3 Aan God behoort de wereld Wenselijkheid van mutatie van predikanten Oecumenische dienst in de Domkerk Een woord voor vandaag Kanttekening Mammoet-mis in open lucht gecelebreerd ic ene m w: Onderwijzerscongres komt met resoluties Heidelbergse conferentie oneens met Dibelius 2 Er moet iets gebeuren Meer dan in de afgelopen ja ren hebben de leden van de ge nerale synode van de Hervorm de Kerk, na afloop van de zo- merzitting in de verschillende kerkelijke bladen eigen versla gen geschreven met commen taar. In het laatste nummer van het „Hervormd Weekblad" wijdt ds. G. J. Streeder uitvoe rig aandacht aan een rapport dat een oplossing zoekt voor het probleem, dat zoveel predikan ten zelden of nooit van stand plaats veranderen omdat zij geen beroep krijgen: OOK HET AANHANGIG maken van het mutatierapport in de Generale Synode bedoelde niet meer dan een peiling der gevoe lens. Zij kon dan al of niet be sluiten het de kerk in haar clas sical en provinciale kerkverga deringen voor te leggen. Wat be oogt dit mutatierapport? Er dient een mutatie-register te worden opgesteld en bijgehouden van alle predikantsplaatsen, ingedeeld in groep 5 en 4 met de naam van de daarop gevestigde predikant, voorzover deze acht jaar of lan ger op die standplaats gevestigd is. de Raad voor de mutatie de in het register ingeschreven predi kanten een nieuwe standplaats aan, gevestigd bij een der andere gemeenten, welker predikant in 't register is opgenpmen. Hieruit valt op te maken, dat bijgevolg predikanten, die op een gemeente van 1000 of minder zie len staan, genoodzaakt kunnen worden van standplaats te veran deren. Predikanten, die op grote re gemeenten staan, ktxnnen zich in het register laten opnemen. Wat de kerkeraden van de ge meenten van minder dan 1000 zielen betreft, deze kunnen aan de raad verzoeken niet tot verzetting van hun predikanten over te gaan, als het tijdstip hiervoor aan breekt. Gaat van deze kerkeraden niet zulk een verzoek uit, dan komt het bijgevolg tot mutatie. Zonder op de details in te gaan, is duidelijk, dat de kerkeraden van genoemde gemeenten vrij blijven al of niet in een mutatie van haar predikant te bewilligen. Voor de predikanten dezer ge meenten geldt dit niet. Mag ik de vragen laten rusten of 't wense lijk is, dat ook predikanten van grotere gemeenten onder deze mutatie-regeling dienen te val len? Veeleer heeft een andere aangelegenheid ons bezig te hou- op éénzelfde standplaats! De gevolgen hiervan blijven niet uit. Niet alleen huwelijks- en gezins leven lijden hieronder, maar ook de gemeenten. Ziehier de oor sprong van dit rapport! Breedvoerig schildert het onder het hoofdstuk „Het gebrek aan mutatie" de ellende. Maar dit mutatie-voorstel wil niet alleen volstaan met deze nood te con stateren, het wil ook wegen wij zen om de nood te lenigen. Daar bij komt nog een andere factor. Het geeft te denken, dat 25 pet. van het totaal aantal predikanten staat in de dichtbevolkte steden. Ongeveer 20 pet. van het aantal predikanten staat in dorpen, die tot steden uitgroeien en meer dan de helft van het totaal aantal predikanten bezetten grote en kleine plattelandsgemeenten. Wordt er niet geraakt door een mutatie-dwang aan de inzet, waarmede een predikant zich aan zijn gemeente behoort te verbin den? Dit heeft een geloofsbeslis- sing te zijn. Nu krijgt men reeds van de aanvang af de gedachte, dat men althans na enige jaren van de gemeente, waaraan men zich bindt, „af" kan. Hoe zal de gemeente het opvatten, wanneer zij na de eerste maanden van kennismaking, gesteld dat deze minder aangenaam is, bij zichzelf denkt: „Wij raken hem wel kwijt?" Dit heeft men wel te overwegen, voordat men al te gre tig het principe van dit mutaite- voorstel aanvaardt. pR DIENT echter iets te gebeu- -L< ren. Uitbreiding van het aan tal predikantsplaatsen in de gro te steden kan niet langer op zich laten wachten. De toeneming der industrialisatie gedoogt niet, dat de synode als leidinggevend or gaan langer een afwachtende houding aanneemt. Hiertegenover