Toneel, muziek, cabaret en cursussen te kust en te keur Naar musical My Fair Lady in Amsterdams Carré De overweg bij de Yink K. en 0. start winterseizoen Het lot van een mens, grootse Russische film -Zé Wm NIEUWE LEIDSCHE COURANT 3 ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1960 Agenda voor Leiden Zaterdag Korevaarstraat 19, 3 uur: Ingebruik neming showroom Korevaar-garage door wethouder A. J. Jongeleen. Stationsplein, 1.15 uur: Vertrek N.C. ReisV. naar Aalsmeers Stadion Spel. Oegstgeest, Buitenkist, 3 tot 5 uur: receptie t.g.v. derde lustrum buurtver eniging Ons Genoegen. Zondag Aula gymnasium, 10 uur v.m.: Herv, Jeugdteekk, spr. L. de Lie Éde. Luxontheater, bijzonder Kerke werk Herv. Gemeente, 10.30 uur; Albert Schweitze r film Maandag Boshuis, 8 uur: Ledenverg. Speeltuin- veren. Zuidwest. Pieterskerk, 11 uur: Opening Eerste- jaarsdagen universiteit, toespraak rec tor magnd/flious prof. mr. J. E. Jonkers. Dinsdag Prediker, 8 uur: Volle Evangelie Zen ding, evang. J. Maasbaoh uit Gouda. Geref. jeugdhuis, 8 uur; instaillatie jeugdsocaëteit. Woensdag Pieterskerk, 7.30 uur: Avondstilte. Oegstgeest, Gemeentehuis, 7.30 uur; Ra ads vergadering, Pabronaatsgebou w 7 30 uur; Feestavond derde lustrum Ons Genoegen. Donderdag Het gulden Vlies, 2.30 uur: Ned. Vei. van Huisvrouwen, Boekenoirkel. Rehoböth, 8 uur: Veren. H. A. A Grim bergen over gestabiliseerde voedingsap- paraten. Oegstgeest, Patronaatsgebouw, 730 —11.30 uur n.m. Padivindiersmarkit, Vrijdag Stahionsplein, 11 uur v.m Weth. A. J. Jongeleen slaat eersbe paal voor gebou wencomplex Philips Pensioenfonds. KledingrmaigB'Zijn Verhuist, Breestraat 103, 3 uur: Heropening door burg. jlhr. mr F. H. \"ao Kinschot. Oegstgeest, Patronaatsgebouw, 7.30- •1,1-30 uur nm.r Padvindersmarkt. Leiderdorp, Gemeentehuis, 7.30 uur: Gemeenteraad. Zaterdag Hooglandse kerk, 2.30 Vote. Stadsgehoorzaal, 8 uur Leidse Buitenschool. Geref. Jeugdhuis. Breestraat 19, 8 mm.- Opening jeugdSooiëteit. Oegstgeest, Patronaatsgebouw, 2.30-5-30 en 730-1130 uur: Exouirsle Comfcacta vond Padvindersmarkt Advertentie HENRI WELBOOREN Lessen PIANO en SOLOZANG hervat. Onderzoek naar stemmogelijkheden. Dipl. Kon. Conservatorium. Regentesselaan 19, Oegstgeest, telef. 23058 Films Casino <2.30, Y en 9.15 uur): Heit lot van een mens, (14 jr); donderdag: Moord op de voorpagina (18 jaar). Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Tussen n; en morgen, (18 jaar). Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): Liefde 5 der uitzicht (18 jaar). Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): De bruiden van Dracula, (18 jaar). Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Mannen ir rok,, (14 jaar). Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Salomo er de koningin van Soheba (14 jaar) Tentoonstellingen Rijksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28, Panorama der prehistorie (tot 15 december). Ned. Leger- en Wapenmuseum „Gene raal Hoefer", Pesthuislaan, ,,'s Konings Rok" prenten en uniformen (tot 30 september) Gereformeerd Jeugdhuis. Breestraat 19, tentoonstelling tekeningen, aquarellen en schilderijen van Alex Hakkaart en Ben van Kempen (18-21 uur, zat. 14-21 u Rijksmuseum voor Volkenkunde, tot 15 oktober: expositie over Ruaoda Urundi, (dagelijks geopend van 10 tot 5 uur). Musea, instituten, leeszalen e.d. Inlichtingen kantoor V.V.V., Steenstr lb: elke dog geopend van 9 tot 5 uur. op zaterdag tot 1 uur. Aoademisoh-Historisoh museum Rapen burg 72, elke dag geopend van half 10 tot half 1, uitgezonderd op dinsdag en vrij dag van 2 tot 5 uur. Rijksherbarium, Nonnensteeg 