rtmmm Rusland beleeft moreel reveil Uw probleem is het onze Landarbeiders wensen een betere sociale positie Rectoraatsoverdracht Vrije Universiteit CLefariite.4 VOOR GEREF. KERKBOUW EEN PROCENT-ACTIE Meningen van anderen Een woord voor vandaag 2 Enkele kanttekeningen VERTROUWEN GESCHRAAGD rjpROONREDE en Miljoenennota hebben over het algemeen een gunstige pers gevonden. Ook de oppositie heeft zich in het algemeen gematigd geuit. Beide staatsstukken gaven tot een welwillende beoordeling dan ook alle aan leiding. Wij menen niet teveel te zeggen, wanneer wij vaststellen, dat door Troon rede en Miljoenennota het gezag van, en het vertrouwen in dit kabinet, een gezag dat de laatste weken wat geleden had, wederom niet onaanzienlijk sterker is geworden. Reeds hadden wij er een vermoeden van, dat onze huidige minister-president sterker is in schrijven dan in spreken. Zijn spreken wordt wat spoedig praten, en zijn praten dreigt wel eens een voortzetting te hebben in babbelen. Hierin openbaart zich een wellicht Brabantse gemoedelijkheid, die in het Brabantse milieu van gelijkgezinden geen kwaad kon, daar misschien zelfs als een ver dienste aangerekend kon worden, maar die in de „harde" wereld daarbuiten zekere risico's opriep. Sterker in schrijven dan in spreken. Waarbij komt, dat Troonrede en regeer- bcleid zaken zijn, niet van de minister-president alleen, doch van het kabinet. En het kabinet als zodanig en als geheel is heel wat sterker dan de kritiek, die op een enkeling binnen dat kabinet geleverd wordt, zou doen verwachten. Dat er binnen het kabinet zelfs uitstekende bewindslieden zitten, daarvan heeft, naast de Troonrede, in het bijzonder de Miljoenennota overtuigende blijken afgelegd. In socialistische kring wordt wat overtrokken geklaagd over een soort gezagsschcmering, die aan dit kabinet te wijten zou zijn. Wij hebben de in druk, dat men de zorgen, waaronder men te dezen aanzien gebukt zegt te gaan, ietwat zorgzaam koestert. Niet dat het kabinet het gemakkelijk heeft. Maar ware zulks in deze tijd anders te verwachten? Niet ook dat aan het kabinet geen fouten verweten zouden kunnen worden. Maar kan het anders in een menselijke samenleving? Van Troonrede en Miljoenennota is een bemoedigende werking uitgegaan. Moge het een doorwerking worden voor heel het thans aangevangen parle mentaire jaar. Zulks zou land cn volk ten goede zijn. De Internationale Federatie van Christelijke Landarbeiders bonden (I.F.C.L.B.) is van me ning dat in alle landen de sociale positie van de landarbeiders dient te worden verbeterd. Lonen en overige arbeidsvoorwaarden moeten gelijk zijn aan die van ar beiders werkzaam in andere Be drijfstakken. Dit standpunt is nog eens vastgesteld tijdens de in Wenen gehouden algemene bestuursvergadering van de I.F.CX.B. Om dit doel te bereiken is volgens het bestuur van de Christelijke Landarbei ders Internationale nodig: Een land- bouwprijspolitiek die een rechtvaardige beloning van de landarbeid mogelijk maakt, gebruikmaking van alle moderne bedrijfsmiddelen die tot verhoging beroepsopleiding van do arbeiders in de agrarische sector. De I.F.C.L3. is voorts van mening. dat bij het overleg tussen de E.E.G.-lan den cn de zeven landen die een vrij handelszone voorstaan van meet af aan de landbouwproblemen dienen te wor den betrokken. De federatie, die met alle ten dienste staande middelen steun wil verlenen aan de voedsel- en landbouworganisatie van de V. N., is ervan overtuigd, dat de christelijke beginselen maatgevend die nen te blijven bij het streven naar betere maatschappelijke verhoudingen in de Vanmiddag zijn in het „Eijkman- huis" te Driebergen dr. J. M. de Jong cn dr. A. A. Koolhaas geïnstalleerd respectievelijk als rector en conrector van hét Theologisch Seminarium der Nederlandse