Joodse volk rouwt - LEKEN EN DESKUNDIGEN mmz jacobus „Kerk en wereld" 15 jaar oud 2^ IC&VLV&b- GEESTELIJK LEVEN.. TITUS, DE TEMPEL EN DE TALMOED i ZONDAGSBLAD ZATERDAG 30 JULI 1960 I 19f DE Jpdracht bijna vervuld Hoewel de mens over het algemeen liever zingt: j de hemel is het schoon." dan ..Werk want de nacht j komt dalen." is de eerste opdracht, die God de mens gaf in Genesis een aardse opdracht. Bod zei: ..Weest vruchtbaar en vermenigvuldigt u en I vervult de aarde, en onderwerpt haar". Aan het eerste 1 gedeelte van deze opdracht heeft de mens voldaan. J Bestond er voor de mensen uit het begin van deze iw nog een nieuwe wereld", waar zij een geheel uw bestaan konden opbouwen, in de tweede helft deze eeuw beginnen wij meer en meer te spreken :r een bevolkingsoverschot. de globe zijn maar weinig witte plekken overgeble- ven. Er kunnen hier of daar nog een aantal onbeken de stammen ergens in een dichte jungle verborgen ist als zitten, maar over het algemeen weten we zeer nauw- i keurig hoeveel mensen er op deze aarde leven en it een waar zij leven. Spraken wij een tiental jaren geleden uiintiP over, de tweeduizend talen, die er op deze wereld ge- "J" sproken worden, nu weten wij dat het er ongeveer 5000 zijn. maar het is niet waarschijnlijk dat dit aan- 1 tal nog een aanzienlijke verandering zal ondergaan. Eschatologische consequenties van de wereldbevolking gaat sneller dan ooit Over enkele jaren zal de volkstelling bekend zijn, die vrijwel over de gehele wereld wordt gehou- beter inzicht krijgen in de ~u reeds weten wij, dat er bij komen. nog steeds om van Jeruzalem verwoesting (Van een onzer medewerkers) TVTOG steeds treuren de Joden gelijk zij plegen te doen bij het verlies van een dierbare bloedverwant, om de vernietiging van Jeru zalem en de tweede tempel door de Romeinen in het jaar zeventig. 9 Ab is déze rouwdag, die dit jaar valt op dinsdag 2 augustus. Het is de strengste nationale rouwdag van de Joden, een dag waarop een etmaal lang niet mag worden gegeten noch gedronken, van zons ondergang tot zonsopgang. De Joden vasten op hun nationale rouw dagen, omdat dat een teken is van smart. Iemand die werkelijk oprecht verdriet heeft, vergaat de lust om te eten. In het Oude Tes tament komt dat op vele en verschillende plaatsen tot uiting. den. Dan zullen 1 werkelijke getallen. Maar i ieder jaar miljoenen r van onze tijd is „bevolkingsbeperking". On- en jaar geleden spraken we met de Bonds dag-president Eugen Gerstenmaier van Duitsland. Het grootste probleem van onze tijd noemde hij het pro bleem van de overbevolking. -^-„Vervult de aarde," zei God. We kunnen nu de vraag stellen: Wanneer is de aarde vervuld? Als heel Euro- - pa een „Randstad-Holland" is geworden, als Los An- geles een voorstad van New York zal zijn, als we r aut wolkenkrabbers in de Sahara gaan bouwen? Of is de maar opdracht nu reeds vervuld nu we in Amsterdam kun- ontbijten en in New York dineren. i de ist. Tot nu toe heeft de kerk eigenlijk alleen nog i meeste protestantse kerl De Rooms-Katholieke Kerk en de Oosters-Orthodoxe Kerken zeggen nadrukkelijk „neen." Ik vraag me echter af. of het probleem zo niet al te zeer van uit de praktische gezichtshoek bekeken wordt. Zijn er geen andere theologische en in het bij zonder eschatologische consequenties? Trouwens nog is het zo, dat als je door verdriet wordt gepijnigd, geen trek in eten hebt. Toch is het vasten zelf min of meer een symbool: de werkelijk gemeende rouw om fouten van voorouders, maar bovenal van de huidige Jood zelf, moeten bovenaan staan. De talrijke