Kerk moet leren luisteren naar de vragen van Israël Wat is de wil van God met het Joodse volk? NIEUWE LEIDSCHE COURANT DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1960 Agenda voor Leiden Smit. gstgeest, Het witte Huis, 8 u.: Üodeshow modehuis Van Strien. Patronaatsgebouw, 8 uur: Kunst -en ilmavond Ned. Blindenbond m.m.v. )irk Schipper te Hilversum, piano. Waaggebouw, 8 uur: Repetitie koraal- Vrijdag Garenmarkt. 8.30 uur: Vertrek K. en >.-dagexcursie naar Amerongen en Pieterskerk, 8 uur: Feestavond Ex inimo m.m.v. David Hollestelle, bas. der dorp: Herv. kerk, 8 uur: )rgelconcert Adde de Jong m.m.v. [rijnie Poot, sopraan en Koos Suyker, Zaterdag Binnenstad Leiden, 7.30 uur nun. Gro in den vergulden Turk, 2.304.30 uur: tfecheidsreceptie J. van Leeuwen, di- ecteur NV. Alg. Brandstoffenhandel Leiden", kennismaking nieuwe direc- eur G. J. de Jong. Films Casino (2.30, 7 en 9.15 uur): Jungle uivels (18 jaar). Lido (2.30. 7 en 9.15 uur): Ik heb ge- londigd (14 jaar). Luxer (2.30, 7 en 9.15 uur): De boeka- (14 jaar). Rex (2-30. 7.15 en 9.15 uur) ïeisjes (18 jaar); donderdag; De ie verdwijnen moest (14 jaar). Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Hiroshima, ton amour (18 jaar). Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Angst (18 laar). Films Casino (2,30, 7 hot (18 jaar). Lido (2.30, 7 en 9.15 uur)Kolonel Hyde ontra Scotland Yard (14 jaar). Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): De zaak IP (alle leeftijden). Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): Kop op, op elkaar (alle leeftijden); don- erdag: Anna Karenina (18 jaar). Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Mitten in Nacht (18 jaar). Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Czardas- önig (alle leeftijden). Tentoonstellingen Lakenhal, oude en moderne grafiek uit 'erzameling Taevemier te Gent (tot 17 iktober) Lakenhal, kindertekeningen 3 oktober- "959 (tot 5 oktober). Legermuseum, 's Konings Rok (t.m. 1 september). Rijksmuseum van Oudheden, Rapen- urg 28. Panorama der prehistorie (bot i december). Musea, instituten, leeszalen e.d. Inlichtingen kantoor V.V.V., Steerortr i: ellke dag geopend van 9 tot 5 uur, op «tendag tot 1 uur. Aoademdsch-His tonisch museum Rapen- ung 72, elke dag geopend vam half 10 tot all 1, uitgezonderd op dinsdag en vrij- ig van 2 tot 5 uur. Rijksherbarium, Nonnensteeg 1: elke ag geopend vam 8.30 tot 12.30 en van tot 4 uur (behalve zaterdagmiddag) Legermuseum „Generaal Hoef er", Pest- uislaan 7: elke dag geopend van 105 u Pilgmmfathers-huisje, Boisotkade 2, elke lag geopend van half 10 tot 12 en van 2 kot 4 uur. JeugdbibLitheek, leeszalen en bibllo- heek Reuvens, Plantage 6: maandag, insdag en donderdag van 4 tot 5.30 u., roensdag en zaterdag van 12 tot 4.30 u vrijdag (speciaal voor de grotere eugd) van 6.30 tot 8.30 uur 's avonds. Op de Kanaalweg te Leiden ter hoog- van de spoorwegovergang had gister- niddag omstreeks kwart over 4 een pectaculaire botsing plaats tussen een n de richting Wllhelminabrug rijdende rachtauto en een aan de overkant ge- arkeerde vrachtauto. De bestuurder eerstgenoemde wagen remde af, 'aama zijn auto door niet opgehelderde lorzaak naar de linkerkant van de weg n daar tegen de geparkeerde frachtauto botste. Beide auto's werden de voorzijde zwaar beschadigd; ze wamen in de grasberm terecht, waar- ook het plantsoen werd vernield, 'ersoonlljke ongelukken