Stil pijn Uw probleem is het onze met W RDTERDDN Reünie van gereformeerde gezinsverzorgsters Meningen van anderen Een woord voor vandaag Lidmaten werkers voor liet Evangelie Mondigheid gemeente is belangrijk voor gemeente 2 Enkele kanttekeningen NIEUWE DIERENWET DE Tweede Kamer heeft de nieuwe Dierenbeschermingswet aangenomen. Weldra tal de Eerste Kamer de wet waarbij de verhouding mens dier wordt geregeld, in behandeling nemen. Deze wet is gebaseerd op het zedelijk gevoel van de mens. Tragisch is het eigenlijk, dat de schepsels die aan de mensen zijn toever trouwd, moeten worden beschermd door een uitgebreid complex van be palingen die het kwaad moeten beteugelen. Vóórdien bestonden er slechts enkele bepalingen, waarmee men het mishandelen van dieren kon bestrijden. Als de dierenbeul kon aantonen dat er een redelijk doel was (bijv. geld ver dienen), kon de rechter hem nóg niets maken. Daarom is het verheugend, dat Nederland, dat zich een christelijke natie durft te noemen, eindelijk een Dierenwet heeft. De strafbepalingen betref fende het mishandelen van dieren zijn belangrijk uitgebreid. Ook indien er géén sprake is van opzet, kunnen bepaalde nalatigheden of handelingen tot strafvervolging leiden. Het houden van kistkalveren en van waak- of heemhonden is voortaan aan voorschriften betreffende hok, looplijn of ren gebonden. De Trekhondenwet is geheel ingetrokken. Een heel belangrijk artikel in de nieuwe wet is dat strafbaar wordt gesteld ieder die aan zijn dieren de nodige verzorging ont houdt. Dit geeft de opsporingsambtenaren en de rechter een machtig wapen in banden. Toch is het te betreuren, dat een aantal artikelen in de Tweede Kamer nog niet „haalbaar" was. Een troost is weer, dat de beschaving verder schrijdt en er een ogenblik zal komen waarop men andere inzichten zal hebben over bepaalde maatregelen die voor sommigen nu nog overbodig lijken. Een van de punten is de beperking en de controle op de vivisectie, die zoals wel bekend - slechts voor een klein gedeelte te maken heeft met de geneeskunde. De wet herinnert aan de roeping van de mens ten opzichte van het dier. Kerk en onderwijs moeten hier meer dan tot nu toe naar luisteren. Een christen-staatsman heeft eens gezegd. „Het dier heeft recht, omdat dit de rechtsverhouding vordert, die de Schepper van het dier te onzen laste heeft gelegd. Bij tederder consciëntie staat dit vanzelf als een recht der dieren voor ons vast". Eeuwenlang is de theologie ten aanzien van het dier in gebreke gebleven. De actie Kerk en Dierenbescherming (van de Ned. Vereeniging tot Bescherming van Dieren) heeft geleid tot herontdekking van de bijbel op dit punt en vindt steeds meer weerklank. Merkwaardig is evenwel, dat ook in kringen waar men zegt de bijbel als een lamp voor de voet en een licht op het pad te zien, de verhouding mens - dier te wensen overlaat. Men ziet het dier niet als een door God geschapen mede schepsel maar als een winstobject zonder meer. Dit, terwijl de Spreuken dichter zegt dat de rechtvaardige weet wat aan zijn dieren toekomt. Verheugend is, dat in onderwijskringen steeds meer belangstelling voor het dier komt. De hedendaagse jeugd, waarover zoveel kwaad wordt verteld, blijkt veel ridderlijker tot het dier te staan dan de jeugd van dertig tot veertig jaar geleden. Thans zijn ongeveer 4000 leerkrachten aangesloten bij de werkgroep Dieren bescherming en Opvoeding (D.E.O.) die o.a. in de klas voorlichting geeft over dieren en hun behandeling. Als de Eerste Kamer de Dierenwet heeft aangenomen, heeft Nederland een