3 Programma van filmcentrum in het nieuwe seizoen ic ene av, anl. Moeten we „sela" lezen of overslaan? Natu-raLax Europese evangelische conferentie van I.C,C.C GRATIS Duyvis Spread Een woord voor vandaag Kanttekening Wereldconferentie van de Y.M.C.A. begonnen 2 Een ondertvijser over een oud probleem In de rubriek „omstreden bij belteksten" wordt in het laat ste nummer van het onderwij zersblad. „Onze vacatures" aan dacht gewijd aan het woordje „sela" dat zo veelvuldig in de psalmen voorkomt: gehoord, die dat „Sela" zwaarmoedig en daverend stem geluid plechtig afriep, telkens wan neer hij dat woord ontmoette. Het klonk als een angstkreet uit een geprangd gemoed, dat om hulp smeekte. En toen hoorde ik achteraf een groepje „gestudeerde jongelui" dat hoogst bespottelijk vinden, omdat „sela" niet tot de tekst zou behoren. Zij vonden het even mal als de houding van die be ginneling, die in een toneelstukje er bij zei: ,,hij komt op" en „ter zijde" en „hij gaat door de lin ker zijdeur af". Of als van iemand, die het Wilhelmus zou oplezen met er bij, tussen de woorden in, termen als „fortissi mo" of „retenuto". Daar denk ik toch ietwat anders over, al zou ik het niet op die manier uitgalmen als die voor drachtskunstenaar boven vermeld, die zich buitengewoon „voelde", omdat hij het zo prachtig weer klinken deed door het hoge kerk gewelf van die stadskerk. Zien wij het probleem onder de ogen. Er Is over dit korte woordje ..Sela" al heel wat inkt verschre- En heel wat doorgedraafd De term „sela" komt in het O.T. 74 maal voor; 71 keer in de Psalmen en 3 keer in de rol ..Habakuk", nl. in het laatste hoofdstuk, dat een „lied" wordt genoemd. Het heeft dus Iets te maken met de voordracht. Naar de betekenis kan men slechts gis sen en de verkeerdste manier zou zijn. dit te doen op taalkundige Jronden in plaats van te letten op e plaatsing. heb indertijd de moeite ge nomen (het was geen kleinigheid) die te toetsen aan alle 74 geval len in het O.T. 1. Hier zou zijn bedoeld een fortissimo. De oppervoorzanger kan hier eens extra fors uitha len met brede galmen. Dit gaat inderdaad op voor een aantal ge vallen, maar daarnaast (of liever daartegenover!) vindt men een aantal plaatsingen, waar dit al lesbehalve kloppen kan, ja, waar men eerder zou verwachten een pianissimo of een decrescendo. M.a.w.: Deze theorie, hoezeer verbreid ook, heeft het mis. 2. „Sela" zou betekenen: „bis". Een herhalingl Onder de geleerden vond dit, kort voor de laatste oorlog, veel bijval. Mij leek het al direct heel onwaarschijnlijk, maar het valt uiteraard buitengewoon moeilijk, te bewijzen, dat het zoiets niet zijn kan. En toch blijkt dit be- wijs te leveren: In psalm 88 staat na vers 11 een Sela en., dit vers is zèli al een herhaling: le maal: Zult Gij wonderen doen aan de doden? 2e maal: zullen de overledenen opstaan om U te loven? Sela, En wordt bovendien nog 2 maal her haald in vs 12: 3e maal: Zal uwe goederentieren- heid verteld worden in het graf? 4e maal: Uw getrouwheid ln het Met dèt nog eena wéér alles te bisseren gaat de indruk verloren en „sela" kin hier in geen ge val „bis" betekenen. En hetzelfde treft men aan ln psalm 68:33. lc maal: Gij, Koninkrijken der aarde, zingt Gode! 2e maal:Psalmzingt den Here! kir N ik i I I 3. Tussenspel met muziek (bijv. snarenspel). Dit klopt voor alle gevallen. Het geeft voor som mige psalmen een regelmatige in deling buitendien, met dit „tus senspel" op vaste afstanden, evenals het refrein, dat in be paalde psalmen voorkomt (bijv. 42-43, één psalm!). Zo beschouwd stemt dit „Sela" tot nadenken, evenals wanneer in onze kerkdiensten een zacht or gelspel na het „amen" aan het slot van de prediking onder de gewelven rulst. TN de laatste tijd is ln Scandi- 1 navië een stem oneeeaan die zeer zou zijn bedoeld als over peinzing van het voorafgaande, maar als stille