Joodse ethische, moraliserende werken, die vol ver halen staan over alles wat betrek king heeft op hei Oude Testament en het Jodendom, wijzen daarop. Het Joodse middeleeuwse werk Het Boek der Vromen, dat toegedacht wordt aan Jehoeda de Vrome uit Regensburg, die in 1216 is overleden, en waarvan een bloemlezing enige jaren geleden door prof. dr. M. A. Beek uit hei Hebreeuws in het Neder lands is vertaald, verhaalt over het vasten op de 9e Ab het volgende: „In zekere plaats hoorde men op de negende Ab gezang en muziek en de ouderlingen zeiden dat men ermee op moest houden. Maar zij gaven tot be scheid: wij hebben de bedoeling aal de kinderen die vasten niet flauw vallen door de muziek. Maar de ouderlingen zeiden: Het is beter, dat ze te eten krijgen en er geen liederen van vreugde in het huis worden ge hoord". Schuld Het waarom zal nauwelijks com mentaar behoeven. Het is duidelijk, dat men wel verdriet kan hebben en toch spaarzaam eet, beter dan dat men muziek maakt om geen erg in de honger te hebben. Dat Jeruzalem is vernietigd en de tempel is verwoest, zegt de Talmoed, is de schuld van de Joden die Gods wetten overtraden, en hij geeft hiervan een voorbeeld. Het gebeurde dan, zo zegt hij, dat een rijk en alom geëerd man een groot feestmaal voor zijn vrienden aan richtte en natuurlijk moest zijn groot ste vriend worden uitgenodigd. Hij liet daarom een bediende naar zijn vriend Kamza gaan om deze uit te nodigen. De bediende had echter de naam Barkamza verstaan, de grootste vijand van zijn meester en bracht deze de boodschap over. zou dan bemerken hoe de Joden zijn groet zouden opnemen. Bar kamza echter bracht het beest een verminking aan de lip toe, opdat het offer voor de tempel dienst niet geschikt zou zijn. Zo geschiedde het. Het dier werd niet aangenomen en als straf trok de keizer tegen Jeruzalem op. Overmoed Was dit de straf voor de Jo den, de legende geeft ook een straf aan ter lering voor Titus, de veroveraar van Jeruzalem en Amper echter had hij onder ge- de verwoester van de tempel. Tl- jubel voet aan wal gezet of een tus was namelijk, zo zegt de le- torretje vloog hem Inl een der gende, overmoedig geworden door neusgaten. ^Nog^ al zijn overwinningen. Tltus zich niets bewust. Het torretje kroop echter door naar de herse nen en maakte Titus het leven ondraaglijk. Het klopte zo in zijn hoofd dat hij mannen op ijzer liet slaan om het geklop niet te voelen. Het hielp niet. Na zeven - jaren van lijden stierf Tltus. On- zijn hoogmoed riep danks lijn Ujden> z0 verhaalt rinn wpl de Talmoed, had Tltus nog niets geleerd over de macht en de kracht van de Schepper. Hij had bevolen dat zijn lichaam verbrand moest worden en dat de as over de wereldzeeën moest worden uitgestrooid, opdat de God van Is raël hem na zijn dood toch niet zou kunnen straffen. vaande zich ten slotte zelf een godheid niet in het minst door de verovering van Jeruza lem. Dit betekende toch dat hij machtiger was dan de God der Joden. En hij uit: „Waar is dan wel die God van Israël op Wiens hulp het zo rekende en vertrouwde. Waar is dan Zijn macht en Zijn grootheid. Als Hij zo machtig is, dan mag Hij Zijn volk wel hel pen als Hij daar tenminste toe in staat is". En terwijl hij dat uit riep stapte hij het allerheiligste binnen van de tempel, waar al leen de hoge priester mocht ko men en dan nog alleen op Grote Verzoendag. Hij verscheurde het voorhangsel en nam alle heilige voorwerpen uit de tempel mee naar Rome als teken van gijn macht. TJET ziet er naar uit dat het ^eucharistisch congres-1960 nog meer mensen deze zomer naar