Onderwijzer en gezondheid van schoolgaande kind 3 ie ene kV Ouil-katholieke stem over dr. Van der Linde Een woord voor vandaag Systeem van coördinatie moet worden toegepast Eucharistisch congres in Miinchen geopend Christen-esperantisten op Hedenesse bijeen 2 Meer aandacht voor de hatholiserende hervormden In het blad „De Oud Katho liek" heeft de hoogleraar prof. M. Kok een uitvoerig artikel gewijd aan de overgang vandr. H. van der Linde naar de Rooins-Katholieke Kerk. De schrijver geeft een uitvoerige achtergrond van zowel het Con vent voor Hervorming en Catho- liciteit als van de roomse dog matische gedachten en schrijft dan over de Rooms-Katholieke Kerk: TV7IJ zien in deze kerk nog altijd een gevaarlijke overschatting van het ambt, zoals dat culmi neert in het pausdom, waardoor sedert Pius IX de Traditie der kerk uitsluitend spreekt („la tra- dizione son Io"!). Wij zien een voortdurend rationalisme in de theologie, een gevaarlijk evolueren van het dogma in een richting, die ver afwijkt van het Symbolum der onverdeelde kerk (zie de nieuwe dogmata van 1854, 1870 en 1950). Vandaar dat wij ons afvragen, welk Credo dr. Van der Linde weer door alle kerken samen met de katholica (sc. romana) aan vaard wil zien? De „Frofesslo ca- tholicae fidei", die door ieder geestelijke vanaf het subdiaconaat moet worden bezworen, houdt heel wat meer in dan bet Credo. Kan dr. Van der Linde dat alles zonder meer aanvaar den en toch oecumenisch blijven denken in een zin, zoals alle ker ken buiten Rome dat doen? Wij zijn er stellig niet blind voor. dat binnen de Rooms-Ka tholieke Kerk in onze dagen veel bemoedigende verschijnselen zijn waar te nemen, die doen hopen op nieuwe binnenkerkelijke ontwikke lingen in de toekomst, waardoor misschien een waarachtig oecu menisch gesprek met Rome eens mogelijk zal worden. En wij zijn stellig ook niet doof voor alle stemmen die daarom binnen en buiten de Ecclesia Romana roe pen. Maar wij maken er beslist bezwaar tegen om, zoals velen te genwoordig doen, de zgn. „Nieu we Theologie" te identificeren met de dogmatiek der Rooms-Ka- tholieke Kerk. Evenmin mogen we de avant-garde der roomse theologen identificeren met paus en curie, aan wie ten slotte alle beslissingen inzake geloof en ze den, leer en bestuur de. kerk toe komen. Dit is een misplaatst op timisme, waartegen Rome zelf herhaaldelijk waarschuwt. Zo mo gen wij ook inzake de eenheid der kerken stellig niet al te grote ver wachtingen koesteren omtrent het komende concilie, wat allereerst binnenkerkelijk van belang zal kunnen zijn. Er wachten immers nog genoeg vragen, inzonderheid met betrekking tot een nadere in terpretatie van de nieuwe dogma ta. op antwoord, alvorens een vruchtdragend gesprek met ande ren gevoerd kan worden. 'pERWIJL dr. Van der Linde het -l bovenstaande heel goed weet, beter dan wij het hier kunnen for muleren, is hij toch de kerk van Rome willens en wetens binnen gegaan. Hem wacht daar stellig niet die vrijheid, die hem in de Nederlandse Hervormde Kerk zo lang geschonken is. Onwillekeurig komt dan ook bij ons de vraag op, waarom deze zo bekwame en scherpzinnige theo loog zich niet geschaard heeft bij dat deel der katholica, dat door de eeuwen heen trouw heeft vast gehouden aan het ongerepte ge- loofsbezit en de liturgie van de kerk der eeuwen. Waarom heeft hij niet op zijn wijze villen mee werken en meehelpen om dit be zit opnieuw in de oude katholieke zin te doordenken en tc doorleven tot wegwijzing voor Reformatie èn Rome? Dan zou o.i. een bete re bijdrage in vrijheid geweest zijn, dan wij nu van hem kunnen verwachten in zijn gebondenheid Een bevredigend antwoord op deze vragen te geven is ons na tuurlijk onmogelijk. Het blijven slechts veronderstellingen. Toch menen wij er niet zover naast te zijn, als wij veronderstellen, dat voor dr. Van der Linde en vele anderen onze kerk „te klein van gestalte" is. Wij menen bij hem, evenals bij anderen, een mystieke inslag bespeurd te hebben, die hem gevoelig misschien wel overgevoelig maakt voor de uiterlijke grootheid en allure van de Rooms-Katholieke Kerk. Heeft echter ooit aardse grootheid en macht, het getal, de doorslag ge geven in de dingen van het Ko ninkrijk? kudde w; behaagd .Vreest niet, gij, kleine it het heeft