CHRISTFUJ Werkende jeugd bezint zich op christeiijk-sociale daad e Uw probleem is het onze Een woord voor vandaag Meningen van anderen Heilige Geest of geest van menselijk compromis? Christelijke werknemers uit Duitse vakbond Enkele kanttekeningen WINSTDELING OF LOONSVERHOGING J7VENALS anderen hebben ook wij ons afgevraagd, of het op het ogenblik inderdaad noodzakelijk is, dat elke tussentijdse openbreking van een collectieve arbeidsovereenkomst onmogelijk wordt gemaakt. We leven nu immers in een tijd van hoogconjunctuur en als nu de werknemers niet mee kunnen delen, dan kunnen ze het nooit. In een tijd van neergaande con junctuur komt deze groepering bijna vanzelfsprekend niet aan bod. We zijn er van overtuigd, dat we nu iets chargeren. Tussentijds mogen c.a.o.'s wel niet opengebroken worden, maar dit betekent nog niet, dat in normaal aflopende c.a.o.'s de lonen niet verbeterd mogen worden. Er is hier dus geen loonstop in geding en de werknemers kunnen toch nog wel rekenen op een geleidelijke optrekking van de lonen. Dit neemt echter niet weg, dat wij de economische situatie wat minder ernstig inzien als zij, die zich met de regering hebben uitgesproken tegen een beperkte verhoging van de lonen bij tussentijdse openbreking van c.a.o.'s. In Het Vrije Volk heeft de voorzitter van het N.V.V., drs. D. Roemers, nog eens breedvoerig uiteengezet, waarom ook hij voor een tussentijdse open breking van c.a.o.'s is, zij het dan ook, dat daaruit voortvloeiende loonsver hogingen voor do verschillende bedrijfstakken in de tijd gespreid zouden moeten worden en bovendien van beperkte omvang zouden moeten zijn. Hoewel wij evenals hij in dit opzicht een wat kritisch standpunt innemen, kunnen wij niet akkoord gaan met de argumentatie van de voorzitter van het N.V.V. en met het commentaar, dat de hoofdredactie van Het Vrije Volk daarbij heeft geschreven. Ill vijf jaar bloeiende organisatie daarbij heeft geschreven. NIET OP ÉÉN LIJN yERMELD wordt dan in het Vrije Volk. dat de regering inderdaad wel mo gelijkheden aangewezen heeft, volgens welke de werknemers ook tus sentijds hun arbeidsvoorwaarden kunnen verbeteren, zoals via winstdelingen cn gepremieerde spaarregelingen. Gesteld wordt, dat als de regering winst deling toestaat, dit wat de uitbreiding van de bestedingen betreft, op het zelfde neerkomt, als loonsverhoging. Dit is juist, maar eerlijkheidshalve dient in dit verband toch erkend te wor den, dat winstdelingen conjunctureel gezien voordelen hebben boven loons verhogingen. Een loonsverhoging heeft immers de neiging de bedrijfskosten te verhogen voor het bedrijf, dat de hogere lonen moet betalen en anderzijds neemt de vraag naar goederen bij de werknemers, die het hogere loon ontvangen, toe. Hogere kosten en grotere vraag zijn beide factoren, die de prijzen in opwaart se richting kunnen stuwen. De winstdeling kent echter niet de factor hogere kosten, welke het prijs niveau ongunstig zou kunnen beïnvloeden. Winst is immers geen kosten factor. Winstdeling en loonsverhoging zijn dus beslist niet op één lijn te stellen. Als bezwaar tegen spaarregelingen wordt genoemd: toeneming van spaar gelden en daarmee stijging van de investeringen, die, even sterk als een toenemende consumptie, een overbesteding in de hand kunnen werken. Ook dit argument Is in principe juist, maar wij vragen ons af, of de eventuele extra spaargelden, die bij de werknemers terechtkomen, zulk een omvang zullen aannemen, dat zij het investeringspeil ernstig zullen kunnen beïn vloeden. Met het oog op de bezitsvorming hebben wij wel enige verwachting van ge premieerde spaarregelingen in de bedrijven, maar aan de mening van Het Vrije Volk lijkt ons hier een te groot optimisme ten grondslag te liggen. TAAK VAN VAKBEWEGING "DIJ de vraag, of het gewenst is al