Toekomstige taak van Europa: Dienstbetoon Kritiek op instelling van staatscommissie Een woord voor vandaag Kanttekening Theologische faculteiten gaan leraren opleiden cle c/rootóte c/ave €hefarine 4 „Die ene avond" Herziening rechtsvorm onderneming I ACTUELE. SOCIALE VRAAGSTUKKEN Ook al zou men van mening zijn, dat zich binnen het kader van het ondernemingsrecht minder gewenst geachte om standigheden voordoen, dan be hoeft daarvan nog niet de con- sekwentie te zijn, dat op die grond dit recht gewijzigd zou moeten worden. Wellicht zou het namelijk mogelijk zijn binnen het kader van het geldende recht, even tueel op indirecte wijze, de ge wenste voorzieningen te treffen. Hiernaast kan het ook zo zijn, dat tekortkomingen van het recht in de praktijk reeds op andere wijze zijn of worden ondervangen. Deze kritische opmerking wordt geplaatst in een artikel in De Nederlandse Industrie, orgaan van het Centraal-Soci- aal Werkgeversverbond, naar aanleiding van de rede van minister Beerman bij de instal latie van de staatscommissie, die een onderzoek moet instel len naar de vraag, of de rechtsvorm van de onderne ming herziening behoeft. Naar de mening van het C.S.W.V.-orgaan heeft de minis ter ook te weinig de juridisch principieel verschillende begrip pen vennootschap en onderne ming uit elkaar gehouden. Zo heeft de minister gezegd, dat de problemen, die samenhangen met de medezeggenschap van de werknemers in de onderneming, de structuur van de vennootschap raken. Het wordt echter zeer de vraag geacht, of een oplossing voor dit probleem, zo die al ge wenst mocht zijn, wel binnen het kader van het vennootschaps recht kan worden gevonden. Er wordt nog aan toegevoegd dat de minister overigens zelf reeds heeft opgemerkt, dat het vraag stuk van de medezeggenschap der werknemers reeds in een wettelijk kader is neergelegd (p.b.o., ondernemingsraden). Men kan zich alleen nog bezinnen op de vraag, of een rechtsgrond kan worden gevonden voor een nog verdergaande vorm van medezeg genschap. VERANTWOORDING Een andere kritische opmer king geldt, wat dc minister ge zegd heeft over de publieke ver antwoording van de naamloze vennootschappen. De minister vindt deze zaak zo urgent, dat gesuggereerd ls hierover een in- tcrünrapport uit te brengen. De vier werkgeversverbonden hebben echter al een commissie Jaarverslaggcvlng Ingesteld. Er wordt in het C.S.W.V.-orgaan op gewezen dat het uit te brengen rapport van deze commissie wel licht zal tonen, dat op de inzich ten van het bedrijfsleven ver trouwd kan worden en dat op dit gebied geen taak voor de wetge ver is weggelegd. Ook de vragen, die de minister heeft opgeworpen over de machts verdeling tussen de organen der vennootschappen, hebben com mentaar uitgelokt. Gewezen wordt op de grote verscheidenheid op Let gebied van de machtsverde ling tussen de organen in de ver- -chfllende naamloze vennoot schappen. Een wettelijk ingrijpen op dit gebied zou onvermijdelijk tct ernstige verstoring aanleiding kunnen geven. Deze machtsver houdingen hebben zich meestal op praktische gronden ontwik keld en zijn door de feitelijke om standigheden noodzakelijk ge maakt. Het gaat hier om een terrein, waarop de grootste om zichtigheid geboden is. Er wordt twijfel over uitge sproken, of het wel nodig was, dat er een staatscommissie voor deze aangelegenheid werd inge steld, maar nu de commissie een maal is ingesteld, wil genoemd werkgeversverbond niet alleen kritiek leveren op de minister van justitie. Er is ook voldoe ning over de rustige bewoordin gen. waarin de minister het pro- WAARDERING Een lichtpunt acht men. dat de minister de mogelijkheid open laat, dat de commissie tot de mening zal komen, dat geen doorslaggevende behoefte bestaat. Waardering bestaat er ook voor, dat de minister uitdrukke lijk aan de commissie de onder nemingsgewijze produktie als uitgangspunt heeft gesteld. Eventueel