Toneel, muziek, cabaret en
cursussen te kust en te keur
Naar musical My Fair Lady
in Amsterdams Carré
De overweg bij de Yink
K. en 0. start winterseizoen
Het lot van een mens,
grootse Russische film
-Zé Wm
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
3
ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1960
Agenda voor Leiden
Zaterdag
Korevaarstraat 19, 3 uur: Ingebruik
neming showroom Korevaar-garage door
wethouder A. J. Jongeleen.
Stationsplein, 1.15 uur: Vertrek N.C.
ReisV. naar Aalsmeers Stadion Spel.
Oegstgeest, Buitenkist, 3 tot 5 uur:
receptie t.g.v. derde lustrum buurtver
eniging Ons Genoegen.
Zondag
Aula gymnasium, 10 uur v.m.: Herv,
Jeugdteekk, spr. L. de Lie Éde.
Luxontheater, bijzonder Kerke werk
Herv. Gemeente, 10.30 uur; Albert
Schweitze r film
Maandag
Boshuis, 8 uur: Ledenverg. Speeltuin-
veren. Zuidwest.
Pieterskerk, 11 uur: Opening Eerste-
jaarsdagen universiteit, toespraak rec
tor magnd/flious prof. mr. J. E. Jonkers.
Dinsdag
Prediker, 8 uur: Volle Evangelie Zen
ding, evang. J. Maasbaoh uit Gouda.
Geref. jeugdhuis, 8 uur; instaillatie
jeugdsocaëteit.
Woensdag
Pieterskerk, 7.30 uur: Avondstilte.
Oegstgeest, Gemeentehuis, 7.30 uur;
Ra ads vergadering, Pabronaatsgebou w
7 30 uur; Feestavond derde lustrum Ons
Genoegen.
Donderdag
Het gulden Vlies, 2.30 uur: Ned. Vei.
van Huisvrouwen, Boekenoirkel.
Rehoböth, 8 uur: Veren. H. A. A Grim
bergen over gestabiliseerde voedingsap-
paraten.
Oegstgeest, Patronaatsgebouw, 730
—11.30 uur n.m. Padivindiersmarkit,
Vrijdag
Stahionsplein, 11 uur v.m Weth. A. J.
Jongeleen slaat eersbe paal voor gebou
wencomplex Philips Pensioenfonds.
KledingrmaigB'Zijn Verhuist, Breestraat
103, 3 uur: Heropening door burg. jlhr.
mr F. H. \"ao Kinschot.
Oegstgeest, Patronaatsgebouw, 7.30-
•1,1-30 uur nm.r Padvindersmarkt.
Leiderdorp, Gemeentehuis, 7.30 uur:
Gemeenteraad.
Zaterdag
Hooglandse kerk, 2.30
Vote.
Stadsgehoorzaal, 8 uur
Leidse Buitenschool.
Geref. Jeugdhuis. Breestraat 19, 8
mm.- Opening jeugdSooiëteit.
Oegstgeest, Patronaatsgebouw, 2.30-5-30
en 730-1130
uur: Exouirsle
Comfcacta vond
Padvindersmarkt
Advertentie
HENRI WELBOOREN
Lessen PIANO en SOLOZANG hervat.
Onderzoek naar stemmogelijkheden.
Dipl. Kon. Conservatorium.
Regentesselaan 19, Oegstgeest, telef. 23058
Films
Casino <2.30, Y en 9.15 uur): Heit lot
van een mens, (14 jr); donderdag: Moord
op de voorpagina (18 jaar).
Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Tussen n;
en morgen, (18 jaar).
Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): Liefde 5
der uitzicht (18 jaar).
Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): De bruiden
van Dracula, (18 jaar).
Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Mannen ir
rok,, (14 jaar).
Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Salomo er
de koningin van Soheba (14 jaar)
Tentoonstellingen
Rijksmuseum van Oudheden, Rapen
burg 28, Panorama der prehistorie (tot
15 december).
