jama m
GEESTELIJK
LEVEN.
beantwoordt een
communiótióck ómaadóckrtft-
Langspeelplaat voor kerkbouwactie
2y
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 23 JULI 1960
DRIEMAAL: DAT ZIJ VOLDOENDE!
God is niet gebonden
Pasternak, de overleden Russische schrijver van het
in zijn eigen land verboden boek ..Dokter Zhivago",
de man die de Nobel-prijs niet mocht aannemen,
heeft in een persoonlijk gesprek met Amiya Chakra-
varty, professor in oosterse godsdiensten aan de Uni
versiteit van Boston, getuigd van zijn geloof.
„Ik had het alles niet kunnen verdragen," zei hij, ,,als
ik Jezus niet als de Christus had leren kennen." Na
een ogenblik van nadenken voegde hij er aan toe:
,,Hij kwam tot mij."
Deze woorden zijn opmerkelijk, omdat zij werden ge
sproken door een Jood. Zijn beide ouders de moe
der was een begaafd musicienne, zijn vader een be-
j-j. roemd schilder voedden hem op in het Joodse ge-
loof. Pas veel later in zijn leven heeft Pasternak
Ul "l zich tot Christus gewend.
mciMaar zijn woorden zijn misschien nog merkwaardiger,
laar omdat hij opgegroeid is in een atheïstische omgeving.
I in een land dat zijn best doet om het geloof als een
,___J verouderde mythe te diskwalificeren. God laat zich
niet afschrikken door de atheïstische propaganda. Hij
keert zich nog tot wie Hij wil.
Pasternak heeft een theologische waarheid onder woor
den gebracht die maar al te vaak wordt vergeten.
„Hij kwam tot mij," zegt hij van Christus. Wij wil
len zo vaak de zaak omdraaien alsof wij Christus
hebben gezocht, alsof wij ons best hebben gedaan
naar Zijn wil te leven. De bijbel zegt echter: ,,Er
is niemand die God zoekt. Ook niet tot één toe." Jo
hannes schrijft dat Christus ,,ons eerst heeft lief ge
had."
VOOR de tweede maal in zijn leven heeft de Duitse kerkelijke leider, eerste oogopslag dat de man in redevoeringen van de officier van
bisschop dr. Otto Dibelius, zich moeten verdedigen tegen valse t0Ra fe^eel ,emand anders is. De ^.aageof eer lerecht voor m,j aan.
aantijgingen. In 1937 viel Alfred Rosenberg, de chef.ideoloog van de "tijd" het krul,, i^chïïd'gm dTt™hy'tagrLpta
Duitse nazi's, de bisschop aan. Nu komt de aanval vanuit Oost-Duits- Dat kruis ontbreekt. Maar ook de verkondiging van de Evangeli-
land in de vorm van een communistische „documentatie", uitgegeven aan het gezicht, hoe slecht de fo- "hoo^^aaronde^ook* minister
door de uitgeefster Riitten en Loenig onder de titel: ..Hier spricht to ook is, blijkt duidelijk dat ik Hans^Kerrl "n zijn staf. Toen
Dibelius." Voor de tweede maal heeft nu bisschop Dibelius zich ge- daar niet zit. werd ik vrijgesproken. De rech-
noodzaakt gezien zich te verweren tegen valse propaganda. In een
open brief schrijft hij:
„In 1937 schreef Alfred
Rosenberg een brochure
getiteld: „Protestantische
Rompilger." Daarin
wijdde hij verschillende
pagina's aan mijn per
soon. H\j schreef onder
meer: „De protestantse
general-superintendent
(toen de kerkelijke func
tie van Dibelius) ver
schilt in de grond der
zaak in niets van de
Joodse landverraders en
de marxistische sabo
teurs Mijn Duitsers
wil ik dienen, zei Martin
Luther. Ik dien mijn
deserteurs, zegt super
intendent Dibelius. Als
het uur is aangebroken
zullen wij mijnheer Di
belius weten te vindén."