uw Vader het koninkrijk te ge- (Lukas 12 32). dr. overtuigd, dat vraag met ons ontkennend zal be antwoorden. En wij geloven, dat hij met ons zal beamen, dat het uiteindelijk gaat om de waarheid. Die wordt niet verzekerd door het getaL Maar dan durven wij ook met nadruk te getuigen, dat de verhoudingsgewijs kleine Oud- Katholieke-Kerk in haar oprecht streven om aan de volgende ge slachten datgene, wat overal, wat altijd, wat door allen geloofd is d.i. het katholieke geloof, door te geven, meer in de richting van de komende oecumenische kerk wijst dan de Rooms-Katholieke Kerk. Deze laatste kerk is ook in haar huidige theologie nog maar al te zeer geneigd om Gods heils plan te identificeren met de ge schiedenis van de Rooms-Katl ilie- ke Kerk ter verdediging van de nieuwe dogmata. IN de geschiedenis der kerken speelt echter de „fraude" een grote rol, valse oorkonden, valse beschuldigingen en zoveel meer. Hier moeten wij even denken aan de merkwaardige, gelijknamige roman van Rogier van Aerde, die wij niet alleen op de mens van deze tijd, maar ook op de kerken in haar velerlei gestalten in deze wereld zouden willen betrekken. Die „fraude" in het verleden be dreven openlijk te belijden en daaruit conclusies te trekken voor het heden schijnt ons één van de belangrijkste opgaven toe voor de hedendaagse kerken. Naar ons ge voelen is Rome daartoe tot op heden nog niet bereid. En zolang die bereidheid er niet is, kan Ro me ook nimmer centrum van eenheid worden. De roep: „terug naar de bron nen", wordt daar bij voorbaat krachteloos gemaakt door de on feilbare uitspraken uer pausen. Dat betekent allerminst, dat wij geen oog zouden hebben voor de bijzondere positie van de ge meente van Rome en haar bis schop in het heilsplan Gods. Maar wel menen wij, dat in de Rooms- Katholieke Kerk het historisch gewordene al te gemakkelijk als het van God gewilde wordt gezien, menselijk drijven als leiding van de Heilige Geest. Wij vragen ons af of dr. Van der Linde voor dit aspect voldoende oog heeft. Krite- rium blijft hier voor ons, oud katholieken, het Woord Gods en de daarmee overeenstemmende en verklarende traditie der kerk, zoals die bij monde van de oecu menische conciliën en de grote kerkvaders der eerste eeuwen tot ons gekomen zijn. Dat binnen de Rooms-Katholieke Kerk een voort gaande openbaring zou werk zaam zijn die haar neerslag heeft -gevonden in de nieuwe dogmata, kunnen wij niet aanvaarden. Een voudig op grond van het feit, dat de kennis van de heilswaarheid van de kerk der eerste ^ei nimmer overtroffen kan worden door die van kerk of paus later eeuwen. Daarom zal de door Rome uit gestoten Oud-Katholieke Kerk met nadruk haar vragen moeten blij ven stellen aan datzelfde Rome terwille van de waarheid cn de eenheid: vragen aangaande de ge nade Gods, de betekenis van hel bisschopsambt in de door een on feilbaar paus geleide kerk, vragen omtrent de nieuwe dogmata. Tot nu toe heeft onze kerk slechts banvloeken als antwoord ontvan gen. Maar daarmee de waar heid noch de eenheid gediend. Pas een in de waarheid verenig de kerk zal in staat zijn om misschien in vereniging met de andere grote wereldgodsdiensten de gigantische worsteling met de tijdgeest aan te gaan. Laten wij, oud-Katholieken, schrijft prof. Kok tenslotte, van deze overgang dit leren, wij meer dan tevoren aandacht en begrip .zullen moeten hebben voor de conflict-situatiewaar in zich deze katholiserende her vormden bevinden. Wanneer ons dat gevraagd wordt, zullen wij hun op de meest soepele loyale wijze een geestelijk derdak moeten verschaffen. Dat is een eerste eis van christelij ke naastenliefde. In de worste ling om de oecumene mogen e door onze schuldige onverschil ligheid zeker geen mensen ver loren gaan. die menen voor een „gesloten deur" te staan. Internationaal congres in Amsterdam Conferentie I.C.C.C. op Woudschoten Op de Europese I.C.C-C.