Duitse kerkdag zowel in Beroepingswerk
Oost- als West-Berlijn
Meningen van anderen
Een soepsyndicaat
van studenten
over
Indonesische kerken
dienst van de kerk
Concilie moet
reveil brengen'
hnkele kan tlekeningen
DE ARBEID DER GEHUWDE VROUW
BELASTINGEN
CATECHISMUS
Zendelingen van
baptisten weer
naar de Kongo
Estlandse baptisten
kregen dwangarbeid
Een woord voor vandaag
CHEFAROX
Schots predikant k
tegen polarisbasis
Studenten stalen
oud kanon
X
r* T
bedrijfsleven beeft behoefte aan arbeiders. Het doet daarom pogingen j
om ook gehuwde vrouwen In het arbeidsproces in te schakelen.
Zal men met deze pogingen veel succes hebben? Het wordt betwijfeld. Onder!
anderen ook door mevrouw dr. II. Verweij-Jonker, blijkens haar referaat opi
de vergadering van het Centraal Sociaal Werkgeversverbond.
V ooreerst gaan de gehuwde vrouwen in de regel slechts uit nood buitenshuis,
in fabrieken en werkplaatsen, arbeid verrichten. Er zijn natuurlijk uitzonde
ringen op deze regel, maar de gehuwde arbeidersvrouw geeft vrijwel steeds
de voorkeur aan de arbeid in het gezin, aan de verzorging van echtgenoot
en kinderen. Als de nood niet dringt gaat zij niet naar de fabriek.
Een dubbele taak vervullen gaat gewoonlijk ook boven haar krachten. Gevolg
daarvan is, dat het gezinsleven schade lijdt. Een schade, die minder groot
zal zijn. wanneer men de vrouwen slechts enkele uren buitenshuis laat werken,
Maar dit stuit meermalen op bezwaren van de kant van het bedrijfsleven.
Mevrouw Verweij heeft er in haar referaat de aandacht op gevestigd, dat
in de verhouding tussen het aantal mannen en vrouwen een wijziging is ge
komen. Het vrouwenoverschot neemt af. Het is voor alle jaarklassen onder
de 31 jaar reeds in een vrouwentekort omgeslagen. Bovendien is er een dui
delijke verlaging van de huwelijksleeftijd merkbaar, waardoor de periode tus
sen school en huwelijk met ongeveer twee jaar wordt bekort. En de periode
tussen school en huwelijk is nu juist de tijd, waarin de jonge vrouwen zich
voor velerlei arbeid op kantoor, in winkel en fabriek aanmelden.
Bij gelijkblijvende omstandigheden zullen wij, volgens de berekeningen van
mevrouw Verweij, straks slechts kunnen rekenen op 80 pet. van de huidige
vrouwelijke arbeidskracht. Alleen om de achteruitgang uit dien hoofde op te
vangen, zouden dan straks 430.000 getrouwde vrouwen bereid moeten zijn
om een volledige dagtaak op zich te nemen.
De conclusie van de referente was dan ook, dat met name de industrie moei
lijkheden zal ondervinden bij het aantrekken van vrouwelijke arbeiders.
Het is bezwaarlijk om ver vooruit te zien. Zullen inderdaad de omstandig
heden in maatschappij en bedrijfsleven gelijk blijven? Zal de verschuiving
tussen de geboorten van jongens en meisjes aanhouden? Zal een economi
sche teruggang het totale beeld van de werkgelegenheid niet belangrijk wij-
zigen? Welke gevolgen zal de voortgaande automatisering hebben? Er is
niemand, die het ons met enige zekerheid kan zeggen.
WIJ moeten echter het uitgangspunt van onze beschouwingen nemen in het
beeld, dat de latere jaren te zien geven.
Wanneer, dank zij vooral de sociale vooruitgang, de gehuwde vrouwen niet
meer uit nood buitenshuis moeten gaan werken, zullen wij ons daarover
verblijden. Aan het gezinsleven, dat toch reeds onder zoveel heeft te lijden,
kan het ten goede komen, indien de vrouwen en moeders daaraan haar volle
arbeidskracht kunnen geven. Echte „vrije tijd" kan dan ook door verschei-
denen aangewend worden voor kerkelijk en sociaal werk.
Maar de industrie zou deze het zonder een groeiend aantal vrouwelijke
arbeiders kunnen redden?
Misschien heeft ir. Tromp de goede richting aangewezen, waarin het antwoord
op de vraag is te zoeken. Hij oordeelde, dat onderzocht diende te worden,
of sommige van de zogenaamde typisch vrouwelijke beroepen niet evengoed
door mannen waargenomen zouden kunnen worden.
Inderdaad is dit een aanwijzing.
Bij het onderzoek zal men ook de automatisering niet uit het oog mogen
verliezen.
