CETALAC
Uw probleem is het onze
Bidt voor verzoening
met Indonesië
Meningen van anderen
Christenen op de
Philippijnen
zonder
predikanten
Een woord voor vandaag
H.B.S. in Hollandia kreeg
zesjarige cursus
Minder verplichte vakken
voor de gymnasia
Bijbelgenootschappen geven
vertaalcommentaar op NT
2
hnkele kanttekeningen
O
LABOUR IN ENGELAND
TTET GAAT met de Labourpartij in Engeland niet in de goede richting.
vAitha,nS.^at dC defensie betreft het congres in meerderheid eer
zeer bedenkelijk standpunt ingenomen, zowel wat de atoombewapening ai!
wat de conventionele bewapening aangaat.
Feitelijk wil men. onder de invloed van een paar machtige vakbbonden, koer
sen in de richting van eenzijdige ontwapening.
En dit in een tijd, waarin Rusland, bijgestaan door zijn satellieten, en aange
zet door China, duidelijk streeft naar de grootst mogelijke invloed in Afrika, in
Azie, en zelfs in Latijns Amerika.
Zou de Labourpartij bij de verkiezingen zo krachtig worden, dat zij deelge
noot werd in de regering, dan zou zijn te vrezen voor een bedenkelijke ver
zwakking van de NAVO, van de defensie in Europa.
Zonder de medewerking van Engeland zou de NAVO veel minder kunnen
presteren, ook al verhoogden Duitsland, Frankrijk en de andere NAVO-lan
den hun inspanning.
Nu is het echter nog mogelijk, dat de parlementaire fractie van de Labour
partij niet dezelfde koers wil gaan varen als het door de vakbonden be
heerste congres. En vooral bestaat de kans, dat Labour bij de volgende ver
kiezing weinig succes behaalt.
De positie der partij is niet sterk meer. Er is een innerlijke verdeeldheid. Ook
vooral over de nationalisaties. Ten aanzien van dit punt heeft het congres
zich nog met een niet grote meerderheid van de ultra's afgewend. Maar dit
zal weer als gevolg hebben, dat de principiële socialisten weinig vertrouwen in
de partij gaan stellen.
Verklaarde al niet een der links georiënteerden, dat er zonder nationalisme
geen socialisme kan zijn?
Anderzijds zal menig kiezer, die weinig of niets voor nationalisatie van be
drijven gevoelt, de vrees koesteren, gezien de invloed van de roerige min
derheid, dat er toch wei iets in deze lijn ondernomen zal worden.
Labour is nu eenmaal een bont gezelschap. Zij bevat nog altijd verschillende
elementen, zeer gematigde en meer extremistische, uitgesproken ongelovigen,
modern-religieuzen, en meer orthodoxe belijders. Pacifistische invloeden heb
ben zich meer en meer doen gelden.
Organisatorisch is het zo, dat er individuele leden zijn èn vakorganisaties
met een groot aantal leden. Die leidt ertoe, dat deze vakorganisaties telkens
weer treden buiten het terrein van haar eigenlijke arbeidsveld.
In Nederland kennen wij gelukkig nog meer juiste verhoudingen.
Dertig gereformeerden vragen i Beroepingswerk
,,Met verontrusting en ver
driet", zo begint een oproep van
een dertig vooraanstaande figu
ren uit de Gereformeerde Ker
ken, „hebben wij hier in Neder
land reeds lang de steeds moeilij
ker wordende en thans officieel
verbroken verhouding tussen Ne.
derland en Indonesië gadege
slagen." In deze oproep reageren
zij op het getuigenis van de Raad
van Kerken in Indonesië waarin
deze zich richt tot Soekarno en
de Nederlandse regering om el
kaar weer te ontmoeten. „Nu de
Indonesische Kerken zo gespro
ken hebben, vervolgt de oproep,
kunnen wij het niet verantwoor
den nog langer slechts als toe
schouwer zwijgend terzijde te
staan en langs deze uitgestoken
handen heen te gaan."
