwoor
delijkheid tegenover elkaar zulk een
persoonlijke zaak is. dient men voor
zichtig te zijn met de beoordeling run
de wijze waarop die verantwoordelijk
heid wordt beleefd.
Er is ook verantwoordelijkheid Jegens
de kerk, die immers gebouwd wordt
door de gezinnen. Een groot gezin kan
een zegen zijn, ook voor de kerk. Maar
wanneer een groot kindertal het gevolg
is van onverantwoorde gezinsuitbreiding
wordt daardoor de kerk niet gebouwd;
hoogstens getalmatig, maar zeker niet
geestelijk. Men hoede zich voor roman
tisering van het grote gezin.
Dr. Van den Berg vroeg zich af of de
kerk in sommige gevallen niet verplicht
is collectieve voorlichting te geven. Hij
dacht dan aan gebieder» van grote be
volkingsaanwas. Christenen kunnen daar
door een niet-omvangrijk gezin laten
zien dat verantwoordelijkheid soms tot
beperking leiden moet.
Die beperking is er trouwens altijd.
Niemand streeft naar het biologisch
maximum wat het kindertal betreft.
Sommigen schrikken terug van de ge-
Beschuit als ontbijt
Beschuit bij de lunch
Beschuit als toetje na de warme maaltijd
kennisneming van de kerken te ont
werpen over de verhouding Neder
land-N ieuw-Guinea, met het verzoek
aan de kerken zich op dit punt voor
al gemeenschappelijk te uiten. Ten
tweede verzocht de raad de commis
sie een stuk te maken, dat de me
ningsvorming over het zelfbeschik
kingsrecht helpt en stimuleert.
Over het rapport 1958 van de We
reldraad van Kerken over de atoom
bewapening, kon prof. Patijn meede
len, dat in Genève een nieuw rapport
wordt voorbereid, waarin de zeer vele
reacties uit de kerken verwerkt wor
den. 1
Nieuwe redactie
De raad besloot voorts in deze ver
gadering aah de participerende kerken
te vragen opnieuw opdracht te willen
geven aan ds. W. Metting van Rijn (op
volger van ds. M. J. Top), de geeste
lijke verzorging van het Nederlands sa
natorium te Davos namens hen op zich
te nemen.
Tot leden van de redactie van het of
ficiële orgaan van de raad, „Gemeen
schap der Kerken" werden benoemd
ds. E. Beker, ds. A. van Andel en
wlka J. Roos, allen te Utrecht.
Advertentie
HOND ZIEK?)
geef
STAUPECID
BEAPHAR - RAALTE
Beroepingsiverk
BEROEPINGSWERK
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Haarlem (wijkgemeente
1): J. Streefland te Almen; te Nieuw-
Lekkerland: P. J. F. Lamens te Kame-
rik; te Waddinxveen vac. J. v. d. Haar:
C, Vos te Bennekom.
Aangenomen naar Fijnaart: J. Dol te
Medemblik.
GEREFORMEERDE KERKEN
Tweetal te Zeist: vijfde predikants
plaats: R. J. Beukema te Ermelo en T.
J. Hagen te Deventer.
Beroepen te Delfzijl, vac. J. W. Vlaan
deren: R v. Reenen te Klundert.
Benoemd tot hulpprediker te Onnen
(Gr.): F. A. den Boeft beroepbaar-pre
dikant te Groningen: tot hulpprediker te
s-Gravenhage-O. (wijk 1): P. de Jong,
emeritus predikant aldaar.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Murmerwoude: G. J. Buys
te Papendrecht en Joh. Prins te Gronin
gen; te Sneek: M. Drayer te Drachten
en Joh. Prins te Groningen.
REM. BROEDERSCHAP
Aangenomen naar Rotterdam, vac. F.
E. v. Leeuwen: J. M. Lindemans te Dor
drecht.
