Kunststoffen in handen van de kunstenaar PUZZEL VAN DE WEEK Hoe een van jullie zich de journalistiek voorstelt m m ZONDAGSBLAD ZATERDAG 23 JULI 1960 Op het oole- HET leven vierling, die daar enkele maanden geleden de familie uitbreidde, voorspoedig op. Zo voorspoedig, dat weldra de t(jd zal aanbreken voor de jeugdigen uit het nest om zelf de wieken uit te slaan en de wijde wereld te gaan verkennen. Voor het ouderpaar zal dan een periode van voortdurende werkzaamheid ten einde zijn. In onder staande fotoserie is een goed beeld gegeven van wat er voor Vader en Moeder Ooievaar komt kijken, ais het etenstijd is op het nest. Ais de jonge ooievaars instinctmatig aanvoelen, dat Pa en Ma met het voedsel in aantocht zijn, worden ze onrustig. Ze beginnen elkaar te verdringen en de reeds indrukwekkende vleugels uit te slaan. En zodra het eten in het nest is gedeponeerd, kan de cameralens alleen nog maar vier gebogen ruggen van gulzig etende vogels vangen en de oude ziet dan toe. dat ieder het zijne of het hare krijgt en, als het nodig is, wordt door Senior zelf voor de distributie zorggedragen en pas als alles op is. keert de rust op het nest weer. Tot de volgende voedsel zending binnenkomt IB* honour Is er verband tussen kunst en kunststoffen? Hebben in het bijzonder de beeldende kunsten belang bij die wonderlijke groep materialen die men „plastica" noemt? Wij verkeren thans in het kunststoffentijdperk. Deze mo derne wonderstof heeft op ve lerlei gebied reeds een radica le omwenteling teweegge bracht in onze maatschappij en ongekende technische moge lijkheden geopend. Dat hebben volkomen nieuwe materialen eerder in de geschiedenis ge daan. Hebben de beeldende kunsten deel aan deze opmars van kunst stoffen? Zijn bijvoorbeeld de beeidnouwers bekend met de dik wijls verrassende eigenschappen van deze materialen van onze tijd, die ook voor hen veel be tekenis hebben? Een deel van de taal van de beeldende kunstenaar is de taal van het materiaal. Het is moge lijk gebleken dat kunststoffen in de kunst een niet onbelangrijk woord meespreken. Bijgaande af beelding van een uit polyester hars gegoten kop van een meisje gepubliceerd in het oktobernum mer 1959 van ,,der Plastverarbei- ter", is een nog niet alledaags plastic. De organisatrice van de van 19—26 oktober a.s. te Utrecht te houden grote internationale kunst- stoffententoonstelling „macro- Plastic 1960" - N.V. 't Raedt- huys te Amsterdam wil een aantal jonge Nederlandse beel dende kunstenaars opwekken op dit gebied zo mogelijk een bij drage te leveren die eventueel op de expositie kan worden ge toond. Er zijn hiervoor reeds con tacten gelegd met een groep jeug dige beeldhouwers en er is voor hen een prijsvraag uitgeschreven om de desbetreffende prestaties in onderlinge wedijver te stimu- In hoeverre in dit verband in derdaad iets tot stand wordt ge bracht, dat met voordeel op de genoemde kunststoffenvakbeurs kan worden getoond, is thans nog een open vraag. Maar dat ook de kunstenaar van deze tijd zich er niet van mag onthouden seri eus na te gaan hoe de revolutio naire materialen van deze tijd door hem kunnen worden ge bruikt, is als feit tegelijkertijd een uitdaging. Van de brug tussen de kunst en de kunststoffen zijn de pijlers reeds geslagen. Naar men mag hopen, zal de „macroPlastic I960" daarvan ook iets kunnen getuigen. Kunstslof in de handen van de kun stenaar. Een uit polyesterhars ge goten meisjeskop van Anneliese Römer. De aan het materiaal toe gevoegde kleur geeft aan deze plastiek in plastic een bijzondere bekoring. Canada