voor te stellen wijzi gingen mogen dus niet de aan vaarding van een ander stelsel van economische organisatie in houden. Zij mogen evenmin tot strekking hebben op den duur zulk een fundamentele verande ring te bevorderen. Bij de werk zaamheden van de staatscom missie kan geen plaats zijn voor een gedachtengang, die in al of niet verkapte vorm een uitvloei sel is van Marxistische theorieën. Hoewel de laatste jaren van linkse zijde het Marxisme offi cieel over boord ts gegooid, zo schrijft het orgaan van het C.S. W.V., zijn wij er niet geheel gerust op, dat de daaraan ten grondslag liggende gedachten- wereld ook ten volle verdwe nen is. Toe te juichen acht men het ook, dat de minister de staats commissie met het oog op het vraagstuk van de medezeggen schap, er uitdrukkelijk op heeft gewezen, dat in dit opzicht on derscheid moet worden gemaakt tussen de werknemers zelf cn hun vakbeweging. Dit onder scheid wordt maar al te vaak verdoezeld, aldus het artikel in het orgaan De Nederlandse In dustrie van het C.S.W.V. STAGNATIE BOUW? De Christelijke Bouwvakpa troon, orgaan van de Nederland se Christelijke Aannemers- en Bouwvakpatroonsbond heeft een uitvoerig artikel gewijd aan de produktie-capaciteit van onze steenfabrieken. De vraag wordt gesteld, of er in de toekomst wel voldoende baksteen zal zijn voor onze wonlngproduktie. Voor het eerst sinds enige tijd, zo schrijft het orgaan, kan men weer vernemen, dat het met de aanvoer van baksteen niet zo best is gesteld. Er bestaat slechts keus uit een beperkt as sortiment, de leveringstermijnen worden langer en sommige prij zen vertonen een tendens tot stij gen. Terecht kan de vraag ge steld worden, of de steenproduk- tie dit jaar een knelpunt zal gaan vormen in de bouwnijver heid. De totale produktie zal in overeenstemming kunnen zijn met het totale aanbod. Indien vanaf juni 1960 maandelijks 140 miljoen stenen worden afgele verd. Zouden de producenten aan deze vraag niet kunnen voldoen dan wordt vrij zeker een stagna tie in de bouwproduktie ver- AZIAAT TOT JEUGD IN LAUSANNE Nationalisme niet slechts een last De openingsrede van dr. Vis ser 't Hoofd blijft de jonge men sen die naar Lausanne zijn ge komen voor de oecumenische jeugdconferentie, bezighouden. Hij heeft hen opgeroepen om geen afgedankte generatie te zijn, maar om de kerk vaart en ons continent visie te schenken. De Indiase spreker Thomas heeft als Aziaat zijn visie gegeven. De toekomstige taak van Europa, zo zei hij, is er een van dienstbe toon. Reeds enige dagen zijn de 1800 deel nemers bezig door middel van bijbel studie, inleidingen, visuele voorlichting en onderlinge discussies te bekijken hoe deze oproep in de praktijk kan worden verwezenlijkt. De eerste dagen stonden in het the ma van ,,De Europese kerken in huidige wereldsituatie." Deze week zal worden gesproken over ..De taak van de kerken in een veranderde Europese situatie" en .Vernieuwing, eenheid en getuigenis van de plaatselijke kerk." (Van een onzer medewerkers) Opening Woensdagmiddag, 13 juli, waren om 4 uur ongeveer 2000 mensen de grote ka thedraal van Lausanne binnengestroomd. Dit kerkgebouw, dat ln het jaar 1275 werd ingewijd cn sinds 1536 gebruikt wordt voor de protestantse eredienst, was reeds meerdere malen de plaats van oecumenische bijeenkomsten; aim 1927 werd de bekende conferentie Geloof cn Kerkorde er geopend. Deze keer was de kathedraal verlicht door de schijnwerpers van de Zwitserse te- levisle-dienst (de opname werd tegelijk overgenomen door Eurovisie), wat een bijzonder effect gaf aan de Gothische bogen, het ronde koor en de zeldzaam mooie gebrandschilderde ramen. De liturgische opening van de as blee werd ingezet met een processie van de hoofden van de nationale dele gaties. Niemand, die de dienst meemaak te, zal het beeld hiervan kunnen verge ten. Door de delegatie-leiders werden grote witte borden meegedragen, waar