Ned. Leger- en Wapenmuseum „Gene
raal Hoefer", Pesthuislaan, ,,'s Konings
Rok" prenten en uniformen (tot 30
september)
Gereformeerd Jeugdhuis. Breestraat 19,
tentoonstelling tekeningen, aquarellen
en schilderijen van Alex Hakkaart en
Ben van Kempen (18-21 uur, zat. 14-21 u
Rijksmuseum voor Volkenkunde, tot 15
oktober: expositie over Ruaoda Urundi,
(dagelijks geopend van 10 tot 5 uur).
Musea, instituten, leeszalen e.d.
Inlichtingen kantoor V.V.V., Steenstr
lb: elke dog geopend van 9 tot 5 uur. op
zaterdag tot 1 uur.
Aoademisoh-Historisoh museum Rapen
burg 72, elke dag geopend van half 10 tot
half 1, uitgezonderd op dinsdag en vrij
dag van 2 tot 5 uur.
Rijksherbarium, Nonnensteeg 1: elke
dag geopend van 8.30 tot 12.30 en vao
2 bot 4 uur (behalve zaterdagmiddag).
Legermuseum „Generaal Hoefer", Pest
hui slaan 7: elke dag geopend van 10—5 u
Jeugdbiblitheekleeszalen en biblio
theek Reuvens, Plantage 6: maandag,
dinsdag en donderdag van 4 bot 5.30 u.,
woensdag en zaterdag van 12 bot 4.30 u
en vrijdag (speciaal voor de grotere
jeugd) van 6.30 tot 8.30 uur *s avonds.
Rijksmuseum voor Oudheden, Rapen
burg 28: elke dag geopend van 2 tot 4 u
Archeologisch instituut, Rapenburg 26
elke dag algemene studiezaal en ultleen-
bibliotheek tot 5 uur (behalve zaterdag
middag).
Pilgnmfathers-huisje, Boisotkade 2, elke
dag geopend van half 10 tot 12 en van 2
tot 4 uur
Contactbureau voor afgestudeerden
Rapenburg op maandag, woensdag en
vrijdag geopend van 10 bot 12.30 en van 2
Geologisch en mine ral ogisch museum
Garenmarkt lb: elke dag geopend van
10 bot 12 en van 2 tot 4 uur.
Bibliotheek universiteit. Rapenburg T4
elke dag algemene studiezaal en uitleen
afdeling, geopend van half tien tot half
6, op zaterdag bot 5 uur.
Gravensteen, Pieterskerkhof 6, juridisch
studiecentrum, elke dag te bezichtigen
tussen 9 en 12.30 en van 2 tot 5 uur
(liefst in de vakanties), concierge: Kolf-
makersteeg 18a.
Leeszaal en bibliotheek Reuvens, Bree
straat 27, maandag en woensdag van J
tot 5 30 en van 7 tot 9 uur; dinsdag er,
donder-lic van 1 to' 30 "iir: vrijdag van
10 tot 5,30 en van 7 tot 9 uur.
TAE NATTE ZOMER verglijdt ongemerkt in een van regen druipende
herfst. En nog maar nauwelijks is de r in de maand, of het K. er
bestuur met directeur Van der Pompe zit weer klaar om het resultaat van
zomers zwoegen den volke kond te doen. Een klinkend programma ligt te
wachten op de 10.500 leden van Neêrlands goedkoopste volksuniversiteit,
en nog vele honderden inschrijvingen worden verwacht, zowel van parti
culieren als van werknemers uit Leidse bedrijven, de gele en groene kaart
houders. De geringe achteruitgang van het aantal leden groene kaarthou
ders in de laatste jaren is niet alleen tot stilstand gekomen, maar omge-
n vooruitgang. In dit topjaar van K. en O., waarin t/evens het be
sluit van de Leidse gemeenteraad viel een half miljoen beschikbaar te
stellen voor een dringend nodig cultureel centrum, belooft de kunstmin-
nenden uit Leiden en omgeving weer vele goede dingen te brengen. Om
dit overzicht zo instructief mogelijk te houden zullen wij de vele activitei
ten van K. en O. zoveel mogelijk onder verschillende noemers onderbren
gen. Vandaag bepalen wij ons tot de activiteiten, waaraan houders van gele
en groene kaarten bedden kunnen deelnemen. In een volgend artikel zullen
wij blijven stilstaan bij de vele voorrechten, die de groene kaarthouders
alleen genieten.
