JOH. CONJONG: Uw probleem is het onze Massajeugdwerk staat nog maar aan be sin ABASIN Een woord voor vandaag een leven in dienst van de christelijke vakbeweging Magie als godsdienstig verschijnsel 2 p- -♦ r C.N.V. EN LOONPOLITIEK J}E mededeling van de regering aan de Stichting van den Ar beid, dat tussentijdse herzieningen van cao's in de huidige econo mische omstandigheden en gelet op de voor 1961 te voorziene ont wikkeling niet verenigbaar zijn met de centrale doelstellingen van haar beleid, heeft uiteraard in de bladen van de drie werkne merscentrales het nodige com mentaar ontlokt. In ,J)e Gids", het orgaan van het C.N.V., wordt de loonpolitieke situatie nog eens uiteengezet en daaraan worden de volgende conclusies gekoppeld: Wij stellen vast, dat de Stichting van den Arbeid geen bezwaar had tegen tussentijdse wijzigingen van C.A.O.'s, zij het onder vrij sterke beperkingen. De regering acht de ze wijzigingen echter niet ver enigbaar met de centrale doelstel lingen van haar beleid en zegt Wij stellen vast, dat de voorzich tigste groep in de Stichting thans bezwaar heeft tegen loonsverhogin gen als gevolg van tussentijdse wij ziging. De regering heeft echter ook bezwaar tegen zulke loonsverhogin gen „in de voor 1961 te voorziene ontwikkeling". Wij stellen vast, dat de gehele Stichting verbeteringen in de se cundaire sfeer, gericht op de be zitsvorming, aanvaardbaar acht als voorwerp van contractwijziging per bedrijfstak. De regering wil echter niet verder gaan dan ondernemings gewijze activiteiten en ook hier wer den de suggesties van de Stichting dus afgewezen. En de beperkte loonsverhogingen in ondernemingen, waar zich bijzondere omstandighe den voordoen, waartoe een deel van de Stichting bereid was, worden door de regering eveneens van de hand gewezen. Wij geloven, dat de brief van de Stichting, ondanks de nuance-ver schillen tussen de beide standpun ten, een goed uitgangspunt had kun nen zijn voor een compromis, waar bij zowel de prijspolitiek van de re gering als het beginsel van de gedif ferentieerde loonpolitiek tot hun recht zouden zijn gekomen. De re gering heeft echter gemeend, dit compromis te moeten afwijzen. Wij betreuren dat. Ook omdat daardoor sommige gioepen arbeiders langer dan nodig is op hun rechtmatig deel van de toegenomen ruimte moe ten wachten, maar vooral omdat aan de eigen vrijheid en de eerste verantwoordelijkheid van het be drijfsleven geweld wordt aange daan. Want die vrijheid en die ver antwoordelijkheid zijn van oudsher idealen van de christelijk-sociale beweging. N.V.V. EN LOONPOLITIEK FN „De Vakbeweging", het ka derblad van het NVV, zet se cretaris A. Kloos uitee? dat het vakverbond elk tussentijds loon- voorstel, dat in overeenstemming is met de spelregels van de re gering, aanvaardbaar acht. „Wie meent dat het NVV er op uit is een gelegenheid te zoeken zich van een door hem niet begeerd politiek stelsel (de vrijere looti- vorming) te ontdoen zelfs als het daarvoor nodig zou zijn dat de conjunctuur over de kop werd gejaagd die ziet het NVV en zijn bestuurders voor een stel kwaadwilligen aan". De heer Kloos schrijft voorts onder meer: Het NW veroordeelt de houding van regering, kamermeerderheid en een deel van de Stichting ten scherpste. Het acht deze houding lijnrecht in strijd met de beginselen van de meer gedifferentieerde loon politiek, zoals die in de „algemene aanwijzing" zijn neergelegd. Het heeft in sommige kringen verba zing gewekt, dat het NVV zich plot seling opwerpt als de grote verde diger van de consequente naleving van de bepalingen der gedifferenti eerde loonpolitiek. Toch is dat niet zo vreemd als de houding van hen die het harst hebben geroepen om de nieuwe loonpolitiek en die, nu de toepassing daarvan wordt ge