Nu onze broeders en zusters daar zich
midden in de verschrikkelijke breuk be-
LENING
„De wegbereiders voor de gemeenten
naar de kapitaalmarkt", aldus schrijft D e
Volkskrant, „leggen nn de rente
op de kapitaalmarkt op boogafstand is ge
komen van het rentegamma een bijzon
dere vindingrijkheid aan de dag. Hel nog
wat spaarzame succes van enkelen onder
ben maakt het naderen van de kapitaal
markt door de kapitaalbehoevende gemeen
ten ook driester. Tot dusver werden nog
wat proefscholen afgevuurd. Nu sommige
kortlopende leningen de roos hebben ge
raakt, brengt Rotterdam zwaarder geschut
stelling. Een gemeentelening van 20 mil
joen mag i
eind
Over het al dan niet 6lagen van deze
lening met haar bijzondere rentevoet van
4% procent kan moeilijk een verantwoor
de voorspelling worden gedaan, omdat de
voorwaarden eensdeels nog maar nauwe
lijks kunnen tippen aan de op de kapitaal-
markt geldende rente, maar anderdeels
worden gesteld tegenover een nogal kna
gende beleggingshooger. Het is juist die
groeiende ruimte op de kapitaalmarkt die
voor de gemeenten redelijke perspectieven
opent op een weer zelfstandig opereren op
de kapitaalmarkt. Vooral nu het rijk voor
zijn geldbehoeften de kapitaalmarkt niet
nodig heeft. Als er dit jaar nog een staats-
lening komt, dan zal die hoogstens die
nen om een overvloed van middelen op de
kapitaalmarkt wat af te remmen. Als de
kapitaalmarkt zich inderdaad in de komen
de maanden meer open gaat stellen voor
gemeentelijke en provinciale leningen (en
de mate waarin gedurende de afgelopen
maanden de gemeentelijke vlottende
schuld is geconsolideerd maakt dot bepaald
niet veroordelenswaardig), dan betekent
dit geenszins dat de rol van de Bank voor
Nederlandse Gemeenten belangrijk dient in
te schrompelen. Het betreden van de kapi
taalmarkt zal immers steeds voorbehouden
blijven voor grotere gemeenten. De vele
kleintjes krijgen daar nimmer kans, tenzij
ze zich aaneensluiten. En waarom zouden
ze dat doen, als ze tegen redelijke voor
waarden voor hun geldbehoeften terecht
kunnen bij hun gemeentcbank?
Advertentie
Verf mei gemak en...
van Ceta Bever
Leraren bijeen
Geschiedenis der
laatste jaren
nodi? voor vhmo
Op verzoek van de organisatoren,
hebben 130 geschiedenisleraren vrij
dag en zaterdag gediscussieerd over
de vraag of de modernste geschiede
nis in het lesrooster van het v.h.m.o.
dient te worden opgenomen.
Op verzoek van de organisatoren,
de Vereniging van Geschiedenislera
ren in Nederland en de drie pedago
gische centra v.h.m.o., hebben dr. J.
J. Boer uit Hilversum en prof. dr. E.
H. P. Baudet uit Groningen inleidin
gen over dit onderwerp gehouden. De
discussies werden gevoerd op grond
van een pre-advies, uitgebracht door
de heer F. G. van der Poll, leraar
aan het stedelijk gymnasium van
Middelburg, die enkele stellingen over
de onderwijsliteratuur in zijn scrip
tie had opgenomen.
De probleemstelling riep een groot
aantal vragen uit de praktijk op, aldus
werd na de conferentie meegedeeld. Het
is een vraag, of de geschiedenisleraar
zijn leerlingen ook een gids dient te zijn
bij hun plaatsbepaling in het heden
Het is evenzeer een probleem uit te ma
ken. of het zonder meer de taak van de
leraar ls zijn leerlingen binnen te leiden
in oude culturen, of dat het hedendaags
gebeuren in Afrika ook deel uitmaakt
van het terrein van de historicus.
Volgens sommige opvattingen komt de
historicus op breekbaar ijs. zodra hij de
periode van de tweede wereldoorlog is
genaderd Volgens andere echter is het
niet minder riskant over de prehistorie
te doceren, een periode, aldus werd ge
zegd waarover de opvattingen zich tel
kens radicaal wijzigen.
DE KERK OP HUISBEZOEK
ONDER DE titel „Wat mag de
kerk zeggen tot dt kerkelijk
nietmeelevenden?" heeft de heer
W. de Groot in de rubriek sec
tie ouderlingen" in het blad
Woord en Dienst een artikel ge
schreven, dat wij hier verkort
laten volgen.
In de afgelopen maanden mocht
ik als ambtsdrager voor het eerst
in mijn leven namens de kerk ver
scheidene huisgezinnen bezoeken.
De bezoeken die ik mocht brengen
hadden betrekking op gewone ar
beidersgezinnen en de kleine mid
denstand, waarvan de meesten wei
nig of niet ter kerke gingen
hoewel zij indertijd met eerlijke be
doelingen belijdenis hadden afge
legd van hun geloof.
Zoals gebruikelijk stelde ik mij
vooraf zoveel mogelijk op de hoog
te van wat ik zou vinden, b.v. ge
boorteplaats. aantal kinderen en
de namen hiervan met de bedoeling
enigszins los te komen en een aan
leiding te vinden voor een dieper
gesprek.