v the night, Het Gezicht (een Ingmar
TY)n*>/>7 Bergmahfilm)Les Mistohs, Little Island,
1 UILWb de hervertoning van Joris Ivens' meester
werk La seine a rencontré Paris, en
Gerucht.
Om dan bij het toneel te beginnen, er
zijn zestien toneelvoorstellingen gepro
jecteerd:, verdeeld in twee series A en
twee series B., elk van vier voorstellin
gen. De volgende -gezelschappen zullen
op -de planken van de oude Leidse
Schouwburg verschijnen: Nederlands i
Comedie, Robterd-ams Tonieel, Haagsche
Comiediie, Toneelgroep Thee-ter en de Ko
ninklijke V-l-aamse Schouwbu-rg uit Brus
sel.
Het volledige programma staat op dit
moment -nog niiet vast, maar de eerste
voorstellingen zijn al om te watertan
den. Op 15 en 16 september vertoont de
Baa-gsoh-e Co-miedie in de series B het
prachtige bl-ijspel Jaloezie van Sacha
Gui-try, met in de hoofdrollen Myra Ward,
Bob de Lange en Paul Steenbergen.
Iets zeer bijzonders wacht het Leidse
publiek' in de oktobermaand. In de series
A vertoont de Nederlandse Comed-ie het
stuk waarmee zij in het Holland Fes
tival optrad, namelijk Don-a Diana. Het
-behoeft geen betoog dat d-eze kostbare,
groot gemonteerde voorstelling niet ka-n
worden -gegeven op het kleine toneel van
de Leidse schouwburg. Daarom biedt K.
de leden -deze voorstel-ld-n-g aan in
de Koninklijke Schouwburg i-n Den Haag,
en wel op 5 en 12 Oktober. Voor zover
nodig -regelt en betaalt die volksuniversi
teit ook het vervoer.
Muziek
In de Meesterserie staan op donderdag
avonden zes concerten op het programa.
Driemaal brengt het Residentie-Orkest
muziekwerken tot klinken, tweemaal ge
beurt dat door het Rotterdams Ph-lhar-
monisch Orkest, waarna de serie wordt
besloten door het wereldberoemde en
semble I Musica di Roma. De dirigenten
Willem van Otterloo, Eduard Flipse, Jean
Martinan, Antal Dorati en Franz-Faul
Decker komen in Leiden op het muziek-
podium. Als solisten zijn gecontracteerd
Elly Ameling. Yuri Boukoff, Robert Alex
ander Bohnke, Nikita Magaloff en Elise
Cserfalvi.
Naast composities van de groten uit
de muziekliteratuur als daar zijn Beet
hoven. Brahms, Haydn, Mahler, Mendels
sohn, Mozart en Tsjaikowsky, staan ook,
hoewel matig gedoseerd, werken te v/ach-
moderne componisten, onder
Honegger, Orthel, Prokofjef en
Pijper, werken echter die reeds hun ar
tistieke waarde hebben bewezen en dus
geen zuiver experimentele betekenis heb-
Films
Zoals te doen gebruikelijk
het Casino-theater door K, en w. weei
films van de maand gebracht. Niet altijd
zijn dit films die niet in Leiden hebben
gedraaid, maar wel acht K. en O deze
produkten van de cinematografie van
zo grote betekenis dat een weerzien steeds
gerechtvaardigd zal blijken te zijn.
