Islam heeft in Afrika de beste papieren uw har tl j Boerhaave-Restaurant Doelbewust streven moet zijn: opleiding van eigen geestelijkheid Jj&lddüu van kempen breestraat SEMPRE AVANTI ZORGDE VOOR GEZELLIGE ONTSPANNING Lezing in Volkenkunde Dr. J. Yansina over religieuze kunst bij de Kuba Leerlingen-ver. M.T.G.S. bestaat 50 jaar NIEUWE LEIDSCHE COURANT S DONDERDAG 27 OKTOBER 1960 Agenda voor Leiden Donderdag Vree wijkstraat 8, 8 uur: opening uit breiding Hervormd rusthuis „Vreewijk". Prytaneumzolder, 8 uur. Salon Indien, Inleiding academische filmstudiedagen, spr. H. van Wieringen. Stadsgehoorzaal, 8 uur: Residentie- Gulden Vlies, 8 uur: Leidse Assur: Club, Th. C. L. Kok over hypothee! levensverzekering. Leiderdorp, Geref. kerk, 8 Zangersavond chr. gem. zangvereniging Excelsior, tien koren uit ring Leiden. Vrijdag Stadsgehoorzaal, 7.30 uur: Huldigings avond jubileumfonds NZHVM. Pieterskerk, 7.157.50 uur: Avondgebed ds. J. Wiersma te Wassenaar, m.m.v. G. Reijns, hobo. De Harmonie, 8 uur: Expogé, A. J. Jongeleen met kleurendia's, een reis door Leiden. Raadhuis, burgerzaal, 8 uur: LWIS. Spr. jhr. mr. F. H. van Kinschot en dr. L. G. M. Jaquet, m.m.v Leids Kamer koor o.Lv. Wililem Mizèe. Schouwburg, 8 uur: Tiende lustrum leerlingen ver enig i ng Rembrand tlyceum, opvoering musical Knickerbocker Holi- Remonstrantse kerk, 8 uur: prof. dr. L. J. van Hoik over Christelijk geloof welvaart en geluk. Zomenzong, 8 uur: Kynologenvereni ging Rijnland, dr. J. J. van Iersel dierengedrag. Filmzaal academie, 12.30 uur :Pauzefilm LAK. Gebouw Bethel, 8 uur: Jaarverg. Herv. Geref. mannenvereniging „De Heere onze banier". Lakenhal, 8 uur: Opening schilderijo tentoonstelling inzendingen voor Wedg- woodprijs 1960. Zaterdag Remlbrandtlyceum, 3.305 uur: R tie bestuur Emtégees t.g.v. tiende trum. Schouwburg, 8 uur: Musical Knicker bocker Holiday t.g.v. tiende lustrum leerlingenvereniging Rembrandtlyceum. Lutherse kerk, 8 uur: Hervormings- dienst, ds. C. Schroder uit Enkhuizen en ds. H. J. A. Haan. Films Casino (2.30, 7 en 9.15 uur): Canaille (18 jaar). g uurjGena(jeioze Lido (2.30, 7 c jeugd (18 jaar). Luxor (2.30, 7 (alle leeftijden). l 9.15 uur): Zaak M.P. 9.15 uur): vrijdag tot en met zondag: Met getrokken pistolen (14 jaar); maandag tot en met donderdag: Liefde is mijn beroep (18 jaar). Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Wilde aard- 9.15 uur): Saboteur beien (18 jaar). Trianon (2.3* (14 jaar). Casino (2. (14 jaar). Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Makkers staakt uw wild geraas «14 jaar). Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): Samson and Delilah (14 jaar). Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): Opstand in Kaukasus (14 jaar); donderdag: Drie Franse katjes (18 jaar). Studio <2,30, 7 en 9.15 uur): Wilde aardbeien (18 jaar). Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Am Tag als der Regen kam (18 jaar). Apotheken Geopend: Zuiderapotheek, Lammen- schansweg 4, tel. 23553. Tentoonstellingen Rijksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28, Panorama der prehistorie (tot 15 december). Rijksmuseum voor Volkenkunde: Ruan- da-Urundi, (tot 31 oktober). De Waag, 2.30—5.30 uur: Pas op onze (t.m. woensdag 26 oktober, di. ook 7—10 n.). Musea, Institnten. leeszalen e.d. Imldchirimgen kantoor V.V.V., Steenstr lb: elke dag geopend van 9 tot 5 uur, op saterdag tot 1 uur. Rijksmuseum voor Oudheden, Rapen burg 28: elke dag geopend van L tot 4 u Archeologisch instituut, Rapenburg 26 elke dag algemene studiezaal en uitleen- bibliotheek tot 5 uur (behalve zaterdag middag). Aoademisoh-Historisoh museum Rapen burg 72, elke dag geopend van half 10 tot hall 1, uitgezonderd op dinsdag en vrij dag van 2 tot 5 uur. RijksherbariumNonnensteeg 1: elke dag geopend van 8.30 