3N GEESTELIJK LEVEN.. MSRNIX JACOBUS J Geef een deel van je leven aan de zending JAPANSE KERKEN 2? idUev&b ZONDAGSBLAD ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1960 6 Vriend en vijand i een boek, dat enige tijd geleden in de Verenigde Staten is verschenen: ,,Het Rusland van Chroesj- tsjef", schrijft de auteur Edward Crankshaw dat de Russische premier eens sprak op een tuinfeest van Russische litteratoren. ij zei onder meer dat de moeilijkheden in Hongarije voorkomen hadden kunnen worden als iemand een aantal Hongaarse auteurs had doodgeschoten voor de revolutie daar begon. rgnneer zich in Rusland hetzelfde zou voordoen, ver volgde hij, ,,dan zou mijn hand niet beven". Hij had met name kritiek op een dichteres Margaret Aligier. e betreffende dame was op het feest aanwezig en viel prompt flauw en moest worden weggedragen. Wat had de vijandschap van Chroesjtsjef veroor zaakt? Een gedicht waarin zij zegt: Het is veel erger per vergissing een vriend voor een vijand, een vijand voor een vriend aan te zien. iennelijk was Chroesjtsjef het dus niet eens. Hij ziet liever een vriend aan voor en vermoordt hem, dan dat hij ook maar laat leven, omdat hij misschien een vriend getuigenis, dat Christenen elkaar kunnen vinden Nj )e ene muur e spreken in onze tijd vaak wat laatdunkend over de muren van de kerk en noemen ze kleinerend „muurtjes". Het gevaar is dan erg groot, dat wij vergeten dat er rondom het nieuwe Jeruzalem, dat neerdaalt uit de hemel, een muur is van diamant (Openbaringen 20:12). De bijbel spreekt zelfs van „grote en hoge" muur. is echter geen muur van dogmatiek. Hoewel de k tot taak heeft om de openbaring van God steeds weer opnieuw onder woorden te brengen, zul len wij steeds moeten beseffen dat het menselijke woord niet in staat is om God en Zijn werk te om schrijven. 's ook geen organisatorische muur. Nimmer zal er aardse organisatie, een aardse kerk gesticht kun- i worden die allen, wier namen staan geschreven het boek des levens, omvat en al de anderen buitensluit. aur i3 niet menselijk. Diamant krijgt pas zijn glans door het licht dat er op valt en dat wordt weerkaatst. Gods muur is er een van heiligheid, van weerkaatste heiligheid. Nimmer is de mens heilig eigen kracht, zijn heiligheid Misschien is het woord heiligheid niet We zouden ook kunnen spreken van Gods heid, Gods trouw, Gods kracht, in een woord: Gods 'heerlijkheid! 'ie hoort bij Gods kerk? Allen die door Gods heer lijkheid omschenen worden. Maar daarom juist is zo moeilijk om te bepalen wie er bij horen. Aard- regels falen altijd, omdat het een geestelijke wer kelijkheid en een geestelijke eenheid is. n zo blijft het de vraag of wij liever een vriend verliezen door hem voor een vijand te zien, of een vijand binnen onze kring halen, omdat wij hem voor iV. een vriend houden, ik d lelfs Christus heeft Zijn discipelen met dit pro bleem kennis laten maken. De ene keer zei Hij. „Wie niet tegen u is, is voor u" (Luc. 9 50) een andere keer draait Hij het om en zegt in Luc. 11 23 „Wie met Mij niet is. die is tegen Mij". Ver draagzaamheid en onverdraagzaamheid staan naast el kaar. Wij hebben de neiging het ene woord te aan vaarden en het andere woord te vergeten. Zij mo gen echter niet gescheiden worden. met haar ju kunnen iurenslechter Lange jaren heeft de Rooms Katholieke Kerk iedere protestant een ketter, dus een vijand, genoemd. Nu gaat men plotseling spreken van de „gescheiden