CHRISTELIJK 3 ie ene nè Geef ons toch meer hulppredikers! Ledental breidde zich gestadig uit Een woord voor vandaag Kanttekening Zending tegen verlaging normen van toelating p-.Behoud enschoonheid der tanden Mens niet berekend op dreiging van toekomst 2 Haarlemmerolie en efficiencv In het blad. voor de hervorm de ambtsdragers „Woord en Dienst" schrijft de heer L. P. Mundhenke over de plaats van de hulppredikers in de kerk: „Haarlemmerolie" en het moder ne begrip .Efficiency", en dan nog toegepast op het kerkelijk be drijf. Immers, we kunnen het over veel oneens zijn. maar dat de aan pak op het kerkelijk erf altijd even ..efficiënt" is. daarover be staat m.i. niet veel verschil van mening. Er wordt steen-en-been ge klaagd, dat het pastoraat niet de aandacht ontvangt die het toe- tomt, en aan de andere kant ziet men een categorie werkers over het hoofd, die evenals de arbei ders in de gelijkenis werkloos op de markt staan. ger met ,,G.O." werden aan geduid. doch die nu worden beti teld met ..catecheet", pastoraal medewerker" of „hulpprediker". Voor men tot de laatste categorie behoort heeft men een studie van zo'n jaar of acht achter de rug terwijl men dan zeker vier a vijf jaar ook praktisch werkzaam moet zijn geweest. Aan de opleiding zou men zo zeggen, mankeert het dus niet, dat zit wel goed! De vraag dient dan ook gesteld: „Waaraan ligt het dan wel?" Waarom kunnen deze mensen, vooral als ze wat ouder zijn, zo moeilijk aan de slag komen? Is het wellicht doordat ze niet aan de weg timmeren, en dus niet zo gemakkelijk in het gezichtsveld komen? Of is de laatste jaren de aan dacht wat teveel gericht op het apostolaat (Kerk- en Wereld) en te weinig op het pastoraat (Her- derl. Zorg)? Niet, dat er niet naar een oplossing wordt gezocht. In tegendeel de leemte in het kerke lijk apparaat in „Kerk rn ri Werk" (ókt. *57), waarin wordt ingegaan op de roep van ds. M. Groenen- berg te Amsterdam o predikanten". In genoemd nummer i „Méér 1 „Kerk Werk" worden enige punten naar voren gebracht, welke voor het onderhavige onderwerp van genoeg belang zijn om in een wij dere kring dan de lezers van dit orgaan te worden overwogen. „méér hulppredikers!" Deze laatste uitroep is geen „cri de coeur" zonder meer. De stelling „méér hulppredikers" wordt met een sprekend voorbeeld gestaafd. Amsterdam toch telde in de ja ren .dertig 30 predikanten en een corps van 15 ,,G.O."s. Thans is door het overlijden en pensioene- ring het aantal in vaste dienst zijnde „G.O."s tot drie gedaald. Omdat de predikanten aan ge regeld huisbezoek niet voldoende toekomen, omdat hun preek- en •rganisatorische arbeid, hun stu- i semi-verplichtinge- tijd (het allerlei commissies) te- an hen opeisen, heeft méér predikanten wei- Vandaar de tegenoprocp hulpkrachten". Waarom deze mensen dan wèl, zult u zeggen? Het antwoord schrijf ik over uit „Kerk en Werk". „De hulpprediker ziet juist het pastoraat naast de cate chese als zijn hoofdtaak. Ergo, bij hem verdubbelt en verdrievoudigt zich het aantal huisbezoeken en ziekenbezoeken. Wanneer men nu naar een oplossing zoekt voor het pastoraat in de grote stad, dan moet men niet om nóg meer pre dikanten vragen, die ieder ook weer een te groot deel van hun tijd aan andere zaken moeten ge ven. doch mensen wier hoofdtaak in het pastoraat ligt. Vooral voor de Amsterdammer (en dat geldt niet alleen voor een bewoner van de hoofdstad), die toch nogal ma ling heeft aan titels en alleen vraagt of de man en zijn wijze van spreken voor hem acceptabel is. behoeft heus niet altijd de do minee te komen. Deze tijd ligt ver achter de moderne Amster dammer, bij vele anderen óók Geldelijk ligt de aanstelling van hulppredikers ook veel beter. Een predikant vraagt een behoorlijke som geld aan tractement, pen sioenbijdrage, pastorie, aanslag raad van beheer. Terecht. Men schijnt in onze kerk van de stel ling uit te gaan, dat kudde één herder dient te hebben. Bij deze ietwat schaapachtige be schouwing van de