Maiitie-vreiigde OA Ul fat tnus&um DE WERELD VAN t^ied en ritme LITERATUUR PER MAAND 5-let ócklp ZONDAGSBLAD ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1960 kan nog tot 11 september bezich tigd worden. H« vlak zo ontzaglijk veel bezienswaar digs. Vlaamse primitieven £,el.^k tVan een medewerker) "WAANNEER het zonnetje U deze dagen tijdens Uw va kantie in de steek laat; wanneer U maar nergens in het stadsgewoel en de verkeersdrukte rust kunt vinden; wanneer U echt eens behoefte gevoelt met Uzelf alleen te zjjn: stap dan eens een museum binnen! Of U zich nu binnenslands bevindt of over de grenzen wilt gaan overal zijn gelukkig die gebouwen, waar Uw geest kunstzinnig verkwikt kan worden. Op een eenzaam deleeuwse meesters Van Eyck, bankje in een hoekje, op een antieke stoel in een zijvertrek Y®nnf®^Goes, of op een deftige canapé in de hal kunt U er lichamelijk nog wat bij uitrusten ook. Onderschat het museum" niet! Wie met vacantie in een grote stad verblijft doet er goed aan die plaatsen van stilte op te zoe ken. Wie in Parijs is mag niet vergeten een bezoek te brengen aan het luisterrijke Louvre en wie Londen heeft uitgekozen móet eens de ondergrondse ne men naar het Britse Museum en de National Gallery met zijn flink aantal Rembrandts. Ook in Nederland In Nederland kunt U echter ook ruimschoots van de kunst genieten. Blijft U met vacantie hier: Het Museum-Boymans staat voor U in Rotterdam; de hoofd stad heeft het Rijksmuseum en een stedelijk museum en Den Haag heeft zijn gemeente-muse um. het Museum-Mesdag, het Bredius-Museum en zijn be faamde Mauritshuis; in Leiden is de Lakenhal te vinden het oude Prinsenhof is nog altijd ge vestigd in Delft; Haarlem staat de grenzen bezitten ook bekend om zijn Frans Hals Mu- Leeuwarden zijn Friese Museum en Groningen TAE BELGEN kunnen met recht zijn stedelijk museum. bogen op hun artistieke be- Ja« welke stad heeft géén mu- zittingen in het oude Brugge, seum? Ga er eens héén! Gent en Antwerpen. In eerstge noemde stad met zijn rijke kunst historisch verleden is een perma nente tentoontelling ingericht met doeken en panelen van de mid- Mag ik een eend siropen door Theo J. van der Wal. Uit gave Nijgh en Van Ditmar, Den Haag-Rotterdam. Het woord heeft een wat statig- kunt erdoor herinnerd worden stijve en weinig aanlokkelijke aan omzwervingen door het eigen klank gekregen. En in te luchtige land. Salomon van Ruysdael en conversatie moet alles, wat alge- Meindert Hobbema kunnen dan dankt en onbruikbaar is gewor- b.v. uw reisgidsen zijn. Eerstge- den, daar maar in worden opge- noemde vervaardigde vele rust- borgen. ademende oevergezichten. Hoe onheus en minachtend Naar een zonnige kade in Vene- wordt het museum dan bejegend, me^ zjjn romantische rijen gevels van rijke koopmanshuizen Weldadige stilte kan Francesco Guardi u meene- Zijn liefde voor de Dogen- heeft deze schilder op vele en vastgelegd. Hij penseelde bare stilte kan het U in het stads- prachtige kerk-exterieurs, pleinen, leven bieden! kanalen en typisch Italiaanse ta- Dwaal langs de schilderijen, die fereeltjes. toevallig ten toongesteld worden of er een vaste plaats gekregen hebben. Er zijn. ondanks ook veel afstotende moderne kunstuitingen, altijd een groot aantal doeken bij. die U kunnen bekoren. Om hun voorstelling, om hun kleuren, om de fijne compositie, om een U treffend detail, enzovoort. Wanneer u een natuurliei bent, kan een met zorg uitge werkt landschap, een levendig Bouts, Memlinc Gerard David, welke niet na laat diepe indruk op de bezoekers te maken. Het Gronings mu seum, waarin deze kunstwerken te vinden zijn, heeft zijn eollee- bijbehorende agent) tie tijdelijk uitgebreid met een 