broe- grote vraag is: Waar ligt de grens Wie mogen wij er bij rekenen, en voo arschuwing van de apostel Johannes: „Ontvangt maakten. T EE ABBEY is voor velen van grote betekenis geweest. Geen won- -®-J der dat het al spoedig over de grenzen bekend werd. Het speelt nl. een belangrqke rol bij het .mobiel" maken van de gemeenteleden, in de eerste plaats natuurlijk in de Engelse Kerk. Maar omdat in vele kerken hoe langer hoe meer het inzicht doorbreekt dat de leken" medeverantwoordelijk z\jn voor de gang van zaken in kerk en wereld, heeft deze anglicaanse communiteit ook bijv. aan luthe ranen en hervormden iets te zeggen. Ieder lid, van welke kerk ook, heeft in beginsel dezelfde roeping en taak. Daarom is Lee Abbey niet alleen een centrum binnen de Anglicaanse Kerk, maar ook een ge tuigenis dat christenen, waar ter wereld, elkaar kunnen vinden in die éne Naam, Jezus Christus. Niet toevallig was het dan ook dat op de con- de kerk? ferentie Overseas Hou- geldt de se Party" die wij mee- accent hem niet in uw huis en heet hem niet welkom". (11 sterk oecumenisch tijd geweest dat in de kerk sterk de nadruk Fn?7nnm>"fAelnruDtn-? werd gelegd op het bevel en met vijanden van de »®P'-togue (zie zondags kerk zijn er ongetwijfeld ook vrienden die slechts blad 13 augustus) luid- anders dachten, maar de Heer van de Kerk lief had- den o.a. „Christus", „de den afgesneden. Het grote gevaar is in onze tijd Kerk", „de Wereld", echter dat wij over de grenzen heen reiken; dat wij „Het Heilig Avondmaal", zo druk zijn met de eenheid van de kerk, dat wij Van hieruit werden vijanden voor vrienden aanzien, dat wij in ons ve~ langen om valse muren te slechten, vergeten dat lijnen getrokken die de grote verantwoordelijk heid van alle leden van Christus' Kerk, Zijn Li chaam, onderstreepten. Zij hebben de roeping levende stenen" te zijn. Wie de indruk mocht hebben dat de Kerk van Engeland verstard is en slechts oog heeft voor ritueel en traditie leert op Lee Abbey wel an- Met dankbaarheid constateert men dat ook Nederlanders, als bijv. prof. H. Kraemer, hier gelezen worden. Zijn boek „A theology of the laity" is aanwezig in de bibliotheek; zijn visie neergelegd in dit ge schrift komt op aller lei wijze in de discus- Al s een vanzelfspre kendheid werd het door bijkans allen gevoeld dat er iedere morgen gele genheid was het Heilig Avondmaal te vieren en aanvaardde men het rijke ritueel, aan deze viering verbonden, als WÊÉ ven met elkaar te komen. Ook een Belgisch predikant, ds. C. van Stipriaan Luiscius, was aan wezig. Onder het beluisteren van zijn woorden dachten we: wat weten we 'hier in Nederland, zo vlak bij België, toch weinig af van het leven en werken van on ze geloofsgenoten daar. Het protestantisme groeit en vele kansen onder arbeiders en intellectuelen worden benut, in een land dat in de aanvangstijd van de reformatie zulk een be langrijke rol voor het protestan tisme heeft vervuld. Hoe geheel anders is weer de situatie in de D.D.R. (Oost- Duitsland). Wat een moeilijkhe- den de daar, omdat regime met allerlei methoden bruin, Euro- gend protestantse bevolking tracht Aziaa^ allen °P te leggen. Hoe wist daarentegen een pre dikant uit West-Duitsland de gro te gevaren voor 'het geestelijk le ven te schilderen die juist aan de daar heersende welvaart verbon- een diepe «rrijkm» B(i de cSèn» deze viering, wellicht meer dan in iets anders, kwam tot uiting dat blank peaan