achterstand vergeleken bij andere landen ingehaald. Het is te hopen, dat het hart van vele mensen de achterstand in de liefde en waardering voor het dier eveneens zal inhalen. Onder presidium van mej. L. Rose- boom uit Rotterdam heeft de Bond van Gezinsverzorgsters op Geref. grondslag tijdens het afgelopen week einde en maandag op Woudschoten zijn jaarlijkse conferentie met aan sluitend hierop zijn jaarvergadering gehouden. Bijna 200 gezinsverzorg sters uit alle delen van het land wa ren naar het conferentieoord bij Zeist gekomen voor deze jaarlijkse reünie van de Geref. gezinsverzorg- Na de opening heeft mej. H. H. P. Post uit Amsterdam over „Gehandicap te kinderen thuis" gesproken. In het bijzonder wees zij er op, dat door een gehandicapt kind in een gezin dikwijls moeilijkheden tussen de ouders onder ling of tussen de ouders en de gezonde kinderen ontstaan. Vooral ook de taak van de gezinsverzorgster in deze moei lijke zaken werd uitvoerig belicht. Tijdens de zondagmiddag heeft me vrouw H. Ringelberg-Bouma uit Utrecht gesproken over kinderen en hun moi lijkheden. Op boeiende wijze legde zij uit, dat de moeilijkheden van het kind dikwijls liggen aan het type van het gezin, waaruit dit kind voortkomt en ook aan de persoonlijkheid van degene, PHARMACEUTISCHE FABRIEK «°ter HILVERSUM i Koten die het kind moet leiden. Dit kan gezinsverzorgster zijn, hetgeen een speciale instelling vraagt. Gezinsverzorgsters uit Hoogeveen heb ben des avonds het lekespel „Totdat de oogst komt" opgevoerd en hadden daar mede aller aandacht. Jaarvergadering Eveneens onder presidium van mej. Roseboom werd maandag op Woudscho ten de jaarvergadering van de bond ge houden. Na het huishoudelijke gedeelte waarbij de jaarverslagen vlot de revue passeerden, sprak de heer D. J. v. d. Meer uit Amsterdam over het pensioen fonds van de gezinsverzorgsters, waar in de middaguren mej. D. Venema uit Rotterdam refereerde over heimhouding", een onderwerp, dat thans ook voor de gezinsverzorgster bijzonder actueel is. Aan het einde van de conferentie droeg mej. Roseboom het presidium de bond over aan mej. M. Langstraat uit Den Haag. Conferentie van de Baptistenzending Nederlanders spoedig weer naar Kongo? Op het Nederlandse Baptisten Cen trum „De Vinkenhof" te Bosch en Duin is een belangrijke zendings conferentie gehouden, waar gespro ken werd over de mogelijkheden in Kongo. Ds. Parsons uit Londen kon de verheugende mededeling doen, dat er reeds weer zendelingen op de terugweg zijn naar de Kongo. De inlandse gemeenten hebben om hun komst gevraagd. De Unie-Zendingscommissie van de Baptisten heeft daarom een goede hoop, dat de Nederlandse zendelin gen ook spoedig naar Kongo kunnen teruggaan, al moeten zij de eerste t\jd hun gezinnen achterlaten. In zijn openingswoord kon de voor zitter van de zendiHgscömmissle de heer W. Modderman te Sneek wel kom heten dr. Erik Ruden van Stockholm, secretaris van de Bap tisten Wereld Alliantie voor Europa en ds. Clifford Parsons van Londen, secretaris van de Britse Baptisten zending voor Kongo. Ook de zende lingen Van 't Wout, Edens en Ter Braak waren aanwezig. Ds. J. Reiling te Bilthoven, rector van het Baptisten-seminarium hield een indrukwekkende toespraak over de zendingsopdracht van de gemeenten. Ds. H. Sikkema van Pemis, secretaris van de Zendingscommissie sloot de conferentie. Papoea's zorgen voor vliegveld Zonder dat iemand daartoe opdracht heeft gegeven of een verzoek heeft ge daan zijn de bewoners van het dorp Pekéjur, bij de grens met Australisch Nieuw-Guinea, begonnèn met de