CHRISTF Doe wat is „onmogelijk" en vorm huisgemeenten De oefening van liet lichaam $Jie ene mnï.. Heftige discussie over intercommunie Een woord voor vandaag Kampeerders komen naar de kerk-op-wielen Kanttekening ontharing depilan /juidafrikaanse kerken in december bijeen 2 TT af zegt de bijbel over de sport de In het blad ..Reveille" van de protestantse geestelijke verzor ging ;>i het legér heeft ds. A. T. W. de Kluis* geschreven over bijbel en de sport. Hij schrijft. GöBEL, de "lange keeper van Vitesse, dat, was toen ik jong was onze man! Met hem dweep ten wij, en. over hem spraken wij. De een wist nog sterkere verha len over hem 'te vertellen dan de ander. Als hij in het doel stond en z'n handen omhoog stak. kwa men z'n armen nog een halve me ter boven de dwarslat uit. Hij keepte op de meest charmante manier. Keiharde schoten hield hij in de boog van z'n rechterarm. De mensen hielden daarbij vaak hun adem in. Als hij uittrapte wenkte hij naar de voorhoede, dat ze nog verder naar het doel van de tegenspelers moesten oprukken, want zijn uittrap was formidabel. Dat de bal bij zo'n doelschop in het strafschopgebied van de te genstander terecht kwam was geen uitzondering. Hij was het ook, die in het doel stond toen het nationale team voor het eerst van Engeland won met 2—1. Zelfs de Engelsen waren en thousiast over zijn manier van stoppen en hij kreeg menig „open doekje" van het publiek. Göbel! De lange Göbel! De be roemde Göbel! Wat een kerel! NU HADDEN we destijds een le raar, die ons uiteraard veel over Göbel en over voetballen in het algemeen hoorde praten. Zo voor de les begon bv. Soms kwam hij binnen midden in een verhit gesprek over onze favorieten, waarvan Göbel altijd weer de voornaamste was. Met moeite kon hij ons stil krijgen en onze aan dacht bepalen bij een verhaal van Herodotus, die wij in stilte het „ouwe wijf' noemden. Dan kon het gebeuren, dat hij, als een van ons een Griekse zins wending niet door had of een woord niet wist, dat hij de leerling natuurlijk had moéten weten, ineens een vers uit de bij bel citeerde, nl. dit: „Want de oefening van het lichaam is van weinig nut". Speciaal dit woord citeerde hij en altijd dit. Het was alsof hij het er bij ons. enthousiaste sportliefhebbers, in wilde hameren. Ik moet eerlijk bekennen, dat hem dit wonderwel is gelukt,want terwijl ik nadacht over dit artikel in het sportnummer van „Re veille", schoot het me ineens te binnen: De oefening van het lichaam is van weinig nut. HET WAS toch met een zekere eerbied dat althans ik naar dit citaat luisterde. Soms als ik sportuitslagen las of een sportver- slag verslond begon zelfs m'n ge weten te spreken. De bijbel zei dan toch maar En leraren hebben meer invloed op de jonge mens, dar. zij vaak zelf beseffen! Deze man is in elk geval tijdenlang door het systema tisch herhalen van dit ene bijbel woord de oorzaak geweest, dat ik niet zo voluit van sport en spel genoten heb als ik in werkelijk heid had kunnen doen. Ik was, geloof ik. de enige niet. Eveneens ben ik van mening, dat dit bijbelwoord, aldus geciteerd, vandaag nog menige jonge man en ook menig jong meisje in ver warring brengt. Het staat er dan toch maar! En als het er zo staat heb ik als christen daar terdege rekening mee te houden. 