Feestconcert in Pieterskerk dat zijn naam met ere droeg Leuk blijspel over kleintjes die groot worden... Xwt-alledaags kerkconcert in LEIDERDORP Stemmen in Leiderdorp staakten opnieuw ,,De Sierkan's ZMelk- en Zuivelprodukten zijn kwaliteitsprodukten" DE SIERKAN - DEN HAAG van het draaiboek ESSO PETROLEUM Breestraat voor de wandelaars NIEUWE LEIDSCHE COURANT 4 ZATERDAG 1 OKTOBER 1960 T~\E GEBRUIKELIJKE inleiding van de drie oktoberviering in de Pieters- kerk, steeds door vele officiële personen bijgewoond, respectievelijk opgeluisterd, was deze keer door een traditie-breuk gekenmerkt. Ex Animo en de organist Adriaan Blankenstein hadden het nu voor het zingen en spelen, zonder bij deze muzikale werkzaamheden door een spreker te wor den onderbroken. We moeten wel aannemen, dat om deze oorzaak, althans een klein deel van de getrouwe bezoekers, het dit jaar had laten afweten. De ontrouwen hebben veel gemist. Er ontstond nu immers een veel har monischer geheel dan gewoonlijk het ge val was. Bovendien leek zon toespraak toch eigenlijk altijd voorbarig, een ormo- dig vooruitgrijpen op het werk van de predikant-feestredenaar van drie okto ber. Dit feestconcert droeg dus de naam met ere. Da wegblijvers hadden het in tussen toch mogelijk gemaakt, dat de beide Ex Animo-koren in het langschip, dicht bij het orgel konden worden op gesteld. Dit bleek een aanzienlijke ver betering. De klank doemde nu niet op uit ongewisse wazige verten, maar stond, ten aanhoren van een ieder, belijnd en helder midden in de kerk. De ere-voorzitter. dr. J. Riemens, sprak een kort inleldlngswoord. Niet de sprekende, maar de zingende kerk heeft deze keer de overhand. We moeten niet vergeten, dat in dit kerk gebouw, driehonderdzesentachtig jaar geleden, een snikkende, zingende, jubelende schare samenkwam om God te danken. Na het voorlezen van het bedevaarts lied Psalm 126 en aansluitend gebed, liet dr. Riemens de verdere bedrijvigheid de eoncerbgevers over. Ex Animo's zang klonk zeer verzorgd, homogeen en zuiver. Het koor maakte met de toch lang niet gemakkélijke Psalm 75 van Sweelinck, in het geheel niet de indruk van een moeizaam voort- ploeteren. Herman de Wolff gaf licht er puntig, in alle eenvoud, aan, en de zang liep als vanzelf. Die eerste uitvoeringskwaliteit bleef gehandhaafd, al waren er in voordraoht en stijl later toch wel onderlinge schillen op te merken. Zo werd het voerend mooie Exultate justi in Domino van De Viadana raker getroffen dan Pa- lestrina's Sanctus. We hadden het zo op- merkelijke verschil in stijl tussen de Re naissance en de barok, graag nog duide lijker uitgedrukt gehoord. De laatste kreeg in dit geval wel het volle pond. t"1' 1:~4 i eenmaal verder weg Palestrino ligt de i tjjd. In antwoord op Blankanstein6 a treffelijke uitvoeringen van Herr Christ der einig Gottes Sohn een geniaal werk en Wachet auf, twee voorspelen van Bacli, zong Ex Animo werkelijk bij zonder fraai en waardig. Dit gold ook voor een paar Valerius-liederen en het gebruikelijke Lof zij de helden (van Kückcn). Het grote -koor besloot met het' verrukkelijke Lobe den Herrn van de tragische Hugo Distier, het jönge genie, do-t het leven van 1942 onder Hitler ni«t langer aankon. Academische examens van Opstal! te LeidrUn, Amsterdam, F A H Vigeveno te Muidei P A BluTncnUia-1 to Amsterdam, G Smit I Den Haag en D M Dragt e Leiden; Over het jeugdkoor willen we gaarne in prijzende bewoordingen schrijven. Deze meisjes en jongens verdienen het om hun keurige, be schaafde, reinklinkende zang. Maar liedjes als Waarom ik van Holland hou, en Kind van Holland, hoe leuk op zichzelf ook. vielen toch wel bul ten het kader van deze avond. Hoe groot