deden zich niet Kraanwagens brachten de vracht- weer op de weg. Classis Leiden hervormde Kerk vergaderde DRIEMAAL per jaar komen de classes van de hervormde kerk in ver gadering bijeen. Gisteren werd de septembervergadering van de clas sis Leiden gehouden in het Zendingshuis te Oegstgeest. Er waren 38 predi kanten, 24 ouderlingen, 3 ouderlingen-kerkvoogd, 12 diakenen, 1 vicaris 2 hulppredikers aanwezig. Ds. D. J. Vossers uit Leiden opende als praeses met het lezen van een deel uit Numeri 10, waarin wordt gesproken ovc wijze, waarop het volk van Israël werd samengeroepen, terwijl het zijn weg door de woestijn vond. Spr. zei, dat de eerste taak van een classicale vergadering is: het geven van léiding. Vooral het breed-moderamen en d« organen van bijstand geven de richtlijnen voor het werk. Hebben we da inderdaad gedaan? Volgend jaar zal het tien jaar geleden zijn, dat de clas- kregen, zoals zij die tegenwoordig hebben. Als we een terug blik werpen en een kritische beschouwing geven over de afgelopen periode, hebben de Gemeenten in onze classis dan werkelijk gemerkt, dat ze geleid werden? We wekken op anderen in te schakelen in het werk: we kunnen veel van anderen leren op de terreinen van pastoraat, diaconaat en finan ciële acties. Gezamenlijk knnnen we dan vaak wel doen, wat we alleen niet kunnen. Kerkelijk gesproken ligt in het isolement zeker onze kracht niet. Onze Kerk moet op mai's zijn van Pinksteren tot aan de Wederkomst. rijzen. Alle gemeenteleden zullen nu allereerst op de hoogte moeten 1 den gebracht van de wijze, waarop de bedragen van de generale kas worden besteed en dan zullen de ge meenten afzonderlijk moeten bepa len, hoe de rijksdaalder het gemak kelijkst geïnd kan worden. Ds. P. Kloek van Leiden zei in zijn verslag over de Kerkdag 1960, dat ei veel reden is tot grote dankbaarheid. Zelfs financieel kan de commissie eruit komen, zonder een beroep te doen op de kerkvoogdijkassen, doordat er in 1958 een overschot was. De dalende bezoek cijfers stellen de commissie wel voi vraag, of men voort moet gaan mi voorbereiding van een volgende Kerk dag. Daartoe zal nodig zijn, dat men de mening van de Gemeenten in de classis Namens de commissie Kerk en Strijd krachten deelde ds. Overgauw van Wou- brugge mee, dat op 20 oktober in het wijkgebouw levendaal te Leiden een rekrutendag zal worden gehouden. Alle jongens, die nog dit jaar en in de loop van het volgende jaar onder de wapenen moeten komen, zijn daar hartelijk wel kom. Over de tijd van samenkomst en over het programma voor die bespreking zijn alle kerkeraden volledig ingelicht. Het leidinggeven was in Israël prima geregeld. Door trompet-of bazuingeschal werden de hoofden of de priesters opge- :n en iedereen wist, Wanneer hij t komen. Luisteren onze hoofden en vertegenwoordigers van het westen in het zuiden ook naar., de bazuin- stoot? De commissie voor het jeugdwerk •.ft zelfs alarm geblazen. Vijanden trekken ten strijde tegen de jongeren. Hoe is erop gereageerd? Het schijnt, dat sommige kerkèraden zich niets.van deze dingen aantrekken, want zij -geven geep. enkele reactie op een schrijven Van de nissie. Waarom bijvoorbeeld op de 18de september niet meegedaan aan het algemene appèl, dat op de jongeren ge daan werd? Spr. besloot zijn openings- d met het uitspreken van de wens, dat steeds meer zal worden gedaan op terreinen, waarop de classis werkt. nagedachtenis