Uw probleem is het onze
MEDEDELING!
Diakonessen uit gehele
wereld kwamen bijeen
mcmtöcut
Meningen van anderen
Een woord voor vandaag
Uitwijzing dr. Reeves brengt
vele pennen in beweging
Prof. Bouman
naar Beiroet
•Qemw,
2
ONZERZIJDS
Enkele kanttekeningen
BERAAD OVER LOONPOLITIEK
J^E onlangs bij het College van Rijksbemiddelaars ingediende ontwerp c.a.o.
voor de werknemers in de suikerindustrie is bij het College op moeilijk
heden gestuit. De moeilijkheden waarom het hierbij gaat, raken echter niet
alleen deze vrij kleine groep van werknemers, maar zijn van veel verstrek'
kender aard.
Het gaat hier namelijk om de eerste bedrijfstak, die voor de tweede maal
na dc invoering van de gedifferentieerde loonpolitiek een loonsverhoging
overeengekomen is.
In de nieuwe c.a.o. is de bepaling opgenomen, dat aan de werknemers een
bedrag van 75 in eens extra zal worden uitgekeerd, omdat achteraf ge
bleken is, dat bij de vorige afsluiting van dc c.a.o. de loonsverhoging, op
grond van de produktiviteitsstijging, te gering is geweest. In deze nieuwe
c.a.o. komt men dus terug op de eerder overeengekomen lonen.
Een dergelijke situatie doet zich op het ogenblik ook in de metaalsector
voor, waar men tussentijds de c.a.o. wil openbreken om dc produktiviteits
stijging, die achteraf groter is gebleken dan men verwachtte, alsnog in de
lonen te verdisconteren. Het verschil is hier alleen dat het bij de suiker
industrie niet om een tussentijdse openbreking gaat, daar de vorig jaar ge
sloten c.a.o. slechts voor één jaar gold.
De beslissing, die door het College over dc c.a.o. voor de suikerindustrie
wordt genomen, kan min of meer beslissend zijn voor de loonpolitiek in
de nabije toekomst voor het gehele bedrijfsleven.
In het advies dat de Stichting van de Arbeid over de ontwerp-c.a.o. reeds aan
het College van Rijksbemiddelaars heeft uitgebracht, is ook aan dit aspect
van de kwestie aandacht besteed.
Zeer terecht heeft het College van Rijksbemiddelaars zich in deze kwestie dan
ook verstaan met de staatssecretaris van sociale zaken. Het gaat hier tevens
om een interpretatie van de Algemene Aanwijzing voor de loonpolitiek van
31 juli van hot vorig jaar.
Wij juichen het toe, dat staatssecretaris Roolvink na deze informatie door
het College niet onmiddellijk eenzijdig een beslissing heeft genomen. Heden
middag heeft hij zich behalve over bovengenoemde c.a.o.-kwestle, met name
ook over de algemene aspecten van de huidige sociaal-economische situatie
beraden, samen met de vertegenwoordigers van de centrale werkgevers- en
werknemersorganisaties.
We spreken het vertrouwen uit, dat langs de weg van overleg ook thans
de arbeidsrust in het Nederlandse bedrijfsleven bewaard zal kunnen blijven.
KANS VOOR DE BOTER
ERKEND moet worden, dat het Nederlandse bedrijfsleven in de zuivel
sector in staat is gebleken snel en krachtig te reageren, wanneer zich
situaties voordoen die het belang raken van de Nederlandse zuivelafzet.
Nadat zaterdag de gecompliceerdheid van het margarine-drama een climax
had bereikt, is het bestuur van het productschap voor zuivel gisteren in
spoedvergadering bijeengekomen, om na te gaan, welke mogelijkheden deze
situatie voor de Nederlandse botcrafzet zou kunnen bieden.
De botervoorraad omvat op het ogenblik 16.000 ton. Dat het bestuur van het
productschap diligent is om elke gelegenheid aan te grijpen ten einde deze
grote voorraad nog zo goed mogelijk verkocht te krijgen, is een lofwaardig
streven, ook al moet dan van een situatie gebruik gemaakt worden waarvan
de achtergrond minder prettig is.
