E ARA als erfgoed der vaderen Naar Canada •ZATERDAG 9 JULI 1960 Van onze speciale verslaggever Link van Bruggen .ALS ISRAEL TUSSEN DE HEIDENSE VOLKEREN' ka gehouden werden (1909), kwam het beleid, dat in de Kaapkolonie ten aan zien van de nlet-blanken werd gevolgd, ln botsing met de apartheidsleer van de voormalige Boerenrepublieken. Ge neraal Christiaan de Wet stelde toen heel duidelijk, dat geen vijf procent van rijn mensen achter de voorgestel de unificatie zouden staan, als alle nlet-blanken politieke rechten zouden krijgen. Als compromis kwam toen uit de bus, dat de niet-blanken ln de Kaapkolonie het kiesrecht zouden be houden, doch dat dit kleurlingen en naturellen ln de rest van de Unie ont houden bleef. Dit compromis heeft de voor strik te apartheid zijnde Afrikaners nooit kunnen bevredigen. ,,Tensy die natu- rellenstemreg in die Kaapprovinsie 'n wijsiging ondergaan", verklaarde premier Hertzog in 1929, „sal die na- turellekiesreg van Kaapland binne veertig jaar na die Noorde (Oranje Vrijstaat en Transvaal) uitgebrei wees, wat een van die grootste treur- spele in die geskiedenis van ons volk sal wees". Het gelukte de Nationale Partij pas in 1936 de naturellen op een aparte kieslijst geplaatst te krijgen. Hun werd het recht toegekend drie blanke vertegenwoordigers naar de Volksraad en vier naar de Senaat af te vaardi gen, doch door de toespitsing van de apartlieidswaan hebben dezen nog geen twee maanden geleden voor goed de politieke arena moeten verlaten. In de vijftiger jaren is het de Afrikaners ook na een lange worsteling gelukt de po litieke rechten van de Kaapse kleur lingen dusdanig te bekorten, dat ze weer even ver zijn als honderdveertig jaar geleden. Duitse tv-eabaret sneuvelde snel De West-Duitse zender Miinchen heeft geen succes gehad met de oprichting van een eigen politiek cabaret. Direct na de première op 1 juni maakte de overheidsvertegenwoordiger dr. Stadel- mayer als ernstige bezwaren tegen de uitzending en eer het cabaret voor de tweede maal op het scherm kon komen werd het door de coördinator van de Duitse televisie, dr. Clemens Munster, verboden. Tevoren had de Duitse pers al ge waarschuwd, dat een politiek televisie- cabaret geen schijn van kans had Half miljoen kijkers in de Oekraine Volgens opgave van de Intervisie-or- ganiisatie zijn op het ogenblik in d«> Oekraïne een half miljoen televisietoe stellen in gebruik. Het relais tussen Moskou en Kiev. de hoofdstad van de Oekraïne, is voltooid en wordt nu ver lengd naar Odessa, Nikolajef en Charkof Verleden jaar stelde de Oekraine ach' nieuwe zenders in bedrijf als onderdeel van het televisiedienst over de Sovjet Unie en de satellietlanden, dat Intervisie wordt genoemd. T.v.-reportage per motorfiets De Franse omroep RTF is er in ge slaagd een televisiestunt uit te halen, welke weer nieuwe perspectieven opent voor toepassing van dit medium. Met een draagbare camera achter op een motorfiets gezeten heeft een came raman opnamen gemaakt welke direct zijn uitgezonden. Als relaisstation voor de overseining fungeerde een helikopter, die voortdurend boven het motorrijwiel bleef vliegen. De beelden kwamen heel goed over. Camerabezoek bij Bernard Haitink In zijn rubriek „Pas Geperst" heeft Pi Scheffer woensdagavond a.s. de rol len weer