1 1"1 J enorm aantal schilderijen in Ame rikaans bezit (250 stuks liefst!), waardoor de grote tentoonstelling „Vlaamse Primitieven" is ont staan. Hierover heeft men al het Het is een bundel van dertien ,euwe verhalen. Ze handelen over stroper, een gummilat (met te nette boekhouder, een te onnette juf frouw en ook over een gebalde vuist. Van der Wal schreef al ro zijn kracht ligt niet minder in de novelle. Hij heeft a._„ uitgesproken persoonlijke stijl, ander kunnen lezen. Het die, niet zonder relativerende iro- is werkelijk een rijke expositie nie, situaties en karakters scherp geworden. Voor Europeanen vrij- tekent en analyseert. Zijn fanta- wel onbekende werken van voor-, sie, originele compositie en ver noemde meesters zijn uit Amerika telkunst zijn het. die het lezen overgekomen. Voorts doeken, pa- van zijn jongste creatie tot een nelen en triptieken van Rogier boeiende verstrooiing maken. Al van der Weyden, Petrus Christus, zal door een impressionistische Justus van Gent en Joos van inslag niet van elk verhaal de be- Wassenhove. Deze tentoonstelling doeling terstond duidelijk zijn. \JA de eerste wereldoorlog had de weduwe Von Losch in Berlijn het niet gemakkelijk. Haar man was als officier gesneuveld en haar dochtertje Maria Magdalena een bakvis nog wilde haar vioolstudie aan het con servatorium opgeven om toneelspeelster te worden. Ze was gewoon in ex tase voor de grote actrice Henny Porten en wilde ook zo iets bereiken. Maar het paste niet in de gegoede familie Von Losch dat een der nazaten naar het theater ging. Moeder verzette zich er enorm tegen, maar wat Maria Mag dalena eenmaal in het hoofd had, zou ze ook doorzetten. En ten slotte moest moeder Von Losch toegeven: Maria Magdalena ging naar de Max Reinhardt- school. Echter niet onder de eigen naam: die naam Von Losch moest „rein" blijven. Ze koos de naam van de grootmoeder: Dietrich en de beide voor namen werden samengevoegd tot Mariene. Zo ging ze de wereld in. Mariene Dietrich trouwde met de regisseur Rudolf Sieber, kreeg een dochter Maria (die Heideke genoemd werd en later in Amerika als Maria Riva film en televisie-successen boekte), verdween enige tijd van het to neel, maar kwam na enkele ondergeschikte rollen plotse ling in 1930 in het middelpunt ma,RLene öietRich, miLoRö en neqeRzanq de belangstelling, toen de Ufa-directeur Sternberg 1 uitzocht voor de Loa-rol verfilming van Hein- rich Mann's boek „Prof. Unrat" onder de titel„Der blaue Engel", als tegen speelster van Emil Jannings. Op 1 april 1930 ging de film in première in het Glo ria-Palast aan de Kurfürstendamm in Berlijn. Eén dag la ter verdween Mar iene Dietrich met Amerika voor nieu we filmcontracten en toen Hitier en Goebbels haar in 1937 smeekten naar Duitsland terug te keren, kwam het resolute antwoord: „Neen, ik wil niet ingeschakeld worden in een propaganda- bedrijf voor die afschuw". In haar plaats kwam de Zweedse Zarah Le- ander (eigenlijke naam Sara Hed- berg). ne confectiepakje an", „Naar de bollen" en „Zand- voort aan de zee". Daarna is het Ned. cabaret eigenlijk wat ingeslapen. Men miste het ech te levenslied, het lied dat he kelde en tegelijk doortrokken genomen" was van een grote menselijk heid. In onze tijd heeft soms Jules de Corte nog iets waarde vols. Maar de kracht van een Piaf-lied is er toch niet meer. Lichter genre uit een film, draaide toen we nog klein ren, een film met het kind Shir ley Temple (inmiddels moeder van enkele kinderen). Zij zingt „Oh my goodness", „On the good ship Lollipop", „Polly Wol- ly Doodle en „Animal crackers in my soup" (TOP RANK, 45- toeren JKR 3003). Waardevol? lord", dat door Willy van He- Ach, dat is zo'n gewichtig woord, het