tot 12.30 en van 2 tot 4 uur (behailve zaterdagmiddag) Legermuseum „Generaal Hoefer", Pest huislaan 7: elke dag geopend van 10—5 u Pilgrimlaithers-huisje, Boisotkade 2, elke dag geopend van half 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur. Jeugdbibldtheek. leeszalen en biblio theek Reuvens, Plantage 6: maandag, dinsdag en donderdag van 4 tot 5 30 u woensdag en zaterdag van 12 tot 4.30 u en vrijdag (speciaal voor de grotere Jeugd) van 6.30 tot 8.30 uur 's avond». Contactbureau voor afgestudeerden Rapenburg op maandag, woensdag en vrijdag geopend van 10 tot 12.30 en van tot 4 uur. Geologisch en mimeralogisch museum Garenmarkt lb: elke dag geopend van 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur i Gravensteen, Pieterskerkhof 6, juridisch studiecentrum, elke dag te bezichtigen tussen 9 en 12.30 en van 2 tot 5 uur (liefst im de vakanties), concierge: Kolf- makersteeg 16a Rijksmuseum voor Volkenkunde, tot 15 oktober: expositie over Ruanda Urundi. (dagelijks geopend van 10 tot 5 uur). Advertentie Dagschotel a ƒ2, I BOERHAAVELAAN 188A. TEL. 31685 j Ook sending en missie in Leidse Week T^EN SERIEUZE BEZINNING op Afrika kan zeer beslist geen aanspraak -®-J maken op volledigheid als daarbij de confrontatie van het christen dom met de geestelijke structuren van dit kolossale continent niet aan d« orde komt. Het is dan ook een bewijs van degelijke voorbereiding, dat de Leidse commissie onder welker auspiciën de Week voor internationale samenwerking wordt gehouden, ook een bijeenkomst over zending missie uitschreef. Om de voorlichting dienaangaande vooral deskundig te doen zijn, had zij dr. A. Th. van Leeuwen van het instituut Kerk en Wereld van de Hervormde Kerk en prof. dr. J. Sleyffers van de theologische facul teit van het r.k. Canisianum te Maastricht uitgenodigd. De bijeenkomst had plaats in de Grote Pers van het stedelijk Dr. Van Leeuwen stelde, dat aan de gang zijnde gisting in d tinent vol paradoxen ook het christen dom is opgekomen. Als de Afrikaan in aanraking komt met dat christendom, koppelt hij dat onmiddellijk aan Euro pa, Amerika, de blanken, het kolonialis me, En dat ligt voor de hand. Al heel vroeg heeft het christendom een typische expansie in westelijke rich ting gehad Het begon in Jeruzalem van daaruit heeft het zich naar westen ontwikkeld. Die ontwikkeling geschiedde ook wel in andere richtin gen, maar zij is daar bijna overal dood gelopen. Het is een onmiskenbaar feit, dat het romeins-griekse christendom nooit van Afrika en Azië uit is teerd. Altijd is er verzet geweest tegen expansie. Onder liet juk vandaan Toen is het Mohammedanisme ont staan. Dat kwam de niet-westerse aspi raties tegemoet. Geen, wonder dat mil joenen christenen die al lang hadden gezucht onder het juk van Byzantium onmiddellijk voor de Islam werden ge wonnen. De Islam verenigde alle Ara bische stammen tot een grote natie rond om die ene grote tegenhanger van Jeru zalem: Mekka, het sacrale centrum var de Moslimse wereld. Het is reëel de Islam te zien als een duidelijke tegenbeweging in anti-wester- DR. VAN LEEUWEN grondige heroriëntatie „Kerk-zUn". Ook de Afrikaan wist hier in zijn diepste aspiraties beantwoord. Wij ;ouden onredelijk zijn, aldus dr. Van Leeuwen, over het christendom in Afri ka te spreken zonder deze niet-wijken- de schaduw over zending en missie te illen zien. Ethiopië is een merkwaardige uitzon dering in deze ontwikkeling. Waat zen ding en missie hebben gefaald om een inheemse zelfexpressie van het christen dom te creëren, is hier een echte vorm Afrikaans christendom ontstaan, zij een wonderlijke vorm, waaronder bijvoorbeeld de polygamie nog steeds tal lozen onder haar beslag houdt. Dr. Van Leeuwen meende te kunnen voorzien, dat binnen vijftig jaar een zeer belangrijk deel van