In totaal komen er zeven films van de
maand. De eerste serie omvat Het ge
beurde in Venetië <A Summermadncss)
onder regie van David Lean, Een ter
dood veroordeelde ontsnapt <Un con-
damné a mort s'est échappé) van regis
seur Robert Bresson en A woman in a
dressinggown, van J. Lee Thompson.
Dc leden van de Filmstudiekring ko-
,en weer bijeen in de filmzaal van de
academie. Uit het programma van deze
in openbare vertoning komende
films noemen wij De Vlinder, Yield to
Th. van der HEIJDEN
lid van de Nederl. Veren, van
Rechtskundige Adviseurs
Hoge Rijndijk 103a, Leiden,
telefoon 23405
Gemengd kunst-
abonnement
K. en O. organiseert reedis jaren
een serie van drie voorstellingen,
waarbij het accent op de humor ligt.
Twee programma's zijn voor d'it sei
zoen reeds vastgesteld. Het zal velen
deugd -doen dat W'im Kan met zijn
programma „La-at je niets wijs
maken" reeds .in december aan bod
ko-mt. Fred Kaps zal er daarbij wel
voor zorgen dat velen voor raadsels
zullen worden geplaatst (15 decem
ber).
Het reeds eerder in Leiden opge
treden Haags Studentencabaret on
der leiding va-n Rinus Ferdd-nan-
dusse komt jn ja-nu-ari naar Leiden
met het nieuwe programma Met
huis en Hagenaar. Wie zich „Bij laoh
en ontij" nog herinnert zal wel geen
aansporing nodig hebben dit neusje
van. de zalm te gaan consumeren (12
januari).
In oktober wordt het derde programma
bekendgemaakt. Men kan in die maand
pas inschrijven voor dit gemengd kunst
abonnement.
Lezingen en cursussen
Van de tientallen lezingen en cursus
sen. die K. en O. organiseert noemen wij
hier:
De vermaarde serie FILMLEZINGEN
a de foyer der Stadsgehoorzaal met de
olgende kleurenfilms: Tussen Indus en
Ganges door mr. A. L. Hustinx; Onder de
iners van het Bauchi-plateau in Ni
geria door dr. P. F. J. A. Juliën: In een
Nederlandse helikopter boven het Na
bije Oosten door E. J. W. Schuller; Naar
de Hoge Tatra door Simon de Waard;
Blijdorp, oase in een wereldstad, film van
Marten Toonder.
LUISTERCURSUSSEN EN LEZINGEN
a.: Naar het onbekende Sterrengebergte
sn Nieuw-Guinea door dr. L. D. Bron-
gersma, dr. J. Pouwer en dr. A. de Wilde;
De behandeling van de psychiatrische pa
tiënt o.l.v. dr. C. P. J. Stotijn. geneesheer
directeur van Endegeest, Voorgeest en
Jelgersmakliniek; Tegen welke achter
gronden ontstond het Cristendom' door
prof. dr. W. C. van Unnik, hoogleraar te
Utrecht; Van Béranger tot Brassens, le
zing met muzikale toelichting over het
Franse chanson door Ben Levi te Aerden-
hout; De watergolf bedreigt de Egypti
sche monumenten door dr. Jozef Janssen
te Leiden; Letterkunde, o.l.v. Ad den
Besten, letterkundige te Amsterdam;
Ruimtevaart, door dr. T. de Groot.
STUDIECLUBS, o.a.: Inleiding in de
kunstgeschiedenis: De gang der kunst
door de eeuwen, door mevrouw C. L.
Bouma, dra., (10 avonden); Het dubbele
gezicht van de filosofie, een inleiding in
wijsbegeerte door dr. J. H Loenen
avonden); Cursus psychologie: De
is en onze mobiele maatschappij door
J. A. A. van Leent (8 avonden).
CURSUSSEN MODERNE EN OUDE
TALEN. De talen-avondschool van K. en
O. telt ruim 400 volwassen leerlingen!
ren. bevoegde leraren doceren:
Frans, Duits, Engels, Italiaans, Spaans,
Esperanto, Latijn en Romeinse Geschie
denis. De cursussen omvatten 22 lessen.