vraagd, „niet thuis" geven. Wij we ten heel goed dat die toepassing in de vorm van tussentijds herzien van een c.a.o. niet zonder gevaar is, maar het is te dwaas om los te lopen, dat daaruit de conclusie zou moeten voortvloeien dat op regelma tige wijze tot stand gekomen voor stellen tot contractherziening bij voorbaat niet voor goedkeuring in aanmerking komen. Men begrijpe ons goed. Het NW erkent het recht van de regering te bepalen dat op grond van de conjuncturele situatie op zeker tijd stip verdere loonsverhogingen onge wenst kunnen zijn. Zo'n situatie hebben wij eerder meegemaakt in de periode van de bestedingsbeper- Maar een dergelijke loonstop moet dan algemeen zijn, zowel nor maal aflopende contracten als tus sentijdse herzieningen betreffen en voorts het uitvloeisel zijn van een algemeen overeengekomen pro gramma van beheersing der beste dingen in de volkshuishouding. Wat thans gebeurt, is zuivere wil lekeur. De regering heeft zich zelfs geen moment afgevraagd welke motieven de Vakraad Metaal voor de tussentijdse wijziging aanvoert. Stel dat de voorstellen berusten op een achteraf geconstateerde grove berekenirtgsfout in de produktivi- teitsgegevens. Zou het dan niet uitermate onrechtvaardig voor de betrokken werknemers zijn wan neer men dan een correctie zou weigeren. De regering verdiept zich niet in een dergelijke mogelijkheid. Met een voortvarendheid een bete re zaak waardig, wordt elke aan passing aan gewijzigde omstandig heden afgesneden. K.A.B. EN LOONPOLITIEK F)E KAB is een andere mening toegedaan dan CNV en NVV. Dat mag nog eens duidelijk blij ken uit een artikel in ,Jluim Zicht", het kaderblad van het ka tholieke vakverbond. Na gewe zen te hebben op de (ook voor de werknemers) toegenomen welvaart, wordt opgemerkt, dat niets een verbetering van de normaal aflopende cao's in de weg staat evenmin als een ver korting van de werktijd tenein de daardoor het peil van de Ne derlandse werknemers te voeren naar dat van de werknemers in andere Europese landen. Het ar tikel vervolgt dan: Die ontwikkeling dreigt thans ernstig verstoord te worden door het drijven naar tussentijdse her ziening van lonen in collectieve ar beidsovereenkomsten die nog lo pende zijn, omdat daaruit in korte tijd een loonbeweging groeit, die veel lijkt op een loonronde en die ongetwijfeld het prijspeil in bewe ging brengt en daarmede de heil loze cirkelgang van lonen en prij zen van vroeger terugbrengt, waar door ook de nieuwe loonpolitiek, die eindelijk een werkelijke verbetering van de lonen bracht, tot mislukking wordt gedoemd. De K.A.B. heeft daarom in het belang van alle Nederlandse werk nemers gemeend aan dit spel niet te moeten meedoen. Zij heeft deze mening in de Stichting van den Arbeid vertolkt en aangedrongen op andere verbeteringen voor de werk nemers, waarvan thans geen heil loze gevolgen te duchten zijn. Nu ls er de kans voor vele bedrijven om eindelijk eens een goed begin te maken met de bezitsvorming. Als er meer ruimte is, dan kan de ze vooral daarvoor worden ge- Daarbij is naar onze mening ook te denken aan bedrijfstaksgewijzo raamregelingen, die de totstandko ming van winstdelingen in de ver schillende ondernemingen bespoe- Ook de arbeidstijdverkorting en de verbetering van pensioenregelin gen kunnen met kracht worden ter hand genomen. Er is in de Stichting van den Ar beid wel enig verschil van mening. Niet echter over de vraag of een in kort tijdsbestek zich voltrekken de loonsverhoging over vrijwel de hele linie schadelijk zou zijn voor ons land en speciaal voor de werk- Indien het mis gaat betalen vooral de werknemers het gelag in de vorm van werkloosheid en hoge- Wij achten het mede tot de ver antwoordelijkheid van de K.A.B. dit te voorkomen. Vijftien jaar hervormde