Te weinig legerpredikanten in West-Duitsland $}k ene Avthib Het gemengde huwelijk is in wezen geen huwelijk ABASIN MINDOLO, CHEFAROX Een woord voor vandaag Kanttekening VEEL BELANGSTELLING VOOR BOERENBEDRIJF Het Geloof niet opofferen aan de gezinseenheid In Hervormd Nederland schreef A. Hijmans liet volgen de artikel over het gemengde huwelijk. Dit artikel is ontleend aan het boek „Het gezonde hu welijk", dat door J. H. Kok te Kampen wordt uitgegeven. eenheid in het gezin. Dit betekent voor het gezin, voor de gezinnen telkens weer uitverkiezing, crisis, schifting. God roept Abraham (toen nog Abram) om zich los te maken uit het gezins- en familie verband van Terah en op te bre ken uit Haran om zo in hem een nieuwe geschiedenis te beginnen, de geschiedenis van de verlossing van het menselijke geslacht. Dit betekent voor Abraham te gaan uit zijn land en uit zijn hele fa milie en uit zijn vaders huis. Deze kritische werking van het Evangelie met zijn gave en eis in gezin en gezinsleven zien wij telkens weer: „Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te bren gen op de aarde; Ik ben niet ge komen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te bren gen tussen een man en zijn va der en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoon dochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn"; en dan:_ „Wie_^ Geloofsverschil gemengde huwelijk" te zien, waarbij dan bij „gemengd huwe lijk" gedacht wordt aan diep gaand geloofsverschil, niet aan verschil van kerkgenootschap der gehuwden. Huwelijkseenheid, ge zinseenheid kunnen nooit het mo tief zijn, op grond waarvan het gemengde huwelijk aanvaard zou kunnen worden ten koste van de eenheid van geloof in Christus, waarbij dan toch het huwelijk zelf dat immers bedoelt een levensgemeenschap te zijn aan een ongewoon zware belasting blootgesteld wordt. En in de meeste gevallen lijdt schipbreuk óf het geloof óf het huwelijk (als levensgemeenschap) óf deze bei de. Daarom vraagt de Apostel, dat het huwelijk gesloten zal wor den „in de Heer", en elders vraagt hij, welke wezenlijke, het leven omvattende gemeenschap bestaan kan tussen de gelovige en de ongelovige. De Apostel vraagt dus. dat wie in Christus gelooft zal huwen met een, die dit ge loof deelt, opdat de gehuwden zich samen in Christus gebonden en verbonden weten. En dit klemt te meer voor wie, het hu welijk tegemoeot gaande, beden ken, dat zij zich begeven en doen plaatsen in een gemeenschap, die bedoelt ook opvoedingsgemeen schap te zijn of te kunnen zijn. Wanneer een Christen besluit »ot het aangaan van een huwelijk ■n het stichten van een gezin met mand, die zijn (haar) innigste /erluiging niet deelt en met wie j zijn innigste overtuiging niet den kan, dan ligt hierin een ont- enning van wat Jezus Christus /oor hem betekent en in over eenstemming hiermee van hem vraagt. Het kan zijn, dat zo iemand zijn huwelijk begint zon der dit duidelijk te zien of zon der er aan te willen en dan ook zonder er al te bezorgd over te zijn. Maar in verloop van tijd gaat hij zien, dat Christus toch meer voor hem betekent dan hij tevoren wel wist of -zichzelf be kennen wilde; dan begint de moeilijkheid. Want dan gaat hij zien, dat hij deze band met Chris tus riet kan beleven en onderhou den binnen de verhouding, die toch bedoelt een levensgemeen schap te zijn: hij staat alleen in het meest beslissende stuk van zijn leven. De moeilijkheid wordt gro ter, wanneer er kinderen komen, die alleen al door hun aanwezig heid de verantwoordelijkheid voor hun opvoeding aan de ouders, aan beide ouders voorhouden. Maar nu is het