eens omgekeerd: de jonge di rigent Bernard Haitink komt niet in de studio op bezoek, maar een film ploeg van de NCRV-televisie vergezel de Pi Scheffer toen die op visite ging bij Haitink thuis. Dit heeft het voordeel, dat we na de musicus tezamen met zijn echtge note in hun eigen woning zullen kun nen zien. Dat Pi Scheffer daar met Bernard Haitink zal spreken over een nieuwe grammofoonplaat, zult u zeker wel begrijpen. anavond Wilt u vanavond ernstige muziek ho ren over een Nederlandse zender, dan moe! u er vroeg bij zijn: die KRO zend! tussen 7.30 en 8.20 uur opnamen uit van het Holland Festival. Heit Con certgebouworkest speelt onder leading van Brioh Leinsdorf een ouverture van Beethoven en begeleid! de sopraan Maria Srtader, drie liederen van Mahler zingt. Om half negen kunt u dan luis teren naar de „reizende quizz" en om 9.10 uur begint het eerste deel van het radiofonische spel „Van top tot teen", waarin de reis van Microbe en Bac terie door het menselijk lichaam wordt herhaald. Deel 2 volgende week zaterdag! Het zaterdagavondamusement van de VARA begint om 8.05 uur met een concert door het Metropole-orke6t onder leiding van Dolf van der Lin den. Om 8.40 uur een programma „Uit de wereld van de flabed" en daarna muziek van het kwintet Corduwener. Om 10.40 uur: nieuwe plaatjes, be sproken door Theo en Thom. Programma voor morgen ZONDAG 10 JULI I960 Hilversum I, 402 m. 746 kc/s. VIARA: 8 00 Nws en postduivenber 8 13 Voor het platteland 8 30 Gevar progr 9 45 Geestelijk leven, toespraak 10 00 Kamermuz 10 45 Boekennieuws 10 55 Cabaret 11 3o Lichte muz AVRO: 12 00 Gram 12 30 Sportspie- K! Ii2 35 Gram (verv) 13.00 Nws en SOS- r 13.10 Gram 13-50 Boekbespr 14.10 Omr 15 05 Toneel-beschouwing 15 20 15 45 Gram 15 55 Lich. 16 30 Sport Hilversum I 8 00 Nws 8 15 mis 8 30 Hoogmis. NORV: 9 30 Nw. JVittZ?1 9 45 Geestelijke liederen CON VENT VAN KERKEN: 10 00 Gcref kerk dienst NCRV: 1130 Aria's 1140 Kerkorge. 1155 Knapenkoor KRO: 12 15 Gram 12 30 Strijkork 12 55 Act 13 00. Nws 13 05 De 55f de ploef!' lezinS 13 10 Gram 13 30 Lichte muz 14 00 Koorzang 14 20 Kamermuz 14-50 De vliegende Hollander, lezing 15 00 Metropole-ork en sol 16 00 Sport !6 3o Gewijde muz IKOR: 17 00 Jeugddienst 17 45 Mensen, lezing 16 00 Het Ge'aden Schip, lezingen 18 30 De kerk aan het werk lezing 18 40 De Bannhartige Samaritaan, hoorspel- NCRV .9 00 Nws uit de kerken 19 05 Gewijde muz 19 30 De gelijkenissen van Jezus, lozing KRO: 19 45 Nws 20 00 Gram 20 43 U bent toch ook van dep artij?. lezing 20 55 Gram 2135 Voordracht 22 05 Pia norecital 22 25 Boekbespr 22 30 Nws 22 40 Avondgebed 22 55 Gram 23 55—24 00 Nws .JESlfvIsleprogr. AVRO. KRO. VARA eii VPRO: 15 30 Rep zwemwedstr 17 0019 00 Eurovisie: Rep Intern Concours Hippique te Aken NRCV: 20 00 Film 20 25 John Ferguson. TV-spel 21 50 Dagsluiting AVRO KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sportact fenwijding VARA: 10 20 Gram 1100 Voor dacht 11.20 Gram 1135 Viool en piano 11.dO Vrouwen werken voor Israël, v-raag- gespr 12 00 Lichte muz 12 30 Land- en «1£bcïï,wmeded 12 33 Voor het Platteland 2.M Pianoduo 13.00 Nws 13 15 Voor do mddenstand. lezing 13 20 Orgelspe'. en :flng 13 45 Reisindrukken 14 0; Holland festival i960: Het Danzi-kwintet 14-30 Gevar muz 15 50 Gram 16 00 V d oudere luisteraars 