Uw probleem is het onze tien jaar Hervormd jeugdzorgwerk Dames Een woord voor vandaag Leek moet vorm geven aan Christus' liefde Felle van brief aan rood gezag Oostherlijnse kerken 2 ONZERZIJDS Enkele kanttekeningen BRIEVEN OVER HET GELOOF j^"OG SLECHTS enkele weken geleden is het, dat wij in onze krant de aandacht hebben gevestigd op een ook in het Nederlands uitgekomen boek van de Dnitse schrijver Szczesny, „De toekomst van het ongeloof", met als ondertitel Actuele beschouwingen van een niet-christen". Wij vertelden van dit boek, dat de schrijver er een felle kritiek in uitoefent op het christendom, waarvan onder het harde oordeel van de schrijver, een oordeel dat grotendeels aan de menselijke rede is ontleend, niet veel overeind schijnt te mogen blijven. Het Ls, alsof de schrijver niet diep genoeg betreuren kan, dat christendom zich nog als een kracht in onze menselijke samenleving betoont, al is het voor hem tegelijk niet meer dan een oppervlakkig vernis en een hinderlijke facade. Onzerzijds hebben wij toen van dit boek gezegd, dat, tegenover dit soort vanuit de kritiek der rede gevoede betogen, het christelijk geloof altijd een grote mate van weerloosheid behouden zal. Weshalve een beschermleer van dat christelijk geloof steeds een slechts betrekkelijke waarde zal hebben. Waarbij het onze troost mag zijn, dat het tenslotte niet wijzelf zijn, maar de Heilige Geest, die het geloof in mensenharten wekt en werkt. Wie eigen weerloosheid erkent, zal tegenover aanvallen als van een Szczesny staande kunnen blijven. Hetgeen niet betekent, dat wij niet van gedachtengangen, als door hem ont wikkeld, met aandacht dienen kennis te nemen. Hij heeft ons immers wel iets te zeggen, vooral daar, waar hij in gebrek aan geloofsbeleving onder de chris tenen nieuwe argumenten meent te mogen zien voor zijn eigen, elk christelijk geloof afwijzend standpunt. En dan dient ieder christen zich eerlijk af te vragen, of hij aan het ongeloof van mensen als deze Szczesny niet mede schuldig staat. Waarop wij de opmerking lieten volgen, dat ook in de kritiek van deze Szczesny, hoe fel zij ook zijn moge, nog iets moedgevends schuilt. Want kritiek betekent tevens, dat men elkaar nog niet heeft opgegeven en losgelaten. Ook kritiek toch mag worden beschouwd als een vorm van communicatie. Trou wens, zo stelden wij het, een christen van zijn kant schrijft nooit iemand af. Weshalve het ons verheugen mag, te mogen vaststellen, dat dit boek van Szczesny inderdaad aanleiding hééft gegeven tot een briefwisseling met de schrijver. Een briefwisseling met, aan de andere kant van de schrijftafel een groot rooms-katholiek theoloog, dc Oostenrijker Friedrich Heer, welke briefwisseling nu ook, evenals het oorspronkelijk boek van Szczesny, in Nederlandse vertaling is uitgekomen: „Geloof en ongeloof, een briefwisseling", uitgave Moussault N.V., Amsterdam. Ook van deze briefwisseling is de vertaling van Johan Winkler, die zelf in zijn journalistiek werk een christen is en wie wij dank mogen weten, dat hij ons van de gedachtenwereld van Szczesny, alsmede van het antwoord daarop van de theoloog Heer, de kennisneming mogelijk heeft gemaakt. Verheugen wij ons over deze briefwisseling, als over een communicatie die noodzakelijk was en mogelijk bleek, wij hopen, dat het hierbij niet blijft en dat dit tweegesprek niet al te zeer een uitzondering wordt. Liever dan de uitzondering is ons het symptoom, het symptoom namelijk hiervan dat de mens, ook de christenmens zijn medemens niet wenst los te laten, ook niet dan, wanneer die medemens zich tegen het christelijk geloof keert en eigen wegen schijnt te willen gaan. Zouden wij trouwens in de mogelijkheid van zulk een gesprek op hoog, zij het volop menselijk niveau niet een vrucht mogen zien van een werking des Geestes, waaraan noch het christelijk geloof noch het christendom vreemd zijn? NOG VEEL GELD WORDT OPZIJ GELEGD (I) T_TET HEEFT EEN TIJD GEDUURD, maar eindelijk begint de consumptie toch op gang te