onmogelijk hen samen als ouders openlijk tot Christus te brengen en iets van gemeen schap met Hem te doen kennen. Dit alles wordt niet of niet vol doende gezien, wanneer twee men sen een huwelijk sluiten, hierbij aanvaardend, dat dit nooit tot een volkomen levensgemeenschap kan worden. Bezorgdheid "X7AN de andere kant gezien zou V het verstandig zijn. dat iemand van geheel andere ge loofsovertuiging of zonder over tuiging, die met een christen wil trouwen, goed tot zich laat door dringen. dat hij (zij) een echtge noot krijgt, in wiens binnenste toe nemende bezorgdheid zal kunnen groeien, hoe verborgen deze ook gehouden wordt. En het is van weerskanten gezien in overeen stemming met de eis der liefde tot de naaste samen te besluiten geen huwelijk aan te gaan, dat van meet af aan in essentiële zin een storend element bevat en dus nooit kan zijn, wat het toch bedoelt te zijn: een levensge meenschap. Juist wanneer wij het huwelijk willen kennen als een levensge meenschap, waarin bovendien het gezamenlijk grootbrengen en op voeden van kinderen een zeer be langrijke plaats inneemt, moeten wij een werkelijk „gemengd hu welijk" d.w.z. niet alleen ui terlijk verschil in confessie, maar wezenlijk verschil in persoonlijke geloofsovertuiging wel zien als een mésaillance, wel te verstaan voor beide partijen; als een hu welijk, dat eigenlijk iets onmoge lijks poogt te verwezenlijken en daarom in diepste zin niet als hu welijk kan worden erkend. En zo kan Stahlin met recht zeggen: „Die Zunahme der Mischehen ist ein Anzeichen für eine Sinnent- leerung der konfessionellen Zuga- •hörigkeit, in gewissem Masse auch eine Sinnentleerung der Ehe": „Uit de toeneming van gemeng de huwelijken blijlct geringschat ting van de kerkelijke gemeen schap, waar men toe behoort, en tot op zekere hoogte ook gering schatting van het huwelijk zelf". Men zal zich van dit alles in de regel niet duidelijk rekenschap ge ven of het zichzelf niet willen be kennen, maar het komt er toch op neer, dat men deze beide niet ten volle au sérieux neemt: de eigen belijdenis niet en het huwe lijk niet. en hoe meer men ernst maakt met het ene. hoe minder men ernst kan maken met het andere. Bediening Zo houdt het feit van het ge mengd zijn van meet af aan een bedreiging in voor gezondheid en bestendigheid van het huwelijk; deze interne onaangepastheid en spanning blijken bij gemengde huwelijken in veel groter mate tot mislukking en echtscheiding te leiden dan uit andere hoofde het geval is bij huwelijken, waar in de gehuwden in geestelijke zin wel overeenstemmen. In de per soonlijke biecht waartoe op de Evangelische Kirchetag in augus tus 1959 te München in ruime mate gelegenheid is gegeven, bleek vooral het probleem van de gemengde huwelijken in sterke mate op de voorgrond te staan. De situatie is zo, dat dit pro bleem huwelijks- en gezinsleven in ernstige mate bedreigt en ver stoort. Daar in München is, naar ik meen, ook de gedachte geuit, dat de kerken van alle denominaties samen zullen overleggen, welke pastorale gedragslijn tegenover dit vraagstuk gevolgd zal wor den. Het gaat hier inderdaad om de juiste pastorale houding van de Kerk (de kerken), afgezien van verschil in kerkelijk-theologi- sche benadering cn waardering. Waarom zou de Hervormde Kerk hier het initiatief niet toe nemen? Huwelijk en gezin behoren niet tot dc laatste, maar tot de voor laatste dingen, al hebben ze hier in wel een zeer bijzondere plaats. Althans voor velen hebben zij be tekenis voor verwijzen zij naar het Rijk Gods, dat in Chris tus gekomen is en met Hem komt. In Hem vinden ook huwe lijk en