CHRISTFllJ 3 Nederland profiteert niet van nieuwste materiaal ie ene am anl.. Geref. en Hervormd in één kerkgebouw Schotse Kerk wil einde maken aan Gretna Green Een woord voor vandaag Herderlijk schrijven over herdoop Kanttekening 2 V er an l woordelijkheid van kerkeraden Naar aanleiding van een ar tikel over het stichten van een kerkgebouw, zowel voor Her vormde als voor Gereformeer de kerkdiensten geeft de heer F. Hinlopen, eindredacteur van Administratie en beheer", het contactorgaan van de commis sies van administratie en be heer der Gereformeerde kerken in Nederland, een verhandeling over gezamenlijke kerkbouw". De heer Hinlopen schrijft: Hoewel ik verschillende bezwa ren. welke de heer C. H. van den Berg in het maartnummer van ons orgaan in zijn artikel „Inter kerkelijke Kerkgebouwen" naar voren brengt, ten volle onder schrijf, meen ik dat niet onder alle omstandigheden afwijzend behoeft te worden gestaan tegenover de gezamenlijke kerkbouw. Inderdaad ben ik het er mee eens. dat men bij gezamenlijke kerkbouw zich langdurig verbindt en het lang niet zeker is, dat de huidige goede harmonie tussen de kerkgenootschappen over kortere of langere tijd nog bestaat. Deze onzekerheid zal wel altijd blijven bestaan. Uit ons kerkelijk leven zijn ook verschillende voorbeelden aan te wijzen, dat zelfs binnen de eigen kerkelijke kring een verwij dering kwam, die het kerkelijk le ven in verschillende gemeenten ontwrichtte. Ook andere kerkelijke bezwaren, die zich kunnen voor doen, wil ik niet onderschatten. Ik ben echter van oordeel, dat hier in de eerste plaats een grote ver antwoordelijkheid ligt op de kerke- raad. Hij moet uitmaken of een gezamenlijk gebruik van een kerk- Sebouw de groei en ineens meer e aangroei van de wereldbevol king kan bijhouden, laat staan in halen! Waarom vraagt niemand naar een bidstond voor Amster dam. waar 90 pet. van de bevol king kerkelijk niet meer meeleeft, zodat deze stad wel tot evangeli- satienoodgebied no. 1 verklaard mocht worden? Maar onze kerken zitten potdicht? 1 Men zal tegenwerpen: maar de Commissie van Beheer kan toch moeilijk voorstellen, het kerkge bouw open te zetten voor doorde weekse bidstonden. Hier ligt een taak voor de kerkeraad en hier is een roeping voor de gemeente, die haar geweldige gebedstaak in de ze tijd moet leren zien. U hebt ge lijk! Maar een Commissie van Be heer kan bij haar werk met deze nood wel rekening houden en zij kan belemmeringen wegnemen. Ik denk hier natuurlijk aan de open stelling van onze kerken m de week voor persoonlijk gebed. In onze Prot. buurlanden Engeland en West-Duitsland is deze openstel ling steeds meer gebruikelijk ge worden. Men beseft, dat „binnen kamers" in onze tijd schaars zijn geworden vanwege de overbevol king en de woningnood. Er moet gelegenheid voor de mensen zijn, om m de week stilletjes een kerk binnen te lopen en lalleen te zijn met God. U weet, dat wij verle den zomer hier in Amsterdam een proef hebben genomen met de openstelling van de Keizersgracht- kerk elke werkdag van 10 tot 4 uur Ondanks de pessimistische berichten van pers cn radio moet ik zeggen, dat deze proef mij is meegevallen, wat de belangstelling betreft. Gezien de situatie van het Nederlandse kerkelijke leven en het novum van deze openstelling, viel het op. dat cr steeds weer bidders kwamen. Maar deze proef viel mij tegen, wat het kerkge bouw betreft. De lokalen onder de kerk, waarin zich allerlei activi teiten afspelen, maakten het ge bruik van de kerk als bedehuis in de week moeilijk, zo niet onmo gelijk. Men had met een dergelij ke situatie nu eenmaal bij de bouw en inrichting niet gerekend! Dat wij in onze moderne, luidruch tige en onrustige samenleving tot algemene openstelling van de ker ken ook in Nederland moeten ko men (vooral in de steden), staat m i- wel vast. Men ziet maar even over de grenzen! Maar hier ligt een roeping voor de Commis sies van Beheer, om een open oog te hebben voor deze nood in de mogederne tijd bij de mening en tot verwijdering van elkander aan leiding kan geven. Meestal is