jeugdzorgwerk (Van een onzer verslaggevers) In het gebouw voor Kunsten en Wetenschappen te Utrecht heeft de Hervormde Jeugdraad zater dag het vijftienjarig bestaan ge vierd van de sektie jeugdzorg- werk. Dit gebeurde in de zaal, waar veel „christelijke vergade ringen" gehouden plegen te wor den. Men sjouwt er dan een ouderwets harmonium heen voor de begeleiding van het zingen. Maar zaterdag was het anders, Bij het binnenkomen in de zaal werden geen statige huisorgel- klanken gehoord. Een voortreffe lijke band zorgde voor een pre ludium in modern ritme en toon. Dit verschil in muziek is misschien de beste illustratie van de veranderin gen, die het werk in vijftien jaar heeft ondergaan. Zoals de voorzitter der sek tie, ds L. H. Ruitenberg te 'sGraven- hage in zijn jubileumtoespraak zei, is het clubhuiswerk en eerste aandrift dui delijk evangelisatorisch bedoeld geweest, w.z. in zijn methode. „De werkers van het eerste uur had den nog niet allen geleerd, dat over dracht van de bijbelse boodschap aan jongeren, die daartoe alle uiterlijke vc onderstellingen (en misschien ook de nerlijke) misten, geen eenvoudige zaak is. Want overdracht betekent steeds ge sprek, communicatie. Een communicatie betekent dat wij, nee niet de ander wor den, maar welde ander echt leren ken nen en luisteren naar de hartklop van de ander. De wijze van overdracht van de bijbelse boodschap wat nog iets anders is dan van de bijbelse verhalen moest nog geleerd worden. Misschien beter gezegder moest een en ander afgeleerd worden, namelijk de eigen ca techisatie- en zondagschoolmethode, voor wij in staat zijn iets door te geven". Geen zondagsschool Jeugdzorg is geen catechisatie of z dagschool, het is evenmin jeugdwerk in de trant van de jeugdbeweging. Er valt een motievenverschuiving waar te ne men, zei ds. Ruitenberg, van het evan gelisatorisch naar het soclaal-predago- glscbe. Desondanks blijft dit stukje tleve gemeenschap onder jongeren vorm van chirstelijke dienst. De dienst van persoon tot persoon. Heel Iets anders dus dan een krachti ge Youth-for-Christ-evangelisatie is die simpele werk. Het moge mager lijken, het ic véél voor wie weet heeft van de verborgen groei der dingen van het Koninkrijk, waarin wij misschien zaai ers, vaak wieders en nog vawer alleen maar nachtwakers zijn. Wie zich dit realiseert, weet meteen dat hij er nog lang niet is met dit werk onder de massajeugd, dat hij eigenlijk pas aan het begin staat. Jeugd die uit de de clubhuizen komt is niet bijster gesteld op kerkgang, noch op belijdenis catechisatie. Toch draagt dit werk in zijn gestalte een christelijk voorteken. „De zorg voor de naaste, het scheppen van ruimte om zichzelf te worden, de aanbieding van materiaal waardoor jon geren leren sociale verantwoordelijkhe den te ontdekken, dat alles heeft aldus ds. Ruitenberg ongeacht de mensen die ermee werken, een christelijke, lie ver bijbelse signatuur". Om de enkeling tend op hetgeen ds. Ruitenberg naar voren had gebracht, zei hij dat het club- huiswerk oog moet hebben voor de ène, enkele mens met zijn geheim. „Tot de wijze van mens-zijn, behoort het zijn als enkeling. Zoals iedere gerafdruk anders is, is ieder mens ders. Daarom is het ook in de evange- duidelijk, dat Jezus zijn strikt persoonlijke omgang met de Vader had; daarom is iedere laatste beslissing eer geheim tussen God en de enkele mens" Een bijzondere fraaie tentoonstelling m werkstukken, in handenarbeiden in de clubhuizen gemaakt, vormde de scha kel tussen de morgenvergadering-met referaten en de middagsamenkomst, jeugdclubs uit Amsterdam, Apel doorn, Borne, Driebergen, Goes, Nijme gen, Rotterdam, Utrecht, Wageningen en Zaandam een staalkaart van het club- huiswerk lieten zien. De morgenvergadering, geleid