Voor hen, die nog geen kennis van
vreemde talen hebben (of die kennis in
dere of mindere mate zijn vergeten!)
er grammaticalessen, die veelal uit
Op 24 november treedt het we
reldberoemde ensemble I Musici
di Roma in Leiden op met wer
ken van Scarlatti, Bonporti,
Locatelli, Haydn en Mozart.
vier leerlingen bestaan. Men kan zie
natuurlijk ook voor een hogere klas da
de eerste laten inschrijven, indien me
zijn kennis wil ophalen en uitbreiden.
Voor diegenen, die reeds een behoor
lijke kennis van één of meer modern
talen hebben, zijn er conversatiecursus
sen (voor beginners en gevorderden,
waarin de vreemde taal voertaal is.
De zg. Cursus klassieke vorming ortivE
twee cursussen Latijn, een cursus Latijn
lezen en een cursus Romeinse geschie-
Werkcu
rsussen
Dit zijn cursussen, waarin onder het
tegenwoordig zo veel gebruikte motto
„Doe het zelf" verschillende vaardigheden
worden geleerd. Bv. praktische autotech
niek (voor autorijders), Kleine reparaties
in huis, modern handwerken; maar ook:
kunstvaardigheden als tekenen, schilde
ren, boetseren, voordrachtkunst, beelden
de expressie, bloemensehikken, fotogra-
Men denke niet te gauw: „Dat kan ik
toch niet"! De ervaring heeft geleerd,
dat dikwijls sluimerende aanleg wordt
gewekt. En bovendien: het gaat niet al
leen, en zelfs niet in de eerste plaats,
om het artistieke peil van de prestaties;
het gaat vooral om de vreugde en de
voldoening, de creatieve zelfwerkzaam-
Ballet en musical
Alsof dit alles nog nie't genoeg is, biedt
K. en O. in het komende seizoen haar
leden ook nog de gelegenheid enkele bij
zondere manifestaties mee te maken.
I. Een bijzondere voorstelling van Het
Nederlands Ballet, waaraan twee beroem
de eerste solisten van het Bolshoi Thea
ter uit Moskou medewerken, nl, de dan
seres Raissa Stroutchkova en de danser
Youri Zjdanov. Zij zullen de hoofdrollen
vertolken in het ballet „Giselle" in de
nieuwe, buitengewoon fraaie enscenering
van het Nederlands Ballet.
II. De musical My Fair Lady van
Alan Jay Lerner en Frederick Loewe,
naar Bernard Shaw's Pygmalion, met
in de hoofdrollen Wim Sonneveld,
Margriet de Groot, Johan Kaart
onder regie van Aagen Larssen.
Deze grootse produktie, die in vele
wereldsteden al jarenlang een succes
is en waarvan grammofoonplaten nu
reeds bij honderden in' Nederland
worden verkocht, kan natuurlijk niet
staan op het kleine toneel van de
Leidse Schouwburg.
K. en O. organiseert echter het be
zoek aan de voorstellingen in het
Theater Carré te Amsterdam!
Zie voor stadsnieuwe
ook pagina 4
Mannen in rok
STUDIO. Als Amerikaanse filmma
kers geesli-g willen doen, is het oppassen
geblazen. Naar onze ervaring worden ze
dan óf gauw zoulteloos, óf ze ontsporen.
..Mannen in -rok" bewijst het laatste weer
eens. Het behelst een aan een fantasie
rijk brein ontsproten
rokkostuum, dat achtereenvolgens onder
anderen wordt gedragen door een aote-ur,
een op pun-t van -brouwen staande jonge
man, een speelhuisovervaller en een com
ponist. V-rij geestig zijn de belevenissen
van het rokkostuum soms uitgebeeld.