Nederlands werd Ik zou eerder zeggen: dit plaat- :ft wel een leuke histori- Detekenis. Onze teenagers -zingen heel wat anders. Minder tegen dit lièd, dat de zoet wellicht. prostituee uit- Zo'n idool van de huidige tevens terug- teenagers is de jon] chansonskunst kaanse zanger Fredd een Eduard Jacobs. Hier die nog kort geleden 7 het leven in zijn uit- *- - De 15-jarige Willeke Albert!die „Tom Pil- libi" en „Spiegeltje, spiegeltje aan de u and" zingt, met haar zingende vader Willy Alb er li. In Amerika heeft Mariene rika als in Europa. Van die i i de tragiek dit genre werkelijk ontwape- i hem uit met „The Urge' „Jump Over" (4-toeren- i dat plaat 57 RA). Ouderen zullen Maar zo langzamerhand trok i rijke films, door Philips Rio de Janeiro is nu leven kent, zal er wellicht ook het niet altijd kunnen waarde- speelplaat uitgekomen, een life- zich terug. "Haar leeftijd vond recording, dus compleet met ,._0 ze een bedenking. Ze werd in applaus en gejuich van het pu- gen. Het staat ook heel netjes, 1904 geboren. Kort geleden bliek. (30 cm. stereoplaat 847007 .heel christelijk zelfs. Maar het begrijpen. Het staat dapper uvj woord weg te U verlangt naar koffie UIT DE TIJDSCHRIFTEN de die huiselijke werkjes tiende-eeuwse meesters. Het van de binnenhuisjes van Pieter de Hoogh, Johannes Vermeer en natuurliefhebber Van Mjgris alleen al doen naar een geurige kop koffie verlangen. De bloemen-liefhebbers komen zeegezicht of een zacht genuan- -n ceerde zonsondergang u vreugde volle bezinning verschaffen over de wonderlijk mooie schepping. U de meeste ook volop Nadat Maatstaf (uitg. Daa- men N.V., Den Haag) zijn ge hele juninummer (No. Te vroeg en te laat ten uit hun palet. Henri Fantin- Latour, de grote Franse bloe menschilder, doet u zijn rozen en anjelieren haast ruiken, zo kleur echt en juist van vorm heeft tiij geschreven herinneringenaan lomons heeft gewijd, de vrouw die haar levenswerk bekroond heeft met de zo voortreffelijk op het linnen gezet. Tot de Gnillaiim* van der Graft nu- meesters in de bloemgalerijen v der vaderlandse musea behoren loop van haar lange leven heeft in zijn bundel Abraham van Beyeren en nn<fr letterkundigen, die zij bliceerde in 1957 m zijn ounue. yooral Abraham „De maan over het eiland" bij Abraham Mignon, Beyeren o__ Rachel Ruysch, iQCfi Jan Davidsz. De Heem en Maria U.M. Holland zijn in 1956 ge- Oosterwijk, die tezamen tal- Bchreven eenakter voor drie en- i0Ze stillevens op hun naam héb- gelen „Het eerste kwartier", ben staan. -.1 „„Ir t,KCpn Goede kunst zien maakt de waarin hij een gesprek rassen mens rijker en verschaft hem on- de orde van de maand. Lucifer, Michaël en een Jonge eindig meer vreugde dan vele an- Engel „p de eerste vrijdag van ^^r^/^nn,'veS de wereld weergaf. Thans heeft waarde, welke uw geloof verste- hij der. eenakter teramen met vigen rijn die mekBiJbeü^ond^ ontmoet en gekend een goed en gevarieerd nummer, waar in alleen de bijdrage van Mi- scha de Vreede detoneert de keert het julinummer terug tot een spel over Lazarus geheten sUan zien als deeltje 3, serie IV 1 de Wending-Toneelbibliotheek (uitg. Boekencentrum N.V. Den Haag) onder de ver „Te vroeg en te laat" onthult als de volstrek te heiden, die hij ook in het aan- 4 gezicht van de dood blijven wil, l doek en het tafe; gn als de grote dichter, die voor de natuurlijke levensdrift ritmen en rijmen weet te vinden, die zijn levenshouding de suggës- en van een soort „dies- rakter angelie. Aan de andere Zijn eerlijkheid schroomt ook niet zichzelf te tekenen als een die door een niet nader genoem de, geestelijke instantie in verhoor wordt genomen. IN VERHOOR Hij kon niet verder: het bleek wel dat hem geen toeval daar deed komen. Hij werd verwacht: het werd bladstil toen hij er staan bleef. Achter bomen fronsten rotsen. Ontboden stond een mens daar, tot zijn nooit- vervlogen voorbestaan weergebracht op grond dat hij zijn teken had ver loochend. Een vreselijke stilte ging verhoor afnemen, en kreeg ogen. Geen mens die ooit zijn lot ont ging. ..i dié schilderijen, maar ook in s eigen land zijn zij te vinden, jje verenen het Rijksmuseum te Amster- seitig.