aanleg van een vliegveld. Zij verwachten, dat na het gereedkomen van het vliegveld de levensstandaard met sprongen hoog zal gaan. Op 8 maart jl. besloot de gezamen lijke bevolking van drie nederzettingen, die het dorp Pekéjur vormen, over te gaan tot de aanleg van een vliegveld op hun terrein bij de Pegoveerrivier omdat volgens hen het gebied wel erg ver buiten het wereldgebeuren lag. Onder leiding van het dorpshoofd de godsdienstonderwijzer J. Wali werd daarna begonnen met de aanleg van deze moderne schakel met de buitenwe reld. Zonder hulp van buiten af en met zeer eenvoudige middelen gingen i 100 bewoners mannen, vrouwer kinderen met veel enthousiasme het werk. De mannen hakken en men bomen en graven zand, de vrou voeren het zad af in draagmanden, ter wijl de kinderen onkruid wieden en tak ken opruimen. Mede door deze uitste kende werkverdeling zijn er bij de aan leg van het veld al goede vorderingen gemaakt. Reeds heeft het vliegveld een lengte van 330 meter bij een breedte 50 meter. De verwachting is, dat ongeveer twee maanden het eerste Cessna-vliegtuig op dit veld een landing kan maken. NIEUW-GUINEA N.a.v. het voorlopig verslag van de vaste commissie der Tweede Kamer voor Nieuw-Guinea schrijft de Nieuw- Guinea Koerier te Hollandia: „Blijkens het voorlopig verslag van de vaste commissie voor Nieuw-Guinea uit de Tweede Kamer, maakt een deel van deze commissie bezwaar tegen een Nieuw-Guinea Raad, zoals voorgesteld door de regering, die zonder enig onder scheid van ras de gehele bevolking van Nieuw-Guinea zou moeten vertegenwoor digen. De betreffende leden van de com missie, die men gemakkelijk herkent als te behoren tot de socialistische oppo sitie, menen dat de inwoners van Nieuw- Guinea in politieke zin een kunstmatige eenheid vormen, aangezien het Neder landse volksdeel in Nieuw-Guinea aan wezig is als gevolg van de door. Neder land over Nieuw-Guinea uitgeoefende heerschappij. Als die heerschappij, zo als de bedoeling is, een einde neemt, zo wordt geredeneerd, dan zullen ook de Nederlanders uit Nieuw-Guinea weg trekken en het heeft geen zin om een dergelijke tijdelijke groep mee te laten beslissen over zaken van Nieuwguinees andsbelang. De meerderheid van de commissie is het niet met deze socialistische opvat ting eens en dat verheugt ons. Uiteraard kan men meevoelen met de stelling dat een deskundige die hier op een kort verband enkele jaren komt werken en dan weer vertrekt geen stem recht mag hebben. We veronderstellen dat dr. Bierdrager, die als deskundige van de Wereld Gezondheidsorganisatie momenteel in Cambodja vertoeft daar ook geen stemrecht heeft gekregen. Maar het denkbeeld om het kiesrecht te beperken tot een raciaal omschreven groep de „autochtonen" geeft blijk van ren wel wat al te simplistische opvat ting van de samenleving waar het hier om gaat. Wij zijn er namelijk zeker van, dat als het Nederlandse bewind uiteindelijk wordt beëindigd, er niet alleen auto chtonen in Nieuw-Guinea overschieten. We willen hier niet eens in de eerste plaats denken aan de Nederlandse groep, maar waar moeten de Chinezen heen en de personen van Indonesische of van gemengde afkomst? De socialis tische opvatting zou een rasscndiscrimi* natie in het leven roepen met alle schrij nende aspecten van dien. Ook in de autochtone kringen heeft men zich met dit probleem bezig gehou den en men schijnt elkaar gevonden te hebben in de formulering dat „iedere in woner die in Nieuw-Guinea begraven wil worden" het burgerrecht dient te krij gen. BLIJDSCHAP VAN 'T GELOOF yAAR aanleiding van