spanning op de verrassende woorden, die nu vol gen (Zó kan ik het mij bijv. goed voorstellen na psalm 61:5 op het zachte tussenspel volgt dan het crescendo niet, dat wij alzo door ver-eng- ing de betekenis van dit „Sela" mogen beperken. Naar mijn overtuiging betekent „Sela" heel gewoon „tussenspel", waarbij ik het geheel van plaat sing en verband wil laten afhan- Sen. of het niet nu ééns de in ruk van het voorafgaande wil doen bezinken of dan weer de aandacht spannen voor wat volgt (in ps. 61 5 heeft het m.i. deze beide doelstellingen). Het éne sluit het andere niet uit. Sela Tussenspel, komt ook heel goed overeen met de heel oude Griekse Septuaginta-verta- ling, die het weergaf als: „Pau ze". Dan wel meestal met mu ziek opgevuld. Soms zal tijdens dit tussenspel een cultische han deling zijn voorbereid of verricht. Zoals bij ons bijv. orgelmuziek klinkt bij het binnendragen van dopelingen of tijdens een collec te of tijdens het plaatsnemen bij het H.A. Déze betekenis heeft het bijv. wel in psalm 4 na vs 5, waar op het Sela volgt de uitnodiging van de priester om nu het offer te ontsteken. „Bis" of „fortissi mo" zou hier al héél slecht pas ten! Pas dit nu eens toe! Dan zult gij zien, dat bij bepaalde psal men deze opvatting van „Sela" het begrip verhoogt voor de eigenlijke betekenis ervan. EN NU doe ik nogmaals deze vraag. Indien het „bis" of „fortissimo" beduidde, dan ware het oplezen van „Sela" bepaald ridicuul. Want in plaats van bis te zeggen, dien kon men beter door uitgezet stemvolume door de kerk doen galmen dan door „sela" aan te merken bij het lezen. Maar als „Tussenspel" lijkt het mij wel gewenst, om dit éven, met zachte stem, rustig aan te duiden. Of in alle geval, een pau ze te maken bij het voorlezen. M.i. ware het het beste, dat, waar „sela" staat, de voorlezer even afbrak, en het orgel enkele seer dat maar eens eventjes!" En dan bij het zingen! notabe- ne! Het „sela" van psalm 77:10 staat midden in een berijmd cou plet. En dat van vs 16 dito. Nog erger: Het Sela van psalm 46:4 staat in de berijming mid den in een zin voor een tus senspel zou men midden in de zin moeten afbreken (anders dan in de psalm zelf!): de golven mogen door haar het berggevaarte daavren doen, (Tussenspel) de stad, het Heiligdom de woning van God den allerhoogsten Koning wordt in haar muren 't al len tijd verblijd- Maar ook één, waarin „Sela" onmogelijk kan betekenen fortis simo. Men zou het moeten spelen fortissimo crescendo vóór de on derbreking en pianissimo er na, als de stemmen bedaard blijken te zijn. Een „waarnemend" voorlezer (de officiële expert had vakan tie) verantwoordde zich eens, dat hij „Sela" had gelezen op deze uiijze: „Ik lèès het, want het staat er! Al begrijp ik het in het ge heel niet, God zal het wèl be grijpen, als Hij het mij hoort oplezen," aldus beëindigt de schrijver zijn artikel en vervolgt: Dat is inderdaad een menta liteit van een kinderlijk ge moed (het was een oud man), waarvoor ik diep respect heb. Maar niettemin lijkt het mij beter, dat de lezer (en de hoor ders!) er tóch ook wat van be grijpen. voorzover begrijpen hier mogelijk is. DE Oecumenische Stichting Filmcentrum heeft op een tweetal filmdagen in Den Haag voor zijn medewerkers enkele van de nieuwe films vertoond, die voor de Filmdienst van Filmcen trum in het komend seizoen op 16 mm zullen worden uitgebracht. Filmcentrum krijgt de beschik king over een twaalftal nieuwe films en tijdens het Klein Film festijn", zoals de directeur van de Filmdienst, wika J. Hes, deze Haagse filmdagen noemde, wer den daarvan acht films vertoond. In afwijking van de in het ver leden gevolgde gedragslijn is Film centrum ertoe overgegaan ook films aan te kopen, die niet direct een evangeliserend, kerkelijk of vor mend karakter dragen, maar ont spanning vormen zonder meer. De clubs en groepen, die een filmabon