't Gaat niet aan het ene bijbel woord te aanvaarden, bv. „Bij u is vergeving" en het andere te verwaarlozen, omdat het niet in onze kraam te pas komt. omdat het ons hindert, remt. waarschuwt INDERDAAD. Het staat En te vinden in de brief van Paulus aan de jonge Timotheus, het vier de hoofdstuk, het achtse vers. Hier zou je nu kunnen zeggen: Uit Ik zag dat beslist niet. Hierom niet. omdat mijn vroegere leraar dit woord volkomen uit z'n ver band gerukt heeft, zoals ik later bij onderzoek heb begrepen. Hij citeerde zomaar losweg en dat is altijd gevaarlijk! Dat is vooral met een bijbelwoord gevaarlijk! Natuurlijk heeft voor een christen zo'n woord gezag. Hij zal z'n le ven er naar willen richten. Met vallen en opstaan toch er naar willen richten. Maar dan moet het ook tot vol le geldigheid komen. Dan moet het doorzien worden. Dan moet het de waarde krijgen voor ons die het in zichzelf heeft en niet de waarde die een leraar, een vader, een vriend, een domi nee er in legt. Dat wordt duidelijk als we de moeite nemen de verzen 1—6 rus tig en aandachtig te lezen. In de verzen, die dus aan vers 8 voorafgaan, verzet Paulus zich met kracht tegen een manier van leven die het lichamelijke leven onderdrukken wil. Het is minderwaardig! Het moet worden bestreden, weggeduwd. Daarom niet trouwen! Daarom streng vasten! Daarom onthouding van alles wat de zinnen streelt. Tegen deze levenshouding, die niets met het christenzijn in deze te ma]jen heeft trekt Pau- leer. Da' noemt hij ,,de an het lichaam". oefening van het li chaam heeft voor het geloofsleven weinig nut. Het komt er op aan, zegt Pau lus, zich te oefenen in de Gods vrucht. En Godsvrucht echte Godsvrucht is het te geloven, dat alles wat God geschapen heeft goed is en niets daarvan is ver werpelijk. Als het maar met dank zegging aanvaard wordt. Als het maar geheiligd wordt door het Woord van God en het gebed (1 lusrvan' oefening Tim. 4 4.5). Het is zonder meer duidelijk, dat het in christelijke kringen tot in den treure aangehaalde bijbel woord niets te maken heeft met wat wij onder sport verstaan. Ge- lukkig gaat men dat hoe langer hoe meer inzien. Het is met name de Christe lijke Academie voor Lichame lijke opvoeding, schrijft ds. De Kluis ten slotte, die zich bezig houdt met na te denken over de vraag hoe men vanuit de bijbel komen kan en komen moét tot een verantwoorde sportbeoefe ning. PROF. HOEKENDIJK TOT LAUSANNE: (Van een onzer medewerkers) TVE CONFERENTIE van Lausanne is een beslissende phase inge-| gaan. De jongeren uit de kerken van Europa z(jn begonnen met de bespreking van „de vernieuwing, het getuigenis en de eenheid van de plaatselijke gemeente". Dit onderwerp werd ingeleid door ds. Ernst Lange, predikant uit Berlijn, en prof. dr. J. C. Hoeken dijk, hoogleraar uit Utrecht. Beide sprekers hebben de positie van de kerk scherp onder de loep genomen en de deelnemers aan de conferentie opgeroepen tot radicale daden. Rondom de zaak van de „huisgemeente" en van de intercommunie is een heftige dis cussie, om niet te zeggen: een zekere spanning, ontstaan. E,. dat is dan de bewogen klacht van een God, Die zich tot in het diepst van Zijn wezen gegriefd voelt door de slechtheid van het volk, dat Hij uit de duisternis van het heidendom in het licht van Zijn nabijheid heeft getrokken: „Zij houden vast aan bedriegerij, zij weigeren zich te bekeren. Ik heb toegeluis terd en gehoord: zij spreken wat niet recht is, niemand heeft berouw over zijn boosheid, dat hij zou zeggen: wat heb ik gedaan?" Dat zegt God door de mond van de profeet Jeremia tot het volk Israël. En nu is maar het beste, dat we er geen doekjes óm winden en onszelf aangesproken weten. Die ge schiedenissen in het Oude Testament zijn namelijk niet in de Bijbel opgenomen als al of niet interessante wederwaardig heden, maar tot onze lering en onderwijzing, opdat wij God en Zijn aanspraken op ons leven leren kennen. God luistert ook naar ons en Hij hoort precies wat wij zeggensterker: Hij weet precies wat wij denken. En dan komt, heel persoon lijk, ook op ons de vraag af: hebt berouw over uw boosheid of houdt u vast aan bedriegerij en weigert u zich te bekeren, dat wil zeggen: afstand te doen van al uw pretenties en u over te geven aan God? En zo