Theologie klopt niet
met de werkelijkheid
)ie ene
Afkeer van vergaderen
neemt 1102; steeds toe
Vragen waren radikaler
dan de antwoorden
Onderwijzers uit zestig
landen naar Amsterdam
ontharing
depilan
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Regentenbesluit moet
worden herroepen
2
We moeten u-eer u-at
samen willen
Ds. J. Firet heeft in Be
lijden en Beleven" aandacht
geschonken aan het feit dat het
steeds moeilijker wordt om men
sen naar vergaderingen te krij-
nieuws als
onze kring
de afkeer van ..verenigingen" cn
vergaderingen" groot en nog
groeiende is. Hier zijn allerlei
verklaringen voor te geven: als
middel tot besteding van de vrije
tijd hebben we de vergadering
niet meer nodig, er zijn prettiger
middelen binnen ons bereik ge
komen. Hadio en televisie hebben
voor een deel de functie van voor
lichting. die vroeger door verga
deringen vervuld werd, overgeno
men. En misschien heeft de ge
signaleerde afkeer ook iets te
maken met de veel besproken
..verschraling".
ker factor. Er zijn vroeger tallo
ze vergaderingen gehouden, die
tot geen enkele activiteit leidden
ze dronken geen glas, maar
niettemin lieten ze de zaak zoals
'ie was. Toch stonden in veel ge
vallen de vergaderingen in ver
band met actie. Er moest bijv. een
duidelijke concrete strijd worden
gevoerd op politiek of sociaal ee-
bied. Er moest iets tot stand ge
bracht worden op het terrein van
het christelijk onderwijs. Zoekend
en tastend moest men zijn weg
gaan, njet elkaar denkend en pra
tend moest en tot klaarheid zien
te komen. Er was een werk te
doen en in het geneel van dat
werk was het vergaderen onmis-
veel minder dan een factor in 't
werk. Wat van C.N.V. zijde in
de S E R- gezegd moet worden,
wordt ook wel gezegd als in plaat
selijke afdelingen van de bonden
de leden elkaar niet geregeld
ontmoeten. Wat de a.r -politici in
de Kamers enz. klaar maken, ma
ken ze wel klaar zonder dat de
kiesverenigingen over de zaken
spreken. En zo is het op allerlei
gebied. De vergaderingen van de
gewone leden hebben in verschil
lende organisaties veel van tiun
functie verloren, voor de activi
teit van de organisatie zijn ze niet
meer bepalend. Blijft over de
functie van het informeren en
enthousiast maken van de leden.
Maar de mogelijkheid, andere in
formatiebronnen te bereiken, is
enorm uitgebreid en je kunt
je niet tot in het oneindige laten
opwarmen!
dat is een so-
gegeven,
waarmee wij in verband met ons
onderwerp terdege rekening heb
ben te houden wil men tot een.
hechte, effectieve groep- of kring-
vorming komen, dan moet men
eerst een duidelijk, concreet coel
voor de groepsvorming hebben.
Mensen die nog niet door vriend
schapsbanden verbonden zijn, ko
men niet geregeld bij elkaar alleen
om bij elkaar te komen. Ze ko
men alleen bij elkaar ,,met het
oog op..." Voor kringvorming is
nodig eo-i convergentiepunt van
de groepsaandacht. d.w.z. iets,
waar allen zich op betrokken we
ten, en waarvan zij beseffen, dat
zij met anderen, in een gemeen
schap, daarop hun aandacht moe
ten richten. Een hechte groep
ontstaat door de gemeenschappe
lijke betrokkenheid op een doel,
dat slechts bereikt kan worden,
doordat elk zijn specifieke aandeel
levert in de gezamenlijke activi
teit. Gemeenschap ontstaat door
dat mensen met elkaar iets wil
len. Is dat, waar men het oog op
zou willen richten, vaag. of moet
men het al doende nog ondekken,
is er geen convergentiepunt van
de groepsaandacht. geen punt,
waarin dc leden elkaar aantreffen
met gelijkgerichte bedoelingen, is
er met een zinvolle activiteit,
waar de ontmoeting direct op ge
richt is en voor bedoeld is. dan
kan men wel eens een aardige
praatavond hebben, waarin er iets
van gemeenschap lijkt te zijn.
maar een dergelijke gemeenschap
vervluchtigt voor ze goed werke
lijkheid is. Veel enthousiaste po
gingen tot gemeenschapsvorming
in de kerk door middel van krin
gen. zijn op niets uitgelopen, door
dat zo'n centrum ontbrak of te
vaag was om aller aandacht vast
te houden. Om wat te praten, om
anderen ze mogen broeders en
zusters zijn te ontmoeten, om
..gemeenschap" te ..beleven" ko
men veel mensen niet op com
mando uit hun huis. Als ze zo
iets willen dan zoeken ze hun
kringetje zelf wel ze laten
zich niet door de toevalligheid
van een kerkelijke wijkindeling
o i d. in zaken als deze vastleg
gen. Dat mag egocentrisch ge
dacht zijn, onkerkelijk en wat
niet al. maar we hebben er mee
te rekenen, dat er zo gedacht en
gevoeld wordt.