Besloten is, dat thans voorlopig 1500 ton verse boter extra op de binnen,
landse markt zal worden gebracht, en mocht hiermee de toegenomen vraag
Van het publiek naar boter pog niet opgevangen kunnen worden, dan zal het
productschap in nauw overleg met de minister van landbouw reeds binnen
enkele dagen de voorraad koelhuisboter aanspreken.
Vanuit de zuivelsituatie bezien zal het inderdaad een zucht van verlichting
waard zijn, indien de huidige enorihe voorraad boter toch nog een goede
afzet zou vinden tegen een- vrij redelijke prijs.
Vorige week heeft het productschap de minister van landbouw al aan
geraden op 3 oktober met de verkoop van koelhuisboter te beginnen tegen
een consumentenprijs van circa 63 cent per pakje.
Thans mag men nog weer wat meer hoop hebben,, dat het inderdaad zal
lukken, tegen deze prijs de enorme voorraad boter nog vóór het nieuwe
seizoen (1 april 1961) te ruimen.
Dit zou voor de zuivelsector,bovendien de welkome bijkomstigheid op kunnen
leveren, dat het botergebruik door het Nederlandse publiek ook in de toe
komst op een hoger niveau zou komen te liggen.
Zevende conferentie in Uppsala (I)
(Van een onzer medewerkers)
De bewoners van het Zweedse Universiteitsstadje Uppsala hadden
nog nooit zoveel diakonessen in hun straten zien wandelen, als tussen
18 en 23 augustus jl. Wel waren zij gewend de zusters van hun eigen
„Samariterhemmet" in het flatteuze Zweedse diakonessencostuum ge
regeld te zien, maar nu was het een parade in de meest verschillende
kledij, waarvoor zij graag even naar buiten kwamen.
De internationale conferentie van „Diakonia", de wereldbond
van Diakonessengemeenschappen, trok zusters, predikanten en vele
andere belangstellenden uit 15 landen naar Uppsala. Europa was
natuurlijk sterk vertegenwoordigd, maar ook de U.S.A., Australië en
Nicuw-Zeeland waren van de partij. Deze wereldbond omvat onge
veer 55.000 zusters, over de gehele aardbol verspreid. Het aantal con
ferentiegangers bedroeg 150.
Het diakonessenwerk vindt de baker
mat van zijn 19e eeuwse herleving
het Duitse dorpje Kaiserswerth bij Düs-
seldorf, waar omstreeks 1840 Theodor
Fliedner de stoot tot het werk gaf. Al
spoedig breidde dit evangelische barm-
hartigheidswerk zich uit over de gehe
le wereld. Het Haagse Diakonessenhuis
..Brojvovo", genoemd naar de eerste be
sturende zuster byv. werd door Réveil
kringen in 1865 gesticht. Thans zijn er
Nederland 19 Diakon es se nhuizen met
i diakonessen.
Tot aan de Tweede Wereldoorlog
speelde Kaiserswerth een overwegende
hoofdrol iri de internationale organisa
tie. In 1946 werd, mede door krachtige
arbeid van Nederlandse zijde de bond
Diakonia" opgericht op de eerste gro
te conferentie hier te lande. Kort daar-
sloten de Duitse en Zwitserse hui-
tot het Kaiserswerther Verband
behorend, zich bij de grote bond aan,
zooat nu met recht kan worden gespro
ken van een oecumenisch wereld-dia-
konessenwezen. In Uppsala werd r
de zevende conferentie gehouden. Door
deze bijeenkomsten, die trouw door af
gevaardigden worden bezocht is een
hechte internationale band en> vriend
schap en uitwisseling van gedachten
ontstaan.
Wat is een diakones? In het alge
meen gezegd: een vrouw, die zich na
een speciale vorming te hebben ont
vangen, in allerlei diakonaal werk wil
inzetten, als lid van een diakonessen-
Advertentiën
MARGARINE
of boter op uw brood is overbodig
sis u een lekker laagje pindakaas
gebruikt. Onze pindakaas bevat
ca 55#/o natuurlijke vetten, 250/0
eiwit en veel vitamines.
Vraag dus pindakaas van
MARGARINE
De mededeling, d«t ook andere marga
rine dan Planta dc jeukxiekte verwekken
de enralgator beval, heeft bij een tweetal
bladen commentaren uitgelokt.