op de naam van hun land geschreven stond. Onder de reeks van 27 namen vielen die van de Sowjetunie, Hongarije, Joegoslavië en Polen bijzonder op. In de liturgie gingen o.a. voor: Mi chel Wagner, de secretaris van d_ semblee de Metropoliet, Timiadus, ver tegenwoordiger van het Patriarchaat van Constantinopel, en Johnson, presi- Weinig minder dan n nonder io vele duizenden 'n ander mens werden met Krniekon Salti. Zo'n bloedzuiverende kuur met Kruschen kan ook U van Uw Rheumatiek bevrij den. Dat doen de beroemde vijf mine rale zouten voor U als U trouw Onzuiverheden in het bloed worden iedere morgen die kleine dosis neemt daaruit losgemaakt en afgevoerd langs natuurlijke weg. En daarmee raakt ge dan vanzelf van de pijnen af, die U nu het leven vergallen. De prediking werd gehouden door Ds. Walter Lt&hi uit Bern, die sprak over de tekst „Gij zijt het licht der wereld" (Matheus 5 116). Deze Bernse predikant vergeleek de jonge christenen met de fakkelrenners, die van een Olympiade de wereld ingezon den worden. Alleen, zij moeten niet verwachten met applaus binnenge haald te worden; zij moeten juist voorbereid zijn op afwijzing en soms vervolging. Onder alle omstandighe den moeten zij echter vasthouden, dat zij dragers zijn van werkelijk licht en dat ze dit licht, het evangelie van Christus niet door bangigheid en val se veiligheidszucht onder de koren maat mogen stellen. „Wees met moed wat gij zijt door Christus: het Licht der wereld." Kennismaking Nadat tussendoor de kennismaking in de discussiegroepen had plaatsgevon den, kwamen alle deelnemers bijeen in het Palais de Beaulieu. De openings zitting stond onder leiding van de voor zitter van de assemblee, canon E. Pa- tey, een humoristische Engelsman. Hij gaf allereerst aan de president van Zwitserland, Max Petitpierre, gelegen heid zich tot de jongeren te richten. Zijn toespraak werd hartelijk ontvan gen. In naam van de Zwitserse kerken werden de aanwezigen welkom geheten door Henri d'Espine uit Genève. Toen vervolgens de namen werden genoemd van de verschillende landen, die delegaties hadden gezonden en de- in de vergadering opstonden, gaf n een groot applaus weg bij het voorstellen van de afgevaardigden de Russisch-Orthodoxe Kerk. Rooms-Katholieke Kerk had waa ers gezonden. Het hoofdbestanddeel van de avond was tenslotte de toespraak van dr. Visser 't Hooft. Hij tekende de bete kenis, die de jongere mensen altijd hadden gehad in de oecumenische beweging en stelde de assemblee Lausanne in de lijn van vroegere jeugdconferenties als die van Amster dam (1939), Oslo en Travancore (1952). Op alle velden van de oe cumenische beweging zijn het jonge ren geweest, die de zaak verder brach ten. In onze tijd moet de jeugd uit de kerken de erfenis van de oecume nische beweging opnemen, voortzet ten en, waar nodig, omzetten. Zij moet dat doen in het geloof, dat Christus het Licht der wereld is, hoe die we reld ook opgedeeld is. V erantwoordelijklieid Donderdagmorgen werd het eerste thema door twee sprekers Ingeleid: dr. Nissiotis (associate-director van het Oecum. Inst. te Bossey) behandelde de gevolgen van de verdeeldheid der kerk; mr. Thomas uit India ging op een scherpe wijze in op de verhoudin gen, die de laatste jaren tussen Euro pa en de andere werelddelen zijn ge groeid, en op de taak, die Europa daarin heeft te vervullen. Thomas merkte daarbij op: „Europa heeft in de wereldaangelegenheden historische zending te vervullen, een zending, die wat macht betreft nederiger zal zijn, maar die als dienst betoon aan de mensheid niet geringer in betekenis zal zijn". Hij suggereer de in dit verband, dat de Europese kerken er bij hun regeringen op zonden aandringen, dat 15 pet. van het natio nale inkomen in onderontwikkelde ge bieden geïnvesteerd wordt. Het ontwakende nationalisme in de Aziatische en Afrikaanse landen moet \zo zei Thomas niet maar alleen als een