komen. Was ons gezamenlijke verbruik in mei nog even groot als in mei van vorig jaar, in juni is het verbruik plotseling 7% hoger geworden dan in juni 1959; in juli was er zelfs sprake van een vergroting 8%, vergeleken met juli 1959. Het ligt overigens voor de hand, dat het deze kant op moest gaan: de bruto lonen zijn in een jaar tijds ruwweg met 10% gestegen, terwijl de totale loon som (waarin ook de bijzondere uitkeringen zitten) met niet minder dan 15% is opgelopen. Dit was althans het geval in het tweede kwartaal van dit jaar, als wij dit vergelijken met het twegde kwartaal van 1959. Het is moeilijk te zeggen, of deze natuurlijke stijging van het verbruik het gevaar van een overbesteding vergroot. Dat is zonder meer niet te zeggen, omdat ook de oplopende investeringen een rol spelen. Een feit is anderzijds wel, dat dit gevaar steeds dichter bij komt naarmate het verbruik sneller stijgt. Juist in dit verband zet de overheid zich schrap tegen nieuwe, tussen tijdse loonsverhogingen. De beste remedie zou natuurlijk zijn, dat de stijgende koopkracht in sterke mate naar de spaarbanken en daarmee overeenstemmende instellingen vloeit. Over het algemeen vallen de besparingen gelukkig nog wel mee, al is er niet over de gehele linie van vooruitgang sprake. Goed voor de dag kwam de rijks postspaarbank, waar in de eerste 8 maanden 145 miljoen werd gespaard, tegen 131 miljoen in dezelfde periode van 1959. Bij de algemene spaarban ken komt er echter maar 202 miljoen in de bus, tegen 209 miljoen vorig jaar. De boerenleenbanken brengen het er het slechtst van af: nu 232 miL joen en vorig jaar 285 miljoen (steeds over 8 maanden). Deze achteruitgang houdt o.a. verband met grotere investeringen in de landbouw. Het nagenoeg stabiel blijven van de besparingen bij de algemene spaarban ken betekent eigenlijk een achteruitgang, omdat het nationale inkomen is gestegen, zodat stijgende besparingen voor de hand zouden liggen. De oorzaak moeten wij vermoedelijk zoeken, in elk geval voor een min of meer belang rijk deel, in de zuigkracht van de handelsbanken: zij slaan met veel élan op de spaartrom en bieden bovendien meer rente. Dit laatste gaat echter niet voor alle spaarbanken en banken op. Toch ls het een teken aan de wand, dat bij de 33 voornaamste handelsbanken in de eerste zeven maanden van dit jaar in totaal voor 313 miljoen is ge spaard, 50% meer dan bij de algemene spaarbanken tezamen in acht maanden. Nog sterker valt de vaart van de handelsbanken op, als wij het aandeel van de spaarinstellingen in de besparingen van de eerste maanden uitdrukken. De Rijkspostspaarbank neemt dan van het totaal van 794 miljoen aan bespa ringen 16% voor haar rekening, de algemene spaarbanken 2114%, de boeren leenbanken 23% en de handelsbanken liefst 39V&%. NOG VEEL GELD WORDT OPZIJ GELEGD (II) JT'EN ANDERE echter niet minder belangrijke vorm van sparen is de levens verzekering. Het verschil met het traditionele sparen via de spaarbanken is alleen, dat als eenmaal geheel vrijwillig besloten is een levensverzekering te sluiten het betalen van de premie een verplichting is geworden. Dit geldt natuurlijk ook voor de pensiocnverzekering. Aan het spaarkarakter doet dit evenwel niets af. De levensverzekeringsmaatschappijen blijken er slag van te hebben, de pro- duktie, dus het afsluiten van polissen, op te voeren. WU wijzen er alleen maar op, dat de produktie van alle binnenlandse levensverzekeringsmaat schappijen In de eerste zeven maanden van dit jaar, vergeleken met dezelfde periode van 1959, met 20% is gestegen tot 2895 miljoen. Meer en beter licht op de sterke groei van de levensverzekering werpen de cijfers over het eerste halfjaar, die zo juist bekend zijn gemaakt. De totale produktie in die periode was 2440 miljoen tegen 2057 miljoen in het eerste halfjaar van 1959. Die 2440 miljoen bestond voor 44% uit kapitaalverzeke ring. voor 51% uit renteverzekering (o.a. lijfrenten en weduwenpensioenen) en voor 5% uit volksverzekering (kleine