het echter zo. dat 2 kerkgenootschappen genoodzaakt zijn in 2 nieuwe wijken een kerk gebouw te stichten en dan over leg plegen met elkaar, opdat het ene kerkgenootschap in de ene wijk cn de andere in de andere wijk een kerkgebouw sticht. Het kerkgenootschap dat bouwt is dan eigenaar van het gebouw. Uiteraard zullen de bouwkosten voor elk hoger zijn bij medege bruik dan het andere, omdat het aantal bijgebouwen omvangrijker Interessant is het een voorbeeld te geven van de wijze waarop de kerkbouw in samenwerking met de Ned. Hervormde Kerk te Eind hoven tot stand is gekomen. De situatie is zo, dat de Ned. Hervormde Kerk zich genoodzaakt ziet in korte tijd 3 kerken te stich ten in verschillende wijken, terwijl de Gereformeerde Kerk voor het zelfde probleem staat ten aanzien van 2 kerken. De samenwerking welke tot stand is gekomen tussen beide kerkgenootschappen is als volgt. In de wijk Gestel sticht de Ned. Herv. Kerk een kerkgebouw met bijgebouwen. In deze wijk wonen aanzienlijk meer Hervormden dan Gereformeerden. De Ned. Herv. Kerk is dus eigenaar van het ge bouwencomplex, doch de Gerefor meerden krijgen het mede- bruik. De aanvangstijden van de diensten zullen nader worden ge regeld door de kerkeraad. Ten behoeve van het wijkwerk als catechisaties, verenigings werk, spreekuren predikanten, gemeente-avonden enz. wordt voor elk extra ruimte gecreëerd, zodanig, dat elk der kerkgenoot schappen hiervan te allen tijde gebruik van kan maken. In de wijk Woensel wordt door de Gereformeerde Kerk een ge bouw gesticht, waarvan de Ned. Herv. Kerk het medegebruik krijgt. Voor beide objecten is een ge meenschappelijke bouwcommissie benoemd, zodat met eikaars wen sen rekening kan worden gehou- Wat de financiële zijde betreft, zal voor het gebruik van de kerk ruimte door beide kerkgenoot schappen een huurvergoeding wor den vastgesteld. Deze zal omvat ten de vergoeding voor gas, elec- triciteit, water, verwarming, on derhoud, schoonhouden en een aandeel in de salariskosten van de hoofdkoster. De heer Hinlopen besluit zijn uiteenzetting met de woorden: Om de vijf jaar zal deze huur vergoeding worden vastgesteld. Voor de extra ruimten welke ten behoeve van de andere kerkgemeenschap zijn gecre- eerd zal in de daarvoor ge maakte extra kosten een afzon derlijke vergoeding worden bij gedragen. Natuurkunde-docenten in Parijs bijeen F (Van een onzer medewerker) s Parfjs werd begin deze maand een internationale conferentie gehouden waar men sen die natuurkunde onderwij zen bijeen waren om naar nieu we en betere methoden te zoe ken. De conferentie was georga niseerd door de Union Internatio nale de Physique Pure et Appli- quée op verzoek van de UNESCO en de Organisatie voor Europese Economische Samenwerking (OEES). Tot leden van de Ne derlandse delegatie behoorden onder meer dr. W. H. Capel, in specteur v.h.m.o., als vertegen woordiger van minister Cals, prof. Michels van de Gemeente lijke Univèrsiteit van Amster dam, en dr. R. L. Krans, leraar aan het Christelijk Lyceum te Arnhem. Het bureau voor de OEEC acht wel vaart nauw afhankelijk van het onder wijs; op de middelbare scholen moet het onderwijs zich sterker baseren op de moderne natuurwetenschappelijke ontwikkelingen. Voor de wiskunde en de scheikunde zijn de afsluitende rapporten al vrijwel klaar. De veel moeilijker lig gende problemen van het natuurkunde onderwijs waren het onderwerp conferentie, die van 28 juli4 augustus in het Unesco House te Parijs houden. Rapporten Vele oriënterende rapporten waren te voren aan alle gedelegeerden toege stuurd. Prof. Zacharias (Harvard) gaf op de conferentie verslag van het werk van the Physical Science Study Committee. Dit is een werkgroep vooraanstaande Amerikaanse physici en natuurkundedocenten, die zich tensief heeft bezig gehouden met het onderwijs in de natuurkunde ten behoeve van de algemene, met-spe- cialistische vorming. De miljoenen dollars voor dit onder- Huwelijksoord eindelijk in de ban De Kerk van Schotland heeft besloten een onderzoek te wijden aan het Schotse dorpje Gretna