l 1 Basis voor hernieuwde oecumenische activiteiten fa ene mnï.. Malheur om de hoofdakte en de sehaduwkerkeraad Een woord voor va Kanttekening 2 Twee knipsels Twee geheel verschillende bladen hielden zich in de afge lopen weken bezig met proble men van de rijpere jeugd. Het Christelijk Schoolblad Onze Vacatures" wijdde een hoofd artikel aan de hoofdakte voor onderwijzers. Het ,J5vangelisch- Luthers V/eekblad" schonk aan dacht aan een geheel ander on derwerp namelijk dat van de Jeugdkerkeraad. Over de hoofd akte lazen wijs Sinds overoude tijden krijgen de kandidaten voor de (oude) hoofdakte op het schriftelijk exa men Nederlands een aantal on derwerpen" uit de geschiedenis der letteren voorgezet. Om over één daarvan een opstel te schrij ven. Natuurlijk is dit een barre eis. Alleen de leraar aan een middelbare sc'nool die minstens tien jaar de schone letteren ge doceerd heeft, is in staat voor de vuist weg over een niet al te diepgaand onderwerp een spot- vrije verhandeling te brouwen. Maar verder niemand. Uiteraard keerde de wal het schip. Op het examenpapiertje stond altijd een achttal onder werpen. Uit elk tijdvak van de letterkundige geschiedenis één. Wat deden de meeste kandida ten? Zij specialiseerden zich in één tijdperk. Zij gingen na welke onderwerpen daar uit de laatste jaren opgegeven waren en licht ten daar de hand mee, maar blokten moedig en bloedig op de rest. Gewoonlijk was het resul taat dragelijk en werd naar alle kanten de schone schijn gered. Omstreeks 1953 echter begon men zelfs in Den Haag te besef fen welk een komedie hier werd opgevoerd. Nadien verschenen op het lijstje ook enkele „vrije" onderwerpen- Gewoonlijk waren die niet al te gek. Maar het vrije opstel werd naar veifiouding lager gewaardeerd dan het let terkundige. Bovendien kwam zo'n kandidaat in de verdenking dat hij naar de geschiedenis der let teren maar met zijn pet gegooid had. Zo'n druiloor moest dan op het mondeling nog eens extra door de mangel. Menig examinan dus koos dus altijd liever het hachelijkste onderwerp uit de let terkunde dan een vrij opstel. Dit jaar stonden er op het pa piertje slechts vier onderwerpen uit de geschiedenis der letterkun de. Het eerste luidde: „Alge meen menselijke tegenover ty pisch middeleeuwse trekken van figuren in door u gelezen werk". In gemoede. is één mens ter wereld in staat hierover ook maar één zinnige bladzijde te schrij ven? Want: wat zijn nu eigenlijk de ..algemeen menselijke trek ken"? M.a.w., welke trekken heb ben de papoea en de Wallstreet- magnaat. de Chinese riksjahloper en de Russische pope. - de Dalai Lama en de Amsterdamse dok werker, en al die anderen met elkaar gemeen? Weet u het? Nou, heel de moderne antropolo gie weet het nog altijd niet. En zo lang niemand weet wat ..al gemeen menselijke trekken" zijn, is het helemaal onmogelijk vast te stellen wat de „typisch mid deleeuwse trekken" zijn. Het eerste onderwerp stond er dus slechts voor de leus. Maar de kandidaten die zich in de mid deleeuwen hadden verdiept, kon den nu met hun wijsheid niets beginnen. Daarenboven was de keus in feite tot drie onderwer pen beperkt, inplaats van de ge bruikelijke zes acht mogelijk heden. Dat nummer 2. „Vondels streven naar synthese van de klassieke en christelijke elemen ten" een kennis en een inzicht veronderstelt die het hoofdakte programma ver te boven gaan, dat laat ik nu nog maar daar. Men zegt dat de nieuwe hoofd akte „even zwaar" is als de oude. Ik wil dat graag geloven. (Al ben ik er, gehoord de sterke ver halen van de gedelegeerden bij dat examen niet helemaal gerust op). Maar in ieder geval slaagt voor de nieuwe hoofdakte onge veer 95 pet. en voor de oude nog geen 50 pet. Daar klopt toch iets niet. En dan. de kandidaten voor de oude hoofdakte hebben naast hun studie een volledige dagtaak. In veel te volle klassen. Over het algemeen werken zij hard in de scnool. Dat vreet aan hun le venskracht. Zij zijn het die mee het wrak van ons onderwijs drij vende houden. En als loon krij gen zij dan een examen zo zwaar dat meer dan de helft zakt. Op grond van een en ander moge ik voor hen pleiten op een zo groot mogelijke soepelheid en clementie bij de mondelinge