of niet c.a.o.'s open te breken, dient men goed te beseffen, dat het ten diepste uitsluitend gaat om de beoordeling van de huidige economische situatie. De vraag welke loonpolitiek in Nederland gevoerd wordt, staat hier princi pieel los van. Noch een geleide loonpolitiek, noch een meer gedifferentieerde loonpolitiek sluit een ingrijpen van de overheid uit, indien naar haar mening de economische situatie dit wettigt. De heer Roemers erkent dit ook, als hij opmerkt: Ik zal de regering niet euvel duiden, dat zij een loonstop afkondigt als de conjunctuur dat geboden Daarom hangt de opmerking van Het Vrije Volk, dat de regering thans haar gedifferentieerde loonpolitiek verminkt, In de lucht. Aan het slot van zijn artikel, dat rustig cn bezonnen van toon is en dat ken nelijk tot inzet heeft de standpunten dichter bij elkaar te brengen, verklaart de heer Roemers, dat het N.V.V. bereid is de spelregels voor de loonpolitiek zodanig toe to passen, dat de conjunctuur in toom wordt gehouden. De regering wordt opgeroepen tot het inzicht te komen, dat haar politiek heil- Wü geloven, dat deze oproep goedbedoeld is, maar anderzijds onuitvoerbaar. De regering acht zich alleen verantwoord, indien zij de politiek voert waarvoor zij gekozen heeft. Het zou ook geen fraaie vertoning zijn en van weinig regeerkracht getuigen, indien de regering van de ene op de andere dag van mening veranderde. Het juiste antwoord op de huidige situatie lijkt ons, dat de organisaties aan het sociale overleg in de bedrijfstakken de volle aandacht blijven schenken en de mogelijkheden, die er zijn, zo veel mogelijk benutten, dat zij de gevaren voor de arbeldsvrede tegengaan en elke dreigende chaotische toestand op loongebied bestrijden. De bona fide vakbeweging zal door een dergelijke houding respect a en zij zal juist op deze wijze haar positie nog versterken. (Van onze sociaal-economische redactie) TVE jongerenorganisatie van de christelijke vakbeweging ,,Wer- kende Jeugd" bestaat vijf jaar. Dit eerste lustrum wordt niet aangegrepen om er een daverend feest van te maken. Integendeel, de jongeren zijn zich gaan bezinnen op de ware betekenis van de christeiijk-sociale gedachte, die aan het jeugdwerk van de organi satie ten grondslag ligt. Bij bezinning alieen blijft het echter niet. Want opnieuw vragen zij zich af hoe die gedachte het beste in de praktijk kan worden uitgedragen. Het eerste lustrum heeft het bestuur van „Werkende Jeugd" aangegrepen om een ledenwerfactie op touw te zet- - ten teneinde de activiteiten te verbre kende Jeugd' bestaat vijf jaar. Dit eerste lustrum wordt niet den. Voorts is men een actie begon nen, welke beoogt vermoeide huismoe ders een onbezorgde vakantietijd te ge in het nieuwe C.N.V.-rustoord „Hui- Stameren" in de Gelderse Vallei. Alle leden van de jeugdorganisatie kun- daarnaast meedingen die zijn uitgeloofd voor het beste werkstuk, dat wordt geschreven over de ljfdaagse werkweek, de Europese cording of kunst en cultuur. Op 26 vember houdt „Werkende Jeugd" haar algemene vergadering in Hilversum. BeroppinQswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Colijnsplaat: C. v: der Leeden te Hazerswoude. Bedankt voor Bruinisse: L. Emmer- zaal te Zwijndreeht. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Rotterdam-Zuid-Katen- drecht (vac, D. J. Modderaar): H. Ho gerhuis te Dokkum. Aangenomen naar Vlaardingen (6e pred.): H. J. Kouwenhoven te Rotter- Dat geloof dat de psalmdichters zoveel rust schonk is dat ook ons geloof? Of is het juist dat er een kloof gaapt tussen geloof en geloven, waarbij geloof een theologisch begrip is en geloven een woord uit het dagelijks leven? Geloof als theologisch begrip daar weten we alles van. Paulus leert ons wat geloof is: „een vaste grond van dingen die men hoopt en een bewijs van