Wij moeten bij gemeenschaps
vorming in de kerk van de an
dere kant beginnen. Elk gemeen
telid moet gemobiliseerd worden.
Want elk gemeentelid heeft een
eigen bediening op grond van een
genadegave. En zo, geroepen
tot een activiteit, wordt hij ge
roepen tot een overzichtelijke, be-
leefbare gemeenschap, een werk
eenheid.
TNEZE redenering kan de indruk
U wekken onwerkelijk te zijn.
Want dat is nu juist de narig
heid: de grote massa loopt maar
mee in de kerk of zit langs de
kant met een half oog de zaak
wat aan te zien. En we denken
ook geen ogenblik, dat de oplos
sing van dit kerkprobleem een
eenvoudige zaak is. Maar het be
gin van de organisatie van de ge
meenschap moet nu eenmaal ge
zocht worden waar het te vinden
is Er is geen bedrijf dat zegt:
laten we nu eerst eens proberen
elkaar wat te leren kennen, dan
zullen we misschien op de duur
ook wat met elkaar kunnen gaan
doen. Nee, men gaat wat doen
met elkaar en ieder krijgt zijn
functie. En naarmate elke func
tie zinvoller is en de taken be
ter verdeeld zijn en de betrok
kenheid van elk bedrijfslid op
het bedrijfsdoel in verband daar
mee groter is. groeit een be-
drijfsgemeenschap.
De kerk kan niet in alles
met een bedrijf vergeleken
worden, beëindigt ds. Firet zijn
artikel, maar wel hierindat
ze een werkgemeenschap is, zij
het dan dat ze werkgemeen
schap is als geloofsgemeen
schap. Durft de kerk daaruit de
consequenties te trekken? Dat
is de vraag, die voor de ge
meenschapsvorming van een ge
meente beslissend is.
Christen-studenten in Straatsburg
Advertentie
Wilt Gij Onderwijzer worden?
Er is momenteel een groot gebrek aan
Onderwijzers. Wij reden U aan zo spoedig
RESA-HILV ER SU M
(Bekende Schriftelijke Cursus) Tel. 5432
Onderwijzersakte (Eerste en 2e Leerkring)
Tolk-Vertaler (Fr.. D, en Engels) Hoold-
correspondent en V.T K.-dlploma. H.B.S.,
Gymnasium en MULO A en B.
De internationale conferenties
die deze zomer werden gehouden
hebben duizenden in grote een
heid samengebracht en kerkmu
ren doorbroken, maar tegelijker
tijd ook theologische en practische
verschillen geaccentueerd. In
Lausanne raadde prof. dr. J. C.
Hoekendijk de jongeren aan on
geduldig te zijn en te streven
naar gemeenschappelijke avond
maalsviering. Nauwelijks 200 ki
lometer daar vandaan riep de
Aziatische leider dr. D. T.- Niles
uit dat het tijd werd om op te
houden met gemeenschappelijke
avondmaalsdiensten zolang dit
samenzijn geen practische conse
quenties heeft voor het samen
gaan op het zendingsveld.
In Lausanne was de kerkelijke
jeugd bijeen, in Straatsburg vergade
ren christen-studenten uit meer dan
zeventig landen. Morgen zal hun con
gres dat gewijd is aan „Het leven en
de taak van de kerk" worden beëin
digd. We hebben de indruk dat de
Straatsburgse jongeren wat ongedul
diger waren dan die van Lausanne.
Herhaaldelijk werd daar uitgesproken
dat de huidige theologie niet meer
overeen komt met de werkelijkheid.
Ongeveer 650 studenten waren naar
Straatsburg gekomen voor een con
gres dat het sluitstuk moest worden
van een studieprogramma dat zes jaar
omvatte. De studenten poogden in deze
zes jaar een nieuwe generatie klaar te
stomen om straks als dragers van de
oecumenische gedachte aan deze we
reldbeweging leiding te geven. Er wer
den landelijke en regionale conferenties
Gezondheid schoolgaande jeugd
Taak voor opbouw
onderontwikkelde
gebieden
,,De nationale regeringen die
nen te beseffen dat de onderwij
zersorganisaties een uiterst ge
wichtige rol kunnen spelen bij de
sociale en politieke opbouw van
onderontwikkelde gebieden en de
vorming van de bevolking in
deze ontwikkelingscentra in het
algemeen."