exa- Het Evangelisch - Luthers Weekblad citeert Goodwill, een medewerker aan „Her vormd Nederland". die een voorstander blijkt te zijn van een .sehaduwkerkeraad van jongeren: Maar nu las Goodwill in ons blad, dat in de Lutherse gemeen te van Den Haag met een der gelijke jeugdkerkeraad geëxperi menteerd werd. Hij is zozeer ge troffen door het feit dat daar verwerkelijkt werd wat de vraag steller in de predikantenvergade ring bedoelde, dat men bijna de indruk krijgt dat hij zelf die vraagsteller was en zich nu ge rechtvaardigd voelt. In ieder ge val zwaait hij lof toe aan do Lutherse kerk: „De kleine part ner in de consensus dribbelt ons, als grote broer, daarmee een aardig eindje vooruit. Het kan zijn, dat wij ons, met de geza pigheid van een omvangrijk li chaam. verplicht voelen tot een bedachtzamer stap, maar het lijkt toch wel zaak om het vlug ge broertje in het oog te houden. Hetzelfde probleem immers knelt beide kerken gelijkelijk, met dit verschil, dat wij in feite meer jongeren te verliezen hebben dan zij. Maar blijkbaar heeft men daar iets meer oog voor de vraag, hoe een breuk in de keten der geslachten voorkomen kan wor den." Je zou er als Lutheraan haast trots op gaan worden, zo ten voorbeeld te worden gesteld. Er zijn lieden onder ons die hun eigen kerk steeds verwijten dat ze achter de Hervormde aan loopt en ziehier. Intussen moe ten we toch even afremmen. Wie de spits afbijt, loopt een groot risico. Kleine hardlopers zijn wel eens doodtopers. Het komt ons voor dat Goodwill wat erg opti mistisch is in zijn enthousiasme. Het plan op zichzelf biedt stellig mogelijkheden. Maar het bergt ook allerlei gevaren in zich. Een beetje weltfremd doet de opmer king aan dat men in zulk een jeugdkerkeraad jonge mensen zou moeten opnemen die bereid zijn een zetel in de echte kerkeraad te aanvaarden. De ervaring leert dat juist die gemeenteleden, die niet graag lid van de kerkeraad willen worden (en die niet vol zitten met de kritiek van de beste stuurlui aan de wal), maar die met moeite overgehaald moeten worden om hun kracht te geven bij de leiding der gemeente, ge woonlijk de beste kerkeraadsle- den zijn, als ze eenmaal ja ge zegd hebben. de Een jeugdkerkeraad 1 strebertjes en de betweters zit ten, zou wel eens meer kwaad dan goed kunnen doen. In plaats van „een breuk in de keten der geslachten" te voorkomen, zou men deze juist wel eens kunnen forceren. In ieder geval is het wel duidelijk dat van de leiding van zulk een jeugdkerkeraad zéér veel gevraagd wordt. Want het spel karakter moet in zulk een expe riment beheersend blijven en de kritiek op degenen die de ver antwoordelijkheid dragen moet constant staan onder de tucht van de zelfkritiek. Geen gemakke lijke opgave. r—r—.T ------ - Lausanne geen vrijblijvend gesprek (Van een onzer medewerkers) Zoiets maak je maar één maal in je generatie mee", werd vóór de conferentie gezegd. De oecumenische jeugd- conferentic in Lausanne is inderdaad voor onze dagen een unieke gebeurtenis geworden. Nooit eerder heeft de jeugd uit de verschillende kerken op een zo breed vlak een ont moeting gehad en zelden is de positie en opdracht van de kerken in de wereld zo wyd overzien. Lausanne heeft de wil versterkt om verder te komen inzake de eenheid en biedt tegelijk aan iedere kerk concrete programmapunten. De Poolse priester Jan Kus, profes sor in het canonieke recht aan het seminarie van Gorzow, is woensdag in Warschau veroordeeld tot 2% jaar ge vangenisstraf, omdat hij een vrouw verborgen zou hebben die door de po litie gezocht werd wegens verduiste ring^ Advertentie GULDENS VOORDELIGER! Zaterdagmiddag werd in het Pa lais de Beaulieu de laatste plenaire zitting van de conferentie gehouden. De voorafgaande dagen was inten sief gesproken over de vernieuwing van de plaatselijke gemeente. Tijdens deze zitting werden de re soluties, die na bespreking in de groepen en na de nodige herzieningen waren opgesteld, voorgelezen. Verder kwamen o.a. waarnemende afgevaar digden van de Rooms-katholieke en Russisch-orthodoxe kerk aan het woord. Van rooms-katholiéke zijde werd daarbij gezegd: „Wij zijn diep overtuigd, dat alle nederige en op rechte pogingen, die