Deze opmerkingen van
Rosenberg mochten niet
onbeantwoord blijven. Ik
schreef een kleine bro
chure getiteld: „Drie
voetnoten bij een hoofd
stuk van Rosenberg." Ik
slechts gepreekt in de Ni- woorden de minister heeft
colai-kerk, waar de rijkspresident bruikt." In ieder geval was mijn
open brief aan hem geen .haat
dragend pamflet."
Verloren gevecht
Deze vrijspraak werd door de
nationaal-socialisten aangevoeld
verloren gevecht. Jozef
voortgezet, maar Alfred
Rosenberg heeft voor
zover ik weet geen
woord meer aan mij ge
wijd. Dat was in 1937.
Goebbels gaf de pers onmiddellijk
de opdracht: Over het proces Di-
Motie belius mag niet worden geschre-
Het gaat niet zo gemakkelijk
Wij horen wel eens mensen zeggen, als ljet gaat om
geloven: „Dat gaat zo maar niet." Deze zin bevat
een grote waarheid, maar kan ook een even grote
leugen bevatten. Inderdaad komen wij maar niet zo
tot geloof. Maar dat komt dan niet, omdat wij er niet
hard genoeg naar verlangen, er om strijden of er
voor werken, maar omdat wij uit onszelf nimmer het
verlangen zullen opbrengen om ons leven geheel en
al aan God uit te leveren. Als Christus niet tot ons
komt en ons tot God trekt, zullen wij altijd weer ons
best doen, om zonder God te leven.
Maar het gevolg van een dergelijke zin, kan ook zijn,
dat de mensen gaan denken, dat er nog niet genoeg
met ons is gebeurd. Dat we ons nog veel sterker
moeten inspannen, dat ons zondebesef nog veel die
per moet worden, dat we nog veel dringender moe
ten bidden. Dan wordt deze zin een geweldig gevaar.
Dan komt de- nadruk te liggen op ons doen, en daar
kan geen sprake van zijn.
„Het gaat niet zo gemakkelijk", inderdaad! Maar de
moeilijkheden liggen aan Gods kant. God kon .zo
maar onze zonden niet wegvegen: ,,Hij kon ze alleen
I maar uitdelgen er daarvoor moest Christus mens wor
den, daarvoor moest Hij sterven, daarvoor moest Hij
de dood en de duivel overwinnen. Door zijn Heilige
Geest komt Hij nu tot ons. Hij zegt niet U moet,
maar U mag geloven. Geloof is geen eis, geen op
dracht, maar een genade, ook voor u.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
beantwoordde daarin in *n de evangelische ministers
het hort drie beuteriu.eu „ITw™
en eindigde ieder ant- officiële plechtigheid, die aan de
woord met de uitdruk- opening van de nieuwe Rijksdag
king: Dat zij voldoende, voorat ging, was ik niet aanwe-
r- ...„c zig. Deze foto met zijn onder-
En het was werkelijk schrift verdraait de feiten. Dat
voldoende. De nationaal- kenschetst deze documentatie.
socialisten hebben hun Dat zij voldoende.
ven. Hans Kerrl liet de minister
Op 6 april 1933 nam de Berlijn- van justitie Gürtner bij zich ko-
se stadsynode een motie van de men en gooide hem voor de voe-
positief-kerkelijke vereniging van ten dat het recht zijn loop niet
Berlijn aan die een antwoord had gehad. De officieren van jus-
moest zijn op de ophitsende be- titie werden bijeengeroepen en
richtgeving in de buitenlandse hun werd gezegd dat een derge
in 1960 heeft de uitgeefster Rüt- bladen met betrekking tot de lijke blamage niet meer mocht M
ten en Loenig een boek op de gebeurtenissen in Duitsland. Tot voorkomen. Het proces tegen ds.