o Heer, en Zie ons oot moedig tot u naadren, konden er na tuurlijk wel mee door. Maar de piano door Ada van der Bent met be kwaamheid bespeeld harmonieer de weer niet op deze plaats en tn deze sfeer. De bekende baszanger David Holle- stelle zong met zijn de kerkruimte ge makkelijk dominerende soepel-door- dri-ngende stem Handels vrijheids-aria Freedom now once more possessing ui-t Jephta. Ja, ja ich kann die Feinde schlagen (Cantate 57 van Bach) en ge zang 305. Handel interpreteerde hij nogal ruig, maaT Bach klonk volmaakt. Blankenstein excelleerde verder in driedelige fantasie van Telemann e voor de tweede maal in korte tijd, De organist speelde ter inleiding van het concert Bachs feestelijke Es-dur pre ludium en nadat vier coupletten van he' Wilhelmus waren gezongen, besloot hij de bijbehorende friple-fuga. i Wolfswinkel Arminiusherdenking in Leiden Tijdens een openbare senaatsvergade ring in het groot-auditorium der Leidse universiteit zal op 10 oktober het feit worden herdacht dat vierhonderd jaar geleden Jacobus Arminlus te Oudewa ter werd geboren. Arminius was van 1603 tot 1619 hoogleraar in de theologie aan de Leidse universiteit. Na het ope ningswoord van de rector magnificus, prof. mr. J. V. Rijpperda Wierdsma, zai het woord worden gevoerd door prof. dr. J. N. Bakhuijzen van den Brink, die zal spreken over Arminius te Leiden, en prof. dr. G. J. Hoenderdaal, die de theologische betekenis van Arminius zal belichten. Feestavond Royal McBee /g ISTERAVOND acht uur luidden in de Leidse Schouwburg enkele gong- slagen het toneelspel in, dat elf leden van het personeel van Royal McBee Nederland n v. zouden opvoeren ter gelegenheid van de opening van de nieuwe fabriek. „Kleine kinderen worden groot...." was de titel van het blijspel, dat geschreven is door Noel Langley. „Essie" lady Bucke- ring, moeder van vier dochters, zit, hoewel de buitenwereld daar niets van merkt, diep in de schulden. Wanneer de zoon van haar huisbaas, Clifford Magill, in opdracht van zijn vader een maand achterstallige huur komt op halen, beginnen de moeilijkheden pas goed. Kathy, één van de dochters des huizes, blijkt Clifford te kennen, en wordt boos als ze merkt, dat haar moeder bij hem in het krijt staat. Bieky, haar zusje van zeventien, heeft inmiddels voortdurend ruzie met haar vriend, Roland Wayne, die ze van allerlei dingen beschuldigt. Daartussendoor spe len zich de moeilijkheden af, die zijn ont staan tussen Jane, -de tweede dochter van „Essie", en haar man, Wilfrid Marks, ctiei Hot de heren P Ma-gre Doomtfiein tt Doetin- LETDHN. 30 september Gedaagd voor doei. e*- kta«ieke taai- en letterkunoc- ie heer HAM Gixidijn le Letden; voor iet knnel ex. ntet-Wefterse sociologie: de ïeor A F Marks te Leiden: geslaagd voor ie rkar.d ex. gen. M: de heren E W Bak- <or te Voorburg. I K P Banencfregl ie Den Haag, A Beets te Voorschoten, E C Belonjo te Heemstede, P J Bettmk te Den Haag, P E C van B red a V rietman le Terrteuzen, a F Dcimrar le Meppel, B Donkere te Den Haag, G F Dry)er te Oogstgeeet, J van Duijn te Hoek van Holland, B van Dijk le Den Haag Ingel'broht (U®A). D W Hoogwater "Iteipooi te Monster, H C Kok le Vtis- legom, O G Mulder Rotterdam, te Wn tori mgen. L E M Klei poot I M H Ktuck te Roti.