Do Volkskrant schrijft: „Het aan
vankelijke vertrouwen, dat Unilever de
trieste Planta-affaire in alle openheid en
op een wijze, een wereldbedrijf waardig,
zou afhandelen, heeft een gevoelige deuk
gekregen. Eerst nu drie weken na het
opkomen van de massale jeukziektc
blijkt, dat ook in andere margarine-mer
ken kleine hoeveelheden van de schadelij
ke stof zijn terecht gekomen. Het is te
betreuren, dat niet Unilever dit heeft ont
huld, maar dat liet uit ervaringen van art
sen is moeten blijken. Al zou het slechts
om geringe hoeveelheden gaan en al is het
ziekte-risico aanzienlijk geringer, dan nog
had liet bedrijf bet zekere voor het onze
kere moeten nemen en maatregelen moe
ten treffen om ook deze partijen uit de
markt te nemen. Bij de nog onbeantwoor
de vragen is nu >veer een nieuwe geko-
Het gerechtelijk onderzoek dati s aan
gevangen, zal hopelijk energiek worden
aangepakt en op korte termijn het ant
woord op deze vragen verschaffen. Zo al
leen k^n er een einde komen aan de groei
ende onrust rond een belangrijk volks-
socdsel. Uit liet voorlopige algemene ver
koopverbod is in ieder geval gebleken, dat
de Justitie terecht geen enkel risico
meer wil nemen."
Ook do NJeuwe Rotterdamse
Courant verwijt Unilever to kort te
zijn geschoten, door het publiek niet voor
te lichten over gevaren verbonden aan het
eten van andere margarine-merken dan
Planta. „Om te beginnen kan men zeggen",
aldus het blad, „dat do Unilever niet al
leen de directeur-generaal van de volks
gezondheid, maar ook het publiek had
moeten inlichten. De Unilever had niet moe
ten afwachten hoe het beleid van de di
recteur-generaal te dezer zake zou zijn. Dé
Do directcur-gcneraal intussen, heeft van
zijn kant het stilzwijgen bewaard. Door de
mededeling dat hij publicatie niet oppor
tuun vond, is dat stilzwijgen uicl voldoen
de verklaard. Er waren Ie grote risico's.
Welke opportuniteit rechtvaardigde het ne-
Dat vervolgens dc inspecteur van de
volksgezondheid van de Unilever niets te
horen heeft gekregen, is ook al onver
klaarbaar. Waarbij men zich tevena kan
afvragen, of er soms in deze belangrijke
raak wel voldoende contact i egeweest tus
sen de inspecteur en de directeur-geneaal.
Ned. Ferv. Gemeente
in Hamburg
ln Hamburg is een Nederlandse Her
vormde gemeente gesticht Ds. P. Pet-
tinga die daar werkzaafn is, heeft thans
GEEN GEVAAR
In liet contactblad voor de
Christelijk Historische Unie
Bindingis dr. II. W. Tilanus
ingegaan op de afscheidsrede
van prof. mr. dr. G. van den
Bergh, waarin deze stelde dat
de confessionele partijen een ge
vaar zijn voor de democratie.
Puntsgewijze gaat hij in op een
aantal stellingen van de hoogle
raar. Verkort antwo&rdt dr. Ti
lanus:
1. „het zogenaamde processie
verbod"-. Dit nu komt hem voor
in een land met werkelijke gods
dienstvrijheid onverdedigbaar te
zijn. Hij kan, zelfs met de beste
wil, in de bezwaren die tegen de
processievrijheid vooral van be
paalde protestantse zijde worden
gemaakt, niet anders zien dan een
gebrek aan werkelijke verdraag
zaamheid,
Deze gedachtengang wordt ln
C-H. kring volstrekt teruggewe
zen. Prof. van dén Bergh heeft
de ware zin, de ware betekenis
van een processie, die voor onze
r;k. landgenoten een ernstige gods
dienstige plechtigheid is, niet be
grepen en daarom heeft hij ook
niet begrepen dat deze openbare
godsdienstige plechtigheid aan ge
lovige protestantse christenen aan
stoot kan geven en hun diepste
gevoelens kan kwetsen. Daarom
luist moeten we, overeenkomstig
onze Grondwet, over en weer on
ze gevoelens respecteren, juist ter
wille van de democratie.