de Soedan, het geweldige gebied ten zuiden van Egyp te, ontstuitbaar door de Islam zal zijn gepenetreerd. In de laatste eeuw is deze godsdienst ook met grote kracht naar midden-Afrika doorgedrongen. De Islam krijgt daar zelfs een officiële status. Zijn belijders worden graag in de bestuur lijke organen opgenomen. Hij dringt overal door waar de oude stamverban den desintegreren. De handelsroute maakt het de Moslimse handelaars en predikers bovendien zeer gemakkelijk. Grote beslissing De tijd van de grote beslissing tussen Islam en christendom is niet ver meer. Er zün in Afrika op het ogenblik naar schatting tachtig miljoen Moslims, tach tig miljoen heidenen en veertig miljoen christenen. De stamreligics zullen mede door de aanraking met het westen spoe dig gedoemd zijn onder te gaan. Dan is de keus: tussen het nihilisme cn via dat wellicht tussen het communisme of technocratisch despotisme enerzijds Ie Islam of het christendom ander zijds. Het moet gezegd, dat verreweg de beste papieren in handen zijn van de i. Het westerse christendom is te- verweven met kolonialisme, impe rialisme of iets van dien aard. Voor het primitieve cn emotionele besef van de Schoolzwemmen in Leiden Op maandag 31 oktober en op dinsdag 1 november worden in de Overdekte te Leiden de schoolzwemwedstrijden gehou- onder auspiciën van de subcom- e zwemmen van de gemeentelijke schoolsportcommissie. Op maandag wordt •ommen van half 9 tot 12 uur en kwart voor 2 tot 5 uur, op dinsdag alleen 's morgens. In verband met de beperkte ruimte kunnen geen ouders en choolvrienden worden toegelaten. Zon- ler deelnemers- of uitnodigingskaart wordt dan ook niemand binnengelaten- Voor het vaststellen van de schoolprijzen len de drie beste tijden van de leer lingen van elke school op de persoon lijke nummers alsmede de beste estafette- ijden het eindresultaat. Dinsdag om kwart voor 11 is er een yaterpolotoernooi voor het voortgezet onderwijs, groepen B en C jongen*. Afrikaan zijn zending en missie gekop peld aan koloniale expansie. Daar komt nog bij, dat er in de Kerk daar sprake is van een zekere verstar ring. Zij heeft er in het algemeen met weinig fantasie gearbeid. Zij heeft te veel een stuk westers christendom ge importeerd, dat de Afrikaanse ziel nauwelijks kon beroeren. De Islam daarentegenover is een lekenreligie. Hi; dwingt niet tot afschaffing van primi tieve gebruiken en werkt niet met goed betaalde krachten; elke Moslimse leek is op zijn wijze getuige van zijn geloof in de grote profeet. Dr. Van Leeuwen beklemtoonde, dat aan de kant van het christendom grondige heroriëntatie nodig is. De vraag is, hoe het christendom Afrikaans kan worden. Zal het in staat zijn, tot de ziel van de Afrikaanse mens en van Afrikaanse denken door te dringen? Met grote fantasie zullen wij ons moeten gaan indenken, hoe het christendom kan worden overgeplant in deze totaal ande re wereld. Geleidelijke benadering Prof. dr. Sleyffers belichtte eerst het begin, de groei en de tegenwoordige stand van het missiewerk. Hij kenschet ste de missie-arbeid als een moei; worsteling om begrip. Slechts zeer leidelijk heeft de missie de ziel ei geest van de Afrikaanse mens kunnen benaderen. Er zijn in Afrika twintig miljoen rooms-katholiek gedoopte christenen. De hoogleraar voegde aan deze mededeling toe, dat onder hen een groot deel is door het christendom nog maar is geraakt" zonder dat de christelijke leer de totale levenswijze heeft kunnen be- invloeden. Er werken 12.000 priesters, van welk aantal zestien procent inheems is. Waren er in 1957 nog slechts zes inlandse bis schoppen, nu zijn er 22. Tot het hulpper soneel ten behoeve van de lijdende men: en de opvoeding van de jeugd behoren in zwart-Afrika 17.000 vrouwelijke re ligieuzen,onder wie 5.000 inheemsen. De