Green, vermaard oord voor trouw lustigen die geen ouderlijke toe stemming kunnen krijgen om in het huwelijk te treden. Deze kleine gemeente nabij de Schots-Britse grens trekt jaarlijks vele honderden jongelui, die snel en zonder ambtelijke complicaties willen trou wen. Dit jaar komen er alleen uit Duitsland al 250 paartjes om zich te laten trouwen, verder komen er velen uit Engeland en Wales en ook een flink aantal uit Nederland die gebruik wensen te maken van de simpele hu welijksvoorschriften waarbij ieder bo ven de zestien jaar zich in de echt kan begeven. De spreekwoordelijk geworden smid die jongelui in de echt verbond, sluit thans geen huwelijk meer, wel is door zijn toedoen in de Engelse taal de uitdrukking Over the Anvil (boven het aambeeld) geïntroduceerd voor huwelijk van jongelui die van huts zjjn weggelopen om zich aan het gezag van de ouders te onttrekken. De kerk van Schotland heeft een speciale commissie ingesteld die een onderzoek zal instellen of er behoefte bestaat aan een wetswijziging die de snelle huwelijkssluiting onmogelijk Onder de huidige regeling is voor buitenlanders slechts een verblijf van vijftien dagen in Schotland voldoende om te kunnen trouwen, sommige jonge mensen die over weinig geld beschik ken komen zelfs met een tent om de vijftien dagen „uit te zitten". De Schotten zelf maken zich niet bij zonder druk over hun huwelijksvoor schriften en het wordt dan ook onwaar schijnlijk geacht dat de wetgeving op korte termijn zal worden gewijzigd. Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Middelburg (vac. dr. H. van der Linde): A. P. Nauta te St. Johannesga. Bedankt voor Genemuiden: P. de Jong te Kootwijkerbroek: voor Jut- rijp-Hommerts: A. P. Nauta te St. Jo hannesga; voor het beroep van de ge nerale synode tot predikant voor Oos telijk Flevoland: J. Mhurling te Heer- de. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Hoorn: C. J. Tissink te Giessen-Rijswijk. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Den Helder: J. P. Geels te Haarlem-Centrum. REAL BROEDERSCHAP Beroepen te Doesburg: mevr. E. W. H. Lamans Trip-Kleinstarrink, propo- nente te Velp. zoek zijn verschaft door de National Science Foundation, de Ford Founda tion en de Sloan Foundation. Een leer plan. een schoolboek en een gids voor praktisch werk zijn opgesteld, nadat men met voorlopige edities op enige honderden scholen de proef had geno- Een grote groep fysici werkt mee aan de ontwikkeling van eenvoudige toestel len, die rechtstreeks gericht zijn op het inzicht in en de verwerking van fysische concepties. 26 stellen, waarmee de leer lingen meer dan 50 proeven kunnen doen, zijn in de cursus 1959-1960 voor kostprijs ter beschikking van de scholen geweest; het aantal stellen neemt nog voortdurend toe. Vooral ohder de toe-i stellen voor mechanica en voor elektro nica zijn er prachtvondsten. Het is jammer dat het Nederlandse onderwijs niet van deze ontwikkelingen kan profiteren; de invoerrechten en de transportkosten maken de op zichzelf zeer goedkope toestellen te duur. Ook beantwoordt de vaste inrichting van de natuurkundelokalen in Nederland zo weinig aan de mogelijkheden en aan de eisen van de tegenwoordige tijd, dat wij de moderniseringen van het buitenland aan ons moeten laten voorbijgaan. Uit de veelheid der onderwerpen, die op de conferentie ter sprake gekomen zijn, noemen wij: a) de plaats en betekenis van de na tuurkunde voor het algemeen vormend onderwijs; b) leerstof en methode voor het na tuurkundeonderwijs aan 15-18-jarigen; ndedocenf de natuurkunde. Voor allen Grote aandacht kreeg het rapport van een internationale werkgroep, waartoe o.a. prof. Michels (Amster dam) behoorde. De natuurkunde is een wezenlijk bestanddeel van onze cultuur. Zij behoort daarom aan alle leerlingen onderwezen te worden en niet alleen aan B-leerlingen. De na tuurkunde heeft nieuwe denkwijzen ge bracht, nieuwe criteria van geloof waardigheid en voor aanvaarding van evidentie. Wijsbegeerte, theologie, staatkunde en economie zijn alle min of meer door de natuurkunde be