Dit is de mening van
nald Gould, president van de
„World Confederation of Organi
zations of the Teaching Profes
sion" (W.C.C.T.P.), die volgende
week in Amsterdam haar negen
de jaarlijkse congres zal houden.
Bij deze wereldorganisatie zijn 106 na
tionale onderwijzersorganisaties uit 60
landen met tezamen vier miljoen onder
wijzers aangesloten. Sir Gould gaf giste
ren in Amsterdam als zijn mening te ken
nen, dat de onderwijzersorganisatics on
voldoende worden ingeschakeld bij de
oplossing van opvoedkundige problemen.
„Dit overleg laat niet alleen op natio
naal niveau te wensen over Ook
internationale organisaties, zoals df
UNESCO, Wereld-gezondheidsorganisatii
en dergelijke, wordt onze stem onvol
doende gehoord", zo zei hij.
In sommige landen bestaat volgens hem
geen enkel contact. De heer Gould achtte
zulks niet in het belang van de -
nale opvoedkundige problemen Ni
mening kan de stem van de onderwijzer
niet worden gemist bij het tot ontwik
keling brengen van achtergebleven ge
bieden.
Gezondheid
Het negende congres van de WCCTP
wordt maandag a.s geopend. Daaraan
vooraf wordt deze week een aantal bij
eenkomsten gehouden van gespeciali
seerde onderwijzersorganisaties. Het
wereldcongres zal kennisnet
rapporten, die de delegaties uit de 60
landen hebben opgesteld en op basis
daarvan discussiëren over de gezond
heid van de schoolgaande jeugd, met
name ideeën en methoden tot behoud
i bevordering daarvan.
De heer Gould sprak de verwachting
uit, dat de resultaten van het zesdaagse
congres aanleiding zullen geven tot na
tionale acties. Het congres van de WCCTP
zal worden bijgewoond door waarnemers
van de UNESCO, de Wereldgezondheids
organisatie en andere gespecialiseerde
organen van de Verenigde Naties. Ook
zullen delegaties uit de Afrikaanse lan
den. ondermeer uit Kongo, het congre.
bijwonen.
In totaal worden 400 gedelegeerden
verwacht. De onderwijzersorganisaties in
gehouden en er was een koffer vol stu
diemateriaal voor iedere student aan
wezig. De deelnemers kregen 20 uitge
werkte rapporten in Jiahden, die in de
loop van het congres werden besproken.
Radikaler
De aanwezigen waren verdeeld over
discussiegroepen en luisterden naar
vooraanstaande kerkelijke leiders uit
de oecumenische beweging. Zo spraken
onder meer dr. Visser 't Hooft, Karl
Barth, M. Thomas, prof. dr. Hoeken
dijk, prof. Hromadka, en bisschop Les
lie Newbigin. De leiding berustte bij de
voorzitter van de Wereldfederatie
christen-studenten, dr. D. T. Niles.
Reeds onmiddellijk bij het begin
dook de vraag op of deze conferentie
wel een studieconferentie zou blijven,
zoals was besloten. De vragen van de
studenten in de discussiegroepen u
ren veel dringender en radicaler di
de referaten van de oecumenische l
ders. Vele jongeren spraken uit dat
huidige theologische uitgangs
punten niet in staat zijn een antwoord
geven op de huidige sociale en po
litieke problemen.
Onbevredigd
Dit kwam heel duidelijk toen prof.
Karl Barth de studenten twee uur lang
de gelegenheid stelde vragen te be
antwoorden. „Houdt u het voor moge-
vroegen ze onder meer,
christenen uit verschillende landen
gelijke houding innemen tegenover
paalde politieke en economische proble-
Mogen christenen meevech-
gewapend conflict, en eer
revolutie steunen?
Karl Barth antwoordde dat het de
taak was van ieder christen zelf om
„Christus, de Heer van de wereld te
dienen" en dan van geval tot geval te
beslissen welk standpunt hij moet
Onvruchtbaar
De Amerikaanse hoogleraar prof. John
Deschner vatte indirect de gedachten
van de studenten samefi toen hij uit
sprak dat de prediking van een bepaal
de christelijke kennis en een voorraad
dogmatische gedachten voor de zending
t meer vruchtbaar waren. „Onze gro-
opdracht is als christen in en voor
de wereld te werken en door solidari
teit met de medemens te lijden en door
de daad te getuigen van de menselijk
heid van Jezus Christus", zei hij.