is het, alsof over de eeuwen heen de profeet Jeremia ons aankijkt en toespreekt: kiest u wie u heden en morgen dienen zult! Het afgelopen weekend is besteed het bezoek van de discussiegroepen Semeenten in de „omgeving", die zich i dit geval uitstrekte van Genève tot Schaffhausen. Overal zijn de gasten bui tengewoon hartelijk ontvangen. Hier en daar bleek het moeilijk om in de vacantietijd echt met de gemeenten in aanraking te komen, maar voor de meeste conferentiegangers is het een onvergetelijke ervaring van de gemeen schap der kerk geworden. Afgezien van de taalbarrières die naar voren kwamen, werden door de bezoeken de verhoudingen tussen de ver schillende kerken in een land als Zwit serland en ook tussen de kerken, waar toe de bezoekers behoorden, op directe wijze zichtbaar. Dat was vooral het ge val in de gemeenten, waar 's zondags avondmaal gevierd werd. Het weekend leverde zo een stimulans tot een leven diger discussie in de groepen. V eranden 'ingen Maandag en dinsdag is de tweede sectie van de conferentie afgehandeld akantieoffensief van Duitse kerk (Van onze correspondent in Bonn) /~\P rond 300 kampeerterreinen in de Westduitse Bondsrepu bliek zijn in vier jaren arbeid tot dusverre 2.500 kerkdiensten ge houden, die door rond 130.000 kampeerders werden bezocht. Dat is de respektabele staat van dienst, waarop de mobiele pro testantse kerk kan wijzen. Vooral het kerkbezoek van buitenlandse kampeerders is opvallend groot. Er bestaan in Nederland plannen om het voorbeeld van een zen dingsgenootschap in Witten (aan de Roer) op de Nederlandse kampeerterreinen te volgen. In het afgelopen jaar werden de kampeerterreinen in West-Duitsland door 4,5 miljoen mensen bezocht. Zij verbleven er rond 10 miljoen nach ten. De kampeer-terreinen liggen vaak op enige afstand van de steden en het is voor de kampeerders, die er prijs op stellen om ook tijdens hun vakantiereizen de kerkgang niet te verwaarlozen niet altijd mogelijk om naar de naastbijzijnde kerk te gaan, nog afgezien daarvan, dat het veelal niet gemakkelijk is om de kerk te vinden. Zo is de kerk er toe gekomen om naar de kampeerterreinen te gaan. Daarvoor is een mobiele kerk inge richt: een autobus-met-aanhangwa gen met een motor van 110 p k. Nor maal is de kerk 14 meter lang doch zij kan bij wijze van harmonica tot 21 meter verlengd worden en biedt dan plaats aan 100 kerkgangers. In de wa gen zijn een preekstoel, een toon- band-apparaat waarmede klokken gelui en orgelmuziek worden geprodu ceerd en vier luidsprekers. Buiten de „kerk" kunnen nog twee zuilen met elk vijf luidsprekers er in worden opgesteld, waarmede de dienst in de kerkauto over het kampeerterrein kan worden uitgezonden. Ds. Radtke is de leider van deze mobiele kerk. Een zendeling-in-opleiding is buschauffeur. Hij houdt tijdens de kerkdienst een oog je op de jeugd. De actie draagt de naam „Kerk onderweg". De 50-jarige ds. Radtke is over de be langstelling voor de mobiele kerk zeer tevreden. Zijn werk op de kampeerter reinen is nog geen enkele maal ge stoord. „De mensen zijn tegenwoordig permanent onderweg", zegt ds. Radt ke. „De kerk moet zich aan deze situa tie aanpassen. Zij moet met de mensen onderweg gaan." Ds. Radtke heeft dc ervaring, dat vele kampeerders, die ln dc mobiele kerk komen, vaak jarenlang niet meer ln de kerk zijn geweest. In de vakantie hebben zij daarvoor plotseling tijd, ook voor een gesprek met de dominee. Ds. Radtke preekt nooit in de plech tige zwarte toga, die in de vakantie- sfeer op de kampeerterreinen waar de mensen ln shorts en badcostuums rondlopen uit de toon zou vallen. Zijn dienst duurt ongeveer 20 minuten. De preek in totaal 7 minuten. Geslaagd dank zij RESA-HILVERSUM (Bekende Schcllelijke Cursus) - Tel. 5432 