1: elke dag geopend van 8.30 tot 12.30 en vao 2 bot 4 uur (behalve zaterdagmiddag). Legermuseum „Generaal Hoefer", Pest hui slaan 7: elke dag geopend van 10—5 u Jeugdbiblitheekleeszalen en biblio theek Reuvens, Plantage 6: maandag, dinsdag en donderdag van 4 bot 5.30 u., woensdag en zaterdag van 12 bot 4.30 u en vrijdag (speciaal voor de grotere jeugd) van 6.30 tot 8.30 uur *s avonds. Rijksmuseum voor Oudheden, Rapen burg 28: elke dag geopend van 2 tot 4 u Archeologisch instituut, Rapenburg 26 elke dag algemene studiezaal en ultleen- bibliotheek tot 5 uur (behalve zaterdag middag). Pilgnmfathers-huisje, Boisotkade 2, elke dag geopend van half 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur Contactbureau voor afgestudeerden Rapenburg op maandag, woensdag en vrijdag geopend van 10 bot 12.30 en van 2 Geologisch en mine ral ogisch museum Garenmarkt lb: elke dag geopend van 10 bot 12 en van 2 tot 4 uur. Bibliotheek universiteit. Rapenburg T4 elke dag algemene studiezaal en uitleen afdeling, geopend van half tien tot half 6, op zaterdag bot 5 uur. Gravensteen, Pieterskerkhof 6, juridisch studiecentrum, elke dag te bezichtigen tussen 9 en 12.30 en van 2 tot 5 uur (liefst in de vakanties), concierge: Kolf- makersteeg 18a. Leeszaal en bibliotheek Reuvens, Bree straat 27, maandag en woensdag van J tot 5 30 en van 7 tot 9 uur; dinsdag er, donder-lic van 1 to' 30 "iir: vrijdag van 10 tot 5,30 en van 7 tot 9 uur. TAE NATTE ZOMER verglijdt ongemerkt in een van regen druipende herfst. En nog maar nauwelijks is de r in de maand, of het K. er bestuur met directeur Van der Pompe zit weer klaar om het resultaat van zomers zwoegen den volke kond te doen. Een klinkend programma ligt te wachten op de 10.500 leden van Neêrlands goedkoopste volksuniversiteit, en nog vele honderden inschrijvingen worden verwacht, zowel van parti culieren als van werknemers uit Leidse bedrijven, de gele en groene kaart houders. De geringe achteruitgang van het aantal leden groene kaarthou ders in de laatste jaren is niet alleen tot stilstand gekomen, maar omge- n vooruitgang. In dit topjaar van K. en O., waarin t/evens het be sluit van de Leidse gemeenteraad viel een half miljoen beschikbaar te stellen voor een dringend nodig cultureel centrum, belooft de kunstmin- nenden uit Leiden en omgeving weer vele goede dingen te brengen. Om dit overzicht zo instructief mogelijk te houden zullen wij de vele activitei ten van K. en O. zoveel mogelijk onder verschillende noemers onderbren gen. Vandaag bepalen wij ons tot de activiteiten, waaraan houders van gele en groene kaarten bedden kunnen deelnemen. In een volgend artikel zullen wij blijven stilstaan bij de vele voorrechten, die de groene kaarthouders alleen genieten. v the night, Het Gezicht (een Ingmar TY)n*>/>7 Bergmahfilm)Les Mistohs, Little Island, 1 UILWb de hervertoning van Joris Ivens' meester werk La seine a rencontré Paris, en Gerucht. Om dan bij het toneel te beginnen, er zijn zestien toneelvoorstellingen gepro jecteerd:, verdeeld in twee series A en twee series B., elk van vier voorstellin gen. De volgende -gezelschappen zullen op -de planken van de oude Leidse Schouwburg verschijnen: Nederlands i Comedie, Robterd-ams Tonieel, Haagsche Comiediie, Toneelgroep Thee-ter en de Ko ninklijke V-l-aamse Schouwbu-rg uit Brus sel. Het volledige programma staat op dit moment -nog niiet vast, maar de eerste voorstellingen zijn al om te watertan den. Op 15 en 16 september vertoont de Baa-gsoh-e Co-miedie in de series B het prachtige bl-ijspel Jaloezie van Sacha Gui-try, met in de