Maar dan het eind! Via de genoemde
rover valt de jas van het rokkostuum
met de buidel gestolen geld uit een vlieg
tuig midden in een godsdienstige groep
negers, die meit va-n geldzucht verwron
gen stemmen onder het voortdurend uit
roepen van „Praise the Lord!", allemaal
hun deeltje va-n deze „hemelse" gaven
willen veroveren. De bijziende predi
kant gaat hen hierin voor en als ten
slotte de oudste broeder van deze emo
tionele Gemeente alleen maar gebeden
blijkt te hebben voor een vogelverschrik
ker, krijgt hij de jas van het rokkostuum.
constaterend, dat de „wegen des Heren
ondoorgrondelijk zijn". Commentaar lijkt
ons overbodig. Een stelletje klinkende
namen maakt dat werkelijk niet goed.
Geestigheidjesmet Bijbelteksten.)
Koningin van Sclieba
TRIANON De Bijbel heeft de film
industrie reeds menigmaal aanleiding
-gegeven tot monsterprenten, die veel
met seks en weinig met de Bijbel te
maken hebben. King Vidor heeft met
zijn Salomo en de koningin van Scheba,
een nieuw onding toegevoegd aan deze
Ongetwijfeld is de geschiedenis van
Salomo (zijn troonsbestijging, zijn rege
ringsdaden. zijn bouw van tempel en
paleis) boeiend, maar om nu zo regel
recht het bezoek van de koningin van
Scheba (een volledig staatsiebezoek met
bootvaart incluis) te laten uitlopen op
een vrijerijtje in exotische gewaden,
gespeeld door Yul Brynner en Gma
Lollobrigida. dat wordt toch al te gortig.
Haile Selassie leidt zijn dynastie af
van deze ontmoeting tussen Salomo en
de koningin van Scheba, maar de Bijbel
rept er met geen woord van.
Voor het overige komen in deze film
massale ruitergevechten voor, die in
actie veel wat op dit gebied eerder is
geweest in de schaduw stellen. Als deze
film nu niets met de Bijbel had te
maken gehad, kon men zich nog neer
leggen bij dit protserige schilteramuso-
ment. Nu echter wordt men voortdurend
pijnlijk getroffen door het citeren van
Bijbelwoorden in deze wereld van bom
bast en kermispraal.
(Onding).
T ussen
de
bladzijden
CASINO. Je ma>g Gods huis
toch niet bevuilen! Deze uitroep van
een vertwijfelde Russische soldaat in
de diep ontroerende, meesterlijke
film „Het lot van een mens", zal ons
altijd bijblijven. In het begin van
de oorlog, toen de Duitsers de Rus
sen met duizendtallen gevangen na
men, worden Russische krijgsgevan
genen voor een nacht ondergebracht
in een Russische dorpskerk. De deu
ren gaan dicht en niemand mag er
uit, ook niet om zijn behoefte te
doen. Van al deze Russische soldaten
is er één een christen; overvallen
door een hevige kramp, weigert hij
het „huis Gods" te bevuilen. Als hij
op de deur klopt, wordt hij door mi
trailleurkogels doorzeefd.
len is een'ehristen.
Als hij zoveel ge-
heeft, lachen zijn
medesoldaten hem
uit. Een honend
gelach gaat od
onder de gewelven
oude bedehuis.
De regisseur Ser-
?ei Bondartsjoek
heeft het beide in
zijn film verteld:
de klacht van de
gelovige, en de
hoon van zijn ka
meraden. Haast
objectief, zonder
voorkeur. En toch
is zijn hele film
als het ware één
schreeuw van een
gefolterd mens: „Je
mag Gods huis
niet bevuilen', want
deze aarde zegt de
Psalmist ..is des
Heren mitsgaders
hare volheid": zij
is Gods huis, dat
men niet bevuilen
mag.
