Kerkdiensten voor Leiden en omgeving Opera's van Richard Strauss en Hugo von Hofmannsthal Petrus, de grote visser' een grootse show maar geen echt Bijbelse film ESSO PETROLEUM Münchener Festspiele (II) NED. BALLET BEGINT SEIZOEN MET 53 LEDEN EN GASTEN In- en uitvoer nemen toe NIEUWE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1960 Startsondag winter jeugdwerk LEIDEN Herv Gemeente: Pieterskerk 10 u ds Kli jeugddienst inleiding wika Renes. 7 u ds ters te Den Haag: Hooglandse kerk 10-30 u it 10 u ds Ottevanger :nhuis 10-30 u ds De Wit; :hool Telderskade 10 l ïrk 3 u dienst vooi it en S u ds Van Pa- Chr Geref Kerk: 1 ?ée legerpredikant 1 Geref Gemeente: 10 u en 5 u leesdie woensdag 7-30 u ds Elshout te Utrecht- Geref Gemeente in Nederland: Hl.30 u Oud-Katholieke i jeugdbijeenkomst; dins- ind 7 u bidstond. king: vrijdag 8 t 0 30 u dr Ver dinsdag 8 u Bijbelbespre Geref Kerk: 9J0 i ds Van Hoek 6 30 6 30 u ds Van TER AAR Herv Gemeente: 10 30 u de heer Goedhal Oudshoorn- ALPHEN AAN DEN RIJN i ds Ton inte: kei S-30 u ds Lefeber; kapel Mart Medische dienst voor Leiden en omgeving Doktersdiensten ALKEMADE: dokter Brinkhorst, Sta- penseastraat 6, Leimuiden, tel. 01721-269 dokter Muskens. Noordeinde 166, Roe- lofarendsveen, tel. 01713-329. ALPHEN AAN DEN RIJN: dokter Platteschor, Julianastraat 46. tel. 2858. BENTUIZEN: dokter De Goeie. Dorps straat. Benthuizen, tel. 01790-3636. HAZERSWOUDE: zie onder Benthul- :n, voor zover het patiënten van dokter Van der Linden betreft. HILLEGOM: dokter Versluys, Hoofd straat 142, tel. 5121. KATWIJK AAN DEN RIJN: dokter Hagen, Kon. Julianalaan 5, tel. 3222. KATWIJK AAN ZEE: dokter Borleffs, Voorstraat 85, tel. 2182. KOUDEKERK AAN DEN RIJN* dokter Hennink, Mauritssingel 166, Leiderdorp, tel. 33686. LANGERAAR: dokter Sandkuyl te Laneeraar, tel. 01722-139. LEIDEN: dokter Mastenbroek. Hout laan 27. tel. 25046: dr. Veldhuijzen, Zoe- terwoudse singel 57b, tel. 20617: dokter Van Wingerden. Boshuizerkade 28. tel, 30791: dokter De Jong, Hoge Rijndijk 15, tel. 32877: dokter Van Leeuwen. Van de Brandelerkade 28. tel. 20412. Bij geen ge hoor of in noodgevallen dokterstelefoon: 22222. LEIDERDORP: zie onder Koudekerk in den Rijn. LISSE: dokter Duvmaer van Twist, Heereweg 295, tel. 3453 NIEUWKOOP: dokter Bremer. Nieuw koop. tel. 01725-103. NTEUWVEEN: zie onder Langeraar. NOORDWIJK: dokter Goudriaan, Nieu- /e Zeeweg 37. tel. 2333. NOORDWIJKERHOUT: dokter Van Praag. Herenweg 17, tel. 385. OEGSTGEEST: dokter Held, Marelaan i. Oeestgeest, tel. 24649. RIJNSBURG: zie onder Katwijk aan den Rijn. SASSENHEIM- dokter Van Raay, Gou verneurlaan 40. tel. 7159. VALKENBURG: zie onder Katwijk m den Rijn. VOORHOUT: dokter Walenkamp, Dorpsstraat 45, Warmond, tel. 01711-220. VOORSCHOTEN: dokter Olthuvs, Jo- han Willem Frisolaan 35, tel. 2527. WARMOND: zie onder Voorhout. WOUBRUGGE: zie onder Langeraar. ZOETERMEER: dokter De Bruyn. Dorpsstraat 1, tel. 3059. ZWAMMERDAM: zie onder Nieuwkoop. Wijkverpleging BENTHUIZEN-H AZERSW OUDE: zus ter Mensonides, B.W.-kade 13, Hazers- woude. tel. 01728-368 of 281. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: zuster Hoogvliet, Kom van Aaiweg 7, Leider dorp. tel. 01710-24909. Bij geen gehoor 01710-31297. Bij ongelukken aan de Rijn dijk tel. 01714-278. LEIDEN: Oranje-Groene Kruis: zuster Pieten, Kanaalstraat 68, tel. 32292 Voor het Groene Kruis: zuster Burghoorn. Ka- merlingh Onneslaan 55, tel. 20613 zuster Kohlenberg, Hoge Morsweg 122, tel. 26006, zuster Wolters, Hoge Rijndijk 171, tel. 33140. LEIDERDORP: zie onder Koudekerk aan den Rijn. NOORDWIJK: zuster Tilbusscher, Pic- kéweg 30. tel. 2773. WARMOND: zuster Meijssen, Kerklaan 17a, Sassenheim, tel. 02532-7796. ZOETERMEER: Voor de kruisvereni gingen zuster Asperslag, Vermeerstraat 4, tel. 3530. Apotheken KATWIJK: Apotheek Katwijk Rijn. Kon. Julianalaan 18, tel. 4370. LEIDEN: Apotheek tot hulp der Mens heid, Hooigracht 48, tel. 21060. bovendien tot zaterdagmiddag 6 uur geopend: Apo theek Kok, Rapenburg 9, tel. 24807. Tandartsen derkerk, 10-30 de heer Van Petegem. kii i ds Lustigheid te Den Ha u ds Cadée; kapel 9 30 u en 6-30 u d Geref Kerk Maranathakerk 10 u ds Schu ing 6 30 u ds Mulder; Salvatorikerk 10 s Mulder 6-30 u ds Schuring, Oudshoori Oud-Geref Ger BENTHUIZEN Herv Gemeente: 9-30 u en 6 u Geref Gemeente: 9 30 u en 6 u 1 HOOGMADE Herv Gemeente: 10 u ds De Vre Geref Kerk: 6 30 u ds Van c HILLEGOM lemeente10 i KATWIJK AAN DEN 1 kapel 10 u ds schooled u ds Bout KOUDEKERK AAN DEN RIJN artier 10.30 u ds Coi 9-30 u ds Stehouw NOORDEN NIEUWVEEN Rijn 2-30 u ds Km Geref Kerk: 9-30 u en 6 30 u ds Mulder te Amsterdam OEGSTGEEST Herv Gemeente: Groene of Willibrordkerk 10-30 u ds Visser; Pauluskerk 10 u ds Jan sen Schoonhoven bevestiging ds Jonkman intrede, 7 u ds Visser. Kley te Rotterdam. Geref Kerk vrijgemaakt: 8 30 u d: Boer, 3 u ds De Vries te Leiden- LEIMUIDEN -v Gemeente: 9-30 u ds Gijsbers- -ef Kerk: 9-30 u en 7 u ds Koffrie- LISSE Her\ Chr Geref Kerk: 10 u en 4 30 u ds Biesma Geref Gemeente: 10 u en 4 u ds Van Gilst- Geref Kerk vrijgemaakt: 10 u en 4 30 u ds 'erleur Oud-Geref Gemeente: 9-30 u en 3 u lees- ienst; vrijdag 7 30 u ds Toes te Kinderdijk NOORDWIJK AAN ZEE Herv Gemeente: 10 u ds Cupédo, 5 u ds ioekstra: Sole Mlo 10 u ds Hoekstra Geref Kerk: 10 u en 5 u ds Ferwcrda NOORDWIJK-BINNEN Herv Gemeente: 10 u en 7 u ds Van Dok Geref Kerk: 9-30 u ds Dekker 5 u ds Lan- eler te Valkenburg. NOORDWIJKERHOUT Herv Gemeente: 10 u ds Smit?. OUDE EN NIEUWE WETERING Herv^ Gemeente10-30 u ds Knottn- i ds Kornet Groenewoud 5 u ds Van Gosliga- ref Kerk: Petrakerk 9 30 u ds Post reld; Rapenburg 9-30 u ds Bijli SASSENHEIM vlootpredikant Dei Chr Geref Kerk: 10 u en 5 i VALKENBURG Herv Gemeente: 10 u e Geref Kerk: 10 u ds La lekker te Noordwijk-Binneh Geref Kerk vrij gemaakt l10 15 i 6-30 u ds Lek- ■n^Heü 10 u^kand- VOORSCHOTEN dijk 10 u ds M-eyi VOORHOUT WOUBRUGGE ZWAMMERDAM ZOETERWOUDE ZOETERMEER vrijgemaakt: 9-30 en 4 30 u ds de haardoiie met het hoogste rendement P. M. PERQUIN HOGE MORSWEG 78, OEGSTGEEST - TEL. 21584 b.g.g. 21351 Wegenwachtstation voor Madurodam Maandagmorgen om tien uur zal de A.N.W.B. in het restaurant van Maduro- dam een op schaal 1 20 vervaardigd mo del van het in het voorjaar in gebruik gestelde wegenwachtstation Pauwmolen overdragen aan het stichtingsbestuur van de miniatuurstad. Het station wordt ge plaatst langs de autosnelweg in Maduro- dam. Tevens zullen twee modellen van wegenwaehtauto's bestemd voor de oude re wegenwachten er een plaatsje krijgen. De modellen zullen door de heer H. Rienstra. directeur van de wegenwacht worden overgedragen aan mevrouw mr. J. E, Glastra van Loon-Boon, voorzitster