het rap port over de stand van zaken in de Gereformeerde Kerken schrijft ds. W. A. Wiersinga het volgende over de jongens en meisjes: Zij denken niet: ik geloof wel dat het waar is, maar is het ook waar voor mij? Maar bijna pre cies andersom: als het waar is, dan moet het ook voor mij waar zijn. Dan moet ik er wat mee kunnen beginnen in mijn leven en dan moet het wat betekenen voor het leven van de anderen om mij heen. Ik dacht, dat daar de moeite in het geloofsleven bij vele jonge mensen ligt. Het gaat hun om het geleefde, het gerealiseerde geloof. Om werkelijkheden van Godswege, die gestalte aanne men in heel hun leVen en dat van anderen. Zodat het wat doet in de verhouding tot de andere sexe en in hun arbeid, in hun omgang met medemensen en in de vragen van de dag. Zij voelen zich vaak als gesla gen, omdat zij lie waarheden niet als werkelijkheden in hun le ven kunnen integreren. Nee, niet omdat ze zondeloos denken te kunnen leven. Zij begrijpen wel, dat dat niet lukt. Maar omdat ze eerlijk uit het geloof zouden wil len leven. En, als Jezus Christus dan werkelijk de Heer van het leven is, zij niet zo bang zouden willen zijn als zij de krant la zen. En, als Hij dan werkelijk is opgestaan, zij in de ruimte van het uitzicht zouden willen ede- men. Maar als dat hun weer niet gelukt en zij bemerken, dat dat bij ons ouderen ook niet zo da verend aanwezig is, dan heb ben zij soms de neiging om de hele boel over boord te gooien. In de gedachte, dat zij dan ten minste helemaal eerlijk zijn, al thans niet aan een oneerlijk spel "yERDER lijkt het mij, dat wij ze helpen kunnen door ze aan het werk voor Christus te zetten. Door ze heel duidelijk te vertellen, dat Jezus Christus hen niet alleen van de schuld der zon den bevrijden wil, maar ze ook in Zijn dienst wil gebruiken. Dat ze niet alleen van, maar ook vóór Christus mogen zijn. Als zij er over klagen misschien niet openlijk, maar toch wel van bin nen dat zij de levende Heiland niet aan het werk zien in deze wereld, dan kunnen zij daar im mers alleen van bevrijd worden door voor Hem aan het werk te gaan. Wie deze dingen doet, diè zal gewaar worden, dat ze door God gesproken zijn! Die komt in de ruimte. „Volg Mij", zegt Je zus tot hen, dat wil zeggen maak u niet langer bezorgd over die fouten en onhebbelijkheden van het verleden, Ik sta voor u in en verzoen die bij de Vader. En: wees niet benauwd voor de toe komst wegens al uw onmogelijk heden en minderwaardigheden, Ik heb werk voor u cn zal iets van u maken. Een discipel, die Ik uitzend in de wereld. Wie Hem zó volgt, krijgt iets van Zijn heerlijkheid te zien. Van de werkelijkheid van Zijn aanwezigheid in het gewone men senleven. In zijn huwelijk en zijn omgang met de medemen sen. Ik ken verscheidene jongere en oudere mensen, die langs de ze weg tot de zekerheid en blijd schap des geloofs gekomen zijn en nu daarin leven. Het woord van de Heiland en het werk voor de Heiland en het lied over de Heiland heeft ze er boven op ge bracht en in de ruimte van Zijn Koninkrijk gezet. Aan de juridische uitwerking van de :e formule zou nog wel enige aandach besteed moeten worden, maar in ieder jeval getuigt deze opvatting van meei vijsheid dan die van de socialistische eden van de vorengenoemde commls- Markt- en opinieonderzoekers uit binnen- en buitenland houden van 12 toi en met 16 september een congres in hel Scheveningse Kurhaus. Het congres word' georganiseerd poor de Esomar, de Euro pese vereniging voor markt- en opinie onderzoek. Er worden een kleine vijf honderd congresgangers