markt gebracht onder de titel: het jaar 1945 heb ik met de stad- Martin Niemöller, dat onmid-
..Hier spreekt Dibelius een synode van Berlijn niets te doen dellijk op het mijne zou volgen,
documentatie". Wat op dit boek, gehad, noch als Berlijns predi- werd negen maanden opgeschort,
geantwoord kan worden is reeds kant, noch als generaal-superin- Het pijnlijkste van de hele zaak proces
door het kerkelijk persbureau ge- tendent. Ik was het geestelijk was, dat de president van het ge- stierf,
zegd. Omdat ik echter niet weet hoofd van het gebied Potsdam, rechtshof, die op het oordeel een
of alle predikanten in de D D R. De voorzitter van de stadsynode grote invloed heeft uitgeoefend.
In de kathedraal van l.au sant
ueek bijeen om te spreken o
verantwoordelijkheid ran
de jeugd ran F.ui
de toekomst van de kerk en de
land in de huidige wereld.
hartaanval had
de
generaalsuperintendent door de geweldige druk die de
natlonaal-soclallstlschr houding
van Dibelius is dan ook door het
fascistische gerechtshof beves
tigd." Ik kan aan deze opmer
king nog
het de onbeschaamde uitspraak: ,,De gen: Dat zij genoeg!
INITIATIEF VAN VLAARDINGEN
deze uitgave van het persbu-
reau ontvangen, wil ik er nog voor de binnenstad van Berlijn, partij op hem uitoefende,
een kort woord aan toevoegen: Toch schrijft deze documentatie
Niet om mijzelf te verdedigen, onbekommerd: ,,Een dag na de-
Mijn leven lang heb ik mij ge- ze rede, waarin de antisemitische
houden aan wat in Mattheus 5:11 pogrom werd gerechtvaardigd,
staat geschreven. Wat ik schrijf, dwong Otto Dibelius de stadsyno-
schrijf ik om der wille van de de een besluit af in de geest van
kerk. Weer kan ik met drie voet- Goebbels en Streicher." Dat zij
noten volstaan. voldoende.
Op pagina 73 wordt een foto af-
gedrukt, die gemaakt is in de gar- Ik "eb in de Periode van het
nizoenskerk van Potsdam op 21 nationaal-sociallsme tweemaal
maart 1933. Hindenburg zit daar voor een rechtbank gestaan. De
op zijn stoel. Hitier staat achter
de katheder en houdt een rede. ferste kcer moest ik op u'tdruk*
Schuin achter hem. naast het ke,iJk verlangen van de Beken-
altaar, zit een geestelijke. Het nende Kirche tegen de Duits-
onderschrift luidt: „Dibelius christelijke predikant Falkcnberg oouwionas van ae uerciurmccr- h -n \.j4 j. Tioatcpiiiir»
zoenskerk^van 'potsdam ^p3"^' ln NeuruPPln een aanklacht in- de Kerk te Vlaardingen heeft missies, die overal in het land de *eref- kerk 111 deze pl»*ts.
Jl - - gevormd zullen worden of Het geref. kerkkoor zingt o.l.v.
de verkoop van een speciaal te hee^van "rKT""!L
vervaardigen langspeelplaat te gel 95 te Vlaardingen. Betaling ölng van Jan van Weelden. Or-
commissie Actie-Kerk- reeds in de gelegenheid een be- ƒ6,50 incl. kosten) voor de ult-
Dibelius christelijke predikant Falkenberg bouwfonds van de Gereformecr- ïfiïïLf'S.H1!».«ISÏ.™ breidlng van het jeugdgebouw bij
maart, 1933." De foto moet bewe- dienen, omdat hij de Bekennende het initiatief genomen om met gevormd
i speciaal te heer A*
op
werkelijkheid ziet een leder, aanstichting van minister Hans
en beetje met het kerkelijk Kerrl een aanklacht tegen mij
vertrouwd Is, reeds met de ingediend omdat ik een minister
belasterd zou hebben
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
2,cmgere<s van de koop
Het is wel een eervolle naam: „chansonnière de l'espérance" te
heten in deze tijd, waarin bij velen de wanhoop zich opdringt. Daarom
P moeten we ons er over verheugen dat het geestelijk réveil van Frank
rijk naast pater Aimee Duval met zjjn direct bijbelse zegging óók
een mater Pichaud voort bracht. Toch wil ze niet met Duval verge
leken worden ondanks de gemeenschappelijke religieuze, sociale en
muzikale achtergrond, omdat ze beiden een eigen stijl hebben. Marie
Claire is wat eenvoudiger en poëtischer en zingt wat geschoolder bij
heb! haar guitaar.
