lacht
„Carmen"
nette
in
een wat
erg
opvoering
Maandag over een week
geen kappersfooi meer
BBSS
fethergolvenjj
Jean Foumet
als dirigent
Meubelfabriek j
gedupeerd
Duitse studio voor
tweede programma
Suikerklontje: niet
in de thee werpen
België maakt veel werk
van koningshuwelijk
60
Schaak-vraag 23
tg» Er zijn van die schakers, van wie
1st, liemand ooit gehoord zou hebben, als
e nieten dan volgt een of ander
leel geniaal offertje of een ragfijne
•ombinatie, waardoor zo'n schaker in-
in het middelpunt der belangstel-
ing kwam te staan. Het geeft mij al-
jjd weer hoop te weten slechts één
eer in mijn leven zo'n subtiel grapje
hoeven vinden om opgenomen te
irorden in de rij der schakers die niet
rorden vergeten.
Van mijnheer Labone zou ik nooit of
t nimmer hebben gehoord, ware hij
liet de schepper van de combinatie,
raarmee hij zjjn partij tegen ene
anonymus" beëindigde. Al is het na-
uurlijk best mogelijk dat hij een zeer
erdienstelijk schaker is geweest.
U ziet het diagram. Eenvoudig, niet-
raar? Wit speelt en wint, luidt de
pgave.
ZATERDAG 19 NOVEMBER 1960
Wit: Kgl, Dh5, Tfl, pi b2, g2, g7
nh3.
Zwart: Kg8, Dd7, Ta8, pi a6, b5 en
Dam-vraug 23
De stand in het probleem dat wij
voorlegden, was:
Zwart: 2, 10, 12, 13. 14, 17, 19, 29.
Wit: 23, 25, 26, 27, 38, 34, 44.
De oplossing is als folgt: 25-20, 29*
19; 20x7, 2x11; 23x5, «9x16; 26-21, 16x
13; 5x28.
Bridye
In een viertallenvedstrijd krijgt U
lis Noord de volgencfe kaarten:
>9 7 2, Q H 5, O H B 10 9 3, H 8 4.
Zuid is gever, alen kwetsbaar en
gt bieden gaat onfer constant pas
en der tegenpartij:
Zuid 1 Sans-Atrot (13-16 punten,
net Sans-Atout vcdeling) Noord 2
laveren (convertie: vraagt naar
antal punten en kaartverdeling)
Ijid 2 harten (1314 punten, met vier-
aart harten en 'ierkaart lage kleur)
- Wat moet Nood thans bieden?
Jack Diamond.
(iteit
Kruisuoordpuzzel
Horizontaal: 1 kneedbaar mengsel,
soort hond 7. bovenste gedeelte
oer breukuitlrukking, 9. deel van
en tram, 10. volksnaam v. d. kauw,
bevreesd, 3. bode aan een univer-
:it, 14. iede'. 15. deel van het gelaat,
lidwoord Fr.), 17. bekende afkor-
ing, 18. ligpaats v. schepen, 19. so-
iéteit (afk.) 20. stad aan 't Nauw
'an Calais, 2. bereide dierenhuid, 22.
oegwoord, 3. zes blaadjes postpapier,
5. wijze vai doen, 27. hemellichaam,
8. leerrede
Verticaal: 1. familielid, 2. kwalijk
iekende licht, 3. afstammeling, 4.
wemvogel, 5. Europeanen, 6. oude re
ening (aflO. 8. gem. in Utrecht, 9.
uchtbol. 1) Indogermaanse stam, 11.
lvorens, 12. troep, 15. de heilige
chrift der moslims, 18. deel van Voor-
ndië, 19. oroeikas, 21. als 21 hor., 24,
raktische wenk, 25. familielid, 26.
ers. voornaamw.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor.: 1. tobbe, 5. rol, 8. evoë, 9.
iade, 10. net, 11. vader, 12. regel, 13.
e, 16. om, 18. pekel. 20. nader. 22. een,
1 daar, 25. ergo, 26. eng, 27. keten,
im i Vert.: 1. ten, 2. over, 3. boter, 4. Be,
rad, 6. Oder, 7. leren, 9. mal, 11.
eder, 14. sonde, 15. Weert. 17. maan,
8 per, 19. lege, 21. dag, 23. non, 25.
„Het wezen van de vrouw is verandering. In de gelukkigste ogenblikken
staat het even dicht bij de liefde als bij de dood." Deze uitspraak dient als
motto voor de rtovelle Carmenvan prosper de Merimée. En naar die
novelle heeft de Franse componist Georges Bizet zijn gelijknamige opera
gemaakt. Het motto is voor dit werk niet zonder zin, want de vrouw
Carmen geeft wel heel duidelijk blijk dit volkomen vrouwelijke wezen te
bezitten en de opera laat ook liefde en dood zien.