de verzoening van de christenen ten doel hebben, het werk van de Heilige Geest zijn". Stap vooruit Op zaterdagavond vond de slui- tingsdienst plaats in de kathedraal. Deze werd geleid door kanunnik E. Patey, voorzitter van de conferentie, die ook de prediking verzorgde. „De bijbel", aldus Patey, „biedt ons niet een passe-partout programma voor een verenigde kerk, maar zij geeft ons een landkaart en reiszak. Voor velen van ons zal Lausanne stap vooruit zijn, en wel eer langrijke stap op de reis". In het kader van de conferentie had men ten slotte voor de zondag een ral ly uitgeschreven van de jeugd uit Lau sanne en omstreken, om zich te presen teren aan de buitenlandse gasten en zelf iets van de conferentie mee te ne men. Na een dienst in de kathedraal werden om half één in het Stadion 5000 ballonnen opgelaten, die door de deel nemers voorzien waren van een kaart, die het thema van de assemblee droeg met een enkel woord erbij. Het oplaten ervan was een bijzonder kleurige acte. Verder werd door een aantal Zwitserse jongeren een sketch opgevoerd, waarin de worsteling om het ware Licht werd uitgebeeld; helaas was dit program mapunt zeer zivak. Avondmaalsdienst In ons vorige artikel schreven we, dat er enige deining was ontstaan n.a.v. prof. Hoekendijks appel om desnoods de trouw aan de eigen confessie te zaken ten dienste van een daadwerke lijke vereniging rondom de Avond maalstafel. Tejrwijl men inzake do opdracht van de kerk in de huidige wereld tot een tamelijk grote overeen stemming kon komen, traden de verschilpunten n.a.v. de intercom munie klaar aan den dag. Op de lezing van prof. Hoekendijk volgden veel samensprekingen van de verschillende confessionele groeperin gen, die in Lausanne tegenwoordig wa ren. Door de voorzitter werd in het da gelijks verschijnend bulletin een uiteen zetting gegeven van het standpunt, dat momenteel in de Wereldraad van ker ken officieel geldt. In hetzelfde bulle tin werd een schrijven gepubliceerd 14 predikanten, op de conferentie i wezig, waarin zij erop wezen, dat i het avondmaal moet verstaan vanuit de centrale nodiging van Christus, en waarin zij onofficieel de uitnodi ging stelden om aan een gemeenschap pelijke avondmaalsdienst deel te Verbeeldheid Deze dienst is op vrijdag in een van de plaatselijke kerken gehouden; ongeveer 900 conferentiegangers heb ben te zamen het avondmaal gevierd. Voor menigeen lag hier een hoogte punt van de gehele Assemblèè. Ieder voelde het tragische van het feit, dat vele anderen niet konden deelnemen, maar overheersend was de vreugde over de groeiende eenstemmigheid, waarmee men kon antwoorden op de nodiging van de Ene Heer. In Lausanne is het avondmaal weer een bolwerk van verdeeldheid tussen de kerken gebleken. Anderzijds echter is duidelijk geworden, dat de posities niet onwrikbaar zijn, maar dat we in de oecumenische beweging beslist op weg zijn naar andere verhoudingen. Wat in Lausanne gebeurde, is daarvan een on miskenbaar en hoopvol teken, vonden Bijbelstudie Een hoopvol teken is niet minder de plaats, die de bijbelstudie innam. Iede re dag behandelde men een bepaald tekstgedeelte. Prof. Bonnard uit Lau sanne leidde het geheel op een weten- schappelijk-zakelijke manier en tege lijk met groot elan. Juist zo heeft de Bijbel een kracht getoond als instantie, die corrigerend in onze kerkelijk gebon den denk- en spreekwijze ingrijpt. Wanneer wij werkelijk doorgaan met ons door de Bijbel vragen te laten stel- zou morgen of overmorgen weieens ander patroon in het samenleven der kerken zichtbaar kunnen worden. Het is een van de suggesties van de conferentie om daartoe bij te dragen door de vorming van interkerkelijk-sa- mengestelde bijbelstudiegroepen. Een suggestie die zeker in ons land aan dacht verdient! Ontmoeting Op zichzelf is het al een verheugen de zaak, dat gedurende 12 dagen jonge sen uit zo veel verschillende ker en landen bij elkaar hebben kun- zijn. En zij waren nu eens niet ge komen als „officiële vertegenwoordi gers" van organisaties en groepen, maar door het persoonlijke antwoord op de uitnodiging, die algemeen gesteld was. Dat gaf een bijzondere onbevangenheid aan het onderlinge contact en deed