jd
kkU
Deze 23-jarige notarisdochter uit
i'ari! de Champagne heeft het tintelen-
j lo de, maar ook het minder bekende
ernstige van die streek. Zij werk-
7j te veel in de jeugdbeweging en
tdag' als vanzelf kwam zij toen door
ka; haar aanleg voor de guitaar in de
muziek terecht. Ook werkte zij
me: nog halve dagen op een interna-
Jij tionaal bureau voor de criminolo-
iets; gie.
jij
k ii In haar zang brengt zij de poc-
rie&| zie en het lied tot een eenheid of
8*1 het nu ballades, kinderliedjes of
'ee'j geestelijke liederen zijn. En vrij-
lijk.' we* steeds maakt zij zelf de tekst,
gj Zij is spontaan, óók in haar zin-
rcn.l gen, vriendelijk, idealistisch en
zó eenvoudig, dat als anderen
er niet achteriieen gezeten hadden
haar stem misschien nooit was
vastgelegd. De studio SM „hoor
de" er wel wat in en binnen 2
maanden waren er 60.000 platen
van Marie Claire Pichaud verkocht. Enige maan
den geleden trad zij in Nederland voor de tv op.
Het opmerkelijke was.toen dat zij in haar geeste
lijke liederen het sterkst was.
Terwille van onze lezers hebben we hieronder
de afgeluisterde tekst van één van haar geestelijke
liederen afgedrukt. U moet haar lofzang op de
schepping horen om de dingen nieuw te zien! En
evenzo is het met de incarnatie, hoe de Heer
waarlijk tot ons is gekomen vandaag in deze
wereld. En dan de smart van het kruis, die over
gaat in de jubel van de opstanding. Héél de heils
geschiedenis op één plaat! Een gezongen preek met
inspirerende kracht.
Dat is ook zo bij een ander geestelijk lied van
haar: Je te louerai Seigneur (ik zal U prijzen
Heer), waar ook op staan de liederen: les béatitu-
des (de zaligheden), Je te donne (ik geef U) en
pardon. De zuiverheid van haar zingen en van
bedoeling komen wel heel duidelijk
naar voren in deze regel, uit „Je
te louerai Seigneur": Ik zou willen
zingen met het plezier vai
kind, dat speelt in de zon.
behoeft pas te geschieden als de gelsoli: Jan Bonefaas. Deze
helpen gelden bijeen te brengen p, b/gln.sept|mber ,tgete. men vU
voor de St.cht.ng Steun Kerk- verd. no (n v ae .dmtoltt„.
bouw (S.S.K.) in Nederland. ln Sliedrecht heeft men een 45- tour van het gercf. kerkkoor,
Met welke gevoelens van haat Het ligt in de bedoeling, de toerenplaat laten maken (prijs Oranjestraat 6 te Sliedrecht.