Hervormde Kerk. Namens het modèramen van de synode sprak ds. P. G. van der Hooff een welkomst woord, waarna dr. De Jong een rede hield over het onderwerp: „Ontmytho logisering als theologie der schepping". Prof. dr. H. dp Vos sprak tenslotte de nieuwe functionarissen toe namens de commissie voor het theologisch hoger onderwijs. Juliana Regina 1960. Uitgave Hollan- dia N.V., Baarn. Dit is het twaalfde deel in deze serie, waarin telkens i een keur van foto's van het Koninklijk Huis uit het voorbije jaar wordt bijeen gebracht. Samensteller D. Wijnbeek. Het leven van M., driekwart wereldge schiedenis, door Leonhard Huizinga. Uit gave Het Wereldvenster, Baarn. Het le ven van een man. geboren in 1884, foto's, het leven genomen in ruime en geplaatst in het raam van de tijd waarin hij dit leven heeft geleefd. Gevaarlijk ijs, cn De Odeon-moorden, door W. H. van Eemlandt. Uitgave Het Wereldvenster, Baarn. Enige herdruk ken van detectives, geschreven door een man, die, niet het minst door zijn te keningen van het milieu, zich een mees ter op dit terrein heeft getoond. Drie maanden kris kras door Zuid- Afrika, door mr. G. A. Bontekoe. Uit gave Van Gorcum Comp. N.V. - dr. H. J. Prakke H. M. G. Prakke, As sen. Een vlot geschreven reisverhaal, dat ons heel wat over het land, door een ons verwant volk bewoond, weet te Naderen bijzonder en openbaar onderwijs elkaar (Van een onzer redacteuren) Twee dagen na de opening van de nieuwe cursus aan de open bare en rooms-katholieke univer siteiten en hogescholen deed ook de Vrije Universiteit haar poor ten weer open. Traditie getrouw werd de dag van de dies gebruikt voor de rectoraatsoverdracht. De scheidende rector magnificus, prof. mr. P. J. Verdam, gaf een overzicht van het jaar waarin hij in het bijzonder stil stond bij de vraag: „Naderen openbaar en bijzonder onderwijs elkaar?", een vraag die niet minder dan drie maal in de rede voorkwam. het wetenschappelijk onderwijs slechts zijdelings bespraken, ging de helft van deze rede hierover. Dit is vooral te wij ten aan het feit dat de plaats van de bijzondere universiteit temidden van de anderen weer bijzonder actueel is ge worden. Volgens prof. Verdam stelt het wets ontwerp eigenlijk zelf al de vraag of er nog, wel zo'n groot verschil is tussen beide vormen van universitair onder wijs nu het openbare mèer zelfstandig heid krijgt en het bijzondere voor een groot deel uit de openbare kas wordt betaald. Toch vond prof. Verdam de vraag niet relevant, omdat noch civiel effect (zoals hij het uitdrukte) noch te richten „rijks uniform-kledij" is niet beslist no dig, maar het wetsontwerp tendeert wel in die richting. De hoogleraar is bang dat initiatie ven, waaraan de bijzondere universi teiten in het verleden rijk waren, de kiem zullen worden gesmoord, omdat zelfs voor ongesubsidieerde plannen de ministeriële goedkeuring wordt vereist. Aan de V.U. is men van me ning dat de eisen van de we tenschapsbeoefening in het ge drang komen bij een geringe bezetting. In dit verband noemde de hoogleraar ook de Friese plannen, waarover onze Friese medewerker gisteren uitvoerig schreef. Het bezwaar van de V.U.-men- sen werd echter herhaald. Prof. Ver dam zei letterlijk: „Het laat zich moei lijk denken dat een gemengd (filiaal uitgaande van een openbare en bijzon dere universiteit) schooltype voor de Vrije Universiteit aanvaardbaar is, te minder waar het hier gaat om de eer ste studiejaren met hun accent op prin cipiële vorming" Toch liet prof. Ver dam nog wel een mogelijkheid voor Friesland open door te zeggen dat er „nog wel andere acceptabele vormen zijn." Troostprijs Kritiek had prof. Verdam vooral op het feit dat het spreidingsrapport in zijn plannen eigenlijk de V.U. geheel passeert. Hij noemde het dan ook een troostprijs dat voorgesteld wordt