recht aan het „lekenelement", dat in de oecumenische beweging zo belang rijk is. In tegenstelling tot vele internationa le conferenties, heeft men in Lausan ne bij elkaar in de leer willen gaan. Men heeft naar elkaar geluisterd, eigen inzichten verrijkt, gecorrigeerd of opgegeven. Er is open contact geweest tussen groepen, die elkaar verder nog nauwelijks eerlijk in de ogen kijken (bijv. tussen een aantal Indonesiërs en Nederlanders). Lausanne was een plaats van ontmaskering en verzoening. Van groot belang is het contact tussen de Europese deelnemers ep de gasten uit de Aziatische en Afri kaanse landen geweest. Als een feit van historische betekenis, ten slotte, moet de aanwezigheid van waarne mers van het Patriarchaat van Mos kou beschouwd worden. Van het rap port, dat zij uitbrengen, zal in zeke re mate afhangen, welke de verhou ding van de Russisch-orthodoxe kerk tot de Wereldraad van Kerken wordt. Vanuit het verleden gezien is Missouri-kerk overwon oecumenische schroom In Amerika is er eindelijk een ge sprek geweest tussen leden van de Raad van Lutherse Kerken, die behoren tot de Lutherse Wereldfederatie, en van de Lutherse Kerk van de Missourisyno- de. Deze laatste kerk heeft zich altijd afzijdig gehouden van de Wereldraad van Kerken en de Lutherse Raad. Het is een actieve zendingdrijvende kerk, met 's werelds grootste radio-evangeli satiewerk. Over honderden zenders wordt het programma „Bringing Christ to the Nations", of het Luther-uur in tientallen talen uitgezonden. De samenspreking tussen de twee groe pen was de eerste die gehouden werd. Het doel was de obstakels uit de weg te ruimen die een nauwere samer king verhinderen. Beide groepen hadden uitvoerige studie gemaakt van de verschillende theologi sche en practische verschillen. De stu dies werden naast elkaar gelegd en uit voerig samen besproken. Besloten werd dat de beide groepen in november opnieuw elkaar zullen ont moeten om het gesprek voort te zetten. het al een geweldig ding, dat ze er waren. Dat het in Lausanne allerminst ging n een vrijblijvend gesprek, is bijv. gebleken uit het initiatief van de Zwit serse delegatie om 5 pet. van het in komen van augustus te geven aan so ciaal werk in een onderontwikkeld ge bied. De gehele Zweedse delegatie (140 man) heeft dit initiatief overgenomen. Resoluties De resultaten van de besprekingen op deze eerste oecumenische jeugdassem- blee in Europa heeft men trachten sa men te vatten in een aantal resoluties, •die als boodschap van de conferentie zullen worden toegezonden aan het Cen trale Comité van de Wereldraad van Kerken, aan de Assemblee van New Delhi en aan de aangesloten kerken. Deze boodschap onderscheidt zich door haar concreetheid. Opvallend is, om te beginnen, het accent, dat de verantwoordelijkheid van de Europese kerken en landen tegenover de gebieden-in-snelle-socia- le-verandering heeft gekregen. Hier over wordt o.a. het volgende gezegd: „In Europa moet zelfzuchtige win zucht steeds meer vervangen worden door broederlijk gezinde zelftucht, zelfs indien dat persoonlijke zelfopof fering en een verlaging van onze le vensstandaard betekent.... We moe ten zo veel mogelijk verkwisting voor komen. Het zou goed zijn, wanneer christenen te zamen met niet-christe- het voorbeeld volgen van hen, die reeds de gewoonte hebben om een maaltijd per week en een dagloon per maand op te geven ten gunste van de hulp aan bovengenoemde gebie den". Men dringt aan op een betere informa tie inzake de ontwikkeling van die niet-Europese gebieden (laat ftien er mee rekenen bijv. in het programma van 'e jeugdverenigingen) en stelt, dat wij als christenen serieuzer bezig moeten zijn met de vraag, of wij niet enkele jaren van ons leven zouden kunnen werken in streken met snelle sociale verandering. Is een taak van het thuisfront is ge noemd datgene, wat wij zouden kun nen doen om studenten, die uit ande re werelddelen komen om in onze lan den te studeren, te dienen met on derdak, vriendschap en, zonodig, geld. Verder is onderstreept, dat de kerk zich in een tijd van technocratie en automatisering bewust moet zijn van haar verantwoordelijkheid op het ge bied van cultuur en opvoeding. In de