de nationaal-socialisten mij in het plaat 25 cm L.P. begin-sep-
eerste proces tegemoet zijn getre- tember voor verzending gereed te
den, staat te lezen in het boek hebben. De prijs is zo laag mo-
van wijlen Gollert, getitelu „Dibe- gelijk gehouden en bedraagt
lius voor het gerecht." Over het slechts 5.75. De opnamen zul- _"t*
tweede proces kan ik het volgen- len op 16 augustus a.s. in de Em-
de schrijven: Minister Kerrl pro- mauskerk tc Vlaardingen worden -ft
beerde in het openbaar mij het ie- gemaakt. Medewerking verlenen:
vén onmogelijk te maken, omdat Koos Bons, organist van de ge-
ik een tegenstander was van de reformeerde Immanuëlkerk te
nationaal-socialistische kerkelijke Maassluis, de bariton-zanger Max
politiek. Hij had persoonlijk een van Egmond, het Vlaardingse
bezoek gebracht aan de officier meisjeskoor Cantabilé onder lei-
van justitie om zijn aanklacht ding van de heer M. P. Bénard,
nog eens te onderstrepen. Ook de een kinderkoor onder leiding van
rechter van de bijzondere recht- mej. J. Woensdrecht en (waar-
bank, die de uitspraak moest schijnlijk) een jongenssopraan.
doen werd benaderd. Men meen- De heer Gerrit van Eersel, orga-
de zeker te zijn van de uitslag, nist van de Pniëlkerk te Vlaar-
Buitenlandse journalisten werden dingen begeleidt de samenzang,
uitgenodigd om de veroordeling het meisjeskoor, het kinderkoor
i vijand van de staat
komen bijwonen.
Tijdens het proces werd er na
welijks pver mijn politieke i
zichten ^sproken, afgezien van
Verkeerd verbonden
Een tyd geleden zette ik lukraak
tegen m^jn
i de jongenssopraan.
De plaat, die dertig minuten
muziek en zang biedt, bevat aan S
de ene kant orgelspel van Koos
Bons en zang van Max van Eg-
mond. Deze bariton zingt de lie-
deren „Here Jezus, Gij zijt
mijn", „Niet io treurig, niet zo -fx
zeer" en „Jezus is mijn Licht en -fc
Leven" uit de bundel Woensel-
Kooy. Koos Bons speelt improvi-
saties over deze liederen.
Levenskeuze
JVOG één opmerking over Jeanette, voor we ook van haar g
.g weer voorlopig afscheid nemen. Ik weet wel: ik schijn
telkens 'n steek te laten vallen en te vergeten om die ooit
-jr weer op te rapen. We hadden het in de afgelopen maanden
■g eerst over dat meisje, dat door een joodse pleegmoeder werd,
grootgebracht. We hadden het toen over een friese boeren-
jongen, die via de illegaliteit in het bevrijdingsleger terecht
kwam. En we verdiepen ons nu al 'n hele poos in het Zuid g
■Ct Hollandse dorpskind, dat zo wonderbaarlijk goed leren kon
daarom in de stad belandde.
len
Terwijl er om *t ho
"n schrijfbureau n
jonge man staat
ongeduld tot hij
pope-
Uit de praktijk van een
MAATSCHAPPELIJK
WERKSTER
gelet 'op stem, voordrarli
ie en stoet van voorbeeldei
i niemand anders dan de die
Almelo zijn. Zo leerde i
op mijn oude dag weer iets nieuwi
de beurt komt. Maar
hen vieren kan samenbren-
gen. moet ik hen toch netjes
aan u voorstellen, nietwaar? U zoudt anders nooit hun be-
Op de andere (of wel ama- slissingen en plannen kunnen volgen; u zoudt bestens denken
teui-i Kam van de plaat worden dat de werkers in de volkswijk even eigenaardig zijn als u
opgenomen: Psalm 98 verzen 1. g vele bewoners van die buurt vindt. En daarom: nog één maal 5"
3 en 4. gezongen door de gemeen- Jeanette. en ik geniet bij voorbaat ondeugend van wat ik nu -
afzonder- ga vertellen- Want Jeanette gaat na een schitterend eind-
'lüjjjj examen theologie studerenIets waarover de helft van
kfrkTJe_1se" V.ch '"nig verheugt en de andere helft zich g
als ik uw commentaren u-
hé, Okke Jag<
die nlledagdienst te Am
üindigd was. vertelde de
ot mijn verbazing: u lijk en het meisjeskoor
ds. Aan Lrinkei. ik had fjrmus)liederen te zingen door
liet kar
i jongenssopraan. „Daar boven
juicht een grote schaar", en „Er 5
gaat door alle landen gezon-
gen door het kinderkoor; „Fr:s
als de morgen", een modern
geestelijk lied, gezongen door het
meisjeskoor Cantabile en Psalm c
boekdrukkunst uit
ond dc
87.