van de stichting tot bijstand van het Ne derlands studentensanatorium Maduro- dam. Na de overdracht zal het 8-jarig zoontje van mevrouw Glastra van Loon, gekleed in wegenwachtuniform een twee tal vlaggen hijsen, waarna de autosnel weg in werking zal worden gesteld. Van deze gelegenheid zal de A.N.W.B. voorts gebruik maken om opnieuw een elftal auto's over te geven aan wegen wachten, die tien jaar of langer deel van het korps pechbestrijders uitmaken De nieuwe wegenwachtauto's zullen voor het restaurant Madurodam worden opgesteld In een vorig artikel wezen we er reeds op, dat de Beierse Staatsopera zich bijzonder verknocht voelt aan het werk van Richard Strauss, die trou wens zelf destijds in een open brief daarvoor zijn erkentelijkheid heef uitgesproken. Behalve „Salome" en „Intermezzo" stonden dit jaar ook „Der Rosenkavalier"Ariadne auf Naxos" en „Arabella" op het programma dei Festspiele. Drie werken dus die in Strauss' oeuvre een belangrijke plaats innemen en waarvan de teksten afkomstig zijn van de dichter Hugo von Hoffmannsthal. Deze langdurige en intieme samenwerking van dichter ev componist, zoals vroeger van Mozart en Da Ponte, was mogelijk en vrucht baar omdat beiden streefden naar hetzelfde doel: een opera waarbi drama en muziek, ieder op eigen vlak, en toch met elkaar in harmonie, een „ver"beelding van de werkelijkheid zouden zijn zonder dat epn van beide overheerste. ARTISTIEK PEIL WAS ZEER HOOG Daarom kon Hoffmannsthal zich ver oorloven ingewikkelde, gekunstelde en zeer spirituele intriges uit te werken, terwijl Strauss zijn muzikale stijl in vrij heid, met alle verfijning en oververfij ning van de late romantiek kon ont plooien. soms zonder zich veel van de tekst aan te trekken. Het resultaat is stellig niet steeds even overtuigend, naast gelukkige harmonie tussen tekst en muzikale vorm, bijv. in grote stukken van de Rosenkavalier, in de monologen van Ariadne, en vooral in de liefdesscè nes in Arabella, wordt men getroffen door te grillige complicaties in de tekst en in de orkestrale partijen waardoor menhang en dichterlijke expressie schaad worden. Om Strauss als operacomponist te ws deren moet men over zulke feilen kunnen heenstappen. Dat dit te München in het algemeen niet moeilijk viel was te danken aan het hoge artistieke peil waardoor deze op- HET LAND VAN DE BIJBEL, zoals het in onze verbeelding leeft, een verbeelding gewekt door de Bijbelse verhalen in onze jeugd, is een land van vrede en rust. Dat was het in werkelijkheid natuurlijk hele maal niet. Integendeel, het was een land vol onrustf waarin een volk leefde dat gebukt ging in slavernij, onderworpen door de Romeinen, uitgezogen door de eigen HerodeSsen, voortdurend'overvallen en beroofd door de heidense volkeren uit de buurt (die wij tegenwoordig Arabieren noemen). Een land vol bloed en tranen, met enerzijds het volk in armoede, leed en ellende, maar anderzijds de paleizen der machtigen vol van een pracht praai, als wij ons moeilijk kunnen indenken. En toch komt dit getormentèerde land ons in onze verbeelding voor als een land van vrede en rust. Dat komt omdat het voor ons bij uitstek het land is gewor den van de Goede Herder, van Hem. die gezegd heeft: „Komt tot Mij en Ik geef u rust"; het land, waar naar ons besef, juist zij" belangrijk zijn geworden, die behoorden tot „destiUen in den lande" de eenvoudiigen, de vissers, die hun net- n de steek lieten om onttrokken aar het gewoel der wereld als een kleine kudde hun Heer te volgen, die hen leiden langs wateren der rust. Ja, als :e verbeelding terugdenkt aan Petrus Johannes en Jacob us, dan ziei zachtglooien.de heuvel, waar z schemering van de avond gezeten zijn de voeten van hun Meester teren naar zijn Woord. ATUURLIJK een idylle, die verbeel ding van ons, een echte pastorale. In zijn eenzijdigheid er hopeloos naast. Een gefixeerde momentopname en geens zins representatief voor de dynamische schrijver deze Bijbelse tijden levensecht wil gaan schilderen, kan hij met zo'n idylle niet veel beginnen. Dat kan hij misschien dertig bladzijden volhouden, maar gaat ermee door dan laten zijn lezers'hem de steek. Zo ook kan een filmman er ts mee uitrichten; dit dynamisch me dium verdraagt dit statische beeld van het verstijfde leven niet. De romancier moet levende karakters tekenen, mensen met geschiedenis, die falen en slagen, en en ondergaan en de filmman kan amera niet sluiten voor het milieu, de boeiende, wisselende dynamische situatie. Zo botsen Bijbelse roman en Bijbelse film reeds uit de aard der zaak als zodanig met onze van 1 huis uit vre dige verbeelding. Het is geen wonder, dat bij iedere nieuwe behandeling van een Bijbels onderwerp in boek of film iets moet overwonnen worden; iets van de rust der idylle moet worden opgegeven Ook al gaat men met de beste bedoe lingen en behoedzaam te werk van Lloyd C. in twijfel trek ken. Zijn boek „Petrus, de grote visser", ns aanleiding geeft tx>t deze enigs- theoretische beschouwing, is ge ven vanuit een groot ontzag voor de figuur van deze visser van mensen. Trou- niet verwonderlijk, dat een schrijver door de figuur van Petrus ge boeid wordt, want reeds in de sobere gegevens der Evangeliën treedt deze Jo- js tegemoet als een hartstoch telijke en robuuste persoonlijkheid; een boeiende roman waardig. Petrus (en dat heeft Douglas in z'n boek goed duidelijk gevangene van het Woord geworden, ondanks „vlees en bloed". In hem is de macht van het Woord openbaar geworden. Dit onderstreept te hebben is de verdienste van het boek. Dat de sohrijver daarnaast deze Petrus verzeild doet raken in een wraakgeschie- denis van de Arabische prinses Fara, die Galilea komt om Herodes Antipas te doden, kan men, hoewel de Bijbel daar geen aanleiding toe geeft, beschouwen dichterlijke vrijheid om de situ- 1 tijd en plaats te schilderen en Petrus tegen de achtergrond van zijn mi lieu des te scherper doen uitkomen ÏVFU is het boek van Douglas door Frank Borzage verfilmd met een ware uit buiting van alle romantiserende toevoeg sels. De scenario-schrijvers Howard Es- tabrook en Rowland V. Lee hebben zicb vooral door het woord „BIG" uit de En gelse titel „The big fisherman" laten lei den. Alles is grootscheeps: als Petrus storm komt op het meer is dat een superstorm; als het hof van Herodes An tipas voor de lens verschijnt, is dat alles prachtvol, dat zelfs de stoutste ver wachtingen overtroffen worden: een su pershow; als prinses Fara van de Ara bische koning Zendi een paard ten ge schenke krijgt, is dit een Pegasus gelijk en natuurlijk zijn Fara, Herodias en alle andere vorstelijke personages de schoon ste dames ooit gezien, zoals ook de prin sen de koenste en