heeft „juwelen-koningin" „De juwelen-koningin" het zou de titel kunnen zijn van een gangsterfilm, van een wild- westverhaal of van een detec- tiveboek. In werkelijkheid is het sinds kort de ere-titel van een Canadese jongedame, tot „konin gin" verheven tijdens de siera- denshow van de bond van Cana dese juweliers. Dit nieuwtje wordt gemeld door het vaklblad „Edelmetaal", dat bovendien weet te vertellen dat het meiske tijdens de show bewaakt werd door twee politiemannen. Die bewaking was niet overbodig, want het meisje-om-te-stelen droeg onder meer als hoofdsie raad een tiara ter waarde van tweehonderdduizend gulden Een kachel voor de jacht op de versclirikkelij ke sneeuwman Medio september Tal een groep van zes bergbeklimmers onder leiding van Zuidpool- en Mount - Everest - overwinnaar Sir Edmund Hillary op weg gaan voor een overwintering in een der passen van het Hi- malayagebcrgte. Het ligt in de bedoeling daar drie maan den te verblijven in een spe ciaal gebouwde hut, die be scherming biedt tegen stormen van tweehonderd km per uur en temperaturen van zestig graden onder nul. Het materiaal voor deze expe ditie werd uitvoerig beproefd in de windtunnel van Vickers-Arm- strong en in de lagedrukkamers van deze vliegtuigfabriek in Wey- bridge (EngelandEen van de voornaamste uitrustingsstukken is een speciaal ontworpen kachel voor verwarming en de bereiding van maaltijden in de hut. Van deze kachel gaan drie exempla ren mee. evenals een hoeveel heid speciaal samengestelde brandstoffen, die berekend zijn op een goed bruikbaar blijven, ook op een hoogte van 6000 meter. De ze brandstoffen zijn vervaardigd in de Sunbury laboratoria van The British Petroleum Company Ltd. Sir Edmund Hillary vertelde dat deze expeditie, behalve een overwinteringsexperiment, tevens ten doel heeft het raadsel van de geheimzinnige sneeuwman op te lossen. „Herhaaldelijk zijn er vreemde voetsporen en roodzwar te haren gevonden op ontoegan kelijke hoogten van de Hima laya" zei Hillary; „persoonlijk ben ik er dan ook van over tuigd, dat de sneeuwman bestaat. Wij yillen op verschillende plaat sen trekdraden met camera's aanbrengen in de hoop dat een „yeti" erover struikelt en zo een foto van zich zelf maakt. Wij gaan ook jacht op hem maken met speciale geweren die naalden met een verdovend middel af schieten. Deze naalden kunnen de yeti niet schaden; als we zo gelukkig zijn een sneeuwman te vangen, zullen wij hem onderzoe ken en fotograferen, maar we ne men hem niet mee terug, omdat het geen zin heeft hem uit zijn omgeving weg te halen!" KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal: 1. water in N. Brab.; 5. drempel; 10. meisjesnaam; 12. vogel; 13. teken; 15. duw; 17. ontwerp; 18. meisjesnaam; 20. levenslucht; 22. voegwoord; 23. muzieknoot; 25. dat is (afk. Lat); 26. bijwoord; 27. Nederl. dichter (1798—1844); 31. rivier in Italië; 32. reeks; 34. gemalin van de Rom. keizer Claudius; 41. voorzet sel; 42. gebod; 43. bekende afkorting; 44. ga (Eng.); 45. dunne overjas; 47. kist van latwerk; 49. jonge hen "(gewestelijk); 51. heeft een haan; 53. lichte bedwelming; 55, eer; 58. lied; 59. on derste molensteen; 60. tekengereedschap. Verticaal: 1. samengesteldbloemige plant; 2. telwoord (Eng.); 3. rivier in Duitsland, zijtak Rijn; 4. voedsel; 6. nevenschikkend voegwoord; 7. boom der tropen. 