verwacht. NED. HERV. KERK Beroepen te Wierden W. II. v te Hasselt Beroepen en aangenomen naar Scher- penzeel (Friesland) J. C. Delbeek, cand. te Scheveningen. Benoemd tot vicaris te Veenhuizen (Dr.) J. C. Schoneveld te Noordgouwe. Bedankt voor Oude en Nieuwe Nie- dorp (toez.) A D. Huysman te Ruiner- GEREF. KERKEN Beroepen te Melbourne J. F. H. var der Bom te Sydney, voorheen te Gro ningen. Aangenomen naar Blacklown in Aus tralië H. L. Hoving te Hamilton in Canada. CHR. GEREF. KEUKEN Tweetal te Huizen (N.H.) M. Baan te Dordrecht en N. de Jong te Katwijk Zee BAPTISTEN GEMEENTEN Bedankt voor Muntendam A. H. Ag- terbeek te Den Helder. Zendingscursus te Baarn Gedurende de jaren 196062 wordt aan het Zendingsseminarie van De Ge reformeerde Kerken te Baarn gemene zendingsopleiding gegeven. De ze cursus kan worden gevolgd door 4e jaars studenten en ouder alsmede door predikanten, die nog geen 5 jaar in hun gemeente staan. Alle kosten, aan deze cursus verbonden, daaronder begrepen de reis- en verblijfkosten, worden ver goed. Het Zendingsseminarie verstrekt graag inlichtingen aan hen, die daarin geïnteresseerd zijn. Op dinsdag 13 september a het Zendingsseminarie om 2 voorlichtingsvergadering gehouden den. De colleges beginnen 29 septem- „Edison" voor beste gramofoonartiesten Tijdens een gala-avond in het Am sterdamse Concertgebouw op 22 oktober "oor het eerst in ons land aa en buitenlansde artiesten die afgelopen jaar de beste prestaties heb- geleverd op de grammofoonplaat, onderscheiding, de „Edison", wor den uitgereikt. Het beeldje de uitvinder van de grammofoon Thomas A. Edison voorstel lende is gemaakt door de Utrecht se beeldhouwer Pieter d'Hont. De initiatiefnemers, de gezamenlijke grammofoonmaatschappijen in Neder land hebben voor vijf verschillende gen res drie jury's gevormd. De jury voor klassieke muziek e n voor opera be staat uit Jo Vincent, L. Riemens en Wil lem Andriessen, de jury voor de af deling jazz uit M. A. de Ruyter, Rolf ten Cate, P. Felleman, A. J. A. Mert en C. Aaftink en die voor de afdelingen populair-instrumentaal en vocaal Dolf van der Linden, Ger de Roos, P. I. Scheffer, R. Balten en J. Koopman. Uitgereikt worden tweemaal vijf Edi- sons, in elk der genres wordt een derlandse en een buitenlandse artiest derscheiden. Het ligt in het voornemen de Edison voortaan elk jaar uit te reiken. Tehuis weigert onvermogende bejaarden Het bejaardehuis „Het Feitenhof" in El- burg is gisteravond opnieuw in de El- burgse gemeenteraad ter sprake geko- Beroepingswerk Waaraan heeft Abraham het eigenlijk verdiend dat God hem steeds zo de hand boven het hoofd houdt? Het lezen van zijn levensverhaal maakt wel duidelijk dat hij „lang geen heilige" was. Trouwens, al die figuren uit het Oude Testament die wij als „de groten" hebben leren kennen denk aan Jakob de bedrieger, en denk aan David komen in de Bijbel lang niet altijd op hun voordeligst naar voren. En toch worden ze op alle mogelijke manieren door God begenadigd. Hoe ze zichzelf ook in de knoei werken, God haalt ze er weer uit. Waarom? Het antwoord is simpel: omdat ze met al hun fouten toch kinderen van God waren. Ze hebben Gods beloften geloofd en door hen is God Zijn weg gegaan met deze wereld. Sim pel voor velen is die redenering tè simpel. Als men zich op deze wijze van Gods hulp kan verzekeren, alleen maar door in Hem te geloven neen, dat is hen tè eenvoudig! En toch is het zo. Maar „maakt deze leer dan geen zorgeloze en goddeloze mensen"? Het is voor velen van u een bekende vraag, want hei is er een uit de Heidelberger Catchismus. Lees na dit stukje ook het antwoord dat daar gegeven wordt! Opening Baptisten-seminarium Zwaardere taak naar de voorgangers Het Baptisten Seminarium tot op leiding van Predikanten, dat in 1958 voor het eerst werd geopend, is maan dag jl. aan het derde cursusjaar be gonnen. In de openingszitting op „De Vinkenhof" te Bosch en Duin. kon de voorzitter van het Curatorium Ds. J. Congres C.S.B. en S.S.R.