2. „het befaamde gebed vóór het
begin van vergaderingen". Prof.
van den Bergh zegt: een voor
leder aanvaardbare oplossing ligt
voor de hand: Laat de voorzitter
van de vergadering na de opening
een minuut stilte verzoeken voor
hen, diq zulks wensen. Dan krijgt
elk het zijne.
Niet gaarne zouden we, daar.
waar het ambtsgebed bestaat, dit
zien vervangen door een minuut
stilte. Wij denken bijv. aan de ver
gaderingen van de Prov. Staten
van Zuid-Holland, die met ambts
gebed worden geopend, welke ope
ning bij velen een weldadige in
druk nalaat.
3. de groeiende betekenis van
de overheidssubsidies voor ker
kenbouw.
De hoogleraar zou met vreugde
zijn steun aan dergelijke voorstel
len, indien nodig, geven, maar dan
moet ook Z.i. precies hetzelfde gel
den voor bezinningscentra van die
groepen van ons volk, die geen
deel uitmaken van enig kerkge
nootschap.
Hier worden kerken en bezin
ningscentra door de spr. op één
niveau gesteld, hetgeen niet aan
vaardbaar is, daargelaten of ln
een bepaalde situatie ook aan be
zinningscentra subsidie kan wor
den verleend.
4. een minderheid van de laatste
grondwetscommissie wenste aan
aan de Grondwet een artikel toe
te voegen, dat aldus luidt:
„Het -staatsbestel van het Ko
ninkrijk wordt gedragen door de
erkenning van God als Schepper
en Bron van het recht".
Prof. van den Bergh heeft zich
over deze verwerping zeer ver
heugd en hij heeft de indiening
van dit minderheidsvoorstel diep
betreurd. De ondertekenaren,
waartoe ook de chr. hist, leden
der Staatscommissie behoorden,
waren naar zijn stellige overtui
ging te kort geschoten in demo
cratisch besef.
De chr. hist, leden van de staats
commissie hebben het daarente
gen in hoge mate betreurd, dat
voor dit voorstel geen algemene
instemming bestond; voor hen
gold wat in artikel 4, lid 2, van
het chr. hist. beginselprogram
staat. n.L:
„De Overheid dient Gods Naam
te belijden en de Grondwet be
hoort te erkennen, dat de Over
heid Gods dienaresse is".
5. De hooggeleerde spreker dacht -
ook aan het facet van het be
staan hier te lande van zogenaam
de confessionele partijen. Hij had
zijn studenten nimmef verheeld,
dat hij deze confessionele partijen -
thans beschouwt als 'een gevaar
voor de juiste werking van ons de
mocratisch stelseL
Toch erkende hij volmondig, dat
in een aantal belangrijke, ja zelfs
fundamentele problemen het gelijk
aan hun zijde is geweest.
Voor deze laatste erkenning kan
men dankbaar zijn. Maar te
gen de stelling, dat confessionele
partijen thans een gevaar zijn
voor de juiste werking van ons de
mocratisch stelsel, komt het Chr.
Hist, staatkundig denken in fel
verzet
Nog steeds ziet de Chr. Hlst.
Unie voor Nederland en voor het
Nederlandse volk, overeenkomstig
de aard en het karakter van ons
Volk, het bestaan van confessio
nele partijen als een zegen en
geenszins als een gevaar voor on
ze democratie. Het Nederlandse
Volk heeft door de eeuwen" heen
godsdienstig leren denken. Het
heeft diep gevoeld, dat God souve-
rein is op alle terrein en dus ook
op het terrein van staat en maat
schappij. en dat de bron vaü het
gezag ligt bij Hem.
Zolang er nog groeperingen zijn,
die menen, dat men in democra
tisch besef te kort schiet, wan
neer men in de Grondwet zou wil
len neerschrijven, dat het staats
bestel van het Koninkrijk wordt
gedragen door de erkenning van
God als Schepper en Bron van het
recht, en die zelfs nog niet op zo
sobere wijze, als hier voorgesteld,
willen erkennen het bestaan van
God. zolang is het bestaan van
confessionele partijen, die juist
daarvan uitgaan, zeker nodig.