L 1. 4
Marie Claire Pirhaud
D... D. J. COUVEE iïïSïï'S hA
T~)E tegenstanders van de vrouw in het ambt zullen dunkt
V me zeggen: „Ja, dat zag ik al aankomen. Dat kind heeft
al jong de oude paden de rug toegekeerd; haar vader vond
ze met deugen; het dorp niet; de predikant die op school gods-
was altijd tegen de bucht in! Voeg c'
dienstles gaf niet;
De opstanding
Vier liederen zingt Maric-Clairc Pichaud op de plaat Studio
SM 45—12. Het eerste gaat over de schepping, het tweede is
een eigen modern kerstlied, het derde beschrijft de kruisiging
en het vierde, dat wjj hier afdrukken met de vertaling spreekt
van de opstanding:
Allélujah Pourquoi le pleurez-vous, pourquoi le
cherchez-vous?
II est ressuscité celui qu'on a cloué,
II est ressuscité celui qu'on a cru mort.
II nous est revenu comme il avait promis,
II est ressuscité pour que le monde entier soit repris
dans ses mains et retrouve l'amour.
II est ressuscite celui qu'on a cru mort,
il nous est revenu comme tl a wait promis. Pourquoi etc.
II est ressuscité celui qui a la vie,
II nous est revenu pour nous donner sa paix,
II est ressuscité pourqu'éclate sa gloire,
II est ressuscité pourqu'éclate sa jo ie.
II est ressuscité pouraue le monde entier soit repris dans
ses mains et retrouve l'amour. Allélujah
Halleluja Waarom beweent gij Hem, waarom zoekt gij Hem?
Hij is opgestaan die men heeft gekruisigd,
Hij is opgestaan die men heeft doodgewaand.
Hij is tot ons weergekeerd zoals Hij had beloofd.
Hij is herrezen opdat geheel de wereld zich weer in Zijn
handen bevinde en de liefde hervinde.
Hij is herrezen, die men heeft doodgewaand,
Hij is tot ons weergekeerd zoals HU had beloofd. Waarom enz.
HU ts herrezen die het leven heeft.
Hij is tot ons weergekeerd om ons Zijn vrede te schenken.
Hij is herrezen opdat Zijn glorie uitbarste.
Hij is herrezen opdat Zijn vreugde uitbarste.
Hij is herrezen opdat geheel de wereld zich weer in Zijn
handen bevinde en de liefde hervinde. Halleluja
AVOXDMAA I.SGEMEE.VSCII A P
Prof. dr. K. Dijk in „Centraal Weekblad" over
de vraag hoe vaak het avondmaal moet worden
gevierd per jaar:
PREDIKING
Ds. H. H. Rookmaker in „Ruimte":
prediken, of t
(cantus firmus). Het geheel staat
onder leiding van de heer M.
Bénard.
Het comité Actie-Kerkbou
fonds te Vlaardingen, dat e
grote vraag naar deze plaat ve
wacht, stelt belangstellenden i
en,5tijl, of r
Sr'Spbou'
Jsjeskoor nouaing en het beeld is compleetMisschien voegt t...
eel staat Psychologisch ingestelde ziel er nog aan toe dat het ook to
maken had met de moederfiguur in het verhaal. Die bleef
alujd op de achtergrond, en de dochter zal wel zorgen dat
haar vooral met overkomt wat de moeder te lijden had: die
zal zelf de lakens gaan uitdelen en zich duchtig doen gelden.