dat er in 1980 nog wel een tandheelkundige praktijk bij zal kunnen, zij het samen met de universiteit van Amsterdam. Prof. Verdam meent dat hij op dit punt al zijn' rechten moet voorbehouden, hoewel hij niet ontkent dat de gedachte om de kostbare apparatuur gezamenlijk te -gebruiken overweging verdient. Het schijnt echter dat er op dit punt achter de schermen druk gesproken wordt, want de hoogleraar zei nog tussen neus en lippen: „Het laat zich aanzien dat dit punt op korte termijn nader ter sprake komt." Dulibclc funetie De hoogleraar ging ook nog in op een feit dat nog zelden ter sprake is ge weest, namelijk op de ongelijksoortige functies die verenigd zijn in de per soon van de minister van onderwijs. Hij is de hoogste verantwoordelijke voor de rijksuniversiteiten en heeft daarnaast Door de eerste functie gemengd in de interne vragen der rijksuniversiteiten staat de minister voor het gevaar de Spreiding In het bijzonder ging prof. Verdam op het zogenaamde spreidingsrap port, waarin de Vrije Universiteit eigen lijk wordt gezien als de enige niet-re- gionale universiteit. Hij meent dat al te vlot deze conclusie werd getrokken. Prof. Verdam meent echter dat de aan trekkingskracht toch zeker wel regio naal beperkt is. Of het echter nodig zal zijl dat ook de V.U. gehoor zal geven aan de regionaliserings tendens is echter een vraag. BETER EN SNELLER Vier werkelijk betrouwbare middelen helpen elkaar en doen wonderen 11 Dc 4 geneesmiddelen in één tablet ver enigd, werken niet alleen beter bij de bestrijding van pijnen en griep. Door de juiste keuze der middelen - elk op zichzelf al beroemd - is bovendien be reikt, dat de geneeskrachtige werking sneller tot stand komt. Chefarine „4" helpt ook vaak dan, wanneer andere middelen falen en doet w e r k e I ij k wonderen! ,fl Tegen pijnen en griep. Geschikt voor de gevoeligste maag, want die wordt beschermd door het bestanddeel Chetaros 20 (abl. f 180. Voordelige gezinsverpakking 100 tabl. 13.60 gevonden oplossing dan tevens voor de andere universiteiten de beste te ach ten en af te kondigen. De bezwaren' prof. Verdam richtten' zich vooral tegen deze laatste zinsnede. Bezinning In het slot van zijn rede riep de schei dende hoogleraar zijn gehoor op tot een voortdurende bezinning op de beteke nis en het uitgangspunt van het werk aan de V.U. In deze bezinning zal ook de bevolkingsgroep die de V.U. steunt betrokken moeten worden. Prof. Verdam sprak zijn angst uit dat de argumentatie van 1880 ver absoluteerd worden. Er is echter een accentverschuiving. Niet langer ligt het accent op het gepasseerd worden aan andere universiteiten. Ook op de bescherming van de stu dent ligt minder de nadruk dan vroe ger. Sterker echter spreekt nu het willen zijn centrum van christelijke wetenschapsbeoefening. Met deze oproep beëindigde prof. mr. Verdam zijn jaaroverzicht, waarin hij nog uitvoerig inging op de vele veranderingen die zich hebben voltrokken. Hij droeg zijn verant woordelijkheid over aan de nieuwe' rector magnificus prof. mr. I. A. Die penhorst. SSK hoopt op 7 miljoen Zalvtr Uw bloed met Krischen - en verdrijf zo de oorzaak van Uw Rheumatlsche PQn! Kruschen maakt U al gauw een heel ander mens, vrij van stramheid en pijn en weer tot alles in staat. Dat doen Kruschen'a vfjf minerale zouten, die de bloedzuiverende organen aanzetten tot jeugdig-krachtige werking en zo de pijnverwekkende onzuiverheden uitdrij ven langs natuurlijke weg. Benoeming en ontslag van hoogleraren Bij onderscheidene Koninklijke beslui ten is benoemd tot gewoon hoogleraar in de faculteit der wis- en natuurkunde cn der letteren en wijsbegeerte aan de rijksuniversiteit te Utrecht om onder wijs te geven in de geschiedenis van de wiskunde cn de natuurwetenschappen: dr. E. J. Dijksterhuis, thans buitenge woon