-reunisten Theologie mag slechts dienstbaar zijn HET te Lunteren gehouden congres van de Calvinistische Studenten- Beweging (C.S.B.)waaraan de laat ste twee dagen ook de reünisten van de S.S.R. deelnamen, werd besloten met een bezinning op de kerkelijke verdeeldheid van de gereformeerde gezindte Ir H.van Harten voorzitter van de vereniging tot her stel van de kerkelijke eenheid der ge ref. belijders, bepaalde de talrijke schare congressisten bij enkele pro blemen op de weg naar de eenheid der kerken. Het gevoel van machteloosheid, dat het kerkvolk t-a.v. het moei zaam op gang komen van de een heid bevangen houdt, schreef hij toe aan een te weinig positieve in- men. De burgemeester deelde mee, dat de provisoren van „Het Feitenhof" me nen, dat het kortgeleden geheel verbouw de tehuis volkomen in orde is en dat buitenstaanders zich niet met de interne aangelegenheden dienen te bemoeien. Die buitenstaanders, waartoe de ge meenteraadsleden van Elburg behoren, hadden geprotesteerd tegen „ernstige mis standen" in de stichting. Zo zou er de voorkeur worden gegeven aan beter ge situeerde bewoners, terwijl „Het Feiten- hof' toch oorspronkelijk bestemd werd voor armlastige ouden van dagen. Ook zouden, zo luiden de beschuldigingen, de bewoners onder dwang van de predikan ten-provisoren de godsdienstoefeningen moeten bijwonen. Reeds eerder, nadat de directrice van het tehuis na onenigheid met de proviso- ontslag had genomen, had een der Elburgse raadsleden voorgesteld van over heidswege een personeelslid in het tehuis m te stellen. Gisteravond deelde de burgemeester ee, dat onderhandelingen worden ge voerd met een bejaardetehuis buiten El- burg over de plaatsing van een onver mogende vrouw van 83 jaar, die niet in „Het Feitenhof' werd opgenomen, hoewel ;r wel plaats voor haar zou zijn. stelling ten opzichte van kerkelijke zaken. De kerkelijke situatie is wel ingewikkeld geworden, maar de ge meenteleden mogen daardoor hun mondigheid niet vergeten. Men moet ernst maken met het „ambt aller gelovigen", wil de kerk als lichaam van Christus goed functio neren! Voorts wees de heer Van Harten er op, dat de theologie slechts in dienst- knechtsgestalte een plaats mag inne men in de praktijk van het geloofsle ven, hetgeen in de geschillen rond de Vrijmaking niet het geval was geweest. Bovendien moeten kerkisme (over schatting van het eigen kerkelijk insti tuut) en onverdraagzaamheid als obsta kels op de weg naar eenheid bestreden worden. De huidige kerkelijke situatie achtte ir. Van Harten niet hopeloos, wanneer de gemeenteleden maar niet bij de pak ken neer gaan zitten, doch in alle trouw en liefde gebruik maken van hun mondigheid! De Bijbelstudie vormt de laatste ja ren een wezenlijk onderdeel van hel C.S.B.