var* Kfitynos Pinkstervuur in de Baliemvallei I 1 Oecumenische beweging in wereld van vandaag $jie ene mnl.. Een woord voor vandaag Naar een betere toekomst voor geestelijk zwakken Kanttekening - ME r Duizenden verbrandden hun magische vooriverpen Het meest vruchtbare zen- dingsveld van dit ogenblik is wel de Baliemvallei. waar reeds de Christian and Missionary Al liance, de Australische baptisten en een andere geloofszending werken en waar binnenkort ook de Evangelisch Christelijke Kerk van Nieuw-Guinea samen mei de hervormde zending haar werk zullen beginnen. In het blad van de Cama schrijft de zendings arts Smits over de grote zegen van de laatste weken: komst van twee Dani-christenen uit de llaga vallei (2 weken lo pen hier vandaan) zo geïnteres seerd in het evangelie waren ge worden. Ondertussen was mr. Larson van plan om met een groep Dani-christenen van uit de llaga-vallei te voet naar de Ba liemvallei te trekken om zo over al het evangelie te verspreiden. God heeft zijn weg voorbereid, want overal waar hij kwam wa ren er duizenden Dani's die vol in teresse naar de llaga christenen luisterden. Zij wilden zelfs hun magische voorwerpen verbranden en Jezus alleen volgen. In de Noord Baliem, waar mr. Larson en zijn groep eerst langs moest trekken, werkt de Australi sche Baptisten Zending. Deze raad de de Dani's sterk af hun magi sche voorwerpen te verbranden, vaak tot grote teleurstelling zo wel van de llaga christenen als de Dani's zelf. Toen de groep in Pyramid, het noordelijkste zen dingsstation in de grote vallei aan kwam waren er duizenden Da ni's. De llaga Dani's preekten en leerden en de harten van de Da ni's waren wijd open om elk woord op te vangen. Daarna kwamen de hoofdmannen vertellen dat zij hun magische voorwerpen wilden ver branden, ze voelden dat dit hen van Jezus scheidde en zij wilden alleen Jezus volgen. Daar ze (naar onze mening) nog zo weinig onderwezen waren, raadden de zendelingen hen aan enkele maanden hiermee te wach ten. De Dani's echter wilden het nu doen daar ze nu voor Jezus hadden gekozen. Uren lang heb ben de zendelingen met de Dani hoofdmannen hierover gepraat. Met behulp van twee klppe-veren werd het hen nog eens duidelijk uitgelegd. De ene veer stelde hun magische voorwerpen voor en de andere veer stelde Jezus' macht voor. Vertrouwden ze nu toch nog een beetje op beide krachten dan moesten ze wachten met verbran den. Maar de Dani's zeiden het goed begrepen te hebben en dat ze toch hun magische voorwerpen wilden verbranden. DE EERSTVOLGENDE zondag zou het feest gehouden worden die ochtend kwamen overal al zingend en dansend groepen Da ni's. In de verte kon je ze al goed zien aankomen omdat ze zoveel licht gekleurd brandhout droegen. Anderen droegen netten vol met magische voorwerpen. Deze wa ren zowel grote waardevolle ste nen als netten, schelpjes, band jes, varkensstaarten, varkensoren etc. Toen alle groepen eindelijk ge arriveerd waren, werd de dienst door de llaga Christenen geleid. Zij vertelden dat alleen Jezus' kruisdood en opstanding uit de do den hen kon bevrijden van de macht die satan over hen had en dat alleen Jezus bloed hun hart kon reinigen van al hun zonden. Na de dienst werd het brandhout eerst neergelegd en daar bovenop legde groep voor groep hun ma gische voorwerpen. Soms zeiden de Dani's wat het voorwerp be tekende of waar het betrekking op had. Vaak was dat een moord. Toen alles er lag werd aan de zen delingen gevraagd het vuur aan te steken. Toen de vlammen op flikkerden en alles wat deze men sen zo in hun macht gehouden had en angst had gegeven verschrom pelde en verschroeide, begonnen velen hardop te bidden en te zin- gen. O, wat waren ze blij; zij had den zelf hun keuze gedaan en Je zus liefde had hen verlost uit Sa tans heerschappij. Zij straalden en zongen en dansten. De vrou wen waren veel terughoudender maar ook velen van hen hebben bewust en blij afstand gedaan van hun magische voorwerpen, die hen en hun kinderen zouden moeten beschermen, en zij begon nen een nieuw verlost leven met Jezus. T\E EERSTE DAG waren er on- geveer 5000 en de volgende dag kwamen van verderaf gele gen streken ongeveer 