door mr, van Marwijk Kooy, voorzitter van de Hervormde Jeugdraad, werd ook bijge woond door dr. A. A. Koolhaas, praeses van de generale synode der hervormde Beroepinsswprk GEREFORMEERDE KERKEN CHRIST. GEREF. KERKEN GEREFORMEERDE GEMEENTEN kalmeer! zonder slaap te verwekken Dit is een vraag waar iedereen bij tijd en wijle mee tobt: „Kan men geloven en later dat gelooj weer kwijt raken?" Of anders: „Kan men soms wel en soms niet gelovenEr is geen christen die deze vragen niet kent. Twijfel en angst zijn er oorzaak èn gevolg van. Inderdaad: angst. Ge kunt gedoopt zijn, aangenomen zijn als lidmaat en in het midden der ge meente uw geloof hebben beleden; ge kunt uw hele leven lang geleefd hebben zoals men dat van een christen verwacht en toch kan de angst u plotseling beklemmen. De vraag: „Geloof ik?" kan zo benauwend worden hoe dichter men de dood nadert. Het moeilijke is dat juist op dat punt alle redeneren faalt. De „vaste grond" waarvan Paulus spreekt wordt niet meer gezien als een vaste grond en het „zeker weten" van de cate chismus klinkt haast als hoongelach. Zelfs de vertroostende bijbelteksten schenken géén troost, want we zijn geneigd om achter elk woord een vraagteken te zetten. De vraag: „Is hèt ook voor mij?" staat op iedere bijbelbladzijde geschreven! Déze tekst is zeker ook voor u geschreven: de woorden die Jezus sprak tot Petrus: de satan heeft zeer begeerd u te ziften als de tarwe. Maar Ik heb voor u gebeden dat uw geloof, niet ophoude (Van onze sociaal-economische redactie) Wat is mooier dan aan het eind van een vruchtbare loopbaan als typograaf en vakbondsbestuurder te kunnen zeggen: „Mijn werk is prachtig werk geweest, al was het soms moeilijk en zwaar. Ik heb er de wonderbare leiding en de zegen van God in gevoeld." De woorden zijn van Joh. A. Conjong, 65 jaar en daar om deze maand voor het laatst voorzitter van de Nederlandse Christelijke Grafische Bedrijfsbond. Hij gaat met pensioen. Op 4 november zal de christelijke vakbeweging, waarvoor h\j als 18-jarige jongen al op het propagandapad ging, afscheid van hem nemen in het Amsterdamse „Bellevue". Wie met Joh. Conjong spreekt over de achter hem liggende tijd, ontdekt dat hij niets anders heeft willen zijn dan dienaar van Chris tus. Hij koos voor de christelijke vakbeweging, niet met de opzet om daarin carrière te maken, maar - zoals hij zelf zegt - uit geestelijke drang. „De christen heeft een taak te vervullen iiï het maatschappelijke Toch is het een carrière gewor den. Het Conjongetje, dat in 1895 in de Alblasserwaard het levenslicht aanschouwde, zijn Jeugd doorbracht in Amsterdam en Rotterdam en als knaap al aan het werk moest omdat er thuis geen geld was om te leren, Prof. dr. J. van Baal lieeft vanmiddag in de Domkerk te Utrecht zijn inaugurele rede gehouden als buitengewoon hoogleraar in de godsdienstsociologie en -ethnologie aan de Utrechtse rijksuniversi teit, over: „De magie als godsdienstig verschijnsel". Inauguratie van prof. dr. Van Baal De godsdienstsociologie en -ethnologie houden zich bezig met de religie als men selijk verschijnsel. De afperking van gebied der religie dient te geschieden de hand van een objectief criterium zoals de aanwezigheid van voorstellingen be trekking hebbende op een niet empirisch bepaalbare werkelijkheid en van hande lingen, welke zulke voorstellingen im pliceren. Onder deze voorstellingen valt ook de magie, die men ten onrechte vaak niet als religie heeft willen erkennen. Men wilde slechts van religie spreken, waar men gevoelens van eerbied of onafhanelijkheid duidelijk ontwaren kon. Zulk een aan het bestaan van bepaalde gevoelens ont- itaiib ie musreiuoiu, ...v,™ leend criterium is wetenschappelijk on- „de mens in het jeugdwerk". Aanslui-aanvaardbaar. Het