hoogleraar aan deze universiteit (Koninklijk besluit van 5 september I960, nr. 29). is op hun verzoek eervol ontslag ver met ingang van 1 september 1960: dr. E. J. Dijksterhuis als buitengewoon hoogleraar aan de rijksuniversiteit te Leiden met dankbetuiging voor de be langrijke in deze betrekking bewezen diensten. Met ingang van 1 september 1961 aan ir. J. J. Broeze, als buitengewoon hoog leraar aan de technische hogeschool te Delft. Met ingang van 1 september 1960 aan dr. J. A. A. van Doorn als buitengewoon hoogleraar aan de rijksuniversiteit te PARTICULIER EIGENDOM In de Kamper Kerkbode schrijft dc gereformeerde (vrij gemaakt) predikant van Kampen I ds. G. Visee. over het onder werp particulier eigendom". Het is de vraag of we als chris tenen bij alle eerbied voor de Heili ge Schrift als het Woord van God wel voldoende profijt getrokken hebben van haar onderwijs, zoals dat met name in de mozaïsche wet ten gegeven wordt. Met een be roep op het achtste gebod: „Gij zult niet stelen." werd ten aanzien van de bestaande eigendomsver houdingen het stellen van de criti- sche vraag verzuimd of niet heel veel bestaand eigendom verkregen werd juist door ncgcring van dit ge bod. De leuze „Eigendom is dief stal" moge dan al een leugen zijn, het valt niet te ontkennen dat heel wat eigendom door diefstal verkre gen is en het is de vraag of niet al tc spoedig geconcludeerd is, dat wanneer al deze misdaad werd be gaan. de misdaad toch zeker ver jaard is. Denken wc eens aan het tegen woordige India. Dat volk is door en door arm. De voedseltekorten zijn er zo groot, dat meer dan eens een drastische hulp van andere landen, Amerika, nodig blijkt. De armoede is er zo erig, dat er mensen langs de straten en wegen liggen te ster ven. En aan de andere kant is daar een ongekende rijkdom. Het land bevindt zich in dc banden van be trekkelijk weinige grootgrondbezit ters en er leven in die gewesten vorsten, die bij benadering hun rijk dom niet kennen. Daar wonen Maharadja's, die ein deloze gangen en kelders gevuld heb ben met tonnen gouds, schepels edel stenen, onschatbare voorraden ge munt goud en zilver. In Perzië, het tegenwoordige Iran, zijn de omstan digheden net zo. Het Perzische volk, inclusief de Perzische kleine boer, is straatarm, terwijl het land zich ui eigendom van weinigen bevindt. Niet anders liggen (of lagen) de za ken in Egypte: een aantal groot grondbezitters en overigens arme boeren, de fellah's. En het is be kend hoc in Saoedi-Arabië de reve nuen van de oliemaatschappijen vloeien in de staatskas, te weten de particuliere kas van Ibn Saoed, ter wijl het volk in diepe armoede en voor een groot deel nog in slavernij DAAR zijn toestanden die om op lossing roepen. En die oplossing komt hetzij door een of andere re volutie of door een geleidelijke her vorming. Revolutie loopt altoos op diepe teleurstelling uit. De andere weg. die van geleidelijke maat schappelijke hervorming, komt ze ker niet zonder overheidsbemoeiing tot stand, d.w.z. door de zwaard macht. Er is geen denken aan dat in genoemde landen de grootgrond bezitters vrijwillig afstand zullen doen van hun eigendommen tep bate van de kleine man. En wanneer de overheid daar voor een landhervor ming van haar macht gebruik maakt, dan moet men toch niet te haastig zeggen dat de overheid „diefstal" pleegt ten bate van de maatschappelijk zwakken, want het zou wel eens kunnen wezen dat de overheid dan precies doet wat haar taak is en hier anders niet doet dan het, misschien reeds eeuwen lang geschonden recht herstellen in het algemeen belang, d.L ten bate van het gehele volk en tot nationaal zelfbehoud. Want we mogen de cri- tische vraag niet laten rusten of de huidige toestand niet door diefstal en onderdrukking en afpersing in het verleden is ontstaan, En met