-conferentie die D.V. 16 augustus op „Woudschoten" wordt geopend, worden deelnemers verwacht uit Nederland, België, Frank rijk, Duitsland, Engeland, Schotland, Ierland, Denemarken, Zweden en Fin land. De conferentie wil een ontmoeting zijn in kerken die onverzwakt de Heilige Schrift geloven als het Woord van God. Daarom wordt bijzonder prijs gesteld op afvaardiging door kerkeiaden. Het thema van de conferentie is „Het Koninkrijk der Hemelen" Er zullen da gelijks voordrachten gehouden worden door binnen- en buitenlandse sprekers. Van de Nederlanders noemen wij ds. W. Borgdorff, prof. dr. S. U Zuidema. ds. A. Bikker, ds. P J. Mietes, prof. J. van Genderen. Voorts zullen on. spreken dr. Carl Mclntire, president van de I.C.C.C. 1 dr. D. Hedegard (Zweden). Enkele middagen zijn gereserveerd x>r excursies, terwijl de huishoudelijke zaken, resoluties e.d. in de morgenverga deringen worden behandeld. Een flink aantal jongeren heeft zich voor de con ferentie opgegeven. In verband daarmee is het weekeinde (20 en 21 aug.) groten deels voor hen gereserveerd. Zij die alsnog aan de conferentie of een deel ervan willen deelnemen, worden verzocht dit zo spoedig mogelijk te be richten aan ds. J. C. Maris, bureau I CCC, Singel 386, Amsterdam-C. De Calvinistische Studentenbeweging, die dit jaar haar 30-jarig bestaan ge denkt, houdt haar Zomerconferentie van 29 augustus tot 3 september te Lunteren. Sprekers zijn de heer Gab Smit te La ren; prof. A. L. de Jonge, die zal spreken over „religieuze projectie"; prof. dr G. E. Meuleman, „de anthropologic in de theologie nouvelle"; prof. dr. H. Dooyeweerd, „De ware betekenis van de religieuze grondmotieven volgens de Wijsbegeerte der Wetsidee": ir. H. Harten, „Kerkelijke Eenheid". „Is het niet waanzinnig dat men in het ene land sterft van de honger, terwijl in het andere land voedseloverschotten worden ver brand? De ene helft van de wereld is ondervoed en de andere helft overvoed. Het moet mogelijk zijn een evenwicht tot stand te bren gen". Dit zei vanochtend sir Ronald Gould, voorzitter van de „World Confederation of Organizations of the teaching profession", in zijn toespraak, waarmee het negende congres van deze onder wijzersfederatie werd geopend. Het wordt deze week in Krasna- polsky in Amsterdam gehouden. Ruim vierhonderd afgevaardigden van honderdzes onderwijzersorganisatic uit zestig landen die vier miljoen leden vertegenwoordigen, nemen eraan deel. Het thema dit wereldcongres is „De gezondheid van het kind en de school". van het schoolgaande kind is een veel omvattend probleem, met gevaarlijke politieke, sociale en economische kan ten", aldus spreker. „]Vie in zijn spreken niet struikelt, is een volmaakt man, in staat zelfs zijn gehele lichaam in toom te houden." Wij zullen dus al direct moeten vaststellen, dat er geen volmaakte mensen zijn, want wie zou van zichzelf durven beweren, dat hij zich in het spreken onder alle omstandigheden en volledig onder controle heeft? En juist dat „struikelen in het spreken" is een van de meest onheilaanrichtende zaken in het mensen leven! De apostel Jacobus heeft in een brief, die hij aan de twaalf stammen in de verstrooiing het over de gehele wereld uitgezworven Israël schreef, daar met zeer grote klem op gewezen en de brief is als zoveel in de Bijbel hyper-actueel! Jacobus brengt de zaak terug tot de tong, „een klein lid, dat toch een hoge toori voert". En daarmee schiet hij precies in de roos: die tong van u en van mij is vaak een van de ergste dingen! Klein van omvangmaar onberekenbaar schadelijk in de gevolgen van het gebruik. Wij hebben dat bijna nooit in de gaten. Wij denken er zelfs niet eens bij na, als wij onze tong gebruiken. Er wordt zo oneindig veel gesproken en gepraat, gekletst en geroddeld, dat wij het gewoon zijn gaan vinden. En iedereen doet eraan mee.... Misschien is het goed, dat wij eens wat meer gaan nadenken over wat Jacobus bedoelt: u kunt uw tong nooit vrijblijvend gebruiken, er is altijd een effect, naar welke kant ook. Een taak, maar geen dienstbode van de dokter Sir Ronald Gould, die algemeen se cretaris van de Nationale Onderwijzers vereniging van Engeland en Wales is, merkte in zijn openingstoespraak onder meer op, dat de onderwijzers zich niet kunnen voorstellen dat de voeding van een groeiende bevolking afhankelijk moet worden gesteld van de nationale hulpbronnen. Tienmaal de huidige we reldbevolking zou volgens Europees peil kunnen worden gevoed, wanneer men het in de wereld beschikbare bouwland zo efficient zou benutten als in Nederland, zo heeft Rolin Clarke eens beweerd. Daarom* was de heer Gould van mening dat