8. tijdrekening; 9. de Franse Blauwbaard; 11. ontkenning (Eng.); 14. ongaarne; 15. familielid; 16. deel van een mast; 17. vrucht; 19. roodachtig; 21. aanwijzend voornaamw.; 24. afkorting op visitekaartjes; 27. masker; 28. sluis- kolk; 29. overdekte markt; 30. baan voor balspel; 33. eenvoudig; 35. insekteneter; 36. jongensnaam; 37. bijwoord; 38. Europeaan; 39. akelig; 40. gem. in Over.; 45. gekneed meel; 46. pers. voor naamw.; 47. lengtemaat (afk.); 48. meisjesnaam; 50. vreemde munt; 52. spil van een wiel; 54. gem. in Gelderland; 56. uitroep; 57. voorzetsel. OPLOSSING VAN DE VORIGE PUZZEL aak, 15. Erin, 16. ten. 19. markies 20. nomaden. 22. pekel, 24. toren 25. tam. 26. ara. 27. aks. 29. Ede 34. lire. 36. legio, 38. Son, 39. das 40. totok, 42. peso, 44. pier, 45 46. getij, 48. ter, 50. pel, 52 Horizontaal: 1. Scharnegoutum, Rs. 53. Ie. 11. teen, 12. node, 13. ink, 14. agent, 17. rem, 18. et, 19. Maarten, INZENDINGEN 21. Ne, 22. pak. 23. not. 25. ter, 26. ana. 28. moe. 30. rakker. 31 kaar de. 32. mei. 33. als. 35. Dee. 37. les. den, 41. e.p.. 43. sopraan. 46. go, PBL-, oorspronkelijk. Verticaal 1. stiel, 2. cent. 3. hek, 4. An, 5. noga. 6. Gent. 7. un, 8. tor, 9. Uden, 10. memel, 14. Inzendingen worden vóór don derdag a.s. op ons bureau ver wacht. Oplossingen mogen uit sluitend op een briefkaart wor den geschreven. In de linker- Nu ik dus zelf voor een paar weken „het vak", „het vak" heb gelaten, leek het me wel aardig eens een verhaal mee te nemen juist over dit vak. Met andere woor den, een van onze vrij geregelde ,,Ruimte"-mensen schreef een verhaal over een belevenis van een leerling-journalist. Het is Marianne van Raay (16, gym en uit Den Haag). Of het nu echt allemaal zo gebeurt als Marianne zich voorstelt of dat zij zich heeft laten leiden door de gebruikelijke gedachten en/of ideeën over de journalistiek, laat ik in het middenGraag in het midden zelfsIn ieder geval wil ik je haar indruk niet onthouden en al heb ik het stuk gezien de lengte wat moeten bekorten, 't wordt met (een zeker gereserveerd) plezier meegeno men met als kop: De man met de nieuwe schoenen den geschreven. In de linker bovenhoek vermelden: „Puzzel oplossing". Er zijn drie prijzen: een van 5,en twee van 2,50. Het is enorm rustig in de gro te zaal, té rustig. Er hangt al leen een suppoost en verder een massa schilderijen, grote schreeuwende abstracten. „Wat moet je daar nou over vertel len" peins ik op mijn vulpen Als knauwend. Hoofdredakteur Hui zeman heeft makkelijk praten achter zijn grote bureau. Ik hoor 't hem nog zeggen met een stem van uit zijn hielen: „Revers, eh, jij hebt gymnasi um alfa, is 't niet? Hatschie.... Dan moet jij, uche-uche, die tentoonstelling in het gemeente museum maar eens gaan bekij ken, hatschie. Ik voel me niet zo lekker, ik ga na die verga dering naar huis". Toen had hij me met een grote zakdoek vol griep-bacillen de kamer uitge- woven voor ik kon protesteren. Hij lekker zijn bed in met kwast en warme groc en ik in het zweet mijns aanschijns kri tieken in elkaar draaien. Al twee regels Wat moet ik daar in vredes naam nu over zeggen? Die klodderaar heet Moneste en hij is geboren in 1914. Dat zijn al twee regels, maar verder weet ik niks. En om drie uur moet ik op de redaktie terug zijn en om half vier heb ik dat kinder feest en om zes uur waar was ik ook weer om zes uur? Ik kijk op m'n horloge, al vijf over half drie! En wat is intussen het resultaat van een kwartier diep zwoegend nadenken? Twee regels, zegge en schrijve twee regels. Fijn, leerling-journalist zijn. Maar wacht eens even. ik krijg een idee. Als ik Moneste en deze kladderijen op linnen nou eens fijn afkam? Zo van „de buitengewoon idiote ma nier, waarop deze schilder zijn verf en linnen verknoeit, doet ons vermoeden, dat hij een ge wezen plafondwitter is, echter sterk gedegenereerd?" 