ERZET in de kerken Franse minimumprijzen groente en fruit Jeugd herbergwerk komt oorlogsschade te boven NIEUWE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 23 JULI I960 Van onze speciale Verslaggever Link van Bruggen 14 ZELFKRITIEK NAAST ZELFONDERZOEK ,ONS WIR JOU, SUID-AFRIKA" PRETORIA, juli. SHARPEVILLE heeft niet alleen de wereld beroerd. De lange rij doden en gewonden daar heeft ook ons aan het denken gezet." De man, die dit tegen me zei, was een nog jonge predikant van de Nederduitse Hervormde Kerk. En behalve van hem hoorde ik ook uit de mond van andere voorgangers van de drie Afrikaanse kerken het ver heugende geluid van zelfkritiek en zelfonderzoek, dat hopelijk 't voor spel tot heroriën tering wordt. Men vergisse zioh niet: "de cal vinistische ker ken van Zuid- Afrika, die zestig procent van de ttlanke bevolking in godsdienstig opzicht vertegenwoordi gen, hebben hun in de historie en in de traditie verankerde opvattingen over de apartheid niet prijsgegeven. Er is ech ter een tendens waarneembaar, die erop wijst, dat er met meer schroom dan vroeger over de Bijbelse fundamenten van het segregatiebeleid gesproken wordt. Indien tegen woordig door theologen op de noodzaak van rassenscheiding wordt ge wezen, dan geschiedt dit over 't algemeen meer met praktische dan met schriftuurlijk-exegetische argumenten. Dat bij de geestelijke leiders der drie Afrikaanse kerken (Nederduitse Hervormde, Nederduitse Gereformeerde en Gereformeerde Kerk) een nieuw licht aan het doorbreken is, kan om meer dan één reden als be langrijk worden gekenschetst. Door de eeuwen heen zijn in Zuid-Afrika de begrippen kerk en staat steeds dichter naar elkaar toegegroeid. Het roepingsgevoel van de kej;k is min of meer met dat van de staat vereen zelvigd, met name met dat van de Nationale Partfj. Leerstellig gevormd rasgevoel en nationaal bewustzijn zijn nauw met elkaar verstrengeld, ter wijl het Afrikanerdom altijd een rijke voedingsbodem in het Oude Testa ment heeft gevonden, in 't bijzonder in de strijd van Israël tegen de haar omringende heidense volkeren. Erosie heeft sommige reser vaten als een voortwoekeren de zwam aangetast. De wor tels van deze boom zijn door de wind totaal blootgelegd. „Het zijn dingen, di diep gebrand zijn in d van de Nederduitse G reformeerde Kerk i Kaapstad „De patrin chale liefde van hc Oude Testament heel de Afrikaner over 't n trokken dan de gelij' heidsliefde van h.' Nieuwe Testartter Christus is vaak het helaas erkennen we hebben net Abrahan. is beslist een grote stap ham naar Christus te komen". „We hebben het calvinisme in ons bloed", verklaarde een andere domi nee, „geslachten en geslachten lang. We moeten echter zien het in ons hart terug te krijgen". Ander accent De apartheid in de kerken heeft ainds kort een heel ander accent gekregen, Over de theologische fundering ervan wordt door talloze predikanten niet meer gesproken, hoewel deze, vooral voor het kerkvolk op het platteland, nog altijd werkelijkheid is. In het ne gatieve vormt dit wel het bewijs, dat men met een probleem zit, dat een nieuwe oplossing behoeft. In de Neder- duitse Hervormde Kerk b.v. wordt op de synode sterke druk uitgeoefend om een artikel uit de kerkwet te schrap pen, waarin staat, dat de N.H.K. uit sluitend een kerk voor blanken is. Een en ander dateert nog uit een tijd, toen algemeen werd aangenomen, dat de Bijbel scheiding naar huidskleur voor schreef. De eenheid in Christus werd wel beleden, doch als een onzichtbare demontratie., Op aarde, zo interpre teerde men bepaalde Bijbelteksten, moesten op goddelijk bevel barrières tussen de rassen worden geplaatst, niet alleen op staatkundig en maatschappe lijk gebied', maar op het arbeidsterrein van de kerken, Een interview met da. W A. Land man, scriba van de Synode van de Nederduitse