-r si ngen. A J Lantaimf t. te Dt-n Haag. H 9 W P Pi<* 1 D PoWky (USA), J J Rasker B Rottier te BMtUion 5ru ij t te Den Haag en W P M Vierhout VMwsingen. Geslaagd voor hot doet. ex. gen. H: mej E van Joost te Den Ha.vg en de heren F van Lamoen t-- Delft, J Velxtkamip te en Haag en H Th Weiland te Oegstgeeel Ge- i igd voor hot semn-artsex. me). V A m Leeuwen te Loid-oJiondam en de heren Sohonertberg jte Katwijk, J Thompson IX/TET bewonderenswaardige volharding heeft Addie de Jong, organist dei- hervormde kerk te Leiderdorp, zijn voorgenomen leeks concerten al daar volgehouden, ongeacht de kwantiteit van de belangstelling. Die ge trouw zijn komen luisteren, zullen geen spijt gehad hebben; meermalen waren de programma's zeer aantrekkelijk, soms met bescheiden middelen, andermaal werkten meer belangrijke figuren uit de toekomstige toonkun stenaar sw er eld mee. Voor het laatste concert in de serie 1959-1960 is De Jong afgeweken van het geijkte stramien; er werkten ditmaal behalve een zangeres een fluitiste en gitarist aan het programma mee. orgel bezit. Fraaie registercombina- ties zijn voorhanden voor de oudere klassieken. En ze worden ook benut. De moeilijke trio-sonate in C van Joh. Seb. Bach werd wat te onstui mig opgezet; het verloop van de drie stemmen raakte wel eens wat ver ward in het aanvangsallegro. Het Largo was overzichtelijker en net slotdeel: voortreffelijk. Een prettige kennismaking was die de moderne Fransman Jehan Alaï Li/tanies. De Jong woekerde hier op be wonderenswaardige wijze met de dis positie van het anders geaarde instru ment. De compositie deed mij op het eer ste horen wat fragmentarisch aan. maar verraste door haar gedurfde harmonie en onstatisch slot. Ook Addie de Jong besloot ditmaal zijn concert met een improvisatie, een loffe lijke gewoonte, die het gehoor zo veel nader tot de conce-rtgever brengt. Men krijgt hier immers allerlei facetten geschoteld? De mooie melodie van ge 202: Wat vlied' of bezwijk, werd na inleiding van persoonlijk karakter, waarin voorliefde voor eigentijdse klanken t< luisteren viel. op verschillende man- meer conventioneel gevarieerd, ci nerend in een stralend slot. Er viel dus veel te genieten. Gaarne maak ik de lezers attent op de volgende serie, die reeds in de Advent aanvangt. Henri Welbooren te Rotterdam en A R Wii Geslaagd voor heit ai Bmmnuel te Den Hag, rtsex.de het Als ik ditmaal de onbekende solisten, allen nog studerend aan het Conservato rium, het eerst onder de loep neem, dan wil ik zeggen bijzonder getroffen te zijn door de vocale bijdragen van Krijnde Poot. De®e jeugdige zangeres is begaafd met een sopraan van een nobel gehalte. Haar stemplaatsing is uitstekend, zomede haar intonatie. In twee Bachliederen was haar voordracht wat aan de objectieve kant, om niet te zeggen: beschroomd. Deze bijkomstigheid was het echter, die in Mozarts Benédictus en vooral in Fauré's Pie Jesu zozeer ontroerde. Bij voortgezette studie moet hier iets heel moois tot stand komen. Dat is niet aan twijfel onderhevig! Een ongewone verschijning op het kerk concert was de gitarist Koos Suyker, die zittend voor de kansel een vijftal werk jes voordroeg. Na een Pavane van Milai volgde de Pezzo Tedesco van een onbe kende componist, zeer fijn verklankt Bachs bekende Praeludium voor de luit en Hhndels Sarabande werden ten slotte gevolgd door een suite in dezelfde stijl van Robert de Visé. Waren alle werkjes niet even onderhoudend, de speelkwali- teiten van de solist wisten toch een bij zonder intieme sfeer te scheppen. Jam mer, dat zo weinigen ervan kennis heb ben kunnen nemen, welk een fraai me dium Ln muzikaal opzicht de gitaar ook is. Misschien een tip voor de teen-agers, die ik zo veelvuldig zie met hun gitaar, bungelend aan de fiets. Elfry van Bronkhorst liet zich horen in een sonate voor fluit en gitaar var Konink. een Nederlandse componist, ver moedelijk uit het begin van de 18e eeuw. Het stuk was eenvoudig, vriendelijk en werd met fraaie toon beheerst geblazen. Addie de Jongs bijdragen tot slot Uit zijn vertolking van Sweelinclcs Echo-fantasie bleek toch weer