zonder onderscheid gen behoren tot hei Ene Rijk, dat van Christus. Gelegenheid was er te dën'zijn! Ikaar nader te Vele Engelsen hebben een af- en iets te schuw van de apartheidspolitiek, leuen en zoals Zuid-Afrika, onder leiding kerken story": „Lee Abbey is niet iets volkomen nieuws.... Maar God wil gebruik maken van mensen, als van kanalen. Hij wacht op ons antwoord...." Om mensen te helpen dit ant woord te kunnen geven blijft Lee Abbey doorgaan met zijn zegen rijk werk, dat recreatie en evan gelisatie zo nauw met elkander weet te verbinden. leren kennen horen werken landen, waarover men zelden iets verneemt. dr. Verwoerd, ons die laat zien. Maar toen één van de deel nemers, die enige tijd in Zuid- Afrika als predikant gewerkt had, Meer dan uit allerlei nl. ds. H. Gijmink uit Rotter- nand- en studieboeken dam, begrip vroeg voor de gro- werd men hier met de te moeilijkheden van deze rege- vreugden en zorgen, ring en dit met enkele argumen- ben staafde, waren er toch, die zonder het met hem dankbaar kant van de zaak eens hoorden. -B- -fr 3Clc mogelijkheden en r lijkheden van de oecu mene geconfronteerd. Klazien, door K. Norel. Uit gave G. F. Callenbach N.V., Nykerk. i beschrijft •Cr-trtcCrü-trtrü-trtiii-irtr-irtctrCrti'tr-Crtrü-irCrtrtrtrirtz irfctrfrirfrirtrtrtrtctA De rattenvanger rpOEN vader en moeder bij de „beweging" kwamen was Marnix Jacobus net 'n jaar of zes: hij ging juist naar de grote school. En op die school begonnen de moeilijkheden. De onderwijzers en onderwijzeressen stonden in het begin wat onwennig, allengs min of meer afwijzend en op de duur uitgesproken vijandig tegenover de kleine nationaal-socialist. r> De buurt was 'n uitgesproken rooie volkswijk; de school was een dito volksschool. Dat het geen christelijke school was, i>. sprak vanzelf, omdat de vader principieel met de kerk ge- g broken had, maar vermoedelijk legt dit niet het minste ge- wicht in de schaal. i ontvangen heilig- i voldoende Wanneer hier een Spaans pre dikant iets gaat vertellen van de grote moeilijkheden die het Spaan se protestantisme te heeft in het land van I gevoelt men daarvan die haar hart verpand heeft aan de binnenvaart en het q boeiende, kleurrijke leven op het Samen zijn water niet wil prijs geven, zelfs niet als haar echtgenoot, met wie ze eigenlijk meer om haar familie dan uit liefde is getrouwd, bij een ongeluk om het leven komt. De e Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER beschaamd omdat wij vaak prediking en vrijheid van godsdienstbeleving, allerlei chris telijke activiteit en openbaar ge tuigenis van de kerk als iets zo heel vanzelfsprekends beschou- wel op de andere en als Klazien zo heet de jonge vrouw geen uitweg meer ziet, komt plotseling de oplossing in de persoon van haar enige liefde, Wouter. Met Als ds. John Falusi uit Nigeria zen donker land geboren, maa licht in mijn hart..." LEKEN WILLEN NAAR ZENDINGSVELD Zijn Kerk de wereld inzendt verantwoordelijkheid geeft Bij bun afscheid drukten velen oude^ Jack C Winslow dankbaar dc hein hand. Deze, de op Lee Abbey oudst dienende predikant, die de JU'inoktober zelfstandig stoot 101 dit vernieuwingscentrum boek met graagte lezen; 1 oKtooer zenstanaig nn laatst* hlad- wordt getuigt van de grote ze gen die het evangelie zijn land in dat grote ontwakende wereld deel Afrika gebracht heeft door middel van honderden blanke zendelingen en medici, dan is het een verademing. Want juist in