een evenwicht tot stand kan worden gebracht wanneer de voed selvoorraden beter over de wereld wor den verdeeld en voorts wanneer beter gebruik wordt gemaakt van ongeculti veerd land, insectendodende middelen, meststoffen en zaken van goede kwali teit. De onderwijzers hebben met dit pro bleem te maken, omdat in grote delen van de wereld de gezondheid van de schoolkinderen veel te wensen overlaat als gevolg van slechte voeding en slech te hygiënische omstandigheden, zo meende de heer Gould. „De gezondheid De achterblijvers in de loonpolitiek Voorstel van vakcentralen aan St. v. d. Arb. Het overlegorgaan van de drie vak centralen. het N.V.V., de K.A.B. en het C.N.V. heeft zich beraden over de positie van de achterblijvers in de nieuwe loonpolitiek. Ondanks de omstandigheid, dat se dert het begin van deze loonpolitiek midden 1959 voor het overgrote deel van de bedrijfstakken een verbetering van lonen en salarissen is gereali seerd, menen de vakcentralen dat het moment is aangebroken om voor de werknemers die door welke oorzaak dan ook nog geen deel hebben gehad in de gestegen Ionen, de mogelijk heid te openen tot inkomstenverho ging door gebruikmaking van het geen in de algemene aanwijzigingen omtrent de coördinatie is neergelegd. Daar in deze loonpolitiek bij af loop van de contracten nieuwe loon- voorstellen kunnen worden inge diend, bestaat volgens de vakcen tralen het gevaar, dat in de toe komst de loonverschillen groter zouden worden. In verband hiermee, hebben de drie vakcentralen gemeend, niet te moeten volstaan met een tijdelijke oplossing. Zij hebben een systeem van coördinatie ontworpen, hetwelk naar bun mening de waarborg biedt, dat met behoud van het be ginsel der differentiatie' ook in de toekomst de achterblijvers in de welvaart zullen delen. Het desbetreffende voorstel, zo ver nemen wij, hebben de drie vakcen tralen bij het bestuur van de Stich ting van de Arbeid ingediend, opdat per 1 oktober a.s. ten behoeve van eerder genoemde werknemers hiervan gebruik kan worden gemaakt. Advertentie Opschudding bij TV-show Een beroemde Hollywood-ster weigerde onlangs op te treden in de Bussumse TV-studio. „Too hot in this studio!" riep zij tempera mentvol, verontwaardigd over de temperatuur. De opschudding was groot. Totdat de regisseur haar glimlachend een Boldoot Towelette overhandigde. „Ah I" zuchtte de diva dank baar, terwijl ze haar kostbare huid verfriste. .Dank oe well!" En daarna trad zij verkwikt voor de lens, waar zij enkele songs bracht uit „Some Like It Hot". Zélf hie'ld zij niet van „Hot", U ook niet? Boldoot Towelettes, 20 cent, gedrenkt in Boldoot Eau de Cologne en hermetisch gesloten. Per doosje van 5 stuks 1.—. TAAK De heer Gould schetste de rol die de onderwijzer in het geheel van gezond heidszorg van de schoolgaande kinderen dient te spelen. In de eerste plaats dient hij te instrueren, de kinderen te onder wijzen, zulks in samenwerking met de ouders. Voorts dient hij bij de autoritei ten de noodzaak van schoolgezondheids- zorg te bepleiten en als deze er is op verbetering aan te dringen. Een belangrijke taak voor de onder wijzer noemde de heer Gould ook de zorg voor de schoolsfeer. „Het is waar dat de omgeving ons vormt, dus ook de schoolkinderen", aldus spreker. „Het heeft geen zin om over zindelijkheid te praten als er geen wasgelegenheden zijn. Eveneens is het dwaas over na tuurkundig onderwijs te praten als er onvoldoende gelegenheid voor is. En het is dwaas over zwemmen te spreken zon der water ter beschikking te hebben of over goed sanitair wanneer In de scho len de slechtste voorbeelden aanwezig zijn", aldus de heer Gould. SCHOOLARTS De openlngszitling werd behalve door vertegenwoordigers van de voedsel, en landbouworganisatie van de Verenigde Naties, de Wereld Ge zondheids Organisatie, de UNESCO, de Verenigde Naties en de Liga van Rode Kruis Verenigingen, ook bijge woond door de staatssecretaris van onderwijs, kunsten en wetenschappen, de heer G. C. Stubenrouch. In een toespraak tot de congressisten merk te hij onder meer op, dat het hoofd thema van dit congres zijn speciale belangstelling heeft. Het Is een onderwerp, aldus de staats secretaris, waarbij naast medische, derwijskundige, maatschappelijke organisatorische vraagstukken