De Ned. Opera heeft de „Carmen" nu
in een geheel nieuwe aankleding en
Het was wel een hele daad toen Bizet
in 1872 besloot de novelle van Merimée
op het toneel te gaan brengen. Het was
een revolutionnaire daad zelfs, zo maar
zigeuners, bandieten en anderen die door
„de nette lieden" veracht worden, op het
toneel te brengen. Op hetzelfde toneel
waar edellieden, legendarische goden en
Bijbelse figuren de rollen hadden ge
speeld. Bizet heeft alle raadgevingen in
de wind geslagen en met de tekstschrij
vers Meilhac en Halévy de opera klaar
gemaakt in de herfst van 1874. In twee
maanden een bovenmenselijke inspan
ning werd de muziek op 1200 pagina's
muziekpapier geïnstrumenteerde
Het ver'haal van Merimée is wel enigs
zins verzacht. De Carmen van Merimée
was een echte furie, een duivelin van
wreedheid en haat; een prachtige zigeu
nermeid, maar een dier in hartstocht.
Bizet heeft dat beeld wat gekuist in zijn
opera, wetend dat het anders een ge
choqueerd schandaal zou worden. Bij
meerdere opvoeringen van de „Carmen"
heeft men de zigeunermeid nog wat in
het bad gedaan, waardoor Carmen een
stuk rustiger wordt, beschaafder ook.
De echte Carmen is echter canailleus,
briljant, gezond, sterk. Daarom moest
het wel even duren voor de opera suc
ces had.
Meesterwerk
De echte kunstenaar ontdekte heel snel
het onvoorwaardelijke meesterschap
van Bizet. Tschaikowsky schreef aan zijn
vriendin Nadasjda von Meck o.m."
ik heb Bizet's Carmen van a tot z door
gespeeld. Het is een meesterwerk in de
beste zin van het woord. Ik ben ervan
overtuigd dat over tien jaar Carmen'
de populairste opera van de gehele we
reld zal zijn". Heel erg mis heeft
Tschaikowsky het niet gehad, want in
derdaad is „Carmen" een uiterst popu
laire opera geworden. Méde dank zij het
feit dat Bizet heeft gezien uit een klein
boekje met Spaanse wijsjes enkele dezer
wijsjes te bewerken, o.a. een Habanera
die nu elk beschaafd mens kent. Bizet gaf
een volkomen muzikale tekening van
Spanje, zonder zelf ooit verder te zijn
geweest dan de Pyreneeën. Het is alles
zo vol verve, zo vol leven, dat men er
nog steeds verbaasd van staat dat
juist een man als Bizet dit wist te be
reiken en daarmee tevens zijn enige
echte grote meesterwerk schreef. Drie
maanden na de première van zijn „Car-
men" stierf Bizet, nog bezig om recita.
tieven bij zijn werk te schrijven, het
geen later door Guiraud op de meest
stijlvolle wijze is voltooid
Nijverdal zal Amerikaanse
tussenvoering verkopen
De Koninklijke Textielfabrieken Nij-
trdal-ten Cate N.V. heeft een overeen-
&mst gesloten met de Dubin-Haskell-
tcobson Inc. New York, waarbij Nijver
»1 met ingang van begin 1961 de alleen,
trkoop verwerft van D.H.J. tussenvoe-
ing in Nederland, Noorwegen, Finland,
enemarken. Oostenrijk en Griekenland.
Wilde staking bij Britse
Ford te Dagenham
Een zich nog uitbreidende wilde sta-
ing van 6500 man bij de Britse Ford-
'briek te Dagenham heeft de assembla-
tlijnen geheel stilgezet. Eerst legden de
•gploegen het werk neer. daarna de
•chtploegen. De produktie van tractors
bedrijfswagens ia niet gestoord.
Mimi Aarden als Carmen en
Richard Martell als Don José in
Bizefs „Carmen" bij de Ned.
Opera.
regie op de planken gebracht, giste
avond in de Stadsschouwburg te Amster
dam. Regie en aankleding waren reeds
vorig jaar klaar, maar door het plotse
linge vertrek van Peter Maag als diri
gent kon het werk niet worden uitge-
voerd. D« muzikale leiding was nu toe- j i'te"wensen'o»erUet'Dt Ned!
was bijzonder fraai, zowel wat stem als
wat spel betreft. De beste was nog Jos
Burcksen als de smokkelaar Le Dancaire.