HBS.. Gymnasium, Ond.rwiji.r.akt., Middelbare Akten: Frans. Duits. En0«ls en Nederlands M O Tolkvertaler. Hoofd- die ging over „de taak van de kerken in een veranderend Europa." Bij dit onderdeel is veel gesproken over de politieke verantwoordelijkheid van de kerk en over de vraag, in hoeverre nog van Europa als een geestelijke eenheid sprake kan zijn. In elk geval is het niet meer de kerk, die Europa zijn eigenlijke stempel geeft. We be hoeven' het niet als taak van de kerk te beschouwen om tot een „gedoopte" cultuur te komen, maar moeten „kerk onder het kruis" willen zijn aldus is betoogd. Daarbij zullen we compro missen moeten aanvaarden. Dit laatste is op scherpe wijze gezegd door een spreker uit Polen, Dr. Gast- pary, met het oog op de positie van de kerk in landen met een communis tisch regiem. Zij kan daar blijven, wat zij is, nl. kerk; alleen.zal ze in de ge geven situatie op nieuwe wijze moeten leren, hoe de gehoorzaamheid tegen over God en die tegenover de staat gevolgd kan worden. In het algemeen werd er in de discus sie over dit thema sterk de nadruk op gelegd, dat wij temidden van de vele uiterlijke levensmogelijkheden, die in onze tijd nieuw oDkomen, in het bijzonder de eigenlijke mens in het oog moeten houden en door per soonlijke toewijding moeten trachten de samenleving in Europa te dienen. Een clug Het is wellicht goed om even apart, te vertellen, hoe we hier dagelijks op de conferentie leven. Men wordt ge acht tussen 6 en 7 uur op te staan, wil men tenminste een ontbijt hebben, want om 8 uur begint de ochtend dienst in de kapel van het Palais de Beaulieu. Deze wordt iedere dag ge houden volgens een andere liturgie: telkens wordt df liturgie van een an dere denominatie gevolgd, van de Anglicanen, Gereformeerden enz. PROF. J. C. HOEKENDIJK De knuppel in het Lausanse hoenderhok. Woensdag, zijn we overgegaan tot de derde sectie van de besprekingen: over „vernieuwing, getuigenis en heid" van de plaatselijke gemeente. De eerste inleider, Ernst Lange, be gon met te zeggen, dat we ons niet genoeg bewust konden zijn, dat de conferentie ons terugwerpt op het da gelijks leven van onze kerken. In tussen is het meestal een vraag, ging hij voort, waar dat leven te „vinden" is. Aan de ene kant moeten we de traditionele vormen van gemeenteleven in het oog houden. We moeten echter ve-el opener zijn voor de mensen, die om ons heen zijn meer van elkaar verwachten (in plaats van te kritiseren). Zeer belangrijk achtte Lange vraag, of de gemeente weer een plaats kan worden, waar ouden en jongeren elkaar „nog iets vragon en antwoor den". „De splitsing tussen de generaties is een evengrote tragiek als die tussen de confessies". Godgeklaagd is het een voudig. wanneer in de kerken de oude ren dikwijls een „partij" vormen, die de jongeren blokkeert. Verder sprak Lange uit, dat „de con ferentie nog iets beslissends ontbrak, nl. het gemeenschappelijk avondmaal". Uitdaging Prof. Hoekendijk, hoogleraar aan ^VCkS-k mensen. De leider j de theol. faculteit van de universi- blJbelstud,e „het„ Frans „Hielt te Utrecht hield daarna een re- wijst daarbij op een treffende wijze hoe I feraat dat beschouwd kan worden het mogelijk is een grote groep mensen '®raal' aat oescnouwa Kan woruen er persoonlijk aan te laten deelnemen. a,s dc knuppel »n het Lausanse Op de ochtend, vindt dan verder een hoenderhok. Hij nam als zijn uit- plenaire zitting plaats, wanneer we gangspunt een boek, dat het huidige aan de inleiding of afsluiting van een christendom tekent als een „gods- ZmcL.