ook pro blemen van levensbeschouwelijke aard voortdurend om hernieuwde bezinning vragen. Na een overzicht te hebben gegeven van de groei van de schoolgezondheids- zorg, gaf de heer Stubenrouch als zijn mening, dat een schoolarts dient te wor den gezien als milieu arts. De school is daarbij het terrein van zijn werk zaamheid, zoals voor de huisarts het ge zin en voor de bedrijfsarts het bedrijf. De schoolarts, aldus spreker, zal niet alleen de nodige medische kennis moe ten bezitten, maar zich ook een ruime kennis Van psychologie en pedagogiek moeten verwerven, niet om deze laatste vakken te bedrijven, maar om met des- Bijna een miljoen bezoekers verwacht Mens voltrekt zelf kundigen op dit gebied de problemen van het milieu en van ieder kind afzon derlijk in het milieu te kunnen bespre- De heer Stubenrouch zeide het van bijzonder belang te achten dat advies wordt gegeven aan ouders van wie de kinderen op enigerlei wijze gehandicapt zijn, over het laten bezoeken van speci ale scholen. Een actuele vraag is, al dus de staatssecretaris, hoever de ge zondheidszorg van de school en eventu eel van de overheid ten opzichte var een schoolkind moet en mag gaan. Een niet minder belangrijk probleem noemde hij de begrenzing van dw taak J~ gezondheidsdienst ten opzichte onderwijs. RAPPORTEN Het onderwijzerscongres zal in de ko mende dagen onder meer van gedachten wisselen over de rapporten die de dele gaties uit de verschillende landen over de onderwijssituatie en de gezondheids- >rg in hun landen hebben uitgebracht Hierbij komen ook de onderhandelin gen over de salarissen in de verschillen de landen, de samenwerking met de or ganen van de Verenigde Naties e.d. ter Namens ons land nemen aan het con gres deel delegaties van de Nederland- Onderwijzers Vereniging, het Ge- Gods oordeel STOND de Beierse stad Miinchen vorig jaar in het teken van de Duitse kerkedag, dit jaar staat zij in het teken van de rooms- katholieke mis. Alleen gisteren reeds arriveerden er 100 extra treinen, die de bezoekers brachten voor het Eucharistisch Congres, dat om het andere jaar wordt gehouden. In het geheel worden zevenhonderd extra treinen met pelgrims verwacht, terwijl dui zenden met vliegtuigen en eigen auto's naar de stad zullen komen. Dit Duitse eucharistische congres is tevens het 37ste wereldcongres en het eerste dat sedert 1909 in Duitsland wordt gehouden. Het thema is „Voor het leven van de wereld." Het eerste dergelijke congres werd in 1881 gehou den in de Franse stad Lille Het heel gewijd aan de verheffing v; eucharistie (heilig avondmaal). Voor de s-katholiek is het het sacrament Christus die tot hen komt, zich offert en zich als offerspijs geeft om hem in gemeenschap niet Zijn heils mysterie te brengen. Oordeel Het congres werd gistermorgen door kardinaal Wendel met een mis geopend. In zijn prediking zei hij onder dat men slechts door geloof aa hogere leven het tijdelijke en aardse leven met zijn leed en beproevingen te boven kan komen. Hij vervolgde dat ook van de chris tenen van deze dagen Paulus onder tranen zou kunnen zeggen dat velen vijanden van het kruis zijn en dat hun god hun buik is. Hun leven wordt be paald door practisch materialisme. Als de mensen op deze weg verder gaan, zei de kardinaal, moeten zij zich af vragen of het nog verwonderlijk is als het oordeel van de dood dat in het be gin van de geschiedenis de individuele mens heeft getroffen, thans over de gehele mensheid zal komen. „God behoeft niet eens zelf vuur en zwavel uit de hemel te doen neerdalen, het is voldoende dat Hij dat aan de men sen zelf overlaat". Ongeveer 60.000 mensen waren bij de openingsplechtigheid aanwezig. Het was drukkend warm, en ver over de duizend mensen vielen flauw en moesten door E.H.B.O.