Sterk onder de indruk van de ge
spletenheid van de kerk kwamen de
conferentiegangers door het getuige-
van vier jonge Afrikanen, die
vertelden dat de vier miljoen ii
van hun land waren verdeeld
23 verschillende kerken, die el
kaar beconcurreerden. Dit getuigenis
bracht de voorzitter dr. Niles ertoe
uit te spreken dat het tijd werd
dat we ophouden met onze gemeen
schappelijke avondmaalsdiensten als
we op het zendingsveld niet tot een
praktische eenheid kunnen komen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Nieuwaal-Zuilichem,
Poederooijen (toez.) en voor Brakel:
S. de Jong, kand. te Molenaarsgraaf.
GEREFORMEERDE KERKEN
Ds- C. L- Ruben, luchtbiachtpredi-
kant te Eindhoven, die dezer dagen
bedankte voor 's-Hertogenbosch,
zoekt ons mede te delen dat hij
lopig niet beroepbaar is.
Beroepbaarstelling: de heer P. a
Beukei. kand. te Delft, Rotterdamse-
weg 420, zal met ingang van 1 augus
tus gaarne een beroep in overweging
Advertentie
Modern, snel en mild,
veilig en reukloos:
hamol uit Zwitserland
tube 1.50 - 2.95
De vraag was: „Wie is wel de grootste in het Koninkrijk der
hemelen?" En het antwoord luidde: „De Zoon des mensen
is gekomen om het verlorene te behouden." Tussen die vraag
en dat antwoord (van de discipelen en van hun Meester)
stond het kind, als symbool van volledig vertrouwen en totale
overgave. Stond de klemmende waarschuwing tegen de ver
leiding, niet alleen van buitenaf, maar vooral vanuit
het eigen hart. En dan eindigt Jezus dit deel van Zijn rede
met de geciteerde mededeling over het doel van Zijn komst.
Tussen dat alles is een logische samenhang. Maar deze wordt
alleen begrepen door degenen, die zich totaal verloren weten
in deze wereld. Die hebben leren beseffen, dat hun grootste I
prestaties, hun geleerdheid of hun handigheid, hun deskun
digheid of hun rijkdom niets te maken hebben met de vraag
of zij op weg zijn naar het Koninkrijk. Al die dingen kunnen
zelfs die weg opbreken. Het Koninkrijk der hemelen is alleen
voor hen, die vanuit hun verlorenheid roepen om behoud en,
misschien na grote innerlijke strijd, het buiten zichzelf zoe
ken. Zij gaan iets begrijpen van de waarheid en de werke
lijkheid. van dit woord van Jezus, dat Hij gekomen is om het j
verlorene te behouden. En is dat niet de beste boodschap, die
doorgegeven mag worden?
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Aangenomen naar Oudemirdum: H
Ligtenberg, kand. te Rijssen.
Bedankt voor Aagtekerk, Amster
dam-Centrum, Benthuizen, Borssele,
Dordrecht. Enschede, Gorinchem, Gro
ningen, Goudswaard. Haarlem. Katwijk
aan Zee. Klaaswaal, Krabbendijke,
Lemmer. Marknesse, Meliskerke, Nieuw-
Beijerland, Nijkerk. Oostkapelle, Op-
heusden. Ridderkerk, Rilland-Bath,
Terwolde, Tholen, Veen NB., Veenen-
daal, Vlissingen, Waardenburg, Woer
den. Wolfaartsdijk en voor Zaandam:
H. Ligtenberg, kand. te Rijssen.
K.N.A.W. stelt een
sociale raad in
Het bestuur van de Koninklijke Ne
derlandse Akademie van Wetenschap
pen heeft een sociaal-wetenschappelijke
raad ingesteld, die als adviesinstantie
zal optreden voor de sociale weten
schappen binnen de akademie er
de bundeling en samenwerking vai
ze wetenschappen zal bevorderen. De
bemoeienis van de raad strekt zich uit
de volgende wetenschappen: socio
logie. soci-ografie, sociale psychologie,
criminologie, sociale geneeskunde, so
ciale en economische geschiedenis, cul
turele anthropologic en niet-westerse so
ciologie» politicologie, sociale pedago
giek, rechtswetenschap en economie.
De raad geeft desgevraagd advies
over aangelegenheden betreffende het
sociaal-wetenschappelijk onderzoek in
de ruimste zin, tracht voorts de samen
werking, waar mogelijk en gewenst,
tussen individuele onderzoekers en
stituten te bevorderen en wil het
derzoek op sociaal-wetenschappelijk ge-
in het algemeen stimuleren. Te-
kan de raad in overleg met het
bestuur van de akademie zowel in als
buiten ons land optreden als vertegen
woordiger van het sociaal-wetenschap
pelijk onderzoek in Nederland. Voorzit-
t van de raad is dr. E. W. Hofstee,
jogleraar aan de Landbouwhogeschool
- Wageningen.