eens duidelijk, dat Leiderdorp een mooi /GISTERAVOND kwam de Leiderdorpse gemeenteraad in openbare ver- gadering bijeen. De 24 agendapunten leverden niet veel moeilijkheden op. De meeste tijd ging in de vele stemmingen zitten; er moesten drie com missies worden benoemd en ook over twee voorstellen van B. en W. werd gestemd. Tot lid van de commissie van advies bedoeld in art. 8 van de woonruimtewet werden benoemd mevrouw B. Seret-Cruden en de heren H. Kuilenburg, A Mol, E J. Veldhuyzen en J. Nievaart. De heer Nievaart kreeg aanvankelijk evenveel stemmen als de heer J. Boon, eerst na de vierde stemming werd de heer Nievaart met 6 tegen 4 stemmen gekozen. Als lid van de commissie van advies voor de toekenning van bijdragen uit het gemeentelijk studiefonds werden ge kozen de heer A. M. Kleiss, voorzitter, de heer H. v. d. Ploeg, secretaris, en als leden de heren P. J. Andrik, L. Los en G. J. Lolling. Als gemeentelijke vertegenwoordigers in de commissie van georganiseerd over leg werden gekozen mevrouw B. Seret- Crudeh en de heren J. Nievaart en E. J Veldhuyzen met als plaatsvervangers de heren J. W. Boot, P. Goddijn en C. de Graaf. Weigering Bij het voorstel tot weigering beschik baarstelling gelden voor het aanbren gen van een zonwering aan de R.K. la gere sohool, wees de heer C. de Graaf erop, dat in de wet op het lager onder wijs geen artikel te vinden is om aan het verzoek van het schoolbestuur le kunnen tegemoetkomen. Verscheidene raadsleden verschilden hierin van mening: hetzelfde voorstel van B. en W. tot weigering van mede werking was al eens in een vorige ver gadering aan de orde geweest, waarbij de stemmen hadden gestaakt. Ook dit maal siemden 5 raadsleden, de heren A M Kleiss, J. Nievaart, P. J. Anank, P. Goddijn en G. I. Lolling. tegen, zodat de stemmen opnieuw staakten. Het elf de ra .id slid, in dit geval de heer Boot, was deze avond verhinderd. l»e voorzitter zette hierop uiteen, dat volgens de wet het voorstel van b cn w. nu wm verworpen, maar daar dit voorstel negatief is, is er geen beslissing gevallen. Dit houdt verder in, dat wanneer B. en W. niet binnen 3 maanden met een nieuw voorstel komen, het verzoek van het schoolbestuur wordt ingewilligd. Van hetzelfde schoolbestuur was een verzoek binnengekomen tot heit beschik baarstellen van gelden voor de aansahaf van gordijntjes, aangezien de kinderen worden afgeleid door het verkeer op .ie Erica-laan. Volgens B. en W. is het zoek niet voor inwilliging vatbaar gens overschrijding der normale aan het geven van lager onderwijs te stellen. Het voorstel van B en W. werd met 6 tegen 3 stemmen aangenomen (de heer Kleiss was bij de behandeling van het voorstel niet aanwezig). In de wijziging van de waterleiding verordening was opgenomen, dat B W, voor de gemeentelijke zweminrich ting een lager tarief kunnen vaststellen. De heer Andrik vond echter, dat meer instellingen van algemeen belang voor een ander tarief in aanmerking zouden kunnen komen. De zinsnede „vooi gemeentelijke zweminrichting" werd veranderd in „bijzondere inrichtingen' Bij de rondvraag wees de heer God dijn op de verkeersopstoppingen, i al aan de Hoge Rijndijk, wanneer brug lang open is; hij vroeg of het mogelijk is. wanneer er schepen op nog eniige afstand zijn. de brug tussentijds neer te laten. De voorzitter verklaarde, dat dit niet zo eenvoudig is; een schip kun je niet zomaar stilleggen, terwijl ook het meren moeilijkheden geeft die eens „een groot schrijver" hoopt te worden. Ten slotte Doreen, de oudste, die een baby verwacht en haar man, Dougall Pitchford, die daarvoor al dagenlang ze nuwachtig is. Iedereen heeft scènes met iedereen pn zelfs dokter Sydney