nement hebben bij Filmcentrum (nu reeds r.75 in totaal) hebben meer malen de wens uitgesproken ook eens films te kunnen vertonen, die geschikt zijn om een avond op een minder zwaarwichtige wijze dan nadenkend en discussiërend door te Les Fanatiques De eerste film van dit voor Filmcen trum nieuwe genre heette „Les fanati ques" en is geregisseerd door Alex Jof- fré. Het is een thriller over een tijd bom in een lijnvliegtuig, waarop ook een Zuidamerikaanse dicfator meevliegt. Op een zeer onderhoudende wijze heeft Joffré de spanningen weten te teke- A cé^dmaat itap in day. uit Ook ontspanning zonder meer wordt daarbij het karakter belicht van de revolutionnair, die de bom in zijn kofferschrijfmachine meevoert. Deze rol wordt voortreffelijk gespeeld door Pier re Fresnay. „Les Fanatiques" brengt ontspanning door... spanning en geeft toch nog iets meer dan een gewone thriller, omdat er iets van de morele problematiek in meespeelt, die nu een maal bij de strijd tegen dictatoren aan de orde is. Teenager Melody De andere amusementsfilm is de „Teenager Melody", waarin Conny Fro- boess en Peter Kraus de muzikale hoofdrollen spelen, terwijl Rudolf Vo gel. de schatrijke weldoener dr. Wer- neck is. Een alleraardigste Duitse mu ziekfilm van Fritz Umgelter, gebaseerd op het Vadertje Langbeen-motief. De ze film heeft reeds in de gewone bio scopen gedraaid en is toen algemeen (en terecht) zeer goed ontvangen. Sp ciaal voor de (rijpere) jeugd is d een geschikte film. Een derde amus mentsfilm door Filmcentrum op 16 mi uitgebracht is de Deense ..Fanfare' geheten „Gouden Bergen", die het v rig jaar op de Arnhemse Filmweek de Nederlandse première beleefde. Voorts werden ditmaal vertoond „Un- ruhige Nacht" naar de aangrijpende no velle van ds. Albrecht Goes, over het werk van een Wehrmachtspfarrer in de jongste oorlog. Eveneens op de Arn hemse Filmweek voor het eerst uitge bracht, en de zeèr boeiende „Albert Schweitzer"-film. een kleurenfilm, die uitnemend het leven van de grote oer wouddokter in beeld brengt. Catechisatiefïlm Zeer getroffen werden wij door de Duitse Lutherfilm van de onlangs om het leven gekomen regisseur Curt Oer- tel „De gehoorzame rebel". Een film, aarin niet geacteerd wordt, maar waar- i leven en werk van de grote Refor mator aan de hand van opnamen van de „Lutherstellen" (de plaatsen, waar Luther geleefd heeft), van oude docu menten en portretten voortreffelijk wordt belicht. Deze film geeft een betrouwbaar beeld van de zaak der Reformatie. Waarin het bij Luthers werk om ging wordt hier zeer helder en knap geformu leerd uiteengezet. Een betere catechisa- iefilm (over de Reformatie) is niet denkbaar. Ontroerend was ook de zendingsfilm Fonkelend diadeem", waarin het le ren van de christelijke kerk in het Zuiden van India wordt uitgebeeld. De laatste jaren hebben de christe lijke groepen en kerken in Zuid-India de weg tot elkander gevonden en de ze film leert ons, hoe daar het Evan gelie voortgang vindt in een eigen In diase gedaante. Als er wel eens de angstige vraag wordt gesteld of jonge inheemse kerken op eigen benen kun nen staan dan is deze vraag met wat daar in Zuid-India geschiedt overtui gend beantwoord. Een bloeiende, groei ende kerk in een pas onafhankelijk geworden land. Een belofte vai Heer is hier in Zuid-India werkelijk heid geworden en „Fonkelend Dia deem ts daarvan een ontroerend fil misch document. Zendingsfilm De filmdagen werden besloten met de zeer indrukwekkende zendingsfilm „Het Teken van de Valk", over de zending in het hart van Afrika waar de jonge christenheid geworpen is in de woelin gen van de strijd om de onafhankelijk heid. In deze film, waarin de neger acteur Sidney Poitiers de hoofdrol speelt, wordt deze strijd op een aangrijpende wijze uitgebeeld. Juist door de ge' tenissen in de Kongo is deze film actueel. Op 12 september zal „Het Te ken van de Valk" in Den Haag zijn Nederlandse première beleven en in verband hiermeede heeft Filmcentrum „film" ten- „Het Teken van de Valk" laat zijn toeschouwers persoonlijk de strijd de christenen onder de Afrikaanse be volking in deze verwarde tijd ten ste mee beleven. Van zo'n film als de ze mag men zeggen, dat niemand, wie de zaak der Zending ter harte gaat, hem ongezien mag laten. Filmcentrum staat met de hier be sproken films goed toegerust klaar het nieuwe werkseizoen. Ev. Grolle. Advertentie Van 16-23 augustus op Woudschoten BIJ Duyvls Sandwich Spread: spreadmes, voor zuinig smeren i schoon de pot leeg maken! Voor de ICCC conferentie die van 16—23 augustus a.s. op „Woudscho ten" wordt gehouden blijkt veel be langstelling te zijn. Tot nu toe heb ben zich ongeveer 130 kerkelijke af gevaardigden en particuliere deelne mers opgegeven, terwijl nog steeds aanmeldingen binnen komen. Behal ve uit ons eigen land komen de deel nemers uit België, Frankrijk, Duits land, Engeland en de Scandinavische landen. Het thema van de conferentie is „Het Koninkrijk der Hemelen". Van de Ne derlandse sprekers noemen wij ds. W. Borgdorff, (geref. vrijgem.), prof. dr. S, U, Zuidema (geref.), ds. A. Bikker (chr. geref.), ds. P. J. Mietes (vrij- evangelisch), prof. J. van. Genderen (chr. geref.). Dr. Carl Melntlre, president van de ICCC hoopt de eerste avond te spreken. Verder de Zweedse theo loog dr. D. Hedegard, schrijver van het boek „De Oecumenische Be weging en de Bijbel". Gedurende het weekeinde zal de be spreking staan in het. teken van de jeugd, onder auspiciën van het ICCC Jeugd-Contact. Het begint reeds zater dagmiddag 20 augustus met een rede van de Finse geleerde dr. Uuras Saar- nivaara over het evolutionisme. 's Mid dags zullen de jongeren zich verdiepen in de oecumenische vragen, in te lei den door de heer P. Langelev jr. en ds. Ian MacLeod van de Free Church of Scotland, 's Avonds spreekt ds. P. J. Mietes. vrij-evangelisch predikant te Amsterdam. Verder zal er volop gele genheid zijn voor onderlinge bespreking en samenzang. Zij, die niet de hele conferentie kun nen bezoeken, worden in de gelegenheid gesteld de afzonderlijke lezingen bij te wonen voor zover de ruimte toelaat. Het programma wordt op aanvraag toe gezonden. ning huishoudelijke vergaderingen den gehouden, waarin enkele resoluties zullen worden voorgesteld. Woensdagmiddag 17 en vrijdagmiddag 19 augustus zijn gereserveerd voor uit stapjes. Hiervoor wordt de medewer king van particuliere autobezitters ge vraagd. Er is nog een aantal vrijwilli gers nodig. Zij die op een of beide mid dagen de conferentie willen dienen, wor den vriendelijk uitgenodigd zich in ver binding te stellen met ds. J. C. Maris. Bureau ICCC, Singel 386, Amsterdam. beneden kwamen de keuken verdwenen. lm i uitgeleide hospita naar ijl déden de If el_ ken haar Ren en opvallend oud, met onzekere gang de"stil le gracht afging. Ik kreeg plotseling zelf tranen in dc ogen toen ik zag, hoe een bejaard i de eerste brug tegemoet kwam, haar im en haar een stevige arm gaf. „Kijk" zei iic opgelucht tot Inge, die over mijn schouder naar buiten keek: „gelukkig.. ze is tenminste niet alleen Gedeelde smart Is halve smart." „De helft is anders nog te zwaar" zei Inge kort en zwijgend gingen we de trap op. Maar daar wacht te ons een nieuwe verrassing, want toen we een maal boven waren stond Halzen in de deuropening van mijn kamer tn gesprek met Henk, die achter de ronde tafel stond, met dc handen in de zak en wijdbeens. Ik bleef een ogenblik verbaasd stilstaan, maar op dat zelfde ogenblik keerde Halzen zien naar mii, met een uiterst vriendelijke toon in zijn stem. ..Och, juffrouw De Jong, ik informeerde juist even wat er aan de hand is met Venenga. Ik hoor de zo'n rumoer, ik dacht ik zal eens even informe ren." „Dan zult u het wel gehoord