staat, dat de synode evenmin mag dulden, dat predikanten in nerlijk verpauperen, doordat zij hun energie niet kwijt kunnen. Doch hoe ontkomen wij enerzijds aan mutatiedwang, anderzijds aan het euvel om het kerkelijk leven, zoals het reilt en zeilt, op zijn be loop te laten? Mijns inziens komt het erop aan, in welke kwaliteit de leden van de raad daarin zitting heb ben. Enerzijds komt het voorstel der mutatie voort uit de nood, waarin een gemeente gaat verke ren, omdat haar predikant er te lang staat. Anderzijds is dit voorstel gebo ren uit de verlegenheid, waarin de predikant raakt, doordat hij te lang op éénzelfde plaats staat. De vraag is, hoe brengt de kerk door middel van deze raad op een waarlijk christelijk-verantwoorde wijze een predikant onder het oog dat hij van standplaats behoort te verwisselen? In dit verband denk ik met betrekking tot de sa menstelling van de raad voor de mutatie aan een ambtsdrager (predikant of ouderling), die lid is van een provinciale kerkverga dering, tot wier ressort gemeenten behoren, welke voor mutatie van haar predikanten in aanmerking komen. Naast deze ambtsdragers uit de provinciale kerkvergade ring vestig ik de aandacht op de kerkvisitatoren-provinciaal. Bij gevolg zou ik een gemengde sa menstelling van de raad voor staan, waarbij de éne helft uit leden van de provinciale kerkver gadering. de andere helft op één na uit kerkvisitatoren-provinciaal bestond. Op deze manier draagt men naar mijn mening een nood zakelijk pastoraal element in, wil het tot een betere mutatie in onze kerk komen. De drang om van standplaats te veranderen kan in een enkel geval wel eens tot dwang moeten leiden. Een gemeente mag niet zienderogen kapot gemaakt wor den, wanneer een predikant zijn privé-belangen laat overheersen. Maar juist omdat van de Raad voor de mutatie zoveel wijsheid, geduld, begrip en liefde gevraagd wordt, komt het erop aan, dat de leden van deze raad in pastoraal opzicht gekwalificeerde personen zijn, die de gemeenten als zoda nig in haar leidinggevende orga nen naar voren hebben gescho ven, „door de gemeenten aange wezen" (2 Cor. 8 19). Ds. Streeder besluit dan: Na de discussie in de synode werd besloten het voorstel van de voorzitter te aanvaarden. Dit behelsde om de kerk naar haar oordeel te vragen, wat de grond lijnen van het rapport met ver werking van de discussie be treft. Er zal iets in de toekomst dienen te gebeuren en het komt mij voor, dat wat het beroe- pingswerk betreft, niet aan de autonomie der gemeente in dit voorstel wordt geraakt. Het oordeel is thans aan de classi cal vergaderingen. Dr. L. A. F. Le Mat wordt weer leraar Dr. L. A. F. le Mat, predikant bij de Hervormde Wijkgemeente Soesterberg, heeft zijn ambt neergelegd om leraar te worden bij het middelbaar onderwijs. Dr Le Mat werd 20 april 1921 te Ter- neuzen geboren. Hij studeerde aan de Gemeentelijke Universiteit te Amster dam en te Utrecht In 1936 vertrok hij naar Indonesië waar hij van 1938 tot 1947 werkzaam was bij de protestantse gemeente te Soerabaja. Van 19471950 was dr. Le Mat hulpprediker bij de Herv. Gemeente van Bilthoven. Hij is daarna werkzaam geweest als geestelijk verzorger van gerepatrieerden te Zand- voort In 1951 trok hij op grond var principiële bezwaren tegen de naoorlog se gang van zaken in de Ned. Herv. Kerk zich uit alle kerkelijke arbeid terug om zich geheel aan de studie van het Oude Testament te' wijden. Hij werd leraar aan het Chr. Lyceum te Zeist en in 1952 assistent Hebreeuws aan de Rijksuniver siteit te Utrecht waar hij ook Bijbels Aramees doceerde en assistent was voor het Oude Testament In 1951 werd hij voorganger van de herv. evangelisatie te Maarssen en in 1958 kwam hij naar Soesterberg. 21 febr. 1957 promoveerde hij bij prof. dr. A. R. Hulst te Utrecht tot doctor in de theologie op een proef schrift getiteld: Textual Critism and1 Exegesis of Psalm 36 a Contribution to the Study of the Hebrew Book of Psalms. (Van een onzer verslaggevers) De Domkerk te Utrecht was zon dagmorgen geheel gevuld met een schare kerkgangers, die daar anders nooit komen: jongeren uit alle we relddelen, deelnemers aan de Y .M.C.A.