Uit het zo juist verschenen overzicht
an de gemeenten van de Evangelisch-
Lutherse Kerk in ons land blijkt, dat
dit kerkverband thans 64 gemeenten
telt. Er zijn 56 predikanten in gewone
dienst en 4 in buitengewone. Het
tal emeriti-predikanten bedraagt
het aantal proponenten en kandidaten
met preekbevoegdheid 9. Er zijn in Am
sterdam 3 ev. luth hoogleraren werk-
am. Het zielental bedraagt totaal
421 tegen 30.621 verleden jaar.
GEEN KAT IN DE ZAK
dagen aan president De Gaulle van vooruitzicht wordt gesteld om ook
Frankrijk heeft gebracht, vertoont tot de confederatie toe te treden,
enkele interessante aspecten en kan slechts een leeg gebaar zijn. En
een nieuwe impuls geven aan het het gevaar is dan niet denkbeel-
streven naar politieke samenwer- dig, dat het voorstel van De Gaul-
king in Europees verband. Of dit le alleen maar dient om de positie
echter het geval zal zijn, hangt af van Frankrijk en in mindere ma-
van de wijze, waarop de confede- te ook die van West-Duitsland in in-
ratie van Europese staten, die gene- ternationaal politiek opzicht te ver
raai De Gaulle blijkbaar op het oog sterken. Het Frans-Duitse onder-
heeft, tot stand zal komen. onsje in Rambouillet geeft wel aan-
De vraag rijst, waarom De Gaulle leiding tot deze veronderstelling,
juist op dit ogenblik met zijn voor- President De Gaulle heeft onlangs
stel voor de dag is gekomen. Houdt opnieuw aangedrongen op de vor-
zijn optreden verband met de ver- ming van een Navo-directoraat,
kiezingen, die volgend jaar in waarin de Verenigde Staten, Enge-
West-Duitsland zullen worden ge- land en Frankrijk namens de wes-
houden en wellicht de socialisten telijke landen zouden moeten stre-
onder aanvoering van de Berlijnse ven naar een gemeenschappelijke
burgemeester Willy Brandt aan de buitenlandse politiek. Hij heeft er
macht zullen brengen? En wil de nooit een geheim van gemaakt, dat
Franse president daarom haast ma- hij Frankrijk graag als woordvoer-
ken met de vorming van een con- der van de landen op het Europe-
federatie, die naar hij beseft slechts se continent wil beschouwen. Een
geleidelijk gestalte zal kunnen krij- confederatie van de Zes zonder
gen? Engeland dus zou deze wens van
Regeren is vooruitzien en ook in De Gaulle in vervulling doen gaan.
dit opzicht kan men er van op aan, Voor de kleine landen van het
dat De Gaulle, die de samenwer- Kleine Europa is een dergelijke con
king met West-Duitsland tot de federatie helemaal niet aantrekke-
hoeksteen van zijn Europese poli- lijk. Zij kan ons voor problemen
tiek heeft gemaakt, liever het zeke- plaatsen, waarmede we ons liever
re voor het onzekere zal nemen. °niet zouden willen inlaten (zoals de
Een andere aanleiding kan men Algerijnse kwestie, die nog lang
zoeken in het besluit van het Brit- niet is opgelost). En zij bergt
se Lagerhuis, geen aansluiting te wat nog belangrijker is het ge-
zoeken bij de Europese gemeen- vaar in zich, dat de mogelijkheid
schap van de Zes, waarvan ook Ne- van een nieuwe toenadering tussen
derland deel uitmaakt. Hoewel dit de twee handelsblokken, waarin
besluit niet definitief behoeft te zijn Europa is uiteengevallen voorgoed
en er zich nieuwe omstandigheden wordt uitgesloten. En dat zou voor
kunnen voordoen, die een wijziging een land als Nederland beslist on-
in de houding van de Britten kun- aanvaardbaar zijn.
nen veroorzaken, moeten we nu politieke samenwerking in Europa
toch wel rekening houden met het js een prachtig ding, als zij ver
feit, dat er voorlopig twee Europe- wezenlijkt kan worden. Maar dan
se handelsblokken naast elkaar zul- moet het een samengaan in het
len blijven bestaan. belang van geheel Europa zijn en
Wanneer het besluit van het Lager- njet a||Cen van twee staten, die er
huis inderdaad voor De Gaulle de politieke winst uit denken te slaan,
voornaamste aanleiding is geweest Dan is er &een sprake meer van
om nu met het voorstel tot vor- samenwerking, maar van een zich
ming van een confederatie van Eu- overgeven van de kleinen aan de
ropese staten voor de dag te ko- groten.