hebben, denk ik me neer Halzen", zei ik strak, „Juist niet. Ik vond het zo opdringerig om er ook bij te komen staan." „Opdringerig? Venenga was toch allerminst een vreemde voor u, is 't wel Hij was alle dagen uw tafelgenoot, allicht dat u belangstelling toont wan neer er iets met hem gebeurd is. Wie kan u dat kwalijk nemen? Maar als u het nog niet wist. de Duitsers hebben Venenga ingerekend. Daar heeft natuurlijk een of andere Judas voor gezorgd." „Wel. wel", begon Halzen, „u trekt wel van leer. U kon ook wel iets gematigder zijn ln uw uitlatin gen, want daar heeft u geen bewijzen voor." „Nee, helaas niet." „Daarom, Uw houding is niet tonder gevaar Juf frouw De Jong. De muren hebben tegenwoordig „Welk een ontroerende bezorgdheid. Maar begrijpt öoor heRm. steqqeRös in de straat oppakken? Dat groot vraagteken achter uw leden half toe. Voor 't l. lijk vijandig. Hij deed een stap Srauwde; ,,U speelt een gevaar at? Het is omdat u juffrouw 1 om waarschuw ik nog als enige reden iemand gelooft u zelf niet." „Ik wel, en ik zet t mening." „En ik ook", viel Inge spontaan hij, gaf Halzen terug cn kneep zijn oog- gil toonde hij zich open- stap in mijn richting cn waarlijk spelletje, weet u juffrouw De Jong bent, daar- als vriend, maar die ins.nua- velen me grondig. Het zou wei eens kunnen Eebeuren dat de Duitsers Venenga aan 't Dratcn rachten, weet u? De Duitsers zijn niet erg ge steld op die lectuur van u en nog minder op de "lui die zulke lectuur verspreiden - goede nacht." „Ah zo, meneer de spion, de aap komt uit de .'.Weet wat ik u gezegd heb!" Met een paar for se stappen verdween hij naar zijn kamer en sloeg de deur met een harde slag achter zich toe. Henk was bleek van woede achter de tafel vandaan ge sprongen, maar Halzen was hem voor. Zo stonden we plotseling gedrieën tegenover elkander in de gang. ..Schoft" beet Henk nog. maar ik dwong hem mij uit de kamer in en sloot de deur beraden over wat ons nu te doen staat, want ik verwacht van dat mannetje alles. Jij en Samu moe ten zo gauw mogelijk hier vandaan, al is het maar voor de eerste dagen." Henk protesteerde hevig, maar ik legde hem een voudig het zwijgen op. „Speel niet met verraders, Henk. Het vaderland heeft je nog hard nodig, Ga uit de weg zolang het mogelijk is, want je weat vooruit niet of je een held of een lafbaard bent." Henk wilde verontwaardigd opspringen, maar ik wist hem te kalmeren. „Je zult je heus mijn woor den nog wel eens herinneren Henk. Ik twijfel niet huis laten. Hij bedreigde jou rechtstreeks. „Ik weet waar je op doelt, maar maak je over mij niet bezorgd. Hij zal mij voorlopig heus niets doen, alleen maar om een ander doel te bereiken. Halzen vindt het veel te leuk om de bedreiger te genover mij te spelen. Daar voelt hij zich man dooi en dat spelletje speel ik voorlopig met hem mee. totdat ik jnijn plannen gereed heb. Maar jullie moe- Ik heb heel wat overredingskracht nodig gehad :i. tt i. had ^at z„ ge SANDWICH Een zilte bron kan geen zoet water geven. Dat is een waarheid als een koe! In de vroegere watersnoodgebieden weten ze ervan: bronnen, die voorheen zoet water gaven, zijn zout gebleven. En dus nutteloos geworden. Dat voorbeeld van die zilte bron en dat zoete water gebruikt de apostel Jacobus om ons te vertellen, dat het onbestaanbaar is, dat de tong van de mens looft èn vloekt. Maar helaas: het blijkt wèl te kunnen en dat wil zeggen, dat het met die tong verkeerd is gesteld. Even eerder heeft Jacobus opgemerkt, dat de tong door nie mand bedwongen kan worden. Met andere woorden: wij mensen laten ons er door regeren. Misschien vinden wij het helemaal niet erg, misschien hebben wij het nog nooit ont dektOf wij dat dan zomaar moeten laten en onze tong gelegenheid moeten geven tot het uiten van vervloekingen? U weet wel beter! Als er iets is in ons leven, dat onder tucht moet staan, dan onze