Men is aangenaam verrast wan
neer blijkt dat de bezoeker wat van
het bezochte gezin afweet
Wat mij opvalt is, dat wanneer
één vertegenwoordiger van de kerk
op bezoek komt er eerder een open
gesprek tot stand komt dan wan
neer wij met z'n tweeën op huis
bezoek gingen, hoewel niet bij alle
bezochten.
Wanneer geïnformeerd werd of
men uit behoefte of uit gewoonte
ter kerke ging, was het bij de
meesten zo dat men schoorvoetend
toegaf er zeer weinig of in het ge
heel niet te komen, dus noch uit
behoefte, noch uit gewoonte.
Men vond op de vraag naar ge
loof in God een bevestigend ant
woord, maar men vindt dat geloven
niet noodzakelijk verband moet
houden met kerkbezoek. Bij enke
len was er in het geheel geen be
hoefte aan enig geestelijk contact
met anderen. Men vond dat een
mens wanneer deze maar zijn best
doet, zijn bestemming bereikt (wat
intussen wel waar is zozeer zelfs
als het maar kan), de vraag is ech
ter of wij komen daar waar wij
verwachten te komen.
Ondanks alle lauwheid echter
kan men waarnemen dat velen een
onbestemde angst koesteren, een
weg zoeken die hen daarvan be
vrijdt. Zij vinden echter of zij von
den de oplossing niet in de kerk,
de kerk had niets te bieden. Men
las aanvankelijk nog wel de Bij
bel, maar ook de Bijbel bleek niet
de kracht te bezitten om licht te
brengen in het wereldbeeld dat zij
zich voorstellen.
Afgezien van het feit of de kerk
nog wel vat ergens op heeft, zijn
er velé oorzaken voor te vinden,
maar ik wil proberen er enkele van
te noemen. Wij dienen er als
ambtsdragers rekening mee te hou
den dat wij rekenschap hebben af
te leggen van wat wij in dienst van
1 gedaan heb-
Jezus Christus doen e
ben voor onze medemens.
Wij zullen van hun probleem ons
probleem moeten maken, men mag
ze niet loslaten.
Men vergeve het mij, maar wan
neer de onkerkelijke vraagt: wat
heeft de kerk te bieden, wat be
lijdt ze, en wat komt er praktisch
van wat ze predikt en doet zij ook
wat zij schuldig is te doen?, dan
zullen wij hen gelijk moeten ge
ven: men heeft de buitenkerkelijke
althans te lang alleen gelaten en
God is bezig uit stenen Abraham
kinderen te verwekken
Wat met deze stenen bedoeld
wordt, is niet zo moeilijk te ont
dekken voor iemand die de tale
Kanaans verstaat.
Er is een kans die God ons nog
laat om velen terug te brengen,
niet in de eerste plaats tot de kerk,
maar tot Christus.
Wij moeten niet menen dat wan
neer wij de mensen iets trachten
te geven waar ze niets aan heb
ben, b.v. jeugdfilms, ontspanning,
sport, op zichzelf goed, voldoende
is om ze vast te houden, evenmin
als aantrekkelijke korte jeugddien
sten met spel en muziek, of een
gouden kalf zoals Rome; wij moe
ten niet schromen te prediken dat
de buitenkerkelijke Jezus nodig
heeft en te durven zeggen dat hij
Hem niet kent.
Ik geloof dat de moeilijkheden
ontstaan zijn doordat de kerk hen
blijkbaar geleerd heeft de wet der
tien geboden te vervullen, dat God
gerechtigheid eist van de mens, en
men ziet eenvoudig geen kans aan
de eis der wet te voldoen. God eist
iets van ons dat onmogelijk is.
Men is begonnen met gerechtig
heid te zoeken naar de wet, maar
het is nog nooit iemand gelukt die
te volbrengen dan Jezus Christus,
en de mens werd zó boos dat Hij
gekruisigd werd. Het bloed van Abel
en van al de profeten die gedood
werden omdat zij steunden op de
belofte zal ons aanklagen, wanneer
wij de mens niets anders te bren
gen hebben dan de verplichting der
De zondevergeving is niet genoeg
om ons van de verplichting der wet
te ontslaan, zo wordt nog te veel
gepredikt.
Ik geloof dat niemand dichter bij
het Koninkrijk Gods is dan wan
neer hij vastgelopen is in het be
sef dat het een hopeloze taak is
naar de wet te leven.
De buitenkerkelijke heeft het ook
eens opgegeven en hij stond op de
drempel van het Koninkrijk Gods,
maar er was niemand om hem het
verlossende woord te kennen te ge-
Zij gleden af en God geve dat
het nog niet te laat is om onze fout
goed te maken.