°/--i"derS komen we bij-dienst zonder beslissing". Ho rv. christendom is geworden tot in de discussiegroepen. Dit laatste] pende bestemming. Vanavond komt er p*1*» bevoel, van sentimentaliteit; het programma, waarin de nationale 1S meer een ornament dan een fun dament van het dagelijks leven; een delegaties iets ten tonele De maaltijden worden geserveerd in het restaurant van de grote con greshal van Lausanne (het Palais de Beaulieu). Door knappe organisa tie speelt men het klaar om in een uur alle 1800 deelnemers te voeden. In en rondom de congreshal is het en bijzonder levendig gedoe. Het ene loment staat men in de rij om de kop telefoons op te halen resp. af te leve- het andere moment zit men te pra ten met iemand van Madagascar of IJsland, uit Tsjecho-Slowakijc of de Verenigde Staten. In dit bonte gezelschap zijn het steeds weer de vertegenwoordigers van Russisch en Grieks) Orthodoxe kerk. met hun baarden cn eerbiedwaar- Idige gewaden, die opvallen. Frëd. dat heb8 ik het heel plechtig: Als ik „we" schrijf dan bedoel ik bewust Henk, Inge en mij, wij stonden geloof ik het dichtst bij «lkaar. Venega en Halzen vielen daarbuiten en dat zijn van die ervaringen waarvoor men eigen lijk geen redelijk argument kan vinden. Venega was een zonderling eenzaam man en dan Halzen, hij vooral was een wonderlijke figuur in onze klei ne gemeenschap. Te vriendelijk, onbetrouwbaar be leefd. opzettelijk bescheiden. We hebben hem eigen lijk nooit vertrouwd zonder dat er een bepaalde reden voor was. Toen we die reden werkelijk had den was er al teveel gebeurd. Wanneer je met hem sprak zei hij altijd om een sfeer var lijkheid te wekken, die juist bij hem werkte: „noemt u mij m -1 liefste." Maar hij bleef meneer Halzen Hij was nogal dikwijls weg. zelfs tot ver in de bezettingstijd, en we hebben eigenlijk nooit goed begrepen wat voor zaken hij deed. vooral in de laatste jaren Voor de oorlog speelde hij vertegen woordiger voor een Duitse fabriek van «taaiwaren, tenminste zo was zijn lezing Toen de Duitsers een maal ons landje hadden bezet ontving hij weer op nieuw ijzerwaren uit Duitsland, maar hij dreef toen zelf de spot met de ersatz' die hij aan de man moest brengen. Ik zie nog voor me hoe hij op een avond aan tafel een voor het oog prachtig ver chroomde klerenhaak liet zien die hij echter met dc vingers doorbrak „Als hun oorlogstuig ook van dot spul is. dan zullen ze het wel winnen" spotte hij toen. maar uit zijn opmerkingen zo in de dage lijkse omgang bemerkten we wel dat hij beter wist. Hij was te vaak gebieden geweest. i de Duitse Industrie- dan ook degene, die het eerste oorlogs alarm en de geruchten van Jodenhaat binnen onze muren bracht. Er zat iets van verstolen ver maak In de manier waarop hij. ook in het bijzijn van Samu. over deze dingen sprak, wat tot gevolg had. dat Juffrouw Krol meer dan eens uitbarstte in een: „Ajessus meneer Halzen, wat doet u grieze lig. Hou die verhalen maar voor u. we zijn er niks niet nieuwsgierig naar!" Maar hij ging rustig door r-n vertelde dan wat hij gezien had in Duitsland. Hoe de Joden geweerd werden uit de openbare par ken uit de café's, de trams, op 't laatst uit de winkels „Dat slaat over als een vonk" zei hij dan. öoor heRm. steqqeRöa, Op Samu's gezicht viel nimmer iets te lezen. Hij zei geen woord en als hij zich op zijn kamer terug trok groette hij allen even beleefd cn vriendelijk, zelfs Halzen. Toch moet er wat in hem zijn omge gaan wat zich moeilijk laat beschrijven, temeer waar hij een meisje had van Pools Joodse afkomst Tenminste haar vader was een Pool van gehoor te, maar deze had zich later in Duitsland laten na turaliseren Bij het uitbreken van de oorlog '14'18 had hij kans gezien naar Nederland te deserteren Haar moeder was een Duitse Jodin. Samu's meisje, later mevrouw de Levi, nad geen sterk Joods uiterlijk en droeg een Hollandse naam. Mar tha. jammer genoeg is het nooit gelukt haar hier te naturaliseren Toen dit punt actief aan de ord» kwam was hel