't Zou wel een contrast zijn met wat Hui zeman altijd schrijft, zo wel overwogen en zo puntig. Hoe kom ik nou aan goede termen, van die uitdrukkingen, die het hem altijd doen? Dan zou 't misschien wat makkelijker gaan. Zou de suDooost Criticus-achtig Hier word ik in mijn over peinzingen gestoord door een heer met nieuwe schoenen, die krakend binnen treedt. Hij ziet er nogal criticusachtig uit. vind ik. En wat een enorm vulpen in zijn vestzakje. Hé. wacht eens! Een subliem idee droogt het angstzweet op mijn voor hoofd. Mijn journalistieke toe komst is gered! Als ik die man nu eens uit zijn tent lok. 'm laat praten over die abstracten. Hij :s vast collega-Mone3te-cri- ticus. Ik krijg de termen voor mijn stukje en Huizeman kan rustig in zijn bec" de krant op slaan. Ik val, na een bhk no mijn horloge, onmiddellijk de gnjsgeklede recenser aan. „Eigenaardige kerel, he, die, eh Moneste, ik bedoel, eh.. Hij wendt zijn blik af van „Bloedende olifant" en kijkt me vernietigend aan alsof ik een kitsch voorwerp ben. „Meneer" zegt hij en er ligt een oceaan vol echt criticus-verwijt in. „meneer". Hij richt zijn oog scherp op „Mariage in paars", waarvoor de suppoost zijn schoenveter staat vast te maken en legt dan een door het re censies schrijven zwaar gewor den hand op mijn schouder. „Kijk eens", juicht hij, „wat een expressionisme, wat een uit drukking, wat een werveling van kleuren. Ziet u die warme ro de toets daar en daar en daar? Je proeft de sfeer. Hoe goed heeft Moneste die sfeer ge proefd." Ik probeer vergeefs iets uit de kleurenwarreling voor mijn ogen op te maken. Ik proef niks, laat staan sfeer. De machtige kolos, die een oli fant moet voorstellen, zie ik ook al niet, alleen maar een draai molen van wit-zwart-rood- blauw-geel op topsnelheid. De man praat verder en ik luister met gespitste oren. Nou, de ter men rollen eruit. Vast een oude rot in het vak. „Wat een emulsie. De cadans is mees terlijk op het doek gebracht." Hij troont me mee naar het volgende doek: ..Parijs in noord- poolextase". Weer een waterval van termen en tersluiks maak ik gauw een paar aantekenin gen. Wat zal Huizeman opkijkèn! Prijs de dag het vier-en-veer- tigste kleurengespetter staan zie ik, dat het al tien over drie is. Ik mompel een verontschul diging en ren als een haas de zaal uit. Hij merkt het niet eens en op de gang hoor ik hem nog jubelen over de su blieme verfbehandeling. Ik val bijna de trap af, zo draaien al die schilderijen me voor de ogen. Maar m'n stukje héb ik. Nou nog bij Griften vragen om een foto van die Moneste en Huizeman prijst de dag, dat ik solliciteerde. mat. Ik lees 'm onder het nut tigen van m'n gebakken eitje met ham. Ha, daar het stukje over Moneste, 'ns kijken. En dan stik ik bijna in mijn spie gelei, want op de foto met als onderschrift „Moneste, schilder van o.m. op die foto staat de man met de nieuwe schoe nen. MARIANNE VAN RAAY Lonely Ik houd er zo op s'n tijd wel van een tekening mee te nemen, die niets met een reële voorstel ling te maken heeft, omdat zo'n plaat „Ruimte" teel eens op een wat andere manier kan illustre ren. Vandaag ook weer zoiets en wel van R. R. (uit Rotterdam gaf Ton van den Bos (Voor burg) zyn inzending als titel mee en hU gaat verder met: De beregende straten weerkaatsen het licht van ultramoderne kleuren. Op monotoon ritme verdwijn je je wil de wereld niet meer zien café de tonen van een klarinet het dichte doek van de zwarte nacht scheurt van horizon