stoutmoedigste zijn Kortom alles is „big, big, big". Eigenlijk is liet bij al deze reuzeshows nog een wonder wat er van Petrus zeil is overgebleven. Temidden van al rumoer van rijkdom en bloeddorstigheid treedt deze ruwe vis6er toch naar voren als een gevangene van het Woord en even tijdens de Bergrede begrijpt men. waarom deze man alles heeft losgelaten, smaad cn vervolging is gaan lijden, om dat hij de stem van zijn Meester gehoor zaamde. Deze scène van de Bergrede is ongetwijfeld de beste van de hele film Men hoopt van harte op meer van zulke momenten vol geestelijke inhoud, helaas, de makers zijn te zeer onder de .ndruk van het woord „groot", dan dat zij oor gehad zouden hebben voor Vondel-woord: „God heeft het kleen TV EE. dit - AflJSjykaanse -.sbpwprodukt,. A. heeft nog geen recht een Bijbelse film te heten. Hoogstens kan men zeg gen, dat deze film naast de Bijbel ge legen heeft en enkele Bijbelse ele menten ernaar zijn overgewaaid. Zeker, de idylle van het land van de Bijbel als land van rust en vrede is er naast, maar deze supershow evenzeer De werkelijk heid zal ergens in het midden liggen Misschien is men bij het kritisch bezien van deze film voor zichzelf in staat ziek dit midden voor te stellen. Laat dat dan het nut zijn van deze grootse show. Ev. Grolla Nederlandse successen op Filmfestivals Op het filmfestival te Melbourne, Australië, in juni van dit jaar was „Fan- van Bert Haanstra de meest popu laire film, terwijl zijn documentaire ,Glas" als de beste film van het jaar werd beschouwd, Op dit festival worden geen prijzen beschikbaar gesteld. Op het festival te Montevideo, Uruguay, gehouden in augustus van dit jaar, waar met minder dan 240 films afkomstig uit 41 landen werden ingezonden, waren films in negen categorien ingedeeld, de categorie documentair-artistieke films behaalde „Prijs de zee" van Herman Ier Horst de grote prijs (gran premio) terwijl aan de film „Glas" van Bert Haanstra de grote prijs in de categorie „culturele films" werd toegekend. Van de uit totaal zes films bestaainde Nederlandse Inzending aan dit festival werden met „eervolle vermeldingen" be loond: „A.B.C." (Aruba, Bonaire, Curacao) van John Fernhout, categorie reisfilms en ,Os Mundi" van Hattum Hoving, cate gorie wetenschappelijke films. voeringen van de Beierse opera onder de dwingende en oermuzikale leiding van Joseph Keilbert en Hans Knappertsbusch werden gekenmerkt. Daar Strauss zowel dramatisch als vocaaltechnisch zeer hoge eisen stelt aan de zangers, hangt van de juiste bezetting der sleutelrollen veel af. De zware orkestratie dwingt tot groot stemvolume, de steeds wisselende sfeer en situatie waarin de handeling zich af speelt, vergen een rijk geschakeerde voordracht, terwijl coloratuur bovendien Strauss' bijzondere liefde genoot. Partijen als die van Sophie en Oetavian in de „Rosenkavalier", Ariadne en Bacchus in „Ariadne", en Arabella en Mandryka in „Arabella" behoren dan ook tot de moeilijkste van het nieuwere ope rarepertoire, Daarbij komt dan nog het probleem van de travestie-rollen, waar- fiingevoelige baron Ochs auf Lerchenau. Een merkwaardige travestie rol is voorts ie componist in „Ariadne auf Naxos"; In- reborg Bremert. sopraan, slaagde er gro- endeels in dit tussen ijl idealisme en iels ninder ijle erotiek zwevende porsonagc waar te maken, al