München zal trekken dan de Duitse Kirchentaq vorig jaar. Toen waren er rond 300.000 mensen om de slotsamenkomst bij te woven, maar op dit eucharistisch congres van de rooms-katho- lieken verwacht men een half miljoen mensen uit geheel Europa. T/OR1G jaar mochten de Oostduitsers de Kirchen- tag wel bezoeken, maar nu werden niet alleen de visa geweigerd voor het Europese jeugdcongres in Lausanne maar ook voor dit rooms- katholiek massaal congres. T>EEDS nu is men druk bezig in München op verschillende plaatsen in de stad de 24 klokken voor het klokkenspel, die in Heidel- berg. Erding en Passau zijn gegoten, op te hangen. Sol daten van de Bundeswehr laadden de zeven grote klok ken die bestemd zijn voor de Theresienwiese af. Deze klokken zullen voor en na de belangrijkste openlucht bijeenkomsten luiden. I~)E klokken zullen na afloop van het congres naar Zwitserland gaan. Zij zijn bestemd voor de room s- katholieke gemeenschap in Rapperswil. GEESTELIJK LIED IN DISCUSSIE groeien meer en meer uit elkaar Terwijl hij echter de zee over- Barkamza nu was verheugd, stak, kwam er een vreselijke dat de vijandschap scheen te zijn storm opzetten. Het schip waar bijgelegd. Hij kwam op het feest- Titus op voer werd van huizenhoge maal, at mee en amuseerde zich golven tientallen meters naar be- vijftien jaar. Weinig her- kostelijk met de overige gasten, neden geslingerd en kon ieder Plotseling bemerkte de gast- moment in duizenden splinters heer echter wie aanzat: zijn uiteenslaan. Titus voelde wel. zo grootste vijand en tegenstander gaat het verhaal verder, dat dit Feestelijke conferentie over „vandaag" en „morgen „Kerk en Wereld" bestaat dr^F^BoeminM K'"' Vier maal zo niet.'", schreef den hi een theoloog naar aanleiding van tus wi de grammofoonplaat, die ten bate aar 01 van de NCRV-radio-actie 4 x 'en» d 2,..„N aan de man werd ge- roorpn bracht en hij Sprak daarmee l fn^hieen sc^erPe veroordeling uit lis alli over et 9eestelijk lied, dat in ek got onze tyd door de jeugd in nieu- brievt vie stijl wordt gebracht. Dat koet lied zou theologisch niet verant- woord zijn en teveel zijn inge- ;r ;steld op de redding van de eigen ziel, het was „heilsegoïs- \me". Vele kerkbodes n amen het afkeurend stuk over. je v. nichtpi „Daarom hebben wij de plaat gekocht en er reeds van genoten, igmonl Als de jeugd enthousiast zingt, van j dan wordt oud en jong verwarmd, jij vë En daarom zeggen wij, ondanks Heb j de geopperde bezwaren: toch Dat maar kopen. Het kan best zijn Elkhi dat er een lied bij is, dat blijft jn? wi leven. Dat later in officiële ker- met j kelijke gezangenbundels komt, v zusj zoals nu ook al met een lied van Vaar g Sankey (destijds ook door theolo- j gen gesmaad) het geval is". Dit etekeni schreef enkele weken geleden de Bell|beer H. Algra in het „Friesch Het Dagblad". je hel Een gereformeerde organist uit jk. Fiji Dokkum reageerde hierop met t. Tekt een fel ingezonden stuk, waarin wel gl hij de heer Algra er van beschul- »iet De vier maal ZN. grammofoonplaat, die al een oplage van 60.000 stuks heeft bereikt doet nog steeds een heleboel stof opwaaien. De voorstanders en tegenstanders van de moderne geestelijke liederen staan even scherp of misschien nog scherper tegenover elkaar dan in de tijd, dat de zangbundel van Johannes de Heer zijn triomftocht door de Nederlandse gezinnen begon. De kerkredacteur van het Friesch Dagblad citeerde in een onbewaakt ogenblik een reactie van een theoloog (af keurend) op deze plaat in zijn rubriek „uit de kerkelijke pers." Dit citaat heeft de P.T.T. een ongekende