Een hoogtepunt was het kwintet in de
2e acte van Mimi Aarden, Lidy van der
Veen, Nelly Burbach, Jos Burcksen en
Chris Reumer. Toen kwam er even wer
kelijk levend spel op het toneel. Heel
wat beter dan in het begin met de sol
daten en de netjes gedresseerde kinde
ren. Jammer dat deze opvoering toch
Opera zal toch eindelijk eens de juiste
mensen op de juiste plaatsen moeten
gaan zetten .Het talrijke publiek heeft
de uitvoerenden langdurig toegejuicht
CORN. BASOSKL
TAe bouw van toonkamers voor een
meubelfabriek annex meubel-
handel met een vloeroppervlakte van
1550 vierkante meter in Blerick is
plotseling onderbroken, doordat het
gemeeentebestuur van Venlo een
bouwverbod heeft uitgevaardigd. De
betonfunderingen zijn gestort en een
gedeelte van de wanden is opgetrok
ken, maar daarbij is het voorlopig
gebleven.
De bedoeling van de firma H. Walda
was een eigen expositieruimte te bou
wen, omdat per 1 december van dit jaar
de huur voor een als toonkamer in ge
bruik zijnd pand was opgezegd Men
kwtam toen met de gemeente overeen
dat de firma een tijdelijke expositie
ruimte zou bouwen.
Na in eerste instantie afwijzend be
schikt te hebben, keurden Gedeputeerde
Staten van Limburg later deze overeen
komst goed. Wegens de tijdelijke aard
van de bouw. die zou bestaan uit een
houten montagehal, verwachtte men
geen moeilijkheden met de verstrekking
an de bouwvergunning.
De morilijkhed enkwamen later ech
ter toen de bouwtekeningen werden In
gediend. De firma raamde de bouwsom
op 50.000, maar de gemeente Venlo
berekende deze op 69.000 en de pro
vinciale directie van volkshuisvesting en
bouwnijverheid in Maastricht kwam
zelfs tot een bedrag van 107.000, waar
door de tijdelijke bouw viel onder de
projekten waarvoor de toewijzing van
bouwvolume en het verlenen van rüks-
goedkeurlng noodzakelijk is.
Hierover ontstond een zodanige on
zekerheid. dat de gemeente gelastte de
bouw stop te zetten. De firma raakte
in grote moeilijkheden. Men had ge
hoopt half november de nieuwe toon
kamers in gebruik te kunnen stellen en
had 1500 zakenrelaties daarvan in ken
nis gesteld.
Men moest nu naar opslagruimte voor
de meubels uitzien, die men vond in
een «overigens te kleine) tuinbouwloods
in Maasbree.
De firma Walda berekent de directe
schade van de impasse op ƒ25.000.
Ten einde naad heeft de directie een
beroep gedaan op de minister van
volkshuisvesting en bouwnijverheid op
dat spoedig de bouw van de toonzaal
kan worden hervat. Zij is van oordeel
dat zy het geprefabriceerde gebouw in
een week tijd kan laten voltooien.
vertrouwd aan de Franse dirigent Jean
Fournet. Eerlijk gezegd hadden we er
alle verwachtingen van. In het geheel is
het helaas tegengevallen.
Allereerst was er Fournet, die een uit
stekend dirigent is en het opera-orkest
werkelijk tot uitzonderlijke prestaties
heeft gebracht. Hij liet als een echte
Franse aristocraat spelen, verfijnd, dui
delijk, gelijk, muzikaal. Maar het was
allemaal zo verschrikkelijk netjes en de
tempi lagen steeds zo laag, dat de voor
stelling nodeloos gerekt werd. Men mis
te de echte Schwung, men miste de vaart.
Zeker, deze muziek behoeft echt niet
wild gespeeld te worden, niet ordinair.
Maar wat meer vaart en wat meer kleur
had geen kwaad gekund.
Dat was vermoedelijk de reden dat
Mimi Aarden zich niet geheel kon ont
plooien als Carmen. Ze wist in haar spel
natuurlijk nog wel te overtuigen, daar
voor is ze een ras-artieste. Maar het miste
de allure, de resolute houding, het tem
perament van haar vorige Carmen-vertol-
kingen. Vocaliter was ze daardoor ook
aanmerkelijk zwakker. De regie van
Frans Boerlage redde ook niet veel. De
regie was te statisch, te netjes ook, te
gestyleerd wellicht, net zoals de decors.
En net zoals de kleding: Carmen n.b.
een mooi cocktailjaponnetje.
De Frans-Spaanse geest was er vrijv
nimmer. Ook niet in de heel zwakke
dans in de kroeg van Lilas Pastia. De
beide buitenlandse solisten waren abso
luut misgrepen. De Franse Canadees
Richard Martell heeft een echte Knödel-
tenor, mist elke soepelheid en over
tuigde nimmer. En de kleine Amerikaan
Jess Walters was als Escamillo werkelijk
belachelijk, niet alleen door zijn stem hoging zijn de tarieven per 1 januari i960,
maar ook door zijn spel, waarin hij meerTariefsverhogingen welke sindsdien heb-
(Van onze sociaal-economische redactie.)