zaken die men niet ziet De Heidelbergse catechismus geeft een iets andere omschrij ving als ze geloof noemt „een zeker weten en een vast be trouwen". We kennen die definities welhaast uit het hoofd! Maar als we in het spraakgebruik het woordje geloven nader bekijken, dan is er van die „vaste grond", van dat „zeker weten" niet zo heel veel overgebleven. „Ik geloof het wel, maar zeker ben ik er niet vandat is ons geloven. En in het beste geval zeggen we: „Ik geloof je!" maar soms leeft ook dan in ons achterhoofd de bijgedachte als hij me maar niet voor de mal houdt Wie geloof alleen maar kent als een theologisch begrip, is te beklagen. En als geloven voor u is een voortdurend leven tussen hoop en vreeszijt ge niet minder te beklagen. Geloof is alleen maar geloof als het u de rust schenkt van een dagelijks contact met God. „Werkende Jeugd" heeft zich in de eerste vijf jaren van haar bestaan ontwikkeld tot een bloeiende jeugd organisatie, die een eigen plaats in de christelijk-sbciale beweging is gaan innemen. Er is een net van plaatselijke clubs opgebouwd, door duizenden jongeren in aanraking worden gebracht met het werk van de christelijke vakbeweging. Dat is niet het enige. Succesvol en vruchtdragend zijn ook altijd weer de jeugdconferenties, de kaderweken en de vakantiekampen, die in binnen- en buitenland worden gehouden. Belang- voorts het werk dat voor de „schoolverlater" wordt gedaan. Elk jaar weer worden vele jongens en me's- jes, die van school naar bedrijf gaan, geholpen om met de juiste instelling het nieuwe werkterrein te betreden. Hoewel het dus niet weinig is, wat de jeugdorganisatie tot dusver aan ac tiviteit en enthousiasme heeft opge bracht. ziet zij "toch geen reden daar bij stil te blijven staan. Dat bleek wel op de lustrumcónferentie, die vrijdag en zaterdag in Putten werd gehouden en die geheel en al het jeugdwerk in de toekomst tot onderwerp had. Daarbij ging men in de eerste plaats uit van de vraag hoe de christeiijk-sociale ge dachte nu eigenlijk in de praktijk van elke dag moet worden uitgedragen. Ds. E. de Vrie6, Gereformeerd pre dikant te Amsterdam, verschafte het aanwezige kader daarvoor de nodige instructies. Hij zei dat de Christen zich niet afzijdig moet houden van het volle leven, maar juist constructief moet me dewerken aan de ontwikkeling van maatschappij, wetenschap en techniek. Dit echter niet zonder critisch te staan tegenover het rationalisme, het nihilis me en de collectiviteit, welke in het hedendaagse denken zozeer de boven- De christeiijk-sociale jeugd moet be zield zijn door een heilige activiteit en onrust. Uit haar levenshouding moet blijken wat het wil zeggen kind van God te zijn. Zij moet streven naar een menleving, die staat in het teken naastenliefde en gerechtigheid en de blik gericht houdt op het Koninkrijk Gods. Haar activiteit moet niet revo lutionair, maar evolutionerend zijn, gericht op een rechtsgemeenschap, waarin de echte vrijheid kan worden beleefd en het echte mens-zijn tot ont plooiing komt. Bij dit alles kan niet worden uitge gaan van een absoluut christelijk sy steem, maar wel van richtlijnen. De steeds veranderende toestand en ont wikkeling moet getoetst worden aan de wetten van Gods Koninkrijk, waarbij ieder persoonlijk zijn houding dient te bepalen. Elke activiteit moet door straald zijn van de vrijheid van de kinderen Gods, die met verlangen uit zien naar de volkomen vrijheid, aldus ds. De Vries. De injectie van de Amsterdamse pre dikant miste zijn uitwerking niet. Men toog aan het werk om te bezien of het jeugdwerk eigenlijk wel aan zijn doel beantwoordt en op goede leest is ge schoeid. Daarbij bleek dat er nog wel iets te verbeteren valt. Zo besloot men het slot van de conferentie de zaken met hernieuwd enthousiasme aan te pakken. Het clubwerk zal worden uit gebreid, waarbij een hernieuwde aan- van de cursussen voor leidsters leiders het zijne toe zal bijdragen. Voor de clubs van jongeren tussen de n 25 jaar zal een nieuwe metho diek worden ontworpen, die meer op de betrokken leeftijdsgroep is afge- Advertentie - M r/Man.) PINDAKAAS HET KABINET Enkele commentaren nog weekbla den op het verloop van do" algemene poli tieke beschouwingen in de Tweede Kamer. Elseviors Weekblad meent, dol er geen andere stellingen betrokken zijn en dot de K.V.P.