geschiedenis van het Afrikaan se continent vermeldt veel onrecht. En juist dat heeft de taak van missdt en zending uitermate moeilijk ge maakt. Maar waar de Kerk op eni gerlei wijze de welvaart van het volk kon dienen, heeft zij dat gedaan. Zij heeft de menselijke nood zo realis tisch mogelijk voor zich gezien, niet in de eerste plaats om een toeberei de bodem te verkrijgen voor de christelijke boodschap, maar louter uit het oogpunt van christelijke deer nis. Daarbij moest met spaarzame middelen worden gewoekerd'. De kerk heeft in haar benadering van de godsdienstige Afrikaanse mens veel geleerd. Zij kwam tot de overtuiging, dat tal van termen niet gehandhaafd konden worden en dat inzichten en me ningen betreffende de daar aangetrof fen geestesstructuren moesten worden gecorrigeerd. Geestelijk vacuum Nu is het proces aan de gang van de afbraak van de oude volkse religiositeit met haar sociale en morele normen en haar cultusvormen. Het gevolg is een geestelijke leemte. Waarom is in deze situatie de werfkracht van de Islam Eén van d» (tijlvol-moderne PETR0LEUM-C0NVECT0RS van h»t wereldmerk Brandt dag én nacht, dus 24 uren achtereen veilig, reukloos, uiterst-zuinig. Dient U jarenlang zónder enige storing want het k een Aladdin-fabrlkaat. Vraag een Aladdincalalogu s bij Uw leverancier of bij dm Imoprfeur J. G. dm Zeeuw N.V., Dordrecht - Postbus 84. Verkoopdag in de Kooi Op 1 november zal in de aula van de r.k. school aan de yimorstraat een ver koopmiddag en -avond worden gehouden ten bate van het aankledingsfonds voor de in aanbouw zijn-de Geref. kerk in Leiden-Noord, de Petrakerk. De aula is voor dit doel geopend van 2 tot 10 uur. De wijkpredikant, dr. H. J. Westerink, hoopt de opening te verrichten. groter? Omdat deze godsdienst in de wij ze van benadering een voorsprong heeft op de christelijke prediking. De Islam voelt zich met de Afrikaan solidair te genover de expansieve zucht van het Westen. Het belangrijkste aspect van het chris telijke apostolaat noemde de Maastricht se hoogleraar de opleiding van een in landse clerus. De Kerk zal binnen het eigensoortige volksmilieu nooit gefun deerd en geconsolideerd worden als zij niet haar krachten put uit dit volk zelf. In werkelijkheid zal hier gestreefd moe ten worden naar een eigen christendom. In het slot van zijn rede noemde prof. Sleyffers de verdeeldheid in het chris tendom een hoogst ernstige hindernis bij be benadering van de Afrikaan en bij het streven hem de christelijke leer te doen aannemen. „Op deze wijze krijgt de Afrikaan het volle gelaat van het christendom niet te zien". Het kan voor komen, dat men in een niet eens zo grote straat in een Afrikaanse plaats de aan duiding ziet van twintig verschillende denominaties. De bijeenkomst werd geopend en ge sloten door ds. J. Th. Mackenzie, voor zitter van de Leidse commissie. Hij zei, dat de Kerk niet neutraal kan staan te genover het streven van de Verenigde Naties. Zij heeft de opdracht eraan mee te werken dat de broederschap der men sen een realiteit wordt, naar het woord van Jezus Christus: „Gij zijt allen broe ders" en naar het psalmwoord: „De aarde is des Heren en haar volheid en allen die daarop wonen". Ik leef niet voor mijzelf Zondagmorgenprogramma Bijzonder Kerkewerk Tegenwoordig besteden de mensen heel veel aandacht aan zichzelf en aan eigen belangen. De medemens wordt thuis en op straat, letterlijk en figuurlijk voorbij gelopen. Iedereen weet ook, dat christe nen niet voor zichzelf behoren te leven. Maar christenen maken zich helaas even eens schuldig aan een te grote aandacht voor zichzelf en een verwaarlozing de medemens. De Bijbel corrigeert ook op deze fouten. Mejuffrouw T. Schuyt, directrice de „Leidse interkerkelijke opleiding gezinsverzorgsters", reeds bekend bij de bezoekers van