-congres. Deze werd ook dit jaar elke morgen gehouden en sond onder leiding van ds. H. Amelink, vrijge maakt geref. predikant te Langer a k. Het buitenlands contact werd tijdens dit congres weer versterkt door de aan wezigheid en de toespraken van enkele studenten uit Duitsland en Engeland. Tot slot werd er t.g.v. het reeds eer der vermelde 30-jarig bestaan dei C.S.B. een luisterrijk feestprogramma opgevoerd, getiteld „Spinnekoppen", met teksten van de bekende schrijve^ B. Nijenhuis. Het nieuwe dagelijks bestuur van de C.S.B. is als volgt samengesteld: T. W. Steenbergen, praesês; mej. G. R. Ridderbos, abactis, p.a.: Nic. Maes- straat 38b, Amsterdam-zuid; G. van Oostveen, fiscus en J. D. Ubels, alge neen secretaris. P. W. M. Perin (72 j.) overleden Te Amsterdam is na een langdurige ziekte overleden de directeur en oprich- /an De Kleine Comedie P. W. M. Perin. Hij was 72 jaar oud. De heer Pe rin was ook in Indonesië bekend als theater-directeur. Broertjes te Utrecht met vreugde ge wagen van het groeiend aantal stu denten In zijn openingswoord „Toe rusting tot Dienstbetoon" zag hij het Seminarium als een gave van Chris tus, waar het werk staat onder Chris tus' opdracht en ook op Christus is gericht. OPENINGSREDE Over „De Gemeente van morgen" hield deeRector drs. J. Reiling te Bilt hoven een rede, waarin hy de ver anderingen naging, die zowel in de wereld zich voltrokken alsook in de gemeente. Zijns inziens zou het Evan gelie vooral door het persoonlijk ge tuigenis van de gemeenteleden moeten worden uitgedragen en was het werk in de Gemeenten niet zuiver plaatse lijk, maar gemeenschappelijk te ver richten in wederzijdse verantwoorde lijkheid. Dat bracht een grotere gees telijke verbondenheid mede van plaatselijke, regionale en nationale De plaats van de voorgangers zou dan ook een andere worden, want zij zouden meer aandacht moeten geven aan het instrueren van de lidmaten als werkers in het .Evangelie, in de ontmoeting met dé wereld. „Een zwaardere taak dan nu, maar wees getroost" zo beëindigde Ds. Reiling zy'n rede, „Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwig heid". BELANGSTELLING Ds. Reiling alsmedt Dr. J. J. Kiwiet, de con-rector en de docenten Ds. J. Louw te Groningen en ds. D. Slort werden door ds. Broertjes toegespro ken. Als nieuwe docenten werden ge ïnstalleerd ds. J. A. Brandsma te Hee renveen en ds. G. Vegter te Rotter- dam-c. Burgemeester E. de Haan van Beer- ta, voorzitter van de Unie sprak een kort woord namens de vertegenwoor digde Unie-instanties. Ds. Jac. de Jong van Emmer Erf scheidenveen, Vice-Voorzitter van het Curatorium sloot de drukbezochte openingsplech tigheid. Onder de aanwezigen bevonden zich naast afgevaardigden van de Gemeen ten en familieleden van de studenten ook ds. W. Harkema van 's-Graven- hage, secretaris van de Evangelisatie commissie, ds. H. Sikkema van Pemis, secretaris van de Zendingscommissie, de heer W. Modderman van Sneek, Vice-Voorzitter der Unie, de heer P. Bos, lid van het Stichtingsbestuur van „De Vinkenhof" en voorts nog talrijke andere vertegenwoordigers van Stich tingen en Commissies in de Unie. Uvr- enDv Advertentie Textiel stoffen mei hetFELISOL-etiket zijn kleurecht! Let U dus voortaan op FELISOL FELISOL écht kleurecht Vraag: Het vorig jaar heb ik enke le sinaasappelpitten gepoot. Ze zijn mooi opgekomen, zijn thans ongeveer een meter hoog, maar geven geen bloesems. Wel stekels 1 Kan ik aan deze boompjes nog bloemen en vruch ten verwachten en worden dit de ge wone oranjeappeltjes of is dat een andere plant? Vragen op elk gebied kunnen worden ingezonden aan het bureau van ons blad. Iedere vraag afzonderlijk op een velletje papier, duidelijk ondertekend met naam en adres. De antwoorden worden per brief verstrekt. Deze service is gratis voor onze abonnee's. er een mogelijkheid om dit te voor komen? Antwoord: Er bestaat hiervoor een wettelijke regeling. Als erfgenamen nog niet weten wat hun boven