Gereformeerde Kerk, maakt de kentering, waarom het hier gaat, duidelijk. Op de vraag, waarom er aparte ker ken voor blanken en niet-blanken be staan, antwoordde hij: „De N.G.K. was oorspronkelijk een inter-raoiale kerk. Omdat de niet-blan ken het echter buitengewoon moeilijk vonden de preken te volgen, werd be- sloten tot aparte diensten over te gaan, waarin een vereenvoudigde taal werd gebruikt. De niet-blanken werden niet geweerd, als ze de gewone kerkdiens ten wensten bij te wonen. Officieel hechtte de kerk niet haar goedkeuring aan een scheiding, die uitsluitend op de huidskleur was gebaseerd. Slechts met grote terughoudendheid stond ze aparte faciliteiten in dezelfde gemeente toe als een praktische oplossing onder de geldende omstandigheden. De apar te diensten voor niet-blanken ontwik kelden zich tot aparte gemeenten en ten slotte werd een aparte kerk geïn stitueerd met eigen ambtsdragers. En kele gemeenten gaven er de voorkeur aan in de moederkerk te blijven. Tot op dc huidige dag zenden ze hun ver tegenwoordiger naar de ouderlingenbij- eenkemsten en de synode." „De eerste aparte kerk voor nle, blanken werd bijna een eeuw geleden uit praktische en niet uit theologische overwegingen gevormd. Het experi ment werd een succes en uil het gp- volgde beleid klvamen geleidelijk apar te kerken voor de verschillende etni sche groepen tevoorschijn. Op 't ogen blik hebben we voor deze verbanden niet minder dan tien aparte kerken. In elk hiervan wordt de eigen taal ge bruikt en ze worden met de dag meer zelfverzornend en zelfstandiger." Kenmerken „Het Evangelie is het gewijde zaad dat op het land wordt uitgestrooid. Het aead is overal ter wereld gelijk, maar Cyprian Bhekezoeloe. thans hoofd van de Oesoeto-stam, Is voorbestemd de opvolger van koning Getywayo te worden. de oogst draagt, buiten de kenmerken van het zaad, de kenmerken van de bodem, of deze nu in Europa, Azië of Afrika ligt. Onze inheemse kerken heb ben reeds hun eigen, karakteristieke kerkelijke Jiscipline, die van de onze verschilt". „Alleen pp deze wijze kan het chris tendom inneems worden in plaats van een geïmporteerde potplqnt te blijven, We moeten hun (de niet-blanken) lei ding geven, maar we hebben niet het recht hun onze eigen, specifiek wester se vorm van christendom op te drin gen." Het antwoord op de vraqg, hoe do theologische fundering van het kerke lijke apartheidsbeleid is, is voor de wind, die er momenteel waait, al even typerend. „In de Nederduitse Gereformeerde Kerk", aldus ds Landman, „geven we er de voorkeur aan van eigensoortige ontwikkeling in plaats van apartheid te spreken. Ik heb al naar voren ge bracht, dat we, lang geleden, uit prak tische en niet uit' theologische overwe gingen inheemse kerken hebben inge steld „Dit botst niet met ons standpunt ten de Bijbel aanzien van de eenheid van alle chris tenen in Christus. Deze eenheid bestaat reeds in Christus en wordt niet gevon den in de geïnstitueerde of georgani seerde Kerk. Wij geloven in een gees telijke eenheid, die sterker, werkelijke» en dynamischer is dan vriendschap, „goodwill" of samenwerking. Deze een heid kan niet worden vernietigd door de veelheid van kerken." „Wij blijven volhouden, dat de in stelling en de ontwikkeling van onaf hankelijke, inheemse kerken, teneinde het Evangelie aan de niet-blanke ras sen van Zuid-Afrika te brengen, nood zakelijk en ook in overeenstemming is met het wezen van de Kerk van Chris tus,. Tevens houden we eraan vast, dat niemand op grond van ras en kleur van aanbidding uitgesloten mag „Met de andere christelijke kerken in Zuid-Afrika belijden we, dat er in onze raciale betrekkingen een groot verschil tussen principe en praktijk is. Tegelijkertijd voelen we heel goed, dat de ons opgelegde beleving van de een heid m Christus de dingen niet zal