kwaad en als een last gezien worden, maar als een weg van deze landen om tot zichzelf te komen eigen bijdrage in het volkeren- leven te leveren. De steun, die Euro pa daarbij kan bieden, inde vorm economische en sociale bijstand, moet doordrongen zijn van een wer kelijke zorg om de mensen. Hier voor al zag Thomas de roeping van Euro pa liggen en in het bijzonder van de kerken. Europa moet zijn geestelijke roeping herontdekken in het licht van het Evangelie, dat laat zien wat de bestemming is van de enkele mens en van de samenleving. Levendige discussies - nu toe zijn de discussiegroepen drie maal bij elkaar geweest om dat gene, wat in de genoemde lezingen ge boden werd, te bespreken. De groepen tellen gemiddeld 23 deelnemers. Hoe wel bij de samenstelling ervan met de talen rekening gehouden moest worden, zijn ze meestal zeer gedifferentieerd wat land en denominatie betreft. Bij- bij elke groep zijn enkele Afrika- en Aziaten ingedeeld, wat de dis cussie over het eerste thema tot een zeer reële zaak maakt We mogen wel zegen, dat de assem blee in Lausanne niet alleen betekenis heeft als ontmoetingsplaats en gelegen heid om in eenheid verder te komen, ook als trainingsplaats van chris tenjongeren met het oog op hun con crete verwerking van de problemen van deze tijd. Gedurende het weekend reisden alle discussiegroepen als „ambassadeurs van de oecumene" en om zelf uit de contacten ervaring op te doen naar allerlei steden en dorpen in Zwitser land, waar zij werden ontvangen door de plaatselijke gemeenten. Conclusies Het is in de discussiegroepen vaak heet toegegaan. De jongeren deden elkander onder en waren ze- Als u kinderen hebt, dan weet u. dat het soms doodvermoeiend is ze te laten doen wat u wilt. Er zijn dan momenten, waarop u tot uzelf zegt: nu stop ik ei mee, nu moeten ze zelf maar weten wat ze doen en de gevolgen ervan maar dragen Zoudt u het vreemd vinden, als God er ten opzichte van ons, grote, verstandige mensen, net zo over denkt? En als u leest hoe het volk Israël God voor de voeten heeft gelopen, vindt u dan toch eigenlijk niet, dat dit een heel ander geval is en weinig of niets met uzelf te maken heeft? In Jeremia zeven wordt verteld wat God heeft gedaan om dat volk Israël bij Zich te houden; iedere dag, vroeg en laat, waren profeten bezig de Joden op te roepen tot het dienen van hun Heer, „maar zij hoorden niet, noch neigden hun oorEn dan is dit Gods conclusie: „Dit is het volk, dat niet hoort naar de stem van de Here, zijn God, en dat geen tuchtiging aanneemt; de oprechtheid is verdwenen en teloor gegaan uit hun mond". Zover is het gekomen en God giet Zijn grimmige toorn uit over mens en dier, over de bomen op het veld en de oogst op de akkers. Sombere woorden alleen? U moet vergeten, dat wij met als ons praten over „God is liefde" en u hebt gelijk als u dat zegt gevaar lopen te vergeten, dat God niet alles door de vingers ziet en dat een beroep op Zijn liefde nooit een vrijbrief is om maar onze eigen gang te gaan het aangekondigde oordeel over Israël heeft zich voltrokken. DE AGRARISCHE BEVOLKING In Lausanne wordt niet namens de jeugd van Europa gesproken, het is de jeugd zelf die studeert en spreekt. Beroepingswerk NED. HEBT. KERK Beroepen te Altforst c.a.: M. Jansen, kand. to Nieuwenhaagen, Limburg. Aangenomen het beroep van de gene rale synode als predikant voor buiten gewone werkzaamheden (arbeid ten be hoeve van de Prot. Evangelische Kerk in België met standplaats Gerardsbergen): J. de Jong, kand. te Utrecht: het beroep van de generale synode als predikant voor buitengewone werkzaamheden (arbeid ten behoeve van de Morgenlandzending en als docent aan do theologische afde ling van de Universiteit van Beiroet): E. M. Top, kand. te Wemeldinge. Bedankt voor St Pancras: G. van Noor- dennen te Berkel en Rodenrijs; voor Haarlem: F. H. J. Bik te Heelsum. Beroepbaarstelling de heer A. Sleders. kand., Utenbroekstraat 27, 's-Gravenhage is beroepbaar. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Zuidland (tweede beroep): A. G. Baayen te Zuid-Beijer- GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Aangenomen naar Ottowa, Ont, Cana dian Reformed Church: H. Krabbendam, kand. te Philadelphia. nietv ker niet vrij van werkelijkheidszin. Toch zijn zij over het eerste onder werp „De Europese Kerken in de hui dige wereld" tot een aantal conclu sies gekomen: Men was algemeen van oordeel dat de verschillen tussen de kerken over wonnen moeten worden, als de kerk haar opdracht voor vandaag juist wil verstaan. Vooral op het terrein van de zending is eensgezindheid nodig. De conferentie sprak als haar mening uit dat het de taak van Europa is om de jonge volkeren van Azië en Afrika technische en economische steun te verlenen, zonder die te verbinden politieke eisen. Tot de kerken van Europa ging de oproep uit om daadwerkelijk zich er voor ip te zetten dat de vakmensen die naar deze onderontwikkelde ge bieden gezonden worden ook werke lijk christenen zijn, die zonder zich er op voor te staan hun christelijk ge loof uitdragen. grafie van de Landbouwhogeschool zelfstandigen als van de medewer- te Wageningen 1959. kende zoons en arbeiders. Dit is ook Ondanks de groei van onze totale het geval in ruil- en herverkave- bevolking neemt de mannelijke be- lingsgebieden, als bijvoorbeeld de den zlmeer een industrieel land. te zuigkracht uit. Zelfs tot op verre In 1859, dus een eeuw geleden, was afstand van de industriële centra. zaam. Omstreeks de eeuwwisseling ningen, waar door verschillende bedroeg dit percentage nog 33, in factoren, vooral door de mechani- sinds het einde van de tweede we- derd. Aangezien deze arbeiders wo- reldoorlog is de daling bijzonder nen in gemeenten, die in haar na- sterk geweest, ook absoluut. Be- bijheid geen industriële bedrijven droeg in 1899 het aantal in de agra- kennen, heerst hier meermalen een rische sector werkzame personen omvangrijke werkloosheid. Nodig nog 491.000, in 1956 was dit gedaald is óf migratie, vertrek naar ande tot 435.000. re plaatsen, of nieuwe industriële Met een percentage van 14 zijn wij vestiging in de nabijheid, gaan behoren tot de Europese lan- Lijferink dringt aan op een nader den, waar de relatieve omvang der onderzoek over de vraag, of het agrarische beroepsbevolking het net van de industrialisatlekernen laagst is. Alleen in Engeland en niet te wijd is. Tegen dat onder- België is de relatieve omvang van zoek is geen bezwaar. Maar dit bevolkingsdeel nog geringer. Met cijfers toegelicht. Iaat Lijferink zien, hoe de ontwikkeling is ge- zal hierbij niet uit het oog kunnen verliezen, dat de ligging van een aantal gemeenten ook voor industri- de drie groepen waaruit de agrari- bijzonder gunstige ligging, gezien sche beroepsbevolking is opgebouwd de verkeersmogelijkheden, hier en zelfstandigen, meewerkende daar wel te overwinnen, zoons, arbeiders zich in een be- De sterke toeneming der industriële trekkelijk snel tempo hebben gewlj- voor een belangrijk deel stedelijke, zl&d. bevolking en daartegenover de aan- Uitbreiding van industrie en stad zienlijke vermindering van het agra- gaat gepaard met een relatieve of rische volksdeel stellen ook de zelfs absolute afneming van de in de kerken voor vele problemen, landbouw werkzame bevolking. Hoe kan de voorheen agrarische de tuinbouw. Hieruit is te verkla- vangen? Hoe kan haar integratie drijfshoofden. In Gelderland is in den om elders, in de meer stedelijke de periode 1947-'56 het aantal me- en industriële milieus, compensatie dewerkende zoons zelfs afgenomen te vinden. met 40 pet., het aantal arbeiders Maar dit alles in de kracht van met 54 pet. Maar Gelderland maakt Hem, die heel de wereldontwikke- een uitzondering. Het gemiddelde ling heenleidt naar de glorieuze Uitbreiding in Leiden en