Najaarsvergadering
Emigratie Centrale
De Christelijke Emigratie Centrale
houdt op zaterdag 10 december a.s. in
het gebouw van Kunsten en Weten
schappen (Mariaplaats 27) te Utrecht
haar algemene najaarsledenvergadering.
De heer Robert E. Wilson, consul-gene
raal van de Verenigde Staten van Noord-
Amerika in Nederland zal enkele aspec
ten met betrekking tot de emigratie naar
de Verenigde Staten, onder de zoge
naamde Pastore-Walter Act, bespreken.
De vergadering, welke om twee uur
's middags begint, zal worden besloten
met de vertoning van een interessante
kleurenfilm over de V.S.
Vraag: Wat is het recept voor haaie-
vinnesoep?
Antwoord: Nodig zijn een haaievin,
1 kip, 300 gram ham, sherry, twee
stukjes verse gember, water en soja.
De haaievin drie dagen weken. De vin
vervolgens in 4 tot 5 uur tegen de kook
gaar maken. Teneinde onaangename
geur te verwijderen een uur lang om
het kwartier vers water geven, vervol
gens om het half uur. Het vinvlees is
gaar als het doorzichtig is geworden.
Nu vel en graten verwijderen. Alleen
het witte vlees is bruikbaar. Dit vlees
drie kwartier koken met twee stukjes
verse gember en een ingekerfde ui,
een glas sherry en iets water. De yin
een bouillonpan samen met "",v~
dachte aan beperking omdat zij denken gram ham en het vlees van een kip.
aan het goddelijk bevel in Genesis tot -
de eerste mensen gericht, die zich moes
ten vermenigvuldigen om de ganse aar
de te vervullen. Het woord dat tot de
mens in een lege en woeste aarde ge
sproken werd. behoeft niet zómaar voor
de mens van deze tijd te gelden. Wie
dat denkt maakt een fundamentalistisch
gebruik van de heilige schrift
Bij de behandeling van de huishoude
lijke stukken hebben de voorzitter mr.
dr. J. Donner en de secretaris de heer
K. A. Warmenhoven gewezen op de or
ganisatorische zaken waarin de vereni
ging het afgelopen jaar gemoeid is ge
weest Niet alleen ontstond een gerefor
meerde landelijke organisatie van orga
nisaties die on het gebied van de gees-
teliike gezondheidszorg werkzaam ziin.
maar ook is een verband In oprichting,
waarin ook andere christelijke organisa
ties op dit gebied elkaar ontmoeten.
alsmede een glas sherry in ongeveer
een liter water doen. Op ccn matig
vuur nog ongeveer 3 uur koken. De
vin uit de pan nemen en overdoen in
een andere pan. Hierover iets van de
geconcentreerde bouillon gieten. De
ham mot de kip nog ongeveer drie uur
laten koken. Alles bij de haaievin voe
gen en het nog ongeveer 10 minuten sa
men koken zodat de saus in de vin
trekt. Een theelepel soja toevoegen en
indien nodig iets zout.
Wanneer men geen haaievin heeft,
neme men poulet van een soepkip. 300
gram ham. sherry. 2 stukjes verse
gember, uien, water, aardappelmeel.
Men zette het poulet op met de ham.
uien. gember, sherry en circa 1 dl wa
ter en late de inhoud van de pan zo
lang koken totdat de kip en ham gaar
zijn. ongeveer 2% uur. Vervolgens snij-
de men het vlees klein, zeeft de bouil
lon en laat alles samen nog tien mi
nuten koken.
Vraag: Vorig jaar december heb ik
mijn cyclamen in bloei gehad, maar
thans komen er knoppen zo klein als
spelden aan. Hoe kan ik zorgen dat
de cyclamen geregeld bloeien?