C/ NED. HERV KERK
gen niet zonder meer de communisti
sche sektor van de stad betreden. Voor
Oostberlijners geldt deze beperking
niet. Oostberlijners kunnen, voor zover
zij niet door hun eigen ..Volkspolizei"
worden tegengehouden, zonder meer
naar West-Berlijn.
Men Is evenwel ln kringen der pro-
(Van onze correspondent bi Bonn)
„Ik ben bij U" zal het motto zijn,
waaronder van 19 tot 23 juli van
het volgend jaar in Berlijn de 10e
protestantse „Kirchentag" zal wor-
den gehouden. Dit zijn de laatste j testantse kerk in Duitsland optimis-
woorden van de opgestane Jezus -««♦—
naar het evangelie van Mattheus.
De rooms-katholieke en protestant
se „Kirchentage" worden jaarlijks
om beurten gehouden. In München
had in augustus jl. het „Eucharis
tische Congres" als rooms-katho
lieke „Kirchentag" plaats. In 1961
is nu de „Evangelische Kirche
Deutsehlands" weer aan de beurt.
Nu beginnen voor de leiders van het
organiserend comité weer de onderhan
delingen met de autoriteiten in de z.g.
„Duitse Demokratische Republiek" over
deelneming van Oostduitse protestan
ten die daar verre in de meerder
heid zijn aan de „Kirchentag". El
ke twee jaren zijn de communistische
machthebbers minder toegeeflijk ge
worden. waar het (o.a.) betreft het ver
lenen van uitreisvisa ter bijwoning van
„Kirchentage".
SAMENKOMSTEN.
Om het voor de Oostduitse protestan
ten in 1961 wat gemakkelijker te ma
ken deel te nemen, is de kerk van plan
de „Kirchentag" in beide delen van de
stad', in West- zowel als in Oost-Berlijn
dus, te houden. Veel zal er natuurlijk
van afhangen, hoe zich tegen die tijd
de politieke toestand heeft ontwikkeld.
Nog altijd hangt over Berlijn het drei
gement van premier Nikita Chroesj-
tsjefs ultimatum van oktober 1958 om
van (geheel) Berlijn een „vrijstad" te
maken.
Op het ogenblik is het verkeer der
burgers tussen beide delen van de stad
al zeer beperkt. Westduitse burgers mo-
ONDERHANDELINGEN.
Er moet evenwel nog over het hou
den van. de „Kirchentag" in Oost-Ber
lijn met de „autoriteiten" in Pankow
worden onderhandeld. Zij hebben zich
daartoe in ieder geval reeds bereid
verklaard.
Overigens zou het verlenen van een
vergunning tot het houden van de „Kir
chentag" in beide sektoren van de stad
voor de Oostduitse communisten een
mooie gelegenheid zijn om de steekhou
dendheid van hun eigen argument te de
monstreren, dat Berlijn één stad is.
In kringen der kerkleiding neemt men
evenwel aan. dat gezien de onzekere
politieke toestand (voor Berlijn) de com
munistische machthebbers nu nog wel
geen bindende toezeggingen zullen doen.
Aan de andere kant verwacht de kerk
leiding van de D.D.R.-,.autoriteiten",
dat zij begrip zullen tonen voor het
feit. dat een gebeurtenis als een „Kir
chentag" waaraan door vele honderd
duizenden mensen zal worden deelgeno
men enige voorbereiding behoeft.
Zoali bekend heeft (taatsserrrtaris Van
den Berge vorige week in de Tweede Ka
mer medegedeeld, dat de laatste jaren ne
gentig Nederlanders met ieder een vermogen
van meer dan een half miljoen zijn ge
vlucht naar landen waar een milder fiscaal
klimaat heerat.
..Wat ona opviel", *o «clirijfi Het V r ij e
Volk, „was de opmerking, die de staats
secretaris aan zijn mededeling heeft toege
voegd. Als namelijk bouwvakarbeiders in
hel buitenland gaan werken, omdat ze daar
meer denken te kunnen verdienen, dan leidt
dat nog wel eens tot opmerkingen over
lieden die de nationale woningbouw in de
steek laten of iets van dien aard. Hier was
de conclusie anders: „We moeten bij voort
during bedacht blijven op een zo juist mo
gelijke bepaling van het fiscale klimaat."
Dat klinkt natuurlijk ook mooi. al doet
zo'n opmerking eigenaardig aan in een de
bat, waarin o.a. belastingvoorstellen aan de
orde waren, die naar de regering zelf
herhaaldelijk heeft betoogd juist gericht
rijn op verlichting voor de kleine man.
Wij vrezen trouwens, dat men met de kreet
„ander fiscaal klimaat" in deze raak niet
erg ver komt. De nieuwe vluchtelingen gaan
n.l. veelal naar landen waar zij voor elk,
fiscaal klimaat kunnen schuilen onder een1
bankgeheim, of wel naar miniatuurstaatjes j
waar de belastingen zo laag zijn, dat een I
normaal functionerende moderne staat daar
hoe dan ook niet mee kan concurreren.