hoeveelheid werk bezorgt. Het regende ingezonden stukken en de stroom is nog lang niet afgelopen. Onze Friese medewerker vat deze persdiscussie samen. vormden zullen zich kunnen voorstellen, dat dit instituut, op de plaats van zijn dierbaarste meer was dan alleen natuurge- dat zich een blijvende plaats vriend. Ziedend van woede stoof weid. Echter in plaats van be- jn de Hervormde Kerk en in de gastheer op. Hij verweet Bar- rouwvol voor God te buigen, ging kamza een indringer te zijn. zei hij opnieuw spotten. „Ha", schimp- vele hervormde harten heelt hem dodelijk te haten en schreew- te hij. „de God der Joden heeft veroverd, nog maar ZO jong de hem toe in het bijzijn van an- alleen op zee kracht maar niet 11 A„,.cnrn„i,o dere gasten onder wie verschil- op het land. Farao van Egypte 1S- Ondanks alle OOlspronke- lende vooraanstaande en bemin- heeft Hij ook alleen op zee kun- üjke kritiek die nog niet de mannen, onmiddellijk zijn huis nen overwinnen en niet op het UQiQrv,QQl te verlaten of anders met geweld iand. is die God echter werkelijk neiemaai 1S weggceuu .Vandaag en morgen in de ge meente." van prof. dr. W. Ban ning en iemand uit de kringen van het C.N.V. over ..Vandaag en morgen in de maatschappij", van ds. A. J. Jorissen en wika K. Mensink over „Vandaag en morgen met de jeugd." van me vrouw A. A. Blokwerk", en van ds. C. Koole en wika G. Baay over „Vandaag en morgen in de vrije tijd." Op zaterdagavond zal door het toneelgezelschap i P.uc't Y'* De uit huis te worden gezet. Straf Barkamza voelde zich diep ver nederd. Hij smeekte de gastheer te mogen blijven aanzitten, zei hem. dat hij meende dat de vij andschap juist was bijgelegd en bood hem ten slotte aan de kos ten van het feest te betalen als hem maar niet tegenover de an dere gasten de belediging werd Polemiek ze^ °P een 'voren toren plaatst, aangedaan te worden weggezon- De Friese kerkmensen, die te- den als een misdadiger. De gast- Hij bleek met Ij» taande» SSSSSS"to tof «.wS 'geweld" d" 08 "5U deur uiteetten! Barkamza ^toif zich machtig, laat Hij dan wachten hoort „Kerk en Wereld" $rbij. In deze weinige jaren werd het het hervormde oog op de wereld. tot Ik aan land ben en daar zul len wij strijden met welk wapen Hij maar wil. Dan zullen we eens zien wie overwinnaar blijft". Puck uit Am sterdam het stuk Korczak e kinderen worden opgevoerd, zondagmorgendienst wordt het openluchttheater van Grote Bos gehouden met als Zomer in de kerk Boven de ingang van een protes- tantie kerk in Philadelphia (U.S.A.) bevindt aich een marnieren plaat met de schone woorden, die wij ook op zovele R.K. kerken vinden: Poort des hemel». Daaronder was echter een mededelingenbord, waarop het (ook in Nederland niet onbekende) bericht stond: „Gesloten gedurende juli en kugultua". „FARRAGO" hart van de Friese lezers te heb- heid in het licht gesteld van ue niet deskundigheid, die buiten het ge- blI die *rote schande niet voel om redeneert. Zij deden dat leggen en zon op wraak. Zijn met des te meer kracht, omdat woede was nog niet zozeer ge- ingezonden het hier het geestelijk lied betrof, richt tegen de gastheer als wel •nno waaraan voor velen een persoon- tegen de aanzittende schriftge- jjjke herinnerins vastzit. Geble. d di 2ond„ woord te ken is, dat de gevoelswaarde van llltpn „„rwii het geestelijk lied de maatstaven peggen hem hadde v J van de officiële en deskundige deren. Barkamza ging in zijn Dokku- kritiek moeilijk verdraagt. Daar- woede naar de vorst en beschul- i u-i -.