-leider prof. Romme in feite „aan de touwtjes trekt". Het blad schrijft: „De iCV.P.-lcider bleef cr wel op aan dringen. dat de regering een intens contact met de Kamer moest houden. Dit kabinet was nu eenmaal niet op voorafgaande af- ov"rl,™ r.'b!,X"rnr'klonk bijn. i' lieer Romme tegen prof. De Quay zei: „Als me gerust hellen". Indien ooit leider een ministerpresident deed gevoelen, was hel dinsdag 1960. Minister-president De Quay had net zich in lijn breedvoerig antwoordhetoog gemakkelijker kunnen maken. Helaas liet hij zieh meermalen verleiden op interrup ties in te gaan waarvan de portee hem ont- gin,. Ook mbcht nnl,„n. tna.r hiindoor Sof hij dn or.fn.itin In „»k ,nm.kknl.jk ,pnl nn Invnr.ln hij nnn. in mnnr hnl hnwiji. dat kracht en zekerheid, ondanks vooraf gaande hemoedigingsinierties van de pro- fessoren Romme en Oud. nog niet in „nnn„nn,n n.n.n nnnwn.i, «r.rm. Znlfn, do hontirnnjiinnhiur blijfl nnnhnnrlnn nn n nauwnlijk- .tunrman.knn,! vnnn nn.lin lijkt om h.l .chip vnn Slaat tn ho.h.mn, kan prof. Do Oon, volknmon «oru.l »ljn Vrij Nndnrlind i. „n mnnin,. dat .dn kathol ink-prntn.lanl.-lihnraln heid in de Tweede Kamer gelegd op de wonden di< zalfjes heeft de huidii maakt, in «1» - L aft toegebracht" zo vervolgt het blad, ,op de die dit kahinrl al heeft ge- i gekensehetst als stormpjes ?r (Tilanust De heer Bruins Slot. dlo nnn nnl.np. in Trnn« aijn ban blik-om. naar prof Dn On„ bad t» ttnrd. *ond op .dn hoofdlijn.n van hel knhinrt.holoid bnvrndiarnd" Trof. Rnmrnn vond het ongepast, dal ministers «wak onhekwaam en eigenwijs worden genoemd „Al* dergelijke persoonlijke aanvallen wor- den gedaan" zo rei hij. „geven wij thuis" Dergelijke klachten over het heleid vnn de oppositie zijn al vaker gehoord. Wij vragen ons erhler af hoe men een onhekwaam minister dpn wèl moet noemen Do oppositie van de PvdA is hier cn daar ZWARTE DAG VOOR MELKHANDEL De Protestants-christelijke bond van handelaren in melk- en zuivelprodukten ziet de zevende september als een zwarte dag. Toen namelijk nam het Produkt- schap voor Zuivel, waarin de melkhandel maar een zetel heeft, enkele besluiten die voor d~' melk handelaren bepaald teleurstellend waren. In het bondsorgaan „Ons Melk- en Zuivelblad" wordt ge zegd dat de zelfwerkzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van het schap een geduchte knauw hebben gekregen. LLEREERST dan het besluit van A de exploitatie van de melkauto- maten door niet-vergunninghouders. Eerder nam het próduktschap een besluit dat de exploitatie van melk- automaten voorbehouden diende te worden aan de melkhandel Minis ter Marijnen bleek echter niet erg ingenomen te zijn met dit besluit. Hij schreef een brief aan het pro- duktschap waarin hij zijn teleurstel ling over dit besluit uitsprak Door de minister min of meer daartoe ge prest, plaatste het próduktschap dit ount opnieuw op de agenda met een stemmenuitslag van elf tegén vier. Iedereen kan nu een melkauto- maat plaatsen. Bij de instelling van pbo-organen sprak men over eigen verantwoordelijkheid en zelf werkzaamheid. Wat dit betekent en inhoudt zien we nu bij het Pró duktschap voor Zuivel. een voorstel om geld uit het Zui- velfonds te piftten teneinde de ver werkingsmarges van de zuivelfa brieken en de slijtersmarges tot een verantwoorde hoogte op te trek ken Aangezien hierin ook de mo gelijkheid verwerkt zal van een verbetering van de slijtersmarges, was verwerping een tweede teleur stelling v-.ni de melkdetailhandel. De derde koude douche voor de sllRers wa.