Men zal de mensen er op moe
ten wijzen dat wanneer zij vast
gelopen zijn, dit de kans van hun
Teven is om het verlossingswerk
van Jezus aan te nemen, want
daarvoor is Hij gekomen: om ons
te ^verlossen van de slavernij der
geven, die tussen ons volk en het hunne
geslagen is, mogen wij niet, als leden
van dezelfde kerk van Christus met een
rustig geweten achterblijven. En ook wij
roepen op in diezelfde dienst-des-Vredes
tot een weder-ontmoeten.
Maar eerst en vooral roepen wij op tot
een diepe bijbelse verootmoediging voor
het aangezicht van God, die deze volken
zo dicht bij elkaar bracht, opdat zij el
kander zouden dienen.
Onontkoombaar dringt de vraag zich
op, of wij wel altijd gehandeld hebben
volgens het apostolische woord: „Ieder
lette niet slechts op zijn eigen belang,
maar ieder lette ook op dat van anderen"
De vraag ook, of de trieste gebeurtenis
sen bij de toespitsing van het conflict
ons niet meer nationaal geprikkeld dan
wel ons geweten vanuit het evangelie
verontrust hebben. De vraag ten slotte,
of wij wel volhardend gebeden hebben
om de noodzakelijke nieuwe houding
en verhouding, opdat een weg zichtbaar
en begaanbaar zou worden, ook daar
dan waar wij de weg tot de ander kwijt
Wat de kerken van Indonesië bewoog,
bewege ook ons. Wat de Indonesische
kerken hoorden als taak en opdracht
deze trieste situatie, dringe ook tot c
door. Wat onze broeders en zusters daar
begrepen van de dienst der kerk aa
wereld een dienst die daar zoveel
risico in zich bergt dan voor ons hier
worde ook door ons verstaan èn vol
voerd. Opdat ook door ons doen en on!
laten hier de naam van onze Heer Jezus
Christus geen schade lijde in het Oosten,
maar veeleer geprezen worde.
Zo roepen wij u in Nederland op tot
verootmoediging, gebed en tot de dienst
der verzoening in de naam van Hem die
ons met God verzoent en verzoenin
vrede ook tussen deze twee volken sc
pen wil.
De verklaring is ondertekend door c.
L. Bakker. Amsterdam; prof. dr. J. T. Bakker
Kampen: dr. J. van den Berg, Amster
prof. dr. H. Bergema, Baarn; prof. dL.
Brillenburg Wurth, Kampen; dr. B. J. Diemer
Lindeboom, Rotterdam; prof. mr. I. A. Die
penhorst. Amsterdam; prof. dr. R. van Dijk,
'ïnhout; ds. W. F. de Gaay Fortman,
Haag; dr. J. C. Gilhuis, Amsterdam; P.
n Keulen, Delft; dr. H. Kroeskamp. Hll-
m; ds. H. M. Kuitert. Amsterdam; dr.
van Leeuwen. Den Haag: prof. dr. J.
tensdijk; ds. P. J. Luendijk, Ermelo;
Amsterdam; dr. J. van der Linden,
n der Meulen, Gorssel; prof. dr. L. On-
Amsterdam; ds. J. Overduin, Veenen-
ds. J. J. Oranje. Den Haag; ds.
Pos, Haarlem: dsi B. Richters. Baarn: H
Schulte Nordholt, Doorn; mr. J. C. van
Sijs, Enschede; mr. R. Terpstra, Drach
proL dr. W. J. Wierlnga. Amsterdam, ds
Ongeveer 6.000 Indonesische Christe-
>n bevinden zich op het ogenblik in
het zuidelijk deel van de Philippijnen.
Zij hebben groot gebrek aan Christe
lijke lectuur en predikanten. Dit werd
bekend gemaakt, toen onlangs een mis
sie uit Manila zich in de buurt van de
Orient Crusades op de hoogte stelde
van hun toestand.
In een vraaggesprek heeft ds. Basil
Costerisan verklaard, dat hij was „over
vallen" met welkomstwoorden en dat
een oude Indonesische leider hem ver
telde: „dat men dertien jaar had gebe
den voor een herder, die dan nu einde
lijk was gekomen".
De Christenen, die uit het Noorden
van de Indonesische archipel afkomstig
zijn, wonen voor het overgrote deel in
de omgeving van de Sarangani Baai.
Ds. Costerisan zei verder, dat de
meesten van hen zowel de Philippijnse
dialecten als hun eigen taal spreken.