het hoofd hangt, kunnen zij gebruik ma ken van het zogenaamde „recht van ber- ,d". De erfgenamen behoeven meter per seconde oftewel 300.000 ki- het een toevallige, veel gebruikte sa- Antwoord: Uit die sinaasappelpitten lometer! De omtrek van de aarde is menvoeging? zullen zeer waarschijnlijk geeli goed 40.000 kilometer. eetbare sinaasappelen komen. Het Antwoord- Mac" voor de naam wil feit dat ze stekels dragen wijst daar Vraag: Is het waar dat het Udde- zeggen dat deze persoon van Schotse met allen eenstemmig te handelen: al op. Deze zaailingen tomen niet zo- letmeer pp het hoogste punt van de a(komst is. De betekenis is: „zoon J"' genaamd zaadvast uit zaad terug, Veluwe ligt? En hoe is dit meer out- Van". Vergelijk met ons: (Jan) Pie- evenmin als dit het geval is bij ap- staan? terszoon (Coen) nu Pietersen. pels en peren bij voorbeeld. Opslag peren vertoont ook heel vaak ste- AnhWord: _H«__™delermeer,_ «6; vraag: In welk Jaar dichtte Mama de Veluwe, de Prins? hen kan van dat recht bruik maken zonder dat het nodig is dat de anderen zulks doen. Daartoe moet men zich wenden tot de griffie van de rechtbank, hetzij in persoon, hetzij bij gemachtigde. In die tussen- '"J 1de gelegenheid de boe- /en of na te gaan. Na dit beraad zijn er drie mogelijkhe den: a. Men kan de nalatenschap ver- Antwoord: Men neemt wel met gro- werpen; b. Men kan de nalatenschap heuvel ten noorden van te waarschijnlijkheid aan dat Marnix zuiver aanvaarden. Dit wil zeggen: bij iemand die de beschikking heeft Arnhem en ten westen van De Steeg van St Aldegonde het Wilhelmus heeft alle schulden en lasten moeten dan er een warme kas voor wat geld in de gemeente Rozendaal, een hoog- gedicht, maar vast staat dat niet! Het worden betaald; de eigen goederen goede woorden wil hij dat mis- te van 110 meter (Imboscfy betekent Wilhelmus is van oorsprong een geu- van de erfgenaam worden met die schien wel voor u opknappen. Bij er- bijenbos). Het Uddelermeer bestond zenlied dat in het einde van 1568 of het der nalatenschap vermengd; c. Men varing is mij bekend dat u aldus goe- reeds in de achtste eeuw cn komt met begin van 1569 gedicht moet zijn door kan de nalatenschap aanvaarden on- de resultaten bereikt de Hunnenschans voor in de roman een vertrouwde aanhanger van de der het voorrecht van boedelbeschrij- van Oltmans „De Schaapherder". Prins toen deze naar de Rijn was uit- ving. Dit betekent dat de erfgenaam Vraag: Hoe groot is de snelheid van Over het ontstaan van het meer is geweken. De oude tekst is naamloos, niet verder tot de betaling der schul- geluid? En van licht? En hoe groot niets met zekerheid bekend. vandaar dat men het niet eens is over den en lasten is gehouden dan ten het auteurschap. De eerste achter- belope der waarde van de goederen Vraag: BIJ Amerikaanse namen haalde publicatie dateert van 1626 welke die nalatenschap omvat èn dat het ge- treft men vaak Mac aan, bij voorbeeld Pas toen dit geuzenlied tot volkslied de eigen goederen van de erfgenaam secon- MacArthur. Geeft dat Mac een titel werd verheven, is men zich «'«»- -* -1 de, de snelheid van licht 300.000.000 of functie aan of iets dergelijks of is herkomst gaan interesseren. kewilt pels van kweken, dan moeten geënt worden met een goede soort. want ook in de omgeving van het Misschien dat er bij u in de buurt meer steken vele heuvels hun toppen wel iemand is, die u hieraan helpen hoger naar de hemel. Zo bereikt de kan. Het beste is dan dat u hulp zoekt Imbosch,dgg - is de omtrek van de aarde?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2