de zondagmorgengesprek- ken in Luxor, wil aanstaande zondag van uit de Bijbel laten zien, hoe „mensen met staalharde harten, wonende in huizen van beton en glas, werkende in een maat schappij van „geen tijd voor de ander, dienende mensen kunnen worden". De aanwezigheid van gezinsverzorgsters in hun groen-witte uniform zij zullen O.I.V. mevr. T. Rensink-Zaalberg en met begeleiding van blokfluitspelers en een cellist zingen vormt een zichtbaar voorbeeld van de dienst aan de mede mens. als taak voor ons allen. Kleuren dia's over het werk van gezinsverzorg sters, een vak van „helpende handen" zul len de toespraak van mej. T. Schuyt il lustreren. De deuren van het Luxortheater gaan a.s. zondagmorgen om tien over tien open. De bijeenkomst begint om half elf. Centrum Leiden Vereniging van Tweelingn Op woensdag 2 november om 8 uur houdt het centrum Leiden van de Ned. Vereniging van Tweelingen in Zomer- zorg te Leiden een bijeenkomst. Daarin moet een definitief bestuur worden ge kozen. Dr. J. Neijenhuis van het cen trale laboratorium van de bloedtrans fusiedienst te Amsterdam zal iets ver tellen over de bepaling van één- en twee-eiigheid door middel van de bloed groepen. In de pauze kunnen foto's wor den bekeken die zijn gemaakt op de eerste bijeenkomst in het Ned. Instituut voor preventieve Geneeskunde. Inter Nos zal zingen. De heer Vens spreekt ten slotte over „Groepsvorming van tweelingen -in het centrum Leiden". Loop vrij binnen om ldeeén op te doen LEIDEN koopcentrum voor serviesgoed en glaswerk TNE VRIENDENKRING van Sempre Avanti is zo groot, dat hij een ge- hele stadsgehoorzaal vult, weer of geen weer, zo bleek gisteravond. Het programma, aangeduid als Jong en Jolig, loog er ook niet om. Het ging er werkelijk opgewekt aan toe. Het programma was als steeds wat aan de overdadige kant; men had voor het muzikale gedeelte twee uren nodig. Daarna volgde de pauze en nog een klucht in drie bedrijven. Het pleit dus wel voor de prestaties van Sempre Avanti, dat het gehoor geboeid bleef luisteren. Het eigenlijke „orkest" bestaat hoofdzakelijk uit tokkelinstru- menten, verder enkele accordeons, één viool, één contrabas en slagwerk. Geen erkend gangbare bezetting dus. Doch dit behoeft ook niet. Ieder, die voldoende vaardigheid bezit op één of ander instrument zal wel welkom zijn bij dit enthousiaste gezelschap, dat in vele plaatsen optreedt, onder leiding van Koos Kukler. het programma. Men hoorde verdienste lijke duetten door o.a. Jo Zuidema en Wam Brugman. Zij brachten Schwarz- walds Uhr, Nel de Vries en Gerard Koolhaas een duet uit Rose Marie, Tini Arnoldus en Lyda Spaans een sprookje, waarmee allen een hartelijk applaus oogstten. Ook een tweetal spelletjes, waarvoor de medewerking van enkele toehoorders werd ingeroepen, viel zeer in de smaak. Vooral de prijsuitdeling. Een achttal vocale solisten werkte mee, van wie ik evenals het program ma dit deed in de eerste plaats wil noemen de geroutineerde kracht Nel de Vries, die met haar licht getimbreerde mezzo-sopraan, dank zij een degelijke stemteahniek geen moeite heeft met haar nummers, die meestal voor de sopraan zijn geschreven. Haar voordracht is levendig. Dit kan ook gezegd worden van Wim Brugman, die vooral met Herman Stenzs Ha, daar komt de drumband aan, een hartelijk succes oogstte. Hij gaf een geestige persiflage van de larnbour- maitre en diens martiaal gedoe. Het fraaie kunstdrukwerk, datals programma was verstrekt, vermeldde helaas geen titels, zodat men zich moest oriënteren op de verbindende tekst, ge sproken door Wim van Ark, die dit overigens heel vlot deed, al kon ik, vooraan in de zaal gezeten, bij lange na niet alles verstaan. Hier wreekt zich dus een lacune in mijn literatuurkennis op het gebied van de jolige muziek, want ik kan niet alle