resoluties wordt ten slotte ook het een en ander gezegd over het werk van verzoening en eenheid bin nen de kerken zelf. We noemen al leen de enkele zinsneden i.v.m. de in tercommunie: „Werk ernstig in de richting van de vestiging van een gro tere onderlinge avondmaalsgemeen- schap. Kom op dit urgente punt niet tot stilstand. Wij hopen en bidden, dat wij voldoende voortgang gemaakt hebben, voordat wij weer op oecumenische jeugdconferentie byi komen". Waarschijnlijk hebben we ge noeg over „Lausanne 1960" ver- tld, om te tonen, dat de deelne mers aan de conferentie na hun terugreis thuis het eigenlijke werk moeten beginnen, en dat deze jeugdconferentie huiswerk opge geven heeft aan alle kerken. Er is gewezen op de vele zaken, die haken. We zijn met het vinden van de goede wegen tot „ver nieuwing, eenheid en zending" van de kerk pas onderweg. Er is nog veel te doen, maar: er kan ook nog veel gedaan worden, j moed voor nodig en beide zijn gelukkig nog in ons land te vinden." Het viel me eigenlijk toen op. dat er iets in vo der's gezicht was veranderd. Het altijd Jongensach tige. het schalkse was er naar mijn idee in aange rand. Als ik hem onderzoekend aankeek, kreeg ik zijn glimlach nog wel, maar toch de spontaneïteit was gedempt. Toen ik moeder liet merken wat ik ontdekt had. zuchtte zc en zei: „Ach kind. wat zal ik je daar van zeggen. Het is een vloek van deze tijd, dat we naast elkaar leven in hetzelfde huis, slapen in hetzelfde bed met gesloten harten en verzegelde monden. Zwijg er maar over., dat is in zulke geval len altijd het beste..." Aan de avond van die dag mocht ik niet met Gul liver in het bos wandelen, terwijl ik me daar toch zo op had verheugd. Zelfs niet toen het donker was. „Wat over de steden trekt aan vliegtuigen, komt hier in de vuurlinie kind', zei vader, .dan is de hel losgebroken cn het is buiten de deur levensgevaar lijk. Bovendien, die grauwe bezetter sluipt als een roofdier door de bossen van de jonkheer, bezeten van moordlust. Die kerels dragen de revolver erg los in dc leren kolder.' Toen ik die avond op mijn kamer kwam. voelde ik mij doodmoe cn diep in gedachten kleedde ik mij uit en in mijn nachtpon ging ik op mijn gelief koosde plek zitten, waar de koele nachtwind mijn huid streelde. De dag had een diepe weemoed in mijn hart achtergelaten en ik vond dat de wereld er maar erg verdrietig uitzag. Er was een neiging in me om zacht voor me heen te huilen, zomaar, zon der dat daar nu ccn uitgesproken reden voor was cn de oude vriendelijke Gezellc, die ik 's mor gens nog in de trein gelezen had, gaf me de woor den in de mond: en arm als ik en is er geen een. Die nood hebbe en niet klagen kan; die honger, cn niet vragen kan, die pijne. en niet gewagen kan hoezeer het doet. O leert mij, armen dwaas, hoe dat ik bid den moetl Ronun öoor heRm. steqqeRöi Maar Juist op dat ogenblik, hoorde ik voorzichtig de achterdeur openen. AI mijn aandacht was op eens gespannen. Bijna onhoorbaar gingen voetstappen over het klinkerpaadje en ik was er zeker van. dat dit va ders stappen waren. Ik zou ze uit duizend andere herkend hebben. Heel zachtjes riep ik: .Vader!" waarop het ineens stil werd. Ik zag vaag in het donker een lichtere plek. Dat moest zijn gezicht zijn. Zacht en donker klonk zijn stem terug: „Kun je niet slapen, meid?' „Mag ik nu mee?' vroeg ik. .Geen denken aan", zei hij beslist en zijn schim verdween tussen de dennen. Teleurgesteld stapte ik in bed en besloot te wachten op zijn thuiskomst Ik vroeg me af, waarheen hij zo laat nog ging, maar voor het antwoord kwam was ik in slaap gevallen. Ik werd wakker door dennenappels die op mijn bed vielen. Dat was vadcr's werk natuurlijk, dacht ik, en vlug sprong ik uit bed, liep naar het raam en zag nog juist hoe hij lachend het huis binnenging. Ik rekte me uit, haalde diep adem cn rook de heerlijke harsgeur uit het bos. De zon scheen ver rukkelijk en als altijd, leek al het voorgaande maar een benauwde droom. Op dit ogenblik dacht ik er zelfs over, niel meer naar de stad te gaan. Hoe was ik toch in vredesnaam tot die dwaasheid ge komen...? Maar de dag, die zo goed en zo warm begon. is een onuitwisbare van verdriet in mijn leven