Het bestaan van confessionele
partijen, ook van de Christelijk
Historische Unie moge dan ook
in onze constellatie gezien worden
als een zegen en geenszins als een
gevaar voor onze democratie.
gemeenschap waarin zij is toegetre
den, dragende de medeverantwoor
delijkheid voor het gezamenlijke werk.
In vele landen is de band met
huis afwezigmaar na een seminarie
opleiding, krijgt de diakones een ker
kelijke ordening en functie.
In Nederland zijn de meeste diako
nessen verpleegster, hoewel toch ook
velen in het ziekenhuis een niet-ver-
pleegkundi-ge functie vervullen. In de
z.g. buitenposten verrichten diakones
sen werk, bijv. als maatschappelijk
werkster, wijkverpleegster, zendingszus-
ter of zendelingarts. Een officieel ker
kelijke status hebben de diakonessen
ten onzent helaas niet.
Diakónaat
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Heemstede, M. L. W.
Schoep, jeugdpredikant te Rotterdam.
Beroepen door de generale synode
als predikant voor buitengewone- werk
zaamheden te Paramaribo, C. Groot
te Brouwershaven.
Beroepen te Vriezenveen, G. J. v. d.
ogerd te Surhuizum (Fr.).
Beroepen te Wezep (toez.), J. van
Rootselaar te Delft.
Beroepen te Bodegraven, C. A. Kore-
aar te Rotterdam.
Aangenomen: naar Zetten-Andel: R.
de Bruin te Earneweld; Aangenomen
het beroep der generale synode, als
predikant voor buitengewone werk
zaamheden (hoogleraar te Beiroet) prof.
J. Bouma te Brussel.
Bedankt: voor Saó Paulo, Brazilië,
J. G. Panhuise te Zeist.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Siddeburen: R. van
Reenen te Klundert; Beroepen te Bois-
ward: T. W. Vlaanderen te Delfzijl.
CHR. GEREF. KERKEN
-Tweetal te Rotterdam-Z.
H. W. Eerland te Amersfoort en S. van
Zwoll te Kampen; Tweetal te Zeist:
M. Baan te Dordrecht en Chr. Verhage
te Hijversum-C.Beroepen te Werken
dam: J. C. Ravenswaaij te Schevenin-
BAPTISTEN GEMEENTE
Beroepen te Stadskanaal: J. Broer
tjes te Utrecht.
GEREF. GEMEENTE
Beroepen te Rijssen (tweede p
kantsplaats) Chr. van Dam te Rotter-
Bedankt voor Bruinisse: H. Ligten-
berg Rotterdam-W.; Bedankt voor
Scheveningen: A. Vergunst te Rotter
dam-C.
OUD GEREF. GEMEENTE
Bedankt voor Kampen: J. v. d. Poel
tg Ede.
Over dit onderwerp hield de predi
kant-directeur van het Stockholmse dia
konessenhuis dr. David Lindquist op de
eerste conferentiedag een magistrale
voordracht. Na een gedegen overzicht
van de positie van de vrouw in de an
tieke wereld en in bet evangelie, kwam
hij tot een krachtige verdediging van
de christelijke diakopia tegenover de al
gemene philanlropie. Diakonie heeft een
bepaalde geestelijke grondslag. Diakonie
houdt rekening met God en met de
boze. Diakonie put uit de bronnen die
alleen in het Evangelie van Christus zijn
te vinden. Diakonie kan het werk van
de boze nooit uitroeiep. Het ls niet mo
gelijk om door onze arbeid één groot
wereldverbeterend Plan uit te voeren.
De arbeid van barmhartigheid, uit lief
de tot Christus, wordt steeds gedaan in
afwachting van Zijn grote overwinning,
bij Zijn wederkomst, zij het dan ook
als een heerlijk, maar menselijk teken
van die komende overwinning.
De voorzitter van „Diakonia" ds.
Pehr Edwall had reeds op deze diep
evangelische bezinning van de taak ge
zinspeeld in zijn meditatie tijdens de
openingsbidstond, de vorige avond in
de" mooie romaanse Drieënigheidskerk.