die conferentieweken kwamen er zo heel veel verontrustende berich ten binnen over de strijd en de onlusten in de Kongo. Dan is men blij dat hier een neger-predikant ook eens iets ten goede van het blanke westen weet te zeggen en blijkt wel dui delijk, dat eigenlijk alleen maar het evangelie rassen en mensen tot elkander weet te brengen. „God heeft de Kerk willen ge bruiken om Nigeria te helpen", dat was heel in het kort samen gevat de toespraak die hij voor de aanwezigen hield. Of zoals ds. Yoassi Musajja- kawi uit Oeganda het ontroerend en duidelijk formuleerde: ,,Ik ben wel in een donker land ge boren, maar het Licht schijnt nu in mijn hart; het is het Licht van Christus." In het begin van de moder- Bij de zendingsafdeling zpndineseeuw werd een po- Lutherse Wereld r' zendingseeuw w reeds aanvragenjnnnen^ ge- Nederland was met 18 deel nemers en deelneemsters aanwe zig. Vele buitenlanders hebben wel eens gehoord over de gesple- v«iii drie maanden tenheid van ons Nederlandse pro- op Madagascar te testantse kerkelijk leven. Zij be- - rvmo kerke- De huidige directe conferentiegasten. mevrouw Rogers, in. De bedoeling was dat zij stimuleren. als timmerlieden, metse- Deze mogelijkheid trok in de programma. Als deze en dergelijke hun werk Scandinavische landen vooral de zoveel geld "8 roden doen. Die eerste poging aandacht, toen de eecretara van ,„„o toen geen sncces gebleken. ?n "A opeen de loop der geschiedenis WJ f0™é„; "tijlen?een ren- (ji <erd zendingswerk meer en dïngsconferentie in Stjordal. Zij 5si leer ,een werk van specialis- vroegen of het niet mogelijk was ■wen. Het opmerkelijke is echter dat mensen die zich in een be- - Haat de pendulum nu weer gaat paald vak hadden gespeciali moo i de richting van de lekenar- seerd, maar geen j gaan helpen. Hij gaat geheel op grijpen niet veel van onze kerke- eigen, kosten schakeringen. Maak het dan Veel zendingsleiders hebben ho- °°k ',o4 erwachting van een dergelijk duidelijk, dat Nederlands Hervormde Kerk met een gereformeerde traditie hebben, maar dat daarnaast nog Gereformeerde Kerk bestaat hebben om dit werk te kunnen doen, zal dat - - ongetwijfeld indruk maken op de (double Reformed Church zei inheemse bevolking. men hier maar-> en dat daaruit Toen het plan deze tand- ontsproten arts"bekend werd publiceerde het Amerikaanse blad van de Lu therse Wereld Federatie Gereformeerde Kerk Dr. Bob Pierce naar Tokio organiseren grote evangelisatie-campagne Vertellen theologische of terview met ds. Braaten. Het ge- jets jg Runnen ze ndings opleiding hadden gevolgd volg Tieeg"d' Ij- vers.chl||e"d® ook~het~Tvangëfie'kondën"helpen bijeenkomst hprV een discussie begonnen over verbreiden op de zendingsvelden. 'e waarde van leken die voor |en bepaalde tijd in hun vak Verwachting Het gesprek is vooral ii» SCmjm ging er een gou van vei- ft l sj0ten d; kringen op gang gekomen, —htmg^doo^^^ confer ent, e gemand moe, zendingen onmiddellijk een mo gelijke weg moeten zoeken om h «I,».. :H vakarbeiders, artsen en dergelij- Ue engelen in ae ke uit te zenden. Volgens het christelijk dagblad „Dagen" dat in Bergen ver schijnt ging sproken. Een voorlopige commis- eenstemm Voor de tweede maal in nau- óók welijks een jaar tijds hoopt de de Amerikaanse reizende evange list dr. Bob Pierce een dat overal te te evangelisatiecampagne houden in Japan. De kruistocht raïie', dié veel zal in mei van het volgend jaar listisch worden gehouden