De roep om een „zo juist mogelijke bepa-
ling van het fiscale klimaat" moge velen
comfortabel in de oren klinken, hij heeft j
voor de oplossing van het probleem van de'
kapitaalvlucht tdat men overigens ook!
niet moet overdrijven) weinig betekenis.
Het is nu eenmaal niet mogelijk een belas- j
tin apolitiek te ontwerpen, die èn aan de ver
langens van aspirant-vluchtelingen voldoet
én tegelijk zoveel opbrengt, dat het de over-
heid mogelijk is haar taak in de huidige
maatsrh-ppij te volbrengen."
Naar het oordeel van De T i j d D e
Maasbode hebben de algemene finan
ciële beschouwingen in de Tweede Kamer
weinig nieuws opgeleverd. Er was in feite
alleen een reserve over de vraag hoe en
wanneer de belastingverlaging moet ingaan.
De minister heeft beloofd niet te star te
sullen zijn wat het „hoe" betreft, mits hij
maar niet wordt vastgepind op een datum
vóór 1 juli 1961. Het blad schrijft verder:
„Zeker is wel, dat de minister met kracht
aan de datum van 1 juli zal vasthouden.
Hij wil de conjuncturele ontwikkeling in de
eerste maanden van 1961 nog afwachten
De reden voor deze voorzichtigheid is, dat
het conjunctureel gezien zowel kan vriezen
als dooien. Dat deze grilligheid van het kli
maat zich ook na 1 juli zal voortzetten weet
natuurlijk iedereen, maar de minister meent
dat hij op deze manier in ieder geval zijn
best heeft gedaan. Dat is ook zo, want om
trent juli weet men tenminste hoe de lonen
zich ontwikkeld hebben. In feite is de be
lastingverlaging immers de beloning voor
een oppassend gedrag aan het front van lo
nen en prijzen. Men zou het dat hangt
van de benaderingswijze af even goed een
stok achter de deur kunnen noemen, maar
de Kamer, in het onzekere over de loonsitu-
alie, schijnt de dingen voorlopig maar liever
niet bij de naam te noemen. Aldus kan
minister Zijlstra, gehuld in een wolk van
conjuncturele vaagheden, zijn knappe simul-
taanpartij blijven voortzetten."
Advertentie
BOUWPLATEN
plakt u met Ceta-Bever
In de „Kamper Kerkbode"
schrijft ds. G. Visee gereformeerd
(vrijgemaakt) predikant een arti
kel over het gezag der belijde
nis" een onderwerp dat op het
ogenblik in zijn kerken zeer ac
tueel is. als gevolg van het ge
ruchtmakende boek van ds. Tel
ders over het leven na de dood.
7n het tweede gedeelte van zijn
artikel spreekt ds. Visee ook over
de catechismus:
MAAR hoezeer die belijdenis ge
trouw is aan het Woord Gods
der heilige Schrift, ze is de Schrift
niet. Hoe meer men zich met de
belijdenis bezig houdt, des te meer
verwondert men zich over het die
pe inzicht in, de rechte kennis van
Gods Woord, die het deel was van
haar opstellers. Hoe had Gods Geest
mannen als Ursinus en Olevianus
verlicht met Zijn Woord! Maar nie
mand zal er aan denken de cate
chismus met de Schrift gelijk te
stellen of ook maar te menen dat
hij door Gods Geest is ingegeven.
En daarom kan men ook, hartelijk
met de belijdenis instemmende
zeggen dat het soms scherper had
kunnen geformuleerd zijn of dat
soms een Schriftplaats verkeerd
wordt aangehaald of een enkel ver
band verkeerd wordt gelegd.
Een enkel voorbeeld.
In vraag en antwoord 22 wordt
gezegd: „Wat is dan een christen
nodig te geloven?" De formulering
van het „Kort Begrip" is ongetwij
feld scherper op één punt. Daar
luidt vraag 20: „Wat is de
hoofdsom van hetgeen ons God in
het evangelie beloofd en bevolen
heeft te geloven?" Daar komt beter
dan in de catechismus tot zijn
recht, dat God bevéélt zijn beloften
te geloven en dat dit geloven zelf
een stuk der gehoorzaamheid aan
Hem is.
TN ZONDAG 22. vr. en
1 wordt beleden „Dat
dit leven volkomen zaligheid bezit
ten zal, die geen oog gezien, geen
oor gehoord heeft en in geen men
senhart opgeklommen is, en dat.
om God daar'n eeuwig te prijzen".