3000 men sen hun voorwerpen verbranden. Het waren machtige diensten, ge heel en al door de Dani's zelf ge leid. Gods Geest leerde de men sen wat te geloven en hoe te han delen. Er zijn geen woorden om dit machtige en heerlijke gebeuren tc beschrijven. Iedereen was vol pinkstervuur en in onze harten is een enorm dankbaar gevoel geko men voor God en Jezus oneindige liefde voor deze verloren wereld en voor deze tevoren nog zo on willige Dani's. God alleen zij alle eer en glorie! Niet alleen hier maar ook in Bo- kondini en andere zendingsposten van andere zendingsgenootschap pen hebben duizenden Dani's hun magische voorwerpen prijs gege ven. Op de meest zuidelijke post van de grote vallei. Seinma ko men nu ook geregeld duizend mensen in de kerkdiensten. In het centrale gedeelte van de grote vallei zijn de Dani's echter erg tegen al dit nieuwe. In dit ge bied liggen de C.A.M.A. posten Hitikima. Pugima, Tulem en Ibe- le. Ook de roomsen hebben nu bij na drie posten in het oostelijk ge deelte van het centrale bergland van Nw. Guinea en deze liggen allen in het centrale gedeelte van de grote vallei. Wij willen uw SDe- ciale voorbede vragen voor de Da ni's die in het centrale gedeelte van de vallei wonen. Het is zo duidelijk dat Hij het moet cn ook zal doen en Hem alle eer toe komt, maar Hij wil ook door u hierom gebeden worden. U kunt begrijpen hoe ontzet tend dankbaar wij zijn en hoe we God in ons hart telkens danken voor deze zo zichtbare uitstorting van de Heilige Geest. Aan de an dere kant voelen wij zwaar de verantwoording die op ons ligt om deze jonge gelovigen te onderwij zen en hen dagelijks te helpen om de juiste nieuwe levensweg te be wandelen. L met een Chr. opleidingsklas; 10 mannen die de Here Jezus als hun persoonlijke verlosser hebben aangenomen en die graag meer willen leren en hun groepsgenoten willen onderwijzen, zijn de leer lingen. Zij komen uit verspreid liggende gebieden. Maandag, dins dag, woensdag en donderdagmor gen wordt er les gegeven. Mr. Young leert hen bijbelse verhalen en praat veel met hen over het practische chr. leven. De Dani's Rupp en Anthony geven hen les resp. in schrijven en le zen. De Dani's leren er bidden en zij maken zelf gezangen. Mrs. Young is hard bezig met het ma ken en stencillen van de leesboek jes en de Daniverhalen. Donderdagmiddag gaan de man nen ieder naar hun eigen woonge bied terug en daar vertellen en repeteren zij twee avonden lang het pas geleerde verhaal. Na di« twee avonden hebben bijna alle dorpsbewoners het verhaal mins tens een paar maal gehoord en vcrscheidenen kunnen het uit hun hoofd opzeggen. Zaterdagavond komen de man nen weer terug naar het erf van mr. Young, waar zij him eigen huisjes bouwden om zondags da kerkdienst te houden. Zondags ko- men meestal ongeveer 2000 kerk bezoekers. Zij bidden vertellen en zingen en na de dienst wordt er een collecte gehouden. Deze be staat uit zoete aardappelen, wat groenten en schelpjes. Deze zijn bestemd voor de 10 mannen die in de klas zitten en die er de ko mende dagen van moeten leven. Dokter Smits besluit: Nu er Dani's voor Jezus geko zen hebben is er een scheiding gekomen met de groepen om ons heen die het nog niet gedaan hebben. Tijdens de kerkdiensten worden varkens gestolen en woorden zoals, jullie ruiken naar de blanke zendelingen", krijgen ze te horen. Voor hen is veel gebed nodig. Zij zelf zijn vol vertrouwen en kinderlijk geloof en vol van hun Heiland. Daarom dankt God eerst voor Zijn mach tig werk en voor de verhoring van uw gebeden, maar blijft ook des te meer voor deze mensen bidden opdat zij allen de juiste weg zullen blijven bewandelen en dat hun geloof en blijdschap zich zal verspreiden naar ver derop gelegen gebieden. Dr. Visser 't Hooft geeft globaal overzicht Dr. W. A. Visser 't Hooft, de Nederlandse secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, heeft dezer dagen voor een aan tal leiders van evangelisatiewerk uit de gehele wereld te Genève een overzicht gegeven van de voornaamste problemen en moge lijkheden, waarmee de Oecume nische Beweging heden ten dage wordt geconfronteerd. Intern is van het hoogste belang, aldus dr. Visser 't