-wereldconferentie voor teenagers in Loosdrecht. In autobus sen waren ze naar Utrecht gekomen, om de oecumenische kerkdienst bij te wonen, die voor deze gelegenheid in de oude kathedraal werd gehou den. Voertaal in deze dienst was het engels. Met grote vrijmoedigheid bediende de voorganger, ds. A. J. Lamping, hervormd predikant te Duivendrecht, zich van deze taal Alleen werd één der schriftlezingen in het duits gehouden. Men had zoveel mogelijk liederen gekozen, die, uit het engels vertaald, in de nieuwe bundel voorkomen. Alleen aan het slot werd het „lievelingslied der oecumene" U zij de glorie, opgestane Heer aangeheven Nog enige andere, niet In gezangen bundels te vinden liederen, kreeg mer. te horen, namelijk twee negro-spiri- tuals, door een negerzangeres ten ge hore gebracht: een heel ongewoon geluid in deze kerk, maar met intense aandacht beluisterd na de verkondiging van ds. Lamping. De predikant sprak over het thema der conferentie: „He's got the whole world in His Hand". Hij deed dit aan de hand van Jesaja 45 18 „God heeft de aarde niet geschapen tot een baaierd, maar ter bewoning heeft hij haar gefor meerd. Wie de wereld bekijkt, zoals zij zich openbaart door pers, radio en televisie, vraagt zich allicht af of de aarde wer kelijk wel wat anders is als een chaos. Het is een aarde, die tegen zichzelf ver deeld blijkt te zijn en waarin van geluk, orde, recht, liefde weinig te bespeuren valt. Wat wij voor ogen zien is een we reld in destructie. Maar de bijbel zegt, dat God de wereld schiep en dat zij goed was, d.w.z. bewoonbaar. Wie dat gelooft, heeft er zelf aan mee te ken de aarde bewoonbaar te maken en te herscheppen. Zoals God het doet. Want een Christen gelooft, dat God voor deze wereld zijn Zoon over had en dat Hij sindsdien bezig ts de wereld te herbouwen. Tegen de tastbare werkelijkheid in gelooft een christen, dat God zijn ko ninkrijk doet komen. Dit geloof maakt Vergadering van Centraal Comité Wereldraad Het Centrale Comité van de Wereld raad van Kerken zal van 16 tot 24 augustus in de Schotse plaats St An dres vergaderen ter bespreking van middelen om de protestantse. Angli caanse en Orthodoxe Kerken nader tot elkaar te brengen. Aan het overleg zullen behalve de negentig leden van het centrale comité ongeveer 300 leiders van d 172 aange sloten kerken deelnemen. De Zwitserse prof. Henri Despine zal een rapport over de eenheid van de ker ken indienen. De Anglicaanse bisschop Stephen Bayne uit Londen en de Nt- derlandse econoom dr. Egbert de Vries zullen inleidingen houden over het vraaggstuk van de overbevolking. Een speciale studiegroep van de Wereld raad en de Internationale endingsraad heeft zich in oktober van Met vorige jaar uitgesproken voor geboorteregeling. Zij waarschuwde dat de jaarlijke toe name van de wereldbevolking met 50 miljoen zielen ernstige gevolgen zal hebben, als er geen maatregelen wor den gen men. een christen actief werkzaam in gezin, in zijn vereniging, op school in zijn werk. Hij arbeidt mee aan Gods grote bouwproject, in de overtuiging, dat God zijn Woord gestand zal doen. Ds. Ray Een andere predikant en deelnemer m de conferentie, ds. Daniël Ray uit India, sprak over het onderwerp „Hes got you and me. brother, in His Hand". (Joh. 10 29 Niemand kan hen uit de hand des Vaders rukken") Deze zekerheid mag geen christen brengen tot passiviteit. Juist omdat „wij mensen van God" zijn, hebben we te getuigen, dat God een plan heeft met de mensen. In ons aller Broeder Jezus Christus heeft God naar alle mensen omgezien. Van de liefde Gods in Chris tus kan niemand ons scheiden, hoe an ders het vaak ook lijkt. Aan het eind van de dienst sprak ds. Lamping de voorbeden uit, aan het slot waarvan men gezamenlijk het gebed des Heren bad. Christelijke secte wil gaan wonen in Israël De regering van Israël ziet zich ge confronteerd met een merkwaardig ver zoek. Een