geworden. „Wij gaan straks samen de ronde doen. Net ty", zei vader vrolijk aan tafel. „Er is weer veel nieuws te zien, als je het kijken in de stad ten minste nog niet verleerd hebt". Ik kreeg glimlach en zijn glunder knipoogje vrolijk al zwijgzamer werd en op de weg huis kreeg ik de overtuiging dat er iets was van hij mij deelgenoot wilde maken, maar niet wist hoe. We liepen zelfs een heel eind naast elkaar zonder dat we een woord wisselden. Wat mij nog meer hinderde was vader's voortdu rend scherp spiedend kijken. Hij verzuimde zelfs niet, steeds achterom te kijken, waardoor zijnr==J ders zo rustige gang naast mij, waar ik zo hield, iets onrustigs kreeg. „Wat is er toch., u doet niet gewoon', zei ik opeens, waarop vader ernstig zei: ..Wat zou er zijn, kind." Na een ogenblik stilte vervolgde hij: .Vroe ger keken we naar vogelnestjes, paddestoelen, jonge de heeft gekregen. Alles... tot zelfs het leven van de mens". Ik knikte alleen maar en keek hem derzoekend aan. Opeens bleef hij staan alsof hem iets inviel. Toen zei hij: „Je moest hier eens rondkijken of je iets bijzonders kunt ontdekken. Loop maar eens rond. Ik ga in die tijd een pijp stoppen. Ga maar." Daarop ging hij aan de voet van een boom zit ten en voegde de daad bij het woord. Ik begreep er geen sikkepit van, maar ik deed toch wat hij van riij gevraagd had en liep rond de plek waar hij zat en gaf mijn ogen de kost. Af en toe keek ik eens naar vader, die ogenschijnlijk rustig voor zich uitstaarde en bchagelijk zijn pijpje smoorde. Ik kon het doel van dit experiment niet ontdek ken en opeens streek ik naast hem neer en vroeg: „Wat moest ik vinden? Zegt u het maar." Hij keek me even glimlachend aan en zei: „Zo is het juist goed kind. Ik ben blij dat je niets ge vonden hebt, want als je gevonden had, wat ik borgen wil houden was het niet goed geweest." Wordt vervolgd Doktersvrouw hod recept Midden in Italië, schrijft Mevrouw De R., zette mijn man de auto ineens aan de kant. „Dit is géén doen", pufte hij, „wat een broeihitte in die auto. Ik stop, ik staak, ik slaap." En ik verlangde zo naar Milaan „Ik heb een recept!" zei ik. „Tegen suffen en puffen!" En ik gaf hem een Boldoot Towelette. U had moeten zien hoe hij daarvan opkikkerde. „Dank u wel. dokter!" lachte hy. „Wat ben ik u schuldig voor de behan deling?" „Maar 20 et!" „Te gééf." riep hij. „Nu gaan we extra-duur dineren, in Milaan!" Boldoot Towelettes, gedrenkt in Boldoot Eau de Cologne en hermetisch gesloten. In doosje van 5 stuks f 1. Emeritaat voor ds. M. Sehenkeveld De classis Arnhem der Geref. Kerken heeft aan ds. M. Sehenkeveld te Rhe- den-De Steeg op zijn verroek om gezondheidsredenen eervol emeritaat verleend. Ds. Sehenkeveld werd 6 april' 1903 geboren en aanvaardde 18 mei 1931 het predikambt te Wieringen. 19 okt. 1947 verwisselde hij deze standplaats met die van Rheden-De Steeg. Het eme ritaat is verleend met ingang van IC Juli. Ds. G. van 'tWout ook uit Kongo teruggekeerd Ook de laatste zendeling van de bap tisten die in de Kongo pionierswerk ver richtte, ds. G. van 't Wout, voorheen predikant te Vroomshoop, is vanmor gen vroeg in Nederland teruggekeerd. Nadat hij de zendingspost van Irema had verlaten was hij naar Stanleyville gegaan, maar werd gedwongen vandaar naar Nairobi in Kenya te vertrekken. Hij hoopte weer naar de Kongo terug te kunnen gaan. Het ziet er voorlopig Als wij over verleidingen spreken, denken wij meestal aan wat van buiten op ons af komt. De wereld met al haar be- j geerlijkheden zogezegd. Maar realiseren wij ons wel eens, j dat ons eigen lichaam ons in verleiding kan brengen, onze handen of voeten of ogen? Het is minder vreemd dan wij US" misschien denken: Jezus zelf noemt ze op in Mattheüs 18. En Hij geeft onmiddellijk aan wat we dan moeten doen: dejen hand of de voet afhouwen en wegwerpen of het oog uitrukken, BUS Want, zegt Hij, het is beter verminkt of kreupel of met één itrH oog ten leven in te gaan dan met twee handen, voeten of ié ogen in het eeuwige vuur te worden geworpen. En daar staan Cjf3 we dan met ons volledige lichaam, dat ons elke dag tot zonde verleidtWe weten met dit huiveringwekkend radicale woord van Jezus geen raad. We