gezin bun verrijking, hun beperking en begrenzing, cn als het moet ook hun einde. Groot vertrouwen verzorging In de Westduitse kerken neemt 7 7 '7 de belangstelling voor de geeste- tlv (Zo @GGS16LTJ nG lijke verzorging van de militairen voortdurend toe. Maar helaas be staat er nog een gebrek aan leger predikanten. Met name zijn er on voldoende predikanten beschikbaar voor de Marine, zo heeft de hoofd- legerpredikant in het Westduitse leger, ds D. Kunst, in een inter view meegedeeld. De legerpredikanten kunnen in volle vrijheid hun werk onder de strijdkrachten verrichten. Noch van militaire, noch van ambtelijke zij de zijn pogingen ondernomen om de verkondiging van het Evangelie op welke wijze dan ook aan bepa lingen te onderwerpen. Trouwens zouden de legerpredi kanten, wanneer zij belemmering ondervinden in hun werk, hierop fel reageren en erop staan dat voorkomende gevallen onmiddellijk met de minister van defensie zou den worden besproken. De vrijheid van het werk van de le gerpredikanten strekt zich zelfs zo ver uit, dat het bezoeken van de „geeste lijke verzorging" niet verplicht is voor de soldaat. Niettemin bestaat er grote belangstelling voor de „dominee". Dit komt niet in het minst door het voor beeld, dat het kader geeft. VOLKSKERK Ds Kunst meent, dat juist de volks kerk gestalte heeft gekregen in mili taire dienst en dat vooral de zen dingsopdracht van Jezus Christus on der de strijdkrachten grote kansen heeft. In het leger treft men een le vende volkskerk aan, die ds Kunst in zijn vroegere ambten niet voor mo gelijk had gehouden. Door de verkondiging van het Woord zijn er velen bereikt, die vroeger geen enkele belangstelling meer voor de kerk hadden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Waalwijk, Breeuwsma te Zevenbergen (toez.); naai' Hauwerd, H D. Hendriks te Winssum (Gr.). GEREF. KERKEN Beroepen te Eemewoude, W- Visscher te Nieuw-Amsterdam te Westerlee (Gr,); W. Visscher te Nieuw-Amsterdam; te Gorkum, H. Hogenhuis te Dokkum. Aangenomen haar Bennekom, H, Groe- neveld te Nes. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Aalsmeer: A. Rebel te Em- meioord en W. van *t Spijker te Droge- REM. GEREF. GEM. Aangenomen naar Friedrichshafen- Sleeswijk-Holstein, P. H van Lent te Gouda-Schoonhoven. GEREF. GEMEENTE Indonesië krijgt weldra zijn eerste kernreactor. Hij zal volgend jaar met Russische hulp bij Djakarta gebouwd) worden en in de komende drie of jaar gaan werken. Een andere kemre- searchcentrum van een kleiner type dan dde installatie bij Djakarta, zal in Djok jakarta gebouwd worden. Er is alle gelegenheid veel delen tegenover de Kerk weg te men en zich met de militairen bezig te houden met de beslissende levens vragen. Dat militairen tot openbare belijdenis des geloofs kwamen en ge doopt wensten te worden is in het Westduitse leger beslist geen uitzon dering. Zoveel mogelijk behandelt de le- gerpredikant de vragen, die voor de jonge man actueel zijn. Eigen lijk gaat hij voor geen enkele vraag uit de weg. Zo kunnen zij niet over het va derland spreken zonder aan de ge meenten in Oost-Duitsland te den ken en evenmin kan men het vraag stuk van de vrijheid behandelen zonder over de christelijke vrijheid te spreken. En ook komt de recente geschie denis van West-Duitsland, het anti semitisme aan de orde en het ant woord van de Bijbel op deze vraag stukken. VERTROUWEN West-Duitsland nauwelijks sprake. De plicht van de Kerk om de I militairen ook onder haar vleugelen te I nemen wordt algemeen begrepen. Het vertrouwen in de geestelijke verzorging neemt voortdurend toe. Misverstanden, opzettelijk