tong! Die tucht kan nooit het karakter hebben van een wet of een politieverordening gelukkig niet, want dan konden we al ons geld wel bestemmen voor het betalen van boetes! Die tucht is geestelijk bepaald. Zij is namelijk direct uitvloeisel van het grote en beslissende gebod, dat Jezus heeft gegeven: „Heb God lief bovenal en uw naaste als uzelf". Wie daarnaar probeert te leven zal als een van de "erste dingen letten op zijn tongl BOUWEN EN BEWAREN T)E voorzitter van de wereld- ming. Op zich zelf verdient dit federatie van onderwijzers, Sir toejuiching. Wij mogen er maar niet zo deskundig zou benutten als dit landen dreigt dit gevaar, mede in in Nederland het geval is. Nederlandse landbouw. compliment voor de ontkerstening. verband met de voortschrijdende En bij de contacten met de volken De mening van de spreker zal wel in Azië en Afrika zullen velen wel berusten op een vrij ruwe schatting, geneigd zijn om adviezen te geven, schrikking verliezen. op de uitbreiding van dc agrarische agrarische sector aandacht zijn te God heeft in Zijn schepping vele werk verrichten. Veel nadruk wordt in deze tijd ge legd op verontrustende gezinsvor- brengen. Dat behoort tot het „bouwen en be waren", tot de paradijs-opdrachten. Arminius symposium in Amsterdam Deze week. tot 7 augustus, wordt in de Arminiuskerk aan de Postjeskade te Amsterdam een Arminius symposium gehouden, waaraan verscheidene buiten landse gasten zullen deelnemen. Tijdens de openingszitting, die vandaag gehou den werd, sprak prof. dr. G. J. Hoi wordt in Leiden op het graf minius in de Pieterskerk aldaar een krans gelegd, nadat prof. dr. L. J. van Hoik in de universiteit een lezing heeft gehouden over From Arminius to Ar- minianism in Dutch Theology. Tijdens deze en daaropvolgende dagen voeren verscheidene buitenlandse sprekers het woord. Zondag wordt het symposium besloten met een internationale dienst in de Geertekerk te Utrecht, 47 landen vertegenivoordigd ik Henk en ook Sai "ft». zachtjes toe. „Dat is dan oorlog in pension Krol" bergen, dan moest hij varen voor de Duitsers Achteraf ben ik blij geweest dat ik dit nog had kunnen bereiken, al heeft Henk mijn plan dan moet ik al mijn zachtere gevoelens op zij zet ten en de feiten onder de ogen zien zoals ze wer kelijk waren, maar dan ben ik tegelijk aan het moeilijkste gedeelte van mijn verhaal gekomen, want hier raakt het onmiddellijk aan mijn hart. bezetters „Die is natuurlijk in een razzl anders? Die komt aanstonds weer v woorden. U wekt nodeloze paniek gen de Duitsers. Dacht u dat zij ziclepopt art opgepakt, wat ij. let u op mijn illlegaai krantje i henAinidie „Ga zitte blijf kalm. Het Wie zal zeggen of ik ooit aan het einde van zijn ze^_ Inge geschiedenis zal toekomen. Het ligt niet in mijn be doeling om een stuk verzetsepng te schrijven waarom zou ik integendeel, het gaat mij vee] meer om de mens van vandaag, de wereld van he den. die zich aan de doem van haar verleden blijk baar niet kan ontworstelen. Er is immers ook een schade aangericht die niet meer te herstellen is? Wordt vervolgd (Van een onzer redacteuren) Mr. J. Hiles Templin, voorzit ter van de Y.M.C.A. in Canada, is in ons land zijn koffer kwijt geraakt. Op het nippertje heeft hij zich nog een donkerblauw costuum aangeschaft om niet uit de toon te vallen bij de plechtige opening van de wereldjeugdcon- ferentie van de Y.M.C.A. De con ferentie is gisteravond begonnen in het marine-opleidingskamp te Hilversum. De commandant, de kapitein ter zee N. J. van der Mey, kreag een langdurig en verend applaus voor het feit dat dit uitstekend geoutilleerde mari necentrum de Y.M.C.A. ter be schikking is gesteld. De conferentie werd geopend verklaard door de reeds genoemde mr. J. Hiles Templin. die met de algemene leiding is belast. Hij zal de voorzittershamer gaan hanteren tot 13 augustus de dag, waarop