hoofdrollen Myra Ward, Bob de Lange en Paul Steenbergen. Iets zeer bijzonders wacht het Leidse publiek' in de oktobermaand. In de series A vertoont de Nederlandse Comed-ie het stuk waarmee zij in het Holland Fes tival optrad, namelijk Don-a Diana. Het -behoeft geen betoog dat d-eze kostbare, groot gemonteerde voorstelling niet ka-n worden -gegeven op het kleine toneel van de Leidse schouwburg. Daarom biedt K. de leden -deze voorstel-ld-n-g aan in de Koninklijke Schouwburg i-n Den Haag, en wel op 5 en 12 Oktober. Voor zover nodig -regelt en betaalt die volksuniversi teit ook het vervoer. Muziek In de Meesterserie staan op donderdag avonden zes concerten op het programa. Driemaal brengt het Residentie-Orkest muziekwerken tot klinken, tweemaal ge beurt dat door het Rotterdams Ph-lhar- monisch Orkest, waarna de serie wordt besloten door het wereldberoemde en semble I Musica di Roma. De dirigenten Willem van Otterloo, Eduard Flipse, Jean Martinan, Antal Dorati en Franz-Faul Decker komen in Leiden op het muziek- podium. Als solisten zijn gecontracteerd Elly Ameling. Yuri Boukoff, Robert Alex ander Bohnke, Nikita Magaloff en Elise Cserfalvi. Naast composities van de groten uit de muziekliteratuur als daar zijn Beet hoven. Brahms, Haydn, Mahler, Mendels sohn, Mozart en Tsjaikowsky, staan ook, hoewel matig gedoseerd, werken te v/ach- moderne componisten, onder Honegger, Orthel, Prokofjef en Pijper, werken echter die reeds hun ar tistieke waarde hebben bewezen en dus geen zuiver experimentele betekenis heb- Films Zoals te doen gebruikelijk het Casino-theater door K, en w. weei films van de maand gebracht. Niet altijd zijn dit films die niet in Leiden hebben gedraaid, maar wel acht K. en O deze produkten van de cinematografie van zo grote betekenis dat een weerzien steeds gerechtvaardigd zal blijken te zijn. In totaal komen er zeven films van de maand. De eerste serie omvat Het ge beurde in Venetië <A Summermadncss) onder regie van David Lean, Een ter dood veroordeelde ontsnapt <Un con- damné a mort s'est échappé) van regis seur Robert Bresson en A woman in a dressinggown, van J. Lee Thompson. Dc leden van de Filmstudiekring ko- ,en weer bijeen in de filmzaal van de academie. Uit het programma van deze in openbare vertoning komende films noemen wij De Vlinder, Yield to Th. van der HEIJDEN lid van de Nederl. Veren, van Rechtskundige Adviseurs Hoge Rijndijk 103a, Leiden, telefoon 23405 Gemengd kunst- abonnement K. en O. organiseert reedis jaren een serie van drie voorstellingen, waarbij het accent op de humor ligt. Twee programma's zijn voor d'it sei zoen reeds vastgesteld. Het zal velen deugd -doen dat W'im Kan met zijn programma „La-at je niets wijs maken" reeds .in december aan bod ko-mt. Fred Kaps zal er daarbij wel voor zorgen dat velen voor raadsels zullen worden geplaatst (15 decem ber). Het reeds eerder in Leiden opge treden Haags Studentencabaret on der leiding va-n Rinus Ferdd-nan- dusse komt jn ja-nu-ari naar Leiden met het nieuwe programma Met huis en Hagenaar. Wie zich „Bij laoh en ontij" nog herinnert zal wel geen aansporing nodig hebben dit neusje van. de zalm te gaan consumeren (12 januari). In oktober wordt het derde programma bekendgemaakt. Men kan in die maand pas inschrijven voor dit gemengd kunst abonnement. Lezingen en cursussen Van de tientallen lezingen en cursus sen. die K. en O. organiseert noemen wij hier: De vermaarde serie FILMLEZINGEN a de foyer der Stadsgehoorzaal met de olgende kleurenfilms: Tussen Indus en Ganges door mr. A. L. Hustinx; Onder de iners van het Bauchi-plateau in Ni geria