of onop zettelijk, zijn slechts nog in kleine kring te bespeuren. Op het politieke vlak hebben regering en oppositie een groot vertrouwen in het werk van de legerpredikanten. De verhouding met de aalmoezeniers i de Bundeswehr is goed. Contacten met andere landen hebben geleerd, dat /ijze waarop de geestelijke verzor- „in West-Duitsland is georganiseerd, de beste garantie biedt voor het voort zetten van het werk van de Kerk. In tegenstelling tot andere landen zijn de legerpredikanten niet in de militaire hiërarchie als officier inge kapseld. Het belangrijkste is, zo be toogde ds Kunst, dat door deze or ganisatie het werk van de Kerk in volle vrijheid onder de strijdkrach ten kan worden verricht. (Advertentie) kalmeer! zonder slaap Ie verwekken een christelijk teken van hoop voor Afrika flAMEN als Leopoldville, Katan ga, Loemoemba en. Elisabeth- vïlle staan plotseling dagelijks in alle kranten. Maar de naam pin dolol" kent bijna niemand. Achter deze naam is echter voor de christenen in Kongo en in ge heel Afrika een bijzondere hoop verbonden. Niet ver van de Kongolese grens met Rhodesië af bestaat in Min- dolo een Evangelische Akademie. Twee jaar geleden hebben de Afri kaanse kerken in samenwerking met de Wereldraad van Kerken in Genève deze akademie gesticht. Mindolo moet beschouwd worden als een christelijk teken van de hoop in Afrika. „Het oeroude drama van de ge schiedenis ontvouwt rich in Afrika opnieuw; het drama van de mens, die zichzelf en zijn bestemming zoekt; het is het drama, waarin smart en leed zich met verwachting, vrees en twijfel, met hoop, egoïsme en opofferende dienst mengen", zegt het hoofd van deze akademie, ds. Mathem, over de tegenwoordige ge beurtenissen in Afrika. De Afrikaanse kerken riepen hem uit Australië voor deze taak in Kongo. „Waarheen moet de mens, ook de zwarte mens in tijden van een der gelijke omwenteling gaan?", vraagt ds. Mathem zich af. Maar hij voegt er aan 29 Ik hoorde het hem nog zeggen. Ik zag hem weer zitten aan de voet van een boom m het bos zijn pijp stoppen, terwijl hij mij vroeg of ik ook iets bijzonders kon ontdekken natuurlijk, dat was het dat moest het zijn. De Moffen hadden iets gevonden Een kleine onvoorzichtigheid, een ver rader misschien?" Geen pardon. Ik sloot mijn ogen om het verschrikkelijke niet te zien .- moe der.. ik had wel naar haar toe willen vliegen. „Dat is het vreselijke kind, van deze tijd dat we voor elkaar geheimen hebben" zei ze eens, en dat geheim zou nu misschien op de wreedste wijze zijn onthuld. Ik begreep wel, dat er geen mogelgkheid meer was nog dezelfde avond naar huis te gaan. Ik moest wachten, gemarteld wachten, op de zekerheid, de vreselijke zekerheid Inge deed haar best om wat ik veronderstelde te weerleggen, maar het was maar een schamele poging. Ze had door mijn leed plotseling nieuwe energie gevonden om mij te helpen en dit was van al deze ellende misschien nog een goede zijde. Zij wilde zelfs met mij meegaan. De nacht die over deze avond viel staat in mijn geheugen gegrift. Slapen kon ik niet en de torenklok telde de uren af.de lange, eindeloze uren Tegen de morgen begon een dichte regen te val len. Toen ik in de vroege schemering nog de gor dijnen optrok keek ik in een wereld die in een stomme gelatenheid scheen weggezonken. De hui zen, met geloken ogen, hielden zich tegen elkaar overeind. Onder de bomen rotten de afgevallen bladeren in de najaarsregen. De stad was een stad de® doods geworden. De gouden cijfers en wijzers van de to renklok hadden iets van het eerste morgenlicht ge vangen. Het scheen mij toe, dat zij met bewogen