AT A AND AG over een week, om
J.TA precies te zijn 28 november
1960, zal het met de kappersfooien in
Nederland afgelopen zijn. De tarie
ven gaan met 10 tot 15 pet omhoog
en de bedienden zullen op basis van
bun nieuwe c.a.o. een volwaardig
loon ontvangen. Een personeelslid,
dat dan nog een fooi aanneemt, kan
op staande voet ontslagen worden.
Zoals wij reeds eerder berichtten heeft
de minister van economische zaken al
ingestemd met een verhoging van de ta
rieven met 15 pet voor het herenvak en
10 pet voor het damesvak, gelijktijdig
met het afschaffen van het fooienstelsel.
Bovendien zal aan het personeel een toe
slag worden uitbetaald op basis van zijn
omzet. Uitgangspunt voor de tariefsver-
vragen, dat voor de le klas krachten
niet meer dan 129 per week mag be
dragen.
Voor bepaalde kappersbedienden in de
grote steden van het westen van het land
zal de regeling geen voordeel, maar eer
der nadeel brengen, omdat de fooien hier
soms aanzienlijk zyn. Het ODtstaan van
het kwaad van „zwarte lonen" zal krach
tig tegengegaan moeten worden door de
organisaties in het kappersbedrijf. Te
recht kan de vraag gesteld worden of de
datum van invoering wel zo gelukkig
is. omdat het publiek tegen de feestdagen
juist gewoon is het kapperspersoneel met
een extraatje te bedenken.
op een cowboy dan op een stierenvech
ter leek. Merkwaardig toch dat de Ned.
Opera altijd zwakke buitenlandse gasten
moet engageren. Een Scipio Colombo is
heel wat beter als Escamillo.
De Micaela van Jeannette van Dijck
ben plaats gehad worden daardoor ge
ëlimineerd.
De provisieregeling op basis van de
omzet is niet verplicht. De bedienden
zullen ook bij de vakraad voor het kap
persbedrijf een vast loon kunnen aan-
T.v. schaadt vogels
Er wordt reel geklaagd over de last
welke vogels ondervinden wan tele
visie. Duivenliefhebbers pelot'en dat
hun vogels schichtig worden door an
tennes op daken en in kringen van
dierenbescherming maakt men zich
bezorgd over gekooide vogeltjes.
Er zijn al waarschuwingen geuit om
deze vogels niet te dicht by een tele
visietoestel te zetten omdat z\j hinder
zouden ondervinden van de uitstra
lingen in hoge frequenties.
Zoals het gewoonlijk gaat met nieuwig
heden, is men het er niet ot>er eens
of vogels nu werkelijk geschaad wor
den door televisie-stralen of niet. En
dus zyn er allerlei onderzoekingen
gaande
Britse wetenschapsmannen hebben daar
aan ook deelgenomen en z\j zijn tot
de conclusie gekomen dat de zorgen
niet overdret'en zyn, twant in de vrije
natuur verwijderen vogels zich van
een zendantenne.
Binnen een straal van 5 km rondom de
In Eschborn bij Frankfurt heeft de
televisiemaatschappij Freiee Fernsehcn,
die het tweede Duitse programma gaat
exploiteren, een hoeve gekocht met een
terrein van 3 ha. In hoog tempo wordt
hier door verbouw en nieuwbouw een
televisiestudio opgetroggen. Half de
cember moet het complex gereed zijn
AVRO verhoogt de
contributie
De AVRO heeft in loon- en (papier-)
prijsstijgingen aanleiding gevonden om
de contributie (tevens abonnementsgeld
voor het programmablad) van 5 op 6
gulden per half jaar te brengen. Voor
leden'abonnees die op 31 december a s.
zijn ingeschreven gaat de verhoging
pas op l juli 1961 in.
In de eerste helft van 1961 hoopt
men het programmablad volgens be
kende plannen in koperdiepdruk en
met vierkleurenpagLna's te kunnen la
ten verschijnen.
Benoemingen bij KRO
De perschef van de KRO, de heer G.
van Beek, die reeds enkele jaren waar
nemend perschef van de NTS was en
dus zijn werktijd dagelijks tussen beide
organisaties verdeelde, is nu geheel
overgegaan naar de NTS. In zijn plaats
benoemde de KRO tot perschef de as
sistent van de heer van Beek, de heer
A. van Tompu'tte.
Maar deze krijgt ook weer een as
sistent en wel mr. A. Schmitz (die ook
perschef van de Floriade was). De heer
Schmitz, journalist van professie, zal
voorts de programmaleiding van de
televisiesectie van de KRO assisteren.
Een Amerikaanse fabriek heeft het
kleinste radiotoestelletje ter wereld
geproduceerd. Formaat: suikerklontje.
Het dingetje weegt echter wel wat
zwaarder dan een klontje en dat is
maar goed ook. dan wordt het zeker
niet per ongeluk in de theekop ge
deponeerd.