Hooft (die op 20 sept. a.s. 60 jaar wordt) de in voor bereiding zijnde samenvoeging van de Wereldraad van Kerken en de Inter nationale Zendingsraad, welke, naar het zich laat aanzien, op de 3e As sembly van de Wereldraad in 1961 te New Delhi te houden, haar beslag zal krijgen. Het voorstel, dat reeds nu een grote meerderheid in de aan gesloten kerken vindt, beoogt de een heid van kerk en zending gestalte te geven. Russische kerk Een groeiend en veelbelovend con tact bestaat met de kerk in Sovjet- Rusland. Nadat eerst geen enkel con tact mogelijk was, ontstond in 1954 een uitvoerige correspondentie, wel ke vier jaar later resulteerde in een ontmoeting en gesprek met Russische kerkleiders te Utrecht, waarna een delegatie van de "Wereldraad een be zoek aan de Sovjetunie bracht. Wij hebben daar, aldus dr. Visser 't Hooft, onze ogen goed open gehad en veel gezien en geleerd, o.a. dit, dat de kerk in Rusland bepaald niet als een religieus departement van de staat beschouwd mag worden. Overi gens blijft veel met geheimzinnigheid omgeven, zelfs onze best geïnformeer de vrienden konden op bepaalde vra gen geen antwoord geven. Misschien weten slechts twee of drie mensen in Rusland precies, welke verhouding er tussen kerk en staat bestaat. Verbazingwekkend is evenwel, dat er na 40 jaar communisme neg een kerk is cn allerminst een stervende kerk. Jongeren ziet men weliswaar niet veel in de kerk, maar zoveel te meer in de seminaries voor de priesteroplei ding, zodat men de gegadigden moet selecteren. Met haar 30 tot 50 miljoen leden noteert de Russisch-Orthodoxe Kerk een kerkbezoek, dat procentueel hoger ligt dan in West-Europa. Heeft de kerk contact met het gewone leven, bijv. m de universiteiten? Neen. Het wordt ook niet geprobeerd. Gezien het feit echter, dat alle levende krach ten in het nationale leven van Rusland in een andere richting gaan, is d« volharding van deze kerk verbazing wekkend en het moet een groots ge beuren van deze tijd genoemd wor den. dat een kerk bewijst te kunnen bestaan zonder de nevenverschijnse len, die wij in het Westen noodzake lijk achten. Vier jonge Russen zullen aan de inter nationale bijeenkomst van de Wereld federatie van Chr. Studenten te Straatsburg deelnemen, waarnemers van de Russ. Kerk komen naar de vergadering van het Centrale Comité van de Wereldraad in augustus te St. Andrews in Schotland te houden en andere Russen waren een maand lang de gasten van de Wereldraad te Ge nève voor oecumenische studie en na dere kennismaking. Deze contacten worden naar vermogen gestimuleerd om de Russ. Kerk te la ten merken, dat zij niet alleen staat in haar strijd om haar zelfstandigheid, waar maar mogelijk, te behouden. Zij toont een warmte van dankbaarheid en bereidheid tot christelijke gemeen schap. die haar isolement vertroos tend doorbreekt. Rooms-Kath. kerk Ook de Rooms-Katholieke Kerk toont een groeiend begrip voor de Oecumenische Beweging, die op een diepgaande klimaatsverandering wijst Een stroom van r.k. lectuur houdt i zich met de oecumene bezig en vormt Paus hoort klop op deur Vaticaan kardinalen niet (Van een onzer medewerkers) een voortdurende klop op de deur van het Vaticaan. Reeds is de paus persoonlijk bijzonder in oecumenische vragen geïnteresseerd, getuige ook de instelling van een secretariaat voor de studie van de „gescheiden broeders", een voor enkele jaren vol strekt ondenkbare term. Daarnaast moet echter gezegd wor den, dat de meeste bisschoppen en kardinalen, vaak afkomstig uit Span je, Italië en Zuid-Amerika, weinig of geen begrip hebben voor een andere vorm van christendom en dan ook voor een ontmoeting niet klaar zijn. Er mag een explosie van oecumeni sche belangstelling in de R.Kath. Kerk te constateren zijn, er is geen spoor van bereidheid tot wijziging van enig leerstuk, zoals anderzijds geen enkele niet-R.Kath. kerk noch de We reldraad van Kerken in termen van „terugkeer" denkt. Niettemin is het contact bijzonder nuttig. Azië Voor dc jonge kerken in Azië is van uitnemend belang, dat zij zich georga niseerd hebben in de Chr. Raad voor Oost-Azië en daarmee een zelfstandige verantwoordelijkheid voor de oecume nische en