de ruim 700 deelnemers uit 47 landen weer naar huis zullen gaan, De organisatie van deze grote YMCA-bijeen- komsl. de grootste sedert de viering van het 100-jarig bestaan in 1955 in Parijs is handen van het Christelijk Jongeren de AMVJ. sprak ds. H. J. van Heerden uit Scheve- ningen. voorzitter van het Christelijk Jongeren Verbond, een welkomstwoord Hij herinnerde daarin aan de in 1892 in Amsterdam gehouden YMCA-conferen- tie, die een diepe indruk heeft gemaakt op twee figuren die later een belangrijke Grote taak Voor ds. Van Heerden aan het woord kwam had ook mr. Hiles Templin enkele woorden ter verwelkoming gesproken. De conferentie geeft ons de gelegenheid, zo zei hij, tot samenwerking bij de ver vulling van de taak de wereld te vpr- beteren. Dit is voor ons een groot voorrecht en ook een grote verantwoordelijkheid. Jul lie en duizenden andere jonge mensen, zoals jullie, zijn zeer belangrijk omdat de toekomst van de wereld in jullie han den ligt. Inleiding De eerste inleiding werd gehouden door de heer Paul Limbert, sedert 1955 secre taris-generaal van de wereldbond. Hij Beroepingswerk NED. HERVORMDE KERK Aangenomen naar Herkingen: kand. B. Wiegeraad van Montfoort. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Tuindorp-Oostzaan: J. Dijk te Paramaribo. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Aangenomen naar Rottevalje; S, S. Smeding te Nordhorn. Landbouwschool opgeheven De christelijke lagere landbouwschqol te St. Jansklooster, (gem. Vollenhoven) die in 1952 werd geopend en waarbij in 1958 nog een apart gebouw voor hand- en valivaardigheid verrees (tota le investering exclusief meubilair plus minus 110,000 gulden) is thans gesloten wegens gebrek aan leerlingen. Aanvankelijk telde deze school 166 leerlingen, welk aantal echter terugliep, toen er in Meppel en Marknesse (Noord- Oostpolder) soortgelijke scholen wer den gesticht. Het gemeentebestuur van Vollenhoven zoekt nu naar een bestem ming voor de niet meer dienstdoende -chn.l-ebouwen. sprak over het conferentiethema en ging aan de hand van talrijke teksten na welke verschillende betekenissen het spreken over de Hand Gods heeft. De heer Limbert wekte de aanwezigen op tot Godsvertrouwen. Ook na de conferentie zullen er veel vragen overblijven, maar wanneer men zich in Gods hand weet, is de grote vraag naar de zin van het leven beantwoord. We moeten echter tegelijkertijd bedenken dat God niet slechts Zijn hand legt op individuen maar ook op een volk, Zijn volk, de universele kerk die veie belij denissen kent en een verscheidenheid van gaven aan de dag Jegt, maar door dezelf de geest wordt bezield. De YMCA en de YWCA zijn manifestaties van deze kerk. God neemt onze bewegingen bij de hand en leidt ons tot grote verantwoordelijk heid om de blinden de ogen te openen e Het was gisteren al gezellig in het marine-opleidingskamp te Loosdrecht waar de wereld- jeugdconferentie van de YMCA wordt gehouden. Duitse deelne mers hielpen een Japanse jon gen, die het Latijnse schrift niet machtig was, met het invullen van zijn naam. Verbond t Opening De opening van de plechtige gebeurte nis die werd ingeleid met een vaandel stoet door de grote exercitiehal mend land begaf zich met de vlag van de natie waartoe hij behoort naar het grote podium, waarop zij tesgmen een halve cirkel vormden. Terwijl in verschillende talen de hym ne „Lof zij den Heer" klonk, maakte een tweede stoet zijn intrede. In ambtskle- ding begaven zich de predikanten en geestelijken die aan de conferentie deel nemen paar het platform waarna zes hunner, resp. ln het Grieks, Frans, Duits, Spaans en Engels de eerste verzen lazen van Johannes. Een neger- zangeres zong de negrospiritual „In His Hands" welke tilel is gekozen als thema van <1e conferentie Namens de ontvangende organisaties'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2