De fabriek heeft gebruik gemaakt
van germaniumdioden, transistors en
miniatuur-onderdelen bij de construc
tie, maar een luidsprekertje is er niel
bij. Wel een draadje dat verbonden ia
met een oorknopje zoals een gehoor,
apparaat dat heeft. Hierdoor kan men
heel goed luisteren.
Het suikerklontjeis bedoeld als
en specimen van fabricake-techniek en
men zal er heus geen massa-produktie
van maken.
mast worden vrijwel geen nesten ge
bouwd. Het schijnt dus waar te zyrw
dat de diertjes de sterke stralingen
niet poed verdragen.
Daarom voor alle zekerheid maar op
gepast met uw kanarie of parkietjes
in de huiskamer: zet ze zover moge
lijk van het televisietoestel af. Men
kan nooit meten.
Bij de Belgische omroep heerst grote
drukte in verband met de televisie-uit
zending van het koningshuwelijk, dat
op donderdag 15 december a.s. wordt
gesloten.
RESA-HILVERSUM
Beter Schriftelijk Onderwijs
Wiskunde L0. en M.O.A.
Handelskennis L0. en M.B.A.
Prsktijkez. Boekh. en Hsndeleeerr.
GESLAAGD DANK ZIJ...
Rese-Hilversure
41
„Ik wel. In Cuba waar een paar opstandelingen
van Fidel Castro een Viscount tot landen dwon
gen. Ze kozen echter een nog slechtere plaats uit
dan hier en als ik me niet vergis, waren er maar
een stuk of twee overlevenden. Misschien bracht
dit onze vrienden op een denkbeeld het zou me
niets verbazen".
De stewardess luisterde nauwelijks en scheen
afweer aan een ander probleem te denken. „Waar
om vermoordden ze kolonel Harrison?"
Ik haalde de.schouders op. „Misschien kon hij
te goed tegen het slaapmiddel. Misschien zag hij
te veel of wist hij te veel. Misschien beide".
„Maar nu is het hun bekend dat u te veel zag
en te veel weet!"
Ik had heel graag gewild dat ze onder het pra
ten maar niet steeds naar me keek, want haar
ogen zouden zelfs iemand als dominee Smallwood
tijdens een van zijn preken week gemaakt heb
benEen verontrustende gedachte", gaf ik
toe. ,Het laatste half uur werd ik er verscheidene
malen door geplaagd. Ongeveer vijfhonderd maal
zou ik zelfs durven zeggen".
„Praat niet zo! Vermoedelijk voelt u zich nel
zo min op uw gemak als ik. dokter Mason". Ze
huiverde. „Laten we hier weggaan. Het is hier
verschrikkelijk. Watwat was dat?"
„Wat was wat?" Ik trachtte zo rustig mogelijk
te spreken, maar gluurde toch wat zenuwachtig
om mij heen. Misschien had ze gelijk en was ik
inderdaad even bang als zij.
„Er klonk buiten een geluid". Ze fluisterde en
haar vingers grepen zich in het bont van mijn
parkaAlsof er iemand op de romp tikte".
„Onzin!" Ik zei het wat ruw. maar hield al mijn
spieren gespannen. „U begint zo langzamer
hand
Midden in de zin zweeg ik. Ditmaal zou ik er
een eed op gedaan hebben dat ik iets had gehoord
en het was duidelijk dat het Margaret Ross ook
niet ontgaan moest zijn. Ze keek over haar schou
der in de richting van het geluid en wendde haar
gezicht dan heel langzaam weer naar mij. Haar
ogen waren wijd opengesperd. Ik duwde haar han
den weg, pakte mijn revolver en mijn staaflamp.
zonder einde
dooi
ALLISTAIR MACLEAN
sprong op en begon te hollen. In de cockpit
bleef ik stokstijf staan. Wat was ik een idioot ge
weest om de schijnwerper te laten branden. Het
felle licht verblindde me en maakte me tot een
volmaakt doelwit voor iemand die buiten met een
revolver in de hand en in de sneeuw gehurkt op
me zat te wachten. Lang aarzelde ik echter niet.
Het was nu of nooit, want ik had wel de gehele
nacht in die stuurhut opgesloten kunnen blijven
zitten in ieder geval tot de batterij van de
schijnwerper opgebrand zou zijn. Met mijn hoofd
naar voren werkte ik me door de voorruit, kreeg
nog net een stijl te pakken en voordat ik het
besefte lag ik al. plat op de ijskorst. Vijf seconden
bleef ik liggen en luisterde gespannen. Ik hoorde
alleen het gekreun van de wind en het gesis van
de over de bevroren sneeuw voortgejaagde ijs
naalden. Het geluid was nog nooit zo opvallend
duidelijk te onderscheiden geweest, maar ik had
ook nooit met een onbedekt oor op de ijskap ge
legen. Het hart bonsde me pijnlijk tegen de rib
ben. Dan krabbelde ik overeind en terwijl het
licht van mijn lamp zich in brede baan door het
aardedonker boorde, rende ik, in mijn haast uit
glijdend en struikelend, om het vliegtuig heen.