ver beteren. maar meer kwaad dan goed zal doen Tegenstanders Uitgesproken tegenstanders van de apartheid in kerk zowel als in staat en maatschappij zijn de professoren Ben Marais, B. B. Keet en A. S. Gey- ser. Ze vervullen allen een theologi sche leeropdracht en ze hebben zich stuk voor stuk felle bestrijders 'getoond, die het open veld niet mijden. Professor Marais, die in Pretoria staat, schreef nog niet zolang geleden in „Christianity Today": „De Bijbel is niet rassenbewusthij is niet gevoelig voor ras als zodanig. Of de Bijbel iets bepaalds over ras sen zegt, valt te betwijfelen, zeker in de moderne, biologische zin. In het Oude zowel als in het Nieuwe Testa ment is geloofsvertrouwen het enige, werkelijk prominente. De beslissende categorieën in de Bijbel zijn mensen, die geloven en niet geloven geen raciale eenheden." Professor Keet van Stellenbosch valt het apartheidsbeleid van kerk en staat al jarenlang in woord en geschrift aan. In zijn bekende boek „Whither South Africa" geeft hij de Afrikaners, die de segregatie met Bijbelteksten menen te kunnen steunen ten antwoord „In de Bijbel, worden er tussen de volkert lie in oppositie zijn Geyser, nieuw-tes- iniversiteit van Pre- Met beurtelings felle en bewo- hekelt hij de apartheid ivoordei als systeem, waarbij zijn tegenstanders met een vloed van bewijzen worden overstelpt, die een hard oordeel vellen over de godsdienstige, morele en prak tische kanten ervan, In „Hervormde Teologische Studies" van april van dit jaar het feit, dat hij dit kerkelijke tijdschrift mocht gebruiken is wel een bewijs van het zelfonderzoek, dat in de Afrikaanse kerken gaande js rafelt hij in een vlijmscherpe kritiek van dertig pagi na's het boek „Eiesoortige Ontwikke ling tot. Volksdiens" uiteen, dat door de theoloog en apartheidsvoorvechter, prof. dr, A, B. du Preez, geschreven is „Onverdedigbaar" chri bidden, zijn volgens prof. Geyser „on der alle historische omstandighede, ook die nuidige, uit elke Bybejse leolu giese benadering, onverdedigbaar." De Schrift geeft geen enkele houvast vooi apartheid, doch bestrijdt deze juist. Wat voor mens is die door „Godgc- wilde voog van die Naturel in Suid Afrika" (zoals prof. Du Preez herhaal delijk zegt) eigenlijk als hij de nog onvolwassen en onrijpe niet-blanke aan zegt zich elders eigensoortig te gaan ontwikkelen en hem bovendi de blanke culti de blanke geestesgoede „Die outeur verwar een- t eendersheid, gelljkwaardis- gelykheid, kuituur met Chris- oasie met Kerk en onderskei- net geskeidenheid." aldus prof scheidslijnen getrokken, behalve die, welke tussen Israël en de heidenen bestonden, doch die door de komst van Christus zijn weggevallen. Als christen is het daarom orize plicht de lijnen van scheiding uit te wissen, waarbij scheiding niet hetzelfde als ver scheidenheid IsIedereen i* volgens heid m tendom denheid Geyser, Deze geestelijke voortrekkers, die zich door hun woorden en daden buiten de Afrikaners als groep hebben ge plaatst, zijn niet zo eenzaam meer als ze vroeger waren. Er hebben zich klei ne, interkerkelijke studiekringen ge vormd: groepjes van predikanten, di» verontrust zijn geworden. Hun getal ia nog klein, maar «r zit toch groei in, ondanks de tegenwerking van verachil- lënde kerkeraden Een besloten bijeenkomst van een van deze kringen heb ik in Pretoria mogen meemaken. Van tevoren werd me echter gezegd dat ik wel veralag mocht doen, doch geen namen noemen mocht. De tijd was hier nog niet rijp voor en er zouden ernstige moeilijk heden voor de betrokkenen uit kunnen voortvloeien. Een hoogleraar in de theologie hield een betoog over het begrip christelijk- nationaal, dat hij als een contradictio In terminis betitelde „Natie betekent bloedverwantschap en is zó exclusief dat iemand, die er niet bijhoort zich