NED. HERV. KERK
Beroepen door de generale synode tot
predikant voor buitengewone werkzaam
heden, legerpredikant: J. H. van Delft
Westerhof te Suameer; idem tot secre
taris van 'de Raad voor het Jeugdwerk:
J. Vuyst te Almelo; te Ossendrecht: J.
C. Greive, predikant voor buitengewone
werkzaamheden, legerpredikant te Ber
gen op Zoom.
Bedankt voor Amsterdam-Sloten
(toez.): H. j. J, Keizer te Maasland.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Barneveld: J. W. Vlaan
deren te Delfzijl.
Bedankt voor Twijzel: W. Kats te Tiel.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Ouderkerk a. d. Amstel: L.
S. den Boer te Sassenheim en C. Ver-
hage te Hilversum.
Beroepen te Zwolle: P. op den Velde
te Hilversum-Oost.
BOND VAN VRIJE EV. GEM.
Bedankt voor Rotterdam-Zuid: P. van
Vliet te Oldebroek.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Tweetal te Amsterdam-Centrum: A.
Hofman te Zeist en A. Vergunst te Rot
terdam-Centrum.
Baptisten keren
teruv naar Kongo
Bij de zendingscommissie van de Unie
van Baptisten-Gemeenten is het verzoek
binnengekomen om de drie zendelingen
die in de Kongo werkzaam waren, ds.
J. ter Braak en ds. G. v. 't Wout, als-,
mede de verpleger S. Edens terug te
zenden naar het zendingsveld te Irema.
De Baptistenzending in Nederland werkt
samen met het Britse Baptisten Zen
dingsgenootschap dat tal van zendelin
gen in de Kongo werkzaam had.
De zendingscommissie zal het verzoek
in ernstige overweging nemen en ver
wacht mag worden, dat als de voorberei
dingen gereed zijn het zendingswerk in
Trema weer krachtig ter hand genomen
zal worden.
Niet alle mensen zijn even begaafd. De een is door God ge
zegend met een scherp en helder verstand en de ander is blij
dat hij lezen en schrijven heeft kunnen leren. De een munt
uit door grote artistieke kwaliteiten, de ander kan met de
beste wil van de wereld in welk kunstwerk ook niets moois
zien. De een is een meeslepend spreker, de ander kan geen
zin tot een goed einde brengen. En toch kunnen zij allen het
geloof hebben, het geloof dat Jezus Christus gestorven is voor
hun zonden en de vaste overtuiging dat Hij door Zijn Geest
hun leven leidt. Toch kunnen zij allen die wondere rust
hebben die het kenmerk is van de gelovige!
Want het geloof is niet de een of andere moeilijke redenering,
opgezet door en voor intellectueel begaafde mensen. Het ge-
loof eist al evenmin de grote verbeeldingskracht van de
artiest. Het doet er ook niet toe of je van je geloojkunt
vertellen het „Ik geloof Here! Kom mijn ongelovigheid te
hulp!" is ten slotte ook niet zo'n heel vloeiende geloofsbe
lijdenis. Maar voldoende!
Het geloof is een stuk van het leven van de christen. Anders:
het is zijn leven. Het vult zijn gedachten, het bepaalt zijn
woorden en zijn daden. Of die gedachten, woorden en daden
nu intellectueel of artistiekgeleerd of ongeletterd zijn.
Zo moet het zijn!
Maatregel roept
felle kritiek op
De „Nieuw Guinea Koerier" in Hol
landia heeft aandacht gewijd aan het
besluit om de cursus van de bijzondere
h.b.s. in Hollandia te wijzigen var
vijfjarige in een zesjarige.
Het blad schrijft dat de bezwaren tegen
de wijziging de volgende zijn:
Het leerplan van de drie niet-
cordante leerjaren is niet vast te
stellen. In Nederland geschiedt deze
vaststelling door de inspectie van het
middelbaar onderwijs. In Nieuw-Guinea
bestaat deze inspectie niet en bijgevolg
is er door de regeling helemaal geen
leerplan. De leraren zijn niet bevoegd
de stof naar eigen inzicht over drie jaren
te verdelen.
West-Duitsland concentreert leerstof
(Van onze correspondent in Bonn)
Na de door de conferentie van
ministers voor culturele zaken
van de Westduitse deelstaten in
Saarbrücken gehouden conferen
tie zullen er te beginnen met het
schooljaar 1962 dus met Pasen
van dat jaar voor de leerlin
gen van de gymnasia nog maar
negen verplichte vakken overblij
ven, waarin zij eindexamen zul
len moeten doen. Dat betekent
overigens niet, dat de eindexa
mens der gymnasia in West-
Duitsland nu gemakkelijker zul
len worden. Wél, dat door de ver
mindering van het aantal ver
plichte vakken en de concentratie
van de leerstof het onderricht
grondiger zal worden en de leer
ling tot zelf-werkzaamheid en
verantwoordelijkheid zal worden
opgevoed.