aan de overleden broeders Van Ommering uit Koudekerk d. Rijn en Van Dijk uit Rijnsburg ak de* praeses enige woorden van ardering en medeleven, die door de •gadering staande werden aangehoord. Jen woord van welkom werd toege roepen aan ds. W. Hijmans uit Boskoop, A. Breure uit Oudshoorn en ds Jonkman uit Oegstgeest. Gravamen Ds. A. van der .Kooij uit Noorden had een vorige vergadering een gravamen ingezonden naar aanleiding van è'en boodschap der Generale Sypode tezamen :t andere Kerken, waaronder de :>ms-katholieke Kerk. Een commissie is aangewezen om met spreken en om advies tg geyen of dit ivamen inderdaad als gravamen moest worden gezien en behandeld. Bij monde ds. J. N. de Ruiter uit Leiden deelde commissie nu mede, dat men een langdurig onderhoud met ds. Van der Kooij had gehad. Men was zeker niet tot overeenstemming gekomen, maar volgens ommissie kwam er in genoemde boodschap geen enkele afwijking van de belijdenis voor. Men had z: of het werkelijk niet meer mogelijk nen met andere Kerken samen bidt of dat men oproept tot gemeenschap pelijk gebed met hen, die tot andere Kerken behoren. Daarom meende merr ook, dat er geen gegronde redenen aan- l waren het gravamen aan de pro vinciale kerkvergadering ter beoordeling e te zenden. Met op vijf na algemene emmen werd besloten het advies van De heer J. A. Mulder uit Oegst geest bracht een zeer uitvoerig ver slag uit over hetgeen in de zittingen van de generale synode was behan deld. Hij gaf ook een toelichting op het voorstel de bijdrage aan de gene rale kas met ingang van 1961 te ver hogen van 1.50 tot f 2.50. Hiervan wil men in de eerste plaats een gul den voor de kerkbouwactie besteden. In de afgelopen vier jaar heeft men daarmede een bedrag van f911.000 de kerkbouw kunnen neerleg- Verder moet de pensionering van de godsdienstonderwijzers ver beterd worden, waarmee een bedrag van f 180.000 is gemoeid. Ten slotte wil men in het Hydepark in Drieber gen een pastoraal centrum laten ver- Speuren lQ,o\ 1Vrr-.-, r synoae is $e. raad. yoor de verhouding van Kerk en Israël over het vraagstuk Israël de Kerk. Het geschrift wil „de Gemeente hulp gevën in het verder speuren naa de wil van God met het Joodse volk' Het is niet een laatste woord, maar no steeds een eerste woord. Het gaat nic om een leeruitspraak van de Kerk, maa enkel om enig studiemateriaal. Het centrale thema van het rapport is wel, dat het in de verhouding van Kerk en Israël niet gaat om een zen dingsverhouding, maar om een gespreks- verhouding. „Israël" is voor de Kerk niet een onderwerp van het alg zendingsbevel uit Math. 28 19, m: sprekspartner, waarbij de jongere (de Kerk) de oudere broer (Israël) eraan herinnert, opnieuw te binnen brengt, de openbaring Gods te verkon- Om een goede gesprekspartner te zijn, moeten eerst allerlei misverstanden aan de kant van de Kerk worden opgeruimd en moet een goed zicht den op enkele bijbelse begrippen. Dat is dan ook het eerste punt in genoemd rapport: hoe is de verhouding tot zijn volk? Daarbij komen begrippen als „eenheid", „verbond" en „verkiezing" aan de orde. Door Israël, als een deel voor het ge heel, toont God voor 't oog van de g( hele mensheid, wie Hij is. Israël is d trechter, waardoor het heil in de wereld komt. De verkiezing is een weg, een methode, een gebeuren, een daad Gods. die geschiedenis maakt. Zodra de Kerk op het veld der ge schiedenis komt, komt de vraag op: hoe zit het dan met de verhouding van die twee verbondspartners: Kerk en Israël? Nadrukkelijk wordt in het rapport geprotesteerd tegen elke po ging een wig te drijven tussen Oud en Nieuw, tussen Wet en Christus, tussen Israël en de Kerk. Er is maar één verbond, één verkiezing. Daarom is het eigenlijk merkwaardig, dat ons twee lijnen worden aangeboden ter overweging: 1. in de Kerk wordt Israël voortgezet; 2. Israël behoudt een voortbestaan in de verkiezing, vooralsnog naast de Kerk. Het is niet geheel dpidelijk, hoe men nog de eerste lijn kan aanbevelen. Er is dan ook in het rapport een hinken op twee gedachten. Enerzijds wordt ont kend, dat de Kerk „het nieuwe Israël" zou zijn, maar anderzijds wordt aan de Kerk een zeker recht toegekend zich een „nieuw Israël" te voelen. Enerzijds wordt met nadruk gezegd: het gaat om het gesprek met het gehele volk en mei om de bekering van individuele Joden maar anderzijds wordt de Joodse christen als eerste gesprekspartner gezien V ragen Spreken is zilver, zwijgen het gesprek zal de Kerk leren luisteren luisteren naar de vragen van Israël: Waar is onder u de vreugdevolle zeker heid omtrent de overwinning Gods in Jezus Messias? Waar is het messiaanse lijden onder u? Waar ontplooien zich concreet de vrede en de gerechtigheid op aarde, die bij de komst van de Mes sias horen? Is er onder u eenheid, het allereerste kenmerk van God en Zijn Messias? Wat bedoelt u toch met al die Grieks-heidense dogmata, die leven in uw midden, maar die aan de Bijbel vreemd zijn? Er kan rustig worden ge luisterd door de Kerk, want er is een weten van de belofte, dat ook de oudste zoon zal binnen komen en aanzitten aan de feestdis van de Vader (Rom. 11 25 28, v.v.). Uit de aard der zaak komen in het rapport nog veel meer vragen aan de orde, bijvoorbeeld „Kerk en Israël in de geschiedenis", „Israël in het heden", „De toekomst van Israël en de Kerk". Spr. kon op al deze punten niet ingaan. Het zal er echter om gaan verder te studeren. Het uitgangspunt zal dan wel daar liggen, waar gezegd wordt: „We zenskenmerk van de Kerk is, dat zij is le plaats, waar de verzoening zich vol- rekt waar in Christus de eenheid aar vezig is tussen Israël en de volkeren' Het gaat om „Israël in de Kerk". De kerk is niet maar een instituut, maar een gebeuren; de plek, waar de ontmoeting met en de verzoening van Israël en de volkeren, van Joden en Grieken geschiedt, zogoed als van he- ouders en kinderen. De Kerk is de plek, waar Israël en de volkeren naar elkaar luisteren en waar de volkeren de roep van Ernu horen uit bet boek „De laatste der rechtvaardigen" van André Schwarz-Bart:" Waarom draai de U het kruis om en maakte er een zwaard van en waarom slaat u Met grote interesse werd naar deze :rdaad nog vraagstukken, maar... mers op gang gebracht Burgerlijke stand van Leiden GEBOREN. Adam, z v A Korte en W van der Luit; Hermanus, z v H Cornet en P van der Weijden; Erica, d v J M Stolk enM A van Saanen; Jeroen, z v J W de Groot en A van Deelen; Jan, z v A Wille en L C Casteleijn; Anna Geertruida, d v J W Redegeld en A Blaauw; Lucia Maria, d v D F Devilee en A H Bakker: Pe- tronella Wilhelmina Maria, d v J J Westgeest en C M Vermin; Magdalena Anthonia Trijntje, d v E Tromp en G Vis; Hillegonda, d v H Kelder en N J Wouters; Cornelis Nicolaas, z v P van Egmond en P Dijkdrent; Leen- dert Pieter, z v P van Egmond en P Dijkdrent; Mirjam Anke. d