Christelijke sekte in de pro vincie Kerala in India heeft een dele gatie naar Israël gezonden ten einde met de Israëlische regering besprekingen te openen over de immigratie van omstreeks honderdduizend zielen van de sekte. De sekte wenst in Israël te leven omdat de zgn. Cochin Joden in India, waar zij altijd nauwe contacten meer had. in zijn geheel naar Israël is geëmigreerd. De leiders van de sekte beweren in feite Joden te zijn wier voorouders eeuwen geleden tot het Christendom zijn bekeerd evenwel zonder bepaalde Joodse ge bruiken op te geven. Enige jaren geleden heeft de sekte een soortgelijk verzoek tot de regering van Israël gericht, die toen echter afwijzend beschikte. De delegatie van de sekte die thans in Israël is heeft de Israëlische regering aangeboden dat de sekte tot het Jodendom zal terugkeren indien toe stemming tot vestiging in Israël wordt gegeven. Ook in het parlement van India heeft zij haar verlangens ter sprake gebracht. De regering van India heeft de sekte alle medewerking toegezegd. De Israëlische regering heeft nog geen be sluit genomen. Wij behoeven er geen doekjes om te winden: wij staan veel te vlug met ons oordeel klaar. Onbevooroordeeld in de wer kelijke zin van het woord is niemand. Nu kunnen we dit verschijnsel natuurlijk gemakkelijk afdoen met de verklaring dat het nu eenmaal een algemeen menselijke eigenschap is en dat we met ons oordeel voorzichtig dienen te zijn en eerst al de feiten moeten kennen. Dat denken we, maar de zaak steekt veel dieper. U moet alleen maar eens lezen wat de apostel Paulus in het tweede hoofdstuk van zijn beroemde brief aan de Romeinen schrijft: „Daarom zijt gij, o mens, wie gij ook zijt, niet te verontschuldigen, wanneer gij oor deelt." U ziet het: er zijn geen uitzonderingen. Er is geen mens, die het toekomt te oordelen! ,£)aarom", zegt Paulus. Wat hij gaat poneren is dus uitvloeisel van wat hij eerder heeft gezegd. Dat gaat hierover, dat de mensen het verwer pelijk achten God te erkennen, als gevolg waarvan God hen „heeft overgegeven aan een verwerpelijk denken om te doen wat niet betaamt". Hier hebt u de kern van de zaak: wij, mensen, weigeren God te erkennen, achten dat zelfs verwer pelijk, en doen en denken alle mogelijke dingen, die lijnrecht in strijd zijn met Gods eisen. En daarom hebben we niet het minste recht over anderen een oordeel uit te spreken. Die ander kan terecht tegen ons 'zeggen: „Kijk eerst eens naar u zelf." BIJ EEN PRACHT VAN EEN BOEK Eucharistisch congres geëindigd O Miljoen mensen Het 37ste rooms-katholieke eucharistische wereldcongres is zondag geëindigd met een plech tigheid op de Theresienwiese van München waaraan een miljoen rooms-katholieken uit de gehele wereld deelnamen. Om vijf uur 's morgens kwamen al stromen mensen naar de plaats van sa menkomst en om negen uur wa ren bijna alle zitplaatsen een 460.000 bezet. Met negentig speciale treinen, 4000 bussen en 40.000 auto's waren de mensen naar München vervoerd. Alle kerkklokken van München luidden toen een kleurige stoet van ongeveer twintig kardinalen onder leiding van de pauselijke legaat, kardinaal Testa, i dan vierhonderd bisschoppen en honder den priesters, kerkdienaren en dignita rissen in hun kleurige gewaden naar het altaar in het centrum van het openlucht stadion ging. Kardinaal Testa kreeg de menigte een ovationeel applaus een fanfare weerklonk toen hij op troon plaats nam. Nadat een koor had gezongen werd een toespraak var paus. welke op de band was opgenomen, via luidsprekers uitgezonden. In zijn in het Latijn uitgesproken rede zei de paus onder meer dat hij de vreugde van het congres deelde en in de geest tegenwoordig was. Hij sprak vervolgens over zijn bezorgdheid over de „donkere gevarenwolken" die boven de mensheid zijn samengepakt en over de ernstige bedreiging van de vrede tussen de volkeren. Hij riep de gelovigen op tot Christus, de „vrede vorst", te bidden dat deze de geest der staatsleiders verlicht en de volkeren de ware vrede, gebaseerd op de waardig heid van de mens en eerbied voor de rechten van de kerk, schenkt. De paus bad dat het menselijk ge slacht van het gevaar van de dood, „in het bijzonder die verschrikkelijke dood van de ziel", zal worden gered. Hij gaf ten slotte zijn zegen aan allen die het congres hadden deelgenomen. De feestelijke mis, hoogtepunt en m het congres, werd door kardinaal Testa, geassisteerd door talrijke bisschop pen, gecelebreerd. De kardinaal dankte daarna alle deelnemers. 