in de stad Tokio. dertekend door ds. Ken Moeto als voorzitter van de Nationale Raad van Kerken die bij de Wereld raad is aangesloten en door ds. Akitsoegoe Koeroemada, de 1 zitter van de Evangelische Fede- fundamenta- TAE leerkrachten stonden una- ■L' niem afwerend tegen elke denkbare leidersfiguur en diens volgelingen, en hoe meer er vanover de grenzen in Neder land doordrong, hoe meer ver beten ze zich voelden. Daar kwam wat bij. Een paar onderwijzers en heel wat kinderen waren bovendien Jood. Want in die buurt woonden nu een maal vroeger heel wat Joden; nu niet meer, maar dat kunt U zich wel denken. Het is niet zo best als leerlingen en personeel zich tegen een bepaald kind richten. Dat plaatst zo'n kind in een uitzon deringspositie: het gaat zich op zijn beurt bedreigd voelen en snikt thuis z'n leed uit. En daarop reageerden de ouders op hun wijze: ze goten het kind vol met een romantische, idea listische leer volgens welke joden en roojen het begrepen heb ben op arme tobberds, maar volgens welke ook het heü uit het oosten zou dagen. En zij droegen hun verwachtingen over op hun zoon. Op Marnix Jacobus. Die men op de school „Nix" noemde, wat niet bepaald een vleiende bijnaam is. NIX groeide onder al die druk voorspoedig op. Hij leerde al leen te staan tegen een grote overmacht. Hij leerde ook al spoedig hardhandig te vechten. En omdat het bij die ge vechten niet altijd even eerlijk toeging het waren werkelijk geen tornooien van één tegen één, maar van horde tegen één maakte hij zich tegelijkertijd allerlei handgrepen ei gen, die op hun beurt ook niet door sportieve beugels kon den. Daarom werd hij op de duur niet alleen gehaat, maar ook gevreesd, en dat stond hem best aan. Hij kreeg zo jong als hij was iets van de mentaliteit van een frontsoldaat; iets roekeloos en iets gedurfds. Toen Nix twaalf was en de lagere school verliet om op 'n mulo z'n verdere opleiding te ontvangen, kwam er een beslis send punt in zijn leven. Zijn ouders hadden 't gedaan weten te krijgen dat hij een poosje naar Duitsland mocht om daar in een of ander Hitler Jugend-kamp, of hoe of dat geheten mag hebben z'n wezenlijke volksgenoten beter te leren ken nen. Die vacantie werd een doorslaggevend succes Dat i-s te begrijpen: voor het eerst vond hij geen groep vijanden om zich heen, maar kameraden. ZE mochten dan 'n andere taal spreken, dat is voor zo'n jon gen niet lang 'n bezwaar. En bovendien heeft 'n vreemde taal voor beide partijen iets bekoorlijks: hier was de vreemde eend in de bijt nu opeens niet langer het lelijke eendje, maar de min of meer officieel erkende zwaan. Voeg daarbij al de indrukken van 'n vreemd land: de steden, de rivieren, de ber gen, de heuvels. En voeg daar vooral bij die ontdekking dat 'n vlag, die in Nederland alleen maar haat en afschuw ver wekt, hier de officiële vlag is. Dat is allemaal meer dan vol doende om juist zo'n jongen van rond de twaalf te overtuigen dat hij 't bij het rechte eind heeft en dat alle andersdenkende landgenoten ezels of nog iets veel ergers zijn! TK weet niet of U ooit platen zag van deze jeugd temidden A van hun leiders. Wanneer U die zag, herinnert U zich de aanbiddende blikken waarmee de jongeren de ouderen ga desloegen. Letterlijk: tot hen opzagen, aanbiddend. We zagen dat hier kinderen zich met nuid en haar uitleverden aan een rattevanger die hen tot zijn willoze werktuigen zou maken. Jeugd zonder enige reserve, zonder