door dr. P. F. J. A. Juliën: In een Nederlandse helikopter boven het Na bije Oosten door E. J. W. Schuller; Naar de Hoge Tatra door Simon de Waard; Blijdorp, oase in een wereldstad, film van Marten Toonder. LUISTERCURSUSSEN EN LEZINGEN a.: Naar het onbekende Sterrengebergte sn Nieuw-Guinea door dr. L. D. Bron- gersma, dr. J. Pouwer en dr. A. de Wilde; De behandeling van de psychiatrische pa tiënt o.l.v. dr. C. P. J. Stotijn. geneesheer directeur van Endegeest, Voorgeest en Jelgersmakliniek; Tegen welke achter gronden ontstond het Cristendom' door prof. dr. W. C. van Unnik, hoogleraar te Utrecht; Van Béranger tot Brassens, le zing met muzikale toelichting over het Franse chanson door Ben Levi te Aerden- hout; De watergolf bedreigt de Egypti sche monumenten door dr. Jozef Janssen te Leiden; Letterkunde, o.l.v. Ad den Besten, letterkundige te Amsterdam; Ruimtevaart, door dr. T. de Groot. STUDIECLUBS, o.a.: Inleiding in de kunstgeschiedenis: De gang der kunst door de eeuwen, door mevrouw C. L. Bouma, dra., (10 avonden); Het dubbele gezicht van de filosofie, een inleiding in wijsbegeerte door dr. J. H Loenen avonden); Cursus psychologie: De is en onze mobiele maatschappij door J. A. A. van Leent (8 avonden). CURSUSSEN MODERNE EN OUDE TALEN. De talen-avondschool van K. en O. telt ruim 400 volwassen leerlingen! ren. bevoegde leraren doceren: Frans, Duits, Engels, Italiaans, Spaans, Esperanto, Latijn en Romeinse Geschie denis. De cursussen omvatten 22 lessen. Voor hen, die nog geen kennis van vreemde talen hebben (of die kennis in dere of mindere mate zijn vergeten!) er grammaticalessen, die veelal uit Op 24 november treedt het we reldberoemde ensemble I Musici di Roma in Leiden op met wer ken van Scarlatti, Bonporti, Locatelli, Haydn en Mozart. vier leerlingen bestaan. Men kan zie natuurlijk ook voor een hogere klas da de eerste laten inschrijven, indien me zijn kennis wil ophalen en uitbreiden. Voor diegenen, die reeds een behoor lijke kennis van één of meer modern talen hebben, zijn er conversatiecursus sen (voor beginners en gevorderden, waarin de vreemde taal voertaal is. De zg. Cursus klassieke vorming ortivE twee cursussen Latijn, een cursus Latijn lezen en een cursus Romeinse geschie- Werkcu rsussen Dit zijn cursussen, waarin onder het tegenwoordig zo veel gebruikte motto „Doe het zelf" verschillende vaardigheden worden geleerd. Bv. praktische autotech niek (voor autorijders), Kleine reparaties in huis, modern handwerken; maar ook: kunstvaardigheden als tekenen, schilde ren, boetseren, voordrachtkunst, beelden de expressie, bloemensehikken, fotogra- Men denke niet te gauw: „Dat kan ik toch niet"! De ervaring heeft geleerd, dat dikwijls sluimerende aanleg wordt gewekt. En bovendien: het gaat niet al leen, en zelfs niet in de eerste plaats, om het artistieke peil van de prestaties; het gaat vooral om de vreugde en de voldoening, de creatieve zelfwerkzaam- Ballet en musical Alsof dit alles nog nie't genoeg is, biedt K. en O. in het komende seizoen haar leden ook nog de gelegenheid enkele bij zondere manifestaties mee te maken. I. Een bijzondere voorstelling van Het Nederlands Ballet, waaraan twee beroem de eerste solisten van het Bolshoi Thea ter uit Moskou medewerken, nl, de dan seres Raissa Stroutchkova en de danser Youri Zjdanov. Zij zullen de hoofdrollen vertolken in het ballet „Giselle" in de nieuwe, buitengewoon fraaie enscenering van het Nederlands Ballet. II. De musical My Fair Lady van Alan Jay Lerner en Frederick Loewe, naar Bernard Shaw's Pygmalion, met in de hoofdrollen Wim Sonneveld, Margriet