Drew, die wegens „het grote gebeuren" bijna jur door zuster Pynegar bij de pa tiënte wodt geroepen, is wanhopig, om dat hij geen enkel rüstig ogenblik krijgt de weduwe „Essie", die een jeugd vriendin van hem is, een huwelijksaan zoek te doen. Gelukkig komt alles in het derde be drijf goed en krijgt Bicky haar Roland, Doreen een tweeling, Kathy haar Clif ford, dokter Drew zijn lady en de butler, Corder, zijn straf, omdat hij als een dief „Essies"juwelen de veroorzaker van alle schulden blijkt te zijn. De spelers werden aan het slot van de opvoering hartelijk toegejuicht. En dat terecht, want allen hebben hun uiterste best gedaan en. van het stuk een aardig blijspel gemaakt, dat door de ruim 500 toeschouwers met aandacht werd gevolgd. Vooral mogen hier de namen van Tiny Beekman en Jaques Wijnbeek wor den genoemd, die resp. lady Bucke- ring en dokter Drew op de planken zetten. Beiden-s-p; 'den met overtui ging hun rol, voor de laatste een prestatie te meer, daar hij tevens de gehele spelleiding in handen had. Wilfrid Marks (Harro Meyer) was een echte „artiest", Dougall Pitchford (Engel v. d. Luyt) zo zenuwachtig als een aanstaande vader maar zijn kan, verpleegster (Cecile Sassen) kittig, de butler (Bert Biegstraaten) even correct als hij behoort te zijn (hoewel niet altijd even goed verstaanbaar). Nell van der Velden speelde de rol van Kathy en Dymph Karpes die van Jane. Ook zij overtuigden door hun spel en toonden goede prestaties in hun samenspel met Jos Scheeren (Clifford, de „schuldei en Harro Meyer. Ten slotte zij het teenager-stel Bicky en Roland (Hanny Zandvliet en Wim Versteegen) niet te vergeten. Vooral eerstgenoemde bracht het publiek n malen aan het lachen door haar goede voordracht van de wispelturige puber. De heer L. G. Roetert Steenbruggen, hoofd van de afdeling personeelszaken, dankte in. zijn openingwoord alle mede werkers aan de verhuizing van de oude naar de nieuwe fabriek. Hij wenste de aanwezigen een prettige avond toe. Welke wens niet onvervuld is gebleven. Helaan van der Reyden Verkrijgbaar bij de LEIDSE MELKHANDEL N.V. 's-Gravcnhaagsche Melkinrichting N.V. MELKINRICHTING „DE SLEUTELSTAD" I. den Hollander TELEFOON 22595 3 Oktober- Optocht KOOILAAN 2 Deelnemer Tussen de bladzijden Colonel Hyde contra Scotland Yard LIDO De komische thriller is in het filmvak een betrekkelijk zeldzaam ver schijnsel. Waarschijnlijk is menige regis- ietwat huiverig voor dit genre, want ontsporingen liggen maar al te gemakke lijk voor de hand. De Brit Basil Dea-rden beheerst dit vak als geen ander. Op basis de roman „The league of gentleman" heeft hij een film gemaakt, die met ere moet worden genoemd i-n de rij van rol prenten die getuigenis afleggen van on navolgbare Engelse humor. De film „Colonel Hyde contra Scotland Yard" behandelt een perfect in elkaar gezette bankroof. Het bijzondere is dat de initiatie' imer om zich heen verzamelt een groep officieren, allen specialisten, die om de een of andere reden uit de dienst zijn verwijderd. Op originele wij-ze vormt hij van dil heterogene gezelschap een ploeg mannen die geknipt zijn voor hun taak. Zij onder nemen de bankroof als een militaire ope ratie, waarbij alle details minitieus zijn de haardolie met het hoogste rendement méér warmte s. mincfer roet (fsso) voorbereid. Hoe dit afloopt verklappen wij niet, maar dat het een knappe film daarvan kan men overtuigd zijn. Dearden heeft een subtiel mengsel be reid van verbale en visuele humor. In deze film wordt prachtig Engels gespro ken, met telkens een onverwaohte hu moristische uitschieter die midden in de )os treft. Een zwak punt is, dat de climax ge- ïime tijd voor het einde wordt bereikt. Zélfs