nummers bij name noe men. Evenmin is het mij mogelijk de stemmen op hun waarde te beoordelen, daar men gebruik maakte van een zeer onwelluidende geluidsversterker, die de stemmen vervormde. Zonder deze appa ratuur zou het echter voor het meren deel der solisten niet mogelijk zijn ge weest zich hoorbaar te maken. Wat een bijzonder prettig accent gaf aan het solistische optreden, wa ren de bijpassende kostuums, waarin werd gezongen. Zo zong Lyda Spaans haar lied over de Amsterdamse grach ten in een kleding, daterend uit het begin van deze eeuw, de tenor Gerard Koolhaas zijn Torna a Surriento in Italiaanse dracht, wat tot beider suc ces bijdroeg. Jammer is, dat de be werker van dit lied zo eigenaardig omsprong met harmonieën en toon- geslaoht. De tweede stem van het meisjeskoor klopte niet altijd met de begeleiding, om het maar zo gemakke lijk mogelijk te zeggen. Beter lijkt het mij in het vervolg de arrangementen deskundig te laten verzorgen. Behoudens deze kleine opmerking niets dan lof voor de vlotte afwerking van Filatelisten bijeen Ondanks het ongunstige weer was de bovenzaal van café-restaurant „Zomer- zorg" gisteravond overvol met leden van de „Leidsahe vereeniging van postzegel verzamelaars" die hun oktober-vergade- ring hielden. Voorzitter Meiboom heette allen hartelijk welkom, waarna hij over ging tot behandeling van de gewone agenda, o.m. een contributieverhoging, die werd aangenomen. Ook werden de prijzen uitgereikt van de onlangs ge houden tentoonstelling. De heer Schafer verzorgde een lezing die tot titel droeg „Boerenoorlog op postzegels". Op prettige wijze vertelde hij met behulp van dia's over de ge schiedenis van de zuidafrikaanse post zegel. Gezien de nieuwe status die Zuid- Afrika binnenkort krijgt en mede gelet op de komende munthervorming in deze staat blijft het verzamelgebied Zuid- Afrika in de algemene belangstelling staan. Ten slotte werd een geanimeerde ruilbeurs gehouden. Het streven de avond niet te lang te maken, werd zodoende niet met succes bekroond. Na een lange pauze volgde nog de klucht Een vriend komt over, welk feit tot tal van verwikkelingen aanleiding kan geven, zoals bleek. On der regie van Henk van den Broek kwam dit blijspel heel vlo-t over het voetlicht. Het talrijke publiek had al met al een avond van gezellige ontspan ning. Henri Welbooren SINDS 1868 LEWENSTEIN, MAARSMANSTEEG 8, LEIDEN, TEL. 2 In het Rijksmuseum voor Volken kunde werd gisteravond in de serie winterlezingen de eerste voordracht van dit seizoen gehouden door dr. J. Vansina, die verbonden is aar het Instituut voor Wetenschappe lijk Onderzoek in Centraal-Afrika (I.W.O.C.A.) in België. Thans hoofd van het Centrum van de Weten schappen van de Mens van genoemd instituut, verrichtte dr. Vansina van 1953 tot 1956 een ethnologisch onder zoek bij de Kuba in het Kongo- gebied. Na een inleidend woord var de directeur van het museum voor Volkenkunde, dr. P. H. Pott, sprak de gast-spreker over „Religieuze kunst bij de Kuba, Kongogebied", welke voordracht door lichtbeelden werd verduidelijkt. De naam Kuba wordt gegeven aar groep stammen van de Kasai-provincie, Republiek Kongo. De kunst van de Kuba is wereldberoemd. Men treft er getui genissen van in alle volkenkundige sea ter wereld aan. Deze kunst vertoont de volgende hoofdkenmerken. Ze uit zich overal wel in profane als in religieuze omstan digheden, zowel in de materiële t werpen als in de literatuur, de muziek of de dans. Verder is de kunst vooral decoratief en de meeste Kuba-voor pen zijn versierd met geometrische of gestyleerde motieven. Een derde ken merk is de grote creativiteit van deze kunst. De motieven worden ontleend aai alle mogelijke bronnen en nieuwe mo tieven worden nog steeds uitgevonden. Merkwaardig is ook de individualiteit van de