Het ging over de vraag „Wat doet gij
hier, Elia?". Hij tiad ons de vraag voor
gelegd, of wij bereid waren in deze da
gen ons opnieuw te laten gorden tot de
voortdurende opdracht. Is de conferen
tie een vlucht uit de werkelijkheid? Of
een opnieuw willen luisteren en ons wil
len laten spijzigen?
Andere onderwerpen
Het vrouwelijk element, dat op de
menkomst overwoog, kwam voluit z
het woord in voordrachten over de „be
tekenis van de inzegening". De struise
besturende zuster van het huis te Flens
burg, zr. Rosemarie Mandel, en een be
wogen Australische zr. Kathr. Sheppard,
voerden achter elkaar het woord. De
eerste, gekleed in het orthodoxe Duitse
costuum, en de tweede in het eenvoudi
ge grijze mantelpak van de Brits ge
oriënteerde kerkelijke werksters.
Ook verscheen achter de lessenaar de
kleine zr. Mirjam Denis van het huis
Reuilly te Parijs, wier verrukkelijk
Frans ons na de Duitse en Engelse ge
luiden toch wel weer als hemelse mu
ziek in de oren klonk.
Gemeenschap Selbits
Een hoogst merkwaardig echtpaar,
ds. en mevr. Hümmer, kwam vertel
len van de wijze waarop het de ver
nieuwing der gemeenschapsgedachte
had beleefd. Bij het ontstaan van
hun orde in een Beiers dorp, dat be
rucht was vanwege de lauwheid van
het kerkelijk leven beleefden de jonge
predikant en zijn vrouw het, dat plots
velen tot bezinning kwamen. Zij slo
ten zich aan een tot een hechte groep,
zich op diep spirituele basis wijdend
pan het werk der barmhartigheid.
Een soort diakonale orde dus, van zo
wel gehuwden als ongehuwden. Frau
Hümmer droeg zelf ook het diakones-
achtige costuum. Zij getuigden m,et
grote vurigheid van hun '.dealen en van
de gemeenschap die zij onder elkan
der hadden, de Selbits-Gemeinschaft.
Terecht werd in de discussie wel op
gemerkt, dat deze soort van geestellj-
Onderwijsbenoemingen
Benoemd bij het ulo: aan de ulo
school te Groningen: de heren E. La-
njnga en J. v.d. Ploeg en mej. M. T.
Hummelen, resp. te Groningen, Bop.
-•ersum en Murmerwoude; aan de Herv.
'uider-ulo te Rotterdam: de heer A
Butter te Den Haag; aan de 2e Chr.
ulo te Sneek: de heer A, J. Dijkstra te
Sneek.
ke vernieuwing in een nlenwe orde ge
makkelijker te verwerkelijken ls, dan
ln een reeds Jaren gevestigd huls, met
zijn vele honderden zusters en mede
werkers. Toch waren vele opmerkingen
van de Hümmers waardevol, en hun
oproep tot meer geestelijke diepgang
zal door leder wel diep ln het hart her
kend zijn.
Als het goed, is moet het gemakkelijk zijn aan een mens te
zien dat hij een christen is. Heel zijn handel en wandel moet
als het ware het licht van Gods blijde boodschap uitstralen.
Hij moet niet slechts getuigen met woorden, bijbelteksten die
hem van jongs af zijn ingeprent en niet slechts doordat een
vergadering van christenen begonnen wordt met gebed in
de bergrede zegt Jezus dit: „Indien uw gerechtigheid niet over
vloedig is, meer dan die der Schriftgeleerden en farizeeën, zult
gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan!"
En hoe die schriftgeleerden en farizeeën hun gerechtigheid
demonstreren inderdaad: demonstreren! wordt in de
Bijbel heel scherp getekend.
In de bergrede volgt dan die vurige uiteenzetting van wat het
eigenlijk is: leven als christen. Een uiteenzetting waarbij Jezus
de wet der tien geboden als uitgangspunt heeft genomen. Maar
waarin Hij het „Gij zult niet" een inhoud geeft zo vol perspec
tief, dat het de mens die God liefheeft tot hartverwarmende
activiteit moet brengen.