- evan6..„. b.v. Men kan geconfronteerd kant treft bij hem altijd de jaloezie rdinB van van Zijn leven aantreffen. De fcaf wTnrH CuiUaume van der beeldende kunst verricht ook in Graftal?' de^ïTanTucifer dit opzicht voortreffelijke aan- k «Lin hii Hp «heooine van schouwelijk onderwijs. Voor de de mens zelf Lucifer wordt ja- grote j^ts^chatte^ moet l0waarinP God "zichfelf kan waar zijn. De mens, „dit Woordw; kruisiging, dat ons zondaarschap b.v. zijn beroemdheid doet rela- inweersprekelijk vastlegt maar tivéren in een BEROEMD Na de huldeblijken hurkt hij bij zijn werk: bij de zerk van wat hij eens wou bereiken. In het donkere lover praat de regen er over. zen" mag zich verheugen i „lichamelijkheid van de liefde' en heeft ontvangen, wat de en gelen ontberen. De mens f" eenzaam als de engelen, maar twee, twee en toch beiden een Deze eenakter voor drie engelen is geschreven in prachtige ver zen. Het spel over Lazarus stelt de post-christelijke mens aan de orde, die niet meer in staat is in de Opstanding te geloven. Het is een gesprek tussen een zekere Jan, Tom, Maria en Martha, die hun namen gemeen hebben met de Bijbelse Johan nes, Thomas. Maria en Martha, maar voor het overige met de ze figuren niets wezenlijks meer gemeen hebben. Kan men de eerste eenakter „Het eerste kwartier" zeer bewonde ren, dit spel over Lazarus zal zeker geen weerklank vinden. Daarvoor is de problematiek te summier gehouden. Hoe het ook zij, bij beide lekespe- len vraagt men zich af of er „leken" zullen zijn, die dit werk kunnen spelen en daarna of er wel „leken" zullen zijn, die het kunnen volgen. Het «erste wat men van een lekespel mag vra gen is. dat het te volgen is. Van het spel over Lazarus kan men dit roor 100 procent ont kennen; bet gey^*k der enge len heeft bij eet er goedej presentatie ongetwijfeld kansen. betere Een zomeravond laat zwem ik in zee, ïk laat me drijvenwolken drijven mee hoog boven me, ik ben een schip in zee, als passagiers varen gedachten mee. Aan bakboord neemt een hoge golf mij op, men rakelt heftig aan mijn harteklop, machinekaamer onder zee. Het sop omkroest de romp van uiteinde tot kop. De passagiers liggen languit in bed na de zonsondergang en slapen reeds gerust, zich van het naderend onheil niet bewust. Een schok. Het schip is op de kust gedreven. Recht uit de zee omhoog richt zich de steven. Ik loop het strand op. Allen zijn gered. JAAP ZIJLSTRA Van Koningin Victoria is wel gezegd, dat zij in haar ka- r een vein of iron had. Dit ook gevoegelijk van de poë- A. Roland Holst kunnen get bronzen kracht, Vestdijk behandelt in zijn twee de opstel over Gestalten Tegen over Mij, Persoonlijke Herinne ringen de figuur van Slauerhoff, die er als mens niet zo best af komt. Het nummer bevat verder gedichten van Max Croiset, inge leid door A. Marja, novellistisch werk van R. Blijstra en Johan van der Woude en het begin van een politiek opstel van J. B. Charles, getiteld Van het kleine koude front. Ook zijn er nog ge dichten van Hans Andreus en G. J. Resink. Binnen het kader van een aankondiging is het onmoge lijk dit alles afzonderlijk recht te doen wedervaren. Het augustusnummer van De Vlaamse Gids bevat uitstekende prozabijdragen. De uitgeefster A. Manteau, die