enige critiek, zonder enig wezenlijk inzicht. Mag ik daar even 'n lering uit trekken? De toekomst van ons land en van onze wereld wordt mede be paald door de vraag wat de ouderen aan jongeren meegeven. Het ware te wensen dat men daarvan doordrongen zou zijn en dat men nog in veel ruimere mate de kerken de mogelijk heid bood om onder de jeugd te arbeiden. Ik doel niet enkel op materiële mogelijkheden: gebouwen, outillage, geld voor sa larissen Ik denk speciaal aan ouderen, die bereid zijn hier hun tijd en kracht aan te wijden. Want ik kan me niet ont trekken aan het ellendige gevoel dat we thans in dit opzicht opnieuw ernstig tekort schieten! WIJKPREDIKANT j de Lutherse kerk huwelijks- Nieuwe nadruk in een hoofdartikel ging het openbaringsgeschiedenis (naast het gewone werk) zen dingswerk practisch verwezen lijkt zou kunnen worden en als het groeiend besef een verant woordelijkheid te hebben voor de zendingsvelden bij de jonge men sen resulteert in een heldere roep het zendingsveld „■orden aangesteld om een blij- landers, die vende organisatie op te bouwen leven in eei die als tussenpersoon kan dienen moesten tussen de mensen die e"" tal maanden of zelfs jai door meer'dan 90 procent van de afgelopen tien jaar in Japan, Neder- predikanten en kerken in de stad dat in de oorlog veel kerken wa- "Mm maand duren. Op zeggen, prettig overzicht te kunnen geven :n van de vele activiteiten, die m de Lu- oorlog ontplooid zijn en over dt pogingen tot een beter samenle ochtendzitting iets merkelijk is dat pagne twee organisaties 'an ken, die voorheen weinig contact de opbouw de met elkaar hadden. en de bo de De uitnodiging om de campag- groot deel te houden werd namelijk on- besteed De engelen in de openba ringsgeschiedenis, door ds. J. Meijer. Uitgave Oosterbaan en ie Cointre, Goes. vernietigd, de nadruk heeft gelegen op het opnieuw institue- plaatselijke gemeenten, deze gemeenten de bouw van kerken. „Een n onze kracht werd de consolidatie. We willen ons echter naar grotere overwinningen uitstrekken. De kerk van Japan is klaar voor agressieve evangelisatie-ac- We willen de aandacht voor dit goede boek belangrijk onderwerp. gewmjgheid om ook inderdaad te aai nij veci - chrijver laat ;e_ gaan, moeten we God hiervoor Japan heeft tie.' De kerk Blase in het „Evangelisch-Luthers juist haar honderdjarig bestaan gevierd. In de komende jaren willen deze christenen vooral de lectuur heeft geraad- Adi|1eegd. Het is een leerzaam boek -- - ons toestaan dit verlan- at de Schrift op ait punt beter Ben te verklaren als een ant. Het blad vervolgde: „De lezers loet verstaan. Over de figuur i j n< n wil de schrijve: jjj Jnder boek nader informeren, dat i goed", want we missen de be- zeül' sndeling van deze figuur loek. De behandeling van leien in het laatste boek der zelli| chrift achten we wel heel kort. angeCe kort, gezien de belangrijke ts, die de engelen juist in dit innemen. We kunnen het harte aanbevelen. StraKs in ku lajear en winter jliïö""van de Engel des He- g^eed grva*.g 'iSS Referenties Een jongeman solliciteerde n 'n betrekking en legde daarbij a bevelingsbrieven van zijn wijkprt- hun^leven^ dikant en zijn zondagsschoolonder wijzer over. ,J)at ziet er goed uit", zei de chef „maar hebt u misschien ook getuigschriften van mensen die u op werkdagen hebben mee gemaakt?" Kerknieuws willen doen voor de landen, wier toekomst op het ogenblik wordt bepaald". Het Deense