v J J Brorse en P A Scheeper; Paola Fran- cisca Maria, d v J J Zandbergen en E M Pieterse: Wilhelmus, z v W Sira en J Vlieland. GEHUWD: B F H Arps en E de Wilde. OVERLEDEN: J Henkes, 80 j, vr.; T Brouwers, 71 j, man; D van Zijlen, 80 j, wed v M van Reij. BESLISSING VAN DE KROON Dank zij ministerieel verzuim pensioen voor pol. delinquent De Kroon heeft een beslissing van de minister van binnenlandse zaken van 14 december 1959, waarbij op grond van bet Zuiveringsbesluit 1945 aan een ge wezen incasseerder der gemeentebedrij ven in Noordwyk met ingang van 17 september 1944 ontslag uit zijn functie werd gegeven met verval van pensioen rechten, vernietigd. Hierdoor zal aan de man, die in juni 1946 als politiek delin quent tot twintig jaar gevangenisstraf werd veroordeeld, doch in maart 1957 in vrijheid werd gesteld, met ingang van volgend jaar, wanneer hij de pen sioengerechtigde leeftijd bereikt, alsnog pensioen moeten worden uitgekeerd. In zijn beroep op de Kroon ha<d de ex-incasseerder om. aangevoerd, dat hij er wel op voorbereid was ontslag te zul len krijgen, ma-ar dat het hem teleur stelde, dat hij na de rechterlijke uit spraak van 1946 in januari 1960 van het besluit op de hoogte werd gesteld, dat hij geen rechten op pensioen meer kon laten gelden, nadat hij van augustus 1923 tot september 1944 als incasseerder der gemeentebedrijven werkzaam was geweest. Omdat door de beslissing van de minister ook het weduwenpensioen aan zijn vrouw zou worden ontnomen, verzocht hij de Kroon het ministeriële besluit te vernietigen. binnenlandse zaken bij het nemen van zijn besluit, zulks in strijd met het bfc- paalde iri het "Zuiveringsbesluit, ver zuimd heeft het advies in te winnen va-n een daartoe in te stellen commissie. Door dit verzuim van de minister, heeft een gewezen politieke delinquent dus zijn pensioen kunnen redden. Hoe Leiden 3 oktober viert Vrfjdag Pieterskerk, 8 uur: uitvoering chr. zangvereniging Ex Animo, met mede werking van David Hollestelle, bas- bariibon en Adr. Blankenstein, orgel. Zaterdag Half 8: de taptoe. Lunapark: 8 tot 12 uur. Maandag Achterbordes van het stadhuis, 7 uur. reveille door het Leids Politie-muziek- gezelschap. Waaggebouw Aalmarkt, 7.30 tot 9.30 uur: uitreiking van haring en witte brood aan ruim 9000 personen. Van der Werfpark, 8 uur: koraal- muziek o.l.v. Herman Stenz met me dewerking van chr. muziekvereniging „Concordia". Station, 8.30 uur: ontvangst van het harmonie-orkest van de N V. Kon. Veenendaalse sajetfabriek voorheen wed. D. S. van Schuppen en Zn. (dir. M. de Graaf te Amsterdam), gevolgd d-oor muzikale wandeling naar Kaas- Doezastraat, 8.30 tot 10.30 uur: wed strijden voor scooters en atleten, me dewerking door leden van de scooter club Hein kei, leden van de Leidse Atletiekkring en padvinders. Kooilaan (Medusastraat), 8.30 tot 9 uur: poppenspel „Jan Klaassen als ijscoman op het drie-oktoberfeest". Kaasmarkt, omstreeks 9 uur: spec taculaire exercitie van bovengenoemd korps (55 orkest- en 35 drumbandle- Vijf-meiplein, 9 15 tot 9 45 uur. pop penspel „Jan Klaassen als ijscoman op het drie-oktoberfeest". Bij stadhuis aan Breestraat-zijde, 9.30 uur: militaire mars eh défilé, met het vaandel van het peg.. Van Heutsz. Hoge Rijndijk 24, 9.30 uur: dienst van de Geref. Gemeente in Nederland, voorg.: dr. C. Steenblok te Gouda. Chr. Geref. kerk, Steenschuur, 10 uur: dienst, voorg. ds. C. van der Weele van Putten Ermelo. Kerk Geref. Gemeente, Nieuwe Rijn,1 10 uur: dienst, voorg. de heer G. Schipaanboord (Leiden). Einde Vondellaan. 