ïnvloed. Natuurkunde is niet een verzameling van „feiten", die van buiten geleerd kunnen worden. Zij is een van de groot ste scheppingen van de menselijke geest. Ter verkrijging van inzicht in de werkwijze en betekenis van deze gees tesschepping behoort voor de vorming van alle leerlingen de fysica een even belangrijke plaats- in het onderwijs te krijgen als b.v. geschiedenis en letter- In de eerste plaats terwille van de geestelijke, culturele waarde moet de natuurkunde onderwezen worden; pas in de tweede plaats komt haar betekenis als voorbereiding voor verdere studie in zuivere of toegepaste natuurwetenschap. Een onderwijs waarin de natuurkun de geen of een te kleine plaats in neemt onthoudt aan de kinderen de evenwichtige ontwikkeling, die past bij de tijd, waarin zij leven. JNieuwe leerstof De gebruikelijke leerstof voor de jonge leerlingen is echter volkomen onge schikt om hen de grote culturele bete kenis en het vitale belang van de na tuurkunde in de moderne wereld te doen beleven. Het traditionele natuur kundeonderwijs is niet gebaseerd op de nieuws- en leergierigheid van kinderen over de wereld waarin zij leven evenmin op hun vertrouwdheid sommige voortbrengselen van toegepas te wetenschap zoals elektrische appara ten, motoren, televisie. Een eis voor het natuurkundeonder wijs in de eerste ronde is dat het de belangstelling van de kinderen stimu leert. Het behoort de leerlingen een kijkje op de moderne natuurkunde te geven en zich niet te verliezen in logisch zo goed mogelijke ontwikkeling van de „oude" natuurkunde, uitgaande van een paar „eenvoudige" principes. Voor de oudere leerlingen, die zich niet in de natuurwetenschappe lijke richting willen specialiseren, overeenkomende met onze A-leerlin gen waren verscheidene voorstel len voor de leerstof aangeboden ter verwezenlijking van bovengenoemd doel. Zo rapporteerde dc Japanse gedele geerde Miduno met voldoening over ervaringen met ,,A"-leerlingen in voor Nederlandse opvattingen z1 programma van concepties en maatschappelijke aspecten der natuur kunde. In dit programma komen onder werpen voor als absolute ruimte, eigen tijd, onnauwkeurigheidsprincipe, statisti sche natuurwetten, cybernetica. De les tijd per week bedroeg 100 minuten gedu rende één jaar. Benoemd tot onderwijzer aan de Groen van Prinsterer-school te Alphen Rijn: L. G. Valkenburg te Dinteloord; aan de School met de Bijbel te Castri- cum: J. D. F. Havinga te Zeist: aan de Willem de Zwijger-school te Kampen: I. J. Streekstra te Dokkum; aan de. Christ. Technische School te Elburg: Rietberg te Almelo: aan de Christ. Nat. School te Nijkerk: A. Derksen te Bame- Waarin u een ander oordeelt, veroordeelt u uzelf. Want u, die oordeelt, bedrijft dezelfde dingen." Dat is een uitspraak, die we beslist niet nemen! Op die manier zou je nooit meer iets tegen en van een ander mogen zeggen. Want die ander zou dan onmiddellijk tegen u kunnen zeggen, dat tt eerst maar eens naar uzelf moet kijken voordat 11 de mond open doet. En dat gaat toch eigenlijk veel te ver! U kent misschien het verhaal van die oude dame, die tegen de op bezoek zijnde predikant, na eerst haar buren in schrille kleuren beklad te hebben, verzuchtte, dat we allemaal toch zo slecht zijn. Waarop de dominee zei, dat ook zij geen uitzondering vormde. De oude dame keek de predikant scherp aan en vroeg: „Maar wat vertellen ze dan van mij?" Zij raakte daarmee onbewust de kern van de zaak: in abstracto willen wij wel toegeven, dat het niet zo best met ons is gesteld, maar o wee wanneer wij heel concreet te horen krijgen, dat wij geen haar beter zijn dan anderen, over wie wij het hoofd schudden. Misschien breekt het bij ons niet zo naar buiten, misschien zijn wij veel geslepener, misschien kunnen wij onze slechtheid heel aardig camoufleren, misschien kunnen wij het beste alleen maar zeggen, dat wij voor dat in het oog lopende kwaad worden bewaard. Als wij dat echt beseffen, dan zullen wij niet de ander oordelen. En als wij het toch doen, dan gaan wij naast die ander staan, solidair in schuld, wetend, dat