bedragen, o.a. voor dekking van begrafeniskosten). Ter vergelijking nog even dat de produktie vijf jaar ge leden, in het eerste halfjaar van 1955, 1459 miljoen groot was. Er zit dus nogal wat groei in. Het eigenlijke sparen zit natuurlijk in het betalen van de premies. In de bekend gemaakte statistiek worden deze echter gecombineerd opgenomen met de koopsommen voor een renteverzekering. Deze koopsommen ofte wel premiën-in-eens zijn veelal reeds vooruit gespaard, welke besparingen nu aan de levensverzekeringsmaatschappij worden overgedragen. Zij worden dus veelal niet, zoals de periodiek te betalen premiën, uit het inkomen gehaald. Het gaat bij de premiën en koopsommen om forse bedragen: in het eerste halfjaar ontvingen de gezamenlijke maatschappijen 477 miljoen, 10J% meer dan in het eerste halfjaar van 1959. Daarnaast toucheren de maatschappijen dan nog rente op haar beleggingen. De totale ontvangsten gaan niet allemaal in de spaarpot. In de eerste plaats gaan hier de uitkeringen wegens overlijden, wegens afloop en wegens perio dieke rentebetaling van af: in het eerste halfjaar van 1960 132 miljoen. Maar ook dc uitgaven voor de administratie moeten er van af, evenals uitga ven voor onderhoud enz. enz. Maar desondanks blijft er elk jaar geld over, waardoor het spaarkapitaal van de maatschappijen steeds verder aangroeit. Die bij elkaar gebrachte kapitalen worden weer belegd. En daar de spaarpot telkens groter wordt, groeien ook de beleggingen van de maatschappijen. Eind juni van dit jaar hadden de levensverzekeringsmaatschappijen tezamen niet minder dan 7.964 miljoen belegd. Hoe groot dit bedrag wel is, springt direct naar voren als wij het vergelijken met het totaal aan beleggingen van alle algemene spaarbanken: eind juni was dit 2.820 miljoen. Economisch gezien, is het noodzakelijk, dat de besparingen verder oplopen. Op welke wijze er gespaard wordt, is in wezen niet zó belangrijk. Toch blijft het interessant om te volgen wie de grootste aantrekkingskracht op de spaarders weet uit te oefenen. Jubil eumvieri ng op 15 oktober "yiJFTIEN jaar bestaat thans het jeugdzorgwerk van de landelij ke Hervormde Jeugdraad en het jubileum zal worden herdacht op zaterdag 15 oktober a.s. in het Ge bouw voor Kunsten en Weten schappen te Utrecht, waar ds. L. H. Ruitenberg, voorzitter van de sectie Jeugdzorgwerk, een jubile umtoespraak zal houden, dr. G. van Leeuwen uit Amsterdam een rede zal uitspreken en de clubhuis jeugd uit tien gemeenten een „activitei tenprogramma" zal aanbieden. vèf voor de oorlogsjaren in Den g bijv. sedert 1908 waren er club gebouwen voor kinderen uit de volks buurten. Het kleine aantal nam toe zo dra overheid en kerk dit particulier ini tiatief gingen steunen. In 1941 stelde de generale synode der Ned. Herv. Kerk een raad van bijstand in. die bekend zou worden als de Hervormde Jeugd raad. Deze nu stichtte vlak na de oor log een aparte sectie om de zorg voor het clubhuiswerk op zich te nemen. GROEI zich al vlug een twintigtal clubhuizen aan. Dit aantal is van veertig in 1950 tot ruim tachtig op dit moment ge groeid. Een reeks nieuwe aanvragen ls ingediend, zodat waarschijnlijk in 1961 het aantal clubhuizen tot honderd zal stijgen. Deze clubhuizen of jeugdhonken, oorspronkelijk alleen in de grote steden, vindt men nu over het gehele land ver spreid, zeker voor de helft in platte landsgemeenten. Amsterdam en Rotter- Advertentie Wilt Gij Onderwijzer worden? Er It momenteel een groot gebrek aan Onderwijzer*. Wij raden U aan zo spoedig mogelijk een prospectus aan te vragen bij: RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) - Tel. 45432 Onderwijzersakte (Eerste en 2e Leerkrlng) Tolk-Vertaler (Fr., D. en Engels) Hoofd correspondent en V.T.H.