10 tot 10.30 uur: poppenspel „Jan Klaassen als Jjsco- man op het drie-oktoberfeest". Stedelijk museum De Lakenhal, 10 tot 12 uur: tentoonstelling van voor werpen die betrcKking hebben op het beleg en ontzet van Leiden. Pieterskerk, 10.30 uur: herdenkings dienst Hervormde Gemeente, - voorg. ds. D. J. Vossers. Om 1 uur: de grote reclame-optocht, „Het domein van de vrouw", medewer king van 10 muziekkorpsen. Hoge Rijndijk 24, 2 uur: dienst van de Geref. Gemeente in Nederland, voorg. dr. C. Steenblok. Kerk Geref. Gemeente. Niéuwe Rijn, 7 uur: dienst, voorg. de 'heer Schipaanboord. Gebouw Prediker, Janvossensteeg, 7.30 uur: feestavond Leidse .chr. Oran jevereniging. Freek Sachs, voordracht en Joop Stokkerma.ns, muziek Schouwburg, 7.30 uur: feësrtielijke voorstelling van het Haags Studenten- Cabaret, „Bij lach en ontij". Stadsgehoorzaal, 8 uur: feestvoor- stelling Drie-October-vereeniging, ca baret „Sterrenhemel", medewerking van t.v.-, radio- en variétésterren. Om 11 uur: groot schitterend feest- Vereniging voor Pedagogiek Leiden ONTGROENEN, NOODZAKELIJK OF TOTAAL NUTTELOOS? TAE LEIDSE afdeling van de Vereniging voor Pedagogiek, die zich ten doel stelt op haar avonden actuele opvoedkundige problemen te be handelen, had gisteren tot onderwerp van de openingsavond fyet ontgroe nen gekozen. Teneinde dit vraagstuk van verschillende zijden te belichten, was een forum gevormd, waarin prof. mr. J. F. Glastra van Loon en de heer F. M. C. Asser, student, zich als voorstanders van het ontgroenen ontpopten, terwijl prof. Oosterhof en de heer Q- L. Th. v. d. Meer, student, de tegenstanders waren. Dat het ontgroenen werkelijk actueel is, bleek uit de vele schriftelijke vragen, die waren binnen gekomen en uit de vele mondelinge vragen, die het forum na de pauze kreeg te beantwoorden. Prof. Glastra van Loon vond het ont groenen een hachelijke zaak, omdat het door mensen wordt gedaan. Waardoor ssen niet uitgesloten kunnen den. Voor onbgroeners en voor degenen die de ontgroening moeten ondergaan, i: een leertijd. De onbgroener leert welke regels een grotere vrijheid is bonden, terwijl het groen moet leren zich te handhaven, tegen alle drang tot formiteit in. Patroon De traditionele gebruiken zijn belang rijk, omdat er een zeker patroon is ont staan, waaraan ieder houvast heeft. Men moet ook de groentijd niet ovenschatten, die duurt slechts drie weken, terwijl ook niet vergeten moet worden, dat het groen Uitbreiding Leidse magistratuur Mr. De Koning geïnstalleerd als kantonrechter PROMOTIE SN, 28 september nr In de letteren en -rift getiteld „Quinti Den Haag. De indololafcria", romtie geschiedde H C J Laeyen- Onder grote belangstelling is mi de Koning gistermiddag geïnstalleerd als tweede kantonrechter te Leiden. Hf; werd tot zijn werk ingeleid door mr. R de Bruin, die sinds twee jaar eerste rech ter in Leiden is. Er zyn welkomstwoor den gesproken door de vertegenwoordi- •an het parket, de griffie en de grote Limchpauzeconcert Waalse kerk Oase van geestelijke verheffing in dagelijkse leven Lunchpauze-concerten of hoe zulke muzikale gebeurtenissen van-tus- sen-demiddag dan nog meer mogen heten zijn oases van geestelijke verheffing in de baaierd van dagelijkse tredmolen-nuchterheidDe orga nist van de Waalse kerk, Theo