ernst het uur van ondergang voor dit mensenge slacht aanwezen Het lijkt nu alles slechts fantasie, maar toen was het voor mij een verschrikkelijke werkelijkheid, zo werkelijk, dat het morgenlicht mij zelfs zinloos voor kwam. Mijn ogen vulden zich zomaar met tranen, zonder dat ik daarvoor een bepaalde reden kon op noemen. Het was misschien om alles zoals het w*a en ik betrapte mij er op dat Inge's woorden öoor heRm. steqqeRöa mij door dc gedachten speelde: „Ik ben hopeloos moe van alles. Wat moeten wij in deze wereld eigenlijk nog doen? Het leven is verschrikkelijk." Met geweld verzette ik mij tegen deze gedachte. Ik wist zeker dat ik die kant niet op moest en zeker nu niet, nu moeder thuis op mij wachtte. Ik keerde mij met een ruk van het raam af en begon mij met haast te kleden. Ik wilde mij geen tijd meer gunnen om te denken. Voordat iemand in het huis was ontwaakt ging ik geruisloos de trap af en sloot zachtjes de straatdeur. Mijn stap echo-de tegen de dode huizen. En uur later trok de trein mij door een triest najaarslandschap naar de plek waar al het leed van de wereld voor mij scheen samengetrokken: mijn ouderlijk huis in het bos. Toen. ik bij het landgoed van de jonker kwam trof het mij, dat het grote hek voor de oprijlaan gesloten was; een beeld dat ik nog nimmer tevo ren had gezien en het greep mij zo aan, dat ik als aan de grond genageld bleef staan. Ik voelde het als een ernstige bedreiging. Eerst later ontdek te ik de Duitse soldaat met het geweer op de schouder die kennelijk opdracht had de ingang te bewaken. Ik zag er onmiddellijk van af om doorgang te vragen en besloot de smalle achteringang en het bospad te nemen en deze aanslag op onze vrijheid voorlopig te laten voor wat het was. Het was een kwartier om. Dit woog me niet zwaar, maar wel dat ook deze ingang bezet bleek. De Duitsers lie ten mij ongemoeid gaan. De groene landwachters in het bos bezorgden mij wonderlijk genoeg veel meer last. Maar dit was allemaal niet belangrijk; Toen ik bij ons huis kwam, zag ik, dat alle lui ken gesloten waren. Het hart klopte mij in de keel en ik voelde dat mijn benen het begeven wil den. Ik moest blijven staan om rustig op adem te komen. Het laatste beetje hoop, dat ik kunstmatig in het leven had gehouden en dat mij deed geloven, dat vader werkelijk alleen maar ernstig ziek zou zijn, schrompelde als een herfstblad in een. Het is vreemd, dat ik op dat ogenblik niet de moed kon opbrengen naar binnen te gaan en moe der te ontmoeten. Ik moest eerst heel wat moed bijeen zamelen. Toch ging ik even later, zonder enig gerucht het kleine erf tussen de schuur en het huis over en vond de achterdeur los. In de bijkeuken brandde een laaggedraaid oliepitje het fornuis stond een waterketel weemoedig te zingen. Ik rilde alsof ik koorts had. Even later opende ik de keukendeur en kon een bijna verschrikft: „Moeder!" niet inhouden. Zij had mij blijkbaar horen aankomen en stond achter de kleine witgedekte keukentafel. Ze legde juist haar bril op de opengeslagen Bijbel binnen de lichtkrmg van de olielamp. Ik realiseer me al die dingen heel scherp. Het is of ik het nu vandaag veel scherper zie dan toen het geval was, want toen wist ik alleen maar, ik haar armen om mijn schouders voelde en ik heel erg huilde op haar schouder. „Kind", ze. „Kind, dan toch" en haar hand klopte zacht jes op mijn rug. Het gaf me een onbegrijpelijk gevoel van rust, terwijl toch alles zo hevig ver drietig was, want ik wist ook op dat ogenblik hoe juist ik moeder's telegram gelezen had. „Huil maar... huil maar, dat zal je goed doen' Door mijn tranen heen vroeg