1.200 priesters dienden de communie toe. Tijdens de plechtigheid, die o.a. door bondskanselier Adenauer en de Oos tenrijkse kanselier, Raab, werd bijge woond werden aan de rand van de The resienwiese op enige plaatsen kleine ra ketten, omhooggeschoten, waaruit hon derden pamfletten met propagandaleu- zen vielen. Men schrijft deze demonstra- >,\«v =an communisten toe. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Amersfoort, als predikant- directeur van het ziekenhuis „De Lich tenberg": M. L. W. Schoch ie Rotterdam. Bedankt voor 's-Gravenhage (wijkge meente 31): H. J. van Achterberg te Lei- UNIE VAN BAPT. GEM. Voorts zal het cntrale Comité zich uitspreken over het voorgestelde sa men vail de Wereldraad en de Inter nationale endingsraad, plannen voor de derde assemblee van de Wereldraad in het volgend jaar te Nw Delhi en over een rapport over de rol van de kerken in de huige internationale toestand. 16 Maar tegelijk, o wonderlijke tegenstrijdigheid in de mens, verzette ik mij er tegen en opeens wist ik weer, dat ik 's morgens reeds voor de spiegel had gestaan met de jurk in mijn handen en de naam Henk Roelfsema op de achtergrond van mijn denken. Ik was verliefd natuurlijk was ik ver liefd. maar ik was lang niet van mezelf overtuigd dat ik het leven met hem zou aandurven, waarom ik die gedachte telkens naar de achtergrond van mijn denken werkte. De spontaniteit in hem had ik lief, maar ik vreesde haar tevens omdat zij mis schien te weinig fundament zou hebben. Hij praatte ongewoon druk over zijn vacantie- vreugde. hielp mij lachend en stoeierig uit de hang mat, vond het boek waarmede ik mij had geoccu peerd en dit bleek een nieuw en onuitputtelijk on derwerp voor hem te zijn. Zo pratend gingen we op Moeder ving me bij de deur al op met de bolero van mijn zonnejurk. „Hier", zei ze. half binnens monds en niet weinig ontstemd: ,,'t Is geen manier. Ik gehoorzaamde als een betrapte schooljongen en ik hoopte dat Henk er niets van had gemerkt. Hij bleef op vaders uitnodiging die dag onze gast en diezelfde middag, tijdens een lange wandeling over het eenzame landgoed van de jonker gebeur de wat ik gehoopt en evenzeer gevreesd had. Ge hoopt, omdat een vrouw nu eenmaal bemind wil worden, gevreesd, omdat het beminnen van Henk Roelfsema misschien een teleurstelling zou opleve ren. Was deze uiterste bezonnenheid onder alles door eigenlijk al geen waarschuwing voor me om voorzichtig te zijn? Maar het liefdesavontuur heeft nu eenmaal een diepe bekoring voor elk jong hart. De betrap mij er op, dat ik dit schrijf als een oude vrouw, rijk aan ervaring, bah, hinderlijke erfenis. Ik kon mij niet zo spontaan geven, als hij mij be geerde. Dat klinkt wat zelfingenomen, maar wat verbiedt mij eerlijk te zijn tegenover mezelf. Zo lag het nu eenmaal. Natuurlijk ging ons gesprek onweerstaanbaar naar dat ene punt. waar ons beider levens elkaar raak ten Hij deed wat elke jongeman onder zulke om standigheden doet: hij sprak over zijn mogelijkhe den in de toekomst, die lagen tussen het leraar schap en een correspondentiepost voor een dagblad öoor heRm. steqqeRöa Engeland dacht, waarheen ons vorstenhuis was ge gaan, onze regering, en aan de Duitse vliegtuigen die dat zelfde Engeland tot ccn hel maakten, net Engeland dat vocht voor zijn leven „Je vergeet jongen, dat we onder de laars van een onderdrukker zitten en het is de vraag of En geland er aan ontkomt. Ik hoop dat je plannen ver werkelijkt worden." Bah, akelig nuchter toch, dacht ik tegelijk, onromantisch en ik vond de uitbarsting van Henk