ten Hooven maakt zich daarom zéér ver dienstelijk door de dorstigen naar goede muziek éénmaal in' de maand midden-op-de-dag en nog wel geheel gratis te laven. Men kan niet zeggen, dat de toeloop 'an rustzoekers overstelpend is. Doch iet van concert-tot-concert variërende lanital bezoekers weegt zwaar. Deze lief hebbers accentueren de behoefte. En het is zéér wel mogelijk, dart zij, door hun ipontane propaganda, vele anderen zul- en bewegen het er tussen de arbeidsbe- De heer Ten Hooven heeft, terecht, het il te gangbare repertoire vermeden. Men hoorde een vakkundig opgezet, echter tot muzikale verrukking opvoerend Preludium en Fuga in F van de ver maarde Antwerpse organist Flor Peeters, vier delen uit de C grote terts Mis van de lucide FLa-ncois Coupérln, een licht voetig menuet van de jonggestorven (26) Pergolcsi cn een merkwaardige (mili taire) typisqh Engels geaarde fuga van de ons onbekende John Travers (overleden 1758. Mevrouw Rie GrimsStrootman zong middelerwijl uit Handels Messias de scho ne pastorale aria, daarna liederen van Dvorak (psalm 23) cn Ign. Reiman. Zij bezit een mooie, heldere stem en nétuur- lijk gevoel voor muzikale vormgeving. Na afloop dankte de heer Bos, secre taris van de personeelsvereniging Rijks belastingdienst („De Sleutelring") zan- ers en organist voor hun concert. Joh. van Wolfswinkel De Leidse kantonrechters mr. De Koning flinks) en mr. De Bruin (rechts) in gesprek kort na de installatie van eerstge noemde. Foto N. van d^r Horst. cn kleine balie. By de installatie was ook de vader van mr. De Koning aanwezig, die Jarenlang aan het Leidse kantonge recht verbonden Is geweest. Mr. De Bruin sprak, nadat aan de for mele eisen was voldaan (voorlezing van het Koninklijk Besluit, dat in Rome is getekend, en de vereiste installatiewoor den) een begroetingswoord. Hij hon zich indenken dat er 2',i jaar geleden een lichte teleurstelling was toen de kanton- rechter-plaatsvervanger De Koning niet definitief werd benoemd. Het was toen nog niet te voorzien dat er spoedig een tweede rechter nodig zou zijn. Hij hoopte op een continuering van de goede samen werking. Mr. Van der Schans, officier stitie. sprak namens het parket. Hij prees de zakelijke en strakke leiding die ïieuwe kantonrechter uitgaat. Conradi sprak als waarnemend griffier welkomstwoorden namens de griffie Mr. Gunning, sprekend namens de Leidse ad vocaten, had gelezen dat de kantonrech- i de Leidse historie bekend staat on der de naam „vredemaker". Hij hoopte dat iets van die oude naam in het werk de kantonrechter van nu zou door klinken. De heer Van der Heiden sprak namens de zaakwaarnemers en de Ne derlandse vereniging van rechtskundige Adviseurs en de heer Bloem uit naam de deurwaarders. Mr. De Koning heeft een dankwoord gesproken, speciaal tot zijn voorganger, mr. Ligtenberg. zich vrijwillig heeft aangemeld i altijd kan terugtrekken. Om e tegen te gaan, zouden dc tweedejaars studenten uitgeschakeld moeten worden als onbgroeners. De heer Asser onderkende vele be zwaren. Hy vindt de groentijd nuttig, omdat het een hardingsproces is, waarin de jongens, die uit een be schermde omgeving komen moeten leren op eigen benen te staan. Het groen wordt hiertoe in expres moei lijk gemaakte situaties geplaatst cn moet zich daaruit weten te redden. Hy heeft alle menselyke rechten, de gehele ontgroening is aan strenge re gels gebonden en ontgrocners die de