ik.... „en va der?.... waar is vader?" „Daar zullen we aanstonds over praten kind. Nu nog niet. Je moet eerst eens even tot rust ko men." Zo was moeder, rustig, onder alles door, wonderlijk rustig. „Het is een vreselijke tijd kind en we moeten sterk zijn om Gods oordelen die nu over de wereld gaan, te dragen maar het is Een diepe zucht ontsnapte haar. „Ik zal De kerken van Afrika zijn door de politieke omwenteling zo verrast, dat zij er nauwelijks toe gekomen zijn de nieuwe vraagstukken aan te pakken. Daarbij komt nog, dat de christelijke gemeenten in Afrika en in andere delen van de wereld in een valse berusting leven en wereldvreemd zijn geworden. Maar in Mindolo krijgt men de indruk, dat hier die christenen bij een zijn gekomen, die de tekenen van de tijd begrepen hebben. Zij vallen de problemen op het lijf aan. En het resultaat van wat zij pro beren zal zich niet tot Afrika beper ken. Als dc voortekenen niet bedriegen zal de akademie in Mindolo het oplei dingscentrum worden van de geza menlijke Afrikaanse kerken. DE VROUW De christenen in Mindolo hebben zich als eerste taak gesteld het zoeken van nieuwe levensvormen in de ver anderde Afrikaanse wereld. Zij beschouwen het gezin en dan in het bijzonder de vrouw cn moeder als het uitgangspunt. Daarom wordt- juist in Mindolo veel gedaan aan de oplei ding van de vrouw. Een cursus duurt vier maanden. Wanneer de mannen, in de meeste ge vallen mijnarbeiders, toestemming ge ven, kunnen de vrouwen zich voor dc cursus melden. Het leerplan bestaat uit kinderver zorging, koken, strijken en eenvoudig boekhouden. Toch is dit alles niet het belangrijk ste. De Afrikaanse vrouw was tot toe slechts een klein onderdeel van grote familie en nam slechts een zeer ondergeschikte plaats in. Nu ziet zij zich plotseling geplaatst voor de rol van vrouw en moeder, van wie het wel en wee van het gezin afhangt. Deze taak kan de vrouw niet alleen met wat leerstof worden bijge bracht. Zij moet de innerlijke kracht en het vermogen hebben het leven een diepere zin te geven. Ook hieraan wordt in Mindolo grote aandacht besteed. Deze tweede taak, die de christenen in Mindolo zich hebben gesteld, hangt nauw samen met de golf van nationa lisme in Afrika. Zal, zo vraagt men zich in Mindolo af, de verdere ontwik keling ook gepaard gaan met bloed vergieten en gruweldaden, zoals Kongo het geval was. HULP 1 In de bovenste lagen van de Afri kaanse bevolking heeft men reeds veel begrip voor deze problemen; proble men, die niet altijd door de blanken in Afrika worden begrepen. Mindolo is voor de vragen niet te ruggedeinsd. Men is begonnen met cur sussen voor journalisten, ambtenaren, vakbondsleiders, jeugdleiders en an deren. De financiële middelen van Mindolo zijn absoluut ontoereikend voor de gelijkheden. De kerken in Europa hebben dc plicht te helpen. je voor je." kop sterke koffie maken. Die heb ik nog Advertentie Maagklachten? Vormt een genezende laag op de maagwand Die eerste bladzijden van de Bijbel staan vol met vele staal tjes die aantonen hoe snel de zonde heeft doorgewerkt en j elke keer weer vindt men er de bewijzen van Gods genade tegenover. Als de mens zijn verlangen om „als God te zijn" heeft bot-\ gevierd en God hem de straf aanzegt, is er ook de belofte van j de toekomstige verlossing: de overwinning op het rijk van\ satan zal volledig zijn. Als Kaïn zijn broedermoord heeft gepleegd en in doodsangst vlucht, bewijst God hem nog ge nade. Als ten slotte de maat vol is en het den Here berouwde dat Hij de mens op aarde gemaakt had", zodat Hij besluit: „Ik zal de mensen