Deze woorden zijn ontleend aan 1
Connthen 29. Maar wanneer we
nu 1 Corinthen 29 raadplegen,
dan blijkt dat de apostel met deze
woorden „Wat geen oog heeft ge
zien en geen oor heeft gehoord en
wat in geen mensenhart opgeklom-
is" niet spreekt over de toekomsti
ge heerlijkheid, de volkomen zalig
heid na dit leven, maar dat hij het
hier heeft over de inhoud van de
evangelieprediking: dat evangelie
heeft geen oog gezien, geen oor ge
hoord. en is niet in een mènsenhart
opgeklommen. Het is niet van
menselijke vinding, niet van men
selijke makelij, het is van God. De
antw. 52,
ik na
apostel citeert hier zelf Jesaja 64
4. Min of meer op de klank af. Je
saja gebruikt dergelijke woorden
in een weer wat ander verband.
Moet nu de catechismus veran
derd? Weineen! De bedoeling van
de catechismus is duidelijk. Hij be
doelt kennelijk te zeggen dat de ko
mende zaligheid na dit leven boven
alle dingen heerlijk is. zó schoon,
dat geen mens zo iets ooit heeft ge
zien of gehoord of ook maar heeft
gedroomd.
EEN derde voorbeeld. In Zondag
16 vr. en antwoord 44 geeft de
catechismus als verklaring van de
woorden „nedergedaald ter helle":
dat Christus „in zijn ganse lijden,
maar inzonderheid aan het kruis,
in onuitsprekelijke benauwdheid,
smarten, verschrikking en helse
kwelling gezonken was."
Nu is dat laatste ongetwijfeld
juist. De Here Jezus heeft dat al
les voor zijn sterven doorleden in
zijn verzoekingen van de duivel,
in Gethsemane. aan het kruis. En
dat om ons van dat alles te verlos
sen. Dat leert de catechismus te
recht. Zo mogen we geloven en be
lijden. Maar het antwoord 44 klopt
niet o.) de vraag 44. In het ant
woord gaat het over wat Christus
gedaan heeft voor het sterven, in
de vraag over wat Christus deed
□adat Hij gestorven was.
In de apostolische geloofsbelijde
nis gaat het in de woorden „neder
gedaald ter helle" over iets dat op
de dood des Heren aan het kruis
volgde; maar de catechismus ver
klaart deze woorden alsof hier ge
sproken werd over iets dat aan
zijn sterven voorafging. En men
kan het rustig zeggen: als verkla
ring van de woorden „nedergedaald
ter helle is het antwoord van 44
fout. Hetgeen niet wegneemt, dat
hetgeen in antwoord 44 staat op
zichzelf gezien juist is.
De woorden „nedergedaald ter
helle" betekenen, dat de Here Je
zus is gestorven en begraven, na
zijn sterven niet meer tot de leven
den, maar tot de doden behoorde,
dat Hij tussen sterven en opstan
ding een dode geweest is.
W/E gaven enkele voorbeelden.
Eerst een voorbeeld dat de for
mulering wel eens schei per kon
zijn. Het tweede voorbeeld waaruit
bleek dat de catechismus soms een
Schriftplaats onjuist citeert. Een
derde dat de catechismus soms, zij
het zonder afbreuk te doen aan
Gods Woord, een artikel van de
geloofsbelijdenis verkeerd uitlegt.
Men kan dit als gebreken van dit
kostelijke boekje aanmerken. En
toch hartelijk zeggen: Dit is een
Soede belijdenis. Want nergens gaat
e catechismus tegen de Schrift in.
Integendeel ook op de gekritiseerde
rel
tisch, dat de communisten In Oost-Ber-
lljn het houden van kerkelijke bijeen
komsten zullen toelaten. Men baseert
dit optimisme op de omstandigheid, dat
de machthebbers in Oost-Berlijn ook
hebben toegestaan, dat Westduitse bur
gers kerkdiensten in de Marien- of So-
phlenklrche (die in het oostelijke deel
van de stad staan) bezochten.
Beroepen te Bruin isse: A. N. Langhout
te Heusden; te Colijnsplaat: R. Dljkmeij-
er te Giessen-Ouó'ekerk.
Aangenomen naar Aalsum: G. v. d. Ree
te Hemelum; naar Sneek, vac. dr. K. H.
Siccama: mr. J. A. Vaandrager te Hall,
Geld.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Colijnsplaat: J. Sap, kand.
te Leiden.
Beroepen te Bruehterveld, te Heme
lum, te Arum, te Heijum-FLnkum. en te
Hantum: J. Sap. kand. te Leiden.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Zaamslag: H. C. van der
Ent te Rotterdam en C. Smits te Slie-
drecht
Beroepen te Urk: D. Slagboom te
's-Gravenzande.
Bedankt voor Ouderkerk a. d. Amstel:
L. S. den Boer te Sassenheim.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Haarlem-Hoofddorp: A.
Vergunst te Rotterdam-C.
Bedankt voor Rijssen: J. van Haaren
te Kampen.