de Groot, Johan Kaart onder regie van Aagen Larssen. Deze grootse produktie, die in vele wereldsteden al jarenlang een succes is en waarvan grammofoonplaten nu reeds bij honderden in' Nederland worden verkocht, kan natuurlijk niet staan op het kleine toneel van de Leidse Schouwburg. K. en O. organiseert echter het be zoek aan de voorstellingen in het Theater Carré te Amsterdam! Zie voor stadsnieuwe ook pagina 4 Mannen in rok STUDIO. Als Amerikaanse filmma kers geesli-g willen doen, is het oppassen geblazen. Naar onze ervaring worden ze dan óf gauw zoulteloos, óf ze ontsporen. ..Mannen in -rok" bewijst het laatste weer eens. Het behelst een aan een fantasie rijk brein ontsproten rokkostuum, dat achtereenvolgens onder anderen wordt gedragen door een aote-ur, een op pun-t van -brouwen staande jonge man, een speelhuisovervaller en een com ponist. V-rij geestig zijn de belevenissen van het rokkostuum soms uitgebeeld. Maar dan het eind! Via de genoemde rover valt de jas van het rokkostuum met de buidel gestolen geld uit een vlieg tuig midden in een godsdienstige groep negers, die meit va-n geldzucht verwron gen stemmen onder het voortdurend uit roepen van „Praise the Lord!", allemaal hun deeltje va-n deze „hemelse" gaven willen veroveren. De bijziende predi kant gaat hen hierin voor en als ten slotte de oudste broeder van deze emo tionele Gemeente alleen maar gebeden blijkt te hebben voor een vogelverschrik ker, krijgt hij de jas van het rokkostuum. constaterend, dat de „wegen des Heren ondoorgrondelijk zijn". Commentaar lijkt ons overbodig. Een stelletje klinkende namen maakt dat werkelijk niet goed. Geestigheidjesmet Bijbelteksten.) Koningin van Sclieba TRIANON De Bijbel heeft de film industrie reeds menigmaal aanleiding -gegeven tot monsterprenten, die veel met seks en weinig met de Bijbel te maken hebben. King Vidor heeft met zijn Salomo en de koningin van Scheba, een nieuw onding toegevoegd aan deze Ongetwijfeld is de geschiedenis van Salomo (zijn troonsbestijging, zijn rege ringsdaden. zijn bouw van tempel en paleis) boeiend, maar om nu zo regel recht het bezoek van de koningin van Scheba (een volledig staatsiebezoek met bootvaart incluis) te laten uitlopen op een vrijerijtje in exotische gewaden, gespeeld door Yul Brynner en Gma Lollobrigida. dat wordt toch al te gortig. Haile Selassie leidt zijn dynastie af van deze ontmoeting tussen Salomo en de koningin van Scheba, maar de Bijbel rept er met geen woord van. Voor het overige komen in deze film massale ruitergevechten voor, die in actie veel wat op dit gebied eerder is geweest in de schaduw stellen. Als deze film nu niets met de Bijbel had te maken gehad, kon men zich nog neer leggen bij dit protserige schilteramuso- ment. Nu echter wordt men voortdurend pijnlijk getroffen door het citeren van Bijbelwoorden in deze wereld van bom bast en kermispraal. (Onding). T ussen de bladzijden CASINO. Je ma>g Gods huis toch niet bevuilen! Deze uitroep van een vertwijfelde Russische soldaat in de diep ontroerende, meesterlijke film „Het lot van een mens", zal ons altijd bijblijven. In het begin van de oorlog, toen de Duitsers de Rus sen met duizendtallen gevangen na men, worden Russische krijgsgevan genen voor een nacht ondergebracht in een Russische dorpskerk. De deu ren gaan dicht en niemand mag er uit, ook niet om zijn behoefte te doen. Van al deze Russische soldaten is er één een christen; overvallen door een hevige kramp, weigert hij het „huis Gods" te bevuilen. Als hij op de deur klopt, wordt hij door mi trailleurkogels doorzeefd. len is een'ehristen. Als