veel poëzie het licht heeft doen zien, publiceert de tekst van haar lezing over Het uitgeven van gedichten, waarin zij aantoont dat er ook een poë zie van het uitgeven is. De be langrijkste opstellen zijn wei van André de Ridder over de Fran se romancière en essayiste Na thalie Sarraute en van Jan Wal- ravens over de cultuursituatie van na de tweede wereldoorlog, titel: Waarom behoud van oude tempels? De uitgave van dit tijd schrift berust bij De Vlaamse Gids, Em. Jacqmainlaan 119, Brussel I. De Ridder vertegen woordigt de oudere generatie, maar geeft in zijn beoordeling van de genoemde schrijfster blijk van grote literatuurkennis niet alleen, doch van een niet minder grote soepelheid en begrip voor de vele en onderling tegenstrij dige mogelijkheden, die de ro mankunst nog steeds biedt. Het opstel van Walravens, met zorg en zeker niet inderhaast ge schreven (er staat onder: maart -juni 1960) treft door een grote en verwerkte belezenheid op ar tistiek en filosofisch gebied, door vi$ie alsook door stylistisch ver mogen. -Het vertoont- een Niet zscheaanse gedrongenheid van zegging, zoals b.v. in de volzin, die tevens de titel is van een klein hoofdstuk: „Wachtend op de grote vernietiging, vernietigen wij niets meer." Zo staat dit ge hele nummer op een aanzienlijk Kunst is een met advertenties doorspekt tijdschriftje van de Zuid-Kempische Kunstkring, die de verkoudheid suggererende naam Hnita, voert. Het is „een tijdschrift u aangeboden door echte zakenlieden, die jonge kun stenaars een kans geven." De il lustraties van Lode Mols lijken mij belangrijker toe dan de vers jes van Gaston van Camp. Ka- rel Jonckheere draagt als eregast twee gedichten bij. De uitge ver is A. Wyns, Statiestraat H 216, Heist-op-den-Berg, België. C.R. BY). Daarop zingt der dan 12 songs, o.m. „Frag' telij nicht warum ich gehe", „You lied are the cream in my coffee', een kreet „Je tire ma révérence', „I will is. Het back again", „Makin' hieraan voorbij te zoals Freddy Cannon zingt, n levens- Maar de jongeren en zij die - J - kunnen meeleven met de jeugd zullen dat wel. En daarom i zo'n plaatje met het ritme va ij vooralsnog veel qhris- deze tijd wel een aardig bezit, iets van de zin van dat Heel anders is de 15-jarige begrijpen dat leed dat Willeke Alberti (dochtertji nood de zanger Willy Alberti) struisvogelpolitiek bracht voor PHILIPS de Neder- 1 het liedje festival won. Met een orkest o.l.v. J. Buiterman zingt ze aan de andere kant „Spiegeltje, spie geltje aan de wand", een heer lijke jonge-meisjesdroom. (45- -- doen landse whoopee", en „One for my - alsof er zoiets in de wereld niet „Tom Pillibi", waarmee Jacque- baby". bestaat. Of is het lied soms iets line Boyer het Eurovisie-song- Men kan natuurlijk allerlei be- te persoonlijk? Grijpt het ons aj- zwaren opperen tegen Mariene len niet bij de kraag? Zoals Dietrich, wier leven veelal in de vroeger de sociale liedjes van sfeer van de show lag. Maar Eduard Jacobs dat deden. Cor- men kan daarbij toch niet ver- ry Brokken begrijpt dat en ze geten dat Mariene Dietrich een brengt het lied bij- der grootste actrices was. Haar zonder suggestief, rol in „Der blaue Engel' kan Juist op de plaat, een der topprestaties in de Duit- als we dus niet se filmindustrie worden ge- worden afgeleid noemd, hoe men ook over deze door het beeld. Op film denkt. En wie nu deze songs dit gebied is Corry van Mariene Dietrich hoort, van Brokken een van deze vrouw van 56 jaar, die zal onze beste arties- toch weer opnieuw worden ge- ten. PHILIPS heeft grepen door die zeldzame voor- dat bewezen met dracht, dat raffinement in de de kleine plaat, expressie, de volkomen uitgewo- waarop ze „Milord" genheid in