gerechtvaardigd: „Wat? Denk jij er zo over. Je zult eens zien, dat die Engelsen ons aan stonds te hulp komen. Ze landen vandaag of mor gen aan onze kust en dan schoppen we de Moffen er weer net zo hard uit als ze er in gekomen zijn. Wat dacht ie? Of geloof je, dat we hier met onze handen in de schoot blijven zitten? Koste wat het kost, maar de strijd gaat door. Dat moet zich allemaal nog consolideren, en nog geregeld worden, maar ze kunnen er mij voor krijgen". Ik moest glimlachen om zijn vurig patriottisme, temeer toen hij er aan toevoegde: „Je laat toch zeker niet toe. dat de Mof tussen ons komt en ons dwarsboomt?" Hij bleef plotseling staan én legde zijn armen om mijn schouders. „Heb je er al eens aan gedacht, dat lk Je zou vragen?", informeerde hij. Ik keek hem recht in zijn vragende ogen en knik te alleen maar bevestigend. „En En?.. Toe dan!" vroeg hij haastig. „Ik weet het nog niet, Henk", zei ik rustig. „In zekere zin zijn we oorlogskinderen. Hoe weten wij vandaag wat morgen wezen zal?" „Maar dat heeft toch niets met onze liefde te maken? Als Jij het eerste bent, wat mij de Mof fen ontnemen, dan ben ik vandaag hun fanatiek ste vijand". Henk verklaarde mij hartstochtelijk zijn liefde en ik ergerde mij over mezelf. Ik was mezelf volkomen een raadsel, de vonk sloeg niet over en dat stemde me eigenlijk verdrietig, want ik had me dit ogenblik anders gedroomd. Ik bleef kalm en bezonnen, te bezonnen en ik voelde kwel lend hoe de zon brandde en hoe een lome warmte onder de dennen hing. Ik zag de lucht boven de heide trillen „Kom", zei ik. „Henk, laten we naar huls gaan, ik ben doodmoe". „Ik ook", zei hij, „maar hier is een heerlijke koele plek, een prachtige glooiing. We rusten hier even uit". Hij was zo gebiedend en zeker, dat ik mij ogenblik liet overrompelen en geen vijf minuten la ter lag ik in zijn armen en liet ik hem begaan. Zijn gezonde, langzaam overweldigende zinnelijk heid werkte even verwarrend op mijn denken. Het strikje van mijn bolero, het symbool van moeders waakzaamheid, was snel losgetrokken. Ik voelde, dat ik op het punt was mij aan een zoete bedwel ming over te geven, maar ik had nog juist genoeg remmend vermogen om Henk zacht af te weren en te zeggen: „Laten we niet dwaas doen Henk". Ik maakte me uit zijn omstrengeling los en ik zag dat hij op het punt stond heel boos te worden „Dwaas? Dwaas? Wat is dwaas", bitste hij. „Ik begrijp jou niet meisje". „Dat hoeft ook niet", zei ik rustig en plooide snel de bolero om mijn naakte schouders. Moeder had gelijk, dacht lk op dat ogenblik. Het is geen manier en ik veroordeelde mezelf. Ik had hem uit gedaagd, terwijl ik wist, dat ik het spel dat hij verlangde nimmer zou spelen. Henk sprong op r~ zocht om zich een houding te geven al zijn zakk< af naar sigaretten en hoewel er op het landgoed, en zeker bij zulk broeiend weer, niet gerookt mocht worden liet ik hem rustig begaan. Op de terugweg wilde het gesprek niet t vlotten en toen we eenmaal thuis waren, gunde Henk zich nauwelijks de tijd om op thee te wach ten. Hij vertelde, dat hij beloofd had om met eten thuis te zijn en als hij nu meteen op weg zou gaan en stug door zou rijden, zou hij het juist kun nen halen. Mijn goede moeder, die ik in gedachten zegen, was gelukkig wijs genoeg om niets over deze plot selinge haast te vragen. Zij keek mij alleen maar zo eens even onderzoekend aan. AT weten wij nog van de ge- not. Hier krijgt het grote gebeuren van de Hervorming, in alle leiding Gods toch tegelijk zo echt en diep menselijk, voor ons op wei directe schiedenis? Ook van de ge schiedenis van de kerk? Het is al moeilijk, het heden bij te houden. handelen. zijn hernieuwde inzicht in de geloofs- Gebrek aan belangstelling voor de waarheden onder woorden brengt? geschiedenis is te betreuren. Het be- Van de sprankelende uiteenzetting het heden sterk wil staan, kan niet Vooral zal men het kunnen zeggen zonder kennis van het verleden. van de aangrijpende relazen van schiedenis der kerk. Zeker, er zijn door de nabijheid