Groningen 73 Hij zucht en gaat het huis binnen. Boven op zijn kamertje hangen de wanden vol platen. Illustraties uit weekbladen cn ansichtkaarten naast keurig om lijste prenten. De laden van het ouderwetse bureau, dat dokter Mees hem heeft afgestaan voor zijn kostbare schatten, trekt hij een voor een open. Aan alles wat daar wordt bewaard, zijn herinneringen verbonden. Paultje zucht opnieuw. Meenemen gaat niet, hij kan een keus doen en de rest hier laten. Dit denkbeeld grijpt hij gretig aan. Ja. hij zal veel hier laten, dan is het, of hij alleen maar voor t kamer uit. „Moeder!' Als hij haar gevonden heeft, vraagt hij: „Laat u mijn kamer precies zoals hij is, moeder? Dat is veel leuker voor me. als ik in de vacanties hier Anne belooft het. Ze belooft vrijwel alles, wat hij vraagt Deze laatste weken zijn zo ongewoon, zo won derlijk, ze doet haar dagtaak werktuigelijk, haar ge dachten zijn bij de jongen, die weggaat. Ze telt de dagen af, nog drie en twintig, nog twee en twintig. Straks zal ze alleen achterblijven met dokter Mees en Letje. Haar taak in het leven ls dan enkel nog. de oude man en het langzaam achteruit gaande meisje te verzorgen tot het einde. En dan Er gens zal Mare zijn en een vreemde verpleegster zal hem alle diensten bewijzen, die zijzelf aan Letje en dokter Mees bewijst. Ergens zal een kind le- n, dat zij niet verder zal opvoeden trein zijn om hem af te halen. Ze hebben weinig samen gereisd en onder gewone omstandigheden zou den ze zeker beiden van de reis hebben genoten. Nu echter moeten ze allebei voortdurend denken aan het naderende afscheid. Waarom rijdt die trein zo snel, waarom stopt hij WILLY STRUT het landschap, d"at aan hun ogen voorbijgaat. Ze zijn beiden bevreesd, dat ze zich straks bij het afscheid, niet zullen kunnen beheersen. Daar dondert de trein al over de IJselbrug heen; de rivier is heel breed, het water heeft de uiter waarden overstroomd. Paultje ziet de IJsel nauwe lijks. „Deventer" beeft hij op een wachthuisje ge lezen. Deventer De trein naar Zwolle ls al binnen;het overstappen bree'xt de spanning wat. Weldra zit Paultje in een hoekje van een coupé, zijn ogen zoeken hulp en kracht bij Anne en ze vinden die hulp en die kracht. „Je schrijft me gauw, hè Paultje, en je weet, als het je te zwaar valt, dan kom je terug. In elk ge val kom je met de Kerstvacantie, dat is over een maand." Rustig klinkt haar stem, haar gezicht is liefdevol; ze glimlacht, en knikt hem bemoedigend toe. niet aan alle kleine stations, die zij passerentranen bedwingen, al kost het moeite. Nog een ogen blik, dan zet de trein zich in beweging. Roerloos zit Paultje en staart Anne strak aan. Nog even, en ze zijn elkander voorbij gegleden. Eerst langzaam, dan al sneller en sneller glijdt wagon na wagon langs Anne heen. Ze turnt de trein na. Ze heeft Paultje gevraagd niet naar haar te zwaaien, omdat ze bang is, dat het coupédeurtje open zal gaan. Ze staat ex nog, als de trein al lang verdwenen is. Dan keert ze zich langzaam om. Er is een won dere. heilige ernst in haar. Ze had gemeend, dat ze het afscheid niet zou kunnen dragen, maar toen ze volkomen aan het einde van haar krachten was, stroomde nieuwe moed in haar binnen. „Heb je zo dapper gestreden, mijn kind? Hier ben ik, om je te steunen." Anne heeft hem herkend. Het is God, die tot haar gekomen is, de God, aan wiens bestaan zij heeft ge twijfeld. Nu dwaalt haar ziel niet langer eenzaam door het heelal, maar ligt veilig verankerd. Haar eigen krachten zijn opgebruikt, maar de kracht, die haar nu doorstroomt, heeft ze van God ontvangen. Ze begrijpt het niet. Een oneindige goedheid en een diepe vrede om- koesteren haar „Wie mijn wil doet, ook als hij daarvoor zijn eigen geluk moet opgeven, die schenk ik mijn troost mijn vrede." Anne loopt heen en weer over het tochtige per ron; de stationschef is bezig de borden, waarop vertrekuur en richting