evangelisatorische taak der Kerk op zich genomen hebben. Een tweede punt van uiterst gewicht jor Azië is het feit, dat de derde As semblee van de Wereldraad in 1961 in India te New Delhi gehouden zal wor den. Deze keuze houdt een weloverwo gen risico en avontuur in door de inter nationale politieke spanning en de anti westerse tendenzen in Azië. Maar men wil, mede tot steun van de jonge ker ken in Azië, duidelijk demonstreren, dat christendom en het Westen niet noodzakelijk identiek zijn. Temidden van synchretisme en relativisme zal de assemblee helder moeten zeggen, dat Christus in geheel enige betekenis de Heer is en de Heer der gehele wereld, ook voor de volkeren van Azië. Voor het eerst worden de voorberei dende documenten voor deze assemblee in een miljoenenoplage en in een veel heid van talen aan alle gemeenten van de 173 aangesloten kerken ter beschik king gesteld, zodat ook de gewone ge meenteleden met de komende zitting te New Delhi kunnen meeleven. Zuid-Af rika In Afrika zag dr. Visser 't Hooft enerzijds een onverantwoordelijke te gemoetkoming aan een te snelle ont wikkeling, anderzijds een even ge vaarlijke poging tot afremmen van onstuitbare processen. Het eerste ge schiedt in Congo, waar zich het dra ma afspeelt van een te vroeg cn on voorbereid aan zichzelf overgelaten volk, het tweede in Zuid-Afrika, waar logische ontwikkeling onder een constante druk gehouden wordt. Een belangrijke en hoopgevende ver schuiving is echter gaande in de Ned. Geref. Kerk, die een grote invloed heeft in het volksleven. Niet langer wordt n.l. de apartheid op bijbelse gronden verdedigd, zoals lange tijd geschied is. Zij wordt nu, ook in de kerk, beschouwd als een kwestie van practische organisatie. Er is allerlei beweging in de Zuidafrikaanse kerk, die tot voor kort bijv. geen enkele zendingsactiviteit ontwikkelde en nu een enorm missionnair élan aan de dag legt. Men erkent in de kerken, dat er een broederlijke verhouding tussen de rassen moet bestaan, maar in de practijk geschiedt er nog weinig om dat tot uiting te brengen en de vraag is dan ook gewettigd, of alles niet veel te langzaam gaat in de ont wikkeling ten goede. Verheugend is inmiddels, dat geen enke le kerk in de oecumene een.royering van de Zuidafrikaanse kerken die lid zijn van de Wereldraad ook overweging neemt, ook de zo rasge- Het tafereel, dat de profeet Jeremia in zijn boekhoofdstuk zeven tekent, is in één woord gruwelijk. Let u slechts op één ding: Joodse kinderen worden verbrand, geofferd op een altaar dat is dan de godsdienstvan het volk Israël. Ieder een wist ervan, dat het daar gebeurde, in het dal Ben-Hinnom. Begrijpt u er iets van, van dit volk, dat nog niet zo heel lang lang daarvóór feest vierde ter ere van zijn God? En als w nu zegt, dat zoiets vandaag de dag toch niet meer gebeurt (misschien hier en daar nog onder de meest primitieve vol-, keren), dan hebt u gelijk; de beschaving is wel enkele graden gestegen en het kinderoffer is wel het meest weerzinwek-ft kende, dat men zich kan voorstellen. En „dus" kunnen wel het verhaal uit het boek Jeremia voor kennisgeving aan-} nemen? Misschien heeft hei zin onszelf af te vragen wat wij-j met onze kinderen doen. Het is nl. mogelijk, dat wij ze offeren J aan onze afgoden. Of wij die dan hebben? Wat denkt u vanl| ons materialisme, onze eerzucht, onze gewichtigdoenerij, waar- in we zo gemakkelijk onze kinderen meetrekken, zodat ze i op den duur niet beter weten dan dat dit het normale is? U moet goed bedenken, dat, wanneer bij uzelf alles draait om j de goede dingen van dit leven en u geen verbinding hebt met t God, u een aanslag pleegt op het leven van uw kinderen. Of I dat niet wat overdreven is? U weet ook wel, dat er méér L geestelijke moorden worden begaan dan lichamelijke! Zodat dit gruwelverhaal uit het Oude Testament ons zeker nog wat i te zeggen heeft. voelige kerken in Azië niet. Men wil elkander vasthouden en helpen e Wereldraad van Kerken is tot alle hulp en overleg bereid teneinde de rechte, geestelijke druk uit te oefe nen. Dr. Bilheimer, die voor de We reldraad besprekingen voerde in Z. Afrika achtte het probleem, menselijk