regels overtreden, worden gestraft. Het zwakke punt is, dat er onbgroeners zijn, die niet de intentie hebben het groen iets mee te geven van wat ze in hun eigen groentijd als positief hebben beleefd; dit kan, tot uitwassen leiden, waartegen echter streng wordt gewaakt. Aan de traditie wordt niet star vastge houden, wat verwerpelijk is, wordt ver nieuwd, maar traditie geeft een' vereni ging levensvatbaarheid en daarom wordt alleen dat verworpen wat wenselijk is op zuiver rationele en gevoelsgrondslag. Prof. Oosterhof vroeg zioh af,,of een har dingsproces in drie weken volledig kan zijn. Het is niet de opwil maar het on vermogen van de vaak nog jeugdige ont- groeners, het goed te doen. Als er niet iets heel positiefs tegenover staat is er reden te vragen of het niet uit de tijd is en een vasthouden aan een verouderde traditie. Een veel groter vraagstuk is, dat men ondanks wijzigingen met de be staande corpora slechts een klein ge deelte van de studenten opvangt. Er moeten verenigingen komen, die alle stu denten kunnen opvangen, terwijl daar naast wel een corps kan bestaan dat aan de traditie vasthoudt Afstand De heer Van der Meer stelde, dat de ontgroening de afstand tussen de oudere jaars en de arriverenden te groot maakt. Het zioh identificeren met een stijlvolle oudere student heeft een opvoedend ka rakter, maar in de groentijd heeft vaak een bepaald soort ouderejaars grote be langstelling voor de groenen. Naar de mening van de heer Van der Meer verliezen dc corpora, ook al door 't traditionele patroon veel van hun aan trekkingskracht, slechts dertig procent van de sbudenten in loeidensluit .zich bij het corps aan. Een groot bezwaar is ook, dat de groe nen weinig goede vriendep onder elkaar en onder ouderejaars maken, de integratie valt eng tegen. Al deze meningen hielden de aandacht van de toehoorders gespannen. Gestolen horloge als gevonden verkocht „Ik ben er onnozel ingelopen" vertelde een 31-Jarige fabrieksarbeider ulit Lgiden de Haagse politierechter naar aanleiding het feit, dat zijn zwager hem een gestolen horloge had verkocht. De zwa- ger was een 20-jarige bijrijder te Leiden. Beiden moesten voor de politierechter terechtstaan. Tegen de byrijder èijtè de officier van justitie één maand voorwaar delijke gevangenisstraf-met een proèftijd van drie jaar en een boete van f 40 of 8 dagen. De fabrieksarbeider hoorde ai- sen een boete van f 40 of 8 dagen tegen oh eisen. Verdachte had het horloge op 6 april gestolen uit een kantoor. Hij kwani er binnenlopen, zag het horloge liggen en hij het wist (volgens zijn 'zeggen rt in zijn zak. Twee dagen later ver- I kocht hy het aan zijn zwager voor f 12,50, aan wie hij vertelde, dat hij het horloge had gevonden. Op de vraag van de rech ter, waarom hij de diefstal had gepleegd, antwoordde de verdachte: „Ze hebben mijn brommer gestolen". Daagjn zag de rechter geen aanleiding dan zeif oók maar te gaan stelen. Deze verdachte had* pog een voorwaardelijke gevangenisstraf bo ven zijn hoofd hangen. Aan het feit, dat de koper „er onnozel was ingdnpép". twijfelde de politierechter nogal. Dot !-• geen onnozelheid. Als zo'n piepkuiken bij u komt, had u moeten zeggen: ga na de politie, maar u dacht: Dat is een koopje. De bijrijder veroordeelde hij con form de eis. Diens zwager werd veroor deeld tot f 25 boete of 5 dagen gevan genisstraf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 11