-dlploma, H.B.S., Gymnasium en MULO A en B Onjuiste indruk weggenomen Kamper referaten geboorteregeling komen in druk Naar aanleiding van ons verslag „Predikanten horen voor en tegen van geboorteregeling" betreffende de ver gadering van predikanten der Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) schrijft de Kamper predikant rn een van de referenten, ds. G. Visee, ons: „Hetgeen daar verteld wordt over het door mij gehouden referaat over „Enige aspecten van de sexualiteit" moet wel af komstig zijn van iemand, die de refe- fent slecht heeft „verslagen". Hetzelfde geldt t.a.v. de andere referent, drs, W. K. van Dijk, psychiater te Groningen. Wan neer daar vermeld wordt: „Hij verdedig de de gedachte dat het gebruik van anti- conceptionele middelen in bepaalde ge vallen zeer zeker tijbeis te verdedigen dan moge opgemerkt worden dat op de conferentie van 26 sept. 1.1. zelfs het woord „anticonceptioneel" drs Van Dijk 'et over de lippen is gekomen". „Ook de indruk die wordt gewekt als of onder de vrijgemaakten predikanten i.v. het onderwerp van de „regeling in geboorten" onzekerheid zou bestaan beslist onjuist". „Het is ook niet nodig in onzekerheid verkeren: beide referaten komen D.V. spoedig in druk. Mede ten dienste van een conferentie van predikanten en artsen die gepland is tegen januari 1961, waar het thema verder zal worden door gesproken". Wij stellen deze mededeling van de. Kamper predikant zeer op prijs vooral omdat wij in ons verslag afhankelijk :n van gegevens verstrekt door men- die ter vergadering aanwezig wa- De conferentie was niet voor de pers toegankelijk. Ongetwijfeld zal ook buiten de kring van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) belangstelling zijn deze referaten. Dordtsche vrijgemaakten: Samenspreking niet mogelijk De kerkcraad van de Gereformeer de Kerk van Dordrecht heeft enige tijd geleden om een samenspreking gevraagd met de kerkeraad van dc Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) op grond van opheffing van de ver vangingsformule. Laatstgenoemde ker keraad heeft nu geantwoord, dat men bij de (synodaal) gereformeerden geen bekering ziet van de in 1944 ingesla gen heilloze weg. De vervangingsformule, aldus de „vrij gemaakten" is niet opgeheven, maar terzijde gesteld en met volle handhaving het hetgeen deze formule leerde. De Ge reformeerden (syn.) verlenen, aldus de brief, meer en meer doorgang aan de valse oecumenische geest van vandaag, die niet alleen vereniging zoekt met de Gereformeerden, maar ook met de zeer afvallige Hervormde Kerk, ja zelfs met de Roomse Kerk. Men vraagt zich af, waarom de synodalen zich niet bekeren en zo komen met een verzoek om sa menspreking. Tenslotte schrijven de vrij gemaakten, dat de Here een twistzaak met de Gereformeerden fsynodaal) heeft en daarom kan men op dit ogenblik niets anders doen dan deze twistzaak overgeven aan de Here. dam tellen er elk 13, Den Haag 6, Utrecht 5, Zuidoost-Drenthe en Fries land elk 6. Overijssel 4, Gelderland 12, Noordholland 5, Zuid-Holland 6, Zeeland en Noordbrabant 4. LEIDING Aanvankelijk berustte de leiding in de gebouwen bij vrijwilligers, maar thans zijn het beroepskrachten, die, na enige jaren scholing in een van de oplei dingscentra („Kerk en Wereld", ,,Mid- deloo", scholen voor maatschappelijk werk), de werkwijze bepalen. Zeker 120 opgeleide krachten vormen nu het be roepskader. Maar zo'n 1300 vrijwilli gers blijven gelukkig assisteren. Het doel van dit jeugdzorgwerk is kin deren te vormen tot verantwoordelijk handelende mensen. Dit geschiedt door him een goede vrijetijdsbesteding te ge ven, waarin sport, spel en handenar beid de voornaamste activiteiten zijn. Spelenderwijs worden cultuur en reli gie in de programma's opgenomen. Daarin wordt steeds weer de liefde van Christus centraal gesteld. Op kerkelijke hoogtijdagen en in de zomerkampen worden de jongeren in woord, spel en lied bepaald bij de Bijbel. En geduren de het gehele clubhuisjaar getuigen de leiders en leidsters door daad en woord van het Evangelie. DUIZENDEN Op 1 januari jl. werden: in de leef tijdsgroep zeven- tot éénentwintigjaren ongeveer 16.500 jongeren bereikt, waar van een ongeveer gelijk aantal jongens en meisjes. Naar leeftijd waren di cijfers 