De tweede maal deed ik het in de omgekeerde
richting. Er was niemand. Onder de neus van het
vliegtuig bleef ik ten slotte staan en riep zacht
de naam van Margaret Ross, die onmiddellijk bij
de voorruit verscheen.
„Niemand te zien", zei ik. „We schijnen 't ons
heiden dus verbeeld te hebben. Klim er maar uit.
Ik zal u helpen".
Ik ving haar op en liet haar voorzichtig op de
grond zakken.
„Waarom liet u me hier alleen?" stamelde ze
„Het was ontzettend afgrijselijk! Diedie
doden.... waarom ging u weg?"
„Het spijt me". Het leek me niet het moment
om commentaar te leveren op alle vrouwelijke
onrechtvaardigheid, onredelijkheid en tegen alle
logica indruisende gepraat. De stewardess had al
meer dan genoeg moeten meemaken wat verdriet
en ruw optreden betrof. „Het spijt me", herhaal
de ik. „Ik had het niet moeten doen, maar gunde
me niet de tijd om na te denken". Ze beefde zó
hevig dat ik mijn arm om haar heensloeg en haar
dicht tegen me aanhield tot ze wat gekalmeerd
was. Dan nam ik de schijnwerper en de batterij
in mijn ene hand, klemde de andere om de ijs
koude vingers van Margaret Ross en samen lie
pen we terug naar de hut.
Toen de stewardess en ik bij de hut kwamen,
bleken Jackstraw en de anderen juist klaar te zijn
met de montage van de tractorcarrosserie en wa
ren een paar van de mannen reeds in de hut ver
dwenen. Ik nam niet de moeite het werk te con
troleren. want als Jackstraw zich met iets be
lastte. was het altijd volmaakt in orde. Ik wist
dat hij me dat laatste uur gemist moest hebben,
maar ook dat hij er niet de man naar was om me
vragen te stellen wanneer de anderen in de buurt
waren. Ik wachtte dus tot iedereen de hut had op
gezocht, pakte dan de Eskimo bij de arm en trok
hem het donker in: ver genoeg om ongestoord
te kunnen praten, maar toch ook weer niet zo
ver dat we gevaar liepen het gele schijnsel van
de koekoeken uit het oog te verliezen om in
een nacht tweemaal te verdwalen, was tweemaal
te veel.
Jackstraw hoorde me zwijgend aan en toen
vroeg hij: „Wat doen we nu, dokter Mason?"
„Dat hangt er vanaf. Heb je Joss nog gespro
ken?"
„Een kwartier geleden in de tunnel".
„Hoe staat het met de radio?"
„Slecht. Joss mist een aantal condensatoren en
reservebuizen. Hij heeft er overal naar gezocht
en vermoedt dat ze gestolen werden".
(Wordt vervolgd)
Alle Eurovisie landen hebben al ge
contracteerd voor de uitzending, die
ook door Nordvisie wordt overgenomen.
Dus zal de Belgische omroep zo goed
mogelijk voor de dag komen.
Natuurlijk heeft men behalve de te-
levisiezorgen ook de radioproblemen,
want ook alle Westeuropese radio-om
roepen zullen reportages geven en zen
den daarvoor verslaggevers en technici
naar België. Ook vele buitenlandse te
levisiecommentators worden verwacht.
Om al deze mensen op goede posten
onder te brengen en van sprceklijnen
le voorzien, komt heel wat kijken. De
tijd is vrij kort en daarom is men met
vele medewerkers hard in de weer.
De Belgische omroep heeft in de te
levisie-uitzending van het huwelijk tus
sen prins Albert en prinses Paolo een
grandioze -generale repetitie" gehad.
Men heeft ook toen zijn best gedaan,
maar helemaal foutloos bleek de tech
nische en artistieke organisatie toen
niet te functioneren. Er traden nogal
wat leemten op en men is vastbesloten
profijt te trekken van het geleerde en
nu die leemten netjes weg te werken.
Daarom zullen er in totaal 19 came
ra's worden gebruikt bij hel in beeld
brengen van de huwelijksplechtigheid,
dat is zes meer dan bij het huwelijk
van prins en prinses.
Het gaat er om. dat er tijdens de re
portage van de tocht van het koninklijk
paleis naar de St. Gudule geen onder
brekingen voorkomen en dat ook tij
dens de kerkelijke plechtigheid de gang
van zaken rustig en nauwkeurig kan
worden gevolgd. Tal van repetities aan
de hand van een volledig draaiboek
worden voorbereid, opdat België een
goed figuur zal slaan in het oog van
vele miljoenen kijkers.
Natuurlijk wordt de uitzending op
telerecording vastgelegd en dan ver
menigvuldigd. opdat men niet alleen
goede archiefstukken behoudt, maar
men ook veraf gelegen landen opnamen
kan toezenden.