men, dan kan men zich afvragen, Daarom moeten we erg voorzich-
wat hij met dit plan bij Engeland tig zijn met de door De Gaulle voor
denkt te bereiken. Heeft hij de in- gestelde confederatie. We moeten
druk en is het zijn wens, dat de njej alleen de bedoeling, die er
Britten zich bij deze confederatie achter zit> trachten te doorgron-
aansluiten, of is het slechts
actie op de weigerachtige houding
van het Lagerhuis en streeft hij nu
regelrecht naar vervolmaking van
de samenwerking dus ook op po
litiek terrein tussen de zes lan
den van wat men wel Klein Euro
pa noemt?
den. Maar we zullen er ook goed
aan doen, terdege de mogelijkhe
den en de nadelen ervan te over
wegen, voordat we ook maar in
principe er toe besluiten, er aan
mee te doen. We moeten beslist
geen kat in de zak kopen.
de Afrikaanse en Aziatische landen
dervinden veel steun van de WCCTP.
Twee commissies van experts hebben de
landen in Azië en Afrika bezocht ten
einde na te gaan op welke wijze de na
tionale organisaties behulpzaam kunnen
zijn bij het oplossen van allerlei pro
blemen. Deze arbeid acht men zee
langrijk. omdat er volgens de WCCTP
een relatie bestaat tussen een gebrek
aan opvoeding en een lage levensstan-
Ik dwong hem mij in zijn geheim op te nemen,
waarmee ik alleen bereikte, dat vader nog ern
stiger werd. „Waarom zou je dat willen?" vroeg
hij. „We leven in een gevaarlijke tijd.
ren allen alle dagen in groot gevaar,
soms opdagen van een ki
verwacht. Dat
deze schijnbaar stille
ook hier hangen, als eer
grenzeloze spanningen
het komt
:ant waarvan je het niet
de stad MkMIiH
rustige wereld. Maar
1 oordeel over de wereld,
ssen de zwijgende bomen,
de huizen in de stad. Waar zul je dit
ontvluchten?
Hier zweeg vader lange tijd en keek weer on
derzoekend om zich heen.
,,'t Is bitter, maar de mensen zijn thans verdeeld
in twee groepen, in verraders en helden, lafaards
en moedigen, en het erge is, alleen in ogenblik
ken van spanning weet je tot welke groep je be
hoort. Vóór die tijd is elk hart bevreesd ook
het mijne ..en dat werkt verwoestend op je inner
lijk bestaan. Rechtsgevoel, vaderlandsliefde, eer
bied voor Gods geboden, liefde tot het leven, zij
driiven je tot de daad. misschien tot waanzinnige
daden, waarmee je je gemoed bezwaart, al was het
honderdmaal noodzaak, tegenweer, noem maar rp
Maar je wordt er door verlamd. Het is allemaal
zo vreemd Wc rijn in deze wereld verzeild, bu:-
ten onze wil. maar erger dan de puinhopen van
onze bezittingen, ziin de puinhopen die van de har
ten worden gemaakt, alleen je kunt dat met van
buiten zien. Die puinhopen ziet God alleen." Weer
keek vader om zich heen of niemand hem horen
Ik had het gevoel, dat vader met al die woorden
ergens naar toe Wilde. Ik vroeg niets, keek alleen
naar zijn diep ernstig gezicht.
„Als je ooit verantwoording zou moeten afleggen
is het beter dat je niets weet, begrijp je. Als
het niet nodig is. laat je dan nergens in betrekken
dat is beter
„En samen dan?"
„Natuurlijk, ik weet toch. dat het niet altijd niet
mogelijk is. Voor jou en voor mij niet. Je wordt
nu noodwendig in kwesties betrokken, die in een
normale wereld mei aan de orde komen. Je wordt
onverwachts tot beslissingen gedwongen maar het
alles abnormaal en wij zijn het ook Ik be
waar op deze plek drie levenden en eén dode.
öoor heum. steqqeRöè,
Ik weet nog hoe ik bij dat laatste woord schrok.
„Een dode? Maar vader hoe
Vader s hand maakte een afwerend gebaar en
weer keek hij spiedend om zich heen. „Waarom zou
je je meer interesseren voor de dode dan voor de
levenden0 Voor mij was er geen keus. En als je
ze zoudt ontmoeten weet ik, dat het ook voor jou
geen keus zou zijn geweest, zoals Samu's redding
geen overweging voor je uitmaakt. Je voelt dat je
zo handelen moet, ongeacht de uitkomst, is'et niet.'
Drie sterke, jonge, gezonde kerels, gebruind, be
schaafd Amerikanen Hun vliegtuig w<;rj hier
in de buurt neergeschoten en zij zochten natuur
lijk. heel wijs, direct het dichte bos. Met een paar
dagen zullen ze buiten gevaar zijn. Kom laten
we langzaam oplopen, dat is beter."