17-Öo Oude liedjes 17 15 V d toerieten 17:50 Act 'SM ,N^'S en comrn 18.20 Tour de France 6 3o Lichte muz 19 0q Parlementair overz 19 15 Regeringsultz: Uitwisselingsprogr ovtr„ fabfederatie Ln samenwerking roet Radio Nederland Wereldomroep 19.30 Lichte muz 20 00 Nws 20 05 Lichte muz 20 30 Genoeg om samen van te leven klankbeeld 20-55 Tour de France 21 50 Holland Festival i960: Jenufa. opera 22 30 Nws 22 40 Lezing over Israël 22 55 Holland Festryal I960: Jenwfa. opera (verv) 23 30 m 23 o524 00 Nws Iversum II, 298 m. 1007 kc/s. NCRV: Nws 7-13 Gram en sportuitsl 7 30 woord voor de dag 7 4r> Gewijde muz Nws 8 15 Radiokrant 8 35 Gram 9 00 I zieken 9 30 Gram 9 40 V d vrouw 10 15 Theologische etherleergang 11 00 Gram 1125 Voordracht 1145 Gram 12 00 iltviool en piano 12 25 Voor boer en :'inder 12 30 Land- en tuinbouwmed '2 .72 ram 12 53 Gram of act 13 00 Nws 13 15 r!'i!l,<Umuz 13JS Gram 1405 Schoolradio 14 35 Gevar progr 15 50 Gram 16 00 Bijbel- overdenking 16 30 Kamermuz 17 00 V d kind 17 15 V d Jeugd 17 30 Gram 17 40 Beursber 17 45 Regeringsultz: Nleuw-Gui. noa als pedagogische opgave, door prof d r L W G Schol ten 18 00 Orgelrecital 13 30 Vokale en Instru mentale groepen 19 00 Nws cn weerbericht 19 10 Lichte muz 19 30 Radiokrant 19 50 Gram 20 30 Kongo op eigen benen, lezing 20 4t> Licht progr 21 15 Kinderen van ons eigen volk. klankbeeld 21 40 Kamermuz 22 00 Parlementair comrn 22-15 Gram 22 30 Nws en SOS-bcr 22 40 Gram 22 45 Avond overdenking 23 00 Gram 23 55—24 00 Nws. GRAMMOFOONPLATENPROGRAMMA DRAADOMROEP (over de 4c lijn) Maandag lil juli i960 van 18—20 uur: 1 Wolfgang Aimadeus Mozart: 1. Serenade voor 13 blaasinstrumenten ln bes gr t- t- KV 361 Largo. Allegro motto. Minuctto, Adagi, Minuctto. Allegretto. Romanza. Ada .T®!113 con Varlazionl, Rondo, Alle- Molto. Rlas Kamcnnuziekvereniging, Berlijn; 2- Concert voor plano en orkest nr. 26 in d gr. t KV 537 (Kromngsconcert) Allegro, Larghetto. Allegretto, Carl See. n. plano. Philharmonisch Orkest van nnerlng aan het landleven) Allegro non troppo (Aangename gevoelens, •wekt bij de aankomst op het land) ante molto mosso (scène bij de bcekli Allegro (vrolijk samenzijn der landlieden) Allegro (onweer, storm i. Allegretto (her. Jlied. vrolijke, dankbare gevoelens na storm) Concertgebouw Orkest olv. No" geen beslissing over volksgezondheid (Van onze parlementsredactie) Kaapstad, juli. DE AFRIKANERS en tot op zekere hoogte ook de Britten vragen begrip voor de apartheid, de segregatie. Men kan dit ook wel hebben, al behoeft begrip voor de apartheid als erfgoed der vaderen geenszins in te sluiten, dat men ook begrip voor de apartheid in de Verwoerdiaanse versie heeft. Hiermee wordt de kern geraakt van de wereldberoerende, Zuidafrikaanse problematiek. De tijden zijn veranderd en mei hen de gewoon- ten en de zeden. Wat in vroegere eeuwen als ook in ethisch opzicht juist en recht vaardig werd ge zien, is door an dere opvattingen n groter respect voor de waardig- s. „Of het nu beter is, geleden gezegd, „het n de blanke rassen moeten de :e zelf verantwoordelijk zijn, Het is dan ook in Zuid-Afrika, MS VIR JOU, IID-AFRIKA" Ll iS Wf. achterhaald, vooral dooi J tl Ji( heid van de door God geschapen |HS|§ slechter", heeft Smuts al Bi I BHPP9 oude Afrika is verdwenen, *111111 