Gods, zoals zij deze voortreffelijke handboeken, die een En hoe wist niet de ge- eeninaal prat gaande op zelfstandig- begin. Van de aanvankelijke moei te kunnen nemen van „de stukken groei der Hervorming, met het zelf"? toenemen der vervolgingen gelijke Verschenen is nu in een voor. tred houdende. Van de bevestiging treffelijke uitgave van J. H. Kok N.V der Hervorming en van bepaalde sedert de Hervorming." Werkelijk van de geschiedenis der protestantse niet meer dan de teksten, waar nodig kerk, kenners wier zorgende arbeid slechts voorzien van een vertaling zich hier opzettelijk beperkt heeft heeft bezorgd van een zeldzaam ge- Rechten van kind eerbiedigen rjE WERELDFEDERATIE van U Onderwijzersorganisaties heeft een beroep gedaan op alle landen en internationale lichamen om alles in het werk te stellen teneinde de kinderen van de hele wereld, ook de zieken en gehan dicapten, de rechten te verlenen die de Verenigde Naties hebben aanvaard. Volgens deze „rechten van het kind" dient elk kind in de gelegenheid te worden ge steld zich lichamelijk, geestelijk en sociaal te kunnen ontwikkelen. Daarbij dient het te worden be schermd voor rassenvooroordelen en andere vormen van discrimi natie. Op de aangesloten 115 on derwijzersorganisaties uit 68 lan den en hun vier miljoen leden is een beroep gedaan verantwoor delijkheid te accepteren voor na leving van deze doelstellingen. Deze principes vormen de basis var een aantal resoluties, die de „World Con federation of Organizations of the Tea ching Profession" op de laatste dag van haar negende congres in Amsterdam heeft vastgesteld. De rechten van het schoolkind worden nader omschreven en ook wordt de aandacht gevestigd op de leemten in sommige landen, die een ge zonde ontwikkeling van het schoolkind in de weg staan. Een groot aantal wen sen en verlangens met betrekking tot de gezondheid van het kind en de inrich ting van de scholen wordt in de resolu ties opgesomd. Zoals bekend stond dit congres in het teken van het thema „De gezondheid van het kind en de school" Gezondheid Het congres heeft zich uitgesproken voor opvoeding tot gezondheid voor alle schoolkinderen. Dit is de eerste verant woordelijkheid van de onderwijzers. Daarom is het congres van mening dat opvoeding tot gezondheid als vak aan de onderwijzersopleiding moet worden toe gevoegd. Samenwerking met gezond heidsdiensten en ouders is geboden. Ten einde het onderwijs op dit gebied te ver eenvoudigen. dient de onderwijzer de beschikking te hebben over gedrukt les materiaal en visuele hulpmiddelen. Hoewel sexuele voorlichting in ver band met de daaraan verbonden religi euze. morele en sociale opvattingen in de eerste plaats door de ouders dient te worden gegeven, is het wereldonderwij- zerscongres van mening dat de onder wijzers en leraren ook op dit terrein een actief aandeel moeten leveren. Daar bij dienen zij evenwel rekening te hou den met de ethische en morele aspecten van het probleem. In de resoluties wordt ook de nood zaak bepleit van gymnastiekonderwijs, waarvoor elke school een plan dient op te stellen. Dit onderwijs, zo meent de W.C.O.T.P., komt de lichamelijke geestelijke gezondheid van het kind ten goede. Het gymnastiekonderwijs kan door de klasse-onderwijzer wor den gegeven en indien mogelijk door m specialist. Eisen voor scholen Omdat in de hele wereld een gebrek in goed geoutilleerde scholen is. heeft het congres in een resolutie een aantal minimale eisen opgesomd. In de eerste plaats dient bij het ontwerpen van schoolgebouwen rekening te worden ge houden met de functie van de school. Onderwijzers en onderwijzersorganisaties moeten bij het ontwerpen van nieuwe fiebouwen worden ingeschakeld. De au- oriteiten zijn verantwoordelijk voor een behoorlijke inrichting van de school (sanitaire voorzieningen e.d.). Zij moe ten in een gezonde, mooie omgeving worden gebouwd. In de resoluties wordt ook de aandacht gevestigd op het grote belang van de schoolsfeer. De omvang van de klassen dient zodanig te zijn, dat de onderwijzer