blad „Kristeligt Dagblad" schonk ook aandacht aan dit verlangen en publiceer de een artikel van de secretaris van de Deense Zendingsraad E- rik Petersen, die iets vertelde over pogingen die zijn onderno men door Britse en Finse zendin gen om part-time zendelingen uil te zenden. Actie In de Verenigde Staten is een predikant, ds. Conrad S. Braater, op eigen houtje een actie begon nen om mensen te interesseren voor werk op de zendingsvelden. Hij dringt er op aan dat bepaal de specialisten een half jaar van hun leven voor de onderontwik kelde gebieden afstaan, of na hun pensioen nog een aantal ja ren naar het zendingsveld trek- De eerste leken-zendeling is reeds vertrokken; een Amerikaan se tandarts, dr. D. Andersen, heeft RUIMTEVAART Ds. H. v. d. Werf in „De Christen": We moeten minder ophef maken van de benade ring door mensen van de maan, dan van de bena dering door God (in Christus Kerstmis) van de aarde. Dat een hemelburger op onze aarde landde is van oneindig meer betekenis dan dat een aarde- bewoner op Mars belandt. Gods daden in het ver leden maken de toekomst mogeljjk en het zijn deze daden die maken dat die toekomst voor wié ge loven beter en rijker zal wezen dan het verleden Alle wezenlijke „vooruitgang" mag alleen worden toegeschreven aan God. GROEI Ds. F. L. Schalkwijk van Sao Paolo in het „Cen traal Weekblad", over kerken in Zuid-Amerika. De getallen slaan op de plaats Cêres: ]~)E evangelische kerken groeien vaak tegen de druk in. Ze groeien ondanks de laster (verbond met de duivel, etc.), ondanks de aanvallen van de satan, ondanks het wegtrekken van vele gemeenteleden. De presbyteriaanse kerk groeide in 1955 bijvoorbeeld 12y2% (van 446 naar 502 leden), terwijl de gemiddel de groei van de vier evangelische kerken in Cêres dat jaar 7>4% wa9 (baptisten ruim 16%, evangelischen baast 2% en de pinksterkerk 5,7%). De algehele gew afgesneden haddei nieuwde poging om de bevol king hvan dit land te bereiken Dr. Bob Pierce is een van de vroegere leiders van Youth for Christ. Hij werkte veel samen met Billy Graham. Toen Gra ham zijn eigen evangelisatiekruis- t j- .--j j li»,i„j;„ wuien aeze cnrisi Toch was in d.c qd d, aabb.t noe geen dag d,c nadruk aan zulke strenge regels onderhevig was als na de ballingschap het geval blijkt. 2 Kon. 4 vertelt boe de Sunamitische, die op het gebed van den profeet Elisa een zoon gekregen bad, als beloning voor haar gastvrijheid bij de profeet hulp gaal buien, wanneer de jongen door een zonne- kundig van het onheil, dat zyn gezin getroffen beeft, tochten'begon' te 'h'oud envooral vraagt haar dan: „Waarom wilt ge juist vandaag maan of sabbat?" In die dagen was dc rustdag dus bij uitstek de dag voor het ondernemen van een lange reis. En in 2 Kon. 11 wordt ons verhaald hoe dc prieslers er niet voor terug schrikken juist dc sabbatdag te ge bruiken om een revolutie te bi gebruik makend van di de tempelwacht hebben. "HASTEN" Prof. dr. J. G. Bomhof in „Tijd en Taak" over het boek van ds. J. J. Buskes jr., „Hoera W\j hebben in dominee Buskes en in partijgeni Buskes een man die vaak tot ergernis van kerk party open misère speelt, maar deze gereformeerdi jo' de westelijke continenten als Europa, Amerika en Australië, begon Pierce zich te concentre ren op grote evangelisatie-acties in het Verre Oosten. Hij slaagde erin vele geloofs- zendingen tot grotere eenheid en samenwerking te brengen en won ook het vertrouwen van de