Beroepen te Benthuizen: Chr. van Dam
te Rotterdam-Z.
Bedankt voor Leiden: Chr. van Dam
te Rotterdam-Z.
UNIE VAN BAPT. GEM.
Bedankt voor Stavoren: J. Segaar te
Winschoten.
In zeven werkgroepen zullen op de
Berlijnse „Kirchentag" thema's worden
behandeld als „Onze weg naar de ka-
tastrofe van 1945". Een theoloog zal
spreken over de weg, die Duitsland
sindsdien uit zijn schuld is gegaan.
Nieuw is een werkgroep, waarin het
probleem „Joden en christenen" zal
worden behandeld. Het is de bedoeling,
dat in elke werkgroep een vertegen
woordiger van de protestantse kerk in
West- en die in Oost-Duitsland zal spre
ken, opdat ook in dit opzicht de com
munistische machthebbers niet a priori
met bezwaren voor de dag zullen kun
nen komen.
rpWEE EN TWINTIG studenten
van de universiteit van Cam
bridge hebben het afgelopen week
einde besteed met het openmaken
van 1094 pakjes soep en het invul
len van 1094 wedstrijdformulieren.
Ze zijn ervan overtuigd dat hun
yver beloond zal worden met een
hoofdprijs, een villa ter waarde van
meer dan vijftigduizend gulden.
De soepactie is begonnen op ini
tiatief van de student Sam Tar-
ling (faculteit wiskunde) die vori
ge week een pakje soep kocht en
een wedstrijdformulier meekreeg
waarin df soepfirma de klanten
verzocht de twee beste slagzinnen
uit te zoeken die bij zeven verschil
lende soepsoorten moesten worden
gebruikt.
Eer simpele berekening leerde
Sam dat er 2187 mogelijkheden wa
ren om de beide slagzinnen en de
zeven soepsoorten te combineren, de
Voor de tweede maal in enkele ja
ren tijds hebben de Nederlandse bap
tistenzendelingen afscheid genomen van
hun gemeenten om naar hun zendings-
veld Irema in de Kongo te vertrekken.
Zowel ds. G. van 't Wout, verpleger S.
Edens als ds. J. ter Braak moesten
een half jaar geleden de Kongo verla
ten in verband met de onlusten. Het is
thans weer mogelijk om hun werkzaam
heden te hervatten. De zendelingen wer
den zondag jl. afgevaardigd in een dienst
in Utrecht. De gezinnen zullen echter
nog in Nederland achterblijven.
De zendelingen gaan weer terug op
verzoek van de Congolese gemeenten.
Ds. Van 't Wout had nog weer in de
afgelopen week een brief ontvangen
waarin om terugkomst werd gesmeekt.
Het werk zal in nauw overleg met de
zelfstandige gemeenten geschieden. De
drie zendelingen hopen 23 november
per vliegtuig te vertrekken.
Advertentie
modern
toiletpapier
Gescheiden gelovigen
gezamenlijk Ier kerke
Het blad van de Reformed Churches
in Australië, Trowel and Sword, ver
telt ons van een Australische kerk
dienst, die werkelijk een oecumenisch
karakter droeg!
De bijeenkomst was georganiseerd
door de kerkeraad van een Reformed
Church of Australia. De dominee die
preekte was afkomstig uit cle Christian
Reformed Church van Amerika en de
dienstdoende ouderling was in Nederland
diaken in een Christelijke Gereformeer
de Kerk.
Van de 45 aanwezigen waren er zes
tien afkomstig uit de Christelijke Gere
formeerde Kerken in Nederland, elf uit
de Nederlandse Hervormde Kerk en
acht uit de Gereformeerde Kerken, twee
waren Apostolisch en twee Rooms-Ka-
tholiek en de overigen hadden geen ban
den met een bepaalde kerk.
Als laatste bijzonderheid kan nog wor
den vermeld dat van de twee theologi
sche studenten die de mensen vooraf
hadden bezocht om ze voor deze dienst
uit te nodigen, de een afkomstig was
uit Indonesië en daar tot de Gerefor
meerde Kerken behoorde en de ander
in Nederland lid was van de Neder
landse Hervormde Kerk. terwijl zijn
vrouw tot de Gereformeerde Kerk (vrij
gemaakt) behoorde.
Advertentie
Volgens Radio Tallinn, de communis
tische zender in het door de Sowjets
bezette Estland, zijn twee baptisten,
waaronder een predikant door het op
perste gerechtshof der Sowjetunie tot
respectievelijk zes en drie jaar dwang
arbeid veroordeeld. Volgens Estlandse
kringen in Zweden werden ds. Jaan
Rebane en Ilmar Raasik van onzedige
handelingen beschuldigd. waaronder
hulp bij abortus. Het openbaar ministe
rie gebruikte het proces echter voor
een heftige aanval op de christenen.