= het besluit om de staats secretaris te adviseren de verpak te gepasteuriseerde dagmelk en -produkten niet in het kernassorti ment van de melkhandel op te ne men, maar de verkoop daarvan mede door dt verschillende andere branches tt doen geschieden Is het teveel gezegd dat wij als melkhandel het próduktschap Be slist niet kunnen zien als een plei ter voor en verdediger van onze be langen? Want de verkoop van ver pakte dagmelk in duizend en één winkels betekent een mindere af name per klant, omzetverlaging der venteenheden en derhalve een be langrijke inkomstenderving per on derneming-melkhandelaar om van kwaliteitsbevordering maar niet eens te spreken. Wilde Ganzen gaven 10.000 voor Sint Maarten Op 18 september heeft het I.K.O.R. een extra .Wilde Ganzen"-oproep uitgezon den voor het geteisterde antilleneiland Sint Maarten, waar grote schade werd aangericht door de orkaan „Donna". De „Wildé Ganzen" is de naam van eer oecumenisch hulpfonds, dat de solida riteit van christenen van verschillende kerken tot uiting wil brengen met men sen die in nood verkeren, waar ook ter wereld. Als gevolg van de oproep voor onze rijksgenoten op het kleine Sint Maar ten in de CaraïbiSchè Zee, kan dezer dagen een bedrag van f 10.000 worden overgemaakt op de speciale bankreke ning, die de gevolmachtigde minister Vrouwenontmoetingsdag Vrije Evang. Gemeente lische Gemeenten in Nederland Wórdt morgen, dinsdag 11 oktober in Gorin- chem de Gewestelijke Vrouwenontmöo- tingsdag van de Ring Zuid-Holland ge- vP.V-.ï1* De bijeenkomsten zijn in het Militair Tehuis a.d. Krabsteeg. In de ochtendsamenkomst welke om half 11 begint hoopt de plaatselijke predikant ds. J. Moerland te spréken. De middag samenkomst wordt gevuld met solozang. ftPf-ia«no+,» pianomuziek terwijl de de Gorinchemse afdeling Clements, kand. te Rotterdam. Bedankt Voor Nes en St. JaCobi Pa rochie: G. Clements te Rotterdam. UNIE VAN BAPT. GEM. Bedankt voor Stadskanaal: J Broertjes te Utrecht. CHRIST. GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Urk: H. Visser Mzn. te Rotterdam-Zuid. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Charlois accl.: C. Verhage te Hilversum-Cèn- GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Tholen: J. van Haaren té Kampen. Bedankt voor Kalamazoo, Mich. V. S.: J. van Haaren te Kampen. declamatie presidente hoopt te spreken. iderdaad wat ruiger dan rletncnt gewond was, m ministers als Beerman het nds lanp: maar he- De gedrag Quay is er dan ook naar. Lie verontwaar diging van Oud en Romme over de ma tier waarop de PvdA oppositie voert, h ïngnl kleinzerig. Of zou er wrevel in mee ■preken over de rare hokkesprongen, dii hun troetelkind steeds weer maakt?" Ds. J. L. Meesters, hervormd predi kant te Kampen, is door de Hervormde Emigratiecommissie aangewezen om in de Presbyteriaanse Kerk in Australië het werk onder de emigranten op zich e nem®" -n de stad Adelaine. Ds Meesters heeft in 1956 als boord- iredikant met een emieratieschip naai lustralië eon reis gemaakt en was in 949 en 1950 als reserve-legerprekikant in Indonesië werkzaam. Koningin en Vaderland koos nieuwe naam Het christelljk-historische weekblad Koningin en Vaderland" heeft een nieuwe naam gekozen. Voortaan zal het blad uitkomen onder de kop „Chrlste- lijk-historisch Weekblad voor Neder land". Daarmede is de vroegere onder van het blad nu de eigenlijke M geworden. In wezen is er met betrek king tot de uitgave van het blad niets veranderd, zegt de redactie, men is tot wijziging van de naam gekomen, om dat op vergaderingen van de persver- enieing. die het 'ad uitgeeft, herhaal delijk de vraag gesteld is of de nieuwe naam de geestverwante Jongeren niet meer zou aanspreken. DOG-STOP BESCHERMI til OEN j LOOPSHEID nieuw \RATTEN- muizênX pasta vlokken RGDENf ROEIT ZE GENADELOOS UIT Toogdag Hervormde mannen (op G.G.) (Van een onzer verslaggevers) Steeds groter wordt de schare mannen (en ook vrouwen), die zich jaarlijks naar Utrecht be geeft om de toogdag van de Ned Herv. Bond van Mannenvcreni- gingen op Geref. Grondslag bij te wonen. Het N.V.