We vervolgden langzaam onze weg naar huis,
maar vader verloor geen ogenblik zijn waakzaam
heid. Hij bleef nu en dan staan om te luisteren en
opeens zei hij: „Er zwerven weer kerels over
het domein., let maar op., ze zullen aanstonds
wel op ons afkomen, schrik maar niet. Loop maar
rustig door." Zonder enige inleiding zei vader op
eens: ,.Je kunt je zeker de oude Grote nog wel
voorstellen, niet?"
Natuurlijk kon ik dat. De oude klover en houts
koolbrander. Hij woonde in een heel klein huisje
op het landgoed van de jonker, moederziel alleen.
..Jammer", zei vader, „hij was gevaarlijk. Ik
denk dat de moffen hem koeien met gouden horens
hadden beloofd. Hij sloop bij nacht en ontij door
het bos cn juist op een avond, dat ik de vliegers
eten wilde brengen in hun schuilplaats, zag ik de
oude Grote daar vandaan komen. Hij had ze ont
dekt en ik begreep het gevaar voor hen en voor
mij. Ik riep hem en holde achter hem
hij draafde door en zijn voorsprong wa
Ik begreep dat hij de Duitse wachtpost eerder zou
bereiken dan ik en dat moest tegen elke prijs voor
komen worden. Mijn roepen haalde niets uit. Toen
heb ik geschoten één twee driemaal Grote
holde door. Ik schreeuwde gevaarlijk hard voor
de rondzwervende Duitsers Toen zag ik geen
uitweg meer en schoot schoot raak. Ik zag dat
hij tegen een boom aansloeg en toen voorover
viel Diezelfde nacht heb ik hem moeten begra
ven in een greppel achter zijn huisje
We stonden stil en ik voelde dat vader mij on
derzoekend aankeek om te zien welke indruk het
verhaal op mij had gemaakt misschien, of bij een
veroordeling in mijn ogen kon lezen, maar ik was
op dat ogenblik te verward. Ik vond alleen
„arme. oude Grote".
„Het moest immers? Eén voor drie., één voor
vier Ik weet zelf niet goed waarom, maar ilt
moest er met iemand over spreken. Ik heb her er
te kwaad mee Dat ik ik., de oude Grote npg
eens zou doodschieten Het is een krankzinnige
wereld. Ze zoeken hem nog steeds en ik moet zwij
gen zwijgen totdat het moffentuig de laan uit
We liepen langzaam verder, maar voor we thuis
waren werd vader's vermoeden bevestigd: we wer
den binnen het domein aangehouden door twee
Duitse wachtposten, die plotseling uit het lage
hout te voorschijn sprongen met een knallend
„Halt!!"
De één bleef op enkele meters afstand staan, me
het geweer in aanslag op ons gericht. De andere
kwam op ons toe een kindergezicht onder een
grauwe helm. We bleven rustig staan.
De soldaat vroeg, met iets van dreiging in zijn
stem: „Sind sie den wachtmeister hier?"
„Jawohl", zei vader kort.
„So ..und? Haben sie keine flieger entdeckt
bei der kontrolle?"
„Flieger? Nein."
De kerel sloeg de hakken met een klap tegen
elkander, salueerde, gaf zijn kameraad een wenk
en met hem verdween hij in het lage hout. Wij
keken elkaar even aan cn voelden ons toch opge
lucht, maar het gesprek wilde niet meer vlotten.
Wordt vervolgd
Raad van Bergen op Zoom zegt:
R.k. medische moraal
niet verplicht
Na een langdurige bespreking
hebben de gemeenteraadsleden
van Bergen op Zoom met elf
tegen tien stemmen besloten het
college van regenten van het Al
gemeen Burger Gasthuis te vra
gen het voor de protestanten grie
vend besluit om patiënten en spe
cialisten de rooms-katholieke
medische moraal op te dringen
te herzien.
De kerkeraden van alle gezindten uit
Bergen op Zoom en de omliggende ge
meenten hadden hiertegen fel gereageerd
hadden daarover een schrijver aa
raad van Bergen op Zoom gestuurd.
en W. hadden die brieven voor ken
nisgeving willen aannemen, omdat hen
later een schrijven was gezonden waaruit
bleek dat de regenten dit besluit 1
lopig hadden opgeschort.
Hierover werd door de heer Van Doorn
P.v.d.A.f langdurig gesproken. Volgen
hem betekende dit schrijven van he.
regentencollege niet dat zij het besluit
de baan wilden hebben, maar
ijskast stopten" om het t.z.t. weer te
schijn te halen. Hij vond het ergerlijk dat
een meerderheid een minderheid een ver
plichting oplegt waartegen zij zich met
hand en tand moeten verzetten.