een man als Dearden heeft dan te de spanning erin te houden, maar 3 toch geen al te grote misslag. Het voornaamste is dat het verhaal op de juiste even nuchtere als liohtvoetige wijze is behandeld. (Achttien karaats komische thriller). De zaak MP LUXOR Na de Nederlandse pre- lière van Bert Haanstra's tweede speel film, genaamd De zaak M.P., hebben wij reeds uitvoering bericht over de kwali teiten van dit werk. We kunnen dus kort zijn. De zaak waar het om draait, de diefstal van Manneke Pis te Brussel de Belgische wraak, de ontvreemding van Hans Brinkers, is met veel zwie het celluloid gebracht. Als alles goed gaat wordt een nieuw tijdperk ingeluid in de vaderlandse filmindustrie, die niet kan bogen op een groots verleden waar het de humoristische film betreft. Haan stra paart veel gevoel voor beeldgrapjes aan de drang de lokale omgeving te laten meespelen in de ontwikkeling het verhaal. Het is waar, de schone Vlaamse taal wordt in deze film vormd tot een vreemdsoortig dialect dgrt bij onze zuiderburen wel niet erg. i' smaak zal vallen. Maar waarom treurd? We zijn een amusante film eigen bodem rijker, die bovendien nog gezien mag worden door alle leeftijden. Wat wil men meer? Dat visuele grapjes ook tot nog veel vreemdsoortiger resultaat kunnen leiden toont de voorfilm van Franse origine aan, die in dit programma draait, geschiedenis van de op hol geslagen voetbal, verfilmd in Hellzapoppin-stijl, is een verrukkelijk voorbeeld van de echte kolderfilm. ..Be el" dig gesol met aardige man- P. M. PERQUIN HOGE MORSWEG 78, OEGSTGEEST - TEL. 21584 b.g.g. 21351 Kop op REX Wie denkt met Kop op zen op elkaar voor de zoveelste maal een dolkomische soldatenfilm voorhan den te hebben, heeft het mis. Neen, nu eens niet het leger, maar het ziekenhuis en niet de soldaten, maar de verpleeg sters en de patiënten. Het ziekenhuisleven is een merkwaar dige maatschappij, „waar geleden en ge lachen wordt", heeft men wel eens ge zegd. Nu, het ziekenhuis waar regisseur Gerald Thomas met zijn helpers een kijkje is gaan nemen, is alleen maar een plaats waar gelachen wordt. Toch is dit niet enkel lachfilm, want bij alle pret wordt hier tevens een uit nemende schets gegeven van de psycho logie van patiënten en verplegend per soneel. De directrice loopt zo levensecht voornaam door de ziekenzaal, dat men zichzelf er in bed denkt te liggen. De patiënten zijn, zoals ook in de wer kelijkheid. vogels van diverse pluimage. Hun reacties zijn zeer verschillend. De film vindt zijn hoogtepunt in een ratie door de patiënten zelf clandestien uitgevoerd. Dat ze daarbij de lach- machine vergeten af te zetten, komt dc algemene pret alleen maar ten goede. De film (die overigens kop noch staart bijzonder tintje, door- n meespeelt, die als twee op Albert Mol lijkt. Nog er niet zeker van of hij dit Engelse zi< gekomen. het goede soort). Midden in de nacht STUDIO Er worden nogal eens wrange grapjes gemaakt over oudere inen die met jonge meisjes trouwen inderdaad de motieven voor derge lijke huwelijken zijn vaak onzuiver. Dat dit niet altijd het geval is, vertelt de film Midden in de nacht, waarin twee amen elkaar vinden ondanks het grote leeftijdsverschil. De psychologische benadering van de verhouding tussen de man en het meisje uitstekend en ook de reacties van hun omgeving zijn levensecht weergegeven. Toch is het geen knappe film geworden, het spel van Kim Novak en Fredric March ten spijt. Men neemt een over maat aan toneelmatigheid waar. In uit gesponnen dialogen worden allerlei wijs heden en onwijsheden gedebiteerd en een gevolg daarvan is, dat het aan vaart ontbreekt. Men is blij als het einde daar is en dat is geen goed