mm nieuwe situatie, onder ogen durven te 2 waar de apartheid als leer het onderwerp geworden is van een diepgaand gewetensonderzoek, waarin van verheugende vormen van zelfkritiek kan worden gesproken. Verwoerd, die de voetsporen van Malan en Strijdom drukt, vergeet dit wel eens, als hem in het buitenland verweten wordt, dat hij de klok aan het terugdraaien js. De felste bestrijders van zijn rassenleer bevinden zich niet buiten, maar binnen Zuid-Afrika. Hun kan toch zeker geen gebrek aan begrip voor de bijzondere omstandigheden in het land worden verweten, wat natuurlijk iets anders is dan gebrek aan waardering voor het apartheidsbeleid van de Nationale Partij. Volgens de Afrikaners worstelt de Unie met een probleem, dat nergens elders aangetroffen wordt. Ter staving hiervan wordt aangevoerd, dat geen land ter wereld zulk een bonte bevolkingsverscheidenheid vertoont als het hunne. Ook wordt naar voren gebracht, dat, met uitzondering misschien De godsdienst, die hij van India, in geen land ter wereld zulk een verschil in beschavingspeil bestaat als in Zuid-Afrika. be,ette h lijk beschouwen zich zeker niet als vreem delingen op het Afri kaanse continent. Hun stelling is, dat de Hot- tentotten en Bosjesman- Jan van Riebeeck in 1652 aan de Kaap aan troffen, geleidelijk uit gestorven zijn. Toen hun voorvaderen van het zuiden naar het noorden trokken, waren de Bantoe-stammen in tegenovergestelde rich ting in beweging. Hier uit volgt, dat de aan komst van beide ras sen in het hart van de tegenwoordige Unie on geveer op het zelfde tijdstip heeft plaats ge vonden. De zwarten hebben dus niet het recht het land als hun exclusieve tehuis te „De Nederlanders, die in 1652 naar de Kaap gingen om daar een volksplanting te stich ten", aldus dr. G. D. Scholtz, hoofdredacteur van „Die Transvaler", „namen een bepaalde levenshouding met zich mee, die part en deel van een bredere, Europese levenshou ding was. De Europese volkeren waren het christelijke geloof toegedaan, en dat bracht scheiding tussen hen en niet- christelijke volkeren. Zo was de hou ding tussen christelijke volkeren onder- ling anders dan die tussen christelijke f ZIHn en niet-christelijke volkeren. Tot de tingen voor negentiende eeuw bv. gold het volken recht alleen voor christelijke volke zijn andere bezit-, ingen voortdurend in gevaar verkeer den. De Oost-Indische Compagnie bleek no®8 BPHHjPBHiIjó Ne- oorvaderen gekregen had, belette hem om zich met de heidenen te vermengen. Hij gevoelde zich bij uit- schaving. en zo gevoelde hij zich als stek de drager van de christelijke be- Israel tussen de heidense volkeren. Aan Israel was niet alleen de taak op gedragen de naam van Jehova in ere te houden, maar hij moest zich ook vrij van vermenging met de heiden se volken houden. Vermenging tussen blank en gekleurd was reeds voor de Afrikaner van de achttiende eeuw een ware gruwel. Daarom kon hij de hei denen in generlei opzicht als zijn ge lijken beschouwen. God had tussen hem en de heidenen een definitieve scheiding gebracht, en het was niet aan de mens gegeven die scheiding te verwijderen. Het gevaar, waarin de blanke bijna dagelijks verkeerde, ver scherpte de tegenstelling tussen hem en de heiden nog meer. Het werd een kwestie van zelfbehoud. Als de blan ke niet