gemeente ver geet men, gemakshalve, dat de Oosterse herders meer dan éne kudde samendreven in éne schaapskooi en ook de weiden met elkander deelden. De Westerse herders om in de beeldspraak te blijven schijnen altijd een apart stukje land met een afzon derlijk schaapskooitje te moeten hebben. Zonder beeldspraak: ieder een kerk of een wijk- of gemeen tecentrum. Wat dit alles kost behoeft waar lijk niet te worden voorgerekend en dat men beter twee hulppre dikers, geldelijk gezien, kan heb ben dan één predikant, is toch niet overdreven. Uit hetgeen hier voor gezegd is t.a.v. de arbeids verdeling, volgt, dat deze twee hulppredikers tesamen zesmaal zoveel arbeid in het pastoraat kunnen verzetten als éen predi- Niet alleen in Amsterdam, doch ook in andere grote gemeenten, ligt dé oplossing in het aanstel len van meer hulppredikers. In Amsterdam is de nood het grootst ongetwijfeld. Jammer, dat men deze dingen bijna nooit ziet. Nog minder, bespreekt! i zijn, dat hetzelfde kan worden gezegd als van „Haarlemmerolie": Goed voor alle kwalen, je gebruikt ze als het niet anders kan. maar zodra het enigszins mogelijk is laat je ze in de kast staan. Want het ar tikel vervolgt: „Eigenaardig, toen men jaren geleden, in Am sterdam plannen maakte, kwam er zelfs een plan uit de bus. waarbij men een gedeelte van de aanwezige godsdienstonderwij zers eenvoudig had vergeten een plaats te geven! Zij waren, theo retisch, verdwenen. De heer Mundhenke besluit: Wel een duidelijke illustratie van de gewoonte om de andere mogelijkheden niet te zien. Mo ge het niet tot de vrome wen sen blijven behoren, dat onze kerk zich bekere van haar or ganisatorisch verkeerde weg". TT - x - <-- - '5 V*" Jaarverslag Pro Rege „Veel zorgen en veel zegen" Ds. J. F. van Riemsdijk Op voordracht van de minister van landbouw en visserij is bij k.b. benoemd tot hoogleraar in vaste dienst in de bij zondere landhuishoudkunde aan de Land bouwhogeschool te Wageningen dr. ir. F. J. van Riemsdijk. Nadat in 1958 prof. Minderhoud zijn taak als hoogle raar in de landhuishoudkunde had neer gelegd. werd besloten wegens de snelle ontwikkeling van de agrarisch-economi- sche wetenschap, tot instelling van een leerstoel in de algemene landhuishoud kunde. waaronder gerekend de agra- risch-economische politiek (welke leer stoel door dr. J. Horring wordt vervuld), alsmede een leerstoel voor de bijzonde re landhuishoudkunde. Deze leerstoel omvat de bedrijfseconomische grondsla gen van de bedrijfsorganisatie en de be drijfsvoering. waarbij o m. de volgende vraagstukken aan de orde zijn: De kostprijsberekening, de financiering en de balans-waardering. Voorts zal dc Nederland biedt India hulp De minister van buitenlandse zaken ad interim, mr. J. de Quay, heeft aan dc Eerste en Tweede Kamer oen brief gezonden waarin hij mededeling doet van twee te New Delhi tussen de Ne- deflandse en de Indiase regering geslo ten overeenkomsten, inzake de verbete ring en uitbreiding van een opleidings centrum voor huiden- en leerbewerking en de aanleg van een proefpolder. De Nederlandse bijstand voor het op leidingscentrum in Baksjikatalab (Ut- tar Pradesj) bestaat uit twee gedeel ten: er wordt moderne apparatuur voor het behandelen van huiden en het be werken en verwerken van leer aange boden en daarnaast worden drie instruc teurs op het gebied van de huidenbe handeling. het leerlooien en de schoen makerij ter beschikking gesteld. Aan de uitbreiding en verbetering van het opleidingscentrum zal door Nederland gedragen. (Van een onzer redacteuren) In het jaarverslag van de Ko ninklijke Nederlandse Militai re Bond Pro Rege, dat dezer dagen in verband met de algemene vergadering, op 14 september te Utrecht te houden, is verschenen, maakt de heer W. Nieuweboer, secreta ris, zeer uitvoerig melding van het wel en wee van de bond in 1959. Er is, zo schrijft hij, in dat jaar heel wat gebeurd, en hij somt op: drie nieuwe tehuizen geopend, een begin gemaakt met de bouw van twee