42,9 procent (711 jarigen), 45, procent (1217-jarigen) en 11,9 procent van 18 jaar en ouder. Het totaal van de exploitatielasten ligt rond dc twee miljoen. Het rijks subsidie bedraagt veertig procent, het gemiddelde gemeentesubsidie 23,5 pro cent. Soms dragen ook de provincies en kerkelijke instellingen bij In de kosten. De jongeren zelf betalen ongeveer 110 ADVISEREND De sectie Jeugdzorgwerk is ook advi serende instantie voor het rijksinternaat „Sparrenheide" te Driebergen, waar meisjes van lagereschoolleeftijd gedu rende drie maanden vorming en her opvoeding buiten het gezin ontvangen. De verdere taak van de beide sectie- secretarissen. ds. H. B. van der Steen en de heer H. J. Tamsma, bestaat uit adviezen in subsidiezaken, methodiek kwesties, subkaderscholing e.d. Leiding bij geregelde studiedagen voor vaste krachten en cursussen voor vrijwilli gers is eveneens een onderdeel. „Te Elfder Ure" en ^Wending" beleggen weekend Twee bladen van verschillende rich ting gaan gezamenlijk een weekend or ganiseren. Beide bladen laten een geheel eigen geluid horen, maar het ene weer spiegelt een bepaalde protestantse groe pering, het andere een rooms-katholie- ke. Het zijn „Wending" en „Te Elfder Ure". Het weekend zal op 26 en 27 no vember worden gehouden op het „Eijk- manhuis" te Driebergen over het thema „Secularisatie". De onderwerpen zullen worden inge leid door prof. mr. W. Pompe en prof. dr. H. Berkhof, terwijl de leiding berust bij drs. D. de Lange namens „Te Elfder Ure" en dr. Th. van Leeuwen nar „Wending". Gesprekscentrum over „coëxistentie" De 31ste conferentie van het Neder lands Gesprek Centrum zal worden ge houden op vrijdag 21 oktober 1960 vanaf des avonds 6.00 uur en zal duren tot zaterdag 22 oktober na de lunch. De con ferentie vindt plaats op het conferentie oord „De Pietersberg" in Oosterbeek. Het onderwerp is „coëxistentie", welk onderwerp op vrijdagavond zal worden ingeleid door prof. mr. dr. J. Barents, prof. dr. J, de Graaf, prof. dr. B. H. M. Vlekke. Na deze inleidingen zullen de confe rentiegangers in secties verder discus siëren, over welke besprekingen de vol gende morgen verslag zal worden uit gebracht. Hierna zullen de inleiders een podiumgesprek houden naar aanleiding van de gemaakte opmerkingen. Advertentie HAMEA-C handen ruw of schraal -GELEIEsÜÜS] Boroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Schoonhoven: J. Vermaas te Veenendaal; door de prov. kerkver gadering van Utrecht als 2e pred. bij de herv. evangelisatie „Sola fide" te Vee nendaal: A. A. Bos te Vuren en Dalem. Bedankt voor Bodegraven: C. A. Ko- revaar te Rotterdam. Aangenomen de benoeming tot leraar aan het Grotius College te Heerlen, het protestantse lyceum voor de Mijnstreek; ds, A. J. Hendriks te Kooten, die ont heffing heeft gevraagd uit het ambt met behoud van emeritaatsrechten. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Eindhoven (2e maal): J. M. Bloemkolk te Ede; te Lemmer: M. N. de Wolf te Klazienaveen; te Rheden- De Steeg. J. Kuiper te Abcoude. CHRIST. GEREF KERKEN Bedankt voor Onstwedde: J. M. Vis ser te Dokkum, Tsjechische bisschop gearresteerd Volgens de Osservatore Romano is Jan Vojtassak, bisschop van Spis, Tsje- choslowakije, gearresteerd, omdat hij zich verzet zou hebben tegen de belem meringen die de communisten' opleggen aan het rooms-katholicisme. De bisschop heeft hiervoor al eens eerder in de ge vangenis gezeten. (Advertentie) 40 MILLIOEN DIEREN STERVEN IEDER JAAR, 36 MILLIOEN voor de kleur stoffen, cosmetica, specialité's, bloembol len èn de oorlogsindustrie WEG met de internationale misdaad, die .VIVISECTIE" heet! Meldt U als donateur (min. 5.