«-i- te veei digde de Joden van landverraad. ben geschoten, want het gevolg van zijn „deskundige aanval" was een lawine vsi stukken, waarin de „gewone man" fanatiek partij koos voor dc visie van de heer Algra en een enkele organist bijval betuigde met het oordeel van de mer collega. Oordeel Nauwelijks had Titus dat ge zegd of de storm ging minderen, maar juist had hij dat minach tend opgemerkt. omdat Titus dacht dat het angst was van de God van Israël of hij hoorde een stem dor.deren: „Bekrompen ster veling hoe durf je zo te spreken tegen je Schepper. Ik zal met je op het land strijden. En mijn wa pen zal een van de nietigste van mijn schepselen zijn en dat zal jou en je hoogmoed en je aardse Het is dan ook geen wonder dat velen dit jubileum niet onge merkt voorbij willen laten gaan. Er is dan ook een lustrumconfe rentie belegd, waaraan een groot aantal vrienden van deze instel ling en medewerkers van het „Open Deur-werk" zullen deelne- Deze conferentie wordt 27 thema is „Vandaag en morgen." Dit thema zal vooral de zondagmiddag-bijeenkomsten beheersen. Dan zullen de conferen tiegangers zich over vijf secties verdelen en luisteren naar korte Het is interessant om de pole miek tussen de deskundigen en de leken over deze kwestie eens nader te beschouwen. Zij vormt waardemeter van de plaats. _J het te i persoonlijk dierbaar bezit. Taak De keizer kon dat niet geloven, maar op aanraden van Barkam za nam hij de proef op de som. Een dier werd alk offer naar Je ruzalem gezonden en de keizer Radio IBRA naar Liberia Trans World Radio en Radio Norea slaan handen ineen Heimwee naar de Gouden Eeuw TV AMEN verraden altijd iets van wat er in ouders omgaat: ik heb dat eerder verteld. Rome staat er niet zonder reden op dat een kind althans naar één heilige vernoemd wordt; in protestantse kringen is er nog altijd een voorliefde om een kleinkind naur groot vader of grootmoeder te heten, zij het dan ook dat er 'n voorkeur bestaat om met de tijd méé te gaan: Keetje werd Cornelia, Cornelia werd Corry. en tegenwoordig gaan we weer over Keetje denken. Voorts zijn er vele lieden, die elke band met voorgeslachten resoluut door hakken en die meedoen aan de mode van het moment. Jij het *een verstand had. Ons kerkvolk lied i Win aanvaardt de dingen tegenwoor- al nai dig maar al te vaak kritiekloos, eweest vooral °P dit gebied, zo betoogde I j de verontwaardigde organist, die trokkei de tekst van de gewraakte liede- indorst ren °P enkele uitzonderingen na er we« sentimenteel noemde en verge- - Looi met het zaad dat op rots- ■d Ho achtige bodem viel. Gevoel en r gaa verstand behoren elkaar aan te iren z« vnllen. Eén van beide behoort en' -t n'e^ te overheersen, zoals dat in ker wi zangbundels van het genre sel ple 4 x Z...N het geval is, aldus de "de vol orianist, die bovendien de melo- tinle d die van de liederen „sentimenteel, ter Hi week. banaal en volkomen ge- r thuis sPeend van elke muzikaliteit" oten 3 noemde. ppig I ..Alleen al om deze reden is el- Heel muziekliefhebber bang voor er thul dl* soort liederen, want hij weet, Na tuis dat ze er bii het grote publiek ingaan als pap. Veel organisten ét sch» doen vergeefs moeite om dit spul wijs') ui* de erediensten te weren. Men j ieeIj verkiest dit platvloerse goed bo os je zi ven de verheven schoonheid on- Jok zer psalmen", aldus fulmineerde de voi de Dokkumer organist, die de or- briefl ganisten op deze wijze de kans The pntnomen zag het muzikale peil remmë 'n onze kerken omhoog te bren- zo he* gen en het de hoofdredacteur van - Julli bet ..Friesch Dagblad" zeer kwa- ;lo, ai nam. dat hij het streven van dat ji dc organisten doorkruiste met