reed« te laat Ik heb Martha meer malen gesproken Zij was een schoonheid, be schaafd. altijd verzorgd gekleed, bescheiden en uiterst teer en lief. Ik krijg een schemer voor mijn ogen als ik denk aan het lot dat haar getroffen zal hebben, om over haar ouders maar te zwijgen Dit alles moest ik hier wel nol eren om de sfeer vast te leggen welke die ene avond in het huis leefde. Toen we alles doormaakten Is het nooit bij me opgekomen er ook maar één letter over te schrij ven. Ik moet het nu doen om bewust afstand van alles te nemen en verder te leven. Het was midden 1942 naar ik meen. ofoch wat zeggen data, ze zijn maar weinig belangrijk, in ieder geval weet ik. het was op een broeiend hete avond. Een dichte milde regen ruiste zo door dringend in de bomen langs de grachtwal, dat ik steeds luisteren moest en m'n hoofd niet bij mijn boeken kon houden. Plotseling begon boven mij Samu te spelen. vreemde muziek, melodieën die ik naar mijn weten nog nergens had gehoord, terwijl ik toch een bij zonder sterk geheugen heb op dit gebied. Er was een passage die Samu bij herhaling speelde en waar hij koppig mee bleef worstelen. Er moet wel zoiets bestaan als fluïdum, waar voor muren en deuren, noch afstanden weerstanden betekenen, want met aan zekerheid grenzende stel ligheid wist ik, dat Samu niet met zijn muziek maar met zichzelf worstelde. Op dit ogenblik wist ik ook. dat hij tegen zijn gewoonte in, naar beneden zov komen en aan mijn deur kloppen. Hij moest pra Ik herinner mij. dat ik plotseling zeker van mij zelf opstond, naar de keuken ging en juffrouw Krol vroeg ol ik wat heet water mocht nemen. Ik had nog wat thee bewaard. Juist toen ik alles gereed ■- J gebeurde hetgeen ik verwacht had. Er viel pe Stir mm huis. Zwaarmoedig gonsde eerst de regen buiten en ik verwenste het eentonig ge. lek van een gootpijp langs de gevel. Toen hoorde ik Samu komen, een rustige stap op de trno, bescheiden kloDje Ik riep geen ,ja!" zoals anders, maar ik stond op en opende wijd de deur. „Oh. ben jij het Samu", zei ik. „Kom gauw binnen, je boft want ik heb juist een beetje serieuze thee gezet." „Graag, heel even maar", zei Samu en rends zei. Een gevoel de die avond mijn hart. „Wilde het niet lukken vanavond. Samu". vroeg Ik zuiver als aanloopje om aanstonds iets troos- tends te zeggen. „Ik kon deze muziek niet thuis brengen Van wie was die toch?" Ik zag dat hij de gang van zijn gedachten moest onderbreken om mij te kunnen beantwoorden. Hij jgfifiji "'en vragend onderzoekend aan. „O. die daareven bedoel je? Max Reger, „gods lienst zonder profiel". Wanneer dit anders wil worden, dan moeten we aldus Hoekendijk mieuw richten op de bijbelse verkon diging, die ons brengt bij de vragen van Gods Koninkrijk en de wereld. Hij leg de de aanwezigen de vraag voor: „Is enige kans. dat jullie een van do grootste oecumenische zonden vermij den, nl. „kerkelijk" te zijn. D: kerk niet meer en niet minder d een bruggehoofd van het Koninkrijk ln deze wereld. Zij is Gods vredesmissie m de gehele mensheid" Om werkelijk weer een relatie te krijgen tot het leven van de mensen moeten we de structuren van de kerk niet alleen oplappen, maar radicaal doorbreken. In de complexe maat schappij van vandaag kan de kerk al leen zendingslichaam zijn, wanneer zij nieuwe mobiliteit krijgt. Alle deelne mers aan de conferentie werden door Hoekendijk uitgedaagd om in hun di recte omgeving het experiment te be ginnen met de vorming van kleine mobiele groepen, zg. „huisgemeenten" We moeten het niet als een onmoge- HET GEVAAR AFGEWEND UET Kongolese probleem heeft haans-Ariatischc tanden, die hem 11 sedert enkele dagen zijn drei- °iet op de door bem Ingeslagen heil- gende karakter verloren. Het gevaar, lo" ,wi'd«"J0'5™; een, bcflls' dat Russische