tehuizen, be staande tehuizen uitgebreid en gemoderniseerd en voorbereidin gen getroffen voor het ontplooien van verdere acties. We kunnen, zo constateert hij, met grote dankbaarheid op dit jaar onzes Heren terugzien. Vele zorgen, veel zegen! Veel zegen. „Onze organisatie mag zich verheugen in een steeds verder gaande consolidatie en uitbreiding. In toenemende mate komt er activiteit in de afdelingen zonder tehuis, hetgeen grotendeels te danken is aan het werk van onze propagandisten. Gestage uit breiding van het ledental kenmerkte het verslagjaar. In het jaarverslag van de propa- ganda-commissie wordt gezegd: „Aan de vorming van nieuwe afdelingen werd door de propagandisten alle dacht besteed. Een vooruitgang met 45 afdelingen mag worden vermeld. Aan de grote ledenwerfactie, de „Ac tie 100.000", werd door ongeveer tach tig afdelingen deelgenomen. Als ge volg hiervan kon in het verslagjaar het 70.000ste lid worden genoteerd". De contributie-toename als gevolg m de ledenwinst bedroeg ropd 18.000, Het aantal afdelingen was ultimo de cember 240, afdelingen mét tehuis 45 en bovendien behartigden 404 correspon denten de bondsbelangen in h plaats". Wij zijn zeer dankbaar, aldus de heer Nieuweboer, voor de steun, die w ierwege bij ons werk ondervinden, hebben een welwillend oor en w< pen dat te behouden". Schrijvende de voorlichtingsavonden over de militai re dienst en de tehuizen, vervolgt hij: „We lebben in het bijzonder bij de Ne derlandse Christen-Vrouwenbond groot gehoor en de belangstelling is intensief. Hier klopt het moederhart. Er is waarachtige interesse, en hoe groot is niet het enthousiasme wanneer een zomerse dag zo'n afdeling per tobus een bezoek brengt aan een meer van onze tehuizen." Voorts noemt hij de Chr. Geref. Jongelingsbónd, de het voorbeeld konden zijn en een steun bij dit werk? Meer en meer raken wij over tuigd, dat er in onze Christelijke gezin- ;n iets stuk is of zoek is geraakt. Toch zullen onze besturen en onze tehuisleiders hier op de bres moeten blijven staan en zich niet laten ont- oedigen. De dagsluiting mag niet worden prijsgegeven in onze tehui- Verblijdend Is weer, dat de „gods dienstige bijeenkomsten, die in een aan tal tehuizen op zondagmorgen worden gehouden, goed worden bezocht. De le- gerpredikant houdt dan een preek, er wordt gezongen, gebecfen, gedankt, kortom: dat is voor de bezoeker-sol daat zijn kerkdienst". Financiën P. Achterhof, de penningmees ter, maakt in zijrf jaarverslag melding een exploitatie-tekort van 1.175.96. „In de vijf afgelopen jaren zijn de nadelige exploitatie-uitkomsten van onze tehuizen toegenomen. Het zou onjuist zijn dit verschijnsel geheel te verklaren uit de ingebruikneming van nieuwe tehuizen. Onze bond ontvangt geen overheidssteun op basis van de jaarlijkse financiële resultaten. Daarom zijn de ontwaarding van de gulden en de loonronden factoren, die voor orga nisaties zoals onze bond, in volle om vang in de exploitatie-resultaten door werken. De toeneming van baten uit de particuliere sector dient allereerst om dit verschijnsel op te heffen. Sedert 1957 is de rijkssubsidie een van onze belangrijkste bronneq van inkomsten, getixeerd op 3.000 per tehuis. Voor 1960 werd dit bedrag slechts tot 3,250 verhoogd, Het is duidelijk dat. gelet op de ontwikkeling, ,die onze bond in de af gelopen vijf jaar heeft gekend, deze vorm van overheidssteun voor belang rijke verbetering vatbaar is, zonder dat wij hierbij afbreuk doen aan een harmonieus evenwicht tussen overheids steun en particuliere steun. Een ande factor, die in belangrijke mate heeft bijgedragen tot de gestegen exploitatie tekorten. is de zo noodzakelijke verbe tering in de salariëring en pensioen voorzieningen van onze tehuisleiders". Int. Bond Inwendige zending belegt Europese conferentie Van 29 augustus tot 2 september s. belegt de Internationale Bond )or Inwendige Zending en Christelijk Maatschappelijk Werk te Kopenhagen, in het voormalige kloostercentrum „Vartov", zijn zesde naoorlogse con ferentie. Het onderwerp dezer conferentie is: ,Het gezin als gemeenschap, welke een opdracht heeft, en tevens be dreigd wordt" („Die Familie als be- auftragte und bedrohte Gemein- schaft"). De conferentie, waaraan afgevaardig den der leden-organisaties uit verschei dene Europese landen, alsmede enkele belangstellenden deelnemen, wordt ge opend met een lezing door prof. dr. N. H. Se, uit Kopenhagen, over: „Wat be tekent de wederkomst van Christus de diakonia?" In verschillende lezingen wordt het eerder genoemde thema der conferentie uitgewerkt, waarbij prof. lie. Karl Jans- ien, uit Munster de vraag behandelt: .,In hoeverre kan het natuurlijk gezin worden vervangen?"; Domprobst dr. Stig Hellsten uit Lulea spreekt over: „Wat kan gedaan worden om het ge zinsleven te beschermen en te bevorde ren?" en dr. A. Bolle, uit La Chaux- de-Fonds bespreekt: „Wat mogen wij van het gezin als gemeenschap verlan gen en verwachten?" De leiding der conferentie is in han den van de president, pfr. dr. W. Ber noulli, voorzitter van de Zwitserse aan gesloten organisatie, terwijl als secreta ris optreedt de heer A. Otter, directeur van de Centr. Bond voor Inwendige Zen ding en Chr. Maatsch. Werk, uit Ne derland. De Internationale Federatie, welke reeds in 1922 werd opgericht, hield in de loop der jaren reeds talrijke con gressen en conferenties, waar vele vra gen op ht gebied van jeugdzorg, evan gelisatie, bejaardenzorg, kinderbescher ming, reclassering, maatschappeliik werk e.d. yei*den behandeld. Sinds 1951 werden conferenties gehouden te Am sterdam ('51), Zurich ('52), Hannover ('54), Bad Gastein ('56) Wie ben ik? Ge zijt geschapx naar Gods evenbeeld, door God gezegend en bestemd om koning te zyn van Gods schepping, j Zo staat het op de eerste pagina van uw Bijbel. Koning van Gods schepping ge behoeft maar één bladzijde om te slaan en dan ziet ge wat er van die mens geworden is. Hij heeft begeerd om goed èn kwaad te kennx en met die kennis is de angst in z\jn leven gekomen. Als God de mens zoekt verbergt hij zich. En als God hem vindt zegt die mens: „Toen ik uw geluid in de de hof hoorde, werd ik bevreesd Het schepsel prboeer tzich te verberg envoor zijn Schepper omdat hij bang geworden is zo is het geworden en zo is het nu nog. Angst beheerstons leven. Angst voor de medemens, angst voor de geheimen die God in Zijn schepping gelegd heeft. Angst voor het onbekende dat de dood is. Het is de angst voor God, die diep ligt in ieder mensenhart, zelfs in liet hart van de godloochenaar! Zo zijt ge: een bang schepsel. Als ge in uw angst maar niet blind zijt voor die eerste daden van Gods genade. „En de Here God maakte voor de mens en voor zijn vrouw klederen van vellen en bekleedde hen daarmeeGod laat de mens niet in de steek! AANVANKELIJKE FAMILIE- Advertentie Uamea-Gelei ES Charme voor Uw handen Eerste kweekschool op Nieuw-Guinea (Van medewerkers) VERWANTSCHAP IJET valt niet te ontkennen, dat overgang naar het socialisme niet de toestanden in Rusland en noemen, in de door de Sowjets overheerste Als een tweede verschil met het landen aan het prestige van de marxisme heeft men wel aange- communlstische beweging, althans duid, dat het bolsjewisme „chilias- in de Westerse landen, afbreuk tische" trekken vertoont. Het ver hebben gedaan. kondigt een blijde boodschap voor In 1917 werd ook in ons land door alle verdrukten. Het stelt een aard een der voormannen van de toen- se heilsstaat in het vooruitzicht, malige S.D.A.P. gejuicht over het Maar deze trek valt toch ook in nieuwe licht, dat in Rusland was op- het marxisme wel op te merken, gegaan. Maar al spoedig verstom- al was Marx zelf nog sober in zijn de het gejuich en ging men zich beschouwingen over de toekomst van het Russische „socialisme" staat. Socialistische dichters en distantiëren. Ook ging men de schrijvers waren hoger gestemd in principiële verwantschap met het hun lofzangen over hetgeen „na de Russische communisme