-huis te Utrecht was zaterdag reeds grotendeels gevuld toen de voorzitter, ds. A. Vróegindewey te Veenendaal de morgenvergadering opende. Middags was de opkomst nog groter. In zijn openingswoord zei ds. Vroeg- .ndewey, dat het thema van de bonds dag „de Heilige Geest en zijn werk" voor de kerk van alle tijden betekenis heeft, maar Vooral vandaag actueel is, nu enerzijds allerlei geestelijke bewe gingen aandacht trekken en anderzijds het werk des Geestes in de prediking op de achtergrond is geraakt. Toch wordt de Heilige Geest vaak ge noeg genoemd. Maar menigmaal ziet men allerlei menselijke bewegingen vóór werkingen des Geestes aan. Al té gemakkelijk wordt gezegd, dat Kerkelijke vergaderingen geleid worden door de Heilige Geest. Beziet men ech ter de gang van zaken in de kerk, dan lijkt het er op dat de synode meei leid wordt door een menselijke van compromis dan door de Heilige Geest, die alles wegbrandt wat niet is naar het Woord van God en in strijd is met de belijdenis van de Zoon Gods Dit is een ernstige uitspraak, zei ds. Vróegindewey, maar zij snijdt ook in ons eigen vlees; het is onze synode, het zijn ónze provinciale kerkvergaderingen en olassicale vergaderingen. Na bijna tien jaar onder de ni kerkorde te hebben geleefd, moet men constateren, dat het gemis aan de lei- wordt in i de kerk het bleek ons volk. t is de grootste nood in de kerk: men er de Geest Gods niet vindt. Alles is er zo menselijk, soms zelfs een humanistisch. Van de prediking Tién vaak zeggen, dat zij niet on- ls, maar dat zij desondanks niet de Waarheid brengt. Die Waarheid kan nooit zijn een „goedkoop evangelie", waarin ieder van zelf wel de zaligheid verwerft. De waarheid van het werk des Geestes is deze dat de Geest schifting en schei ding maakt. Daarom is de voornaam ste taak der kerk: het prediken van ge loof en bekering, en juist die taak is op de achtergrond geraakt. D.G.B. WORDT TE SOCIALISTISCH (Van onze correspondent in Bonn) De eenheid van de „eenheidsvak bond" in West-Dultsland, de D.G.B., staat op het spel. Zaterdag hebben in Bad Godesberg de zg. „Christli- che Kollegenschaften" besloten (met 19 tegen 8 stemmen) om uit de D.G.B. te treden. Namens de „Kol- Iegenschaft" werd verklaard, dat de naoorlogse poging om In West-Duits- land maar een vakbond te hebben intussen bestaat reeds sinds enkele Jaren de „Christelijke Gewerkschafts- bewegung Deutschlands" uit werkne mers, die al eerder tot de conclusie waren gekomen, dat zij ln de D.G.B. toch niet aan het woord zouden kun nen komen is mislukt. De D.G.B. Is, aldus deze verklaring, een socialistische vakbeweging gewor den, waarin de christelijke gedachte systematisch wordt onderdrukt. „Christliche Köllegenschaft" heeft voorts besloten om contact op te nemen met de „Christliche Gewerkschaftsbe- wegung Deutschlands", die door het uit treden van de confessioneel gezinde werknemers uit de D.G.B. een zee aanzienlijke versterking zou krijgen. De ontwikkeling in de richting va een scheuring van de D.G.B. is door een gebeurtenis sterk gestimuleerd: de algemene voorzitter van de D.G.B. Wil ly Richter, liet zich nl. opnemen in het sociaal-democratische „schaduwka binet" onder leiding van Berlijns bur gemeester Brandt, waarmede de so ciaal-democratische partij in de herfst van het volgende jaar de