al de nodige wijzigingen mag dezelfde vraag rustig gesteld worden ten aanzien van ons maat schappelijk bestel. VERGIS ik me niet dan vernemen we in eigen kring t.a.v. vraag stukken van sociale wetgeving, spreiding van bezit en dergelijke nog wel eens klanken, die wel anti communistisch en anti-socialistisch, maar daarom nog niet christelijk zijn. Ze zijn misschien meer van jud-liberale oorsprong. Ik weet Dest: de hier rijzende vragen zijn aiet zo eenvoudig. Ze vereisen bij iverheidsinmenging de grootste ;taatsmanwijsheid, diep inzicht in le sociale volksstructuur en de eco- ïomische belangen. Wanneer dat intbreekt zijn de bemoeiingen der overheden vaak een ramp. Ik denk aan de afschaffing van de slaver nij. Deze kwam in de vorige eeuw in de Verenigde Staten. De neger slaaf werd vrij. Maar die vrijheid bracht aan de neger een ellende, waarvan de ge volgen vandaag nog niet verdwenen zijn. In Suriname werd de slaver nij gelukkig een eeuw geleden afgeschaft, maar economisch was deze afschaffing een ramp voor het land en zijn bewoners, de neger in cluis. Het is gemakkelijk iets af tc (chaffen. Het is moeilijker er iets anders en iets beters voor in de plaats te stellen. En het is nog maals de vraag, of met name degenen, die bij het Woord van God leven, althans dat begeren, bij de vervulling van hun taak in dezen wel voldoende het Woord Gods geraad pleegd hebben cn of met name de wetten van het oude verbond, het „mozaïsch recht" in de christelij ke gemeenschap niet al te lang be schouwd zijn als „oud en verouderd' cn behandeld als renteloos kapitaal. Hier ligt, geloven we. schuld bij de kerk en de prediking. Wanneer werd over de mozaïsche wetten ooit ge- ireekt? gereformeerde stichting Steun Kerkbouw (S.S.K.) heeft besloten het voorbeeld van de Ne derlandse Hervormde Kerk te volgen en zal pogen in een groots opgezette actie 7 miljoen gulden voor de kerkbouw bijeen te bren gen. De stichting heeft vorig jaar een „Grote Sprong"-actie geor ganiseerd, die anderhalf miljoen gulden opbracht. Evenals de Hervormde Kerk moetei «e liereiormeerae iverKcn center dc schikken over een zeer groot kapitaal de noodzakelijke kerkbouw te kun nen uitvoeren. In zekere zin wil deze nieuwe actie nog verder gaan dan dc actie van de hervormden, omdat niet lialf procent van het inkomen zal worden gevraagd, maar een volle pro cent. Deze „een procent-actie" zal wor den gehouden in de maanden van maart tot juni van het volgend jaar. Huis aan huis zullen dan de gemeen teleden bezocht worden cn zal er bU Ned. kinderbijbel in bet Spaans In Buenos Aires in Argentinië heeft zich een Comité-Kinderbijbel gevormd, dat zich ten doel stelt om te komen tot de uitgave van een kinderbijbel in het Spaans, bijzonder voor de bevolking van Argentinië, die practisch voor het grootste gedeelte van de Bijbel is ver vreemd. Als basis wordt genomen het Groot Vertelboek voor de Bijbelse Ge schiedenis van Anne de Vries. Begon- en wordt met het Oude Testament. Bij het Zendingscentrum te Baarn, dat optreedt als vertegenwoordiger van het Argentijnse Comité zijn al ver scheidene zeer grote giften binnengeko men tot een totaal-bedrag van 8.450. Er is echter een bedrag nodig van on geveer ƒ23.000. hen op aangedrongen worden een procent van hun inkomen te investeren in de kerkbouw. De collectanten zullen het geld innen, maar het zal ook mogeiyk zyii om in termijnen le betalen. Het ligt echter wel in de bedoeling dat de actie in juni wordt afgesloten. Reeds nu wordt in een persbericht de hoop uitgesproken dat als ieder zyn medewerking verleent, de zeven miljoen zells overschreden kan worden. Het is nog niet helemaal zeker of dc kerken die in bijzondere bouwnood ver keren een gedeelte van de opbrengst van dc plaatselijke actie zullen mogen behouden. Dit aspect van de zaak wordt nog onderzocht. Zoals men weet konden de hervormde kerken de helft vai opbrengst uit hun gemeenten zelf be steden voor eigen bouw cn restauratie. De actie zal geheel geleid worden door de stichting S.S.K., die hoopt de medewerking van alle plaatselijke ker ken te verkrijgen. De generale synode van dc Gereformeerde Kerken heeft zich geheel achter deze actie gesteld. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Den Bur:,: D. J. F. Froentjes te Nijega N.O,; te Amersfoort (vac. dr A. A. Koolhaas): J. J. van der Grift le Ermelo; te Waddinxveen (vac. J. van der Haar) P. J. F. Lamens te Kamerik. Bc-darkt voor Brouwershaven (toez.); A. M. Arntzenius te Grootegast. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Renkum-Heelsum: W. C. in den Brink te 's-Gravenhage O.; te Nts W.D.: G. Clements, kand. te Rotter dam; te Exmorra-Allingawier en Tjerk- werd: P. J. Westerneng, kand. te Edam. CHR. GEREF. KERKEN BOND VAN VRIJE EV. GEM. Weet ge waaraan ge een christen kunt herkennen? Hieraan: Gij hebt gehoord dat er gezegd is: „Gij zult uw naaste lief hebben en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt uxo vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen, opdat gij kinderen vxoogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is. Want Hij laat Zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want indien gij liefhebt wie u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone Doen ook de heidenen niet hetzelfde? Gij dan zult volmaakt zijn gelijk uw hemelse Vader vol maakt is." Hier hebt ge alles. Elk woord dat hieraan wordt toegevoegd is overbodig. Maar ge hebt er niéts aan als ge het alleen maar met uw ogen leest. Ge moet beseffen dat zo te leven alleen maar mogelijk is als ge breekt, radicaal breekt met uzelf. Ieder mens, ook de meest hoogstaande, schrijft van nature het IK met hoofdletters alleen de christen, de volgeling van Jezus, kan de bereidheid opbrengen zichzelf weg te cijfe ren en DE NAASTE met hoofdletters te schrijven. Schrijf „ik" alleen maar met hoofdletters in deze zin: „IK wil Jezus volgen!" Aanzien kerk stijgt weer De Russische communisten zijn een nieuwe aanval op de godsdienst begonnen. Het ziet er echter naar uit dat de ideologi sche basis voor een werkelijk succesrijke campagne op het ogenblik in de Sowjetunie ont breekt. Het atheïsme schijnt zijn oorspronkelijk enthousiasme en zijn militante kracht verloren te hebben. Kenners van het Russi sche leven zijn ervan overtuigd dat de rode ideologie zich in een overgangsstadium bevindt. Er is een onbewust verzet tegen het pure dialectische materialisme ontstaan en daarmede gepaard kwam een grotere interesse voor de ethiek en de godsdienst. De Sowjetpers heeft reeds jaren 6v. leden erkend dat deze verandering zijn oorsprong vond in de tragedie van de Tweede Wereldoorlog. Aanhangers van het dialectisch materialisme zochten troost in het geloof. Het gevolg was dat rond 1950 de Russische communistische partij geheel in het defensief werd drongen, en nu gedwongen is weer op nieuw met haar anti-godsdienstige pagne te beginnen. In zekere zin kan men stellen dat de communistische pers in Oost-Europa veel weg heeft van de kerkelijke in West-Europa: beiden klagen over gebrek aan interesse en' achteruitgang. Zo schreef Mazoerof de eerste secretaris van de Bjelorussische partij in zijn blad Sowjetskaja Bjelorussia dat de mensen die waren aangesteld om toezicht te houden op het leven van de godsdiensti ge sekten aktief deelnamen aan de ker kelijke arbeid. rele crisis" doormaakt. Hei „materialis me is er niet in geslaagd om een nieu we cn eigen ethiek op te stellen. Sedert de wereldoorlog is er geen enkel be langrijk werk verschenen dat werke lijk als een antwoord kan gelden op de godsdienst. Het gevolg is dan ook dat