overtuigde de muziek leraar van Kieth Engen ons hiertegen- Dat deze wel wat al te grillige, hetero gene opera Ariadne (in de latere versie mèt proloog) ons bleef boeien was echter vooral te danken aan de vocaal toch wel heel knappe Ariadne van Hildegard Hil- lebrecht, ondanks een zekere plompheid 'n haar acteren. Naast haar viel S&ndor Kónya als Bacchus ons bijzonder tegen. Hermann Prey zorgde voor een boeiende Harlekin. In eenheid van muzikale stijl, warmte van expressie en gratie van handeling behoort ..Arabella" (het laatste produkt van de samenwerking van Strauss en Von Hoff mannsthal) naast de „Rosenkavalier" tot de bekoorlijkste opera's van Strauss. Het grote succes van deze opvoering was wel in de eerste plaats te danken aan het schitterende solistenpaar Lisa della Casa als Arabella, en Dietrich Fischer-Dieskau als de rijke, ghevaleres- ke en romantische grondbezitter Mandry ka. Wist eerstgenoemde van het mooie, wat geëxalteerde meisje Arabella een vocaal en psychologisch bijna volmaakte realisatie te geven, de vermaarde bariton incarneerde een Mandryka van zulk een gevoelsechtheid en tevens van zulk een komische kracht dat we ons dit persona- Strauss, in navolging wellicht van Mozarts Cherubino, zulk een speciale voorkeur aan de dag legde. Zo Oetavian, de held in de Rosenkavalier, die nauwe lijks uit de liefdesverhouding tot de Feld- marschallin (prachtig gezongen door Ma- 1e Schech) losgeraakt, pardoes te recht komt in de liefdesextase ten op zichte van Sophie. Hanny Steffek TTET IS voor een mezzosopraan niet zo eenvoudig de toeschouwer van de mannelijkheid van deze jonge Don juan te overtuigen; Hertha Topper slaagde hier toch grotendeels in, al haalde ze niet het büna niet te overtreffen niveau van Hanny Steffek als Sophie. Hiernaast gaf Kurt Böhme een ruige, komische, vooral dramatische interessante creatie van de zonderlinge, tegenover vrouwen niet erg De Stichting Het Nederlands Ballet, onder directie van mevrouw Sonia Gas- kell, begint het nieuwe seizoen met in totaal 53 personen. Naast de solisten Sonja van Beers, Leonie Kramer, Irene de Vos, Andrea Jungen, Alexandra van Rhijn, Peter W. Reilly, Conrad van de Weetering, Peter Appel, Billy Wilson, Ronald Snijders en Sylvester Campbell, zullen als gastsolisten optreden Joan Cadzow, Raissa Stroutchkova en Youri Zjdaniv. Zoals bekend zal de Russische pedagoog voor de klassieke opleiding, de heer A. Kumusnikoff uit Leningrad, een jaar aan het Nederlands Ballet ver bonden zijn Voor het komend seizoen zijn reeds 86 voorstellingen voor volwassenen en 29 voor de jeugd geboekt, maar dit aantal zal nog wel groter worden. In de Koninklijke Schouwburg in Den Haag wordt 11 oktober de première ge geven Het programme vermeldt onder, meer „Serenade" en „Clatr de Lune" op muziek van Debussy en choreografie van Tshitshinaze. Van de nieuwe stukken in het repertoire van het Nederlands Bal let noemen wij: „De witte salamander" op muziek van Joop Stokkermans, cho reografie Paul Taylor, „Piqué Dame" naar Poesjkin, op muziek van Tsjaikows- ky, choreografie Serge Lifar, „Concerto" op muziek van André Jolivet, choreo grafie George Skibine, „Pean" op elek tronische muziek van de Amerikaan Gossmann, choreografie Tatjana Gsovska. Waarschijnlijk zal de Amerikaanse choreograaf George Balanchine de Sym phonic in C van Bizet