is ontstaan uit de eigen Vraag: Myn kamer is pas licht ge schilderd en behangen en nu zou ik die graag zo netjes mogelijk houden. Mijn maii (gepensioneerd, dus veel thuis) is een flinke roker van pijp en sigaren mijn vraag is nu hoe ik die rook kan weghouden. Een natte spons of een brandende kaars zijn geen succes ge bleken. Antwoord: Tja, mevrouw, daar is wei nig aan te doen. In de rook van sigaren, sigaretten of pijp zit nu eenmaal een tcerprodukt, dat na verloop van tijd een bruine aanslag veroorzaakt. Er is maar cén afdoende methode: uw man lang- vernaien uie metovei uc iULUC zamerhand het roken te doen afwennen. president soekarno heeft nooit mijn betalingsbewijs uit handen geef. Maar men blijft maar aandringen. Wat moet ik doen? Antwoord: U hebt juist gehandeld: u bent niet verplicht uw bewijs van beta ling uit handen te geven. Wel. kunt u i - alle gegevens van het strookje over nemen en die per brief aan de firma op school is geweest in Dordrecht op de Vraag: Eind vorig jaar heb ik per giro doen toekomen. Wil ze dan zekerheid MTS- Van iemand uit Indonesië heb ik een bedrag aan een firma overgemaakt, dan zal er iemand moeten komen nii echter gehoord dat dit beslist niet Het strookje is in mijn bezit Omdat de persoonlijk waar is. Kunt u nagaan wat er -1 l"J Vragen op elk gebied kunnen worden ingezonden aan het bureau van ons blad. Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk ondertekend met naam en adres. De antwoorden worden per brief verstrekt. Deze service is gratis voor onze abonnees. Boverschrijving te wel firma "het" bedrag" niet kan terugvinden troleren." Een eenvoudiger weg voor or met waar is r in haar boeken, heeft ze mij verzocht het deze firma is echter ten girokantore een bewuste girostrookje aan haar op te afschrift te vragen van het vermiste Antwoord: In weerwil van de vele sturen. Ik heb geweigerd omdat ik dan BIJ-strookje. verhalen die hierover de ronde doen Maar ja. Vraag: Al vele jaren ben ik op het zelfde bedrijf in de, metaal werkzaam. i de M.T.S. (nu H.T.S.) in Dordrecht gestu deerd. Hij studeerde aan de Hogeschool .elfde HBr J ae m«aa. we......... Bandoeng en daar heeft hij ook zijn Onlanea echter ben ik getroffen door ingenieursgraad behaald. i ongeval: ik kan nu mijn eigen werk niet meer uitoefenen en ben op kantoor geplaatst. Erg naar miin zin is het werk niet- Mijn inkomen bestaat nu uit 70 pet. loon en 30 pet. uitkering ongevallen wet. Stel nu dat ik -J mij het volle loon wil betalen, blijf ik dan toch die uit- kering in gevolge de ongevallenwet ont vangen? Vraag: De daklijst van mijn (winkel)- pand steekt ongeveer 30 cm uit buiten de gevel, hangt dus als het ware boven het trottoir. Dat is al meer dan honderd andere "baail z°- Na de gemeente van.plan precariorechten te gaan heffen, die ik eigenaar van het pand moet betalen Nu zou ik van u graag willen weten (en op grond van welke wet en welk artikel daarvan) hoever mijn eigendom Antwoord: Als u i i betrekking gaat strekt. Ik wil namelijk ook kunnfen r asfsfjssrr.W,1» m,in lichamelijk handicap nog Antwoord: Prccario betekent letterlijk komt voor een uitkering. V» dit onder- bede-. cn aldus ook wel fitot weder- zoek hangt het dus af of opzegging", „het houden" in huur. in drag aan uitkering behoudt dan wel of lePn Bgen s dergei jjke. Het hebben van dit.bedrag verminderd zal stoepen, balcons (en nu dus ook dak- het geheel niet meer zal worden uit lijsten)i reclameborden, enz. op en boven gekeerd. de openbare grond en de daarvoor Vrs.g: Mijn poes. een heel lief heest, schuldjgde retributie wordt ookprecario heeft veel last van hetlom^en'wetertegen moeVdoën? poes niet want dit recht wordt niet betwist Antwoord: We hebben frp7ien maar uit uw brief manen we vy dit ze liidt aan een