gesproken, onoplosbaar. Niettemin kunnen ook daar wonderen geschie den. De hoop is o.a. gevestigd op een conferentie van de Z.Afrikaanse Ker ken en de Wereldraad, welke zo gelijk nog dit jaar zal plaats hebben. Uw hulp is onmisbaar Voor dc tweede maal zullen in de komende week de drie samen werkende landelijke organisaties voor nazorg van geestelijk zwakke schooljeugd (een van de drie is het Prot. Chr. Nazorg Verband waarvan dc Ouderorganisatie Philadelphia heet) bij u komen aankloppen om een bijdrage voor liun veelomvatten de werk. Van deze landelijke collecte wordt de helft voor het plaatselijke werk, ook dat van de ouderorganisaties bestemd en de helft voor de lande lijke arbeid. Is het nog nodig, u te vertellen over het werk dat deze verenigingen, elk naar hun levensbeschouwelijke aard, verrichten? Vele van de kinderen die, zwak van geest, de BLO-scholen be zoeken, kunnen na dat onderwijs toch niet zelfstandig in het leven staan. Voor hen is dus nazorg dringend dig. Vroeger bekommerde men zich nauwelijks om deze arme geestelijk misdeelden, die in elk milieu voorko men. Men liet ze thuiszitten of men bracht ze tezamen in een inrichting. Dikwijls kwam het dan voor, dat een oudere zwakzinnige na de dood van de Ik weet niet of ik er goed aan heb gedaan naar deze kamer terug te keren, waarin zoveel dingen mij herinneren aan een verleden waarvan ik veel. zeer veel zou willen vergeten. De enige reden is misschien, dat ik hier het geluk verloor. Van het eerste ogenblik af. dat het tot ons door drong: wij zijn in een wereldcrisis betrokken, heb ik geweten, dat dit een ramp zou zijn waaraan nie mand schadeloos zou ontkomen. Alles wat ik bezat aan jeugddromen en verwach tingen is in die jaren verloren gegaan en dit alles was toch een rechtmatig bezit. Men is niet jong ge weest. men heeft niet werkelijk geleefd zonder zulk een tijd van droom en vergulde werkelijkheid. Men weet niet wat men ons heeft aangedaan en ontno men, wat men in ons heeft vernietigd, door ons in een realiteit te plaatsen die te zwaar was om te ^Ik^el de namen van hen die met mij onder dit dak hebben gewoond, waarvan ik niet weet of ze nog in leven zijn en als zij leven, onder welke om standigheden. Ik ben gezegend met wat men een normaal ver stand pleegt te noemen en bezit een rustige natuur. Als het nodig is kan ik afstand van de dingen ne men om ze rustig te bezien, alsof ze behoren tot een ander leven en de ervaring heeft me geleerd, dat dit een gelukkige omstandigheid is. Want ik weet dat we toch, hoe dan ook. tot de orde van de dag moe ten terugkeren. We moeten verder, we moeten le ven, werken, de gebroken draad met het verleden weer opnemen en daarbij helpt geen klacht. Maar toch, soms word ik verteerd door verlangen. Ik zou weer in de zon willen lopen en blij willen zijn zoals vroeger. Ik zou willen geloven en vroom willen zijn zoals vroeger. Een toneelstuk willen zien, in een film willen opgaan zoals vroeger Ach. wat praat ik over „vroeger", alsof er een leven ligt tussen dit heden cn vroeger. Ik weet al leen dat het niet meer nooit meer kan. omdat ons een ervaring is opgedrongen van een r:jp mens, dio langs wiegen cn sterfbedden, langs bedrog, ver raad en onrecht ls gegaan en weemoedig glimlacht als hij de jongeren ontmoet die met volle zeilen en met stralende overmoed koers zetten naar de toe komst De toekomst: ik heb er geen illusies meer voor over en zij die alles hebben doorgemaakt, zo als wij het hier doormaakten, evenmin. Zeker, de wereld heeft weer een aangezicht. 7_o- §U mijn kamer met het vertrouwde uitzicht op de öoor heRm. steqqeRöa, gracht en het groene stilstaande water, met aan de overzijde het plein met de zee van grauw-witte tentdakjes boven de marktkraampjes tot waar het donkere silhouet van de oude kerk oprijst, waar ge slachten in- en uitgingen. Maar hoe vertrouwd mij dit alles ook is, ik zie het nu als een door smart vertrokken gelaat. Het staat diep ernstig. Het knikt me niet meer bemoedigend toe, het heeft geen glimlach meer voor me over, hoe vurig ik er ook om heb gesmeekt en die trekken zullen er wel nooit meer uit verdwijnen. Ik kan dit alles rustig en wel overwogen neer