Alle gelovigen werden afgeschilderd
als min of meer misdadig. De Ameri
kaanse ex-president Harry S. Truman
werd beschreven als de baptist die in
Hirosjima en Nagasaki mensen bij hon
derdduizenden had vermoord. Foster
Dulles werd genoemd als een misdadig
lid van de Presbyteriaanse Kerk.
Tijdens het proces werden de drie
kinderen van ds. Rebane opgeroepen
om tegen hun vader te getuigen. Zij
weigerden echter voor de rechtbank hun
geloof te verloochenen. Toen ds. Reba
ne protesteerde tegen de manier waar
op het hof de antwoorden van zijn 14-
jarige dochter verdraaide, werd hij de
rechtszaal uitgeleid. Reeds eerder had
deze predikant zich voor een lager ge
rechtshof moeten verantwoorden, omdat
hij 600 roebel uit het buitenland ont
vangen had als bijdrage aan zijn kerke- I
lijke arbeid. I
De jeugd heeft de toekomst zeggen wij, maar is dat waar
Inderdaad de jongeren zullen langer leven dan de ouderen
maar zullen ze wijzer, rustiger, hlijder leven? Ze zullen ma
chines kennen waarvan wij nog maar nauwelijks dromen,
maar zullen die machines hen gelukkiger maken? We spreken
over „die goede, oude tijd," en weten dat we slechts de dro
men van het heden in het verleden projecteren. En we doen
hetzelfde met de toekomst.
Maar Christus koos toch maar jonge mensen om zijn kerk
te stichten? Dat is waar, maar God koos de 75-jarige Abraham
om het volk Israël te stichten. God gebruikte de jonge Daniël
in het rijk van Nebuchadnezar, maar hij gebruikte de oude
Daniël in het rijk van Darius. Jeugd is geen garantie voor
godzaligheid evenmin als de ouderdom. Maar de ouderdom t«"
geen garantie voor werkelijke wijsheid. Het verstand komtl
niet met de jaren. j.
God koos de jonge Johannes en de oude Abraham, omdat
zij een ding gemeen hadden: het geloof, want geloof heeft de
toekomst. God gebruikt de oude Simeon en de nog zeer jonge
Elihu (in het boek Job) om Zijn wijze woorden te spreken
want het verstand komt met het geloof. Want zonder gelooj
kan niemand God dienen.
(Van onze kerkredacteur)
„De Heerbaan", het algemeen
zendingstijdschrift van de Neder
landse Zendingsraad heeft in het
jongste nummer uitvoerig de con
clusies opgenomen van de laatste
vergadering van de Raad van Ker
ken in Indonesië. Tijdens deze ver
gadering is een oproep opgesteld in
verband met het gewapend con
flict. Tevens is een oproep uitge
gaan tot de regeringen van Indo
nesië en Nederland, opdat beide
partijen elkaar weer zullen ont
moeten aan de „onderhandelings
tafel"- Deze oproep heeft in Ne
derland een dertigtal vooraanstaan
de gereformeerden gestimuleerd
om tot gebed op te roepen.
Het verslag in de „Heerbaan" geeft
de achtergrond van de oproep van de
Raad van Kerken weer. Dit rapport is
gewijd aan de dienst van de kerk in de
tegenwoordige wereld.
In het hoofdstuk over de dienst op het
politieke vlak wordt uitgesproken dat
Jezus Christus alle macht heeft gekre
gen in hemel en op aarde. Het gevolg
daarvan is volgens de Indonesische Ker
ken dat God door de kracht van Zijn
Geest een nieuwe mensheid en een nieu
we maatschappij schept. Hij herstelt de
harmonie tussen macht (gezag), recht
en liefde in gehoorzaamheid aan God.
De Kerken hebben in het bijzonder
aandacht geschonken aan de kwestie
Nieuw-Gulnea dat in Indonesië „Irlan"
heet. Volgens deze kerken is de kwestie
een nationale zaak geworden ln ver
band met de „wettige claim" ten aan
zien van genoemd gebied. Dit besef
vormt dan ook de achtergrond van de
oproep die is uitgegaan aan de regerin
gen van Indonesië en Nederland.
Uitvoerig werd ook aandacht geschon
ken aan de dienst van de diakonie. De
vraag werd gesteld of het oude patroon
niet zou moeten worden losgelaten, zo
dat de dienst van de kerk meer effi
ciënt wordt, ingepast in het „welfare"-
plan van de staat ein aangepast aan de
snel veranderende maatschappij. De
vergadering was echter ook van mening
man die dus 2187 combinaties in
zond moest volgens hem de hoofd
prijs winnen. Omdat er per pakje
soep twee formulieren mochten wor
den ingestuurd, vormde hij een syn
dicaat waarvan elke deelnemer der
tig gulden stortte om de ruim 600
gulden bijeen te krijgen die Sam
voor 1094 pakjes soep moest neer-
Uilen.