— p. j.) bij de Anti-Vivisectie-Stichting Corn, de Wittlaan 45, Den Haag Telefoon 555777 Giro 11322. De wereld overtuigen van oordeel deze laatste der drie taken die Gods Geest te verrichten heejt, lijkt niet de moei lijkste. In zijn optimistische ogenblikken kan de mens nog wel eens denken dat het met de wereld wel mee zal vallen. Maar er hoeft maar één valse profeet op te staan die aan kondigt dat de wereld dan en dan zal vernietigd worden en het spoelt als een golf over de wereldbol, ieders gedachten in de ban houdend. Slechts weinigen geloven dat deze wereld niet in een „oordeel" zal ondergaan. Ook: slechts weinigen geloven dat dat oordeel iets te maken heeft met het lijden en sterven van Jezus Christus. Met de zonde omdat de wereld in Hem niet gelooft. En met de ge rechtigheid die Zijn heengaan tot de Vader openbaart. Dat de „overste dezer wereld", de duivel, een hand in het spel heeft och ja, dat gelooft men wel. Maar dat het oordeel over deze wereld uitgesproken is omdat Jezus de machten der hel heeft overwonnen achneen! Altijd weer voert het werk van de Heilige Geest terug naar Jezus. Hij is het middelpunt in deze wereld. En de Heilige Geest die in uw hart woont, maakt Hem tot het middelpunt in uw leven. Zo zij het! Prof. Van Niftrik in Enschede: (Van correspondent) De taak van de leek is om in het dagelijkse leven vorm te geven de liefde van Christus. Hiervoor kan men geen programma's opstellen, men moet hierbij experimenteren. El ke generatie zal het anders doen. Men bedenke echter dat het gedrag, de houding en de levensvorm van de arbeider in de fabriek minstens zo be langrijk zijn als een theologisch ver antwoorde en uitgebalanceerde preek 's zondags in de kerk. Dit zei gisteravond prof. dr. G. C. van Niftrik uit Amsterdam op een bijeenkomst van de afdeling Ensche de van de organisatie voor Hervorm de gemeenteleden „In dienst der Kerk". te: een nieuwe concentratie op Avondmaal: instandhouding van de handdruk die de ouderling de predikant voor d« kerkdienst geeft, omdat deze het sym bool is dat de gemeente de predikant de kansel zendt en de verantwoor ding draagt. Persoonlijk wilde prof. van Niftrik nog verder gaan en ook zijn preek maken met hulp van enkele ge meenteleden, waardoor die gemeentelij ke verantwoordelijkheid nog uiting komt. kringen vormen in de gemeente ir wordt besproken hoe de leek het beste vorm kan geven aan de liefde Houdt op met Graham-grens- geplaag De predikanten Figur en An dier van de Evangelische Kirche in Berlijn-Brandenburg hebben zich namens het moderamen van hun kerk gericht tot de minister president van de Oostduitse re publiek Grotewohl en tot de bur gemeester van Oost-Berlijn. In hun schrijven oefenen zij felle kri tiek uit op de houding van de communistische politie, die ge lovigen verhindert de samen komsten van Billy Graham in West-Berlijn bij te wonen. Zij schrijven onder meer aan Grote wohl, dat in de afgelopen dagen her haaldelijk mensen uit de openbare verkeersmiddelen zijn gehaald en scherp verhoord. „Tijdens deze verho ren, die vaak uit een serie van plage rijen bestonden, werden de christelijke gehoond. De namen van God en van Jezus Chris tus werden daarbij op een ergerlijke manier gelasterd, zoals sedert de tijd van de nazi's in Duitsland niet meer is voorgekomen. Het betreft hier geen uitzonderingsgevallen. Wij roepen dan ook de bescherming van de regering in, die de christenen wordt toegezegd in de grondwet en die in een commu niqué van 21 juli 1958 werd toege zegd. We verzoeken u dringend middellijk een einde te maken aan openbare onrecht." Aan de burgemeester van Berlijn wordt geschreven: „In weerwil van het pro test, dat reeds op 27 september 1960 tot u werd gericht, zijn de plagerijen van de volkspolitie tegen burgers van de Duitse Democratische Republiek in verband met een evangelisatiecam pagne nog steeds niet opgehouden. Wij eisen, dat onmiddellijk een eind ge maakt zal worden aan de maatregelen die een vrije geloofsbeleving in de weg staan." Ds. A. W. M. Odé overleden In Goes is gisteravond overleden de hervormde predikant ds. A. W. M. Odé. Twintig jaar lang is ds. Odé in deze Zuidbevelandse plaats predikant ge weest. zodat bij zijn emeritering een collega zelfs zei dat hij terecht „de bis schop van Zeeland" zou kunnen worden genoemd. Ds. Odé werd in 1893 geboren!. In 