huidziekte. Onze 8aat hier raad luidt: ga naar een dierenarts! gemeente. Het betalen van precano moet het eigendomsrecht v tellen aai oockciiiiu, uu - dent van Indonesië, in zijn jonge jaren de gemeente. MACHTSWOORD Dc machtspositie, welke enkele politieke leiders in Nederland innemen zonder noch tans zelf enige ministersportefeuille te be heren (en te begeren), houdt voortdurend politieke commentatoren in dag- en week bladpers bezig. Tweo weekbladen maakten ook nu weer, zij het in verschillend ver band, opmerkingen over deze min of meer merkwaardige situatie. Zo echrijft Else- viers Weekblad: „De parlementaire ontwikkeling in Nederland is niet zonder gevaar voor de beginselen, waarop c democratie is gevestigd. „Regeerders geregeerden tevens", heeft eens Thorbecke ons systeem genoemd. Het ongelukkige evenwel, dat onze regeerders niet in regering zitten. Het huidige gouvernement zou zeker moeten bestaan uit prof. Romme, prof. Oud, de heer Tilanus en de heer Bruins Slot. Zij houden zich evenwel op een afstand. Toch is de wil van één man uit Blocmendaal, de heer Romme, voldoen de om een regeringscrisis te verwekken. Een machtswoord van prof. Oud kan een kabinet doen ineenvallen. Het komt erop neer, dat er in Nederland een aantal politici zijn, die over macht beschikken, zonder verantwoordelijkheid te dragen. Zulk een situatie is niet zonder gevaar. Er is in Nederland een nieuwe trias politica ont staan geregeerden, regeerders en minis- Naar aanleiding van de loonpolitiek, welke het kabinet-De Quay momenteel voert („een loonstop om de vrijere loon politiek voor de metaalbewerkers af te remmen en het laten wachten van de politic op een loon, dat overeenstemt met de pres taties"), merkt Vrij Nederland o.m. op„De politie blijft wachten en de bonden blijven de orde handhaven, eigenlijk tegen aller verwachtingen in. De waarschuwing van N.V.V.-voorzittcr D. Roemers: „de re gering ondermijnt het sociale overleg, schept gevaren voor de arbeidsvrede, veroorzaakt een chaos op loongebied, die recht tot inflatie kan leiden, tast de positie van dc bonafide vakbeweging aan en speelt de extremisten in de kaart", is nog niet be antwoord. Waarschijnlijk heeft prof. Romme nog geen gelegenheid gehad advies erover uit te brengen aan de minister-president. En prof. Romme, die graag hoog spel speelt, heeft daarvoor ook tijd nodig. Voor dr regering gerede aanleiding nu alweer eer Europese religieuze gedachtenwereld en de uitsluiting van de magie buiten het religieuze erf is in wezen een curieus voorbeeld van de onderscheiding der religie in ware en valse godsdienst. Eenzijdig De magie zelf is te eenzijdig beoordeeld. Te grote aandacht voor sterke voorbeel den van onwrikbaar geloof in een vol strekt irrationele wondermacht hebben het beeld vertekend. Slechts zelden wacht men wonderen van de magie. Zij richt zich primair op de achter de dingen ontwaarde intentionaliteit van het ge- Vandaar de universaliteit van de for mule als meestgewichtig onderdeel van de magische handeling. De intentionali teit van het gebeuren wordt het sterkst gevoeld in de onzekerheid, die thematisch is voor het bestaan van de primitieve mens. De onderkenning dier intentionali teit geeft aan de omringende wereld het karakter van geheimzinnigheid, die in haar ambivalentie van dreiging en belofte de vrees en de hoop van de mens v spiegelt. Deze menselijke ambivalentie zelf houdt direct verband met het existentieel con flict van de mens, dat in zijn bestaan ge geven is. Terwijl hij deel van zijn wereld is en slechts als deel zinvol bestaan kan. is hij als kennend en zich uitdrukkend subject genoodzaakt zich van haar te distanciëren en zich te vervreemden van 'z wereld welker deel hij is en zijn wil Een oplossing van dit