met be- omslag" het deel zou zijn van de slistheid loochenen. tot dusver „verworpenen der aar- Grote teleurstelling was er in de de", socialistische gelederen. Een teleur stelling, die mede als gevolg had, dat men zelf verschillende oude stellingen prijs gaf, dat men al meer zich ging bewegen in revisio nistische richting. Tussen het huidige socialisme, Wel moet toegestemd worden, dat het communisme mede beïnvloed is geworden door, en ook wel ge speculeerd heeft op, wat men het Russische messianisme zou kunnen noemen, namelijk het besef van een wereldroeping van het Slaven- Gereformeerde Jeugd Bond Christelijk Jongeren Verbond. „Het is alles even hartverwarmend. Zij de ze organisaties zijn onze beste bu- „Niet prijsgeven" Zegen, maar ook zorgen. „De dagslui ting in onze tehuizen behoudt de aan dacht. We hebben moeten constateren, dat deze dagsluiting in verdrukking komt, mogelijk ook aan verwaarlozing 'ijdt. Zeer .sterk wordt geklaagd in dit verband over de televisie. Maar ook is het steeds weer een opvallend verschijn sel, dat geklaagd wordt over de weini ge steun, die verwacht zou mogen wor den van de jongeren, die beter weten. Is het niet schrijnend, dat een legerpre- dikant die de dagsluiting gaat houden Begin september zal eindelijk de eerste kweekschool in Nieuw- Guinea geopend worden. Eindelijkreeds in 1953 deed de zending de eerste voorstellen hiertoe. Haar werd aanvankelijk toe gezegd, dat zij een gesubsideerde protestantse kweekschool medio 1954 zou mogen openen. Maar later werd deze toezegging ingetrok ken. De vreugde is echter maar half. Want het wordt nu een gouvernementsschool. Dank zij de voorsprong van het protestantse onderwijs zullen de leerlingen vooreerst wel voor het overgrote deel leden der Ev. Chr. Kerk en afkomstig van protestantse scho len zijn, zullen zij steeds wel ynl- onderwijzers aan protestantse scholen worden. De opening van een protestantse kweekschool (la ter gevolgd door een r.k.) was dan ook billijk geweest. De regering heeft anders beslist. king veronderstelt drie gelijkwaardige partners die een nagenoeg gelijke be hoefte aan en mogelijkheid tot kweek- schoolonderwijs hebben. Welnu: zo ligt het niet. Gouvernement en missie liggen een stuk achter bij de zending. Bij het protestantse onderwijs bestaat al veel langer en dringender een grote behoefte aan papoese onderwijzers met kweekschoolopleiding dan bij het openbare en r ooms-katholieke, heeft er bovendien zeer veel met dig. En voorts: protestantse jongeren met de vereiste vooropleiding zijn er z mate, rooms-katholieke nau welijks enkele. Niveau R.kpleidooi afgeivezen Zij heeft nog wel de mogelijkheid ge opperd van een kweekschool onder tri partiet beheer, nl. van overheid, missie en zending. Het r.k. weekblad „De Tifa" vraagt zich verwonderd af (in zijn nr. van 16 aug.) waarom de zending dit voorstel afgewezen heeft. Vreest de zen ding de samenwerking met overheid en missie? Laten wij maar ronduit ant woorden: zij lokt ons beslist niet aan. Advertentie arm om haar schouder „J. Tiet met JsaclI SrPmo"t ar' silt" o'vsrhcen ïo£"n ÏÏÏ'.ÏÏTÏÏÏ i de brie- men ik *.att u«t felle strijd voor zich zelf streed Geloof me. hield ik vol. je zult het ner gens vinden. Je kunt beter bij vrie™?e" Tuis' Misschien kunnen we een poosje naar mijn hul Mun moeder is een schat. .d'e ?f_'arm en zwij- toe Inge maakte zich !os uit mijn arm en zwij gend ging ze naar de kast om alles op te ker*c"- Toen zij zich omkeerde zei ze: „Ik het nog niet Ik weet niets meer. Ik ben hopeloos moe van klles vón alles. Ik kan niet eens meer hul- len Het leven is verschrikkelijk. Wat moeten we in deze wereld nog doen? z^aar liet zij zich in een stoel vallen en zijliet haar hoofd achterover op de leuning rus*cn-Ik hf„ 5.P medelijden met haar en het vreemder verwUderd rit' me op dat ogenblik ver van haar verwijaera. want die gevoelens kende ik niet. Daarvoor was k noc te sfljdbaar. Maar ik nad mijn ouders en mijn familie no's en ,k kon nog w«t doen voor Ik zag nog vele mogelijkheden. Dit was een licht punt voor me. Daarom zei ik „Kind, er is nog zo veel te doen. We zijn nu eenmaal ln «Je wereld en we moeten verder we moeten en jij .jOlDt je nog op vele manieren verdienstelijk maken. „Ik voel nergens meer wat voor. Dat komt wel weer. als we een poosje verder zijn. Maar we blijven samen Inge. 7e gaf geen antwoord. Ik had het gevoel dat ons gesprek ten einde was. „Ik ga naar mijn kamer zei ik. „ik heb nog wat te doen. Kom. als je me trndig mocht hebben alsjeblieft naar mijn kamer al is het in het holst van de nacht, maar wees ver standig en tob met. want daar bereik je niets mee. Ench komt er niet mee ker niet beter van. Eigenlijk ben Ik ieen beet e ver- bnasd over je, want meestal zie je van alle din gen nogal de tragisch komische kant. maar die ge lukkige trek is nu volkomen ln je zoek. „Nee, niet in uw tasje alstublieft" zei hij kort en ik bloosde om mijn bijna belachelijke onhandigheid onder zijn ogen. Er v, vragenstellen begreep ik p o m a n öoor neRm. steqqeRö& antwoordde niet maar gebaarde met een lusteloze hand, dat het zo goed was. Daarom ging ik cn trok de deur zacht achter mij dicht. Terug op mijn kamer bleef ik besluiteloos staan, want waarvoor ik naar Inge's kamer was gegaan was niet eens aan de orde gekomen. Ik haalde de brief van vader, die ik op zo'n zonderlinge manier ln mijn bezit had gekregen, weer uit de hals van mijn blouse. Vernietig dit papier als je het ui je hoofd hebt geprent, schreef vader, maar ik was er nog niet toe eekomen. wilde gaan de fabriek ogenblik juffrouw de Jong. Toon ik om twaalf uur naar huls hield de portier ml) bij de ujtgan staande en zei: „E- er is een Jonge mar. Op hetzelfde ogenblik stapte uit de vrij donkere portiersloge een jonge man fff de portier niet die tegen zei dan: „Bedankt Van Riet" zich toen tot mij richtte met de woorden: „Bent u juffrouw De Jong?" Op mijn bevestiging vervolg de hij: „Loopt u maar heel gewoon door. precies als anders, ik loop wel even met u mee." „Maar m'n heme) wie bent u". vroeg Ik min of meer verbRasd door dit doortastend optreden. ,Dat is helemaal niet belangrijk", was zijn com- mentaar en zonder mij aan te zien vervolgde hij: „Ik heb een briet van uw vader, dat is vee) be langrijker vermoed ik. Die moest ik u persoonlijk overhandigen en hoe onopvallender u die nu weg steekt hoe liever ik het heb. Hier." Met een han dige beweging schoof hij de cveloppe uit de mouw voering van zijn colbertjasje. kans op ik had niet anders te doen dan strikt de bevelen van de jonge man op te volgen. „Hier, een interessante boekenetalage. Stop die brief m uw blouse zo juist, prachtig. Dag juffrouw De Jong", en zacht en met een aardige glimlach op zijn gezicht voegde hij er nog aan toe: „Good luck." De ionge man schoot een dwars straat in en hoewel ik hem met mijn blik niet wil de volgen deed ik het toch maar hij was spoedig spoorloos. Dit alles had mij een gevoel gegeven alsof ik plotseling in een groot gevaar -erkeerde Ik rende daarom naar huis en eerst op mijn ka mer begreep ik de zin van al deze geheimzinnig held. want hadden ze deze brief op de jonge man of mij bevonden, het zou ons slecht zijn vergaan. Va der had de weg ter ontkoming voor Martha en Sa- nu geëffend Alles was nu in kannen en kruiken sn een wagen van de „Wehrmacht" zou hen als eer ste etappe op die weg naar de Achterhoek bren gen. Het hele geval vervulde mij met trots én ik kreeg weer datzelfde gevoel dat ik had toen ik de vorige keer van huis kwam. het gevoel, da. Ik waarlijk iets ondernam tegen de bezetter en voc de Wehrmachtswagen deed me krullen van plezier. Mij restte alleen te regelen, dat Martha en Samu 's morgens vroeg op de afgesproken plek zouden zijn. Zelf naar hun huis te gaan leek mij een te ge vaarlijke onderneming, want wie kon mij garande ren, dat mijn wegen niet werden nagegaan na dat hartelijke bezoek van enkele weken geleden. Daar om had Ik Inge willen