1924 werd hij kandidaat in Zeeland en in 1925 deed hij intrede in zijn eerste ge meente. Hoogvliet. Drie jaar later ver trok hij naar Koudekerk a.d. Rijn, waar hij tien jaar stond. Goes was zijn derde laatste gemeente in 1958 ging hij met emeritaat. Jarenlang was hij voorzitter van het provinciaal kerkbestuur, hij was lid van de hervormde emigrantencommissie, werkte actief mee in de mannenorgani- satie „In Dienst Der Kerk" en talloze andere kerkelijke en onderwijsorganisa ties. De begrafenis is vastgesteld op dins dag. De rouwdienst wordt gehouden in de Grote Kerk om half twee. Christus, opdat de Boodschap in heel de wereld zichtbaar worde. Prof. van Niftrik sprak over het on derwerp „Het vergeten ambt in de kerk", waarbij hij tevens het boek van prof. Kraemer aanhaalde dat deze titel draagt. Spr. kon niet geheel onderschrij ven wat prof. Kraemerr in zijn boek tot uiting brengt, maar hij gaf toe dat er veel in staat dat juist is. Prof. van Nif trik wilde echter de kerk niet zo afval len als de schrijver in zijn boek doet, als hij de stelling verkondigt dat de kerk zending is, dat de kerk de muren moet afbreken en in de wereld moet gaan staan en dat dus de gehele struc tuur van de kerk gewijzigd moet wor den. Spreker wees er op dat het telkens weer de leken zijn, die een beweging veroorzaken, zoals met het Réveil en de zending. Wanneer de kerk ziet dat het goed gaat, wordt die beweging overge nomen en getrokken binnen de sacraU sfeer van de kerk. Hij wees er ook op dat Kraemer uit de veelheid van Bijbel begrippen gekozen heeft het volk Gods dat in beweging is. Maar men bedenke daarbij dat de Israëlieten over de tocht in de woestijn veertig jaren hebben ge daan, terwijl ze de korte afstand wel in drie dagen hadden kunnen afleggen. Het volk was dus niet steeds In beweging, maar woonde er in tenten. Moet men nu naar de kerk komen of moet de kerk naar de wereld gaan? Moet men luisteren naar Christus' woord „Komt allen tot Mij" (Matth. 11) of naar Zijn woorden: „Gaat heen en onderwijst alle volken". Het kon wel eens zijn dat deze wegen samenvallen, namelijk dat men alleen tot Christus kan komen door Hem te verkondigen. En v kerk naar buiten moeten treden mensen te helpen bij deze experimenten. Dat kan tevens vla kleine kringen waar in men deze zaken bespreekt en waarbij men de verantwoordelijkheid voor de medemens niet uit het oog mag verlie zen. Ook zal de zendingsdrang weer te rug moeten komen in de kerk, aldus prof. Van Niftrik. Bergen op Zoom gaf garantie aan r.k. ziekenhuis (Vai correspondent) Bergen op Zoom heeft het voorbeeld van Gorcum naast zich neer gelegd en krijgt geen groot ziekenhuis met vleu gels voor de confessies. Met 17 tegen vijf stemmen heeft de gemeenteraad het voorstel van B. en W. aangenomen om rente en aflossing te garanderen van een bedrag van elf miljoen gulden voor de bouw van een rooms-katholiek zieken- Op het laatste moment werd van pro testants-christelijke zijde nog geprobeerd om de deur tot samenwerking open te houden. De he_er Van Leeuwen diende een motie in óm het voorstel nog aan te houden tot de mensen van de r.k. stichting, de regenten van het Algemeen Burger Gasthuis en de vertegenwoordi gers van de protestanten nader overleg hadden gepleegd. Slechts een rooms-ka tholiek van de Stadspartij steunde dit voorstel, zodat het met 16 tegen 6 stem men verworpen werd. Het gevolg van deze beslissing is dat de gemeente Bergen op Zoom geheel garant zal zijn voor de kosten van een r.k. ziekenhuis dat zeker een regionaal karakter zal dragen, omdat men ver wacht dat de helft vqn de patiënten uit de omgeving zullen komen. Tevens zal van protestants-christelijke zijde nu een plan uitgewerkt worden om te komen tot een eigen ziekenhuis. Vraag: De vragen waarmee ik zit betreffen de kleding, te dragen in een bruidsstoet. In de eerste plaats: kan men, wanneer men geen stola heeft, bij een lange japon een korte of lan ge bontjas dragen? 2. Is de bruid ver plicht wanneer de moeders en zus ters bont dragen, ook een bontcape te dragen? 