kunst. Al zijn er regionale stij. len, tóch schept elke kunstenaar zijn eigen vormen, zijn eigen stijl van deco ratieve motieven enz. Ten slotte is de Kubakunst evenwichtig en harmonisch, zoals trouwens de hele Kubacultuur. Natuurgeesten De Kuba geloven in een schepper, in natuurgeesten, in beheksing en in l narij. Deze religieuze opvattingen heb ben een zekere invloed gehad op de plas tische kunst. Verschillende categorieën beeldhouwwerk bezitten een religieu: betekenis. Zo de konings- of hoofdmans- beelden, de maskers en andere initiatief- voorwerpen zoals vrouwenbeelden dieren, de orakelstukken onder de v> van dieren of die van beeldjes en slotte de magische voorwerpen, v onder meer in het bijzonder dc vrou lijke figuurtjes, de beeldjes van dooi knieën gebogen mannen cn de houten horentjes moeten worden vermeld. Het blijkt echter, dat religie niet de DE sleutel voor gezelligheid is Wijnhandel Steenstraat 8 (H)eerlijke Beaujolais 1959 p. fl. 3.25 bij 12 fl. de dertiende gratis. Leids verzet voor TV Het verzet van de Leidse universiteit il in het televisieprogramma „Bezet- ng" van 25 november aanstaande be handeld worden. Het programma dat wordt samengesteld door dr. L. de Jong, directeur van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie, en geregisseerd door Milo Anstadt, heeft in deze uitzen ding als onderwerp de Jodenvervolging. Vermoedelijk zullen opnamen worden gemaakt in het Groot Auditorium van de academie, waar op 26 november 1940 prof. mr. Cleveringa zijn rede hield naar aanleiding van het ontslag van prof. mr. E. M. Meyers door de bezetter. „Een konijn werd aangekocht Het archief zwijgt. Het zwijgt in alle talen over de motieven, die tot de oprichting van M.T.G.S. geleid kunnen hebben. Wij moeten volstaan met de simpele mededeling, dat „Emtégeës" 10 september 1910 is opgericht en dat de kleuren oranje en wit tot verenigingskleuren werden gekozen. De gemeentelijke H.B.S., nu Rembrandt Lyceum had een leerlingenver eniging. goede vereniging betaamt. Maar de „Schermen" werd „Schaken" Van de afkorting M.T.G.S., M(uziek) T(oneel) G(ymnastiek) S(chermen) dreigde de „S" in 1922 in verband met het te niet gaan van de schermafdeling te verdwijnen. Echter door een fusie te gaan met de H.B.S.-schaakclub „Cai's- sa" kon de „S" bewaard blijven en deze fetter zou voortaan schaken betekenen. Vooral werd in die eerste jaren de na druk gelegd op het toneel. Vefe stukken passeerden de revue terwijl er ook veel lezingen werden gehouden door bekende acteurs en auteurs. Geschillen Succesvol konden die eerste jaren wel worden genoemd. In 1912 bijv. bedroeg het aantal leden en donateurs tezamen 194. Hierbij dient natuurlijk wel vermeld, dat het aantal leerlingen in die tijd plm. 1/3 bedroeg van het huidige aantal. Maar ups and downs wisselden elkaar af. Het volgende jaar, 1913, bracht onenigheid tussen leraren en vereniging, Op drie na traden alle docenten uit de vereniging. En de reden? Men vond dat er te weinig werd gewerkt Het verenigingsbezit vermeerderde dat jaar door de aankoop van een konijn f 0.60. Reünisten band bleef, de band die vele oud-leer lingen doet uitzien naar de reünie om nog eens te praten over die goede oude tijd. Zaterdag a.s. recipieert M.T.G.S. waar aan tevens een reünie is verbonden. Dan zullen mannen met reeds kalende sche dels door de lange gangen lopen en zich weer leerling voelen. Proficiat M.T.G.S. enige noch zelfs de voornaamste inspi ratiebron voor de kunst is. Dit zijn de politieke structuren der Kuba en de meeste stukken met religieuze beteke nis vertonen eveneens en bovenal poli tieke zin. Verder is de Kubakunst sterk symbolisch, zonder dat elke versiering db op een Kubastuk kan worden aan getroffen. symbolisch mag worden ge noemd. Ten slotte is de Kubakunst erg