algemene kiezingen van de C.D.U. hoopt te win nen. De christelijke arbeiders in de D.G.B., vertegenwoordigd door de „Christliche Kollegenschaften". eisten reeds het aftreden van Willy Richter. Een andere factor is geweest de cam pagne die de voorzitter van d<? werkne mers in de levens- en genotmiddelenin dustrie, Naetscher, heeft gevoerd tegen de politiek der bondsregering en ziin aanbevelingen aan de werknemers de jaren rond 1945 leek het des Geestes brandde, maar n strovuur te zijn. Er mag iets veranderd zijn doch der kerk temidden Zelfkritiek Vraag: Toen ik jaren geleden op de Vesuvius was, gaf een van de tandrad baanbedienden mij een stukje cooks, waarbij hij opmerkte: „Mevrouw, het kon wel eens iets bijzonders zijn!" Het stukje is zo groot als een ei, weegt nogal zaaar en is met geen hamer stuk te krijgen. Ook zit er bladgoud 9 blad Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier duidelijk ondertekend met naam en adres De antwoorden worden per brief verstrekt. Deze service Is gratis voor onze abonnee's. Als ik er met deze of gene c ik het rioch graag eens wil- Heeft de werkgever de dienstbetrek- van rede- plant al Antwoord: Misschien is er een theek bij u in de buurt die het neraal wil onderzoeken. Anders kunt zich het beste wenden tot de Konink- nen doen eindigen, dafi is hij slechts gehouden zulks tc vermelden, zonder bloem gegeven, apo- verplicht te zijn de redenen zelve mee te delen; heeft de werknemer de Antwoord: One dienstbetrekking doen eindigen en is moeten we toch hij deswege schadeplichtig geworden, normaal verschijnsel paar jaar, zorg er goed hij heeft al twee keer een goede zorgen U dient de rbeider enige mededeling te doen eenmaal in volle groei dan heeft zij lijke Nederlandse Oudheidkundige dan is de werkgever gerechtigd zulks olant als volgt te behandelen; - ------ ln hct getuigschrift te vermelden. De werkgever die weigert het ge- Euid september of begin oktober in vraagde getuigschrift af te geven, die koele, zonnige kamer zetten. Wan- Vraag: Is een werkgever verplicht in het getuigschrift tegen beter weten neer de pot s winters niet te warm een getuigschrift te geven of kan hij in onjuiste mededelingen opneemt of wordt gezet (hoogstens 12 gr. C.) en volstaan met een verklaring waarin.^jj niet meer staat dan dat de werkne mer van die tot die datum in dienst is geweest en om die of die reden ont slag heeft genomen of gekregen? Antwoord: Artikel 1638aa van het Burgerlijk Wetboek handelt over der gelijke getuigschriften. Het luidt als volgt: „De werkgever is verplicht bi? het beëindigen der dienstbetrekking dr arbeider op diens verlangen een ge tuigschrift uit te reiken. Het getuig schrift bevat een juiste opgave om welke niet in de bewoordingen getuigschrift is vervat, is zowel Jegens de arbeider als jegens derden aan sprakelijk voor de daarvoor veroor maakte schade. Elk beding, waardoor deze verpllch- ingen des werkgevers zouden worden iitge6loten of beperkt, is nietig." Hoewel dit artikel duidelijk lijkt neeft de praktilk geleerd dat zich vele i september tot veel water nodig IU1 februari eens in de week kunst- of na- tuurmest en zelfs tweemaal per week in de daaropvolgende periode tot de plant is uitgebloeid. Het blad wordt we kelijks met lauw water afgesponsd Na de bloei komt de rustperiode (Van half mei tot begin juli), waf-in het gieten moet verminderen moeilijkheden kunnen voordoen. Er is geen mest meer moet geven. In die de afgelopen week een der diensten bij- trent de aard van de verrichte arbeid -(an 00k een niet geringe hoeveelheid rusttijd mag ze geheel of gedeeltelijk de duur van de dienstbetrekking alsmede, doch alleen op bijzonder ver zoek van degene aan wie het getuig schrift moet worden uitgereikt, om trent de wijze waarop de arbeider aan 'urisprudentie Als u dus