In culturele aangelegenheden, waartoe
ook het onderwijs behoort, bezitten de
elf (Westberlijn meegerekend) Westduit
se deelstaten een zg. „souvereiniteit". Er
bestaat derhalve in Bonn geen federaal
ministerie van onderwijs, hoewel er de
laatste tijd stemmen opgaan om zulk een
departement aan de regering toe te voe
gen. Het gevolg is, dat niet alleen de
scholen maar ook het onderwijs dat er
wordt gegeven van deelstaat tot deelstaat
nogal variëren. Om althans in grote
lijnen eenheid te bereiken, bestaat er
permanente conferentie van minis-
culturele zaken.
Meer denken en minder blokken is het
doel, dat de ministers voor culturele
zaken met de her-ordening van de leer
stof in de voorlaatste- en de laatste
klassen der gymnasia de zg. „Unter-
priii 1
ken. Het zwaartepunt wordt verlegd
de zg. „werkgemeenschappen", waar
ken worden gedoceerd, waarvoor de leer
ling belangstelling heeft en .die hij zelf
kan uitkiezen. De verplichting zulk een
vak te nemen bestaat er niet. In de ver
plichte vakken zullen bij de eindexamens
aan^ de kandidaten hogere eisen worden
Acht vakken zijn verplicht. Het negen
de is een keuze-plichtvak. Er zijn in
lijke richting. In alle drie typen gymnasia
voor de klassieke talen, voor de moderne
talen en voor de natuur-wetenschappe-
lijke richting. In alle drie typen gymnasia
blijven verplicht Duits en wiskunde, voor
de klassieke voorts Latijn en Grieks (of
Frans), voor de moderne twee vreemde
talen en voor de natuur-wetenschappe-
lijke een vreemde taal en natuurkunde.
De vier overige verplichte vakken zijn
godsdienst, kennis der maatschappij (tot
dusverre geschiedenis), een kunst-vak
(muziek of tekenen bijv.) en lichamelijke
ontwikkeling. Als keuze-vak kunnen de
leerlingen der klassieke gymnasia kiezen
tussen natuurkunde en aardrijkskunde,
die van de moderne tussen natuurkunde,
aardrijkskunde en een derde vreemde
taal en die van de natuur-wetenschappe-
lijke tussen biologie, chemie, filosofie en
aardrijkskunde.
Het geschiedenis-onderricht wordt van
162 af vo.oral geconcenteerd op de his
torie van de 19e en 20e eeuw alsmede
op de politieke realiteit der tegenwoor
dige tijd.
Dr. J. Brummelkamp
inaugureerde
Dr. J. Brummelkamp, benoemd tot
gewoon hoogleraar in de economische
aardrijkskunde aan de Gemeente Uni
versiteit van Amsterdam, heeft gisteren
in de aula van de universiteit zijn hoog
leraarsambt aanvaard door het uitspre-
een rede getiteld ,,'s Werelds
Honger". De nieuwe hoogleraar was
reeds sinds mei 1950, als lector aan de
„Oberprima" willen berei- economische faculteit verbonden.
Advertentie
van hootdroos
geleken bij hen die in Nederland het
zelfde onderwijs volgen. Mocht een leer
ling tussentijds naar Nederland verhui
zen, dan mist hij de normale aansluiting
op het daar gegeven onderwijs.
Onder de ouders van h.b.s. leerlingen
is ernstige ongerustheid ontstaan door de
nieuwe regeling en velen overwegen om
hun kinderen onder deze omstandig
heden naar Nederland te zenden.
Wat dit betekent voor het voortbestaan
van de h.b.s. te Hollandia is vorig jaar
reeds duidelijk aan het licht gekomen
toen de erkenning van het eindexamen
op het spel stond.
Hoe minder leerlingen, hoe minder be
voegde leraren en hoe minder kans op
gelijkwaardig onderwijs met Nederland,
aldus het blad o.m.
Tweede Kamer
De „Nleuw-Guinea Koerier" schreef In
het artikel bovendien dat de „bijzondere
h.b.s." te Hollandia in de ogen van een
aantal ambtenaren in Den Haag wel een
bijzondere of wel vreemdsoortige
instelling moet zijn.