conflict kan slechts gevonden worden door aanvaar ding van een macht of zin, die mens en wereld te boven gaat, d.w.z. van die niet empirisch bepaalbare werkelijkheid, die in de definitie het bepalend kenmerk der religie werd genoemd. Gemeenschappelij ke bij bel voor scholen Een team protestantse, rooms-katho- lieke en joodse filosofen werkt thans aan een gemeenschappelijke bijbel, die tv de openbare scholen van New York gebruikt zal worden. De gemeenschappelijke vertaling zal gebaseerd zijn op moderne filologische studies. Het werk zal in de periode van januari 1962 tot en met 1966 in 30 in genaaide deeltjes verschijnen. Double- day and co. wordt de uitgeefster. Mej. dr. C. M. J. Velzeboer heeft haar leeropdracht als lectrix in ae oogheelkunde aan de Vrije Univer siteit aanvaard door het geven van een openbare les over „bouw en functie van het oog". Advertentie DOG-STOP BESCHERM 1 (IJOENS rapport, dat haar argumenten genadeloos afwijst, tot staatsgeheim te verklaren. Eerst was het er een over de rentabiliteit van de IJ-lunncl, ditmaal een over de politicloncn. En al geheim houdend geeft zij geen geh' uit. Maar de sympathie voor het kabinet- De Quay groeit bepaald niet!" heeft het verder gebracht dan hij waarschijnlijk ooit heeft kunnen be vroeden. Dat kwam niet alleen door zijn sociaal voelend hart, door zijn ijver voor de christelijke vakbewe ging, maar vooral door zijn zelfont wikkeling, waardoor hij een autodi- dakt werd. Zijn levensverhaal is dat van de man, die vocht voor een ideaal, het christelijk-sociale ideaal, en die daar bij misschien teleurstellingen' onder vond, maar zijn werk toch met veel zegen bekroond heeft gezien. Niet alleen gaf hij zijn krachten voor de df«fite1ire"e!;em!LliIteebEVlS/eS was?" Hij maakte het bombarde dl drukkere^de t™Lraa( De ment °P R°«erdam mee en werd ?-e aJu,K?e,'!,,en jyp0?"01' daardoor werkloos. De bond werd vrijwilli'g ontbonden om onder de dwang van de bezetter uit te komen, Conjong werkte eerst op het stad huis van de Maasstad en later op een Utrechtse drukkerij, waar hij De jonge Johannes Adrianus Con- chef van de machinezetterij werd. jong bezocht, omstreeks de eeuwwis- Hier zette hij in het geheim vele '1voor het illegale de veel toe bijgedragen dat de Te jong overal stak hij iets meer op. Die aandeel in de strijd om de vrijheid. vo bleek toen toch Bij de bevrijding riep het hoofd- .chteraf was het bestuur van de bond hem naar Am sterdam en belastte hem met het bondssecretariaat. Met inzet van al zijn krachten gaf hij zich aan de de vakbeweging. Da- was hij daarvoor op zijn fiets op pad omdat de treinver bindingen nog slecht waren. Zijn halve niet weggegooid. goed voor mijn Nederlands, dat je in dat vak ter dege moet kennen", zegt hij er zelf van. Toen Conjong als zeventienjarige heropbouw jongen in dienst kwam bij het dag- gen achtereen blad „De Rotterdammer", wist hij - al heel wat van het vak. En hij ,v: geviuuwu; iaijn itiiiueien Daarom meldde hij zich als lid bij kenden hun vader als de man die de (in 1902 al opgerichtte) Christe- 's zondags thuis kwam eten. „Dit lljke Typografenbond. Maar dat ging gaat goed als je door God gezegend niet zomaar. „Je moest namelijk 18 bent met een vrouw die het aankan", jaar zijn, wilde je als lid geaccep- zegt hij hierop, teerd worden", vertelt hij. „Ik red- Het werk heeft hij niet voor niets de me er uit door te verklaren dat gedaan. Het bondswerk kwam lang- ik m mijn achttiende levensjaar was. zamerhand weer op gang en de bond Ze keken wel wat wantrouwig, maar werd groter dan ooit tevoren. In Kerkewerk Over die eerste tijd bij „De Rot terdammer" kan Joh. Conjong sma kelijk vertellen. Het bedrijf was on- w„ dergebracht in een leeggekomen omgezet Contacten Als vrijgesteld voorzitter