weten alleen, dat we er\ f zonder een doorlopende, afmattende, ja bloedige strijd met onszelf niet zullen komen en dat ons lichaam allerminst een „neutraal" object is. Het is veel gemakkelijker de verleiding ergens buiten ons te zoeken dan bij onszelf, in het eigen hart, dat de voet, de hand of het oog leidt. En daarmee bewijzen we verschrikkelijk slechte kenners van onszelf te zijn. Maar met dat al blijft de harde klem van Jezus' woord, dat ons j op deze bijzondere wijze voor de keuze stelt. Wat u met uw j Ar lichaam doet is beslissend voor de eeuwigheid. En dat is toch j wel van zodanig belang, dat we bijzonder goed op onszelf gaan letten! Het C.N.V. Het Christelijk Nationaal Vakver bond hield deze week een goed ge slaagde algemene vergadering. Belangrijke onderwerpen vroegen de aandacht: de trage voortgang der bedrijfsorganisatie en van de onder nemingsraden, de consequenties waartoe de vrijere loonvorming voor de inhoud van het wettelijk ka der moet leiden, de gewenste wij zigingen in de verzekeringswetge ving, met name ten bate van inva liden en oudere vrouwen, de stimu lering van de bezitsvorming. Medegedeeld werd, dat een rapport over de rechtsvorm der onderne ming binnen niet al te lange tijd zal verschijnen. Over de gang van zaken ten aanzien van de vrijere loonvorming was men niet onte vreden. Wel blijft de positie van de achtergebleven groepen zorg eisen. Voor verschillende maatregelen, door Staatssecretaris Roolvink voor bereid, had men waardering. Het geen in het bijzonder voor de ouden van dagen en de weduwen is ge schied de uitkeringen krachtens de A.O.W. en de A.W.W. zijn met gemiddeld 14 a 15 procent ver hoogd verdient die waardering ten volle. Het percentage der verho gingen gaat hier boven het gemid delde percentage der loonsverhoging met 4 a 5 procent uit. Verheugend is, dat het C.N.V. al meer de steun ontvangt bij zijn arbeid van bekwa me personen uit intellectuele kring. Wanneer men het heden vergelijkt met de sociale toestanden en ver houdingen in de beginjaren van liet C.N.V., dan is er stellig reden tot grote dankbaarheid. Zeker, de voor uitgang is niet het werk van het C.N.V. alleen. Verschillende facto ren hebben hun invloed doen gelden. De economische mogelijkheden zijn groter geworden. Vooral na de twee de wereldoorlog. De sociale geest is in brede kring tot ontwaking geko men. Ook de onderlinge verhouding tussen de drie grote vakorganisaties is verbeterd, al blijven er principië le verschillen. Wie onpartijdig oordeelt, zal echter niet kunnen ontkennen, dat de be ginselen, waarvan het C.N.V. uit gaat, gestimuleerd hebben tot een krachtige aanpak van de sociale hervormingsarbeid. Tot hervormin gen in christelijke geest. Ga men met beleid voort op de ingeslagen weg! Met beleid. Dat wil ook zeggen: waken tegen overspanning. Wij doelen hierbij op het streven naar verkorting van de arbeidsduur. Voorzover dit zonder schade voor dc produktie mogelijk is, verdient de verkorting aanbeveling. Maar hier moge dan ook op waarschuwende seinen acht worden geslagen. Orgel ["i" Plom; EEN DRIELEDIG DOEL DE dezer dagen door Mikoyan af gelegde verklaring, dat er geen sprake kan zijn van algemene en algehele ontwapening, als com munistisch China niet bij de bespre kingen daarover wordt betrokken, heeft een drieledig doel. Mikoyan, een van de Russische vice- premiers, trad ongetwijfeld op als woordvoerder van Chroesjtsjef, die volgens de laatste berichten niet in Moskou was, maar een reis maakte langs fabrieken in de buurt van Sta lingrad en Astrakan en die nu in Kief is gearriveerd voor besprekin gen met partijleiders van Hongarije en Oost-Duitsland. In de eerste plaats zit de Sowjetunie nog steeds met het probleem, dat het de ontwapeningsbesprekingen in Ge neve heeft afgebroken en dat het Westen blijft aandringen op hervat ting er van. Om nu niet het odium op zich te laden, dat het in werke lijkheid geen ontwapeningsakkoord wenst, moest het Kremlin dus naar een nieuwe uitvlucht zoeken om het gesprek op de lange baan te kunnen schuiven. Het stellen van de eis, dat commu nistisch China moet worden uitge- nodigd, aan de onderhandelingen deel te nemen, zal de Sowjetunie