der treinen wordt aangege ven, te verwisselen. Richting Amersfoort 11.35. Dal is haar trein, de trein, die haar terug zal brengen naar Letje en dokter Mees, haar deel op aarde Ze trekt haar mantelkraag wat hoger om haar hals heen; boven het zachte, zwarte bont is haar mond rein en wijs, en haar ogen hebben een diepere glans verworven. "P|E rijksuniversiteiten van Lei den en Groningen hebben be sloten hun theologische facultei ten een uitbreiding te doen on dergaan door studenten gelegen heid te bieden zich te bekwamen voor het onderwijs in de gods dienstige vakken bij het v.h.m.o. Aan beide universiteiten zal een speciaal doctoraal examen wor den ingesteld ten behoeve van aanstaande docenten. De leergang is ingesteld, zo wordt medegedeeld, omdat in steeds toene mende mate behoefte wordt gevoeld aan speciaal op dit terrein opgeleide leraren. Kennelijk heeft deze maatregel tevens ten doel om de daling van het aantal theologische studenten tegen te gaan omdat het voortbestaan van deze faculteiten zelfs in gevaar werd bracht en er reeds stemmen in bepaalde kringen zijn opgegaan om deze facul teiten maar op te heffen. In Leiden kan de kandidaat thans met advies en onder goedkeuring van de fa culteit een hoofdvak en twee bijvakken (Advertentie) beroemde geneesmiddelen in 1 tablet doen wonderen! Bij pijn, griep ol „Underig- gevoel xorgl tea anke! uWel dd 0 weer mal plezier C» *erk kunt dean 20 labl. i. 0.80. Voordelige geziniverpakklng 100 UMtt.3.60 kiezen. Een bijvak kan behoren tot de vakken van een andere faculteit dan die an de godgeleerdheid. In Groningen zal het doctoraal exa men voor leraren als hoofdvak de ge schiedenis van het christendom omvat ten, waarbij de studie in het bijzonder zal zijn gericht op de cultuur-historische kant. Bij de bijvakken waar uitleg van het Nieuwe Testament of van het Oude Testament enerzijds en wijsbegeerte van de godsdienst of godsdiensthistorie anderzijds voorgeschreven zijn, zal de aandacht in het bijzonder gericht wor den op de hedendaagse wijsgerige niet- christelijke godsdienstige stromingen. Bovendien zal de toekomstige leraar evenals bij de andere lerarenopleidin gen het geval is een pedagogische di dactische vorming genoten moeten heb ben. De nieuwe leergang wordt niet alleen voor aanstaande leraren bij het v.h.m.o., maar tevens voor docenten aan kweek scholen, sociale academies en ander soortige instellingen van het voortgezet onderwijs dienstig geacht. Ons niemve feuilleton Morgen begint ons nieuwe feuilleton „Die ene avond" door de auteur Herm. Steggerda. Het thema van dit verhaal heeft zijn ontstaan te danken aan de gebeurtenissen ln Nederland tijdens de tweede wereldoorlog, waar aan niemand, ln geestelijke zin gesproken, schadeloos is voorbijgegaan. Wat men toen gedaan, gedacht en gehoopt heeft onder de druk van een genadeloze bezetter, heeft onmiskenbaar een spoor in ons nagelaten en dit is het criterium van deze geschiedenis. Deze speelt vandaag, maar ls uiteraard doorweven van het verleden. Een meisje van bulten keert door omstandig heden terug naar de stad en de kamer waarin zij gedurende de oorlogsjaren heeft gewoond en het verhaal begint op het ogenblik, dat zij op deze kamer nog tussen baar onuitgepakte koffers zit.maar daar stormen de herin neringen op haar af en ziet zij weer allen, die met haar onder dit dak lief en leed, geloof en hoop, ups and downs gedeeldi hebben cn ln die her innering culmineert „die ene avond". Hoe diep die avond het spoor in haar leven getrokken heeft blijkt uit haar reactie nL zU durft het niet meer aan ln deze omgeving te wonen cn te werkenen gaat op de vlucht voor het verleden. Is zij zo niet ergens een levend exempel voor velen, en heeft het geen diepe zin om daarom haar ervaringen met spanning tc volgen? Uw geboeide aandacht is i de schrijver het antwoord.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2