een kwestie hierover hebt met uw werkgever, is het het beste een jurist ln te schakelen blad verliezen. Daarna verpotten tn een grondmengsel van twee delen kleizodengrond. een deel bladnarde één deel tuingrond en wat oude koe- Bij al deze kritiek op de kerk in het algemeen liet ds. Vróegindewey oök een kritisch geluid horen ten opzichte van eigen hervormd-gereformeerde kring. Deze moest volgens hem ook zelf onder het oordeel door. Hier en daar treft men evengoed remonstrantse en doper se tendenzen aan als bij hen. die het minder nauw nemen met de belijdenis. Trouwens, het is niet voldoende om verstandelijk vast te houden aan de ge reformeerde belijdenis. Zonder het vuur des Heiligen Geestes zal het niet gaan. En er brandt ook in hervormd-gerefor meerde kring nog zoveel onheilig vuur. Twee sprekers, prof. dr. S. van der Linde te Utrecht en ds. L. Vróegin dewey belichtten hierna een aspect van het thema. Prof. Van der Linde sprak over de Heilige Geest en het kerkelijk leven; ds. Vróegindewey over de Hei lige Geest en het persoonlijk geeste lijk leven. De vragen, die hierop inkwamen, wer den door een forum beantwoord. Daar- n hadden behalve de voorzitter en de ;prekers zitting prof. dr. H. Jonker te Utrecht, dr. R Bartlema te Ridder kerk, ds. L. Blok te Capellè aan den IJssel, ds. G. Boer te Huizen, ds. C. van Dop te Amersfoort en ds. J. van den Heuvel te Ede. Wijdere kring Deze vragen betroffen in hoofdzaak het geloofsleven, zoals de bevinding, de verzekerdheid des geloofs; daarnaast werden vragen gesteld over de predi kantenopleiding en de kerkelijke prak tijk. Dr. A. A. Koolhaas te Driebergen, zojuist van de conferentie der Europe se kerken te Nyborg teruggekeerd, sprak als praesis van de generale sy node de vergadering toe. Nog onder c e indruk van wat hij uit gesprekken met afgevaardigden van de kerken achter het IJzeren Gordijn had gehoord, adviseerde dr. Koolhaas de aanwezigen om toch oog te hebben voor een wijdere kring dan men gewoonlijk trekt. Voorts wees hij erop, dat het gerefor meerd protestantisme ook in andere lan den de mensen heeft gesterkt. De in vloed v«n Calvijn is bijv. nog merk baar in Polen, waar een gereformeerde kerk bleef staan. De mannenverenigingen moeten kernen van bijbelstudie zijn, ten ba te van heel de kerk, maar dan zo dat zij het levende belijden nastreeft. Want alleen daardoor blijft de kerk ven (niet te veel in de zon) tot begin oktober. Tegelijk bij het oppotten kan de Aronskelk gescheurd worden indien de plant te groot wordt of als men meer dere planten wil hebben. Genezin«sevangelist Morris Cerullo mag geen lianden opleggen Tijdens een der zogenaamde gne- zingsdiensten in de Apollohal te Am sterdam, die elke avond grote be- langstelling trekken, heefl de leider Eind september of begin oktober in van deze genezingskruistoeht, de Amerikaanse evangelist Morris Ce rullo, zaterdagavond medegedeeld, dat hem van hoget hand is verzocht daarbij op een licht plekje, is misluk- j ken welhaast uitgesloten. Ls de plant ?,et ,anS*r de z,eke' de handen op „„r,'te leggen als hij bidt om genezing. De Amerikaan verklaarde hieraan ge volg te zullen geven, omdat, zo zei hij. .niet door de kracht van miin handen, doch door die van Gods hand genezing kan worden geschonken". Hij verzoekt thans de zieken dp eigen hand op het voorhoofd te leggen op het moment, dat hij de Heilige Geest aanroept. Twee artsen van de geneeskundige in- snectie voor de volksgezondheid hebben gewoond Daarna werd de heer Cerullo op het hoofdbureau van oolitie ontboden waar hem bovenstaand verzoek is ge daan Deze gebed c genezingskruistocht wordt voornamelijk georganiseerd door Vraag: Telkens wanheer er nieuwe mest. U kunt de pot dan buiten ixitgra- de pinkstergemeente i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2