troepen zich in het hart »nde ,nFloed hebben uitgeoefend, van Afrika zouden nestelen en de En,.1?ft b"' not least bestaat de mo mogelijkheid van een groot interna- «U»j«,d. da« Loemoemba zich noj tionaal conflict heel dichtbij zouden °P.'»Jd gerealiseerd heeft, tegen de brengen, is geweken. Voorlopig is m°°' reden om aan te nemen, dat orde en rust in Kongo zullen worden her steld om ook met de hulp van tiendui zenden Belgen de economie van dit land weer op gang te brengen. Blijft de vraag hoe het komt, dat Loemoemba in enkele dagen tijds zijn wil van de meerderheid van het Kon golese parlement te hebben gehan deld. d'at aUes "zal'ivjrdèn^gedaan SPB!' d»t.L»e™»en"'a Chroesj- tsjef enige tijd hebben gespeeld, heeft tenslotte als een boemerang gewerkt. Het versterkte de vastbeslotenheid van de westelijke mogendheden, nergens ter wereld uit de weg te houding zo drastisch "hïtft "kunnen voor Russisrhc dreigementen wijzigen. Woensdag jl. nog deelde hij op drei gende toon op een persconferentie mee, dat zijn kabinet had besloten, Het maakte de Afrikaans-Aziatische groep landen in de Verenigde Naties .kopschuw", omdat het optreden van Loemoemba en Chroesjtsjef zonder onmiddellijk militaire bnlp te zullen beledigend was voer deze sta- vragen aan de Sowjetunie en de 'en> dle 4r.oepe" aan de Ver' Na"es Aziatisch-Afrikaanse landen, mee hij speciaal de staten bedoelde, die destijds op de conferentie van Bandoeng waren vertegenwoordigd. Twee dagen later hield h(j weer een persconferentie, maar nu was hij de He' fvf" 15 nu «'«wend. Naar het hadden geleverd. En het confronteerde Loemoemba met de mogelijkheid, dat zijn eigen mensen hem aan de kant zouden zet ten. gematigdheid in eigen persoon, had zich laat aanzien is de Sowjetunie de hij niets dan lol voor de Verenigde grote verUezer, omdat zij zich niet Naties, wilde hij de Belgen weer zijn vrienden noemen en liet hij weten, dat er nu geen behoefte meer be- alleen tegenover het Westen, maar vooral tegenover de Afrikaanse en Aziatische landen agressief heeft ge- uai. et nu «ecu ucuvcitc uieet uc- slaat aan de komst van Russische dra'e"'- L" h« was opvallend dat, troepen. In de feitelijke situatie in Konga is tijdens die twee dagen geen wezen lijke verandering gekomen. toen Loemoemba in Leopoldstad te rugkrabbelde en zich prijzend uitliet het optreden van de Verenigde Naties, radio Moskou mededeelde, dat De Belgische strijdkrachten bevinden da Sowjetunie besloten had, zich vol- zlch nog steeds in vrijwel alle delen led,E acl,ler de wereldorganisatie te van Kongo, waar zich ernstige onge regeldheden hebben voorgedaan. Er heeft zich geen wijziging voorge daan in de houding van de Verenig- werd goedgekeurd, vormde in slechts een bevestiging van dit zonder twijfel enig juiste stand- Er moeten dus andere redenen zijn, die Loemoemba er toe gebracht heb- hen. a. he.rekkeiijk viug op zijn Ea*d woensdag jl. te- ~IT~\E secretaris van de Wereld- el meer ontwikkelingen in de raad van Kerken, dr. Robert S. Bilheimer die een poging heeft ondernomen om de kerken van Zuid-Afrika bij elkaar te brengen, heeft eergisteren met vertegen woordigers van acht kerken ge sproken over een eventuele con ferentie Besloten werd om dit officiële gesprek van 7 tot 14 de cember te houden kerk geweest, die ondenkbaar werden geacht tot ze ondernomen werden Wat de zaak van de eenheid betreft Hoekendijk wekte op tot een heilig ongeduld en tot het doen van dingen, die z.g onmogelijk" zijn Er zal geen beweging in de oecumenische beweging zijn. tenzij we uit onze tradities stap pen" Vooral zullen we Ie „onmoeelliki zaak van de intercommunie verder m' ten brengen Hoe kunnen we geschei den avondmaal vieren, terwijl Chris tus ons allen uitnodigt' We zullen het verloop