De leden van het syndicaat koch
ten in alle winkels in Cambridge en
Newmarket alle pakjes soep op die
ze nodig hadden en besteedden het
weekeinde om de pakjes te legen en
de formulieren in te vullen. Giste
ren kreeg de soepfirma een dikke
enveloppe van Sam Tarling.
„We hoeven nu alleen nog maar
rustig af te wachten totdat we be
richt krijgen dat we de hoofdprijs
hebben gewonnen", aldus Sam. „We
kunnen de tijd korten door nu en j t -I
dan eenj een beker soep tot ons te| d0€nde wer|<"ergè-
nemen."
bleven. De nadruk wordt gelegd op de
Aaverienue
Lieve Marja.
Nee. het plaatje heb ik nog niet gevonden, maar ik zoek er
naar. Op dit ogenblik lijkt het wel of de winter voor onbepaalde
tijd is uitgesteld, al is het november. Toch dringt de tijd en je
kunt niet zomaar een platenwinkel binnengaan en vragen om
een winterplaatje, het geeft niet welk. Zelf ben ik heel nieuws
gierig. óf ik liet vind, en wat het zal zijn: een concerto van
Handel, een song van Ella Fitzgerald„Body and Soul" door.
Coleman Hawkins of „I've found a new baby" gespeeld door
de Dutch Swing College band. Ken je dat? Het begint met een
clavecimbelsolo zoals Bach zelf die gespeeld zou hebben, dan
valt een klarinet in en opeens is daar het hele orkest, langzaam
wordt Bach vervangen door Dixyland, de overgang is prachtig
geleidelijk.
Je hebt me bijzonder nieuwsgierig gemaakt naar de boeken
van Top Naeff; zijn die werkelijk vol miskende en jongstervende
meisjes? Wat heerlijk, ik dacht eigenlijk dat het daar wel vro
lijk toeging, of is dat alleen zo bij Cissy van Marxveldt? Is Top
Naeff écht zo zielig? Dan ga ik haar direkt lezen, weet je, dat
vind ik heel interessant. Wil je een paar titels noemen? Ver
geet het niet, alsjeblieft. Ik ken eigenlijk alleen de zielige meis
jes van Dickens, maar die zijn vooral zielig omdat ze arm zijn
of in de macht van ruwe en gewetenloze voogden, dat telt niet
mee, vind je wel? En de meisjes in de sprookjes zijn ook maar
voor korte tijd miskend
Het regent in Frankrijk, er breken stuwdammen door en veel
arbeiders zijn tijdelijk werkloos geworden. Dat zegt de radio.
„Ik vind het jammer," zei een vriendje vanmiddag, „dat ik
geen idealist meer ben, zoals toen ik nog klein was. Toen mocht
ik nooit gaan helpen als er ergens een ramp gebeurde, nu kan
het en ik ga niet. Waarom eigenlijk niet? Ik weet het niet,
ik heb er eenvoudig geen zin in. Toch jammer!" Dit is natuur
lijk wel een beetje gewild cynische opmerking, maar hij vindt
het werkelijk jammer, dat weet ik zeker, en hij weet ook wer
kelijk niet waarom hij er geen zin in heeft. Dat is juist het
erge, misschien. Je zou dit de tragiek van het ouder worden
kunnen noemen, maar dat is toch wel overdreven. Wat denk
jij hiervan?
Toen ik gisteren wee* eens een fotoboekje over Parijs be
keek. kreeg ik zoals altijd weer het gewone heimwee: een raar
gevoel, onverklaarbaar en vaag, dat je melancholiek maakt.
..Herfst langs de Seine", staat er bij een foto van een kade
die vol ligt met natte, afgevallen bladeren. Goed, maar waarom
zou de herfst in Parijs anders zijn dan hier, anders, vollediger'
Ik ben alleen 's zomers in Parijs geweest, toch stel ik me
veel voor van een Parijs najaar (toch, of juist daarom). De
Seine in de regen, de nauwe straatjes van Montmartre in de
mist, ja, dat moet het zijn, herfstiger en triester.
Laten we dan gaan wandelen om afscheid te nemen van de
zomer, om de zomer na te wuiven (maar dat doen we niet,
er worden alleen lentefeesten gevierd, nooit herfstfeesten, zelfs
geen droevige), het plaatje zoeken voor later, wanneer het koud
wordt. Er is genoeg te doen, dit is een vreemd jaargetijde.
Dag. je
PETER.
noodzaak van de opleiding van nieuwe!'
diakenen, coördinatie van financiëlelt
bronnen en interkerkelijke diakonale
krachten, en de noodzaak van de in-r
standhouding van inrichtingen voor wezei£
zwervers, invaliden etc.