Want als soldaat
Sokolof, een
door de regisseur
zolf gespeelde rol,
het verschrik
kelijke verhaal
vertelt van zijn
lotgevallen in de jongste oorlog, geschiedt
dit in een na-oorlogs vredig landschap in
de lente '46: het leven bloeit weer op
de bomen botten uit. de rivier stroomt
haast vrolijk voort en bijna zou men dit
alles weer schoon en mooi gaan noemen,
als men niet wist. dat deze aarde kort
tevoren nog bevuild was door het oorlogs
geweld van de mens.
Het lot van soldaat Sokolof is dat als
van zovele miljoenen in deze vreselijke
tijd. Men ziet hem in zijn gezin voor de
oorlog. Hij als timmerman in een Rus
sisch dorp. Zijn zoontje, de kleine Tol-
joesjka (verkleinwoordje van Anatol)
leert lopen. De kinderen groeien op. Dan
komt de oorlog en soldaat Sokolof moet
dienst. Eerst dat afscheid, dan de
krijgsgevangenschap, de concentratiekam
pen. ten slotte als Sokolof al deze ellende
heeft doorstaan, wordt hij chauffeur van
?n Duitse majoor; hij breekt met auto,
iajoor en al door de linies heen en
ordt weer soldaat. Dan komen de on
heilstijdingen tot hem: zijn zoon Anatol
(kapitein Anatol) is gesneuveld, zijn
vrouw en dochters zijn omgekomen bij
een bombardement, hijzelf keert terug in
een verwoest dorp. Dan vindt hij het jon
getje Wanjoesjka, en de film wil, dat
t zijn eigen zoontje is. Met dit jongetje
aan de hand komt hij in zijn dorp terug
en vertelt zijn lot, het lot van een mens.
Het is als een moderne Russische Job
siade. Sokolof vertelt zijn vreselijk le
venslot, waarin hij de afschuwelijkste
dingen heeft beleefd, die mensen mensen
kunnen aandoen, de ergste bestialitei
ten, met de wijsheid van een door leed
gelouterd mens: geen klacht, geen ver
vloeking, geen haat. Alleen met, de ein
deloze triestheid van iemand, die gezien
heeft, hoe de aarde (en wij zeggen: Gods
huis) bevuild is door de misdaden van
de mens.
Hier is niet het Chroestsjef-Rusland
aan het woord, maar dat wat Dostojevskl
noemde: het heilige Rusland. Daar zijn
er nog, die in doodsgevaar Gods huis
niet willen bevuilen, daar zijn er ook, die
menselijk over de oorlog kunnen spre
ken, als over menselijk leed, als in diep
ste zin een besmeuring van Gods schep
ping.
Een film. die waarlijk groots mag he
ten, omdat hij ver boven welke grenzen
ook heenreikt.
(Advt
r ie ii lie)
WORDT NU LID VAN DE
Volksuniversiteit K 0
f
Een briefje dat de inzender b(j deze
foto van de overweg „De Vink"
voegde, vermeldde: „60 jaar geleden".
Het plaatje moet echter gemaakt z(jn
in 1903 of later, want w(j zien on
deraan, aan beide zijden van de spoor
baan, een verhoging naar een per
ron; dat was dus in de tijd dat daar
een halteplaats voor de treinen zou
komen of er al \va. En die halte
kwam eerst in 1904 in gebruik.
De overweg was een smalle door
gang over dc sporen. De treinenloop
was lang niet zo druk als tegen
woordig. Er gebeurde daar hoogst
zeiden een ongeluk. Dc halteplaats
„De Vink" heeft geen lang bestaan
gehad. In de eerste wereldoorlog
al werd lijj buiten gebruik gesteld.
Later volgde de opheffing, want ook
de Spoorwegen moesten bezuinigen.
Tegenwoordig is deze overweg uit
gerust met de automatische halve
bomen, een systeem dat ook hier blijkt
te voldoen.
(Wil de inzender van deze foto zijn
naam en adres bekendmaken, zo hij
prijs stelt op terugzending? red.
N.L.C.).