teken. (Goed toneelspel, matige film). Der Czardas-König TRIANON Muziek, dans en vrolijk heid worden in meer dan ruime mate voorgeschoteld in de Oostenrijkse film „Der Czardas-König", die een beeld moet geven van „het bewogen leven" van de operette-componist Emmerich Kalmann. Ongetwijfeld is dat leven bewogen ge noeg geweest maar dat komt er in deze onder regie van Harald Philipp gemaakte film echt niet uit. We betwijfelen ook, of dit wel de bedoeling is geweest. In ieder geval was de naam van de ope retteschrijver klinkend genoeg om er een muzikale hoorn der overvloeds aan to ontfutselen. We dat, het leven van Emmerich Kalmann doeken wordt gedaan, dit in grote lijnen wel overeenkomstig de waarheid is. Maar het heeft ons niet kunnen ontroe ren; het deed allemaal te zoetelijk en te quasi-romantisch aan en we hebben ons niet aan de indruk kunnen onttrek ken, dat het in feite toch maar bijzaak was voor de filmmakers. Hoofdzaak was, dat er een prachtige gelegenheid werd geschapen voor het verfilmen van ope rette-gedeelten, een wereldje van show cn dans (waaraan onaangeroerde fluiten met champagne blijkbaar het nodige decorum moeten geven) en niet te ver geten het vurige optreden van een zigeu nerorkest-zonder-weerga met de Oosten rijkse zanger Rudolf Schock idool van vele fans als stralend middelpunt. En als men het zo bekijkt, valt er best nog wat te genieten in deze film. (Vreugde door muziek en dans). Some like it hot CASINO Het Utrechts studententoneel heeft als traditie, dat de reünisten van tijd tot tijd een travesti-tqneel opvoe ren. Behaarde heren spelen dan voor gladde dames. Het effect draagt natuur lijk een seksueel tintje, maar verhoogt daardoor misschien de algemene vrolijk heid. In Billy Wilders film Some like it hot is hetzelfde thema met succes beproefd. Twee jongeheren (Tony Curtis en Jack Lemon), musici uit een band, zijn huns ondanks getuige van een afschuwelijke gangstermoordpartij. Zij begeven zich om gevaar te ontlopen in vrouwenkleren en* worden lid van een damesbandje mei al de vreemde situaties van dien. De film die sterk het karakter van een parodie heeft (op het Amerikaanse gang sterwezen uit de jaren dertig en de ver houding tussen de geslachten) is menig maal niet „netjes", maar toch uitermate geestig. Met uitzondering van enkele scènes die wat al te zwoel zijn, is het een betrekkelijk onschuldig vermaak. De grote tegenspeelster der verklede heren is Marilyn Monroe als Sugar (Snoepje) terwijl ook zowaar de van vroeger vermaarde Joe Brown weer op duikt, nu als miljonairszoon (Shell). Ondanks de bezwaren een film, die zo geestig het Amerika van voor de oorlog" weet te parodiëren (vooral als men de film over Al Capone heeft ge zien), dat men niet kan nalaten van tijd tot tijd in de lach te schieten. (Geestige parodie). Prot. Woningbouwvereniging Leiden waeht op antwoord van minister ZAL HET verdwijnen van de tram in de stad meer ruimte voor het verkeer doen ontstaan, er komt nu ook ruimte om te gaan nadenken over ingrijpende maatregelen voor het verkeer speciaal in de binnen stad. Het zal ons niet verbazen, als van officiële zijde binnen afzienbare tijd wordt voorgesteld, de Bree straat maar éénrichtingverkeer te ge ven, ofschoon de uitvoering van dit denkbeeld dan nog wel een behoor lijke tijd op zich kan laten wachten. Want als de Breestraat zulk verkeer krijgt moeten er voor een parallelweg vla dc Vismarkt en dc Botermarkt (de Langebrug zou er niet voor In aanmerking komen) uitgebreide voor zieningen worden getroffen. Hoek panden moeten worden afgebroken, de weg moet verbreed en aan een aantal bruggen valt dan ook wel liet nodige te doen. Laten wj] ons cr bü dit plaatje