zorgde, dat hij meester van de toestand bleef, liep hij niet alleen gevaar uit zijn vaderland verdrongen te worden, maar hij zou ook spoedig door de moordzuchtige heidenen uitge roeid zijn." Al meer dan twee eeuwen geleden kon een Afrikaner niet erger verne derd worden dan wanneer hij op gelij ke voet met de niet-blanke behandeld werd. Uit documenten, die in het ge meente-archief te Kaapstad bewaard worden, blijkt, dat een aantal burgers uit het district Stellenbosch in 1788 weigerde aan militaire oefeningen deel te nemen, omdat er een korporaal was aangesteld, die „swartachtig van Coleur en van Heijdenen afkomstig" De opvattingen van Jean Jacques Rousseau, die in Europa met de „ede le barbaar" was gaan dwepen, beroer den ook enigszins de Kaap. Op 't laatst van de achttiende eeuw schreef com missaris-generaal Nederburgh, dat „er lieden gevonden worden, ontaard ge- 'oorrechten, welke de ivc uxaiLR.cu tuurgenoten geschoenken heeft, tot hun eigen bescherming he' b?^er* van deze ongelukkigen te in 1715 werd een straf- gebri"ker» van Westeurooa trok een'^definitieve exPeditie tegen de Bosjesmannen geqr- Df b?eren< die zich dagelijks tegen van yvesieuropd hor. een ucliiiihc c eanjcpprf) wpikp iiitcinitonH „it Krfo^r, de kaffers moesten beschermen (ka- scheidslijn tussen hem en iemand die S*«rd- welke uitsluitend uit boeren f. Arabisch woord, betekent hei van een ander geloof, of die heiden UC5lonQ i_=-t- - was. Hij was alleen bereid een ander als zijn gelijke te beschouwen, wan- CiQCIl KTdCnt neer deze het christelijke geloof aan vaard had. Zodra dit gebeurde," vielen alle scheidslijnen weg." Aan de Kaap ontmoetten de Neder- moest maken den) keerden zich vol walging soort lieden af. Het zelfde deden ze ten aanzien van de zendelingen, die op het toneel verschenen, en die geen door God gewilde scheiding tussen niet-blank wilden erkennen. landers de heidense Hottentotten, der wie slechts enkele bekeerlingen ,,op de düu. werden gemaakt. Gemengde huwelij- genover deze ken kwamen dan ook zelden tot stand. zich tegen de hei- Generaal Janssen, gouverneur 1 i de i- denen te beschermen," zegt dr. Scholz Kaap tijdens het 'kortstondige, Bataaf- Jeen bepaalde houding te- se bewind, schreef ln 1805 aan Den u ontwikkelen. Haag: „Ik zoude den Raad bidden het zendelings genootschap van Rotterdam te nodigen provisioneel geen nieuwe zendelingen na herwaarts te zenden Algemeen zijn de zendelingen ellendelingen zonder opgeklaarde denkbeelden; zij doen zeer veel kwaad en te vergeefsch zoek ik uit te vinden welk goed zij doen.... Zij leeren die menschen (de wilden) eenige voor hen te minste onbegrijpelijke woorden, of zo dezelve eenigsints meenen te be grijpen is het om er verkeerde en schadelijke gevolgen Uit te trekken". „Verlicht" Kort daarop ging de Kaap voor goed in het bezit van Groot-Brittannië over. En hoe meer verlichte denkbeelden er ingang vonden in 1828 werd zelfs de gelijkstelling tussen blanken en niet-blanken verordineerd!