schrijven, zonder tranen of sentimentaliteit. Het is een nuchter constateren van feiten. Mijn hart is niet gebroken en ik bezit voldoende energie om ver der te gaan. Het lijkt me eenvoudig een fout dc werkelijkheid niet klaar onder de ogen te willen zien en daarom leg ik de feiten vast. Het is me of ik dan beter afstand kan nemen cn rustiger kan blijven onder mijn soms zo hevig ver langen. dat toch niets anders vraagt dan dit: laat me leven, echt leven en gelukkig zijn, liefhebben en geloven. Is dat heus teveel? Ik heb me wel eens afgevraagd hoe het komt, dat ons onderbewustzijn sommige dingen zo scherp opneemt, terwijl wij toch met onze gedachten soms met geheel iets anders bezig zijn. Het was vroeg in mei 1944, dat ik mijn koffers had gepakt en met een loom gevoel van moeheid me nog even in de gemakkelijke stoel op mijn ka mer liet vallen om te peinzen over wat ik hier ach terliet en ook over wat ik nog zou kunnen meene men, want het is een vreemde neiging in ons, dat we graag de scherven v»n ons geluk e«o beetje koesterend met ons mee willen dragen o alleen maar eens naar te kunnen kijken. Er hing toen een sterke geur van kamfer daar ik mijn wintergarderobe uit de kasten in mijn koffers had verhuisd. Het ene raam van mijn kamer stond hoog opgeschoven. De tule gordijnen bewogen zacht op de voorjaarswind en blonken wit in de heldere zonneschijn. Buiten stonden de bomen met een hui ver van groen overdekt zichzelf verliefd boven het water te spiegelen. Op dat ogenblik loeiden de sire nen. luchtalarm! Ik sprong op en liep naar het venster. Hoog in de lucht, precies langs de kruinen van de bomen, zag ik zes zwarte stipjes, die zoemend witte strep trokken tegen de blauwe hemel. Overigens was i igrijpend stil en opeens voelde ik de waan zin van dit gebeuren en werd ik bevangen door gevoel van diepe weemoed om dit tintelende voor jaar in een doodsbedreigde wereld waarin zoveel aan schoons en liefs verloren ging, waarin het leven prijsgegeven aan verstikking. Ik zou op dit ogenblik zeker gehuild hebben, als toen niet juist mijn hospita, lichtelijk opgewonden, de kamer was binnengekomen met een: „ziezo, daar zijn ze weer gelukkig, de Tommy's. Van rtiijn part twaalf uur achter elkaar zo, als ze maar naar het Moffenland gaan. Wij hebben onze portie al gehad. Wat staat u naar me te kijken?" Waarschijnlijk zag ze aan mijn gezicht dat ik niet opgewekt was, maar ik wist uit ervaring, dat het zinloos was met haar te praten over do dingen die mij op dit ogenblik bezig hielden. Ik moet vandaag aan dit alles terugdenken omdai het raam weer open staat naar een voorjaarsdag, blinkend als een diamant. Het nieuwe leven bot weer uit aan de bomen en het grachtwater spiegelt het silhouet van de kerktoren. De gouden de wijzerplaat drijven op het water. Er zal nu geen sirene loeien. De wereld is aan vrede toe zegt men Ik zou nu zachte weemoedige muziek willen ho ren, ruisend als van een breed vol orkest, omdat ik niet zeggen kan wat ik doorleef. Er is toch ver band tussen de eerste dag in mei en nu. Hoe ligt dit eigenlijk, is dit het meest essentiële van het le ven, is dit het werkelijke? Want hieruit leef ik, soms bewust, soms onbewust. Dit ben ik toch heus zelf. Wanneer en hoe dat begonnen is weet ik niet meer, maar vandaag, nu ik weer op mijn kamer sta om het leven op nieuw hier te begiJ4- stad, nu voel ik me eenzaam, diep ouders aan het zwerven raakte of op andere wijze ongelukkig terechtkwam, totdat een inrichting zich over hem of haar ontfermde. De huidige samenleving denkt er ge lukkig anders over. Daarom hebben zich de organisaties voor nazorg ge vormd. Deze willen trachten, geestelijk zwakbegaafden niet alleen zo lang mo gelijk (liefst tot 18 jaar) onderwijs te laten volgen, maar degenen die, al is het maar heel eenvoudig, werk kunnen doen, aan een passende betrekking hel pen en indien dat niet mogelijk is on derbrengen in beschutte werkplaatsen. Niet alleen kan een geestelijk gehan dicapte dan toch deel uitmaken van het arbeidsproces, maar hij of zij onder vindt de vreugde van zelf iets te kun nen verdienen en deze levenswaarden zullen zeker ten goede komen aan hun geestelijke