„Dit concluderen wij uit de bijzondere
of wel vreemdsoortige maatregelen waar
mede zij bij herhaling de normale groei
van dit onderwijs-instituut trachten te
belemmeren. De school is in gevaar. Er
worden vergaderingen belegd en tele
grammen verzonden Straks komen er
waarschijnlijk vragen in de Tweede Ka
mer en we vermoeden al wat er dan
geantwoord zal worden: Bij nader inzien
was de genomen beslissing inderdaad
niet op zijn plaats. Dat zou natuurlijk niet
pleiten voor de kennis van zaken waar
mee men in Nederland aangelegenheden,
Nieuw-Guinea betreffende, afdoet. Het
zou wel pleiten voor het streven naar een
versnelde zelfbeschikking, dat dan al
thans dit voordeel zou blijken te hebben,
Nieuw-Guinese zaken spoe
dig alleen nog maar beschikt zou worden
door mensen, die zich voor Nieuw-Guinea
interesseren dan voor Lutjebroek'
aldus het blad.
Studentencorps V.U.
organiseert expositie
prot thr. kunstenaars
In aanwezigheid van vele autoritei-
.jn is zaterdag het 16de lustrum van
het Studentencorps aan de Vrije Uni
versiteit ingeleid. Na een kort wel
komstwoord van de praeses van de
lustrumcommissie, de heer G. den
Ouden, opende prof. mr. P. S. Ger-
brandy een expositie van werken van
leden van de bond van protestants-
christelijke kunstenaars in Nederland.
Prof. Gerbrandy schilderde Neder
land als het eerste land waar de schil
derkunst dank zij de gereformeerden
werd geseculariseerd. Deze secularisa
tie was echter geen ontkerstening, maar
ontkerkelijking. Achter de inspiratie
van Frans Hals, Rembrandt en zo vele
anderen stond het calvinisme en zijn
bijbel.
Spreker was van mening dat een ori
ginele prestatie als deze expositie in
zijn studententijd niet mogelijk geweest
s. Het VU-corps heeft echter met de-
tentoonstelling „die er zijn mag"
een historisch spoor van vier eeuwen
gevolgd, namelijk het verbinden van
de kunst met het calvinisme, dat leert,
dat al wat is en al wat geschiedt zijn
bestemming heeft in God.
Na het getuigende woord van prof.
Gerbrandy gaf de heer K. Pijlman een
korte uiteenzetting over de prot.-chr.
kunstenaarsbond en het (uiteenlopende)
werk van zijn leden. Ten slotte maak
ten de aanwezigen een rondgang langs
de meer dan honderd tentoongestelde
werken.
De expositie is tot 22 oktober
werkdagen
zichtigen i
10 tot 17 uur) te be-
~j het Dreesmannhuis, Johan-
Vermeerstraat 2 te Amsterdam.
Twee Nederlanders, die mede
werken aan de afdeling vertalin
gen van het Nederlands Bijbelge
nootschap', zullen hun medewer
king verlenen aan een internatio
nale serie commentaren op het
Nieuwe Testament, die speciaal
geschreven zullen worden met het
oog op de bijbelvertalers in niet-
westerse talen. Het zijn drs. J.
Reiling rector van het semina
rium van de Unie van baptisten,
en de taalgeleerde dr. J. L. Swel-
lengrebbel van de afdeling verta
lingen van het N.B.G.
Deze twee geleerden met de secreta
ris van de afdeling vertalingen, de heer
G. J. Kyne, namen van 1928 septem
ber deel aan een werkconferentie van
het Amerikaans bijbelgenootschap die er
op gericht was de richtlijnen en proce-
duren voor de commentarenreeks vast te
stellen. De conferentie stond onder voor
zitterschap van dr. Eugene A. Nida.
secretaris van de afdeling vertalingen
het Amerikaans Bijbelgenootschap.
In dit project werken een aantal bij
belgenootschappen samen. De jaarlijkse
conferentie was dan ook opengesteld
voor buitenlanders en stond geheel in
het teken van de nieuwe reeks. De be
hoefte aan deze nieuwe commentaren
doet zich sterk voelen omdat zich bij
het vertalen in de niet-westerse talen
talloze problemen voordoen, die in ge-
commentaren niet worden bespro-
im de eenvoudige reden, dat zij
buiten het gezichtsveld van de schrij-
vallen. Zij doen zich namelijk noch
voor in het Grieks, de grondtaal van
het Nieuwe Testament, noch in de wes
terse talen waarop de commentaren zich
richten. I
Het eerste deel van deze serie com
mentaren, een „Translators' Commen
tary on Mark" (commentaar op Marcus)
ligt ter perse bij de fa. Brill in Leiden,
die het uitgeeft voor de Wereldbond
van Bijbelgenootschappen.
Het ligt in de bedoeling dat drs. J.