vragen met Martha een af spraakje te maken om mij ergens te ontmoeten, Martha kon dat vrij gevaarloos doen omdat zij geen sterk Joods uiterlijk had er. zich zo nu en dan vrij op straat kon bewegen zonder ster. Verder had den wij beiden een vals identiteitsbewijs bezorgd Dat betekende voor Samu niet zoveel door zijn uiterlijk, maar voor Martha had het een bijzonde re zin. Het had haar tenminste al twee keer uit dc moeilijkheden gehouden. Zo was ik dus vol goede moed voor het slagen van de plannen al was de eerste tegenslag Inge. Wordt vervolgd Daarom heeft de missie ook aange drongen op de verlaging der normen toelating voor deze kweekschool o.a. weer „De Tifa" van 16 aug.). Sedert 1953 heeft de zending herhaalde lijk om de opening van een kweekschool gevraagd, tot welke leerlingen met het einddiploma van p.m.s, (primaire mid delbare school) toelating zouden krijgen. Voor een behoorlijk peil van de kweek school is dat beslist nodig. De missie heeft hiertegen echter be varen. omdat.er dan vooreerst na genoeg geen r.k. leerlingen op de school zullen komen. En dus pleit zij voor een toelatingsnorm, die lager ligt, nl. op het niveau van het einddiploma der o.d.o. (opleidingsschool voor dorpsonderwij zers). Met andere woorden, omdat de missie in het verleden niet voldoende gezorgd heeft voor het peil van haar on derwijs en daardoor nog steeds achter ligt, zou het peil van de kweekschool gedrukt moeten worden. Wij protesteren hiertegen temeer, nu pater Stokman door het stellen van vragen aan de mi nister en staatssecretaris van binnen landse zaken dezer dagen zijn steun dit missiestandpunt gegeven heeft. Geen verlaging Vele protestantse Papoea's heeft het uitstel der opening dezer kweekschool gedurende vele jaren pijnlijk getroffen, Voor hen betekende dit: Nederland houdt onze ontwikkeling tegen. Nog dit voorjaar zeiden zij wat cynisch tegen elkaar: acht, die wordt dit jaar nog niet geopend! Gelukkig geschiedt dit nu Het is het verlangen van de zen ding dat de regering na dit lange uit stel der opening niet weer een fout zal begaan door het peil van deze school tot schade van het onderwijs nodeloos terwille van de missi' te drukken. De Papoea's zien scherp toe, waar het hun ontwikkeling be treft! Daarom vraagt de zending hiervoor de aandacht, nu van r.k. zij de de zaak ln openbare discussie wordt gebracht, al zal haar wel weer verweten worden, dat zij weinig vre delievend gezind is. als wij dit in Westerse landen zien dom, vooral van het Russische volk optreden, en het Russische com- dat ook reeds onder het Tsarisme, munisme zijn inderdaad vele en gro- bewust of onbewust, tot bepaalde te verschillen aan te wijzen. Moet handelingen inspireerde. Zo ging men nu, gelijk velen in het Wes- men nu de Russische communisti- ten geneigd zijn te doen, alle „fa- sche leiders Lenin en de zijnen miliebetrckkingen" loochenen en beschouwen als de pioniers voor het voorstellen, alsof men in Marx het grote werk der bevrijding van niet de stamvader had? gehele wereldproletariaat. Er is een tijd geweest, waarin men Het bolsjewisme kon zich in ve- spoedig de wereldrevolutie en de le opzichten terecht op Marx be- vestiging van het socialisme ver roepen, ook ai geeft het niet aan wachtte. Toen deze verwachting alle leerstukken van deze meester jjdel bleek, werd de leus: het so- dezelfde uitwerking. Er zijn afwij- cialisme bouwen in één land. kingen. De belangrijkste schijnt Maar men hield ondertussen vast ons, dat omtrent de overgang van aan een imperialistische politiek, het „kapitalisme" tot „socialisme" en na de tweede wereldoorlog door het Russische communisme heeft men in deze lijn stellig veel enigszins andere gedachten worden bereikt. ontwikkeld dan Marx verkondigde. Verschillende landen kwamen in Deze was van gevoelen, dat iiet de greep van Rusland. Sommige kapitalisme eerst rijp zou zijn voor landen werden ingelijfd, andere de overgang tot het socialisme, als werden genoodzaakt zich onder een het