van de discussie over deze markante ideeën moeten afwachten. In de groepslei dersbijeenkomst van vanmiddag zijn er sterke spanningen door ongeroe- keek me hij ligt me niet erg." Terwijl hij dit zei. krampten zich zijn smalle han den om de koppen van de brede armleuningen van zijn stoel, dan ontspanden zij zich en lagen als twee geschoten vogels weerloos. Zij gaven mij een indruk van moedeloosheid. Toen vervolgde hij: I ..Wat geldt voor alles wat men doet betreft mis schien wel inzonderheid de kunst: Je moet kunnen geloven in de zin. de diepere waarde en betekenis van hetgeen je doet, anders lukt het niet. Wordt vervolgd Modern, snel en mild, veilig en reukloos: van hamol uit Zwitserland tube 1.50-2.95 )e Afrikaanse hervormde (gerefor meerde) kerken waren bijzonder ver ontwaardigd over het feit dat de aartsbisschop van de Anglicaanse Kerk, Joost de Blank d» eis hBd ge steld dat de andere kerken uit de We reldraad zouden worden gestoten. ten zij zich zouden uitsnreken tegen de apartheidsoolitiek van de Zuidafri- kaanse regering Aan het gesprek van eergisteren namen zestien vertegenwoordigers deel. maar onder hen bevond zich bis schop Joost de Blank niet De Angli caanse Kerk was trouwens ln het ge heel niet vertegenwoordigd a afloop van het gesprek deelde de heer Bilheimer mede dat de verant woordelijkheid van de Afrikaanse Kerken voor de apartheidspolitiek zal worden besproken in deze decern- ber-conferentle. Er is nog geen offi ciële agenda opgesteld, maar wel be- sloten om de volgende punten op te zullen scharen. De actie, die de Russen gisteren in de Veiligheidsraad hebben onderno men om de Verenigde Staten op- standpunt uitgaan, dat de Belgische i!n' oml dan. °°k. n'e troepen slechts geleidelijk doer het D' R"sse" "e'en' dat al' wa'bei cident met de Amerikaanse RB-47 bc- kud wm-d.n vervanrin treft, helemaal niet sterk staan en dat kunnen tvorden vervangen. En de resolutie, die fat de nacht van 'rïïLÏTÏÏ stemmen,:, door de Vei.ieheidsra,d dB het adres van de Verenigde Staten kunnen zij gebruiken als een ma noeuvre, die de aandacht weer even afleidt van het onverkwikkelijke Russische optreden met betrekking tot het Kongolees-Belgische conflict. werking, die de agressieve houding an de Sowjetunie op een groot aan tal Afrikaanse en Aziatische landen geschrokken aljn van de ongewoon vinden om „n 5(rc ondcr het vcr. krachtige reactie van de rijde der Ieden ,e 2etten en lich mel de Be,een Verenigde Staten, die waarschuwden, en andere vrijheidslievende volken alles te zullen doen om de Russen te wijd,n aan de opbouw van deze uit Kongo te houden. jong.e Afrikaanse staat. Voorts kan de houding van de Afri- Voorlopig contact leidt tot besluit: Joost de Blank niet aanwezig O - De besprekingen zullen in de eerste plaats moeten leiden tot een feitelijk begrip van de factoren die geleid heb ben tot de Zuldafrikaanse politiek. In de tweede plaats za> worden be sproken welke maatregelen de Zuid- afrikaanse kerken zullen moeten en kunnen nemen opdat er werkelijk sprake zal zijn van gerechtigheid en vrede voor alle rassen I Voorts wil men middelen onderzoe ken om deze maatregelen bekend te i de kerken die zijn aange- Ei zal moeten wordei gesproken over de betekenis van het evangelie voor de betrekkingen tussen de ras- Tenslotte wil de conferentie dan aan dacht gaan schenken aan de gevolgen van de snelle maatschappelijke veran deringen in Afrika Berouvinsswerk NED HERV KERK Beroepen te Wljngaaiuen: B J Wiege- raad, kand. te Montfoort Aangenomen naar Rijssen: A. Kool te Brandwijk, GEREFORMEERDE GEMEENTEN NED PROT- BOND Benoemd tot voorgangster van de af deling Wassenaar- mej. B. Bossert. laat stelijk werkzaam in India bij de Quakers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2