tot horizon Rabboeni tranen regen de stilte spreekt: eenzaamheid TON VAN DE BOS Antoinette Winkelman (foto- laborante en uit Schiedam) zendt soms bijzonder goede foto's, ten minste, dat vind ik zelf. Deze plaat bijv. getuigt van originali teit en de mogelijkheid deze te benutten ook. Dag-schemer ook weer van iemand, die jullie al kennen, namelijk Clae- sina Huizebosch (uit Krimpen aan de IJssel). de glans van de ogen in het beeld van de weerspiegeling in het glas is mij vreemd: het wit van de lucht buiten het raam, ijl en los. mijn gedachten reizen en dalen tot ik de dag door bin en gekomen in de nacht. CLAESINA HULZEBOSCH Herman Dicnskc (uit Maassluis) confronteert Vanwaar Hoe onbekend met het leven gebied van vage schijn Ik ben te weinig bedreven zou anders willen zijn Ik zou het willen beleven zeer zuiver en heel groot doch kwaad is er mee verweven in leven sluimert de dood Ik wil mijn leven zien als de grondloze zee en ikzelf op het strand er niet tegen gekant voor mijn voeten geven de golven mee De donkere zee vliedt met schuimende golven maar bereikt mij niet tevergeefs vergiet zij haar water en ik word niet bedolven Maar er kwam een dag dat ik in moest slapen en de schuimende zee nam mijn ziel met zich mee en het schifrende strand ligt nu wit en verlaten Toen ik langzaam ontwaakte als een mens in het leven ipist ik vanwaar ik kwam wat ik op me nam begreep ik niet en ik was onbedreven HERMAN DIENSKE De map bevat ook nog steeds werk van Wim Hazeu (uit Delft). Zo: NOG nog hang ik aan de lijn van mijn leven nog mag in denken zien nog is mijn hart meer dan bloed en vlees maar mijn zweet zal ijs worden met scheuren van vlijm scherpe teleurstelling i met wakken waaruit liefde stroomt mu'n liefde zal worden aanfluiting een verbannen koningin WIM HAZEU Plaat zonder meer Een illustratieve plaat zonder meer. Ineke Wit (18, kweek uit en Den Haag) stuurde deze tekening. No. 590 M. van Dijk, Dordrecht DAM RUBRIEK Correspondentie betreffend" deze rubriek aan de heer W. Jurg, Vrederustlaan 176, Den Haag. Een fraaie damzet in de opening In de vorige rubriek gaven we een een voudige openingscombinatie, die wit reeds na enkele zetten een schijf winst opleverde. Deze keer nemen we eon openingsslagzet op. waarin de inleidende zettenreeks iets langer is. De combinatie, die wit nu kan uitvoeren, is echter heel wat ingewikkel der en naar onze mening bijzonder fraai. Ook nu wordt de combinatie voorafge gaan door enkele minder voor de hand liggende zetten. Men moet deze openings- slagzetten dan ook niet zien als een in structie voor de partijspeler om reeds in de opening voordeel te verkrijgen, maar meer als een illustratie van de vele bord mogelijkheden. Als zodanig is deze ope ningscombinatie o i. goed geslaagd. Van uit de aanvangsstand spelen we dan: 19—23 I I S i m I i te te i te f8 m m, 2- 28x19 3. 37—32 4. 31—26 5. 26x17 6. 41—37 7. 33—28 8. 34—30 9- 30—25 10. 40—34 11. 36—31 14x23 17—21 10-14 12x21 21—26 14—19 9—14 5—10 7—12 20—24? Wit maakt dam door 12. 28—22 18x36 13. 37—31 26x28 14. 35—30 24x35 15. 44—40 35x33 16. 38x20 15x24 17. 47-41 36x38 18. 43x5 De damzet is echter vrij zeker niet winnend, daar zwart door 813 of 1218 de dam steeds met gelijk spel dreigt af te nemen. Vakantieproblematiek We vervolgen nu onze serie vakantie- problematiek met enkele eenvoudige op gaven van onze Dordtse medewerker Van Dijk. Zwart: 1. 6. 7. 10. 16. 18. 19. 25. Wit: 21. 28. 29. 33. 34. 37. 38. 49. Voor beide opgaven geldt: wit begint c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 16