t Bijj) rijn artikelen zonder eerst des die het eenvoudige geestelijke zijde der organisten op het gees- kerkgemeenschap telijk lied zonder i De organisatie die onder de naam ,,De Stem van Tanger" radiouitzendingen verzorgde vanuit Tanger in 24 verschillen- het doorsnee kerklid én de des- ben kundigen in onze kerken wat be- ganisten treft hun waarderinj het streven >m het kerkelijk lied op verantwoord muzikaal peil te vrije geestelijke lied bezig zijn brengen. Maar men kan dit i elkaar te verwijde- gevoel niet bereiken langs de weg van revolutionaire leuzen, die dwars tegen het overheersend gevoel van de kerkmensen indrui sen en zich richten tegen het sim pele geestelijke lied, dat Een niet aflatende stroom van Friese kerkmensen toonde in een spontane reactie op het ingezon den stuk van de Dokkumer kerk- r... organist een instinctieve afkeer kring gemeengoed van een deskundige en verstande lijke beoordeling van het geeste lijk lied en gaf in tegenstelling daarmee blijk van een warme waardering voor het lied dat geworden. De organisten in onze kerken kunnen zeker een belangrijke taak vervullen bij de muzikale op- «™She.T.rt opwelde." Velen bleken het te betreuren, dat de NCRV geen platen van het genre 4 x Z...N in haar programma wil laten draaien. Voorstanders J_ kundige voorlichting te vragen. ui En de Synode? - Waa rawed - Waa roert» ïebben Pijn Behalve het rapport over de Mand van het geestelijk leven in de Gereformeerde Kerken ichqnt er ook al een rapport in roulatie te zqn over de stand van het gees telijke leven van de leden der sy node dezer kerken. Wij lazen al thans in het kcrkcraadsverslag van Borger: „Rapport ingekomen over het geestelijk leven van de synode van Utrecht". Wat zyo we benieuwd wat er wel in dit rapport mag staan!.... Het eenvoudige geestelijke lied, met z'n simpele tekst en melodie, dat spreekt van de verlossing in Christus, kan een middel bij uit stek zijn om zondaren te bekeren, juist doordat het zo sterk appel leert aan het hart en het gcvoeL Het eenvoudige lied schenkt ve len rijke troost en is voor veel mensen een telkens weerkerende bron van innerlijke vreugde. Aan sterfbedden en ln concentratie kampen heeft het het hart ver ruimd en werd het een lofzang op de genade. In deze trant schreven de inzen ders. die zich tegen de Dokkumer organist en zijn medestanders keerden en zij stelden de overga Zij zullen dit langs positieve moeten doen en daarvoor ook de gelegenheid moeten krijgen. Op deze wijze zullen zij de kerkmen sen zelf het vermogen tot juiste onderscheiding kunnen bijbrengen, terwijl deskundigen en leken in de kerk nu nog langs elkaar heen- HEERLIJK GESPüEK Ds. G. Toornvliet in „De Strijdende Kerk" over het rapport „Stand van het geestelijk leven": nEERS YEIIOI DEIID Dr J. D. Pienter in „Woord en Dienst" over bruiken. blijven zij toch autonoom de talen en „Radio Norea" cen Noors-Lutherse vereniging, die over een commerciële zender van Tanger godsdienstige pro gramma's verzorgde, hebben de handen ineen geslagen. Vo rig jaar werd een einde ge maakt aan de bijzondere posi tie van deze radiostations, toen de vrijstad Tanger geheet in Marokko werd opgenomen. De uitzendingen moesten toen wor den gestaakt. De stichting, die „De Stem van Tanger" exploiteerde, slaagde er in een contract te sluiten met Ra dio Monte Carlo. Deze organisatie zou een zender bouwen van 100 kilowatt, die geheel ter beschik king zou komen van het radio- evangelisatiegenootschap. Deze zender zal waarschijnlijk in okto ber in de ether komen. De Noorse vereniging „Radio Norea" slaagde