uitlandig, ellendig, voelt. Christendom staat tegenover alles wat nationaal of seclarisch is, omdat het insluitend, universeel is." De referent waarschuw de voor het gevaar van eigengerechtig heid, speciaal christelijke eigengerech tigheid, De Christus-dienst werd hier door niet meer dan een mantel, die aan- of uitgetrokken kon worden. „Wat hebben wij als christenen In Zuid-Afri ka gedaan," zo vroeg hij zich af, „om mede-christenen als Albert Loetoeli (African National Congress) en Han nah Stanton (voormalig leidster van de Toebelong-missie) voor gevangenne ming, resp. verbanning te behoeden? „We hebben het recht ons te hand haven, maar niet ten kost» van anderen. We hebben het recht om te sterven, maar niet om te laten sterven, We hebben het recht om te lijden, maar niet om te laten lijden." „Ons ia aiek aan vree»," iel een pre dikant tijdens de bespreking. „Ons is bang voor ons kerkvolk, voor Oom Adriaan en voor Oom Plet Broeders." zo voegde deze dominee er vol «elf kritiek aan toe, „voor een groot deel moeten we onszelf blameren. Er heeft veel aan onze prediking gemankeerd." ACADEMISCHE EXAMENS .T M A J Heesterman» R H J G Bennink (rouw P M van Hekker B M Th Bier (Nieuwi J J Hintzen (Maasntel). G J Hof- ApeldoornK L Blokzijl (Gronln- •n). T B Holtrop (Oldeborn), KUtttflfa ^Eri aribo). mej F S E T Couwenhoven N R 4fn,f (Hevea- htff -han Jet fbX R F Kni'bbe (Abbenet (Nagelc). V J M Koch (Meei (Heematede) i). G Lebbink (Henge r (Oud Gaste!), mej J L C van Loon (Delft) MAC LUvl (Zeist I. R Shankar der Meuten (B< H c Molster (Willeakop) Mu' gindewe: (Hinde- Arrvhem de Raad (Cu'embo II°meen (Rotterdam) P A t 1-burgL E H Wolfjes (Uithui, J J S van Kersen (B'-rlek) (Aalten), J Sch ier). W Bakker (Groningen) (Herleenrtw<h). L Ba Spiert® (Return-eld). doorn). W Sprokbol-t J Barren (Kesse!) J P M Bee«. M Th G V Remmer» zermeedrn A J Albe Slabbi J H M Balfoort (Ap»i- J Th (Utrecht) T A Bl*< (Tiel' - A B M Th"' H aenaar). J C. den Blanken A Verkroo't (Oudkarspr!) R d» bo ward), M W A Ve-«teg°p (P-!d°n- J Boeve (Docrntpiik). T M Vr-wei ningen). J Boums (VrnuwervPar, V1»»»r (Haarlemmermeer) O Roxm hem). L J Vollebregt (Wirrlnge- ■T A Braakeriburg-van Backum W Wachter (Voortiure) C ,T O W -hoeff M P M Voi (Kan' (Zaandam) Hofbouw: S Andel (Barwot Cultuurtechniek: Th .T B< .T H van Haeringen (DedenrvaartJ der (Egmond aan dr Hoef). J A F (met lef), (Schiplui den 1 Tropische cultuurtechniek: C des vrie (Bufsum) J Doorenbos (Eosct F V J M Voncken (Berg en T°rMtjt) Plantetwiektenkunde: J Kuipers to rit) Bodemkun- Alphen (Rotterdam). J G i NOG MEER DODEN IN DE KONGO Van de zijde van het Belgische leger wordt vernomen, dat bij een botsing in het mijncentrum Kolweri gisteren twee Belgleohe en elf Afrikaanse soldaten gesneuveld zijn. Dit centrum ligt 160 km van Elisabethsted. Belgische legerauto- riteiten bevestigden, dat in dit gebied gevochten was, maar zij waren nog niet ln ataal bijzonderheden te geven. Men verwaoht militaire vliegtuigen uit Kol weri en het wordt mogelijk geacht, dat zich aan boord gewonde militairen be vinden. Geen troepen van V.N. naar Katanga De troepenmacht van de Ver. Natie* heeft op het ogenblik geen plannen naar Katanga te gaan „welke provincie zich van de rest van Kongo onafhankelijk heeft verklaard," aldus zei gisteren een woordvoerder van do Ver. Naties. Hij gaf te kennen dat het probleem an Katanga met de Ver Naties als be middelaar nog behandeld moet worden tussen de regering van premier Loe- -emba en van premier Tsjombe van Katanga. Een missie onder leiding van de Marokkaanse generaal Hamou Ketta- zal mond de ha' (je Kongo r nderhandelen over de terug trekking van de Belgische troepen Belgen uit Kongo in Argentinië welkom President Frondizi van Argentinië heeft de Belgische regering een boodschap doen toekomen, waarin de