in het diepst van de zaak ons oordeel een zelfveroordeling is. Gemengde gevoelens in Hillegom De kerkeraad van de Hervormde Gemeente te Hillegom heeft on langs aan alle gedoopte leden van haar kerk een herderlijk schrijven gericht. In dit schrijven, dat zijn oorzaak vond in vele gevallen van herdoop en een grote verontrus ting, wordt de broeders en zusters gewezen op de navolgende punten: In deze tijd doen allerlei groe pen en stromingen de oproep ho ren tot de herdoop door onder dompeling in overdekte zwemba den. Over deze zaak is in sommi- i het beste uitzicht vaart het bospad afdalen, tot waar het een scnerpe bocht maakte. k»,i« »n iv w,s: Dat „en toch" hield me lang bezig en lk wist niet wat ik daarvan denken moest. Moe(en ver drietig stapte ik later het huis binnen. Wat Henk bedoeld had. begreep ik eerst veel later „rnrht De eerste weken na de vacantie opde gracht, waren moeilijke. Ik voelde dat Henk mij opzettehjk ontweek. Hij was afgemeten vriendelijk en correct cn dat maakte hem voor mij onuitstaanbaar. Toch bracht de oorlog hier een klemt zeSenln«>' want de gebeurtenissen volgden eikaar *o snel op en waren telkens zo overrompelend, dat ieder in huis behoefte gevoelde zijn hart er over te luchten, zijn mening uit te wisselen en soms warJfn *r. *"£ida ten op de gracht of op het plein rond de kerk aan de overzijde, waarop mijnKot hMtp l,ltz 8 wamt ^zonder erg" gewoonte geworden, zodat juffrouw Krol op een dag opmerkte: „uw kamer lijkt de conversatiezaal had gelijk, lk denk tC\Vat mij tevens plezier deed. was. dat Henk zich weer met kracht op zijn studie had gewonjen en avond aan avond ploeterde. Dat ging wekenlang goed, totdat hij op een dag vernam, dat voorlopig van een examen niets kon komen. Er werden te veel aanvaardbare redenen voor genoemd om niet te be grijpen. dat de bezetter geen enkele sympathie kon opbrengen voor studenten Engels. Dit feit bezorgde Henk een verlammende reactie. Ik herinner mij nog de avond waarop hij ai vrij laat op mijn kamerdeur klopte en zich even la ter als een vermoeide in mijn stoel liet vallen en zei: „Ik schei er mee uit. al dat geblok leidt tot niets. Het heeft geen zin. Ik ga bij de ondergrond se werken, 't kan me niks meer schelen of ze me kapot schieten, als ik er teminste ook maar een paar op mijn naam heb staande pestkoppen." b o m a n öoor neRm. steqqeRös. Ik keek hem wat verbaasd aan. Het leek me de taal van de puber, die met zijn spanningen geen raad weet en ik dacht terug aan het eind van onze wandeling op het landgoed, „als jij de eerste bent die ze me ontnemen, dan ben ik hun fanatiekste vijand." En nu nog deze inbreuk op zijn leven. Ik begreep opeens dat de realiteit van de Duitse over winning langzaam tot ieders leven begon door te dringen en ik zuchtte. Maar ik was er nog niet aan toe me zomaar over te geven. Ik zei: „Wel, dat klinkt dapper, maar het is niet dapper." Eerst nu keek Henk aandachtig naar Hl liever ontdekte hij mij. Hij was hier eenvoudig bin nengestapt om zomaar zijn hart te luchten tegen een levend wezen, dat hem wilde aanhoren. Hij zag me gekleed in mijn peignoir en zag de kam nog in mijn hand. Daardoor ging zijn vraag: „Hoezo?", opeens over in een: „O, pardon zeg. wilde je juist gaan slapen? Stom dat ik daaraan niet eens heb gedacht." „Blijf zitten", zei ik. „dat komt op een kwartier tje niet aan. Er zijn soms belangrijker dingen aan de orde dan slapen. Ik bedoelde, dat ik je ster ker zou vinden, wanneer je je stug zou verzetten en koppig zou doorwerken. Dat examen komt wel zorg liever, dat je er voor klaar bent, air de kan sen weer komen." Henk was toch uit zijn stoel opgestaan en stond er nu achter. Misschien heb je gelijk", zuchtte hij, „maar ik kan die dingen zo moeilijk verdragen, weet je." „Ja. dat wist ik, Henk. Ik vermoed, dat je te weinig tegenslagen in je leven hebt gehad. Je hebt niet geleerd er rekening mee te houden en nog min der om ze te overwinnen. Jij gaat de weg van de minste v;eerstand. Bij de ondergrondse werken zie je nu als een ideaal, maar daarachter zit een