jon- ietcn, die op die dag ge kerken. Naast zijn grote evangelisatie campagnes die hij vrijwel in alle miljoenensteden van het Verre Oosten heeft gehouden, organi seert zijn organisatie World VI- het sion ook speciale conferenties voor predikanten. In dergelijke conferenties brengt hij een aan tal vooraanstaande jonge evan gelische theologen, waaronder medewerkers van Billy Graha? Petrus en zijn graf te Ro me, door prof. dr. P. A. van Stempvoort. In de serie Bi bliotheek van boeken bij de bijbel. Uitgave Bosch en Keuning N.V., Baarn. De schrijver bespreekt knap en boeiend de vragen rondom het graf van Petrus te Rome, de ont dekking van het gebeente van de apostel en wat daaraan vastzit bij de laatste opgravingen. Het leest als een moderne detective roman. De foto's maken een en ander bijzonder duidelijk. >veri- gens laten we de geleerden het verder maar uitzoeken. Want in de kern der zaak is de hele kwes tie niet belangrijk voor het leven van de kerk. Hoe minder graven, hoe minder mogelijkheden tot heiligenverering en verering van lanbac hem op zijn vi legt. Hij mag pn ik kennen hi berger Catccbis speelt altijd „harten". Dat maakt hem bijna die sneclale inleidingen geven i bet nodig, dat je ook i kjjkt, als hij dc kaarten necr- it niet kwalijk nemen, want bij woord op vraag 8 van de Heidel- de theologie van evangelisa tiewerk. Het ligt In zijn bedoe ling in dc toekomst een derge lijke conferentie ook in Neder land te beleggen wanneer daar voor voldoende belangstelling is. graven. Ds. H. C. Endcdijk heelt een pakkend geschrift samen gesteld met antwoorden op brandende vragen. Het heet Vragen over het geloot en leven, een uitgave van Zo mer en Keuning te Wagcnin- Het is een handige handleiding over vragen die onder ons en vooral ook onder de jeugd leven. Ik noem er enkele: Zijn alle godsdiensten gelijk? Zullen we in de toto een gok wagen? Zullen we dansen? Wat mag op zondag en wat niet? Voorechtelijk ge slachtsverkeer? Is mijn Doop onzin? Waarom verwerpen we het vagevuur? Hartelijk aanbe volen wegens zijn nuchtere cn evangelische antwoorden. De brlct van Paulus aan de Efezicrs, uitgelegd door dr. R. W. Grosheide, en Aan de Ko- lossenzen, uitgelegd door dr. Herman Ridderbos, een deel van de „Commentaar op het Nieuwe Testament". Uitgave N.V. J. H. Kok, Kampen. Deze beide bijbelboeken wer den in de vorige uitgave van dit commentaar voorzien door wij len dr. J. A. C. van Leeuwen. Dr. F. W. Grosheide en dr. Her man Ridderbos hebben zijn werk op waardige wijze overgenomen. Er is in deze beide commenta- en weer veel wetenschappelijk onderzoek en nadenken vastge legd en toegankelijk g°maakt. Wie het raadpleegt slaat ook dit deel niet spoedig tevergeefs op. Het verdient een goede plaats in de boekenkast van ieder die de Schrift dieper wenst te onderzoe ken. De verdeling van de stof en daarbij aansluitend de typografi sche indeling in de commentaar over Kolossenzen verdient stellig aanbeveling. De duif uit Noachs ark, door ds. P. Lugtlgheld. Uitgave W. ten Have N.V., Amsterdam. Een boekje met preken Zó dat het je niet kan sche len dat zoiets ook wel een preek genoemd De bijbel aan 't woord regelrecht tot u zó raak alsof die bijbel in 1960 was ge schreven. Dat is het wat dit boek je de lezer doet ervaren. En daar om is het zo lezenswaard. Lees het niet om het originele lees het om de bijbelse boodschap te ho-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 17