Belgische vluchte lingen uit Kongo worden uitgenodigd zich Argentinië te vestigen. tot elk olk of natie hij of zij ren. Ik moet dan ook in staat worden gesteld met mijn naaste te vorkeren." De jongste van de belangrijkste drie Onder de niet-blanken bevin den zich enkelen, die, wat hun inkomen betreft, met hoofd en schouder boven hun minder bedeelde broeders uitsteken. Dit is het huis van een schat rijke Indiër in Durban. Vragen Kamerlid over: ■H Het Tweede Kamerlid de heer Van Dijk (lib.) heeft aan de ministers van buitenlandse zaken en van landbouw en visserij de volgende schriftelijke vragen gesteld I 1 Hebben de ministers kennis genomen van de minimumprijzen van groente erj fruit, door de Franse regering per 30 Juni 1960 bekendgemaakt? 2 Is het de ministers bekend of deze minimumprijzen vooraf overeenkom stig het gestelde in artikel 44, lid 4, eer. ste alinea, van het verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeen schap ter kermis ziin gebracht van de commissie? 3. Voldoen na nisters de door gestelde minimumprijzen aan de normen, j aangegeven in artikel 44. lid 2. van het verdrag, met name zullen deze minimum prijzen geen beletsel vormen voor de ge- leidelijke uitbreiding van het handelsver- i keer in groente en fruit tussen Nederland 'en, het partnerland Frankrijk en zullen deze in hun uitwerking niet een belemme. rende invloed hebben op de ontwikkeling I Zweden beeft het laagste geboortecijfe» van Euro-paHet Zweedse centrale bu reau voor de statistiek heeft vandaag in een rapport bekendgemaakt, dal het ge boortecijfer in 1958 met 14,2 promille on gekend laag geweest is. Direct op Zwe den volgden Luxemburg met 15.5. Oost- Duitaland met 15.6 Hongarije met 10.1 Denamarken met 16,5 en Groot-Britannd* met 16,8 Het sterftecijfer bedroeg in 1958 9,6 promille. Gevangenen ontsnapt. In de Franse kolonie Dahomey ten westen van Nigerië d-ie op het punt staat onafhankelijk te wonden, zijn 248 gevangenen ontsnapt Vijftig zya bot du«v»r weer gevat. van een natuurlijke preferentie tussen de lid-slaten? 4, Hebben de ministers aanleiding ge vonden in enigerlei vorm, hetzij, indien door de Franse regering voldaan zou zijn aan het bepaalde in artikel 44. lid 4. eer ste alinea, van het verdrag, door hel ma ken van opmerkingen vooraf hetzij in dien een artikel 44. lid t, geen gevolg zou zijn gegeven, door het doen van stappen naderhand, bij de Europese commissie eetle te nemen op deze Fr»nse maatregel? Zo ja, welke actie is dan ondernomen? LarudtaouwtechnologieW A J Ro«#s (Middelteers) Sociologie: H R Pijlman (Wassenaar) Ingonieursex akker- en weidebouw B Demum (Achlum). J A L van Dixhoorn (Walsoorden) A J M Gillis Wageningen). J L Hiel (Oseertisse) Tropische landbouwplantenteelt mej Ch Kool (Didam) rTS iet lof) (Houten) H H L Pet -e cultuurtechniek: J R Terbijhe iwbutshoudwetenechappen mej Bliksem vernietigde vakantiehuisje Bij Barneveld is gistermiddag de blik sem geslagen in een vakantiehuisje bij de boerderij van de heer Ceelen. Van het kamoeerhuiaje. op de zolder waar van zeven ton hooi lag opgeslagen, bleef niet veel meer dan de muren over. De bewoner van het huisje, een hartpatiënt, lag bii het uitbreken van de brand te bed. Hii werd door bewoners van omlig gende buisjes in veiligheid gebracht. Ook is brand uitgebroken in de bner- derii van de heer De Roer nan He Wa ver onder Vinkeveen. De brandweren v»n Vinkeveen en Ouderkerk aan de Amstel konden iet verhinderen, dat woonhuis en schuren afbrandden. De brand is vermoedelijk ontstaan oo de hooizolder Burgemeester Huissen weer in functie De burgemeester van Hulasen in de Betuwe, die drie maanden met ziekte verlof ia geweest, zal maandag aanstaan de weer in functie treden. Op 27 januari van dit jaar diende de gemeenteraad een motie van wantrou wen tegen dè burgemeester