kapitaal opgehoopt zou zijn in communistisch bewind te bukken, weinige handen, als de bedrijfs- i„ Azië trad China in dezelfde concentratie een toppunt had be- geest op. reikt en de „proletariërs" in steeds Zo kan men zeggen, dat een der- grotere ellende waren neergedrukt, de der wereldbevolking onder een als de sociale tegenstellingen al- communistisch bewind, althans on thans veel scherper waren gewor- der sterk communistische invloed den. Dan zou het kapitalisme iu- staat. In Azië en Afrika, ja eenstorten, bezwijken onder de zelfs in Zuid-Amcrika ontbreekt het aanval der proletariërs. Volgens deze theorie zou een in 1917 weinig industrieel ontwikkeld land ais Rusland, met een minder heid van „proletariërs", nog niet rijp zijn geweest voor het socialis me. Immers, hoe arm de Russi sche boeren ook veelal waren, „proletariërs" ln marxistische zin het communisme nergens aan per sonen en groepen, die de werelo' voor de denkbeelden van het com munisme willen winnen. Marxistisch is ten slotte ook de dictatuur van het proletariaat nis middel tot de vestiging van d< communistische maatschappij Maar oude sociaal-democraten heb waren *"zij" niet.'" Industrieel "stond 5™ fich niet voorgesteld dat de Rusland In 1917-18 nog niet op een 1 ftatuur op een zo wrede wijze hoog concentratiepunt. uitgeoefend zou worden als ze ts n, meer dan een Europees land thans De Russische communistische geschiedt. leiders waren echter van oordeel, Marx verwachtte, dat het socialis dat het in een land reeds voldoen- me de religie „vanzelf" zou doen de was voor de overgang naar het verdwijnen. Maar de communis socialisme, wanneer de gewichtig- ten geloven kennelijk niet in dai ste takken van industrie, crediet „vanzelf". Zij willen althans aan en verkeer in kapitalistische ban- dat verdwijnen gaarne medehelpen den waren gekomen. Ook was de door tal van maatregelen, die de geheime propaganda reeds jaren- geestelijke vrijheid aantasten, lang erop gericht geweest om de Zo is er tussen het Marxistisch geesten rijp te maken voor revolu- beïnvloede socialisme en het com- tionair optreden. De ellende der munisme overeenstemming naast massa, mede als gevolg van de groot verschil. Zekere aanvankelij oorlog van 19141917, had voorts ke familieverwantschap is onloo- velen ontvankelijk gemaakt voor chenbaar. Wel moet er ook reke- revolutionalre denkbeelden. nlng mee worden gehouden, dat on- Een werkelijk diepgaand principi- der de Europese socialisten het eel verschil kan men evenwel dit marxisme door velen in feite al onderschelden gevoelen over de meer Is losgelaten. Dr. Chisholm waarschuwt „Geen onzer menselijke instel lingen is erop berekend het op te nemen tegen de soort dreiging, die bestaat sinds oorlogvoering synoniem is met zelfmoord van het ras en geen enkele groep zich- tegen de dood kan beschermen". Deze plechtige waarschuwing is don derdagavond laat door de Canadese dr. G. Brock Chisholm, voormalig di recteur-generaal van de Wereldgezond heidsorganisatie en van de Wereld federatie van Geestelijke Gezondheid, geuit op een zitting van de Interna tionale Conferentie over de Weten schap van de Vooruitgang van Nieu we Staten. deren kan overkomen is dat zij op groeien naar het evenbeeld hunnr ouders, aangezien die bewezen heb ben niet te passen 'n een wereï' waarin oude waarden en indeeën aar sturen op de algehele vernietigii., van de mensheid. Dr Chrisholm was van mening, dat n mensheid handelt als een man, di opdracht geeft voor een vlucht re: om de wereld aan een piloot, di nog steeds meent dat de wereld v1^ is. Om aan de uitdaging van nieuwe ti den het hoofd te kunnen bieden zijns inziens een algehele herzieni van de geesteshouding en de opvoed kundige methodes een vereiste. Hij deed een beroep op de ouders oir oprecht te zijn tegenover hun kirde ren, opdat het vertrouwen dat die Hij verklaarde, dat het ergste wat kin- in hen stellen niet beschaamd woidt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2