Ten opzichte van het christelijk on
derwijs wordt de gehele christenheid op-a
geroepen te geven, zonodig te offeren}!
opdat de bekostiging van dit onderwijs
niet geheel of gedeeltelijk afhankelijks
is van regeringssubsidie.
Maagklachten?
HM
Vormt e«n genezende laag op de maagwand
In Edinburgh heeft ds. Whitley, pre
dikant van de St. Giles kathedraal, deB
algemene vergadering van de Kerk vanw
Schotland gevraagd in spoedzitting bij-K
een te komen, naar aanleiding van de
vestiging van de Amerikaanse polarijp
duikbootbasis in het Schotse Holy Loch.y
De predikant stelde de volgende vra
gen: in de eerste plaats of de Britsa^
regering een andere mogendheid, hoe,
bevriend deze ook is, het recht mag ge-_
ven te beschikken over leven en dood
op de Britse eilanden, en in de tweeder
plaats of een regering in vredestijd wel
het recht heeft om over de toekomstc<
van een volk te beslissen zonder dat
volk in die beslissing te kennen.
Hij wil dat de kerkvergadering hier
over haar mening zal uitspreken.
d
De voorbereidende werkzaamhe-T
den van het Vaticaans concilie datv
waarschijnlijk over een jaar zal£
worden gehouden zijn begonnen.
Paus Johannes heeft ze gisterenD
ingeleid met een toespraak tot 500
geestelijken uit alle delen van de<j
wereld. Hij legde er de nadruk op
dat dit concilie zich niet zal bezigk
houden met het een of ander dog-j>
ma, maar een antwoord moet ge- o
ven op het huidige materialisme.3l
Hij kenmerkte deze tijd als een van,
onstuimige ontwikkeling temidden van"
de aantrekkelijkheden en gevaren vanr
een streven dat vrijwel uitsluitend opj
materiële voorspoed is gericht. Er is
een neiging om de grondwaarheden van,|
de geestelijke en bovennatuurlijke or-jj'
de te vergeten.
Daarom moet het concilie zich bezig!
houden met „het herstel in waarde en k
schittering van. de grondwaarheden van'd
het menselijk leven en denken, waar
van de Rooms Katholieke Kerk in de'K
loop der eeuwen de behoedster en le-|ti
rares is geweest." v
Opnieuw legde paus Johannes er de
nadruk op dat het niet de bedoeling is
dat de „afgescheiden broeders" in het k
werk van het concilie worden betrok-p
ken. Wel is er een apart secretariaat
ingesteld voor diegenen „die ten zeer-"*
ste onze achting verdienen en er naari"
verlangen het concilie te volgen. Het
heeft echter zijn eigen terrein waarbij j
het zich vanaf het begin uisluitend'
zal bezig houden met hetgeen de g
Rooms katholieke kerk betreft."
De paus beëindigde zijn rede met de
oorden: „Het doel van dit tweede Va
ticaans concilie is niet slechts te zor-1
gen voor een reveil in het geloof, dog
ma, kerkelijke discipline en godsdien-1„
tig en geestelijk leven, maar ook een
aanzienlijke bijdrage te leveren tot het'P
opnieuw vastleggen van- deze principes j
der christelijke orde, waaruit inspiratie*®
geput wordt cn op grond waarvan regels jd
vastgelegd worden voor de ontwikke- j
lingen op civiel, economisch, politiek R
en sociaal terrein." G
Het twee eeuwen oude „Momus ka- iS'
non", dat elk jaar het Maastrichtse car-]
naval „inschiet" is uit het Momusres- L
taurant in Maastricht gekaapt en bevindt |E'
zich nu in handen van Groningse studen-
ten. ju
Een groep kandidaat-leden van de r.k.
studentenvereniging „Albertus Magnus" p
in Groningen heeft vrijdag het kanon als 'D
trofee meegenomen naar het Noorden,
om daarmee te bewijzen dat de traditio- ia.
nele stunt voor de inauguratieplech
tigheid was volbracht. v
De studenten zochten ln Maastricht
naar de oppertempelaer ide heer M.
Theeuwissen) van de tempelaers het
overkoepelend' orgaan van de Maastricht
se carnavalsverenigingen. Zij ontmoet
ten hem op een receptie van de carna-
valsvereninging „De Keemeleers" en
overhandigden een oorkonde, die zijn
benoeming tot beschermheer van de kan
didaat-leden van „Albertus Magnus" be
vatte.
Op zyn beurt benoemti'e hij de jaar-
praeses (de heer G. F. J. Rombouts) tot
„officier in de orde van de windemolen".
Daarna was het feest, terwijl twee leden
van het Groninger stuntteam zich naar
het restaurant begaven om het kanon te
ontvreemden. Ze keerden naar het feest
terug en brachten een laatste toast uit
op de gastheren om daarna vold'aan naar
het Noorden terug te keren.