per soonlijk belang. Dat zit er natuurlijk altijd wel ach ter, maar dit alleen is natuurlijk nooit sterk genoeg o:n de misschien grote offers te moeten brengen. Je nationaal gevoel, de toekomst van hen die na ons komen, het onrecht ons als volk in zijn geheel aangedaan zijn motieven. Je bent in mijn ogen te snel enthousiast voor iets en ik vrees dikwijls, dat het vlammen zijn die snel uitdoven." Opeens waren Henk's ogen groot op mij gericht en terwijl hij van achter de stoel kwam, zei hij: ..Ik weet wat je bedoelt, maar dat geldt niet ten opzichte van mijn gevoelens voor jou." ..Ik had het alleen maarover je studie Henk", lachte ik. „Je bent er heus te gauw van afgeleid," Ongeduldig onderbrak hij mij en zei: „Maar ik had het over jou en over ons. ik heb het wel goed gevoeld die middag. Jij gelooft niet in me, dat is alles." „Natuurlijk geloof ik in je. maar alleen een beet je anders dan jij je voorstelt." Henk was bij me voor ik er op berekend was er nam mij krachtig, bijna wat te wild in zijn armen, zodat ik een pijnkreet niet onderdrukken kon. Ik zag weer de sterk zinnelijke blik in zijn ogen. ..Ik kan het niet alleen", zei hij. „Ik heb je digik, ik kan niet buiten je. Je bent altijd in mijn gedachten, waarom ontv/ijk je me?" „Ik ontwijk je helemaal niet waarom zou Ik help je waar ik kan, maar jij wilt dat niet be grijpen. Wat jij verlangt, wil ik niet. Ik Hij maakte me het verder spreken onmogelijk door een kus. Mijn verweer scheen hem te prikke len en dat maakte mij een ogenblik besluiteloos. ..Bewijs, dat je in me gelooft", dwong hij. ..Niet zoals jij wilt", zei ik. Hij probeerde zich waarlijk te beheersen en d deed me goed. „Als ik dat van je verlang, dan zul je me dat niet weigeren. Je bent een kleine kat." „Natuurlijk weiger ik. Niet ik behoef te bewijzen dat ik je liefheb, maa. jij door je een man te to nen in je werk en je wilsbeheersine. Wat jij wil, is de weg van de minste weerstand." De greep van zijn handen om mijn schouders verslapte. Hij had zichbaar moeite om zijn teleur stelling te verwerken, maar hij overwon. Wordt vervolgd ge kringen en in enkele gezinnen verwarring en onenigheid ont staan. Daarom wil de kerkeraad zich hierover tot u allen richten in deze bijzondere brief. Wij menen, dat over de herdoop niet mag worden gedacht als over een onschuldig persoonlijk-gods dienstig inzicht, dat weinig con sequenties met zich meebrengt. Integendeel, hier is het wezen van de kerk en het wezen van de doop in het geding. Immers zij, die tot de herdoop komen, zijn geen ge lovigen, die er de voorkeur aan geven als volwassenen gedoopt te worden, en die daarom met hun doop gewacht hebben, tot ze tot persoonlijk geloof gekomen zijn. Maar het zijn mensen aan wie de doop in Gods Naam reeds be diend is. Door de herdoop ech ter verklaren zij dat eens van God gegeven teken ongeldig en stellen in de plaats daarvan een tweede teken." In de herderlijke brief wordt vervolgens gesteld, dat hiermee de gemeenschap met de Kerk van Christus wordt ver broken; dat door de praktijk van de herdoop aan de vastheid van Gods genadeverbond met ons te kort gedaan wordt; en ten der de dat het groot verlangen naar het vervuld-worden met de Heilige Geest, dat leeft in de krin gen van hen die de herdoop voor staan, de Kerk iets heeft te zeg gen. De herderlijke brief besluit dan aldus: „Dat verlangen moet immers in de gemeente van Christus aanwe zig zijn. De doop kan ons hierin tot grote steun en aansporing zijn. Want in de doop is ons de Heilige Geest toegezegd. God staat tot on ze hulp gereed Wij mogen in ons volhardend gebed een beroep doen op deze belofte. Dan zal het door de kracht van de Geest ook inderdaad tot nieuw leven, tot we dergeboorte. komen. Echter niet om ons zelf geluk kiger te voelen. Geluk is geen doel in zichzelf. Maar om onze plaats als een levend lidmaat in de gemeente in te nemen, in dienst aan de anderen in gebed en voorbede in hartelijke deel name aan de eredienst en aan het Heilig Avondmaa1 De vice-president van de Wereldbank, Iliff, voert in New Delhi