ontwikkeling zover als die kan reiken. Maar ook als er werk is gevonden blijft de geestelijk zwakke een steunen de hand nodig hebben en zo reikt de nazorg eigenlijk tot aan het einde het leven. Op het ogenblik telt Nederland plm. 200.000 geestelijk misdeelden cn eer grole groep ouderen van deze heeft geen thuis of andere verzorging. Om hen uit psychiatrische inrichtingen te houden (waarin zij niet thuishoren, men verwarre hen vooral niet met patiënten die daar moeten worden ver pleegd!) wil men kleine verzorgings hulzen oprichten. Er zijn er al enke le gesticht, maar nog lang niet ge noeg. Dan is er de noodzaak van het va kantiewerk: niet alleen betekenen een paar weken vakantie voor een geeste lijk gehandicapt kind heel veel, maar vooral het gezin heeft het hard nodig eens even de altijddurende zorg voor zulk een kind te kunnen onderbreken. Voor al het bemiddelingswerk dienen er gespecialiseerde ambtenaren te wor den opgeleid, en moeten adviesbureaux bestaan, de ouders moeten juiste lichting krijgen, kortom, er is enorm veel werk aan de winkel. Voor dit belangrijke stuk zorg voor geestelijke volksgezondheid geeft nv*rh*iH natuurlijk subsidie, maar pet. De overige 20 pet. land, VERRADERLIJK liangt nog steeds in de lucht. Als de stappen die de Veiligheidsraad thans hij maandenlang zijn ware gezicht neemt, hem niet aanstaan, zal hij tot heeft verborgen. De man, die enkele actie overgaan. Deze handelwijze van i maanden geleden nog „Vive Ie roi" Loemoemba is volkomen in strijd rijl riep, toen hij uit gevangenschap was met de bepalingen van het VN- I- vrijgelaten en in Brussel arriveerde om de reeds begonnen rondetafel conferentie bij te wonen, heeft te- Handvest, waaraan hij zich blijkbaar (nog) niet gebonden acht. Voor de Sowjetunie geldt dit gebonden zijn genover de onderdanen van deze echter wel en zij behoort Loemoem- koning verraad gepleegd op wijze, die haar weerga bijna niet kent in de moderne geschiedenis. Uit de verklaringen, die deze avon turier tijdens woede-aanvallen giste ren in Leopoldstad heeft afgelegd, blijkt duidelijk, dat een duivels com- ba dan ook te verwijzen naar de VN, zoals de Amerikanen hebben gedaan, toen haar om het zenden van troe pen werd verzocht. Bovendien handelt Loemoemba blijk baar zonder instemming van het par lement van Kongo. Maar ook daar plot werd gesmeed om de Belgen uit schijnt hij zonodig een middel voor - j Kongo te verdrijven, zich op die te hebben gevonden in de vorm van be wijze van hun eigendommen meester verdachtmaking van leidende poli^ 1 te maken, zich aan alle in de met tieke figuren. De brief, die zijn aan- België gesloten verdragen op ïich hangers aan het Huis van Afgevaar-. digden hebben gezonden en waarin 1 mededeling werd gedaan van een Ne golezen een regiem op te leggen, dat complot tegen het leven van Loe- I hem in staat zou stellen als alleen heerser op te treden. Loemoemba heeft verraad gepleegd moemba, wijst in de richting. Dit alles past volledig in het patroon ran een politiestaat, waarvan de tegenover de Belgische regering, die leiders-zich door middel van ter- n! 1 reur trachten tc handhaven. ts Mocht de Sowjetunie weigeren troepen naar Kongo te zenden, om- dat zij zich niet onmogelijk wil ma- hij schandelijk heeft misleid; tegen over de tienduizenden Belgen, die hij had gevraagd, in Kongo te blij ven werken; tegenover de miljoenen Kongolezen, wier welzijn hij op het i(eu ^ij Afrikaanse landen, die de. spel heeft gezet; tegenover het par lement. dat dit volk vertegenwoor digt en tegenover de Verenigde Na ties, wier hulp hij zelf heeft ingeroi Verenigde Naties troepen voor Kon go hebben geleverd, dan kan Loe moemba altijd nog een beroep op;, communistisch China doen, dat graag/ pen. Verraad ook aan de meest He- medewerking wil verlenen. Deze- g mentaire beginselen van de rechten mogelijkheid heeft Loemoemba open- - 4 van de mens. zoals die zijn neerge- geIateil) toen hij Kisteren 0p zijn be- legd in het Handvest van de Ver. ruchlc persc0I1,crentie verklaarde, Naties, van welke orean.satie Kongo cven,uee| ook een beroep op. Azia- deel wil gaan uitmaken, tisch-Afrikaanse landen te zullen 6 Waartoe