die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeienvolgt er onmiddellijk: maar Noach vond genade in de ogen des Heren". Telkens en telkens weer laat de Schepper weten welk een grote plaats het schepsel neemt in Zijn Vaderhart. De eeuwen zijn voortgegaan. De mens is niet veranderd want zijn grootheidswaan is gebleven. En God is niet veranderd. Hij heeft gedaan wat Hij beloofd heeft: Jezus Christus is op aarde gekomen om het schepsel een nieuwe kans te geven om zich met God te verzoenen. De mens kan beelddrager Gods zijn in de rijke betekenis van dat woord: als hij Gods toegestoken hand grijpt. AFRIKA ACHTER DE VER. NATIES "VERBLIJDEND is de houding, wel ke de meerderheid van de leden van dc Veiligheidsraad heeft aange nomen ten aanzien van het beleid van secretaris-generaal Hammar- skjoeld in de Kongolese kwestie. Haramarskjoeld heeft er in zijn in leidende redevoering geen doekjes om gewonden. Hij heeft openlijk ver klaard, het niet als de taak van het V.N.-leger te beschouwen, Katanga te veroveren voor de centrale Kon golese regering van Patrice Loe- moemba. Wat méér is, hij heeft de overtuiging uitgesproken, dat „de mensen moeten integreren op basis van gelijke rchten en gelijke banden met anderen, volgens de wet, die bo ven ons allen staat". Het succes van Hammarskjoeld is voor een belangrijk deel te danken aan de steun, welke hij van de zijde van vele Afrikaanse landen heeft ontvangen. En dat is op zichzelf reeds een verheugend verschijnsel. Het zijn de staten waarvan Loe- moemba het eigenlijk moet hebben, bij het oplossen van de moeilijkheden waarvoor hij zich in zijn land ziet geplaatst. Dat juist die landen zich in feite tegen Loemoemba hebben gekeerd, moet ook deze fanaticus tocli wei iets te zeggen hebben. De Sowjetunie heeft reeds getoond, de invloed van de Afrikaanse staten niet te hebben onderschat. Haar reso lutie, die, zonder het met zoveel woorden te zeggen, een volledige ca pitulatie van Hammarskjoeld voor de eisen van Loemoemba verlangde, werd dan ook' ingetrokken voorna melijk in verband met de steun, die; het optreden van de secretaris-gene raal juist van Afrikaanse zijde heeft) gekregen. Hammarskjoeld heeft een concessief gedaan. Hij beloofde nl. de vorming van een commissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de landen, die troepen hebben geleverd aan de' V.N.-strijdmacht in Kongo. Men kan) echter nauwelijks van een concessie spreken, omdat deze commissie niet' door de Veiligheidsraad, maar door dc secretaris-generaal wordt samen, gesteld en slechts een adviserende taak zal hebben. Ook het vertrek van dr. Ralph Bunche, de Amerikaanse plaatsver vanger van de secretaris-generaal, is geen capitulatie voor de eisen van Loemoemba. Dr. Bunche bevond zich; ondanks het feit dat hij zelf een neger is, als Amerikaan in een moei lijke positie. Het is daarom een blijk van een gezond beleid, dat Hammar skjoeld een Indische diplomaat lieefl benoemd tot opvolger van dr. Bunche; Wellicht zal Loemoemba tegenover de Indiër scrupuleuzer zijn dan te genover de Amerikaan dr. Bunche. Hoe intussen het conflict tussen Loe moemba en Hammarskjoeld in Kongc zelf zal worden opgelost, blijft noj een vraag. Het is echter een gerust; stellende gedachte, dat Hammar skjoeld, vooral wat Katanga betreft) voet bij stuk zal houden en zich daar bij gesteund weet door de mcerdeTj heid van de Veiligheidsraad en in hel bijzonder door de meeste Afrikaans! landen. Glanzend, gezond en goedzittend haa; met •hcarcrème VERBOND EUROPESE LANDBOUW De voorzitter van de Boerenbond voor Würtemberg en Hohenzollern, de heer B. Bauknecht, heeft gistermid dag op