besprekingen, die ten doel hebben de impasse tussen India en Pakistan over het gebruik van het water van de Indus te verbreken. Volgens Iliff is een compromis in het twaalf jaar oude geschil in zicht. RUSLAND EN CHINA 'pHANS is bekend geworden, dat het op een in juli te Peking ge houden communistische vakvereni gingscongres zeer gespannen heeft tussen Chinese en Russische gedele geerden. Aan de kant der Russen stonden India en de delegaties uit een aan tal Europese landen. Daarentegen vonden de Chinezen steun bij vele Aziatische communisten. Het grote strijdpunt was de door Chroesjtsjef gepropageerde coëxis tentie. De Chinese leider Tsjoe-En-Lai be streed op buitengewoon felle wijze de Russische premier. Hij bleek van oordeel, dat een nieuwe wereldoor log niet alleen onvermijdelijk is, maar zelfs, van communistisch standpunt gezien, wenselijk ge noemd kan worden. De Chinese premier, bijgevallen door landgenoten, betoogde, dat de „ka pitalistische" wereld een nieuwe grote wereldoorlog niet zou over leven. Zij zou van binnen uit ineen storten. De verwoestingen, die de Westerse mogendheden in de com munistische landen zouden aanrich ten, noemde hij niet onherstelbaar. De Europese communisten kregen op het congres de indruk, dat elk ogenblik in Azië een groot conflict zou kunnen uitbreken, wanneer men de Chinezen hun gang liet gaan. Maar de Russen wilden hun niet de vrije hand geven. Zij hielden tegen, dat een resolutie werd aan genomen, waarin de Chinezen vrij heid kregen om elke conflictssituatie in Azië uit te buiten voor oorlogsb doeleinden. Een oorlog in Azië zou de inleiding kunnen worden voor een algemene wereldoorlog. Het is wel nodig, dat de Westerse mogendheden ernstig aandacht schenken aan wat zich in China ont wikkelt. Zullen de Russen werkelijk in staat zijn om China tegen te houden? China, dat zelf minder te verliezen heeft dan Rusland en dat over mil joenen mensen beschikt? In de oorlog met Japan bleek des tijds China militair niet sterk. Maar er is in de latere jaren veel ver anderd. Mocht het tot een conflict komen, dan zal Ruslland toch wel heel moei lijk China in de steek kunnen laten, ook gelet op de in beide landen heersende ideologieën. Gelukkig dat wij het weten mogen: de Heer regeert! Maar zij de christenheid voorbereid op de grote worsteling, die ten slotte met het heidendom moet gevoerd worden. Ook bovenal geestelijk voorbereid. NEDERLANDSE OPLOSSING J)E MEDEDELING van de staats secretaris voor de landmacht, dat er (opnieuw) een Dienst van de kwartiermeester-generaal (DKG) is ingesteld, geeft blijk van een goede aanpak. Na de laatste wereldoorlog, toen het leger vanuit Engeland werd voor zien van materieel, werd er een DKG gevormd. Toen echter na de oprichting van de NAVO in 1943 werd overgegaan op Amerikaans materieel en organisatie, verdween deze dienst. Daarna werd echter al te zeer het Amerikaanse organisatiepatroon ge volgd, mogelijk wel geschikt voor een groot land met wereldwijde ver plichtingen, doch niet voor een klein Met name kwamen er bij de oprich ting van het basiscommando teveel technici achter een bureau te zitten, in plaats van in de werkplaatsen te blijven. Thans wordt de specialistische ken nis van het Directoraat Materieel Landwacht het basiscommando en de materieel-inspecteurs (genie, ver bindingsdienst, technische dienst en intendance) gebundeld. Dit laatste is wel nodig, gezien de grote en veelsoortige hoeveelheden waar het om gaat. Bovendien komt weer meer personeel beschikbaar voor de werkplaatsen, die mede door de grote vraag naar technici en spe cialisten vaak onderbezet zijn. Uit het voorgaande blijkt, dat dc oplossing van staatssecretaris Cal- meyer gebaseerd is op Nederlandse omstandigheden. Wij hopen, dat ook bij andere problemen rondom onze defensie goede oplossingen worden gevonden, waarbij rekening wordt gehouden met eigen aard en om standigheden. In een democratische land hoort zulks bij een goede defensie. Dr. Hoens benoemd tot hoogleraar D. J. Hoens is benoemd tot ge- .