Het geheel wordt een co-produktie
tussen de Vlaamse en de Waalse tele
visie. Voor deze belangrijke gebeurte
nis zal men eendrachtig samenwerken,
tweetalig uitzenden en de strijdbijl be
graven.
Zodat onze verwachtingen hoog ge
spannen mogen zijn!
vanavond
De KRO zorgt na het NTS-journaal
dat om 8.20 uur is afgelopen, voor
het televisieprogramma Dit begint
met het magazine „Brandpunt", waar
na Teddy en Henk Scbholten weer
gasten ontvangen in „Zaterdagavond-
akkoonden". Tot slot om 10 uur een
Hitchcockfilm: „Panne".
vanavond
Een ouverture van Rossini, het 2e
pianoconcert van Beethoven in Bes
en vijf Griekse dansen van Skalkollas
staan op het programma. dat het
Radio Kamerorkest en de Italiaanse
pianist Lodovico Lessona uitvoeren
in de rubriek „Populaire klassieken"
van de KRO. tussen 8 en 9 uur.
Maurits van den Berg dirigeert. Om
9.10 uur begint het programma Tie
relantijnen en om 11.05 uur kunt u
weer luisteren naar Meesterwerken
van de religieuze muziek-
Alle bekende medewerkers zijn weer
present in het VARA-programma
„Week uit week in", dat tussen
8.05 en 915 uur dn de ether is. Om
10 uur wordt het vervolghoorspcl
„Scaramouche" uitgezonden, om 10.40
hoort u Ton van Duinhoven weer als
Victor Voerman in „Niet storen" en
daarna praten Theo Uden Masman
en Thom Keiling over nieuwe platen..
Programma voor morgen
ZONDAG 20 NOVEMBER 1960
Hilversum I, 402 m. 746 kc/s. NCRV:
8.0o NW« en weeroverz 8.15 Orgelrecital.
LKO>R: 3.30 V d Jeugd 9 00 Morgen
gebed KRO9.30 Nw.« 9.43 Gram 9.35
Inleiding Hoogmis 10.0o Hoogmis 11.30
Gram 11.40 Kamcrmuz 12.10 Strijkork,
vokaal ens cn sol 12.35 Lichie mui 13.00
Nws 13.05 De hand aan de ploeg. lezing
13.10 De Wadders, hoorepel 13.30 Strijk
ork 13.45 V d Jeugd 14.15 Concertgo-
bouwork 15.00 Gram 15 2o Wat ons be
zig houdt, lezing 15.30 Muzikale aspec
ten: muzikale lezing 16.00 Sport '«.30
Veepers. CONVENT VAN KERKEN:
17.O0 Geref kerkdienst.
18.15 De Gereformeerde Kerken on de
Oecumene, gesprek. NCRV: 18.30 V'erz
progr 10.00 NWs uit de kerken 19 05 Sa
menzang 19.30 Weg en werk der kerkher
vormers: MelanChton, Luthers vriend en
medewerker, lezing KRO: 19.45 Nwa
20.00 Licht progr 20.30 Act 20 35 Gevar
mui 21.05 Chansons 21.30 Toltèn, klank
beeld 21.40 Moen'uus. nrien linde en mien
mensch'n. klankbeeld 22.25 Gram 22.30
Nws 22.40 Avondcollege: Radiolesson 23.00
Avondgebed 23.15 Amuf muz 23.40 Gram
23.55—24.00 Nwi
Hilversum II, 298 m. 1007 kc/s. VARA
8.0o Nws 8.18 GevaT progr 9.45 Geestelijk
leven, toespraak. VPRO: lO.Oo V d Jeugd
IKOR: 10.30 Herv kerkdienst 11.30 Vragen,
beantw. VPRO: 11.45 Ber uit de kerken
AVRO ;2.0o Lichte muz 12.30 SporU«piegel
12.33 .Lichte muz 13.00 Nws 13.07 Do toe
stand in de wereld, lezing 13.17 Meded
of gram 13.20 V d milit 14.00 Boekbespre
king 14.20 Kamerkoor J4.35 Fllmpraatje
M.50 Lichte muz 15.15 Actie Toltèn 15.30
Kamerork 16.15 Jazzmuz 16.30 Sportrevue.
VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars
lezing 17.15 Honderd Jaar modernisme, le
zing. VARA: 17.3o V d Jeugd 17.50 Nws.
sportuitel en sportjourn.
18.3o Lichte muz 18.55 Joumalistenfo-
rum 19.30 Cabaretprogr. AVRO 20.00 Nws
20.05 Lichte muz 20 35 De Prediker en zijn
prooi, hoorspel (deel 6) 21.15 Promenade,
ork en soliste 21.50 Gram 22.3o Nws en
meded 22.45 Journ 23.0o Volksliederen
23.15 Sportuitsl 23.2o New York calling
23 25 N-wc Franse gram 23.55—24.00 Nws.