de diepe zang. Voor zingt en „Musta- mij was deze plaat een heront- pha", „De zigeu- dekking en ook wel een geluk- ners" en „Majorca- kige, want op die plaat gaat song" (45-toeren- het nu eens niet om die visuele plaatje 422459 PE). verschijning, maar om de kunst Denk niet dat ik van het chanson. En daarin is het lied „Milord" ze nog steeds groots. in zijn realiteit wil Milord yerdedi§en- Maar DE KUNST van Ja, daarin zijn geworden. Vooral het net als het chanson. de vele tekeningen, ;r velen groot die len kunstenaar Frankrijk. c zonder als Toulouse Lau> Een Maurice Chevalier, één frec maakte van Edith Piaf. een Georges Bras- het tragische leven, sens, om er maar een paar te het leven zonder noemen, zijn meesters op dit venster op de terrein. Vooral de twee laatst- eeuwigheid, genoemden, die het vooral in het echte zgn. levenslied zoch ten, het lied dat de toestand ver telt zoals die is, zonder franje, neoer-iaz? ran laanlicht-romantiek, geres aJs Sarah recht op de ma Vaughan (geb. ai rauw. so 1924), die naast Waar vinden we een E]la Fitzgerald in ons land dat tot de topfiuren zgn. levenslied te- van de vocale jazz rug., Het vroegere gerekend kan wor- cabaret van een den, ook al heeft Jean-Louis Pisuisse ze tlatef wel eens wa* pr eieenliik water 111 de wijn 11 gedaan. PHILIPS mee begonnen. heef(. jn z<n Jazz_ Toen Pisuisse met Gallery" een plaat- Max Blokzijl (on- je van haar uitge- prettige nagedach- bracht met „Ain't misbehavin", toerenplaatje 318385 PF). „Tom tenis) in Ned. In- Goodnight my love (een slaap- Püibi" wordt door Willeke Al- h!f "Eri"'Praise ÏSft™ "'M terti WökeUjk leuk woord eiansii "iet %L apring' 45-tS E8et dachten^ze zang van z"eer hoos sèha'lte'met Eerst dachten ze begeleiding van trompet, trom- «u*. neuje vau cue rij*e de uitdruk- bone, klarinet, tenorsax, piano, Tom, die als enige slechte eigen- king „beschrijven- gitaar, drums en bas), pr'achti-i de lied", maar toen ge beschaafde jazz, rustig ge- kwam de gedachte zongen en daardoor juist zo ge- dat het het lied eigend voor Sarah Vaughan. van het gewone Een andere. jazz-zangeres, ook leven wis. heTTe? ?ege„rI°' Mias GlOTia Vyn- venslied dus En dl® m 1931 geboren werH m dan natuurlijk het New YorK- Haar moeder leven gezien schap had, dat hij zo kon lie gen. Liedjes die u alle kinderen kunt laten horen. heel bijzondere Eduard Jacobs met dezelfde titel. Ja- he* String Swings", gespeeld door „The Knightsbridge Strings" o.l.v. Reg Owen en Malcolm Lockyer. Het zijn overigens niet populaire lied. alleen „strings", want er spe- Maar haar idolen bleven Ella len ook blaasintrumenten mee. Mahalia Jackson. naihiciufliii xji sPreken van Hedies'U?Proffésio" Marian Anderson, nals", „Die alten EVEREST heeft een grote ste- Herr'n", „De ouwe reo-plaat (ook monauraal te bokken", „Werk- krijgen) van haar uitgebracht, manskind", „Brief met o.m. de songs „April TOP RANK bracht daarvan een plaat uit met heel wat bekende melodieën, nl. o.m. „One o'clock jump", „Flying home", „Sa turday night on the delta", .King Porter Stomp", „Moon- meisje iy Monday", „Litt- light serenade". „Petite Fleur". „June Night", „I „Monday blues", „American Pa- Marlene Dietrich, zoals ze dit jaar is opge den. Philips bracht een langspeelplaat te" tekenden heel me", begeleid door tenorsax, wat misstanden in trompet, vibrafoon en piano, de maatschappij, drums (door Jo Jones) en bas, vooral de zedelijke alsmede door hammondorgel. stereo-plaat SDBR1022). Het fantastisch spelend orkest en ter afwisseling van heel wat zwaar wichtigs een uitgezochte plaat. Voor onze regenvakantie niet te uitzonder- versmaden. CORN. BASOSKI.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 18