van da Ned. Chr. Grafische Bond (in 1950 'in een grafische bedrijfs- Joh. Conjong er steeds op cte Goudsesingel. De rota- bond) uit geweest het contact tussen lei ding en leden te verstevigen en ieder tiepers stond in het schip, de zette- rij en binderij waren op de galerij amg en leaen re verstevigen en ieder ondergebracht, de redactiewerkte lid zoveel mogelijk bij de besluitvor- de pastorie in de consistoriekamer. Tot aan de oorlog - een kleine der- iU16C14 -culsa,useBlu ,c cctI hi? Jrü lavende organisatie hebben, dan de administratie ming te betrekken. Daarvoor \yorden irner- afdelingen bezocht en kadervergade ringen georganiseerd. „Wil jc moet je de mensen bij het werk be trekken," vindt de scheidende bonds voorzitter. Onder Conjong is er op sociaal waarden met de werkgevers bij „De Rotterdammer" gewerkt ijiUet ie hij bewaart er de beste herinnerin- trekken, gen aan. Hij maakte er het onge- kende mee. dat zijn baas - direo ci 6 «Sf ?lel?er te" economisch gebied veel tot stand Sc- z«n jmedestrijder in de chris- komen -in de grafische bedrijfstik. tenjk sociale beweging was. De heer Het overleg over de arbeidsvoor- Diemer was in die dagen zelf - - zitter van h< Vakverbond. Naast rijn dagf lijks_werk was van pubUekrechtefijkebéïrtjf7orga: trok ken. Hij organiseerde het jeugdwerk, ging op het propagandapad (als 18- t4UU„11U0LU lchcu» ia^£e aD en zette zich in voor de wordt verkregen, ,UUtauv< vaktechnische scholtog van jongere in privaatrechtelijke sfeer ai leden, eerst plaatselijk en later op njet is J landelijk niveau. Voorts was hij se cretaris van Patrimonium in Kra- Niet Mleen de 6000 bij de Ned. Chr lin'gen, bestuurslid van de Typogra- Grafische Bedrijfsbond aangesloten voorzit- drukkers en typografen zijn Joh. Gerefor- Conjong veel dank verschuldigd. De gehele christelijke vakbeweging heeft zijn werk kunnen profiteren. meerde kerk. In de crisisjaren eis te de morele zorg voor werklozen bijna al zijn vrije tijd. Voor dit doel Dat zal ongetwijfeld op 4 november was hij lid van een commissie, in ook de huidige burgemeester van Rotterdam zitting had. „Vegte komen op de receptie in „Bellevue", die volgt op een buiten gewone algemene ledenvergadering van de N.C.G.B. Op die dag zal Joh. Conjong voor het laatst de voorzit tershamer hanteren en overdragen aan zijn opvolger: de huidige bonds- secretaris G. Jens. 'Jnderwijsbenoemingen Benoemd tot hoofd: aan de Elout vj Soeterwoudeschool te Den Haag, de heer J. van Dijk te Rotterdam: aan de Chr. school te Driewegen (gem. Terneuzen), de heer G. W. van Heuvelen te Terneu zen; aan de cvo-school te Rhenen, de heer G. A. Verbaas te Zwijndrecht. Benoemd bij het ulo: aan de Herv. ulo te Hoogeveen, de heer G. J. On- stenk te Steenwijk; aan de 2e Chr. ulo te Eindhoven, mej. L. v. d. Berg te Dordrecht. Benoemd tot onderwijzeres: aan de Ireneschool te Beverwijk, A. J. v. d. Beukei te Amstelveen; aan de Prinses Ireneschool te Deventer, E. E. Nieuw- land te Ommen; aan de School met de Bijbei te Herwijnen, A. C. Vervoorn te Heilouw. Benoemd tot onderwijzer: aan de Prinses Ireneschool te Deventer, D. Advertentie Las! van zenuwen? Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen de Christelijke school te Soester- berg, S. v. d. Veen te Smilde; aan de T. Kalsbeekschool te Woerden, H. Kui per te Dedemsvaart.; aan de School met de Bijbel te Zuidhorn, E. Krol te Gro ningen; aan de Chr. school „Zijlkwar tier" te Leiderdorp, C. Glijn te Leiden en J. A. Hubrechtse te Leiden; aan de School met de Bijbel te Ten Post (Gr.) J. M. Bakker te Dodrecht; aan de Chr. Nat. school te Middenmeer, C. J. Helder te Medemblik,- aan de School met de Bijbel te Aalburg, L. v. d. Dikkenberg te Gouda.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2