er niet in een nieuwe zender te huren. De No ren hebben echter contact opgeno men met de Zweedse lutheranen van de Evangelisch Nationale Zending van Zweden. De beide organisaties hebben nu een over eenkomst gesloten met de vroe gere Stem van Tanger, die in ok tober onder de naam Trans World Radio in de ether komt. Zij zul len ook van de Monte Carlo-zen- der gebruik maken. Hoewel de bei de organisaties dezelfde zender go lf jonggeborenen i c. naam Yvonne: Yvonne; de vijfde was 'n jongen en moest dus wel anders heten. Ik ijs bij de ge dachte waarop dat zal uitlopen. Over zes jaar kan men zich klassen voorstellen waar tien, twintig Yvonne's naast elkaar zitten en de spraakverwarring zal onnoemelijk z(jn, net zoals toen tien jaar geleden allemaal Sjaantjes in gesloten formaties oprukten. Maar laat me niet M l--1 verleden is nog niet afgedaan! Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER het heden beginnen: het De jongen heette Marnix: hij heet trouwens nog zo, maar x> hij is langzamerhand over de eerste schok heen. gelijk dat waarschijnlijk is ais m%n de dertig gepasseerd is. Hoe is het Jf •3 mogelijk vraagt U zich af dat 'n vader zó zijn zoon aan- J geeft, en 'm vervolgens juist dat „Marnix" als roepnaam toe- bedeelt. Zoiets stelt n kind op 'n griezelige manier apart, want ir <i geen tweede torst eenzelfde last. Er is ook geen enkele afkor- -> -3 ting te bedenken, die het geheel iets meer aanvaardbaar maakt. Je kunt geen „Mar" zeggen, want dat is een meisjes- naam; ook geen „Nix", want aat is niks Een psychologisch meer onderlegd vader zou .Jacobus" hebben uitgebuit, waar i je van alles van kunt maken, maar niet aldus de vader in ■3 kwestie, en de moeder al i de Nieuwe Vertaling van de bijbel Maar hi. I hrl tlrchu traag i de Bijbelvertaling Mis •chn udcrlingen - daarop (Centraal Weekblad) de jeugd van liefde verlossing zingt tegenover de deskundigheid van de musici, waarin zij haast intuïtief een ze kere mate van hooghartigheid en een miskennnlg van het eigen ge- GHIEÏELIG voelsleven signaleerden. En zij stelden daarmee, veelal onbewust, een verschijnsel aan de kaak, dat in onze huidige samenleving een toenemend kwaad dreigt te wor den en dat ook binnen de kerk het gevaar van een verwijdering in zich blijkt te bergen: de onge naakbare deskundigheid, die zich- van predikanten en i rapport gelukkig moet nog veel gr Sommige ouderlingen draaien zicli langspeelplaat en zeggen: wat hebbe lijk samengepraat. Prof. dr. Herman Ridderbos in het „C meerd Weekblad": Het U natuurlijk een enigszins griezelige het betekent ook de zwakheid van de gcrefe gezindte in Nederland, dat in deze kring ii slaagt naarmate men de kerk meer op een hedendaags Nederlands in lien zie ik liet verkeerd, maar uwe Vertaling niet van alle archaïstische woorden te worden gezuiverd, van alle kcrkelyke gedragenheid te worden gereinigd en aan de stijl san liet hedendaags Nederlands te worden aangepast? WERKLOOS Ds. L. H. Ruitenberg in „Tijd en Taak": Het sorialistisrh woord kelst af als tegen een loden wand. Dit verschijnsel is symptomatisch óók voor an deren die zich wezenlijk onveilig voelen. Miljoenen de Jehova's Getuigen, staan argwa- dat dc aarde een beetje ■ken. Ook zij dic door hun angst ireeht, onvrijheid, verwarring. Het ■ialistische beweging, dat tot een nend tegenovr leefbaarder ki heen lijden i elk i de »cpt. •rkloo5 i bovenal, 1 de houding van wachters in de torens, die spiedf naar de tekenen van het naderend onweer. De socialistische beweging zal er goed aan doe dit feit voor Ogen te krijgen. Te