Antwoord: U moet de plant langza
merhand aan hogere temperatuur wen
nen om verdroging van de bloemknop
pen tegen te gaan. Licht en lucht zijn
de voornaamste factoren. Plaats de
plant zo dicht mogelijk bij een venster
en vooral niet nabij een kachel in een
bakje zodat zij van onderen water kan
krijgen. Het water moet aan de war
me kant zijn en als het na een uur
niet geheel opgenomen is, moet men
de rest weggooien. De pot mag niet
voortdurend in water staan, want dan
worden de bladeren geel. Als men van
boven water geeft, is er eerder kans
op rotting. Dit kan men alleen doen
bij centrale verwarming en liefst niet
op de knol maar op de aarde gieten
Slap hangende bl: .leren wijzen op wa
tergebrek. In dat geval kan men de
fiot in een emmer lauw water dompe
en tot het water niet meer borrelt.
Uitgebloeide bloemen moet men met
steel en al uit de knol trekken om uit
putting te voorkomen. De plant heeft
wekelijks kunstmest nodig.
Vraag: Is het mogelijk, dat tapijtke
vers in een nieuw tapijt komen? Hoe
komen zij daarin? Woekeren zij voort
als biJv. motten? Wat kan men er te
gen doen?
Antwoord: Tapijtkevers komen in de
natuur vrij veel voor. In het najaar
zoeken zij een schuilplaats voor de
winter, in het voorjaar keren zij naar
de natuur terug. Als men in het voor
jaar de met tapijtkevers besmette
kleden lucht, vliegen zij naar buiten.
Als men in het najaar de tapijten op
nieuw lucht, komen zij erin. Het beste
is dus de tapijten in het najaar als
het kouder wordt, niet buiten te han
gen. en tapijten, kleding en vloerna
den steeds te inspecteren en zonodig
door deskundigen te laten onderzoeken.
Het kevertje gelijkt op een lieveheers
beestje, maar heeft in plaats van stip-
oen meer dwarse strepen en vlekken
op de schilden. Het is beigebruin van
kleur. De larven zijn 8 tot 9 mm lang
cn ter weerszijden bezet met stekelige
haren in kleine bundeltjes. De kever
is in de natuur onschadelijk en leeft
op bloemen, maar de larve is zeer
schadelijk en men moet alles in het
werk stellen om deze te bestrijden.
gehuurde huis zijn buiten mijn schuld
ingegooid. Wie draagt de schade?
Antwoord: In de eerste plaats de
schuldige, maar die zal wel niet te
vinden zijn. Volgens het Burgerlijk
Wetboek komen beschadigde ruiten
voor rekening van de huurder en niet
voor die van de verhuurder.
Vraag: Ik ben dezer dagen in het
bezit gekomen van een collie en wil
graag wat weten over de eigenschap
pen van een dergelijke hond.
Antwoord: Deze hond dankt zijn
naam aan de zwarte bergschapen in
de Schotse Hooglanden, die vroeger
colley (in het gaelic: zwart) genoemd
werden. Het werk van de collie was
zwaar: snelheid en uithoudingsvermo
gen waren een eerste vereiste. De
dikke vacht moest hem beschermen
tegen het zeer ruwe Schotse klimaat.
Ook een zeer scherp gezicht en goed
gehoor waren nodig Op grote afstand
moest hij elk geluid kunnen opvangen.
De hond beschikt over zeer goede
eigenschappen.
Vraag: Ik ben in bezit van een
bandrecorder en wil thans wat platen
opnemen, maar deze zijn beschadigd,
zodat bij het afdraaien van de plaat
en de band telkens storende tikken op
treden. Mij is wel eens verteld dat
bewerking met schoensmeer zou kun
nen helpen, of weet u een andere op
lossing?
Antwoord: Aan beschadigde platen
valt niets meer te doen. Althans is er
niet meer een mooie gave geluids
weerklank te verwachten. Smeert u
de plaat in met schoensmeer of was,
dan gaat er veel van de geluidsweer
gave verloren en bovendien is er het
gevaar, dat u de saffier verknoeit. De
geluidsgroeven worden namelijk ver
stopt zodat vele tonen verloren zullen
gaan. U kunt het wel eens proberen
met een zeer oude plaat en een gewo
ne naald, maar dan is de weergave
-ninder mooi dan met een saffier.