3. Dragen de dames de cor sages rechts en de heren links? 4. Dragen de heren bij met zwart "Ém Vragen op elk gebied kunnen worden ingezonden aan het bureau van ons blad. Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk ondertekend met naam en adres. De antwoorden worden per brief verstrekt. Deze service is gratis voor onze abonnee's. Antwoord: Bill Lomas heeft de ge volgen van het ongeluk overleefd en is genezen. Ilij heeft echter sinds dien niet meer aan grote races deelgeno- haar japon en de plaats van haar sie- zwart jacquet raden. En dan ten slotte de kledij van tevens zwarte sok- de heren. Als de bruid in bruidsjapon verschijnt, dragen de heren een jac- quet-costuum met grijs vest, zilver grijze das, gestreepte pantalon en grij- hoge hoed; daarbij behoren grijze linnen pochette, ef- Paap lakmoe- maandblad Antwoord: Vraag 2 is de kern vraag. Niet de bruid is namelijk ver plicht zich aan te passen aan de kle- handschoenen dij van moeder of zusters, doch alle fen grijze sokken aanwezigen (inclusief de bruidegom!) richten zich naar het toilet van de bruid, die het eerst en dus vóór fllü allen haar keuze bepaalt. Draagt de handschoenen, zwarte sokken Kiezen de heren het vroeger lom^gebruikte zwarte vest, dan beho- bruid bont dan kunnen de andere da- leen mes dit ook doen doet zij dit niet dan is het weinig beleefd van de ove rige aanwezigen er mooier te willen uitzien dan de hoofdpersonen. grijze das. Vraag: Waarom zijn in Nederland de exameneisen voor rijvaardigheid zo onmenselijk zwaar, terwijl in Ameri ka het land waar meer dan de helft van de in de wereld aanwezige auto's rijden het examen voor het rijbe wijs een peuleschil is en men in som mige staten zelfs zonder examen een rijbewijs kan krijgen? Antwoord: Onmenselijk zwaar vin- uit den we een zwaar woord waarmee we en het niet eens kunnen zijn. Was het zo ge- dan zou slechts een zeer klein per- 0„eer centage van de kandidaten het begeer- moeilijk toegang tot de bestaande tijd- de bewijs bemachtigen i wetenschap of alleen voor kritiek?? Antwoord: Vandaag juist 75 jaar ge leden, op 1 oktober 1885, verscheen te Amsterdam een nieuw maandelijks tijdschrift, „De Nieuwe Gids" ge naamd, onder redactie van Fred, van Eeden, F. van der Goes, W. Kloos, W. Albert Verwey. Het werd een id voor letteren, wetenschap, kunst en kritiek, dat geboren wa: antal schrijvers noodzaak. Een te Jioge^hoed, zwarte dichters, die later de „tachtigers" noemd zouden worden, kregen houtas goed :o. Dat men bepaalde lan de rijvaardigheid stelt, achten heel gezond gezien de grote verkeers- Nu de andere vragen: bij een lan ge japon kan een stola gedragen wor den, een bontcape of een korte bont mantel geen lange Oh of bont mantel). De heren dragen de bouton- nière in het linker knoopsgat de da mes zijn vrij de corsage links rechts ofa. schriften en zij vonden geen begrip voor hun nieuwe literaire en esteti- sche opvattingen. Door middel van De Nieuwe Gids trachtten zij bekendheid intensiteit. Men is zich hier tenminste aan deze opvattingen te geven, het- bewust van züa i plant en tuin, want deze as bevat geen ten slotte lukte. Later werden de ten opzichte 1 fosfor, een prima stof voor de planten, tachtigers erkend. Antivoord: Houtas is inderdaad goed Tabaksas i dig. minder a anbe vel ens waar- Vraag: Diende „De Nieuwe Gids", of tijdschrift voor letteren en kunst en op- het midden op te spelden, gericht in. 1885. tevens voor weten- afhankelijk van de mogelijkheden van schap en kritiek dan wel alleen zijn verantwoordelijkheid i van de weggebruikers en stelt eisen. Dat men dat in een ander land niet 'dóet kan zijn oorzaak heb- Vraag: Bij de training voor de TT- ben in het geringe verkeer mis- ja1aschien ook ontbreekt het daar aan het verantwoordelijkheidsgevoel voor de naaste! Wat zou er gebeuren, denkt u, als men in Nederland de eisen lager stelde of ze geheel liet vervallen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2