dit verraad zal lelden is thans nog niet te "Verzien Er be- VeiIi heidsraad komt yanavond staat nog altijd een mogelijkheid, dat Naar a|lc Kaarschijn. h de Sowjetume er voor zal terug- Loemoemba ze|f' 'de schrikken, troepen naar Kongo te J. att nieuwe zitting bijwonen. Veel zal afhangen van de snelheid, waarmee - a zenden. Wellicht is zij het nooit van plan geweest, maar wil zij er dreigen om zowel de Belgen als de VN-troepen er in zullen slagen de Verenigde Naties op de knieën te aanwezigheid van de Belgische krijgen. En hierin schuilt een enorm strijdkrachten in Kongo overbodig te gevaar, dat we telkens terugvinden, maken en van het antwoord op de waar de Russen een dreigende hou- vraag, of de Belgen zich terug kun- ding aannemen, of het nu in Berlijn, «en trekken op de twee militaire ba- in Cuba of in Kongo is: het gevaar ses, die zij volgens het onlangs geslo- nl., dat de vrije wereld uit de weg ten vriendschapsverdrag in Kongo gaat voor loze dreigementen, die de- mogen gebruiken, zelfde uitwerking hebben als een Het dreigement van Loemoemba is werkelijk gebruik van geweld. nog niet van de baan. Het is in de Het is duidelijk, dat met name de eerste plaats bedoeld geweest om de westelijke mogendheden geen genoe- Veiligheidsraad en de Belgische re- Kongo, zo min als in het bijzonder moet men met alle mogelijkheden de Verenigde Staten dit op Cuba rekening houden. Dc Verenigde krachtige daad worden gesteld. Om grijpen. Vandaar de krachtige ver te beginnen in dc Veiligheidsraad, klaring, die vannacht in de Veilig- overheid slechts vo moeten, zoals gebruikelijk iao uit het particulier initiatief komen. Daarom is het geen vriendelijk heid, wanneer u straks een flinke gave in de collectebus stopt, maar eigenlijk een plicht, en bo vendien een getuigenis van uw christelijke naastenliefde. Uw hulp is onmisbaar, laat het be roep dat de federatie op u doet dan ook niet vergeefs zijn. De gemeenteraad van Ubbergen-Beek bij Nijmegen heeft besloten het gothi- sche kerkje van Persingen in de Ooy bij Nijmegen te laten herstellen. Aanvankelijk was slechts besloten tot herstel van de toren, maar op advies van deskundigen werd de volledige res tauratie noodzakelijk geacht. De totale kosten van dit herstel zijn geraamd op 44.900 waarvoor het rijk en het provinciale bestuur van Gelder land ruim 25 000 - - - verstrekken. die het Kongolese probleem thans in heidsraad is afgelegd, behandeling heeft. Het dreigement van Loemoemba (Ongecorrigeerd) fototip nr. g ■..n I Amsterdam benoemt hoogleraren De gemeenteraad van Amsterdam- heeft gisteren een aantal hoogleraren .A benoemd aan de Gemeentelijke Univer-, siteit. Tot gewoon hoogleraar werden benoemd in het belastingrecht: dr. A. i an den Tempel, directeur generaal fiscale zaken aan het ministerie financiën; in de histologie; dr. D. B. Kroon, verbonden aan het Histolo- gisch Laboratorium van de Amsterdam se Universiteit; in de mathematische statistiek: prof. dr. J. Hemelrijk, hoog leraar aan de Technische Hogeschool te Delft; in de Slavische letterkunde: dr. F. C. Driessen. rector van het Baarns Lyceum. Tot buitengewoon hoogleraar de verkeers- en vervoerseconomie K. Vonk, raadadviseur in algemc- dienst aan het ministerie van ver keer en waterstaat. Nóg een goede tip: Gebruik Beroepingswerk Beroepen te Rotterdam-Centrum met bijzonder opdracht ten behoeve van het diaconessenhuis: mej. A. M. Broekman, vicaris te Rotterdam-Centrum. Aangenomen naar Hoevelaken: A. Klein Kranenburg te Hilversum. Bedankt voor Schiedam, wijkgem. C (toez.): W. G. Gijzel te Gorinchem: voor Boven-Hardinxveld: J. van Rootselaar te Delft. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Scheveningen (vac. G. O, Donner): G. Heijerman te Nijverdal: te IJlst: J. C. van Loon, kand. te Gro ningen; te Staphorst-Rouveen: A. M Lindeboom te Tivijzel. Borioc" - De elr>: be. Alléén een landarts reinigt Uw tanden beter dan SUPERWHITE TANDPASTA GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Aalst en te Tricht: W. C. Bosschaart, kand. te Wolfaartsdijk; "iorsselc, Enschede en te VeenendMl: igijnV i-g, kand. te Rij'ssen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2