in in ver band met de grondtransactie met een plaatselijk internationaal expeditiebe drijf. Op deze motie volgde een onder zoek vanwege het provinciaal bestuur van Gelderland. Van de zijde van dit beatuur ia bhans meegedeeld dat de burgemeester maan dag 25 juli zijn ambt weer zal uitoef». Groot financieel schandaal in IJsland De directeur van de IJslandse nationale bank en voormalige minister van buiten landse zaken Viljhalmur Thor heeft we gens onwettige deviezen-transacties zijn ontslag aangeboden Men 9preekt van het grootste fi-nan-, ële schandaal ln de geschiedenis van het land, De IJalandse oliemaatschappij zou in e afgelopen jaren 800,000 dollar, be emd voor leveranties aan Amerikaanse oepen op de luchtmachtbasis Keflavik, p onwettige wijze op een rekening in New York hebben overgebracht en i* 854 daarvan 150.000 dollar aan de IJ«- andse coöperatieve vereniging geleend hebben voor de invoer van personen- s voor particulier gebruik, ir was destijds directeur van de Coöperatieve vereniging. De IJalandse laatschappij is nauw met de Coö- ieve vereniging verbonden. Di •eigementen van Indonesië De Indoneelache minister van buiten landse zaken, dr, Subandrio heeft, tuiar Ante ra meldt, verklaard dat Indonesië geëigende maatregelen zal nemen, als de Nederlanders in Nieuw-Guinea hun mili taire macht vergroten, Hij zeide dit in verband met. het bericht, dat Nederland in Engeland een aantal Neptune-vlieg tuigen heeft gekocht ter verhoging van de gevechtskracht in Ned. Nieuw-Guinea. Subandrlo verklaarde d«t provocerende daden van Nederlandse zijde door Indo nesië zullen wonden beantwoord met de nodige kracht, Positarieveii voor de murine gewijzigd Op 1 augustus i960 zal een gewijzigde regeling worden ingevoerd betreffende de frankering van particuliere post. be stemd vpor en afkomstig van opvarenden van schepen en vliegtuigen der Konink lijke marine in het buitenland, op bui- tenlandee reis of op reis van Nederland naar een van de rijksdelen over zee omgekeerd. De regeling houdt in, dat brieven tot een maximum gewloht van 10 gram tm briefkaarten kunnen worden gefran keerd tegen posttarieven welke voor hel binnenlands verkeer galden,Indien de ze correspondentie althans via Amster dam C.S.-marlne loopt. Voor brieven zwaarder dan 10 gram en van alle overige poststukken blij ven de posttarieven van het Internatio nale verkeer gelden. ,ig Jeugdherbergen in Nederland Is gaan deweg hersteld, zo wordt van de Ned jeugdherbergcentraie \ernomen Ofschoon het aantal gebouwen sinds 1915 ran 5 thans nog maar tot 5H ia gegroeid, wordt nu over meer bedden bcsfhlkt. dan voor de oorlog namelijk b(Jna ztaduizend. In 1959 telden de herbergen van de NJHC maar dan een half miljoen gasten. Aan twee Jeugdherbergen wordt op het ogenblik druk gebouwd, ln Noord- wijk verrijs' eindelijk vervanging voor de houten |eugd'h.?i-berg de ..Duiivarit", die t>n de oorlog werd afgebroken en weggehaald Deze jeugdherberg met ?en honderdtal bedden zal waarschijnlijk kit najaar officieel geopend worden ln Apeldoorn wordt »«n jeugdherberg door de jeugd gebouwd In twee jaar tijde wordt hier een groot aantal examen opgaven van de „Stichting vakopleiding bouwbedrijf' »am«ngevo«gd terwijl ver der houten proefwerken van ambachte- süholcn, zoals ramen, deuren en kozijnen, worden verwerkt. In het voorjaar 1961 kan deze jeugdherberg m«t honderd bed den in het recreatieterrein Berg en Bosch m bedrijf worden ga»teld Door het werk van de bouwende Jeugd wordt bereikt, dat deze herberg in plaat» van vier ton sleohte honderdvtiftle duizend gulden zal kosten Een derdë project staat nog ui de kin derschoenen, namelijk de Jeugdherberg Emd'hoven-Budel waarvoor reads grond van de gemeente Budel in een «eer moot terrein 1« verkregen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 9