de Academie van wetenschappen zich genoodzaakt zag een prijsvraag uit te schrijven waarin gevraagd wordt om "en werkelijk verantwoord werk over .Communistische moraal." Liefdadigheid In de eerste plaats heeft de Commu nistische Partij haar pijlen nu gericht op de charitatieve acties van de kerk. Haar is alleen nog maai- dé prediking dergelijke acties overgelaten. Zij worden voorgesteld als een aanval op de vrijheid van de Sowjet burgers. Zo schreef een communistisch blad nog onlangs: De kerkmensen nemen iedere gelegenheid te baat om mensen te trekken, zij maken misbruik van hun nood, van hun zwakheden en zelfs van hun liefde voor de muziek. Voortdurend letten zij op ons en proberen iedere fout die wij maken ter hunner voordeel uit te buiten." In liet blad Joenost schrijft de auteur Krainof: „Meisjes en jongens bezoeken mijn buurvrouw. Zij bren gen fruit mee, praten met haar en ruimen haar kamer op. Toen ik hen vroeg waarom zij dat deden, vertelde een meisje me: „Wij zijn christenen." Dit kind hoort thuis in de communis tische jeugdorganisatie." Nu de partij er niet in slaagt om de kerk geheel op de achtergrond te druk ken, maar integendeel, zij aan invloed wint, stelt de communistische pers het voor alsof deze liefdadigheid slechts ge schiedt uit pure zelfzuchtige (motieven om zieltjes te winnen. Geestelijkheid Met grotere nadruk dan ooit wordt e. bovendien de gedachte ingehamerd dat de geestelijken parasieten zijn. Deze ge dachte wordt gepredikt door de vroegere hoogleraar in dogmatiek Alexander Osi- pof die met de kerk gebroken heeft. In een interview met een journalist van „Izwestia" zegt hij onder meer: „Veel gelovigen gaan alleen maar uit gewoonte naar de.kerk, omdat zij dat als kind van hun moeders en grootmoe ders hebben geleerd. Kinderen laat men dopen want „er mocht eens iets zijn." Mensen worden ook vanuit de kerk be graven, want het is zo naar om iemand die men lief heeft gehad zo maar der meer onder de grond te stoppen. Op een kerkelijke begrafenis worden troost woorden gesproken, mooie gebeden ge zegd en de scheiding verzacht door te spreken over een wederzien." De kerk heeft onmiddellijk gereageerd op de uittreding van Osipof en nog en kele anderen. Zij werden door de kerk geëxcommuniceerd. Deze daad toont aan dat dc kerk haar plaats in de Rus sische samenleving weer bewust is. Getuigenis Maar ook het gewone volk reageert op het uittreden van deze mensen. Zo schreef de onderwijzeres A. Ziazeva c ingezonden stuk naar een krant, wa in zij onder meer de vraag stelde: „Waarom kan ik niet schrijven waar om ik een qhristen geworden ben?" De onderwijzeres schrijft verder dat zij een studie gemaakt heeft van de India se godsdiensten maar tot de ontdekking is gekomen dat alleen Christus het le ven zin kan geven. De wetenschap be hoort zich aan de godsdienst te onder werpen, omdat zij zonder de controle van het geloof slechts vernietigend Een dergelijke brief is op het ogen blik geen uitzondering. Daar komt boven dien nog bij dat de kerkgangers geleerd hebben om ruimschoots te geven. De communisten klagen dan ook steen en been dat de kerk over zoveel fondsen beschikt, maar dit stelt haar ook in staat om veel werk te doen dat voorheen moest blijven liggen. De communisti sche regering aanvaardt deze situatie niet en daarom moesten de aanvallen op het geloof opnieuw beginnen. Garantiep rij zen Minister Marijnen (landbouw) vei trouwt, dat de garantieprijzen voor h( jaar 19601961 evenals vorig jaar vóór de mondelinge behandeling van de landbouwbegroting in de Tweede Kamer bekend zullen kunnen worden gemaakt. De bewindsman deelt dit mee in lichting op de begroting-1961 van Landbouw-Egalisatiefonds. Advertentie Denk aan Uw lijn plaats van neennasmo" H, TEN HERKEL, HILVERSUM Vraag: Onlangs moesten we het