maar niet te veel In verdiepen. Toen de lens zich op dit beeld van de Bree straat richtte, bestonden dergelijke problemen in de verste verte nog niet. Het was alles even rustig cn intiem, ondanks de aanwezigheid van de paardetram, die in 1879 wel enige schrik veroorzaakte zoals u in ons blad van donderdag uitvoerig hebt kunnen lezen maar omstreeks 11)00 even vertrouwd was als de fontein op dc Vismarkt. Een aanrijdingsstatistiek kende men toen nog niet, ook al ge zien het feit dat enkele werklieden heel kalm met hun wagen links van de weg lopen. Men zou het een „stil leven" van Lelden kunnen noemen. Zomaar om ervan te genieten, zon der problemen en gejaagdheid. „Men behoefde van het verkeer niet méér te weten dan dat men op tyd voor dc paardentram uit de weg ging", schreef iemand ons eens. Goed, de vrees van 1879 was met de negentien de eeuw weggegleden, maar leder bleef toch wel voelen, dat men voor dat moderne wegverschijnsel op zijn hoede moest zijn. Op dit gedeelte van de Breestraat waren aan de rechterzijde slechts een banketbakkerij van de firma Pronk cn een kleermakerij voor maatkle ding van de firma Jongmans. Het huis met de luifel was een café onder dc naam „Zum Rathskeller", terwijl er een vegetariërsrestaurant was op nummer 95. Aan de linkerzijde: de Turk, de rijwielhandel Fongers cn de sigarenzaak van Boele. Het huls met het torentje is in het begin van deze eeuw gebouwd. Trottoirs had de Breestraat nog niet. De stoepen met hekken gaven Leidens hoofdstraat een aristocratisch aanzien. Kortom: de Breestraat was voor de wandelaars! De Protestants Christelijke Woning bouwvereniging te Leiden vergaderde gisteravond in het wijkgebouw Leven daal onder leiding van de heer B. de Kier. Hoewel het programma een be langrijk punt bevatte: „Woningbouw", konden hierover toch nog geen medede lingen worden gedaan aangezien eerst het ministeriële antwoord binnen moet Waarschijnlijk komt deze zaak nu op de aanstaande jaarvergadering aan de orde. Er zal dan ook een nieuwe penning meester moeten worden gekozen aange zien de huidige functionaris geen tijd meer beschikbaar heeft. De heer Van der Vegte is tot incasseerder benoemd. De heer G. J. Philipsen, chef van het gemeentelijke bureau voor huisvesting te Leiden, vulde de verdere avond door te spreken over „De mogelijkheden rondom het woningprobleem". Hij ging onder meer in op de Woningwet van 1947, waar bij de gemeentebesturen de bevoegdheid kregen tot het verdelen van de beschik bare woonruimte. De huisvestingscom missies beslissen, wie er voor een woning in aanmerking komen. In Leiden kent men een verdeling in groepen. In de eerste groep is het aantal ingeschrevenen nog vrij groet. Ook bij het toewijzen van woningwetwoningen in de nieuwbouw zijn er vele problemen door het grote aantal gegadigden en het kleine aantal beschikbare woningen. Een speciale groep vormen de inwo nende woningzoekenden. Is men twee jaar getrouwd dan moet men samen 56 jaar zijn om te zijner tijd in aanmerking te komen voor een woning. Voor onge trouwde» geldt een gezamenlijke leef tijdsgrens van 58 jaar. Er zijn nog 4275 woningzoekenden in Leiden. In 1970 hoopt men in Leiden alle woningzoekenden onder de pannen te hebben. Afscheid dr. Van Goudoever Dr. J. van Goudoever zal morgenoch tend half elf afscheid nemen van de Remonstrants-Gereformeerde Gemeente van Leiden. LEIDERDORP GEBORENMonique Paulette d v W F Stijger en J C Bulten; Petrus Pau- lus Johannes, z v P P J van Wijp en M A Juffermans; Meintje Christina, d v C Walen en C M Koot. ONDERTROUWD: Hendrik Gils, 24 j te Uithoorn en Jannetje Jacoba Huis man, 23 j.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 4