hij zoveel ge- heeft, lachen zijn medesoldaten hem uit. Een honend gelach gaat od onder de gewelven oude bedehuis. De regisseur Ser- ?ei Bondartsjoek heeft het beide in zijn film verteld: de klacht van de gelovige, en de hoon van zijn ka meraden. Haast objectief, zonder voorkeur. En toch is zijn hele film als het ware één schreeuw van een gefolterd mens: „Je mag Gods huis niet bevuilen', want deze aarde zegt de Psalmist ..is des Heren mitsgaders hare volheid": zij is Gods huis, dat men niet bevuilen mag. Want als soldaat Sokolof, een door de regisseur zolf gespeelde rol, het verschrik kelijke verhaal vertelt van zijn lotgevallen in de jongste oorlog, geschiedt dit in een na-oorlogs vredig landschap in de lente '46: het leven bloeit weer op de bomen botten uit. de rivier stroomt haast vrolijk voort en bijna zou men dit alles weer schoon en mooi gaan noemen, als men niet wist. dat deze aarde kort tevoren nog bevuild was door het oorlogs geweld van de mens. Het lot van soldaat Sokolof is dat als van zovele miljoenen in deze vreselijke tijd. Men ziet hem in zijn gezin voor de oorlog. Hij als timmerman in een Rus sisch dorp. Zijn zoontje, de kleine Tol- joesjka (verkleinwoordje van Anatol) leert lopen. De kinderen groeien op. Dan komt de oorlog en soldaat Sokolof moet dienst. Eerst dat afscheid, dan de krijgsgevangenschap, de concentratiekam pen. ten slotte als Sokolof al deze ellende heeft doorstaan, wordt hij chauffeur van ?n Duitse majoor; hij breekt met auto, iajoor en al door de linies heen en ordt weer soldaat. Dan komen de on heilstijdingen tot hem: zijn zoon Anatol (kapitein Anatol) is gesneuveld, zijn vrouw en dochters zijn omgekomen bij een bombardement, hijzelf keert terug in een verwoest dorp. Dan vindt hij het jon getje Wanjoesjka, en de film wil, dat t zijn eigen zoontje is. Met dit jongetje aan de hand komt hij in zijn dorp terug en vertelt zijn lot, het lot van een mens. Het is als een moderne Russische Job siade. Sokolof vertelt zijn vreselijk le venslot, waarin hij de afschuwelijkste dingen heeft beleefd, die mensen mensen kunnen aandoen, de ergste bestialitei ten, met de wijsheid van een door leed gelouterd mens: geen klacht, geen ver vloeking, geen haat. Alleen met, de ein deloze triestheid van iemand, die gezien heeft, hoe de aarde (en wij zeggen: Gods huis) bevuild is door de misdaden van de mens. Hier is niet het Chroestsjef-Rusland aan het woord, maar dat wat Dostojevskl noemde: het heilige Rusland. Daar zijn er nog, die in doodsgevaar Gods huis niet willen bevuilen, daar zijn er ook, die menselijk over de oorlog kunnen spre ken, als over menselijk leed, als in diep ste zin een besmeuring van Gods schep ping. Een film. die waarlijk groots mag he ten, omdat hij ver boven welke grenzen ook heenreikt. (Advt r ie ii lie) WORDT NU LID VAN DE Volksuniversiteit K 0 f Een briefje dat de inzender b(j deze foto van de overweg „De Vink" voegde, vermeldde: „60 jaar geleden". Het plaatje moet echter gemaakt z(jn in 1903 of later, want w(j zien on deraan, aan beide zijden van de spoor baan, een verhoging naar een per ron; dat was dus in de tijd dat daar een halteplaats voor de treinen zou komen of er al \va. En die halte kwam eerst in 1904 in gebruik. De overweg was een smalle door gang over dc sporen. De treinenloop was lang niet zo druk als tegen woordig. Er gebeurde daar hoogst zeiden een ongeluk. Dc halteplaats „De Vink" heeft geen lang bestaan gehad. In de eerste wereldoorlog al werd lijj buiten gebruik gesteld. Later volgde de opheffing, want ook de Spoorwegen moesten bezuinigen. Tegenwoordig