-, des te ver bitterder werden de boeren. De hou ding van de Britse overheid deed ten slotte een groot aantal Afrikaners be sluiten de kolonie te verlaten en een eigen staat te stichten. De „Groote Trek" werd beg-onnen, die uiteindelijk in de uitroeping van de Boerenrepu blieken Transvaal en Oranje Vrijstaat resulteerde. Piet Retief, een van de leiders, die later door de Zoeloe-koning Dingaan werd vermoord, sprak voor het be gin van de barre tocht al het voorne men uit, dat „wij zodanige regulatiën zullen vaststellen die de behoorlijke betrekking tusschen meester en die naar zullen bewaren". En Anna Eli zabeth Steenkamp motiveerde de uit tocht door te verwijzen naar „de ge lijkstelling van de niet-blanken met de Christenen, strijdig met de wetten van God en het natuurlijke onderscheid van afkomst en geloof. Dat het onver draaglijk was voor elke fatsoenlijke Christen om onder zulk een last te buigen, waarom wij ons dan liever verwijderen om des te beter ons ge loof en leer in zuiverheid te behou- In de Kaapkolonie, waar de niet- blanken dus op het zelfde voetstuk als de blanken waren geplaatst, be sloot de Synode van de Nederduitse Gereformeerde Kerk in 1857, dat de gemeenten uit de heidenen opgerigt of nog op te rigtcn hare Christelijke Jen Hindoe-priester (geheel rechts) I n Durban met enkele leden van I zijn tempel. voorregten in een afzonderlijk ge bouw of gesticht genieten zullen". In Natal, dat in 1845 een Britse kolonie werd, genoten de nlet-blanken geen politieke rechten, evenmin ais dit ooit in de later gestichte Boerenrepublie ken het geval is geweest. Twee beginsels hebben de Afrika ners van de negentiende eeuw geleid. Het eerste was, dat vermenging van rassen uit den boze is. Het tweede, dat er in de verhouding blanke-niet- blanke nooit van gelijkstelling sprake kan zijn. In de constitutie van Oran je Vrijstaat van 1854 werd bepaald, dat de burgers van deze staat „zullen be staan uit blanke personen in den Staat geboren". Niet-blanken konden dus geen burgers worden. Een nog dui delijker taal spreekt de constitutie van Transvaal van 1858. „Het volk wil geen gelijkstelling van gekleurden met blan ken ingezetenen toestaan", staat daar in o.m., „noch in de Kerk noch in de Staat". Besluiten Scheiding Kort na de stichting van een neder zetting aan de Kaap de Oost-Indi sche Compagnie wenste haar schepen daar te bevoorraden werden stap pen door de overheid genomen om een strenge scheiding tussen blanken en niet-blanken te handhaven. „Het trou wen van onze Nederlanders aan vrij gemaeckte Slavinnen moet verboden worden", beval commissaris-generaal Hendrik Adriaan van Rheede tot Dra- stein o.m. toen hij in 1685 de Kaap be zocht. De geboorte van een blank volk op Afrikaanse bodem is een centraal feit in de geschiedenis van Zuid-Afrika. Dit volk werd de erfgenaam van de le vensbeschouwing, welke door de Ne derlander naar de Kaap was gebracht en die in de eerste plaats in het cal vinisme wortelt. Zelfs in de primitie ve en armoedige omstandigheden, waaronder de Afrikaners van de acht tiende eeuw gedwongen waren te le ven, bleven ze trouw aan hun gods dienstige tradities. Gouverneur Joa chim van Plettenberg, die in 1778 een reis naar het binnenland maakte, schreef in zijn verslag over de men sen, die bij de Sneeuwbergen woon den: „In deezen armoedigen toestand, vond men evenwel cfat die Huisge zinnen voorzien waren van zodanige Boeken, als hun bij gebrek aan gele- gentheijd tot den openbaren Godsdienst verstrekten om deselve in hunne Huijs- gezinnen te kunnen oefenen: meestal waren zij zedig, redelijk wel