-posten worden geholpen. Men verwacht bijna een miljoen bezoekers tijdens dit congres, dat onder meer wordt bijgewoond door vijftien kardinalen. leden door de reformatie werd afge wezen. Terwijl aan de ene kant de zogenaamde „nieuwe theologie" een nieuw gesprek met Rome mogelijk maakt, zijn het juist deze congressen dan wat ook het voortgaande contact in de weg staan, omdat de protestant de gedachte afwijst als zou Christus opnieuw moeten worden ge offerd in de eucharistie. Afwijzend 10 Wij hebben over Grote nooit meer gesproken en moeder weet tot vandaag niet, hoe hij aan zijn eind is gekomen. Die nacht kon ik echter de slaap niet vinden cn ik heb in stilte gehuild om vader. Ik wist hoe diep hij onder zijn daad leed en in zijn hart worstelde met een schuldgevoel We hadden toen nog maar weinig begrip van de werkelijke toestand en hebben niet berrepen, dat dit nog maar een begin was. Ik wist toen ook niet, hoe ik later daarin dicht naast vader zou staan. Twee dagen later vertrok ik weer naar de stad. met zeer hoopvolle beloften voor Samu en Mar tha.. maar met nog meer. Moeder had mijn klei ne blauwe koffer, die nu als een dood ding aan mijn voeten staat, goed voorzien van evensmidde len waar ernstig gebrek aan begon te komen. Dagen later ontdekte ik. dat ook vader in mijn koffer was geweest, want achter de voerine vaneen rakje voor toiletartikelen, tegen de achterkant van mijn koffer, vond ik opeens een kleine revolver. Die ontdekking deed me kleuren van schrik. Niet eens om het bezit van dat kleine dodelijkewapen, maar veel meer om de^duidelijke uitdrukking den, bewijst tot welk een waanzin men ze groot kan nootschap van Leraren aan Nederlandse Svatting over de situatie waarin we iet was of ik hem nu duidelijker dan het bos hoorde zeggen: „Wij verkeren allen alle dagen in levensgevaar en het komt soms opdagen van een kant waarvan je het niet verwacht en niemand weet dan of hij een held 'S of wel een lafaard. Voordien is elk hart bevreesd....ook het ■MM.r dit .11., heed Helen, •want alleen het bezit van dat kleine wapen, toonde mij ten voeten uit. de tragedie waarin we gespon nen waren, als vliegen in een web. Mijn eerste impuls was, tegen mijn gewoonte in, de kamerdeur tc sluiten totdat ik een goede berg plaats voor het ding gevonden had. Een vreemde angst bezorgde mij slapeloze n?ch*?\ zware soldatenlaarzen over de straat hoorde kr.t- sen Mijn hart klopte me in de keel, als het geluid soms vlak voor het huis verstilde. Wie zal zeggen hoeveel maal ik de greep naar het wapen io ge dachten heb gerepeteerd? - Ik schold mezelf voor dwaas. Verwee. ader on geloof en pessimisme... maar overwon desondanks Wie weet ook vooruit of hij een heldenhart r o m n öoor heRm. steqqeRöa draagt. Wat is per slot een held? Wordt hij het niet altijd tegen wil en dank? Overdag voelde ik mij gejaagd. De wereld, de huizen, de goede en vertrouwde 'orenklok, waar mee ik innige vriendschap had gesloten de mensen, allen keken mij wantrouwend aan en ik werd lich telijk schuw onder hun blik. Ik liep ïaastig en met gebogen hoofd over straat. Eigenliik was dit een grote en verdrietige ervaring voor mij, want toen ik van huis ging, voelde ik me trots en was ik stra lend vervuld van de gedachte, dat ik nu werkelijk op weg was iets te ondernemen tegen de bezetter; een prooi onder zijn handen weg te rukken waarop hij anders zijn bloeddorst zou Koelen. Vader had er plotseling een diep ernstig karak ter aan gegeven, door me dat kleine wapen in de hand te drukken. „Weet wat het zeggen wil, kind. Dapper zijD is goed, maar de vijand deinst nergens voor terug. Het is oog om oog en tand om tand!' Ik heb vandaag de glimlach van een wijze grijs aard over n zijn puberteit ontkomen." Wee, door wie de ergernis in de wereld komt. In mijn revolver was de bedreiging reeel gewor den en dit bepaalde mijn houding, "jg tegenover ieder in huis. i te beginnen r de fictie die men in de wereld voedt. wapenen Zelf heb ik de invloed ervaren wapenbezit Het heeft me dat ontnomen, wat achter af bleek iets onmisbaars te zijn voor de jeugd. a isenMmentalI- lijk dat iets beschermd moet worden wat ticel voor het leven is. Een dergelijk levensgevoel behoort niet tot de jeugd. En wie de jeugd toch met zulke gevoelens groot brengt, moet weten wat bij doet De sensitieve puber produceert onder invloe den even gemakkelijk een schoon cn gevoelig vers als een moord. Dat Duitse knapen zich uit de bunkers lieten braa- De eerste avond dat ik op de stadsgracht was teruggekeerd, mijn kleine Dlauwe koffer had uitge pakt, werd ik verrast door de resoluutheid waar mede de knop van mijn kamerdeur werd gedraaid Het gaf me een schrikgevoel, niettegenstaande het feit. dat ik de sleutel in het slot had gedraaid. Wie verschafte