wellicht de nodige armslag geven, omdat mag worden aangenomen, dat president Eisenhower er onder de huidige omstandigheden weinig voor zal voelen, haar in te willigen. De Russische stap is in de tweede plaats dan ook bedoeld om invloed uit te oefenen op de verkiezingscam pagne voor het presidentschap, die nu na de verkiezing van Kennedy en Nixon tot respectievelijk Democra tisch en Republikeins kandidaat voor het presidentschap op gang is geko men. Het is bekend, dat Kennedy zich in het verleden in gunstige zin heeft uitgelaten over een nieuwe benade ring van het probleem, dat commu nistisch China voor de Verenigde Staten vormt en er is dus reden om aan te nemen, dat hij eerder dan Nixon bereid zal zijn, zijn instem ming te betuigen met het Russische voorstel, de vertegenwoordigers van het communistische regiem in Pe king aan de conferentietafel toe te laten. Nu de buitenlandse politiek de voor naamste inzet lijkt te worden van de verkiezingsstrijd in de Verenigde Staten, heeft de Sowjetunie in zekere zin de sleutel tot het succes in han den. Wanneer Chroesjtsjef er in slaagt, maatregelen te nemen, die de Republikeinen als regerende partij in diskrediet kunnen brengen, kunnen de Democraten daarvan de vruchten plukken. Of dit werkelijk het geval zal zijn, zullen we moeten afwachten. Maar de verklaring van Mikoyan duidt er op, dat de Sowjetunie geen gelegen heid voorbij zal laten gaan om de Republikeinen in grote moeilijkheden te brengen en op die wijze te trach ten, de Amerikaanse kiezers te over tuigen van de wenselijkheid, de De mocraten een kans te geven, de in het slop geraakte betrekkingen met Moskou te verbeteren. Het derde doel, dat de Sowjetunie met het stellen van de bedoelde eis nastreeft, is het maken van een vrien delijk gebaar in de richting van Pe king. De relaties tussen beide com munistische grootheden zijn nog steeds uiterst koel en al zou het verkeerd zijn, er al te grote politieke beteke nis aan te hechten, de voortdurende verwijdering is er en in Moskou zal men alles doen om te voorkomen, dat zij groter wordt. Ook wat rood China betreft kan het Russische mes naar twee kanten snij den. Stemmen de Amerikanen te zij ner tijd in met de deelneming van vertegenwoordigers van Peking aan de ontwapeningsbesprekingen, dan wordt de mogelijkheid dat een ak koord zal worden bereikt, alleen maar kleiner. Mocht er wel overeenstem ming mogelijk zijn, dan is ook com munistisch China er aan gebonden. En dat zou ook voor de Russen toch een geruststellende gedachte zijn. Nieuw internaat voor schipperskinderen De stichting schoolfonds voor schip perskinderen van de Nederlandse Her vormde Kerk heeft aan de Burgemees ter Meineszlaan 47 te Rotterdam een hotel met zestien kamers aangekocht. Daar zal een internaat worden geves tigd voor oudere schipperskinderen, die de lagere school hebben doorlopen en daarop aansluitend verder onder wijs willen volgen. In de avonduren zal er onder toezicht gestudeerd kun nen worden. Het ligt in de bedoeling het internaat op 1 september te openen. Zuster G. Rol, directrice van het internaatschip „Prinses Irene", dat in de Coolhaven te Rotterdam ligt. zal voorlopig de lei ding op zich nemen. echter nog niet naar uit dat hij binnen afzienbare tijd weer zijn werk zou kun nen opnemen. Daarom heeft hij beslo ten zich bij zijn vrouw en kinderen te voegen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Houten Utr.: S. de Jong, kand. te Molenaarsgraaf. Bedankt voor Boven-Hardinxveld en sor Hedel: S. de Jong, kand. te Mole naarsgraaf. Het aantal Duitse zendelingen in zes jaar verdubbeld «es jaar tyds heeft het aantal Duitse zendelingen zich bijna verdubbeld. Ter ms* Duitse evangelische zendingen in 1953 nog maar 49g zendelingen in actieve dienst hadden, zijn er nu 942 werkzaam. Deze getallen werden bekendgemaakt in net zo juist verschenen „Jahrbuch Evan- gelischer Mission I960". Naast 295 mannelijke zendelingen zijn er 79 vrouwelijke zendelingen werkzaam, plus 301 zendingsvrouwen en andere zen dingsarbeiders en 118 verpleegsters. Er zijn veertig mannelijke en 18 vrouwelijk# zendingsartsen uitgezonden. LK1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2