Dat de rooms-katholieken aan hun
gelovigen een dergelijke moraal op
willen leggen was hun zaak, maar hij
uond het zijn plicht er voor te waken
dat dit vpor anderen ook geschiedde
Het A.B. Gasthuis is voor allen onge
acht zijn geloof, maar in de wart
is het dit nooit geweest. Dat men deze
De heer Van Leeuwen (prot. chr.)
het met de heer Van Doorn geheel
Ook hij sprak het „onaanvaardbaar" u...
Nadat nog meerdere sprekerss het
woord hadden gevoerd werd door ce heer
Ratsma (P.v.d.A.) de voorzitter op de
lan af gevraagd hoe het college van
en w. over deze kwestie dacht.
Naar zijn mening en ook naar die van
enkele wethouders was hij sterk tegen het
opleggen van een specifieke moraal aan
welke algemene instellingen ook en was
van mening dat deze niet aan ce minder
heden opgelegd kan worden.
Deze uitspraak was voor de oppo
sitie een geruststellende verklaring
doch hield nog niet in dat B. en W.
het voorstel zou laten rusten. Men
wilde een duidelijke uitspraak hebben
waarop door de niet-rooms-katholieke
raadsleden een motie werd ingediend.
Deze motie hield in dat de raad
constateerde dat het dus de bedoeling
van het regentencollege was de genoemde
moraalregels niet slechts aan ro
katholieken, maar ook aan niet-ro
katholieken medici voor te schrijven, dat
hij kennis genomen had van het bezwaar
schrift der kerkeraden van de Gerefor
meerde Kerk. de Evangelisch-Lutherse
Gemeente en de Hervormde Gemeente te
Bergen op Zoom. elsmede van dat van de
kerkeraad der Gereformeerde Kerk te
Tholen. gelet op het algemeen karakter
van het Algemen Burger Gasthuis, van
mening, dat uit dit algemeen karakter
voortvloeit, dat dit ziekenhuis voor medic:
en patiënten van elke geloofsleer en
wereldbeschouwing aanvaarbaar moet
zijn, en spreekt als zijn mening uit, dat
het dwingend opleggen van de rooms-
katholieke medise moraal, aan niet-
katholieke medici en patiënten ongeoor
loofd is en dat dus genoemde kerkeraden
zich terecht tegen het besluit in kwestie
verzetten, en de raad derhalve op het
college van regenten voornoemd
Wereld jeugdcongres
Youth for Christ
Van 30 juli tot 6 augustus a.s. wordt in
Engeland het jaarlijkse wereld-christen-
jeugdcongres gehouden. Het staat onder
auspiciën van Youth for Christ - Inter
national, een interkerkelijke organisatie
jonge mensen, werkzaam in meer
dan 43 landen. Ruim duizend jongeren uit
alle delen van de wereld komen in
Bristol samen.
Enkele gedelegeerden uit Nederland
zullen het congres bijwonen, o.m. de
voorzitter van YFC-Nederland, de heer
Albert Ramaker.
Vorige jaren hield Youth for Christ
haar wereldcongressen o.a. in Mexico,
Venezuela, India, Denemarken en Bra
zilië.
Ongeveer 50 grote jeugdbijeenkomsten
zullen op de avonden van het congres in
Bristol en omgeving worden gehouden,
waarna de slotbijeenkomst gehouden
wordt in Ashton Gate, een stadion met
40.000 zitplaatsen. Na afloop van het con
gres zullen gedurende veertien dagen bij
na 50 evangelisatie-campagnes door ge
heel Engeland gehouden worden.
Youth for Christ treft thans ook voor
bereidingen voor een groot jeugdcongres
te Jeruzalem, waar 20.000 jongeren van
over de gehele wereld verwacht worden.
Scandinavisten komen
in Oosterbeek bijeen
De tweejaarlijkse bijeenkomst van
hoogleraren en universiteitslectoren in
de Scandinavische talen die werkzaam
zijn buiten de Scandinavische landen
zal voor de eerste maal in Nederland
worden gehouden en wel van 15 tot 20
augustus a.s De Scandinavisten zullen
in het sociaal-cultureel centrum „De
Pietersberg" te Oosterbeek luisteren
naar twaalf voordrachten over de laat
negentiende-eeuwse Scandinavische let
terkunde Ruim 50 hoogleraren, uni-
versiteitslectoren en andere Scandina
visten zullen aan deze Internationale
studieconferentie deelnemen. Zij zullen
enkele excursies maken, terwijl zü
voorts zullen worden ontvangen door
het provinciaal bestuur van Gelderland
en het gemeentebestuur van Renkum
dringend beroep doet het gewraakte be
sluit te herroepen. Deze motie werd ten
slotte met 11 tegen 10 stemmen (tegen
stemden de 10 KVP-lcden» aangenomen.