Wie weet. is er zelfs wel 'n lichtelijk freudiaans denker in de
ze groep die het aan 'n Oedipus-complex wijt: Jcannctte heeft
nooit de liefde van haar vader ervaren en nu wil ze zich wre-
ko.n:,ze,w'l hem verdringen of overtroeven en daarom studeert
zij theologie
ich de Reformatie,
noch
Acht ge dan, zi
doende?
Ik durf niet te i
klei
•ggen, dal het getal z
De Schrift geeft geen enkel gebod over b
tal avondmaalsvieringen. Het komt mü voor.
bepaling van het aantal keren afhangt van de U
van de gemeente, al zon ik persoonlijk hel
niet Calvijn elke maand gelegenheid geve
Maar dan moeten we dc dien-l anders in
ichtei
De voorbereidings- en ook dc dankzeggingspreek
sullen dan moeilük kunnen gehandhaafd blijven (wat
nu reeds in de praktijk duidelijk blijkt want er komt
in lal van grotere kerken weinig van lerecht), en
zijn ze nog noodzakelijk?
DE ZIN VAN GEMERNSCIIAP
Ds. J. Firet in „Belijden en Beleven":
Men zou dus de gemeente kunnen omschrijven als
een tot dienst geroepen gemeenschap, die in haar
verscheidenheid met het oog op die dienst georga
niseerd is. De zin van het gemeenschapsleven is niet
gelegen in de interne gemeenschapsbeleving in 't le
ven voor elkaar, 't helpen van elkaar, het omgaan
met elkaar, maar in het doelgericht met elkaar bezig
zijn in verschillende op elkaar afgestemde functies,
in de dienst aan de Heer. die tegenover elkaar en
tegenover hen die buiten zijn verricht moet worden.
De kerk is eerst werkgemeenschap en als zodanig is
se dan ook leefgemeenschap.
het niet gaan naar de bioscoop, noch liet niet reizen
op zondag, noch het uitsluitend zingen van psalmen
Dat alles moge goed of niet goed zijn, het moge Gods
werk zijn of mensenwerk, wat het ook is, wij mogen
dat nooit prediken. Christus en Die gekruisigd. God
en Diens grote liefde. God in Zijn toorn over de
zonde, de wederkomst des Heren, de opstanding uit
de doden van gelovigen en ongelovigen, het oordeel,
eeuwige d00d en MOWig I.nc. dal alles OD OOg V«*l
meer mag en moet gy prediken niet hel en ver-
liefde in Jems
A/TAAR de voorstanders van de vrouw ln het ambt redene-
ren natuurlijk anders. Die zeggen: „Wat heerlijk! Dat
meisje, dat in elk opzicht zoveel in haar eigen jeugd tekort
i^ gekorpen. gaat zich geven aan de arbeid der verkondiging.
Ze wil dat anderen horen wat zij niet heeft gehoord, althans
met in die prille kindertijdl die zo beslissend is voor het men
selijk leven. Dankbaar omdat God haar in medemensen tegen
kwam. wil ze zelf zulk een medemens voor anderen worden.
tt 5 waJ n uitkomst dat haar dorpspredikant over wie het ver-
U weet natuurlijk allen, dat leden keer ging, het haar niet fel ontraden heeft; dat die zo'n
men een dominee, die juist van n begrijpende vrouw had. Want anders zou je nog kunnen den-
de preekstoel gekomen, met alle ^een'^0UJa' om tege,n ,de grote hoop in te gaan.