of leraar In de gelegenheid is aandacht te schenken aan elk kind. Het congres gelooft dat er een duidelijke relatie be staat tussen de omvang van een klas en de gezondheid van het kind en zijn on derwijzer. De bouw van grote scholen („schoolkazernes") dient te worden voor komen, omdat van deze gebouwen de zelfde nadelige invloed uitgaat als van te grote klassen. Huiswerk Bij de indeling van het schooljaar en het geven van huiswerk dient rekening te worden gehouden met de leeftijd en de mogelijkheden van het kind. Teveel huiswerk oefent een schadelijke invloed uit op de gezondheid. In het belang van de gezondheid van het schoolkind wordt ook het onder druk zetten van kinderen die zich voorbereiden op een examen af geraden. In de laatste resolutie brengt het con gres zijn dank tot uitdrukking aan allen die betrokken waren bij de eerste voor bereiding, leiding en ontvangst van het congres. De Nederlandse gedelegeerden mochten een spontaan applaus in ont vangst nemen als dank voor hun aan deel in de voorbereiding van dit wereld congres. o (Van onze correspondent in Bonn) De discussies in de „Evange lische Kirche Deutschlands", de protestantse kerk in Duitsland, over het befaamd geworden ge schrift van de leider der kerk en bisschop van Berlijn-Branden- burg, dr. Otto Dibelius over het al dan niet erkennen en gehoor zamen van de overheid in het communistische en atheïstische Oost-Duitsland, zijn weer opge flakkerd. Er is een tegenschrift verschenen, dat werd gepubli ceerd door de z.g. „Heidelbergse Conferentie", een werkgemeen schap binnen de kerkelijke broe derschap. Het is het antwoord op bisschop Dibelius' ook in de E.K.D. heftig om streden these, dat het communistische regime in de Oostzone van Duitsland geen erkenning verdient en dat in de zin van het Nieuwe Testament zo als opgetekend in de brief van Paulus aan de Romeinen de christen aan dit regime geen gehoorzaamheid ver schuldigd is. Naar men zich herinnert, heeft het vorige jaar deze stelling van bisschop Dibelius aanvankelijk vervat in een helemaal niet voor publikatie bestemde gelukwensbrief aan de „Landesbisschof" van Hannover, dr. Hanns Lilje niet alleen de E.K.D. in heftige beroering ge bracht, doch ook ernstige repercussies uitgelokt in juist de communistische Oostzone van Duitsland, waarvan de machthebbers van dat ogenblik af alles hebben gedaan om de E.K.D. los te scheu ren van bisschop Dibelius. Het plan in Oost-Duitsland een eigen zelfstandige kerk te stichten onder lei ding van dominees, die wél bereid waren het Oostberlijnse regime te erkennen en te gehoorzamen, heeft men in de zg. „Duitse Demokratische Republiek" nog altijd niet laten varen. Bisschop Dibelius heeft inmiddels het vrijwillige be sluit genomen om in verband met zijn hoge leeftijd binnen afzienbare tijd zijn vele kerkelijke functies (ook die in het buitenland) neer te leggen. Verschillende synodes hebben zich in tussen met bisschop Dibelius' overheids- thesen beziggehouden en zich achter hem geschaard. De eenheid der E.K.D., die door het geschrift aanvankelijk ernstig bedreigd leek, kon tot dusverre worden gehandhaafd. De „Heidelbergse Conferentie" nu stelt, dat de Heilige Schrift leert, dat alle mensen die verantwoordelijk zijn voor de leiding van een staat, als Gods werk tuigen moeten worden aanvaard, zelfs als zij atheïsten zijn. „De christenen in de D.D.R. (ook deze officieuze term heeft de „Bruderschaft" overgenomen!) kunnen derhalve hun regering evenmin hun erkenning onthouden als de chris tenen in West-Duitsland dat de Bonds regering kunnen doen". De christenen zijn geroepen, aldus de conferentie, om aan de opgaven van het staatswezen in beide delen van Duitsland mede te wer ken „Het zou onverantwoordelijk zijn niets te maken te willen hebben met overheidspersonen, die atheïsten zijn". Aan de .Heidelbergse Conferentie" werd deelgenomen door een aantal domi nees uit de Bondsrepubliek, van wie er 34 de verklaring ondertekenden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2