en „Episode" van VVebern met de leden van het Nederlands Ballet voor het Holland Festival instu- In Enschede zal 1 oktober een school van het Nederlands Ballet worden ge vestigd. De leiding van deze school be rust bij de oud-soliste van het ballet, Maria Huisman, die vier jaren in Para- 1 school In de studio van het Ned. Ballet de Koningstraat wordt nu een zaal inge richt met een podium van 9V4 m. breed en 814 m. diep. Daar zullen voorpremiè res, discussie-avonden en toelichtingen worden gegeven. Gedurende augustus heeft Nederland 3or f 1290 miljoen ingevoerd tegen f 1476 min. in juli. De uitvoer beliep f 1156 min. tegen vorige maand f 1238 min. Ten opzichte van het vorige jaar nam invoer met 16 procent toe en de uit voer met 15 pet Evenals vorig jaar was 90 pet van de invoer door uitvoer gedekt tegen 84 pet in juli 1960. Sedert het begin van het jaar is het uvocrsaldo f 1422 min. en dus aanmerke lijk hoger dan een jaar tevoren toen het f 1141 min. bedroeg. Lisa Della Casa als Arabella en Anneliese Rothenberger als Zdenko in Strauss' opera „Ara bella" tijdens de Münchener Festspiele. ge niet meer in andere gedaante kunnen voorstellen. Arabella's zusje. Zdenka. die om utili teitsredenen als jongen Zdenkodoor hei leven moet gaan, doch die dank zij haar edelmoedig handelen haar liefde en haar sekse openlijk mag belijden, (een travesie-rol dus met een rechtvaardiging in de handeling), kreeg een bekoorlijke gestalte in Anneliese Rothenberger. Hel mut Jürgens had bij deze drie opera's gezorgd voor weliswaar niet revolutio naire. doch. vooral in de „Rosenkavalier", niettemin zeer smaakvolle en rijke dé cors. een lust voor het oog. Fahtaff DAT FISCHER-DIESKAU over een on gemeen sterk komisch-dramatisch talent beschikt, bewees hij overigens eveneens in de titelrol van Verdi's Fal- staff, waarvan Meinhard von Zallingen oen zeer briljante opvoering (helaas in het Duits!) dirigeerde. Naast hem vielen vooral Claire Watson als mrs. Ford, cn Antonie Fahberg als „Aennchen" door goede prestaties op. Jammer slechts dat genoemde Helmut Jürgens met zijn Fal- staff-encsenering minder gelukkig was dan bij Strauss. Het feit dat Hugo Wolf juist 100 jaar geleden werd geboren heeft men te Mün chen willen herdenken met een liederen- avond gegeven door de grootmeesters Fischer-Dieskau. bariton, en Gerald Moore, piano, met een geheel aan Wolfs Goethe-liederen ontleend programma. Hoeveel bewondering men ook heeft voor Fischer-Dieskau als operazanger, zijn eigenlijke grootheid ligt toch op het do mein van het Duitse lied. En al bestaat bii hem tegenwoordig weieens het ge vaar. dat door een al te dramatische tekst uitbeelding met sterk dynamische mid delen de grenzen van het liedgenre wor den overschreden (bijv. in „Prometheus") en al oogst hij vooral succes ook met ko mische en schalkse liederen („Der Ratten- fanger"), zijn ongeëvenaarde lyrische ga ven zijn het uiteindelijk waardoor liede ren als „Grenzen der Menschheit" en Anakreons Grab" in hun verheven ver stilling in zijn vertolking tot onvergete lijke momenten worden. Eon schonere hulde aan de nagedach tenis van een groot toondichter dan deze avond in de fraaie Hercules-zaal van dc voormalige koninklijke Residentie had men zich niet kunnen voorstellen. Dr. J. van der Veen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 13