onderleid en sterk verlangende na eenen Lee- raar, zo om 't nut van den openbaa- ren Godsdienst, als om 't gebruijck der H. Bondszegelen". Op zijn langzame tocht naar het bin nenland werd de Afrikaanse boer met steeds meer niet-blanken in aanraking gebracht. De laatsten vormden voor tem een ernstige bedreiging, d^ar zijn In de vroegste jaren van de repu blieken vragen twee besluiten bijzon dere aandacht. Het eerste, afkomstig van de Nederduitse Gereformeerde gemeente Lijdenburg, luidt o.m.:: „Wat de verkondiging des Evange- liums onder de Heidenen aangaat, dit kunnen of mogen wij volgens des Hee- ren woord niet tegengaanWij zul len ons daartegen dan ook niet verzet ten, maar hetzelve bevorderen, wan neer zulks overeenkomstig Gods woord na waarheid gedaan wordt en gewerkt wordt om eerst van de onbe schaafde Heidenen beschaafde schep sels te maken, opdat er ware Christe nen uit mogen voortkomen ter eere des Heeren, opdat door hun als nog onbeschaafd zijnde, het ware Christen dom niet gelasterd of in verachting ge bracht worde... Verder begeeren en stellen wij vast dat indien de predi king des Woords aan Kaffernatiën ge daan wordt, zulks niet in onze kerkge bouwen gedaan zal mogen worden..". De Gereformeerde gemeente van O- ranje Vrijstaat zegt o.a.: „Wij belij den één heilige algemene Christelijke kerk en dus de ware geloovige kleur lingen houden wij voor een gedeelte daarvan.. ..Maar tot nog toe zien wij niet uit het woord des Heeren dat wij hen daarom in dezelfde maatschappe lijke regten moeten laten deelen da*. z°ude met het oog op de na- tien die ons hier omringen, voor de blardce bevolking eene staatkunde zijn tot haar eigen ondergang en tot ver derf dier natiën zelve Compromis Tijdens de besprekingen welke in verband met de opstelling van de constitutie van de Unie van Zuid-Afri- (Advertentie) ZUIDHOLLANDSE BANK N.V. vraagt voor Hoofd- en Bijkantoren te Rotterdam ADMINISTRATIEVE KRACHTEN voor diverse afdelingen Leeftijd 16-23 jaar. eferenties aan de Directie der Bank, Er heeft in de ministerraad nog geen nader beraad plaatsgevonden over de overheveling van de afdeling volksge zondheid van het ministerie van sociale 'aken naar het departement van maat schappelijk werk. Dit heeft minister-pre scient De Quay op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Suurhoff (soc.) geantwoord Korter werk in Duitse metaalnijverheid De werktijd in de Westdudtse metaal industrie, die thans 44 uur in de week be draagt. zal 1 januari 1962 verkort worden tot 42V4, 1 Januari 1964 tot 41'i en 1 janu ari 1965 tot 40 uur; over een jaar worden alle lonen met 5 verhoogd. Hofhouding. Een wetsontwerp is inge diend om de verzorging van de pensioen- afspraken van het personeel der Konink lijke Hofhouding op te dragen aan het Algemeen Burgerlijk Pensioenfond». Commentaar» p eëmigreerde kinderen zullen gister avond vol aandacht hebben gekeken naar de filmreportage van Wrm Hart en Ah Zonneveld, die met een klein aantal van zulke ouders meegegaan zijn op bezoek bij hun kinderen in dat nieuwe vaderland. Moeders hadden mis schien wel graag iels meer van de bin nenkant van die aardige, dikwijls zelf gebouwde woningen gezien en ook wat De film, vc veel goede momi wat rommelig. N

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 7