TelevislpproRr. NTS: Eurovisie Amster
dam: Rep Jachtspringconcours (15.30
17.30 20.00 Actie Toltèn. VPRO: 20.45
Bouwmeesters der cultuur, filmdocumen-
taire 20.55 Reisverh 21.15 Fiesta Gitana:
Spaanse dan» en muziek. NTS 22.00
22.3o Sport.
Programma voor maandag
MAANDAG 2j NOVEMBER 1960
Hilversum I, 402 m. 746 kc/s. NCRV:
7.00 Nws en SOS-teer 7.13 Gram 7.30 Een
woord voor de dag 7 40 Gewijde muz 8.00
Nws 8.15 Radiokrant 8.35 Gram 9.00 V d
zieken 9.35 Waterst 9 4o V d vrouw 10.10
Gram 10.15 Theologische etherleergang
11.0q Gram 11.25 Quiz (herh) 12.00 Lichte
muz 12.25 V. boer cn tuinder 12.30 Land
en tuinbouwmeded 12.33 Carlllonspel 12.53
Gram of act 1300 Nws 13 16 Metropole-
ork 13.45 Gram 14.05 Schoolradio 14.35
Gevar progr (herh) 15.35 Gram 16.00 Bij
beloverdenking 16.30 Pianorecital 16.53
Gram 17.00 V d kleuters ]7.15 V d jeugd
17.30 Gram 17.40 Beursbcr 17 46 Regerings-
uitz: Ned. Nieuw-Guinca: Oud en Nieuw
door F Klrihio en Ed Polansky.
18.00 Orgelspel 18.30 Verz progr 19.00
Nws en weerber 19.10 Op de man af.
praatje i9.15 Gram 19.25 Toespraak 19.30
Radiokrant 19.50 Promenade onk en »o!
2035 May-day, hoorspel 31,30 Gram 21.40
Kamerork en soliste 22.00 Volk en Staat:
pari cotTwn 22.15 Kamcrmuz 22.30 Nws
22.40 Avondoverdenking 22.55 Boekibespr
23 05 Omr ork 23.55—24 00 Nws.
Hilversum II, 298 m. 1007 kc/s. AVRO
7 00 Nws 7 10 Gym 7.20 Gram 8 Oo Nws
8.15 Gram 9.00 Gym v oudere luisteraars
9.10 De groenteman 9 15 Gram 9.40 Mor
genwijding lO.Oo Gram 11.00 Idem 11.45
Voordracht 12.00 Lichte muz 12.30 Land
en tuirtbouwmedcd 12.33 Voor ons platte
land. praatje 12.43 Zang en orgel 13.00
Nws 13.15 Meded en gram 13.25 Lichte
muz 13.55 Beursteer 14.00 Fluit en piano
14.30 Gram 14.50 De komende belasting
herzieningen. lezing 15.05 Gram 16.30 Mc-
tropole-ork cn koor ;7.00 V d padvinders
17.15 Gram 17 50 Milit comm
18.00 Nws 18.15 Pollt lezing 18.25 Lichte
muz 18.50 Openbaar kunstbezit, lezing jO.OO
Gitaarspel 19.30 Muzik lezing 19 45 V d
Jeugd 20.00 Nws 20.05 Gevar progr 22 30
Nws, beurstoer van New York en meded
23.00 Gram 23.55—24.00 Nws.
Televlsleprogr. NTS: 20 Q0 Journaal cn
weeroverz VARA: 20.20 Actueel program
ma 20.3o Filmvenster 20.55 Muzik progr
21.10 Broadway express, filmimpressie
31.30 Cabaretprogr.
to, Finale. Allegro leggiero aseat, Lamou-
reux Orkest, Parijs nlv. Igor Markevltch.
II Georges Bizet Jou* d'Enfant». kleine
orkestsuite op. 22. Marrhe (Trompette et
Tamtoour). Berceuse (La Poupèe). Im
promptu (La Touple), Duo (Petit Marl,
Petite Femme), Galop (Le Bal), Lamou-
reux Oreest, Parijs olv. Igor Mnrkevitoh.
UI. Edouard Lalo: Concert voor cello en
orkest In d Icl.t., Prélude Lcnfo Allegro
maestoso. Intcremzzo Andantino con mo
to. Introduction. Andante Allegro vivace,
Caspar Cassado. cello, Pro Muulca Orkest,
Wenen olv Rudolf Moralf IV Claude De
bussy La Mor, De l'aube ft midi sur la
mer. Jeux de vagues. Dialogue du vent
et de la mer. Lamoureux Orkest, Parijs
olv Igor Markeviteh V Albert Roussel:
Baechua et Ariane op 43 (2e suite). La
moureux Orkest, Paria olv. Igor Marke
viteh.