individueel. Deze besluiten druisen in tegen de maar al te gemakkelijk aan vaarde stelling dat alle primitieve kunst religieus is. dat alles erin symbolisch is en dat ze nooit iets anders is 'dan een zuivere gemeenschapskunst, waarin het individu geen aandeel heeft. Israël op celluloid in Leiden Gisteren hield reisbureau Llssone-Lin- deman in samenwerking met de Israëli sche vliegmaatschappij Ef-Al een Is- •aël-filmavond in de foyer van de stads gehoorzaal. De directeur van het kantoor Leiden van Lissone-Llndeman, de heer J- H. Koch, heette In het bijzonder de Is raëlische Gemeente in zijn openings woord welkom. Israël staat in het brandpunt van'de belangstelling. Velen zijn in Europa uit- gereisd en daarom is het voor hen pret tig dat men nu goedkoop naar het land van de Bijbel kan Begonnen werd met de film De ge schiedenis van Lachisch. Lachisch is een kibboets waarnaar een aantal Noord>- afrikaanse immigranten op weg is. Na een lange bootreis komen ze eindelijk in het land waar hun vaderen hebben ge woond. In Lachisch zijn ze erg blij met hun nieuwe huizen. Er is zelfs stromend water, wat ze helemaal niet gewend zijn. In Noord-Afrika moesten ze hiervoor twee kilometer lopen. Zowel oud als jong is blij dat men naar Israël ge- Lokken is. In de tweede film A stamp is born, een prachtige kleurenrolprent, werd vastge steld, dat de postzegels van Israël de spiegels van het volk zijn van het heden an het verleden. Men zag het ont staan van de postzegels. De mooiste films werden na de pauze vertoond; Winter in Israël en New Pio neers. In de laatste film zag men men sen die Israël verkennen en ten slotte bij een moeras komen. Ze besluiten hier te blijven en het land vruchtbaar te maken. Winter in Israël is vooral afgestemd op Amerika. Deze film laat zien, dat Israël 's winters een heerlijk klimaat heeft. Men kan er dan zwemmen en allerlei andere zomersporten beoefenen. - vergelijking met Californië kan Israël best doorstaan. Zie voor stadsnieuws j ook pagina 4 z Burgerlijke stand van Leiden GEBOREN: Mirjam dr van A. Le- get en M. Mieremet; Weiko Jan zn van F. P. Krult en J. Lek; Christine dr van J. T. Welling en P. G. Wet- selaa'r; Matthias Albert zn van J. H. Beerlage en M. M. Boer; Eric Johan nes Cornells zn van A. C. Padden burg en J. M. Duindam; Cornelia Hendrik zn van H. Heetveld en M. van Teijlingen; Adrianus Petrus An- tonius zn van A, P. A. Straathof en K C. van Vliet. GEHUWD: H. F. Maris en E. M. K. Lammers van Toorenburg; J. M. Rensink en Y. F. van Dijk. OVERLEDEN: H. W. Wrede. 73 jr, echtgen. van P. Minderaa; D. van der Kwaak, 74 jr, man. Hoogleraar aanvaardt ambt Op vrijdag 4 november om kwart over 4 hoopt dr. B. W. Schaper, benoemd tot gewoon hoogleraar in de faculteit der letteren en wijsbegeerte, zijn ambt te aanvaarden met het uitspreken van een rede in het Groot Auditorium. lende i proefschrift, getiteld: „His- gisch veranderd menselijk eer R G J Willighagen, ge- ravenihage in 1822 en thane lude is tegenwoordig bepaalde enzymen waten zichtbaar te _n de activiteit var de weefsels en dc cellen icpraeparaU 'erder 10gelijk de pla; •kclijk veranderde weefsels, zoals onlete- igsproceeeen en kankercellen. De erva- igen hiermede ,>pgedaan werden toege^a« bij de diagnostiek ijubegeerte op een proefschrift getiteld waardering van Genbrand Adiraens- Bredero". dc heer J P Naeff. geboren schrijver G. A. M-wogingen beper 'onderirvg zich -hoolboeken, bloemlezingen, kr. kelen en romans. Vergelijking van de •etensohapelijke en niet-wetenechappe lijke -aardcrirvg loonl een opmerkelijke voorkeur periphal i H Meinardi, geboren te Nice In thans wonende te 's-Gravenhage. ACADEMISCHE EXAMENS BN, 26 oktober - Rijksuniversiteit. Sd voor het kand, ex geschiedenie:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 3