overwegen Niet w« te lachen al» zijnde dom. Of onweten»chappeljjk. Nog een derde zender in Tanger was gedupeerd door 'net regerings besluit. namelijk „Radio IBRA" van de Zweedse pinkstergemeen ten. Tarns World radio wenst ech ter geen overeenkomst te sluiten met de pinkstergemeenten, om ook hen van deze sterke korte- goïfzender te laten profiteren Het gevolg is dat Radio IBRA naarstig gezocht heeft naar nieu we mogelijkheden. Naar wij uit betrouwbare bron vernemen heb ben deze pinkstergemeenten nu vergunning gekregen van de Libe riaanse regering om daar een kortegolfzender te bouwen, die in alle delen van Afrika te ontvan gen zal zijn. Deze organisatie, die in Tanger beschikte over een mid dengolfzender en drie kortegolfzen- ders gaat over deze nieuwe korte golfzender evangelisatiéprogram- ma's in 24 talen uitzenden. In Ethiopië is een zender in constructie, die het eigendom wordt van de Lutherse Wereldfe deratie. Ook de kerken en zendin gen in het Midden-Oosten zullen van deze zender gebruik kunnen maken. een tijd. toen alles duur was en deswege voor immer gebonden aan veel te hoge lasten. Hausseperioden zijn leuk voor beurs speculanten. maar wanneer alles steenduur is. moet je niet een zaak starten en je verplichten tot een rente en afbetaling, waarvan iedereen kan bevroeden dat ze op de duur een blok aan je been zullen betekenen. Daar komt nog bij dat men onder alle omstandigheden moet uitkijken waar men wat voor een soort zaak opzet. De vader van Marnix had dromen over 'n rijk gesorteerde boekhandel, maar in een uitgesproken volks buurt is de leeslust soms niet je dat. Het werd dus meer 'n verkoop van bescheiden schrijfbenodigdheden, 'n leesbibliotheek- je van drie cent per deel per week. 'n agentuur van de ver keerde krant voor dit stadsdeel want elk stadsdeel heeft z'n eigen pers! en 'n gescharrel met tweedehandstijdschriften cn oude schrijvers. Je moet haast huilen als je er aan denkt: Piccolo en De Lach of heette dat toen „Het Stuiversblad"; ik weet het echt niet meer! naast a Brake! en Smijtegeldt, naast reclame-postpapier-aanbiedingen met permanent vloeipa pierachtige allures, naast de goedkoopste en gammelste vulpen- het dagblad, dat 't niet doet en naast vrijdags kerkbode's. waar niemand behoefte aan heeft. En na de hL se komt de crisis en de inkomsten lopen nog verder terug. de ■ft MEN VRAAGT zich opnieuw af: hoe komt zo'n man aan zo'n J 'i onzinnig gedoe!' Dat hij psychologisch geen diepe inzichten bezit, heb ik al gezegd. Maar daarentegen heeft hij wel een dichterlijke ziel met romantische aders. Hij voelt zich ge drongen het goede boek onder het volk te brengen. Hij is zelf i de oudste tijd der hervorming - xuuueii eeuw. nil is ook een ietwat ffeÏKoler~J J zelfbeklag, HH van geloofsgenoten éénzelfde enthousiasme efsend. En 'in dit alles terzijde gestaan door een vrouw, die hem critiekloos aan bidt en die zo weinig wereldsgezindheid ten toon spreidt dat ze nog na Jaren cn jaren hervormden de Gereformeerde en ge reformeerden de Hervormde Kerkbode in handen speelt Wat tactisch niet juist is. drongen het goede boek onder het volk te brengt dol op poëzie, bij voorkeur van de oudste tijd at der gouden eeuw. Hij is ook een ietwat geïsoleerd t idealen overheeft, met 'n neiging tot wrokkig niet onmiddellijk begrijpt en speciaal Vandaar deze boekwinkel juist daa van de zoon geboren 1927: Marnix n; Jacobus naar Revius. Wilhelmu denis, anno twintiger jaren in En vandaar de namen ir van St. A' t Epos der beiderswijk. WIJKPREDIKANT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 17