is deze overweg uit gerust met de automatische halve bomen, een systeem dat ook hier blijkt te voldoen. (Wil de inzender van deze foto zijn naam en adres bekendmaken, zo hij prijs stelt op terugzending? red. N.L.C.). Als soldaat Sokolof (nu weer burger) zijn vreselijke verhaal heeft verteld, tilt hij Wanjoesj ka op, de troost in zijn een zame ouderdom. Een beeld uit de Russische film „Het lot van Tussen nacht en morgen LIDO Hollywood heeft zich op ty pisch Amerikaanse wijze op het (medisch - etisohe) probleem vain de euthanasie ge worpen. Zoals bekend mag worden ge- aoht, betreft dit de vraag of een dokter een eind mag maken aan een ongeneeslijk lijden. Zelfs als we die manier, waarop dit vraagstuk vorm is gegeven, buiten be schouwing laten, kunnen we alleen maar in afkeurende zin over deze film schrij ven. Dergelijke problemen horen niet thuis in een bioscoopzaal, waar rijp en groen nu ja, boven de achttien dan ermee wordt geconfronteerd. Hoofdpensonen zijn „de" ongeneselijke zieke (diie tot vervelens toe injecties krijgt), zijn vrouw, zijn vriend-annex dokter (die alsmaar met betekeninsvolle blikken en een krampachtig vertrokken gezicht dn de weer is), een verpleegster, die nogal scheutig is met haar „liefde", en nog enkele van zulke buitenissige fi guren, die alleen maar passen in een me lodrama. (Gesol met medisch-etisch probleem). Liefde zonder uitzicht LUXOR Rondom de film Liefde •zonder uitzicht, is indertijd nogal wat spektakel gemaakt, maar als men de 'Nederlandse versie heeft gezien (als •men tenminste aanneemt dat deze niet verkort is) kan men daarover alleen •maar verbaasd zijn. Toegegeven, het verhaal heeft niet veel om het lijf en er zijn zeker bedenkingen tegen te ma ken. Met een kleine wijziging hier en daar zou het echter geschikt zijn voor een aanvaardbare, zij het niet bijster originele thriller. Men maakt kennis met een naïeve, maar gevaarlijke nozemachtige jonge man (voor welke rol Jean-Paul Belmon- tdo zijn gezicht blijkt mee te hebben), •die om aan geld te komen auto's steelt en zelfs een agent doodschiet. Het geld iheeft hij nodig om een Amerikaans vriendinnetje (Jean Seberg) te kunnen imponeren en zo nodig te kunnen on derhouden. Het loopt echter slecht met hem af. •Zijn Patricia komt er achter wat hij op zijn kerfstok heeft en geeft hem aan, waarna hij op de vlucht wordt neer geschoten. Het is allemaal weinig verheffend, maar sommige opnamen getuigen tpch ■wel van zoveel vakmanschap, dat men wel iets op de koop wil toenemen. Dat het resultaat imposant zou zijn of izo verderfelijk, dat men er tegen zou moeten waarschuwen, in beide gevallen is dat teveel eer voor Francois Truffaut ■die het scenario schreef, voor Jean-Luc Godard die het geval regisseerde en •voor Claude Chabrol die de supervisie 'had. Bruiden van Dracula REX Het is een beetje zielig en behoorlijk stompzinnig wat uit de came ra's is gerold bij het vervaardigen van de film De bruiden van Dracula, die van Trianon naar Rex is verhuisd. Veel te griezelen is er niet en spanning blijkt evenmin aanwezig. Al spoedig heeft men genoeg van dat nare gesol met lijken en het vervelendste is, dat het ikruis als christelijk symbool daarbij herhaaldelijk wordt misbruikt. Het verhaal is even dwaas als on smakelijk: een baron die vampier is geworden, bijt lieftallige meisjes dood, meisjes, die op hun beurt ook weer uit bijten gaan, zodat de bloeddorstige kring steeds groter wordt. Een dappere doctor t Leiden weet de noodlottige cirkel gang ten slotte te doorbreken. (Prutswerk).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 3