Als soldaat Sokolof (nu weer
burger) zijn vreselijke verhaal
heeft verteld, tilt hij Wanjoesj
ka op, de troost in zijn een
zame ouderdom. Een beeld uit
de Russische film „Het lot van
Tussen nacht en morgen
LIDO Hollywood heeft zich op ty
pisch Amerikaanse wijze op het (medisch -
etisohe) probleem vain de euthanasie ge
worpen. Zoals bekend mag worden ge-
aoht, betreft dit de vraag of een dokter
een eind mag maken aan een ongeneeslijk
lijden. Zelfs als we die manier, waarop dit
vraagstuk vorm is gegeven, buiten be
schouwing laten, kunnen we alleen maar
in afkeurende zin over deze film schrij
ven. Dergelijke problemen horen niet
thuis in een bioscoopzaal, waar rijp en
groen nu ja, boven de achttien dan
ermee wordt geconfronteerd.
Hoofdpensonen zijn „de" ongeneselijke
zieke (diie tot vervelens toe injecties
krijgt), zijn vrouw, zijn vriend-annex
dokter (die alsmaar met betekeninsvolle
blikken en een krampachtig vertrokken
gezicht dn de weer is), een verpleegster,
die nogal scheutig is met haar „liefde",
en nog enkele van zulke buitenissige fi
guren, die alleen maar passen in een me
lodrama.
(Gesol met medisch-etisch probleem).
Liefde zonder uitzicht
LUXOR Rondom de film Liefde
•zonder uitzicht, is indertijd nogal wat
spektakel gemaakt, maar als men de
'Nederlandse versie heeft gezien (als
•men tenminste aanneemt dat deze niet
verkort is) kan men daarover alleen
•maar verbaasd zijn. Toegegeven, het
verhaal heeft niet veel om het lijf en
er zijn zeker bedenkingen tegen te ma
ken. Met een kleine wijziging hier en
daar zou het echter geschikt zijn voor
een aanvaardbare, zij het niet bijster
originele thriller.
Men maakt kennis met een naïeve,
maar gevaarlijke nozemachtige jonge
man (voor welke rol Jean-Paul Belmon-
tdo zijn gezicht blijkt mee te hebben),
•die om aan geld te komen auto's steelt
en zelfs een agent doodschiet. Het geld
iheeft hij nodig om een Amerikaans
vriendinnetje (Jean Seberg) te kunnen
imponeren en zo nodig te kunnen on
derhouden.
Het loopt echter slecht met hem af.
•Zijn Patricia komt er achter wat hij op
zijn kerfstok heeft en geeft hem aan,
waarna hij op de vlucht wordt neer
geschoten.
Het is allemaal weinig verheffend,
maar sommige opnamen getuigen tpch
■wel van zoveel vakmanschap, dat men
wel iets op de koop wil toenemen.
Dat het resultaat imposant zou zijn of
izo verderfelijk, dat men er tegen zou
moeten waarschuwen, in beide gevallen
is dat teveel eer voor Francois Truffaut
■die het scenario schreef, voor Jean-Luc
Godard die het geval regisseerde en
•voor Claude Chabrol die de supervisie
'had.
Bruiden van Dracula
REX Het is een beetje zielig en
behoorlijk stompzinnig wat uit de came
ra's is gerold bij het vervaardigen van
de film De bruiden van Dracula, die van
Trianon naar Rex is verhuisd. Veel te
griezelen is er niet en spanning blijkt
evenmin aanwezig. Al spoedig heeft
men genoeg van dat nare gesol met
lijken en het vervelendste is, dat het
ikruis als christelijk symbool daarbij
herhaaldelijk wordt misbruikt.
Het verhaal is even dwaas als on
smakelijk: een baron die vampier is
geworden, bijt lieftallige meisjes dood,
meisjes, die op hun beurt ook weer uit
bijten gaan, zodat de bloeddorstige kring
steeds groter wordt. Een dappere doctor
t Leiden weet de noodlottige cirkel
gang ten slotte te doorbreken.
(Prutswerk).