«w.i hoogleraar in de faculteit der god geleerdheid aan de Rijksuniversiteit te Utrecht voor het geven van onderwijs in de levende buitenchristelijke gods diensten. Dr. Hoens is op 11 augustus 1920 in Oldenzaal geboren. In 1938 begon hij zijn universitaire studie in Utrecht. Na zijn doctoraal examen (cum laude als alle voorgaande examens) werd hij as sistent voor de godsdienstgeschiedenis na zijn promotie (ook cum laude) 1951 wetenschappelijk ambtenaar en wetenschappelijk hoofdambtenaar. Zijn proefschrift handelde over Santi, a Contribution to Ancient Indian Religious Terminology". Hij verwierf daarmee de Mallinkrodt-prijs. die eens in de tien jaar wordt uitgereikt voor de beste theologische dissertatie. Dr. Hoens is medewerker aan een groot internationaal werk. dat het ge hele terrein van de godsdienstgeschie denis zal behandelen. Van zijn hand ver schenen vele artikelen. De Wereldraad Kerken stelde hem in 1958/1959 staat, een studiereis naar India te maken, gedurende welke hij materiaal verzamelde onder andere in Europa praktisch niet verkrijgbare geschriften nnim? wa"b'i hij tal van wetenschap pelijke contacten legde met vooraan staande Indiërs. Naast zijn theolog -he studie be kwaamde hij zich in een reeks Oud- bisch8 talen' vooral Sanskriet en Ara- Zebrapad leidt naar de kerk Een pastoor van een rooms-katholieke kerk op het eiland Capri vraagt zich al weken lang af hoc hij het ver keersprobleem op de treden die naar dc kerk leiden kan oniossen. Hij had niet in dc eerste n'ootc last van te veel mensen die de kerk kwamen be zoeken, maar van dc vakantiegangers die de stoeptreden opzochten om even uit te rusten, en zo de toegang tot de kerk versperden. Hij heeft het reeds genrobcerd met wa ter. Drie maal op een dag liet hij de stoeptreden nat maken. Het werkte echter niet. Dc vakantiegangers von- Onderwijs- benoemingen Benoemd by het ulo: aan de Christ. Ulo te Schoonhoven: de heer J. J. de Visser te Scheveningen; aan de Calvijn- ulo te Hardinxveld Giessendam: de heer W. 't Hart te Ouderkerk a. d. IJssel; aan de Christ. Ulo te Dalfsen: de heer L. Pot te Emmastad, Curagao: aan de Hervorm de Ulo te Baarn: mej. H. W. Lans te Oldenbroek. Benoemd tot hoofd van de Christ. Nat. School te Krimpen a. d. Lek: H. Idzinga te Krimpen a. d. Lek; van de Christ. Nat. School te Vrouwenpolder: C. Joziasse te Vrouwenpolder; aan de School met de Bijbel te Warffum: H. Talstra; te Heme- lum, Ff.; aan de Herv. School te 's Heer Hendrikskinderen: W. P. den Toom te Maassluis. Benoemd tot onderwijzeres aan de Christ. Nat. School te Amersfoort: C. Vos te Nykerkerveen; aan de Prinses Mar griet-school te Diemen. J. F. Velders te Amsterdam; aan de Mr. A. J. van Beeck Calkoen-school te Utrecht: E. Hamoen te Eindhoven; aan de Herv. School te Utrecht-Tuindorp: W. Dijkxhoorn tc Utrecht; aan de Christ. Nat. School te Nieuwleuscn: A. Bralts te Maartensdijk; aan de Wilhelmina-school te Meppel: J. G. Vreriks te Bellen; aan de School met de Bijbel te Leersum: van Doorn te Hoogvliet; aan de Van Loon-school te Amsterdam-Zuid M. P. GoedJah-Kruisifix te Rotterdam en M. C. van der Meyden- Verwey te Amsterdam: aan de Hervorm de School te Genemuiden: J. van Langen te Kampen; aan de Christ. Nat. School te Klundert: L. Voogt te Maasland; aan de Comenius-school te Den Haag: C. Tramper te Den Haag; aan de School met de Bijbel te 's-Gravenzande: D. Pauli tc Den Haag; aan de Nassau-v.g.l.o. te Rotterdam: J. van Dam te Haarlem en E. C. de Vries te Rotterdam: aan dc School met de Bijbel te Bant: J. Coe- hoorn te Lemmer; aan de Oranje-school te Zwolle: A. Schmal te Enschede; aan de Christ. Nat. School te Grootegast: G. A. Hoekstra te Stadskanaal. vochtige stenen juist den die koele, wel lekker. Nu heeft dc priester contact gezocht met dc burgemeester en midden op de bre de stoeptreden beeft de politie van het eiland een zebrapad laten schilderen. Buiten de strepen mogen de slente raars zitten, maar bet m'dden mag slechts gebruikt worden voor dc kerk gangers. En nu maar weer afwachten of het werkt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2