zich, zeker in mijn afwezigheid, zo reso luut toegang tot mijn kamer? Het was de_ greep van iemand, die niet gewend was tegenstai dervinden. Die iemand stond nu kennelijk buiten de gesloten deur. Het bleef even stil en daarna hoorde ik het pe- luid van zich verwijderende voetstappen. Met een sprong was ik bij de deur en opende haar. l'ot mijn verbazing zag ik Halzen aan de trap staan. „Ach zo, meneer Halzen", zei ik nadrukkelijK: „Bent u het?" Ik zag dat een blosje even zijn gezicht verdonker de, maar prompt vond hij zijn glimlach terug. „Oh juffrouw De Jong, neemt u me niet kwalijk. Ik dacht dat u weg was en ik had post voor u uit de bus gehaald. Die wilde ik op uw kamer depo- nCMet twee brieven in de ene hand en een bundel tje post in de andere liep hij op me toe. Met opzet liep ik enige stappen terug de kamer in. Ik wilde Halzen in het volle licht van mijn kamer hebben voor ik hem vroeg: „Zo, had u post voor mij en sinds wanneer verzorgt u de post hier in huis. Ik dacht dat alleen juffrouw Krol daar over ging." .Inderdaad", gaf Halzen wat verlegen toe. „Maar ziét u, zij loopt nogal moeilijk trappen en daarom heb ik haar aangeboden om de bus leeg te halen en de post te distribueren. Daar steekt toch niets „Met die laatste opmerking verraadt u meer. dan waarschijnlijk uw bedoeling is meneer Halzen. Ik zal het u maar ronduit zeggen, mij bevalt deze ge dienstigheid in het geheel niet. Het gaat u niets aan wat hier voor post in- en uitgaat." Wordt vervolgd de Vereniging van Leraren aan de Rijks Hogere Burgerscholen. Aan de sa menstelling van de twee Nederlandse rapporten werkten voorts nog mede de Algemene Vereniging van Leraren bij het v.h.m.o. en de Vereniging "am raren bij het Christelijk v.h.i De pelgrims komen bijna uit alle lan den van de wereld, behalve uit de landen achter het ijzeren gordijn. Inmiddels heeft Oost-Duitsland, dat zich vorig jaar ook niet onbetuigd liet tijdens de kerke dag, een felle aanval gedaan op dit con gres. Het wordt de „grootste legerten- toonstelling aller tijden van politiek kle rikalisme" genoemd. In het comm tisch partijblad „Neues Deutschland" werd verklaard dat het congres een litairistische en anti-communistische bij eenkomst is. omdat de Duitse strijd krachten onderdak verschaften, als mede vliegtuigen en vliegvelden pelgrims ter beschikking stelden, ter wijl leden van de Navostrijdkrachten aanwezig waren. Van protestantse zijde is nog be trekkelijk weinig over dit congres ge schreven. Wel is reeds in enkele bla den de opmerking gemaakt, dat wi hier te maken hebben met die bijzon der mystieke geloofsvorm in he: rooms-katholicisme, die reeds lang ge Indonesisch kerkblad over Nieuw-Guinea Het in Djakarta verschijnende pro testantse weekblad .Maranatha" schreef in zijn jongste nummer, dat de „heb zuchtige en arrogante" houding van Nederland tegenover de Indonesische aanspraken op westelijk Nieuw-Guinea een grote uitdaging voor de christenen betekent. In Nederland, aldus het blad, zijn tal van protestanten en enkele rooms-katholieken voor overdracht van dit gebied aan Indonesië. De meer conservatieve rooms-katholieken zijn hier echter tegen, aldus „Maranatha", onder het voorwendsel dat de commu nistische krachten in Indonesië met de dag sterker worden. Het blad geeft verder als zijn me ning te kennen, dat ook de communis ten op het ogenblik in 'werkelijkheid tegen de overdracht van westelijk Nieuw-Guinea aan Indonesië zijn- Het luide geschreeuw van de communisten om terugkeer van West-Irian is alleen maar een kwestie van taktiek, geheel In lijn met de tegenzin van de Neder landers en hun bondgenoten om dit gebied aan Indonesië over te dragen. Als er aanwijzingen zouden zijn dat Holland het betwiste gebied zou wil len overdragen, zouden de communis ten zeggen dat de kwestie op het ogen blik niet van belang is, aldus „Mara- Onderwijsbenoemingen Benoemd tot hoofd aan de School met de Bijbel te Ten Post: E. Broekema te Winschoten; aan de Christ. Nat School te Rijsaterwoude: F Vijfhuizen te Rhoon; aan de Hervormde School te Punthorst: E. Mossche te Staphorst; aan de Christ V.glo.