Die bergrede is bekend, heel bekendMaar heeft het geen nut
zich telkens en telkens weer die spiegel van christelijk leven
voor te houde? Want wij leven zo snel
De uitwijzing van de anglicaanse
bisschop van Johannesburg heeft
heel wat (Engelse) pennen in bewe
ging gebracht. De liberale News
Chronicle bijv. schrijft: „De Zuid-
afrikaanse regering heeft een onhan
dige en kinderachtige methode ge
volgd om dr. Reeves het zwijgen op
Prof. dr. J. Bouman, hoogleraar aan de
prot. theologische faculteit te Brussel
heeft een benoeming tot hoogleraar aan
de theol. faculteit te Beiroet, Libanon,
aangenomen. Prof. Bouman is zondag
morgen in een dienst in de hervormde
gemeente van Vught bevestigd als pre
dikant in buitengewone dienst om in die
kwaliteit naar het nabije Oosten te wor
den uitgezonden. Onze landgenoot, die
voor hij als hoogleraar in Brussel op
trad predikant was van de hervormde
gemeente van Hekelingen is voornemèns
zich woensdag hier te lande in te schepen
naar zijn nieuwe standplaats. Als nieuwe
hoogleraar aan de theologische faculteit
te Brussel zal optreden de kandidaat A.
de Groot die voornemens is 29 septem
ber aan de R.U. te Utrecht te promoveren
tot doctor in de theologie op een disser
tatie over Abraham v. d. Palm. Dr. de
Groot zal in Brussel eukumenika gaan
doceren en e?n deel van de kerkgeschie
denis. De openingszitting van het aka-
demisch jaar van de prot. theologische
faculteit zal plaatsvinden op 12 okt, in de
Schotse kerk te Brussel.
te leggen of te trachten hem het
zwijgen op te leggen. Het is duide
lijk dat dit optreden slechts lot re
sultaat zal hebben dat de algemeno
afkeer van de nationalistische doc
trine nog groter wordt.
Zijn niets aan duidelijkheid te wensen
overlatende houding tegen de apartheid
zijn oorzaak dat de Zuid afrikaan-se re
gering hem maar al te graag kwijt wil»
Maar er kan een tijd komen dat Zuid.
Afrika de afwezigheid van mensen als
dr. Reeves, die een matigende invloed
op het gebruik van geweld kunnen uit.
oefenen, zal betreuren".
De onafhankelijk-conservatie Daily
Telegraph merkt op dat bisschop Ree
ves banden onderhield met Afrikanen
die zich tegen de regering verzetten,
doch die voor hem slechts pleiten. „De
ze banden verklaren het besluit deze
lastige man uit te wijzen".
De liberale The Guardian meent dat
de uitwijzing „geen weloverwogen po-
ütieke manoeuvre is. Zij is een logisch
gevolg van de oprechte overtuiging van
de regering van de juistheid van haar
beleid, hetgeen ook het meest onrust
barend is", aldus het blad.
„Dr. Verwoerd kan een dapper mens
deporteren, maar 'hij kan de stem van
de waarheid niet altijd het zwijgen op
leggen", schrijft de onafhankelijk-linkse
Daily Mirror.
De conservatieve Yorkshire Post
schrijft dat de Zuidafrikaanse regering
de ene tragische blunder na de andere
begaat, „Door een christelijk leider dfe
geen misdaad begaan heeft, dan slechts
de waarheid te spreken zoals hij die
ziet en slechts de stem van zijn gewe
ten te volgen, als ongewenste vreem
deling te deporteren, heeft de regering
van dr. Verwoerd zich in de beklaag
denbank van de wereldopinie
geplaatst."
Advertentie
Door de berichtgeving via televisie, radio en pers, kan
bij het publiek de mening postvatten, dat alle margarine
schadelijke bestanddelen zou kunnen bevatten. Met
nadruk verklaren wij, dat deze berichten geen betrekking
hebben op onze producten. De merken:
Remia Zilver
Planten
Zonnejeugd
Dex
Zweedse kroon en
Twenta
alle voorzien van een Pasteur-garantiemerk, alsmede de
andere merken, welke wij in de handel brengen voorzien
van de codeletters AA, werden en worden steeds
gefabriceerd uit 100% zuivere grondstoffen en zijn dus
volkomen veilig en gezond.
MARGARINEFABRIEKEN DEN D0LDER N.V.