kracht getracht heeft zijn hoor- fififi
Konijnen
toto
dc i
•lovigc of niet nu
aarlijk ran'l« oord gec
ct onze georganiseer
iet* als
nEVEIE
Het blad „Voortgang" van en voor r.k. voort
trekkers in een speciaal nummer gewijd
jeugd:
rlijk zyn wel le wijzen op di
ders „óp" te trekken naar de -6
.oc»- hoogten van de geest, de zuivere
dat^di^Sc'hrift 'uc'lt van dc .hoogvlakte" (zei- <t
den een bergtop) nog in zijn
hart en hoofd voelt suizen. Men -er
houdt daar algemeen rekening
rugen i
Maar nu is het allemaal'zo"vêrnfkTelijk"zuiver!" En de"psy- j>
chologen onder hen want ook onder hen zijn vanzelfspre-
kend psychologen: die zitten tegenwoordig overal zeggen: P
..Ze heeft ervaren dat God met afkomst noch omstandigheden S
rekent en daarom zal ze er zelf op uit gaan om dat te verkon-
cugen. Ze is van die ene zwarte jeugdherinnering. dat'ze
haar vader niet wilde kennen afgekomen en ze wil ande-
ren ook afhelpen van dergelijke lasten uit het verleden!" En
wie weet. komen ook niet de Freudianen opdraven en verze-
keren ze ons dat zij uit een verborgen liefde wil goed maken
wat haar vader scheefgetrokken en ontluisterd heeft. Want dat
is het leuke in dergelijke argumenteringen dat voi
standers het per slot van rekening nog onderling
door hetzelfde te betogen tot*averechtse'e'indoordelen ko-'
vragen dal dei
i belai
ook c
r dc s
udaclil
ken. Er is een echt besef (mi
geboren) voor liturgie.
De individualistische biecht
munie hebben afgedaan en wa
ten een vorm zullen krijgen
schapsbesef tot zijn recht komt
leven groeien.
In kerkgebouw
gezondheid
n grole religieuze be-
zalving wordt gespro-
sschien uit het gemis
mee en wacht een poosje alvo
rens men weer met hem gaat
'de Praten over een van de vele
dingen uit de laagvlakte van het
leven.
Maar dat gebeurt niet altijd.'.'
Eens heeft een dominee ver
teld, dat hij nauwelijks van de
kansel was afgedaald, of hij
werd aangesproken door een
mannetje:
„Dominee, mag ik U even wat
vragen? We vieren strakjes onze
zilveren bruiloft en nou heb ik En haar moeder is HH
der en ze zijn beiden op 'n wonderlijke manier ontroerd. Èn
zelfs de dorpspredikant is aanwezig, en diens vrouw zegt:
TN elk geval: Jeanette studeert theologie En zc doet achter-
eenvnleen* al haar examens met veel en met nog meer,
eenvolgens al haa.
en met dc hoogste lof van de faculteit. Èn als ,.c vW1-
stel doet, zitten er heel wat vrienden en vriendinnen in de kerk,
want ze is allang heen over dat stadium, toen ze zich apart
hield en isoleerde. Maar ook diverse broers en zussen zijn
er. die nu grotendeels gevestigde mannen en vrouwen zijn;
dorpelingen, die dit allemaal trouwens wel wat raar vinden'.
r is er ook: ze zit naast Jeanette's pleegmoe-
vet konijn van zeker wel - - -
10 pond en dit wil ik verloten
n religieuze kunst waait een nieu- om een duitje bij elkaar te krij-
rrookgturen. Voettochten en werk- gen en nou heb ik uit de preek
kampen blijken meer tot offerzin te inspireren dan gehoord, dat dominee ZO voor
de vleesloze vrijdag en de zondagse collecteschaal, het goeje is en nou dacht ik:
Liedjes van Aimé Duval en Marie Claire Pichaud U zal wel een lootje willen ne-
worden bij honderden verkocht. men." Het Kerkkrantje)
gend met z'n gade terug naar het dorp
WIJKPREDIKANT