-school te Opheusden: M de Zeeu- te Andel; aan de Christ V.g.l.o Benoemd btf het ulo aan de Christ. Ulo te Nunspeet: J. Teule te Sneek; aan de Christ. Ulo te Hillegom: H. Visser te IJs- selstein; aan de Christ Ulo te Naaldwijk: E. T. Meinster te Naaldwijk; aan de Christ Ulo te Pynacker; A. W. Lonker te Alblasserdam en mej. C. v. d. Harst te Katwijk aan Zee. Benoemd tot onderwijzeres aan de Christ Nat School te Eindhoven: G. H. Velskamp te De Bilt en M. P van Rens- sen te Santpoort; aan de Christ Land- bouwhuishoudschool te Zevenbergen: B. J. J. Steenbergen te Tilburg en W- P. Schelling te Dubbeldam; aan de School met de Bijbel te H. I. Ambacht: S. Kar- reman te Apeldoorn; aan de C.V.O.- schooL te De Burg: A v. d Berg te Hil versum: aan de School met de Bijbel te Lisse: G. Spilt te Huizen NU.; aan de Hervormde School te Koudekerke: N. P. Homburg te Vlissingen; aan de Johanna Stichting te Arnhem; J G. van Schooten te Arnhem en S P. Lyklema te Almelo; ds Moorreis-school te IJselstein: M. W. Meiling te Nijkerk: aan de Waalse School te Rotterdam: mevr E Bieck- man-Pol te Rotterdam; aan de Christ. School te Veen: A Werkman te Amster dam; aan de Wilhelmina-school te Best: G. Miedema te Aalten en C. Laman te Tholen: aan de C.VO.-school te Zwolle: G. Geerlogs te Velsen-Noord; aan de J. Hoogerwerf-school te Rotterlam-Zuid: J. A. Stijnis te H. I. Ambacht Zaterdag werd op hervormd vor mingscentrum Hedenesse het twaalfde internationale congres van christen- esperantisten gesloten. Het werd gehouden voor het Internationaal Congres van Esperantisten, dat die zelfde dag in Brnssel werd geopend. De protestanten .hadden eigenlijk in België bijeen willen komen, maar slaagden er niet in daar een confe rentieoord te vinden. Hedenesse bleek zo een uitkomst te zijn. De conferentie, die vijf dagen duurde, werd geopend door de burgemeester van Cadzand, waarna ook de plaatse lijke predikant, ds. A. W. ten Cate, de esperantisten, die zijn kerk zouden gebruiken voor een dienst in de taal van Zamenhof, nog een welkomstwoord sprak. Beiden moesten worden vertaald, maar verder was het gehele congres dat werd bijgewoond door esperantisten uit acht taalgebieden geheel in Espe- De kerkdienst werd geleid door prof. W J. Downes uit Bristol, een Engels kerk koor zong en er was solistische mede werking van mevrouw J. Koopmans- Schotanus uit Hilversum. Het thema van dit congres wasactuele problemen in het leven van een christen Hierover sprak ds. T. Ilmari Haapalainen. Fins predikant. Ds. A. Burkhardt uit Duitsland sprak over de nieuwe staat De conferentiegangers maakten verschil lende tochten, o a. naar Brugge en naar de Belgische badplaatsen en in de naaste omgeving Belangrijker eigenlijk dan het thema was voor velen het samenzijn en de vreugde om met elkaar hi een eigen taal te kunnen coi seren. Het volgende internationale gres zal in 1961 in de Engelse stad Bristol worden gehouden. Dan zal tevens het vijftigjarig bestaan van de christen-esperantistenvereniging worden gevierd. Benoemd tot onderwijzer aan de Jo hanna Stichting te Arnhem: W Haeck te Nijkerk; aan de Mr. Groen van Prin- sterer-school te Maarssen: Joh. van Ooijen te Asperen en J Kunst te Bloe- mendaal; aan de Christ Nat. School te St Anna Parochie J Haakma te Zwager veen; aan de H. de Cock-school te Ulrum: H. J. Laning te Thesinge; aan de Ds. H. Pierson-school te 's Hertogenbosch: M C. van Rennes te Kerk Avezaath; aan de C.V O.-school te Terkaple: J. Teepslra te Leeuwarden: aan de Herv. school te Boxtel: A. Krijgh te Wëll-Ammerzoden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK i Be"epe° ,te, Gameren: J. Verkade, kand. te Stolwijk. Aangenomen naar Werkendam, 2de pred plaats: J. Smits te Groot-Ammers. Bedankt voor Tholen: J. Smits te Groot-Ammers; voor Assen (vac. F. H. van Aalst): C. F. J. Antonides te Opdam. CHRIST. GEREF. KERKEN Examens: Na gehouden toelatingsexa- menzyn toegelaten tot de studie aan de de Theologische School te Apeldoorn de heren W. van Dijk te Deventer, J. W. Ma ris te Bloemend aal en Jac. Verhage te Leidschendam. Tot de vooropleiding wer den toegelaten de heren A. Broersma te r.eei]warden Joh. Kruis te Roterdam- Kralingen, W. van Sorge te Rotterdam- Centrum en H. Wubs te Onstwedde. UNIE VAN BAPT. GEM. Aangenomen naar Den Haag—Scheve- ningen: K. Korporaal, kand. te Den Haar Stavoren: K. Korporaal»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2