Reiling en dr J L. Swellengrebel sa
men de Nederlandse bijdrage voor hun
rekening zullen nemen Deze nipuwe
serie is de vrucht van de nieuwe sa
menwerking die ontstaan is tussen de
bijbelgenootschappen toen in 1946 de
Wereldbond werd gesticht
Vraag: Ik heb van iemand een ka
chel gekocht. Tijdens het vervoer naar
mijn huis (in de auto van verkoper)
is de kachel voorover gevallen en nog
al beschadigd. Voor wiens rekening
is nu die schade? De kachel was dus
tijdens het vervoer niet verzekerd, zo
als dat bij een bode het geval pleegt
te zijn
Antwoord: Er zijn twee mogelijkhe
den: als de kachel nog niet door u
betaald was. had u hem bij aflevering
kunnen weigeren wegens de beschadi
gingen. De andere mogelijkheid is dat
u reeds betaald had. In dat geval ver
voerde de verkoper in zijn auto iets dat
uw eigendom was en is hij derhalve
aansprakelijk voor de schade die doof
zijn toedoen is ontstaan.
Vraag: Het klavier van mijn orgel
was wat geel geworden. Ik heb het
toen met water behandeld maar nu is
de glans eraf. Wat moet ik doen om
alles weer mooi glimmend te krijgen?
Antwoord: U kunt het beste als volgt
te werk gaan: u neemt een plankje en
bespijkert dat met een oud stukje vilt,
bijvoorbeeld van een oude hoed. Het
plankje bevestigt u stevig op een tafel,
zodat het niet verschuiven kan. Nu
neemt u stuk voor stuk de toetsen uit
het orgel en wrijft ze op met gewonp
Vragen op elk gebied kunnen worden ingezonden aan het bureau
van ons blad. Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk
ondertekend met naam en adres. De antwoorden worden per brie»
verstrekt Deze service ls gratis voor onze abonnee's.
Vraag: Welke is m
orde der namen als e
geworden is?
Antwoord: Een vrouw die weduwe
geworden is blijft als eerste naam die
van haar man dragen en als tweede
naam haar meisjesnaam. Vroeger was
het gewoonte te schrijven „aan me
de weduwe" en dan voluit de artistiek gevoel
Vraag: Deze winter wil ik als am
teur mozaïekwerk gaan maken. K
u mij inlichten over handleidingen 1
adressen waar men materiaal vo
mozaïek kunt kopen?
Antwoord: Het maken
1 tegenwoordig blijft het
inzicht. Er
Vraag: Aan welke eisen moet
voldoen om een kleinhandel te kunnen de ,,.iobbywinkel",
beginnen in radio, televisie en elektri
sche artikelen? Hoe kan
benodigde kennis verwerven
dan bedoeld de vakkennis?
Voor het vakdiploma wende u zich tol 12,10, die il
hiervc
ons moeilijk
keuze te maken. Wij adviseren
te gaan kijken in een zogenaam-
bbywinkel", een winkel in huis-
vlijtartikelen die men zeker in grote
re plaatsen kan vinden. Daar zal men
u ook het beste kunnen raden.
Vraag: De voortuinen van de wijk
waarin ik woon (alle gemeentewonin
gen) worden van gemeentewege onder
houden. Dit is in de huurprijs
de Vereniging tot Bevordering
verdisconteerd.
koperpoets. U giet hiervan wat op het Electrotechnisch Vakonderwijs, Emma-
vilt en dan maar wrijven! laan 6 te Amsterdam.
Voor dat onderhoud is een bedrag
een gulden (een niet gering bedrag
gezien de totale huurprijs) vastgesteld.
derhouden, onkruid wordt slechts drie
of vier keer per jaar weggeschoffeld,
de struikjes staan er armetierig bij.
Ik heb er al eens met de tuinman over
gepraat maar zonder resultaat. Eerlijk
gezegd voei ik me door deze gang van
zaken toch wel wat gegriefd. Is hier
bij gemeenteverordening daar kunt
u dus niet onderuit! Iets anders is dat
u er goed aan zou doen eens te gaan
iraten op het gemeentehuis
het zijn als u een stap "ten gemeente-
ïuize kunt doen in overleg met de an
dere bewoners van uw wijk, want ook
zij staan immers voor die vrij grote
uitgave!
Vraag: Hoe kan ik een wit uitgebe
ten kring verwijderen uit een boeken
kast van donker eikenhout?
vermoedelijk niet. De meubelmaker
'.al dat deel /an de kast waar de plck
zii. geheel afschuren en opnieuw behan
delen waarna uw kast weer fatsoen
lijk toonbaar zal zijn.