Vraag: Van iedere lichting dienst
plichtigen wordt een (klein) aantal be
stemd tot buitengewoon dienstplichti-
het
gen. In dc praktijk betekent dit dat zij
vrij zijn van militaire dienst. Wie be
paalt nu dat de ene dienstplichtige in
werkelijke dienst wordt geroepen en de
ander wordt bestemd tot buitengewoon
dienstplichtige? En welke normen wor
den hierbij aangelegd?
tember met daarop gekort e
Antwoord: In beginsel is iedere jon- daaider dit ter verrekening
geman dienstplichtig. Van dat Jaar- voorschot Twaall weken lang krijgt
lijkse contingent vallen allereerst die- dus een rijksdaalder minder dan het
genen af die om een of andere reden overeengekomen loon, terwijl de werk-
worden afgekeurd. Dan is het mogelijk fever haar dus eigenlijk het loon van
dat aan een jongeman door de over- die eerste week schuldig is. Is dit van
heid vrijstelling van werkelijke dienst deze werkgever een juiste handelswij-
wordt gegeven om een reden van eco- ze7
nomische, sociale of morele aard. Dit
is ter beoordeling van de overheid. De- Antwoord: De beantwoording van uw
ze jongelieden worden aangewezen als vraag is moeilijk, omdat u niet ver-
buitengewoon dienstplichtigen. Slechts meldt in welke branche uw dochter
Vragen op elk gebied kannen worden ingezonden aan bet bureau
van ons blad. Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk
ondertekend met naam en adres. De antwoorden worden per brief
verstrekt. Deze service is gratis voor onze abonnee's.
zij pas ontvangen op zaterdag 10 sep- inlichten en zo nodig ook tot actie over
vraag: Waar wonen de langste men
sen? Waaraan ligt het dat ze zo lang
zijn en zijn de vrouwen even lang als
de mannen? Ik heb namelijk wel eens
gehoord dat er een volk bestaat waar
van de mensen stuk voor stuk langer
zijn dan twee meter.
Antwoord: De langste mensen ter
wereld zijn de Tusi en zij leven in de
treek ten oosten van Kongo in het nu
de publiciteit staande mandaatge-
1 col- bied Roeanda Oeroendi. Ten onrech-
nood gevallen zal de overheid hen in werkzaam is, of er al dan niet
actieve dienst roepen. lectieve arbeidsovereenkomst is, enz. e worden ze ook wel
Zo^op^het^eerste gezicht^echter lijkt het Batoesi genoemd.
dij ecu nieuwe werkgever tegen een merkwaardig is en waarschijnlijk twijfel reeds honderden jaren in dit ge-
overeengekomen loon van 40 gulden onrechtmatig. Uw dochter kan zich het bied. Een volk in de eigenlijke zin van
per week. Aan het eind van die week |->est® 115 verbinding stellen met de vak- het woord zijn ze niet: ze leven als en-
kreeg zij echter niet haar loon uitbe- bond waar bij zij uit hoofde van haar kelingen tussen een ander negervolk,
schappelijke en sociale laag, die wat
lichamelijke en andere eigenschappen
betreft, afwijkt van de mensen tussen
wie zij leven. De mannen van deze kas
te halen meestel een lengte van ruim
twee meter, de vrouwen zijn iets klei
ner maar toch ook zeer groot.
De oorzaak van deze bijzondere lengte
is moeilijk aan te wijzen. Vermoede
lijk moet men die zoeken in de oertijd
van dit volk. Milieu en erfelijke aan
leg zullen er hun rol in gespeeld heb-
Vraag: Ik hoop dit jaar te trouwen
met een Engelse, die nu nog in Enge
land woonachtig is. Het huwelijk zal in
Engeland voltrokken worden, na ons
huwelijk vestigen we ons in Nederland.
Kunt u mij nu zeggen welke formali
teiten bij ondertrouw verricht moeten
worden of dient alles in Engeland te
worden geregeld?
Antwoord: Uw a.s. echtgenote zal
Watoesl of zich in verbinding moeten stellen met
de burgelijke overheid van haar woon-
vandaan komen plaats of van de plaats waar u van
zonder plan bent het huwelijk te laten voltrek
ken. Daar kan men u alle inlichtingen
verstrekken. In het algemeen kan ge
zegd worden dat de papieren die in En
geland voor een huwelijk vereist zijn.