woord handvat in het meervoud gebrui ken en kregen we verschil van mening of het nu handvaten of handvatten moest zijn. De meeste woordenboeken geven als meervoud handvaten, maar er zijn er ook die handvatten geven. Wat is nu juist en om welke rede- Antwoord: We hebben een erkend taalexpert hierover zijn mening ge vraagd en hij houdt het op handvat ten. Want, zo redeneert hij, het woord i: samengesteld uit het woordje hand en het woordje vat. Dit laatste is af komstig van vattenaangrijpen. Dit woordje vat heeft niets te maken met vat meervoud: vaten, dat kuipen ot tonnen betekent. Daarom acht hij handvatten juist. Maar andere experts hebben een andere mening.... der bewoonsters televisie aan schaffen. Moeten wij voor het plaat sen van de antenne verlof vragen aan de huiseigenaar? En een andere vraag: hoeveel stroom verbruikt een televisie toestel? Antwoord: Het verdient wel aanbe veling de huiseigenaar hierin te ken nen. dit met het oog op eventuele be schadigingen aan dak of schoor- Vragen op elk gebied kunnen worden ingezonden aan het bureau van ons blad. Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk ondertekend met naam en adres. De antwoorden worden per brief verstrekt. Deze service is gratis voor onze abonnce's. steen. Het stroomverbruik van een te-1 meenemen? Hoe moet hij handelen als levisie-ontvanger staat gelijk aan dat hij er langer ,vil blijven en er even van een lamp van ca. 150180 watt. tueel wil gaan werken? Als u mij mis- Hetgeen neerkomt op ongeveer 1 cent schien verwijst naar de Spaanse am per uur. bassade, kunt u mij dan ook zeggen of ik daar met Nederlands terecht Vraag: In maart van dit jaar heb1 kan? ik eendagskuikens gekocht. Ze hebben lopen halve da- Antwoord: U kunt twee maanden gen buiten, 's Ochtends krijgen broodafval met aardappelen cn och- tendvoer, warm gemaakt en door el kaar gestampt en 's middags gerst. Hoe komt het nu dat er enkele bij zijn die aan de kop, rond de ogen, bleek beige geschilderd zijn? Antwoord: Uit uw omschrijving kun nen we onmogelijk opmaken wat er met uw dieren aan de hand is. Ons advies moet luiden: stel u zo snel mogelijk in verbinding met uw plaat selijke dierenarts. Spanje verblijven zonder mag een bedrag van 2000 meenemen. Voor langer verblijf en eventueel wer ken in dit land moet u zich in ver binding stellen met de Spaanse am bassade. Bezuidenhoutseweg 39 te Den Haag. U kunt uw brief schrij ven in de Nederlandse taal. Wanneer u in Spanje wilt gaan wer ken dan willen we u wel het dringend advies geven dit van tevoren in Ne derland te regelen. Het in Spanje zelf te gaar proberen levert haast onover komelijke moeilijkheden op. weken in het jaar verblijf. Dc rest van het zomerseizoen verhuur ik het en de dan nog resterende maanden is het uiteraard onbewoond. Nu ben ik van mening dat dit huisje vrij is van per sonele belasting een belastingamb tenaar bleek er niet zeker van te zijn maar -'ermoedde dat dit toch niet het geva> was. Wat is uw oordeel? Antw U waarschijnlijk op artikel 4 letter e van de wet Personele Belasting, maar on der die vrijstellingsregeling valt uw huisje niet. Het is niet te vergelijken met een hotel of logement, hoogstens met het erhuren van gemeubileerde kamers. Bij eigen gebruik en bij ver huur bent u gebruiker in de zin van dc personele belasting cn dus belasting plichtig. Tenzij de huurwaarde zo ge ring zou zijn dat u om die reden vrij zou zijn. Het s.s. „Grote Beer" dat op zater dag 24 september uit Hoek van Holland naar Ned. Nieuw-Guinea zou vertrekken met enkele infanteriedetachementcn boord, zal door noodzakelijk geble ken contorolewerkzaamheden niet op die datum kunnen vertrekken. Verwacht wordt dat het vertrek onge- eer een week zal moeten worden uit gesteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2