de vergadering van het Ver bond van de Europese landbouw te Brussel een beschouwing gewijd aan de ontwikkeling van de economische en sociale positie voor het boeTen-ge- zinsbedrijf in dc moderne maatschap pij. Dat het boerenbedrijf, aldus de heer Bauknecht, de laatste jaren zo de belangstelling heeft gestaan vindt zijn oorzaak in twee redenen: Ten eerste de erkenning dat het ge zinsbedrijf, in de moderne maat schappij functies heeft die door geen andere bedrijfsvorm kunnen worden vervuld. Ten tweede het feit dat het boeren- gezinsbedrijf bij de huidige economi sche ontwikkeling aan bijzondere ge varen bloot staat. Naar de mening van de heer Bauknecht is het gezins bedrijf in alle Westeuropese landen de belangrijkste agrarische bedrijfsvorm. De heer Bauknecht meende voorts, dat er voor het agrarische gezinsbe drijf nog geen onmiddellijke aanlei ding bestaat tot vervanging van ar beid door kapitaal, omdat de arbeids capaciteit van het boerengezin tame lijk gelijkblijvend is. De heer Bau knecht vond het daarom betreurens waardig, dat de Europese staten ge varen gaan zien, zo gauw de prij zen van levensmiddelen stijgen. Hij juichte het toe, dat zoals onder an dere in West-Duitsland gebeurt, in dustrialisatie ook van afgelegen stre ken aan boeren met te weinig land de mogelijkheid biedt, bijverdiensten te verwerven. Hij waarschuwde ech ter tegen het vestigen van industrie in zuiver agrarische gemeenten met een gezonde agrarische structuur. Men zou kunnen stellen zo vervolg de de heer Bauknecht dat het gezins bedrijf zijn opbrengsten aanzienlijk kan verbeteren door aanvullende voe deraankopen. Van deze mogelijkheid zouden ook andere bedrijven, die niet zo dringend bescherming nodig heb ben, kunnen profiteren. De voorzitter van de boerenbond besloot zijn be schouwing met de woorden: „Aanpassing aan het boerenbedrijf dient van staatswege te worden be vorderd cn de gezondheidszorg op liet platteland dient verbeterd te won den. De boer kan geholpen wordei zich zelf te helpen door middel val steun aan productie- en afzctcoöpera ties en door aan de aard van het gc zinsbedrijf aangepaste kredietpoli tiek." Geen godsdienst in verkiezingscampagne meent Nixon Nixon, de republikeinse kandidaj voor het presidentschap, heeft zijn m| dewerkers uitdrukkelijk opdracht geven tijdens de verkiezingscampagi de „godsdienst buiten beschouwing laten". Dit is officieel namens Nixc meegedeeld. Nixon zelf is Quaker. Zoals bekend, is is zijn tegensta! Sj Communisten en r.k.-jongeren in Havana slaags In een voorstad van Havana gisteren een rooms-katholicke priest door de politie gewond. Zes rooms tholieke jongelui werden geslagen vastgehouden. De uitbarsting i plaats terwijl het eerste Nationale K tholieke Jeugdcongres geopend wer Men vreesde dat jonge Cubaanse i volutionairen tegen de roomsen zoud gaan demonstreren. Pater Marcil Bedoya, 50, jaard, werd in het been geschoten to hij probeerde verschillende jongelui beschermen die door de Cubaanse au riteiten gezocht werden. Op het congres zelf werden zes led van de katholieke jeugdbeweging slagen toen een botsing plaats met een communistisch gezinde gro in Sagua la Grande, in de provini Las Villas. De zes werden door de litaire autoriteiten gearresteerd. Het Nationale Katholieke Jeugdco pres werd geopend in de La Salle-schi xn plaats van in de kathedraal var vana, zoals oorspronkelijk het plan Men had dit reeds gedaan orh n lijke wanordelijkheden te vermijden. Ongeveer 600 gedelegeerden uit a delen van het eiland zullen het congi een week bijwonen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2